abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 29 oktober 2009 @ 11:57:44 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_74181463
Het buitenleven is voor de kat geen heel veilige plek. Om verschillende redenen kiezen sommige kattenbaasjes er dan ook voor om hun kat binnen de grenzen van de eigen tuin te houden.
Maar omdat de meeste katten het wel leuk vinden om eens buiten in het zonnetje te liggen proberen wij wat oplossingen aan te dragen.

Let op! De foto's zijn klikbaar voor groter formaat, .

  • Greys heeft tijdens de asielactie van 2008 Boris uit het asiel gehaald. Volgens het asiel was Boris een buitenkat en zou hij binnen wegkwijnen. Lees hier Greys haar oplossing:

    De tuin - ren

    Omdat wij een asielkat kregen die én niet het helderste licht ( ) is én heel erg mooi is - dus misschien gestolen zou kunnen worden tijdens het loslopen - hebben we gekozen voor een ren in de tuin. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de kat sowieso al niet heel veel behoefte heeft om naar buiten te gaan, want hij zit nooit voor de deur of het raam te mauwen. Wanneer hij buiten is, wil hij ook na een half uur erg graag weer naar binnen. Maar om toch een frisse neus te kunnen halen (en zodat wij af en toe eens lekker de tuindeur open kunnen laten staan!) hebben we een ren besteld die bijna kant en klaar bezorgd werd. Kosten circa 300 euro in totaal. Hij is 1.80 hoog en vrij groot, zodat er ook twee klimbomen in konden staan en wat plankjes en zitjes.



    Eenmaal klaar was Boris er erg blij mee:


    Van links naar rechts:
    Happy Boor in de ren, Boor die liever weer naar binnen wil ( ) en aan de buitenkant klimmen is ook tof!


    En soms gaan Boor en Bink ook samen wandelen!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Nokwanda is van een creatieve ren naar een balkon gegaan in het nieuwe huis, en met 6 katten moet je daar wel iets degelijks voor zien te maken. Zie hier wat Nokwanda geregeld heeft voor katten:

    Het balkon - kattennet

    Wij (ik, mijn man en zoon) hebben 6 katten en een vrij groot balkon van 5 x 2.10. Dit balkon grenst aan onze slaapkamer op de derde verdieping van ons huis.

    Wij hebben gekozen voor het kattennet omdat dit de goedkoopste oplossing was die ook echt voldeed. We hebben op verschillende plekken gezocht en gekeken. We hebben ook eerst gekeken naar de mogelijkheden voor een aluminium ren. Onze keus viel op deze oplossing omdat die ook voor het aangezicht de minst opvallende oplossing was, waar ook onze buren het minst last van zouden hebben.



    Er zijn verschillende bedrijven die netten leveren van diverse kwaliteit. Zooplus bijvoorbeeld. Het nadeel hiervan is dat zij enkel in standaard maten leveren, waardoor je moet gaan knippen en verschillende netten nodig hebt om het allemaal passend te krijgen. De nettenlijn in Cuijk maakt ze op maat. Zij leveren ook aan dierentuinen. Je kunt er dan voor kiezen om er een te nemen waarin staalkabel aan de randen geregen is of een zonder staalkabel.

    Wij hebben gekozen voor de laatste optie omdat wij geen exact vierkant konden bevestigen en omdat we de bovenkant open wilden laten. We moeten immers in geval van nood en voor werkzaamheden het dak op kunnen zonder ons net kapot te hoeven maken. Ook willen we af en toe barbequen op ons balkon.



    We hebben een heel sterk kunststof koord bij de nettenlijn meegenomen om het net mee te bevestigen. Dit is beter dan waslijn omdat dit niet kan roesten. Ook dierentuinen gebruiken dit, dus dan zal het voor onze dierentuin ook wel goed zijn. Het was niet heel makkelijk om het zo te bevestigen. We moesten het net er eerst helemaal overheen gooien. Daarvoor hebben we eerst de houten palen bevestigd op de tussenmuurtjes die ons van de buren scheiden. Daar hebben we het net overheen gegooid en hebben het daarna op maat geknipt. Alles behalve de zijkanten. Die hebben we pas op het laatst gedaan, want eenmaal geknipt krijg je het er niet meer aan.
    Daarna hebben we aan de zijkanten van de muren en aan de onderkant van de ballustrade gaten geboord en daar oogjes ingezet. We hebben het koord door het net geweven en tegelijk door de oogjes gehaald. Daarna overtollig net weggesneden. Het net is zo sterk dat knippen niet lukte. Het moest echt met een scherp mes.

    De stukken aan de zijkant hebben we niet met koord gedaan. Tie-wraps did the trick.


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Cat22 is in het bezit van een tuin en een paar katten, daar moest dus ook iets gebeuren.

    De tuin - schrikdraad


    Ik heb dus mijn eigen versie van AlCatraz: schrikdraad om mijn tuin.

    Eén van mijn katten is er de eerste maand drie keer uitgeglipt, maar daarna had ze de boodschap begrepen. Kat2 heeft het niet eens geprobeerd. En hij knokt buurkatten helemaal zelf de tuin uit indien nodig.

    Voordelen:
    - redelijk onzichtbaar
    - geschikt voor kleine en grote tuinen
    - relatief eenvoudig aan te leggen*

    Nadelen:
    - kan niet in alle tuinen
    - niet geschikt voor balkon (denk ik)
    - kost stroom in het gebruik (al heb ik hem na een paar maanden uitgezet toen ze de boodschap doorhaden).
    - is niet 100% waterdicht, een takje tegen de draad en de kring is doorbroken. En katten die echt willen trotseren de stroom.

    Benodigdheden:
    - transformator
    - stroomdraad (2 maal omtrek van de tuin, 3 maal is nog beter)
    - isolatoren
    - verlengstukken (om de draad indien nodig wat hoger aan te leggen)

    Ik heb een redelijk goedkope versie: tweedehands transformator en voor de rest nieuwe materialen bij elkaar geshopt bij de Boerenbond. Volgens mij was ik voor zo'n 200 euro klaar.

    En zo ziet dat dan uit:


    Transformator hangt binnen. Als ik de stekker in het stopcontact steek staat hij aan. Nadeel bij mijn goedkope versie: je hoort een tikkend/kloppend geluid. Ik vind het niet hinderlijk. Deze kamer grenst aan de tuin en hier slapen de katten. Via een katteluik kunnen ze ongehinderd naar binnen en naar buiten.


    De draden gaan via de muur naar buiten


    En zo gaat het de tuin rond. Ik heb gekozen voor twee draden boven elkaar, dat moet je ook minimaal hebben anders gaan ze er nog overheen.


    Eindpunt van de omheining, de draad gaat in een lus terug naar de transformator.


    En je ziet er bijna niks van!

    Mij bevalt het prima. Het hangt nu ruim 2 jaar, ik heb het het eerste jaar gebruikt en daarna wisten de katten dat ze in de tuin moesten blijven. Binnenkort ga ik hem weer aanzetten, als mijn twee nieuwste aanwinsten naar buiten mogen.

    *Met dank aan handige pappa.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • En last but not least, ik heb geen fancy ren en geen balkon, maar wel een tuin. Jazz vindt het wel fijn om eens buiten te liggen slapen dus hebben wij een tuigje aangeschaft voor hem waarmee we hem aan de droogmolen binden.

    De tuin - tuigje

    Een doodsimpele oplossing, en het spreekt eigenlijk voor zich. Je doet je kat in het tuigje, maakt het touw eraan vast en de kat kan op weg.
    Het touw aan de halsband vastmaken kan echt niet, gebruik altijd een tuigje. Als de kat alleen aan de halsband vast zit kan hij zichzelf heel makkelijk ophangen, maar met een tuigje hangt hij aan zijn rug en zo maak je het de kat dus erg moeilijk om zelfmoord te plegen.

    Als je er zelf niet bij zit moet je af en toe wel even kijken of alles nog goed gaat uiteraard. Ook al breng je het eventuele ophangen op deze manier naar het minimale, de kat kan ook vast komen te zitten doordat de kat onder de tafel en stoelen aan het zigzaggen is geweest bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk ook het enige nadeel, maar een kleine moeite. Een kat die in een ren zit moet je ook niet uren alleen laten want stel dat hij ergens achter valt oid. Dus altijd even in de gaten houden.

