Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.This week on So You Think You Can Dance:
** Judges bitchfight over Sequins & Sparkles **
** Cat dressed as Eighties Leftover Thanksgiving Turkey **
** Shankers and Jakob, sitting in a tree, K*I*S*S*I*N*G!!!**
** Ryan blubs, Legacy phones home and Russell does pedo-santa **
Season 6... wat is er gebeurd? Het begon zo veelbelovend. Fantastische dansers die de matige voorgaande seizoenen helemaal goed zouden maken. Verhuizing naar een écht theater met prachtige decors. Adam Shankman als nieuw, vast jurylid. Nieuwe choreografen en oude favorieten die terugkeren. Op papier leek het allemaal zo mooi…
Maar in de realiteit bleek supertalent Billy Bell op voorhand af te vallen, het blessures te regenen, Mia Michaels op te zijn gestapt, het theater te groot voor televisie, Adam Shankman helemaal niet zo’n geweldige toevoeging aan de jury (ik vind hem nog steeds

maar hij durft alleen kritisch te zijn als hij er direct iets positief/slijmerigs tegenover zet), ik de roulerende juryleden zoals Lil ‘C, Mia en zelfs bloody Tyce te missen, van de nieuwe choreografen alleen Travis indruk te maken en het niveau van de choreos betrekkelijk laag.
Season 6 is te snel gekomen. Het was voor iedereen beter geweest om gewoon een jaar te wachten. Voor de inspiratie van de choreografen, voor de juryleden die steeds meer in herhaling vervallen, voor Cat die er dit seizoen ook niet echt met haar hart in lijkt te zitten. Maar vooral voor die arme dansers, die beter verdiend hadden en nu om wat voor een rare redenen dan ook met z’n zessen naar de finale gaan. Russell, Ellenore, Legacy, Jakob, (hell ya, zelfs Ashleigh)... allen gun ik ze de overwinning maar ik gun ze nog meer dat ze in een ander seizoen gestaan hadden, waar ze beter tot hun recht waren gekomen…
Let's go on with the show
Na een ontzettend lauwe opkomst van de overgebleven dansers eerst het drama rond Ashleigh. Geweldig dat ze, nu ze geblesseerd is, blijkbaar alleen maar zonder make up, heur haar net uit de rollers en een snuggly fleecejack het podium op mag

. Alsof we niet zouden geloven dat ze geblesseerd is als ze een kek jurkje aan zou trekken of zo. En ooohh, waarom vind ik haar zo leuk terwijl ze alles heeft wat me meestal ontzettend irriteert aan dit type Amerikaanse vrouw (tuttig, krols stemmetje, beauty queen fakeness)? Nou ja, erg vervelend voor haar dat het zo is gelopen, maar ik vind dit soort situaties altijd erg lastig. Persoonlijk zou ik haar graag in de finale zien, maar het heeft wel een hoge mate van oneerlijkheid t.o.v. het meisje dat ten koste van haar zou sneuvelen…
Let’s dance!
Kathryn & Ryan – disco – Doriana SanchezHouzee! Daar is Disco Doortje weer! De vrouw die een repertoire heeft van ongeveer tien passen, vier gynaecologische lifts en drie liedjes en ons telkens weer laat geloven dat ze een nieuwe choreo in elkaar gedraaid heeft

. Ryan greep zijn kans en smolt de kazen eens flink, want hey hey, als er iemand geschikt is voor een cheesy disco – vond hij zelf, het straalde nogal van zijn gezicht af – dan is hij het wel. Maar… ik vond het liftwerk helemaal niet zo supergeweldig, Ryan danste behoorlijk stijf en de connectie tussen hem en Kathryn was er niet. En dat ligt aan Kathryn, want die heeft echt een chemistry-probleem met al haar partners. En dan kunnen de judges nog zo blaten dat er een enorme klik tussen hen was… nee

! O ja. Ik ben een groot fan van sparkles en sequins, maar dit keer gaf ik Nigel gelijk… die broek was gewoon té vreselijk. Maar laat ik niet alleen negatief zijn: het was vermakelijk, energiek en fun. Maar vooralsnog blijft dé disco-classic van SYTYCD die van Janette & Brandon