    Er zijn nogal wat verschillende soorten tuigjes op de markt, en aangezien ik er aardig wat geprobeerd heb zet ik er een paar op een rij.

    Dit is het tuigje dat ik zou aanraden, en die gebruiken wij zelf dus ook. Dit tuigje zit met klittenband om de buik en nek, en heeft nog een extra klikding. Het is geen harde stof, dus het belemmert de kat niet en zit ook niet onprettig. Sterker nog, toen Jazz hem de eerste keer om kreeg liep hij gewoon door alsof er niets veranderd was.



    Zo’n soort tuigje is ook niet verkeerd, je ziet ook gelijk dat het een erg stevig tuigje is. (vaak bij hondenartikelen te vinden)


    Geen aanrader:
    Het tuigje dat vrijwel elke dierenspeciaalzaak heeft en welke je vaak ziet, maar na niet al te lange tijd zitten die al zo los dat de kat er zo uit kan. Het tuigje is dus ook niet bepaald stevig, en het gaat ook niet lang mee.


    Wat ook heel belangrijk is, is de sluiting. De standaard sluitingen die je bij een kattentouw krijgt zijn niets waard. Ze gaan niet goed dicht, zijn alles behalve stevig en de kat komt dan dus zo los te zitten.
    De Gamma, Praxis ed zaken verkopen zulke sluitingen voor een paar cent, en die doen het geweldig.



    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    En opgelet, dit topic is niet bedoeld om te discussiëren of de kat wel of niet naar buiten moet, we proberen alleen eventuele oplossingen aan te dragen. Als iemand nog een andere oplossing heeft voegen wij die graag toe.

    [ Bericht 5% gewijzigd door Harajuku. op 01-11-2009 14:43:09 ]
  • I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:01:40 #2
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_74181624
    goed topic
    pi_74181643
    Wat een lieve poezels!

    tevens Terug Vind Poes
    ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
    pi_74181709
    Edit: Andere discussie, open er maar een eigen topic over

    [ Bericht 26% gewijzigd door senesta op 29-10-2009 12:08:59 ]
    All good things are wild and free.
    pi_74181732
    Mijn katten gaan in een ren naar buiten, ideaal! Frisse lucht, beetje rondsporten en toch veilig.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:09:17 #6
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74181878
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:04 schreef DarkElf het volgende:
    Mijn katten gaan in een ren naar buiten, ideaal! Frisse lucht, beetje rondsporten en toch veilig.
    Wij wilden niet de helft van de tuin opofferen en daarom gebruiken wij dus het tuigje
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_74181927
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:09 schreef Harajuku. het volgende:

    [..]

    Wij wilden niet de helft van de tuin opofferen en daarom gebruiken wij dus het tuigje
    Ik woon op 2 hoog, dakappartement met een vrij ruim terras. (40m2 ong) dus zij hebben de ene kant van de schuifpui die in de ren uitkomt en wij hebben de rest
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      Moderator donderdag 29 oktober 2009 @ 12:12:58 #8
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_74182000
    Meteen maar dit even dan, dit topic is niet bedoeld om te discussieren over het wel of niet naar buiten laten van een kat!! Je kunt hier vragen en opmerkingen kwijt over het op een veilige manier buiten laten van je kat. Bijvoorbeeld door het afzetten van je eigen tuin of het gebruik van een tuigje.
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_74182076
    tvp. ben altijd benieuwd naar de oplossingen van anderen.
    Staat Grey's ren er niet bij?
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
      Moderator donderdag 29 oktober 2009 @ 12:15:58 #10
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_74182088
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:04 schreef DarkElf het volgende:
    Mijn katten gaan in een ren naar buiten, ideaal! Frisse lucht, beetje rondsporten en toch veilig.
    Heb je daar ook foto's van? Hebben jullie hem zelf gemaakt of kant en klaar besteld?
    Wij willen ook graag de kat de gelegenheid geven om af en toe lekker naar buiten te gaan. Maar we twijfelen nog heel erg over hoe.

    Ik heb ook mensen gezien met schrikdraad maar ik hoor ook over katten die er uiteindelijk meteen overheen springen en dan door de schok niet meer terug durven.
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:18:02 #11
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74182172
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:15 schreef nokwanda het volgende:
    tvp. ben altijd benieuwd naar de oplossingen van anderen.
    Staat Grey's ren er niet bij?
    Die heb ik nog niet gekregen dus ben maar vast begonnen nav jouw post in het Hummer topic.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_74182337
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:15 schreef senesta het volgende:

    [..]

    Heb je daar ook foto's van? Hebben jullie hem zelf gemaakt of kant en klaar besteld?
    Wij willen ook graag de kat de gelegenheid geven om af en toe lekker naar buiten te gaan. Maar we twijfelen nog heel erg over hoe.

    Ik heb ook mensen gezien met schrikdraad maar ik hoor ook over katten die er uiteindelijk meteen overheen springen en dan door de schok niet meer terug durven.
    Mijn camera is helaas stuk, ik heb ooit wel foto's gemaakt maar dan moet ik even hard zoeken!
    We hebben van die gaaspanelen besteld en de bovenkant dichtgemaakt met gaas.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:35:50 #13
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_74182760
    Ja! Ik wil tips!

    Momenteel gaan mijn katten aan een tuigje naar buiten, zodat ze niet te veel wennen aan de omgeving en toch naar buiten kunnen. Onder toezicht.
    Over een maand (of twee) ga ik verhuizen naar een leuk huisje in de stad waar ik een klein binnenplaatsje heb (10m2). Dit zou ik graag catproof willen maken, want een van mijn katten is een ware houdini .

    Het gaat om deze binnenplaats, hier gezien vanuit de woonkamer.

    De deuren naar de woonkamer toe.


    En hier zit mijn probleem dus. Om het af te sluiten zou ik een net of gaas kunnen spannen, maar dat zou dan extreem hoog moeten worden om de ramen en deuren werkzaam te kunnen blijven houden. Echter, ik heb niet zo'n zin om een kooi constructie te bouwen. Dit omdat de buren naast ons ook graag in de tuin zitten en dan ook een 'open' uitzicht willen houden.
    Nu zou ik een schrikdraadsysteem kunnen nemen, maar helaas is mijn vriend daar zwaar op tegen.
    Of een alcatraz omheining kunnen maken, maar dat vertrouw ik zelf niet zo goed. Zoals onderstaand plaatje.


    Misschien is het een oplossing om bij mijn deuren een net te gebruiken en de rest wel gaas?



    Wie heeft een goed idee?
    Big mouth strikes again
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:37:14 #14
    228751 Patapon
    pata pata pata pon
    pi_74182799
    Wij hebben op ons kattenbalkon (grenst aan de kattenkamer) door Nettenlijn een kooi met net laten plaatsen. Perfect! Ik heb foto's geplaatst in het topic 'kattennetten' maar ik weet niet hoe ik daarnaar moet linken... Ik zit op mijn werk dus ik kan ook niet bij Photobucket maar zal vanavond wel ff foto's plaatsen.

    Onze achtertuin gaan we dit voorjaar afzetten met hekken (nu een heg) met waarschijlijk schrikdraad.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:37:38 #15
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_74182814
    Oja en in de deur komt nog een kattenluik.

    Ik zou dus graag ervaringen horen van mensen met het 'alcatraz systeem' en of iemand een mooie oplossing weet voor mijn tuin.
    Ik zit zelf graag buiten om van de zon te genieten en om te bbq-en, dus wil zelf ook wat luxe overhouden.
    Big mouth strikes again
    pi_74182911
    Onze kat is nu zo dik dat ie zelf niet meer over of door de schutting kan veel handiger.

    katten in tuigjes
      donderdag 29 oktober 2009 @ 12:42:14 #17
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74182955
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:37 schreef heartwork het volgende:
    Oja en in de deur komt nog een kattenluik.

    Ik zou dus graag ervaringen horen van mensen met het 'alcatraz systeem' en of iemand een mooie oplossing weet voor mijn tuin.
    Ik zit zelf graag buiten om van de zon te genieten en om te bbq-en, dus wil zelf ook wat luxe overhouden.
    Waarom het gaas niet gewoon hoger? Tot aan die lamp of zo. En dat hoeft dan niet per se kooi te zijn toch?
    Offfffff, kun je het niet inknippen bij de deur en alleen dat stuk verder doortrekken. Of zo, weet ik veel
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:40 schreef Robin__ het volgende:
    Onze kat is nu zo dik dat ie zelf niet meer over of door de schutting kan veel handiger.

    katten in tuigjes
    Ja, de kwalen die ze dankzij overgewicht krijgen, dat is pas leuk.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 13:15:25 #18
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_74184185
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 12:40 schreef Robin__ het volgende:
    Onze kat is nu zo dik dat ie zelf niet meer over of door de schutting kan veel handiger.

    katten in tuigjes
    Big mouth strikes again
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 oktober 2009 @ 13:59:07 #19
    163650 Greys
    pi_74185948
    Ik zie Nok d'r foto's niet, klopt dat?
    Mijn stukje en foto's komen er aan!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      donderdag 29 oktober 2009 @ 13:59:53 #20
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74185978
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 13:59 schreef Greys het volgende:
    Ik zie Nok d'r foto's niet, klopt dat?
    Mijn stukje en foto's komen er aan!
    Ik zie ze wel? Staan ook gewoon op mijn photobucket, naast mijn eigen foto's.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_74186110
    Ik zoek nog een oplossing voor m'n balkon. Zit uiteraard wel een railing e.d. op, en wat ' platen' voor, maar wel met ruimte waarin dat beest zo naar de buren kan lopen.

    Zo'n net is wel ideaal en ' weerproof', maar klimmen ze daar niet in? Om het nou helemaal tot boven aan toe dicht te maken is ook geen porem, de railing van het balkon is 120cm hoog denk ik. En ik woon op 9 hoog, dus moet wel echt zeker weten dat ze niet in het net klimmen en dan over de railing donderen
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 oktober 2009 @ 14:03:33 #22
    163650 Greys
    pi_74186142
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 13:59 schreef Harajuku. het volgende:

    [..]

    Ik zie ze wel? Staan ook gewoon op mijn photobucket, naast mijn eigen foto's.
    Hm, nu zie ik er wel een paar. Maar ik zie er eentje nog niet denk ik, want tussen deze regels zie ik vrij veel wit waar volgens mij een foto hoort

    "voor een aluminium ren. Onze keus viel op deze oplossing omdat die ook voor het aangezicht de minst opvallende oplossing was, waar ook onze buren het minst last van zouden hebben.


    Er zijn verschillende bedrijven die netten leveren van diverse kwaliteit. Zooplus bijvoorbeeld. Het nadeel hiervan is dat zij enkel in standaard maten leveren, waardoor je moe
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      donderdag 29 oktober 2009 @ 14:11:39 #23
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74186488
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:03 schreef Greys het volgende:

    [..]

    Hm, nu zie ik er wel een paar. Maar ik zie er eentje nog niet denk ik, want tussen deze regels zie ik vrij veel wit waar volgens mij een foto hoort

    "voor een aluminium ren. Onze keus viel op deze oplossing omdat die ook voor het aangezicht de minst opvallende oplossing was, waar ook onze buren het minst last van zouden hebben.


    Er zijn verschillende bedrijven die netten leveren van diverse kwaliteit. Zooplus bijvoorbeeld. Het nadeel hiervan is dat zij enkel in standaard maten leveren, waardoor je moe
    Ja, daar hoort een foto inderdaad, 3 in totaal. Ik zie hem zelf wel
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 oktober 2009 @ 14:25:31 #24
    163650 Greys
    pi_74187066
    *knip*

    [ Bericht 45% gewijzigd door Greys op 29-10-2009 14:34:38 ]
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 oktober 2009 @ 14:26:11 #25
    163650 Greys
    pi_74187086
    Gebruik er maar van wat je er van wilt hebben Haar!
    Dan haal ik het weer weg hierboven als je het in de OP hebt gezet.
    Moet de wandelfoto nog iets kleiner? Ja he? Ik zie nu pas groot ie is.Verkleind
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      donderdag 29 oktober 2009 @ 14:33:17 #26
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74187357
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:26 schreef Greys het volgende:
    Gebruik er maar van wat je er van wilt hebben Haar!
    Dan haal ik het weer weg hierboven als je het in de OP hebt gezet.
    Moet de wandelfoto nog iets kleiner? Ja he? Ik zie nu pas groot ie is.Verkleind
    Check OP, yo!

    Thanks

    Edit: Oh, ik heb ze gewoon gelijk [img=150] gedaan, dan kun je ze nog gewoon klikken om ze groot te krijgen.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 oktober 2009 @ 14:33:29 #27
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_74187367
    Wij hebben ook een Houdini, en een ren. Houdini ontsnapt uit de ren. Houdini loopt dus nu gewoon vrij rond. Nu hebben wij geen buren die hij lastig kan vallen. Ik wil alleen geen platte Houdini.

    De andere twee vinden buiten maar eng, die raken gewoon in paniek als ze per ongeluk buiten komen. Ze nemen genoegen met de bank of roosteren voor de kachel.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 oktober 2009 @ 14:35:21 #28
    163650 Greys
    pi_74187440
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:33 schreef Harajuku. het volgende:

    [..]

    Check OP, yo!

    Thanks

    Edit: Oh, ik heb ze gewoon gelijk [img=150] gedaan, dan kun je ze nog gewoon klikken om ze groot te krijgen.
    Oh is prima hoor!
    Al zie ik nu amper op mijn eigen eerste foto wat er te zien moet zijn. Maar dan kan je klikken idd, dat wist ik dan weer niet Thanks!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:12:24 #29
    132428 Ingetje79
    Panic Station!
    pi_74210146
    TVP

    Hier ook een ren, maar itt die van Greys zit die van ons aan de berging vast.
    In de berging zit zo'n 4 standenluik, zodat ze zelf in en uit kunnen.
    Zo kunnen onze katten lekker een frisse neus halen of juist heerlijk zonnebaden en wij weten zeker dat ze niet ergens langs de weg komen te liggen
    I'm the patron saint of the denial.
    With an angel face and a taste for suicidal.
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:18:44 #30
    33954 ElisaB
    ook in zwart verkrijgbaar!
    pi_74210309
    Goed topic
    Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
    pi_74213484
    Wij hebben een kattenren (zelf gemaakt) van houten palen met geplastificeerd kippengaas ertussen en plastic golfplaten (of hoe je die dingen ook mag noemen) als dak. in de ren staan 3 vuil containers, 1 kattenbak en 2 plankjes waar ze op kunnen zitten, liggen.
    De ren is vastgemaakt aan de bijkeuken en in de deur zit een kattenluik zodat ze de ren in en uit kunnen wanneer onze katten willen.
    Tevens hebben we de tuin afgezet (en die van de buren) met een soort van schrikdraag (onzichtbare omheining, cat safe fence wat je niet ziet. !De kat krijgt dan een zender om zodat hij lekker in de tuinen kan strunen, wil hij over de schutting dan krijgt hij een schok ( de ander is oud en heeft geen zender nodig, zij blijft toch in de tuin)
    De halsband vind ik wat groot maar hij blijkt er geen last van te hebben.
    pi_74215610
    Over het alcatrazsysteem: de bovenkant is bij ons ook zo afgemaakt omdat we het niet dicht wilden hebben. Vandeweek werd Kareltje (de onverschrokkene) per ongeluk buitengesloten en heeft de hele dag op het balkon gezeten. Gelukkig was het mooi weer, maar hij kreeg er ergens wel genoeg van en heeft geprobeerd om op het dak te komen via een dwarsstuk van de regenpijp. Ik had gedacht dat het kon, maar dankzij dat alcatrazsysteem is dat dus niet gelukt.

    Arme jongen stond met beide vuistjes op het raam te bonken en te schreeuwen toen ik boven kwam. Maar hij is gister wel de hele dag een lieve rustige knul geweest ipv de Osama die hij normaal is
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:34:55 #33
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_74215952
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 10:23 schreef nokwanda het volgende:
    Over het alcatrazsysteem: de bovenkant is bij ons ook zo afgemaakt omdat we het niet dicht wilden hebben. Vandeweek werd Kareltje (de onverschrokkene) per ongeluk buitengesloten en heeft de hele dag op het balkon gezeten. Gelukkig was het mooi weer, maar hij kreeg er ergens wel genoeg van en heeft geprobeerd om op het dak te komen via een dwarsstuk van de regenpijp. Ik had gedacht dat het kon, maar dankzij dat alcatrazsysteem is dat dus niet gelukt.