.
Mollee & Jakob – Viennese waltz – Jason GilkisonDé verrassing van de avond was toch wel de geslaagde match van Jakob en Mollee in allebei hun dansen. Ik heb nog steeds weinig met het kind, maar voor het eerst boeide ze me. Jakob heeft duidelijk het beste in haar naarboven gehaald. Dat gezegd hebbende was het niveauverschil tussen hen toch af en toe duidelijk te zien en het verbaasde me dat daar niets over gezegd werd (oh nee, want Mollee is ‘on a journey’ en ‘growing and maturing’

). Terwijl Jakob – één van de beste dansers ooit in SYTYCD, dat mag best eens gezegd worden – Shankers is in luvvvv

* - al zijn lijnen afmaakt en danst als één vloeiende beweging, zag je Mollee werken, denken en af en toe wiebelen. Wat niet wil zeggen dat het slecht was, integendeel. Een mooi, lieve, romantische en helemaal niet gemakkelijke choreografie.
Ellenore & Legacy – contemporary – Travis WallDoor de kleine hype vooraf zat ik helemaal klaar voor een dans a la die van Jeanine & Jason of Ellenore & Ryan, dus de knop moest even om toen er een andere Travis bleek te zijn opgestaan. Maar toen… woohoo! Allebei sexy as hell, hot hot hot (al waren de outfits op het randje van acceptabel). Dit was nou een écht dansgevecht, in tegenstelling tot de vechtpartij van vorige week van Ashleigh en Legacy. Goed gebruik van props, vol met geniale kleine vondsten en moves. I liked it. Legacy blijft een held, Ellenore my favourite girl en Travis een snoepje (al was dat toneelstukje na Nigel’s Emmy-opmerking ‘No way! Shut up! Little me?’ een tikje

.
solo Jakob: uiteraard goed, maar een beetje te… gecontroleerd?
de geest van Ashleigh vermomd als Rachel & poor Russell – hiphop – Shane
Sparks
Yay, Shane! De hip hop king van SYTYCD! Dikke vette old school hip hop en hoe fucking amazing was Russell

? Wat een persoonlijkheid en het plezier dat hij uitstraalt! En die jongen verdient toch een knuffel (bij voorkeur van mij). Volgens mij heeft hij 80% ballroomdansen van de Hoge Hoed in de maag gesplitst gekregen, zijn partners sneuvelen bij bosjes en telkens flikt hij het toch maar weer. Respect. Zelfs Nigel kon er deze keer niet omheen. Ik denk niet dat hij gaat winnen, maar mocht het wel zo zijn, dan is het meer dan verdiend. Overigens erg jammer dat we Ashleigh deze dans niet hebben zien doen, op de repetitiebeelden zag het er niet slecht uit.
solo Mollee: rustiger, gestructureerder, goede muzikale interpretatie, maar nog steeds iets te gymnastiekerig
Kathryn & Ryan – chachacha – Jason GilkisonKolfje naar Ryan’s hand – die geile kleine buttshake aan het begin

- hij deed het (uiteraard) uitstekend. Kathryn ook prima voor een niet latin-danseres. ‘One of the best ballroom routines ever on Strictly’? No way José. Technisch gezien misschien wel, de choreo was ingewikkeld en kenners zullen dat zien, maar of dit overkomt op het publiek? Ik denk het niet want er was simpelweg een gebrek aan chemistry tussen deze twee. Shankers kan Jason Gilkison’s royale bottom nog zoveel kissen, dat maakt deze dans echt niet tot een classic. En Ryan = hot maar Ryan + hat = not

.
Legacy solo: zoals voorspeld herhalingsoefening maar wel leuk dat hij zijn moeder even belde
Ellenore solo: minder dan vorige week, hield ze zich in vanwege haar blessure?
Russell solo: eerst dacht ik dat ‘ie een potloodventer-act ging doen, maar hij had blijkbaar alleen maar Mollee’s regenjas even geleend. En toen kwam X-mas early and Santa never looked so sexy. Tof dat hij het ongelukje met de schoen zo soepel oploste.
Mollee & Jakob – Broadway – Joey DowlingWat is er met me aan de hand? Zit ik al weer te wippen op mijn stoel van plezier bij een Broadway-choreo