    Arme jongen stond met beide vuistjes op het raam te bonken en te schreeuwen toen ik boven kwam. Maar hij is gister wel de hele dag een lieve rustige knul geweest ipv de Osama die hij normaal is
    Klinkt goed. Heb je daar misschien een foto van ?
    Ik vertrouw het systeem nog niet zo goed omdat ik bang ben dat wanneer ze op een stoel of tafel springen in de tuin, ze er zo vandoor kunnen.
    Big mouth strikes again
    pi_74219885



    ik was ook bang dat dat mis zou gaan, maar het lukt ze echt niet. En Kareltje heeft het echt geprobeerd.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
    pi_74272249
    Ik heb nooit geweten dat er zoveel constructies zijn!
    Wat zou je doen als je in een vrijstaand huis woont?
    Ik woon in een grote vrijstaande pastorie en ik denk dat het niet gewaardeerd wordt als ik alcatraz achtige hekwerken ga bouwen. Nu heb ik de mazzel dat mijn 17 jarige poes zo intelligent is om bij auto's uit de buurt te blijven. En de tuin van de buurman van 64 are is véél leuker dan onze voortuin
    Maar ja, als er ooit een andere kat komt...
    ...
    pi_74273099
    In de OP kan wellicht ook mijn optie toegevoegd worden: mijn versie van alCatraz: schrikdraad rondom je tuin.
    Ik heb pics en een verhaaltje. Laat maar weten of daar belangstelling voor is.

    Ik kan het hier zetten of via PM doorgeven zodat het rechtstreeks de OP in kan.
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_74273587
    Wij wonen in een vrijstaand huis en hebben onze aluminium ren achter het huis staan. Dus niemand die van de voorkant iets zit.

    Wij hebben de ren tegen het huis aan, dus met een kattenluik door de muur. Ze kunnen op die manier zelfstandig naar binnen en buiten. Heerlijk, ik zou niet meer anders willen.
    Alleen in je dromen ben je vrij..
    Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
      Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 november 2009 @ 13:08:06 #38
    163650 Greys
    pi_74274585
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 12:12 schreef Cat22 het volgende:
    In de OP kan wellicht ook mijn optie toegevoegd worden: mijn versie van alCatraz: schrikdraad rondom je tuin.
    Ik heb pics en een verhaaltje. Laat maar weten of daar belangstelling voor is.

    Ik kan het hier zetten of via PM doorgeven zodat het rechtstreeks de OP in kan.
    Goeie!

    En ik hoop dat Radyhyn hier ook komt kijken. Zij gaat soms in het bos wandelen met haar katten (Bengalen) aan een tuigje en die gaan dan dus zelfs in bomen klimmen enzo!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 november 2009 @ 13:20:27 #39
    163650 Greys
    pi_74274964
    Even zelf de foto's teruggezocht in het Bengalentopic (Radyhyn heeft ook Bengalen ) en kijk! Die gaat er gewoon mee in het bos wandelen!




    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_74275487
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:02 schreef Loveless85 het volgende:
    Ik zoek nog een oplossing voor m'n balkon. Zit uiteraard wel een railing e.d. op, en wat ' platen' voor, maar wel met ruimte waarin dat beest zo naar de buren kan lopen.

    Zo'n net is wel ideaal en ' weerproof', maar klimmen ze daar niet in? Om het nou helemaal tot boven aan toe dicht te maken is ook geen porem, de railing van het balkon is 120cm hoog denk ik. En ik woon op 9 hoog, dus moet wel echt zeker weten dat ze niet in het net klimmen en dan over de railing donderen
    Nog maar ff kwooten
    Ik denk dat die hele constructies van het gehele balkon dichtmaken niet echt een optie is bij mij. Ten eerste woon ik op 9 hoog, dus is nogal lastig om te doen en zit met wind enzo. En de verhuurder is nogal gebrand op een eenduidige uitstraling van de flat. Er mogen ook geen satelliet-schotels, plantenbakken, of wasgoed aan de buitenzijde van het balkon zichtbaar zijn.
    pi_74275590
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 13:20 schreef Greys het volgende:
    Even zelf de foto's teruggezocht in het Bengalentopic (Radyhyn heeft ook Bengalen ) en kijk! Die gaat er gewoon mee in het bos wandelen!

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Geweldig!
    Onze kat had zich binnen notime uit zo'n tuigje gewurmd.
    Gelukkig kan hij nu gewoon naar buiten.
    Ja, die met de ballen in de bek.
      Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 november 2009 @ 13:46:14 #42
    163650 Greys
    pi_74275727
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 13:41 schreef Biancavia het volgende:

    [..]

    Geweldig!
    Onze kat had zich binnen notime uit zo'n tuigje gewurmd.
    Gelukkig kan hij nu gewoon naar buiten.
    Ik durf Boris ook niet in een tuigje mee over straat of in het bos te nemen. Veel te bang dat die gladde glipper zich er uit wurmt Maar wel héél tof als je met je kat in het bos kunt gaan wandelen! Misschien als ik ooit nog eens het ultieme tuigje vindt (Boris is wel tuigjes gewend verder) dat ik dan met het hondje en de kat naar het bos kan!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_74276685
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 13:37 schreef Loveless85 het volgende:

    [..]

    Nog maar ff kwooten
    Ik denk dat die hele constructies van het gehele balkon dichtmaken niet echt een optie is bij mij. Ten eerste woon ik op 9 hoog, dus is nogal lastig om te doen en zit met wind enzo. En de verhuurder is nogal gebrand op een eenduidige uitstraling van de flat. Er mogen ook geen satelliet-schotels, plantenbakken, of wasgoed aan de buitenzijde van het balkon zichtbaar zijn.
    Steekt je balkon uit of zit het in de gevel?

    In mijn vorig huis had ik deze constructie (niet het beste plaatje, maar dan zie je een beetje wat het idee is):

    Het groene draad zat aan alle kanten vast in de muur. Omdat het donkergroen was viel het nauwelijks op van buitenaf. Ik woonde op de begane grond, voor de 9e verdieping zou het dan helemaal moeten kunnen.
    En het gaas was stevig zat om mijn katten binnen te houden.
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
      Moderator zondag 1 november 2009 @ 14:18:10 #44
    236264 crew  capricia
    pi_74276841
    Mooi topic. TVP!
    Definitely not CIA
      zondag 1 november 2009 @ 14:28:32 #45
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74277282
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 13:41 schreef Biancavia het volgende:

    [..]

    Geweldig!
    Onze kat had zich binnen notime uit zo'n tuigje gewurmd.
    Gelukkig kan hij nu gewoon naar buiten.
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 13:46 schreef Greys het volgende:

    [..]

    Ik durf Boris ook niet in een tuigje mee over straat of in het bos te nemen. Veel te bang dat die gladde glipper zich er uit wurmt Maar wel héél tof als je met je kat in het bos kunt gaan wandelen! Misschien als ik ooit nog eens het ultieme tuigje vindt (Boris is wel tuigjes gewend verder) dat ik dan met het hondje en de kat naar het bos kan!
    Jazz heeft zich nog nooit uit het tuigje uit de OP kunnen wurmen, daarom raad ik die ook aan.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      zondag 1 november 2009 @ 14:29:01 #46
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74277299
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 12:12 schreef Cat22 het volgende:
    In de OP kan wellicht ook mijn optie toegevoegd worden: mijn versie van alCatraz: schrikdraad rondom je tuin.
    Ik heb pics en een verhaaltje. Laat maar weten of daar belangstelling voor is.

    Ik kan het hier zetten of via PM doorgeven zodat het rechtstreeks de OP in kan.
    Mag je wel naar mij pmen.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_74277519
    Ik heb dus mijn eigen versie van AlCatraz: schrikdraad om mijn tuin.

    Eén van mijn katten is er de eerste maand drie keer uitgeglipt, maar daarna had ze de boodschap begrepen. Kat2 heeft het niet eens geprobeerd. En hij knokt buurkatten helemaal zelf de tuin uit indien nodig.

    Edit: en de rest van mijn verhaal staat nu in de OP.

    [ Bericht 35% gewijzigd door Cat-astrophe op 01-11-2009 14:51:15 ]
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_74277540
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 14:29 schreef Harajuku. het volgende:

    [..]

    Mag je wel naar mij pmen.
    Te laat.
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
      zondag 1 november 2009 @ 14:43:50 #49
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_74277792
    quote:
    Op zondag 1 november 2009 14:35 schreef Cat22 het volgende:

    [..]

    Te laat.
    Staat in de OP, thanks.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_74302384
    Goed topic! Hier nog twijfel of Lola wel of niet naar buiten mag. Omdat ze best mooi is (risico op catnapping) laten we haar liever niet zomaar naar buiten. Wel soms aan een tuigje, maar dat is eigenlijk maar lastig (ze draait zich vast rondom tafelpoten, stoelpoten, boomstammen etc.). TVP dus voor ideeen om de tuin af te zetten...
    pi_74311233
    Bij Stichting Dierenthuis hebben ze dat mooi gedaan. Heel veel ruimte en gekozen voor de Alcatraz optie, maar dan wel 5 draden boven elkaar
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
    pi_74326048
    quote:
    Op maandag 2 november 2009 12:05 schreef nokwanda het volgende:
    Bij Stichting Dierenthuis hebben ze dat mooi gedaan. Heel veel ruimte en gekozen voor de Alcatraz optie, maar dan wel 5 draden boven elkaar
    Een wand vol met draden, van de grond af zul je bedoelen. En dat is daar nodig ook, er zitten een hoop verstokte zwervers die voor 3 draden hun pootje niet omdraaien. Hadden ze daar idd heel slim opgelost.
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
      zaterdag 26 december 2009 @ 23:33:06 #53
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_76090010
    Kick.

    Ik heb dat goede tuigje eindelijk weer ergens gevonden, dus ook gelijk een tweede besteld voor wanneer deze dood is. En omdat ik t nergens kon vinden in normale winkels plaats ik het linkje hier, .

    http://www.anniemall.nl/jogging-tuig-p-1273.html
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      zaterdag 26 december 2009 @ 23:40:00 #54
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_76090170
    Katten eigenaren die hun kat "binnen" houden

    Ik heb bij mn ouders ook de Alcatraz versie aangelegd maar omdat die beesten zo lui en verwend zijn waren ze na 2x proberen het al zat en hoeft er niet eens meer spanning op het draad te staan
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
      maandag 18 januari 2010 @ 22:22:02 #55
    202682 childintime
    *wait for the ricochet*
    pi_76988916
    Ik zoek ook een oplossing. Ben net verhuisd, mijn kat wordt in Mei 10 jaar en dit is zijn eerste verhuizing. Bij het andere huis (tegen een groot natuurgebied aan), liep hij gewoon buiten. Hij kan ook gewoon niet de rest van zijn leven binnen blijven want daar wordt'ie doodongelukkig van. Ik ga nu proberen hem een week of 6 binnen te houden (hoop dat 't lukt, nu het minder slecht weer wordt staat'ie steeds voor het raam te kijken), dus nog een week of 4 nu. Maar omdat ik vooral zo bang ben hem kwijt te raken wil ik hem liever binnen de tuin houden. Ik ben in een andere gemeente gaan wonen en dat natuurgebied ligt tussen deze 2 gemeentes in. Ik woon nu weer aan de rand van dat natuurgebied, alleen aan de andere kant. Ik ben zo bang dat als'ie verdwaalt, hij daar terechtkomt en verwildert.

    De tuin is redelijk groot; zo'n 20x7 ongeveer. Ik zit zelf aan gaas te denken en dat dan schuin naar binnen te laten lopen.

    http://www.worldofdani.com/je%20kat%20veilig%20naar%20buiten.htm

    Hier staan trouwens een paar mooie voorbeelden

    [ Bericht 14% gewijzigd door childintime op 18-01-2010 22:35:40 ]
    pi_80802567
    Wij zijn net pas verhuisd en wilen nu het balkon gaan afzetteis n:
    het ligt op de hoogste verdieping dus 12 hoog en is 8,5 x 2,58 meter.
    We hebben bij nettenlijn een net besteld, dus hopelijk komt dat snel genoeg binnen.
    Aan de zijkanten zetten we het af met hardhout planken zodat het lelijke kapotte glazen wandje weg is en de katten niet bij de buren komen vervelen. Moet alleen nog even bedenken hoe ik het net aan de bodem ga vast maken, we willen met staaldraad en oogjes het net bevestigen.
    Verder ga ik het nog inrichten voor de katten en voor ons met wat leuke zitjes, een krabpaal die hoog is en wat planten, bbq dat soort dingetjes. Heb er zin in!
    Dit is het balkon nu:

    let niet op de verhuisrommel!
    rock out with your cock out
      woensdag 28 april 2010 @ 20:13:16 #57
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_80816956
    quote:
    Op woensdag 28 april 2010 13:25 schreef zimmerzimmer het volgende:
    Wij zijn net pas verhuisd en wilen nu het balkon gaan afzetteis n:
    het ligt op de hoogste verdieping dus 12 hoog en is 8,5 x 2,58 meter.
    We hebben bij nettenlijn een net besteld, dus hopelijk komt dat snel genoeg binnen.
    Aan de zijkanten zetten we het af met hardhout planken zodat het lelijke kapotte glazen wandje weg is en de katten niet bij de buren komen vervelen. Moet alleen nog even bedenken hoe ik het net aan de bodem ga vast maken, we willen met staaldraad en oogjes het net bevestigen.
    Verder ga ik het nog inrichten voor de katten en voor ons met wat leuke zitjes, een krabpaal die hoog is en wat planten, bbq dat soort dingetjes. Heb er zin in!
    Dit is het balkon nu:
    [ afbeelding ]
    let niet op de verhuisrommel!
    [ afbeelding ]
    Klinkt als een waterdicht plan.Veel succes met het monteren van het net en veel plezier in je nieuwe woning!
    Big mouth strikes again
    pi_80817813
    quote:
    Op woensdag 28 april 2010 13:25 schreef zimmerzimmer het volgende:
    Wij zijn net pas verhuisd en wilen nu het balkon gaan afzetteis n:
    het ligt op de hoogste verdieping dus 12 hoog en is 8,5 x 2,58 meter.
    We hebben bij nettenlijn een net besteld, dus hopelijk komt dat snel genoeg binnen.
    Aan de zijkanten zetten we het af met hardhout planken zodat het lelijke kapotte glazen wandje weg is en de katten niet bij de buren komen vervelen. Moet alleen nog even bedenken hoe ik het net aan de bodem ga vast maken, we willen met staaldraad en oogjes het net bevestigen.
    Verder ga ik het nog inrichten voor de katten en voor ons met wat leuke zitjes, een krabpaal die hoog is en wat planten, bbq dat soort dingetjes. Heb er zin in!
    Dit is het balkon nu:
    [ afbeelding ]
    let niet op de verhuisrommel!
    [ afbeelding ]
    Oogjes werkt prima. Maar de nettenlijn heeft daar speciaal koord voor dat echt heel goed is. Kunststof. Roest niet en blijft sterk.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
    pi_80822523
    Thnx! Ja we moeten nog effe kijken wat we dan doen met die oogjes, ik heb er in ieder geval veel zin in en zal het resultaat wel laten zien hier
    rock out with your cock out
    pi_80880843
    Handig topic.
    Ik heb helaas nog geen oplossing voor mijn kat Miepie.
    In mijn vorige huis ging ze de gezamenlijke tuin in en bleef daar ook (was behoorlijk groot), dus dat ging leuk.
    Nu heb ik een eigen tuin en het eerste wat ze deed toen ze naar buiten mocht, was de tuin uit gaan. Allemaal prima, tot ze na pakweg een jaar 2 weken verdwenen is. Sowieso waren dit vreselijke weken (ben een watje als het om de kat gaat), maar het heeft me ook aan het denken gezet.
    Miep is namelijk te makkelijk. Ze loopt overal naar binnen, is nergens bang voor. Mijn oude buren kende ik allemaal en die vonden het gezellig. Maar hier heb ik een stuk meer buren en een stuk minder overzicht. Naast het feit dat ik bang ben dat ze in een schuurtje wordt opgesloten, vind ik het niet sociaal tegenover mijn buren om haar nog los te laten. Plus het gevaar dat ze overreden wordt, heeft me doen besluiten haar binnen te houden. Dit is nu een jaar zo en op zich vindt Miep het prima, die vermaakt zich wel. Als ik een dag in de tuin doorbreng, zet ik haar nog wel eens aan een tuigje, maar ik merk dat ze dit eigenlijk niks vind.