! En nog wel eentje van Joey Dowling, die niet zo vreselijk is als dat nare hiphopwijf, maar toch een goede tweede is op de bitchladder. Was ze deze keer aardiger omdat ze betere dansers had (die lieve kleine Evan werd vorig seizoen door haar in stukken gescheurd en op Kupono had ze het geloof ik ook niet zo)? Anyway, ik vond dit lief en leuk. Alles klopte. Het decor, de outfits, de muziek, maar vooral het dansen, de interpretatie en de performance van deze twee. Synchroon en zowel gracieus als atletisch. Mollee op haar best (mee eens dat ze naar Broadway moet, ze is een showgirl) en Jakob zoals altijd voortreffelijk.
Kathryn solo: mooie meid, prachtige ogen, krachtige benen, goed gedaan.
Ellenore & Legacy – hiphop – NappyTabsAi ai ai... toen ik het begin zag met die maskers (

brrrr) en die vreselijke kleding wist ik meteen dat dit helemaal mis zou gaan. Leuk zo’n concept, maar kom niet met een lulverhaal over aliens en weet ik veel aanzetten en zet vervolgens helemaal niks neer. Slordig, choatisch, niet synchroon. Het gebrek aan applaus en gejuich na afloop was behoorlijk pijnlijk. Nee, dit sloeg dood als een Schultenbräu in een vettig glas. Ik mag toch hopen dat Ellenore en Legacy populair genoeg zijn om op hun eerste dans alleen door te gaan, want dit was een beschamende choreografie voor een halve finale. Goed dat Nigel NappyTabs niet spaarde, want dat gehielenlik bij de choreografen komt me af en toe de keel uit

.
Ryan solo: het wil maar niet echt iets worden hè? En toen ging hij blubberen dat ‘we’ voor Ashleigh moeten stemmen omdat ze zo hard gewerkt heeft (in tegenstelling tot de andere meisjes die al weken alleen maar hun nagels zitten te lakken en praten over jongens en baby’s), en omdat hij zoveel van haar houdt en boehoehoe. Jaaaaa, natuurlijk dacht ik ‘aah, wat lief’ maar zo ongegeneerd voor de sympathy vote gaan, dat gaat me net iets te ver. Nog erger was overigens die staande ovatie van de choreografen. Wel mooi hoe Travis en Shane bleven zitten met zo’n blik van ‘okay?’ en nog mooier… the return of trailertrash mum!
The Divine Russell – Bollywood – NakulHeerlijke, heerlijke man, dat jij dít kan in een halve dag met een nieuwe partner. Misschien hè, misschien wil ik wel stiekem dat jij wint. Jakob en Legacy en Ellenore en zo, die redden het wel in hun eentje. Maar jij… jij bent something else en jouw ‘journey’ had de meeste hobbels en was het spectaculairst. Fantastische choreografie overigens. Luv U RusL

.
Okido. Het lijkt me vrij voor de hand liggend dat Ryan er vanavond uitvliegt, tenzij zijn huilerij en de toestand met Ashleigh voor extra stemmen zorgt. Als hij eruit gaat: prima, hij is al verder gekomen dan iedereen had verwacht en Jakob, Legacy en Russell zijn voor mij gewoon dé drie mannelijke toppers van dit seizoen. Bij de dames vind ik het moeilijker. Ellenore staat buiten kijf, die moet naar de finale. Ashleigh is altijd één van mijn favoriete meiden geweest en ik zou het jammer vinden als ze door een blessure net voor de finale zou sneuvelen, maar doorgaan op sympathy votes, daar ben ik ook niet zo’n fan van. Voor het eerst vond ik Mollee goed en vermakelijk, dus die mag wat mij betreft ook nog wel door. Kathryn is redelijk stabiel geweest maar ze maakt die klik maar niet, niet met haar partners maar ook niet met mij. Dus… denk ik dat ik met haar vertrek het snelst vrede zou hebben.
Op naar de finale. Geen idee wat voor een chaotisch gedoe dat gaat worden met zes dansers. Het enige wat me echt nog interesseert is wie er nou uiteindelijk gaat winnen, want ik ben onderhand wel nieuwsgierig wie er bij het Amerikaanse publiek het populairst is.
Toedels.
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 09-12-2009 21:43:49 ]