    Ik gun haar van harte dat ze weer naar buiten kan, maar de mogelijkheden zijn erg beperkt. Ik heb geen schuttingen (mijn tuin is omgeven door heggen), dus schrikdraad of alcatraz-taferelen zijn geen opties. Ik heb nog gekeken naar zo'n systeem met een halsband met schokjes, maar die zijn er voor katten vanaf 2,7 kilo. Miep zit ongeveer rond dat gewicht, dus dat vind ik nogal een risico.

    Blijft nog over een kattenren. Ik zou best een stuk van m'n tuin willen opofferen voor haar, maar helaas wil mijn geldboom nog steeds niet bloeien. Ik ben absoluut niet in staat om zo'n ding zelf te bouwen en de prijzen die ik heb gevonden zijn echt heel hoog.
    Ik zie in de OP een ren van 300 euro staan en vraag me echt af hoe dit te realiseren is, of is deze zelf gemaakt?

    Daarnaast heb ik bij een kattenren nog wel wat vraagtekens. Dat heb ik vooral omdat Miep houdt van jagen (ze kan er gelukkig niks van, ergste waar ze ooit mee is binnengekomen is een baby-merel). Als ik haar in een ren zet, kan ze de vogels zien, maar ze kan er niet bij. Ook zijn er aardig wat buurtkatten die wel los mogen, die dus ook mijn tuin in wandelen, waar zij dan niks mee kan. Is dit dan wel leuk voor haar? Wat is de ervaring hiermee van mensen met een ren? Ik kan me voorstellen dat dit juist een frustratie voor haar is.
    Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
    Ik heb keiveel verstand van alles.
      Moderator vrijdag 30 april 2010 @ 20:45:53 #61
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_80882888
    Ik heb ook netten besteld voor de alcatraz versie
    Als het goed is komen die volgende week binnen en dan gaan we ze meteen bevestigen. Wat zal dat heerlijk zijn!
    Vooral Hummer wil heel erg graag naar buiten en als ik ook buiten ben mag dat ook, aan een tuigje
    En dat gaat goed hoor, zodra ik het tuigje pak komt hij zelf al bij me zitten

    Maar het zal toch heerlijk zijn als ze gewoon lekker in de tuin kunnen liggen en loungen
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_80883426
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 19:45 schreef Nagelschaartje het volgende:
    Daarnaast heb ik bij een kattenren nog wel wat vraagtekens. Dat heb ik vooral omdat Miep houdt van jagen (ze kan er gelukkig niks van, ergste waar ze ooit mee is binnengekomen is een baby-merel). Als ik haar in een ren zet, kan ze de vogels zien, maar ze kan er niet bij. Ook zijn er aardig wat buurtkatten die wel los mogen, die dus ook mijn tuin in wandelen, waar zij dan niks mee kan. Is dit dan wel leuk voor haar? Wat is de ervaring hiermee van mensen met een ren? Ik kan me voorstellen dat dit juist een frustratie voor haar is.
    Mijn beide heren zitten al vanaf het begin in een ren, eerst was ons gehele balkon overdekt en nu in ons huis hebben we een stukje naast het huis met ren.

    De ren bevat een stukje met tegels, een waterfontein en een deel met gras en katvriendelijke plantjes.

    De vogels kwetteren ze wel wat tegen, dat doen ze binnen ook, maar die hebben ze nog nooit kunnen vangen. Vaak laten ze het naar eventjes kwetteren erbij zitten,

    Buurkatten komen hier ook wel eens buurten, de reactie van de heren ligt dan aan de specifieke kat. De een kijken ze rustig naar, de ander gaan ze naar blazen. Maar echt gefrusteerd lijken ze er niet van, de tuin is immers ook nooit hun terretorium geweest.

    Wel vinden ze het nu niet leuk dat ze niet meer bij ons zijn als wij buiten zitten, dit kon bij het overdekte balkon van het huurhuis wel. Helaas is dat niet anders, maar een tuin van minstens 25 bij 5 helemaal afsluiten zal niet gaan.
    Alleen in je dromen ben je vrij..
    Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
    pi_80883863
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 20:45 schreef senesta het volgende:
    Ik heb ook netten besteld voor de alcatraz versie
    Als het goed is komen die volgende week binnen en dan gaan we ze meteen bevestigen. Wat zal dat heerlijk zijn!
    Vooral Hummer wil heel erg graag naar buiten en als ik ook buiten ben mag dat ook, aan een tuigje
    En dat gaat goed hoor, zodra ik het tuigje pak komt hij zelf al bij me zitten

    Maar het zal toch heerlijk zijn als ze gewoon lekker in de tuin kunnen liggen en loungen
    Ik zit er soms aan te denken om een heel goed tuigje te kopen en Poeska af en toe mee uit te nemen. Die is zo sociaal dat ik het wel wil proberen.
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 20:59 schreef LekkerApart het volgende:

    [..]

    Mijn beide heren zitten al vanaf het begin in een ren, eerst was ons gehele balkon overdekt en nu in ons huis hebben we een stukje naast het huis met ren.

    De ren bevat een stukje met tegels, een waterfontein en een deel met gras en katvriendelijke plantjes.

    De vogels kwetteren ze wel wat tegen, dat doen ze binnen ook, maar die hebben ze nog nooit kunnen vangen. Vaak laten ze het naar eventjes kwetteren erbij zitten,

    Buurkatten komen hier ook wel eens buurten, de reactie van de heren ligt dan aan de specifieke kat. De een kijken ze rustig naar, de ander gaan ze naar blazen. Maar echt gefrusteerd lijken ze er niet van, de tuin is immers ook nooit hun terretorium geweest.

    Wel vinden ze het nu niet leuk dat ze niet meer bij ons zijn als wij buiten zitten, dit kon bij het overdekte balkon van het huurhuis wel. Helaas is dat niet anders, maar een tuin van minstens 25 bij 5 helemaal afsluiten zal niet gaan.

    Ik zou willen dat ik zo'n tuin had om af te kunnen zetten voor de poezjes hier
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
    pi_93637453
    Hallo :W

    Ik wil graag mijn balkon katproof maken en zit er aan te denken om dit net te bestellen: http://www.zooplus.nl/sho(...)net/kattennet/101223 Heeft iemand ervaring met dit net en weet iemand of het net echt zo bijtsterk is? Mijn ene kat is namelijk nogal van het bijten aan touwtjes...

    [ Bericht 0% gewijzigd door Oognip op 04-03-2011 13:49:38 ]
    pi_93640497
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:15 schreef Oognip het volgende:
    Hallo :W

    Ik wil graag mijn balkon katproof maken en zit er aan te denken om dit net te bestellen: http://www.zooplus.nl/sho(...)net/kattennet/101223 Heeft iemand ervaring met dit net en weet iemand of het net echt zo bijtsterk is? Mijn ene kat is namelijk nogal van het bijten aan touwtjes...
    Hey die heb ik ook! :Y En ik ben er erg blij mee. Wel zou ik wat extra haakjes kopen, aangezien er maar een stuk of 10 bijzitten, en dat is naar mijn mening veel te weinig om het net lekker strak te kunnen bevestigen en om er voor te zorgen dat er niet te grote gaten tussen de haakjes komen. Het bevestigen is ook niet echt moeilijk, wel met 2 personen doen, dat werkt wat makkelijker.

    Het is in principe gewoon een kwestie van ophangen, en het deel wat je over hebt kan je afknippen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de katten er in gaan bijten ofzo, de mijne vonden het eerst wel interessant om eens eventjes de tanden in te zetten, maar ze kwamen er al snel achter dat het niet ging lukken. En ja, ook de mijne zijn gek op touwtjes en draadjes.

    Maar het is in ieder geval een hele goede oplossing om je balkon katveilig te maken. Bij mij kunnen ze nu in ieder geval veilig vanaf hun bordes hun rijk overzien... 8-)
      † In Memoriam † vrijdag 4 maart 2011 @ 18:53:54 #66
    137949 Disana
    pi_93652858
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:21 schreef Kper_Norci het volgende:

    [ afbeelding ]
    Offtopic, maar... wat een schattig snoetje.
    pi_93682686
    Fijn om te lezen dat jij goede ervaring hebt met hetzelfde kattennet! Wij hebben hem zonet bestelt en gaan hem volgende week zondag monteren! Ik ben benieuwd. Dan kan ik eindelijk de deur met een gerust hart open zetten O+
    pi_93685777
    Ik lees even mee, zoek ook nog een oplossing om mijn Teddy naar buiten te laten. Misschien hebben jullie een idee?

    Ik heb een tuin van ongeveer 7 bij 15 meter.



    Op dit moment heb ik een waslijn gespannen van de schuur naar het huis (in het midden van de tuin). Als Teddy naar buiten wil krijgt hij zijn tuigje om, wat hij prima vindt, en die zit vast met een andere lijn aan de waslijn, zodat hij in de hele tuin kan lopen.
    Helaas moet ik Teddy steeds van de schutting afhalen en in de gaten houden. Hij mag niet op de schutting, omdat ik bang ben dat hij er dan aan de andere kant af wil springen, en dan hangt hij daar of breekt de lijn.
    Ik heb zijn lijn dus al wat korter gemaakt, zodat hij niet meer makkelijk bij de schutting kan, maar hij verzint steeds nieuwe dingen, zoals eerst op de afvalbak springen (die langs de schutting staat) en dan kan hij alsnog op de schutting.
    Ik vind het niet leuk om zijn ruimte steeds meer te moeten beperken.

    Netten spannen over de hele tuin zou ik ideaal vinden, maar niet echt makkelijk uitvoerbaar ben ik bang.
    Een ren twijfel ik over, volgens mij is dat niet leuk voor Teddy, want die wil steeds met ons knuffelen als wij ook in de tuin zijn, aan de andere kant kunnen we daar de schutting voor gebruiken, en dan gewoon aan het huis vast, zodat wij de buitendeur ook gewoon open kunnen zetten. Maar lijkt me wel erg duur, omdat die dan de helft van de tuin beslaat.
    Stroomdraad langs de schutting zou kunnen, maar ik denk dat dat ook op de schuttingdeur aan de andere kant moet en dat lijkt me lastig.
    Of dus dat slappe gaas wat naar binnen toe valt. Ik heb het topic grotendeels gelezen, maar sorry als ik er toch overheen gelezen heb; maar waar haal ik dat? Want het moet stevig zijn maar niet té stug... Kan een kat daar echt niet overheen klimmen?

    Dit is de betrokkene:

    (op het balkon van mijn vorige huis)
    pi_93689530
    Ik neem aan dat die deur in een deurpost zit? Want ik heb bij mijn AlCatraz ook een tuindeur en de stroomdraden lopen er gewoon overheen. Je kunt ook verlengstukken kopen die je aan je schutting vastmaakt zodat de draad wat hoger loopt. Als ik je tekeningen zo zie zou stroomdraad prima moeten kunnen. :Y
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_93689691
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:15 schreef Oognip het volgende:
    Hallo :W

    Ik wil graag mijn balkon katproof maken en zit er aan te denken om dit net te bestellen: http://www.zooplus.nl/sho(...)net/kattennet/101223 Heeft iemand ervaring met dit net en weet iemand of het net echt zo bijtsterk is? Mijn ene kat is namelijk nogal van het bijten aan touwtjes...
    Die hebben we hier ook op het balkon hangen. Werkt echt prima! Inderdaad voor extra haakjes zorgen.
    pi_93693718
    Wij hebben onze achtertuin ook met stroomdraadjes afgezet en het werkt als de brandweer ^O^ We hebben schuttingen met een schuttingdeur rondom onze tuin, dus daar konden gemakkelijk twee stroomdraadjes overheen gespannen worden. Aan de binnenkant van de schuttingdeur hebben we een schufslot geplaatst, zodat niemand van buiten "zomaar" binnen kan komen. We hebben er wel een deurbel bij geplaatst ;) Mattie is twee keer zo eigenwijs geweest om te proberen over de schutting te klimmen, maar kreeg allebei de keren een schok. Rinus heeft het nooit geprobeerd, dus die wist al genoeg ;)

    Overigens moesten we de schutting eerst nog wel goed aarden. We hebben bovenop de bovenste drie planken van de schutting een aardedraadje lopen, want als de katten op de schutting klimmen om er overheen te klimmen, krijgen ze geen schok omdat ze dan niet geaard zijn. Ik denk dat we in totaal ¤175 kwijt waren. We hebben het pakket bij de Welkoop (Boerenbond) gekocht, met extra draad en isolatoren.

    [ Bericht 87% gewijzigd door Locusta op 05-03-2011 18:35:18 ]
    pi_94058438
    Zo mijn balkon is vandaag catproof gemaakt! *O* Hier wat foto's:

    Wat gebeurt hier? :D


    Het eindresultaat:


    De plankjes zijn niet voor extra versteviging, maar zodat ze leuk over de rand kunnen kijken
    Muis en Luna doen het even voor :P

    Pingoo rolt van blijdschap *O*


    Oh wat zijn we blij :')
    pi_95211123
    Hoezo bijtsterk? }:|
    pi_95212228
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:46 schreef Oognip het volgende:
    Hoezo bijtsterk? }:|
    [ afbeelding ]
    Dat meen je niet! Bij mij hebben ze er in het begin een paar keer aan geknaagd, maar toen ze erachter waren dat ze er niet doorheen kwamen hebben ze het nooit meer geprobeerd. Ik had ook niet verwacht dat bij dit net de katten er nog doorheen konden bijten. Het is geen dik staaldraad wat er doorheen loopt, maar toch.

    Heb je nog wat over? Anders zou je het nog kunnen repareren. Klein stukje er opnieuw tussen knopen ofzo?
      vrijdag 8 april 2011 @ 12:18:57 #75
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_95212476
    :D _O-
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_95212780
    OMG Oognip! Jij hebt supertijgers in huis! :D

    Hier ook een redelijke faal van mijn AlCatraz. Al een paar weken komt er af en toe een rooie kater zich melden in mijn huis. Mijn katten natuurlijk over de zeik en gedoe en zo. Dus AlCatraz ook maar aangezet als ik thuis was. Ziehier het resultaat :')

    Ow, ja, blijf maar rustig op die draden zitten om erover na te denken. 8)7
    Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
    Dan heb je safe = condoom
    Double dutch = condoom en pil
    quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
    pi_95212982
    quote:
    11s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:12 schreef Kper_Norci het volgende:

    [..]

    Dat meen je niet! Bij mij hebben ze er in het begin een paar keer aan geknaagd, maar toen ze erachter waren dat ze er niet doorheen kwamen hebben ze het nooit meer geprobeerd. Ik had ook niet verwacht dat bij dit net de katten er nog doorheen konden bijten. Het is geen dik staaldraad wat er doorheen loopt, maar toch.

    Heb je nog wat over? Anders zou je het nog kunnen repareren. Klein stukje er opnieuw tussen knopen ofzo?
    Haha ach ja ik had het ergens wel verwacht dat het zou gebeuren, Pingoo is echt een bijterd :P Hij houdt niet van eten dat voor hem bedoelt is, zoals snoepjes, visjes dat soort dingen. Maar dingen die niet voor hem bedoelt zijn, vindt ie alleen maar leuk om in te bijten en mee te spelen :') Toch houd ik van hem O+

    We hebben geen gaas over maar zolang het bij dit gat blijft, is het wel goed. Hier kan ie toch niks mee. We gaan het met tie wrap (hoe schrijf je dat?) vastmaken denk ik maar dan hebben we weer kans dat ie aan die tie wrap gaat zitten bijten :')
    Waar ik ook een klein beetje van baal is dat ze over de balkonrand lopen, dus ze staan dan op het net en daar wordt het net ook niet beter van. Maar we hebben het net nog niet zo kunnen maken dat het strak staat en ze er niet meer op kunnen.
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 8 april 2011 @ 12:32:24 #78
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_95212986
    Shockproof rooie kat :D
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_95213156
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:32 schreef Oognip het volgende:

    [..]

    Haha ach ja ik had het ergens wel verwacht dat het zou gebeuren, Pingoo is echt een bijterd :P Hij houdt niet van eten dat voor hem bedoelt is, zoals snoepjes, visjes dat soort dingen. Maar dingen die niet voor hem bedoelt zijn, vindt ie alleen maar leuk om in te bijten en mee te spelen :') Toch houd ik van hem O+

    We hebben geen gaas over maar zolang het bij dit gat blijft, is het wel goed. Hier kan ie toch niks mee. We gaan het met tie wrap (hoe schrijf je dat?) vastmaken denk ik maar dan hebben we weer kans dat ie aan die tie wrap gaat zitten bijten :')
    Waar ik ook een klein beetje van baal is dat ze over de balkonrand lopen, dus ze staan dan op het net en daar wordt het net ook niet beter van. Maar we hebben het net nog niet zo kunnen maken dat het strak staat en ze er niet meer op kunnen.
    Ik heb nog best wel wat over, dus mocht je het willen hebben, laat maar weten hoor! Ik zie trouwens dat het bij jou niet mogelijk is om het achter de balkonrand te monteren, ik heb dat bij mij wel gedaan, maarja, bij mij ging dat ook makkelijk. Maar bij mij lopen ze idd ook over de rand, en steunen ze tegen het net aan om er niet vanaf te pleuren :')
    pi_95213557
    Thanks Kper_Norci! Als het zo niet gaat zal ik het zeker laten weten! :)
    Bij mij was het inderdaad niet mogelijk om het achter de balkonrand te bevestigen, het is een en al beton en we wilden er niet in boren dus het was handiger om het dan aan de voorkant te bevestigen.
      vrijdag 8 april 2011 @ 12:53:29 #81
    81882 Lips
    Een vrouwtje
    pi_95213795
    Wat een interessant topic! Ik woon nu op een flat en in de 6,5 jaar is 1 van mijn katten 1 keer een verdieping naar beneden gevallen (ik verwacht dat ze gevallen is tenminste) vanaf het balkon. Verder blijven ze gelukkig aan de goede kant van de afscheiding, maar ik merk wel dat ik niet helemaal gerust ben als ze buiten zijn.
    Nu heb ik plannen te gaan verhuizen (weet nog niet of het iets met een tuin of met een balkon wordt) dus leuk te lezen wat voor oplossingen er zijn!
    Miauw
    Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
    pi_95230655
    Onze poes is vandaag waarschijnlijk van de muur van de tuin gevallen(3 meter hoog) ze mocht altijd al wel de tuin in als ze wilde . Nu besloot ze dat ze wel eens verder wilde kijken, maar toen is ze er waarschijnlijk afgevallen en was haar teen uit de kom:( net een halfuur geleden terug van de dierenarts en mevrouw sloopt binnen 20 minuten meteen haar kraag ervan af:p voor de rest ligt ze heel zielig op de grond geluidjes te maken :(
    Er overheen omdat ik naar het randje zocht...
    pi_95292664
    Ik baal! Ik zie net dat Muis een ander gat heeft gebeten ;( Wat een eikels zijn het eigenlijk :P Maar ik ben nu wel een beetje hopeloos en heb geen idee wat ik anders zou moeten. Ik kan het natuurlijk maken, maar dan zullen ze nog niet opgehouden zijn met gaten maken.
    Iemand hier nog ideeen?
    pi_95300203
    Aluminium panelen misschien?
    Weet niet of je mag boren in de muur of dat je het ergens aan vast kunt zetten?





    Mijn vader maakt heeft dit gemaakt en bij ons huurhuis stond het zo op balkon met tye-rips aan de reling vast en de panelen onderling geschroefd.
    Alleen in je dromen ben je vrij..
    Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
      woensdag 20 juli 2011 @ 17:19:21 #85
    80443 snakelady
    ssss...ssss...
    pi_99712440
    Even een topickick. ;)
    Wij hebben een dakterras van ongeveer 10x10, nu willen we het voor de katten zo maken dat ze naar buiten kunnen, we hebben 4 katten.
    Maar hoe we dat moeten doen nog geen idee, we zitten vrij hoog in eenbovenwoning met veel wind, dus het moet echt goed stevig zijn en weerbestendig, ook moeten we er zelf in kunnen uiteraard.
    Zo ziet het er nu uit, slechte foto i know maar het gaat om het idee.



    De paaltjes is de grens tot wat we kunnen gebruiken ( die zijn ook in het beton gegoten dus erg stevig) dat zal ongeveer 8x5 worden, dat was ook het oude terras voor we het er uit hebben gehaald, het mag vanaf de weg namelijk niet zichtbaar zijn ( we wonen boven een bedrijf), verder naar links is de staalconstructie niet gebouwd op het gewicht van een dakterras, daar kan je wel gewoon op lopen maar niet vanalles neer zetten.

    dus tips nodig, wat is de beste manier om dit katvriendelijk te maken?
    "One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
      Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 17 januari 2012 @ 00:44:58 #86
    163650 Greys
    pi_106898143
    Even vrij oud topic omhoog, want ik vroeg me af hoe dat nou zit met die stroomdraden, dat is toch alleen een piepklein tikje wat ze dan krijgen? Katten houden daar niets aan over toch, het is verder best diervriendelijk enzo? :+

    En Cat, jij zei eerder in het topic dat het nadeel is dat als de kring onderbroken wordt door een takje er tegenaan ofzo, dat het dan niet meer werkt. Is dat in het geval van die (oude) foto's van die rooie hierboven op je draden niet het geval? :D Want daar zitten toch best veel takjes/blaadjes? Was dat dan niet de reden dat hij er gewoon bovenop kon gaan zitten?
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_106902030
    Volgens mij is het geen mishandeling want veel katten hebben de tik er wel voor over om hem toch te smeren. Ik ken een aantal mensen die zo'n systeem hebben en er niet tevreden over zijn omdat de katten er gewoon doorheen gaan.
    pi_106975152
    Omdat ik vind dat een kat zo natuurlijk mogelijk moet kunnen leven is een ren voor ons geen optie.
    Wij laten de kat s,nachts naar buiten en s,ochtends komt hij weer binnen. Dan ligt hij de hele dag op de bank. Kattenhaters zijn mensen die alleen last van een kat hebben als ze hem zien. Ik heb zo,n kattenhater achter me wonen. Die praat met mij over die rot katten. Omdat hij niet weet dat wij ook een kat hebben. Op deze manier verstoppen wij onze kat al 10jaar. Zo kan dat beestje zijn leven lijden zonder opgesloten te worden. Ik vind katten de leukste huisdieren die er zijn, maar ga niet voorbij aan de behoefte van dit dier. Een tweerichtingsverkeer. Hij maakt mij blij en ik hem door hem zijn natuurlijke habitat te gunnen.

    groetjes
    gardenqueen,
      donderdag 19 januari 2012 @ 10:15:06 #89
    80443 snakelady
    ssss...ssss...
    pi_106981050
    quote:
    0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 00:16 schreef joopenma het volgende:
    Een tweerichtingsverkeer. Hij maakt mij blij en ik hem door hem zijn natuurlijke habitat te gunnen.

    groetjes
    Zijn natuurlijk habitat? serieus? :')
    In nederland hebben we geen natuurlijke habitat voor katten.
    "One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
    pi_106981977
    Joopenma; niemand vraagt je om jouw kat in een ren te doen, maar je zou ook gewoon niet in dit topic kunnen posten met je ideetjes over de natuurlijke habitat ( :') ) en zulks.
    Dit topic is bedoeld voor kattenliefhebbers die behoorlijk zuinig zijn op hun katten, een andere afweging maken wat betreft de gevaren van de kat los over straat laten zwerven én geen overlast willen veroorzaken in de buurt, maar wél de kat veilig naar buiten willen laten gaan.
    pi_107014830
    EDIT: daar zijn andere topics voor :)
    Je kat wel of niet naar buiten laten. Dit topic is voor mensen die er voor kiezen hun kat NIET los naar buiten te laten en welke manieren daarvoor zijn. Dus ik verzoek je vriendelijk die andere discussie niet in dit topic te houden.

    [ Bericht 83% gewijzigd door Greys op 20-01-2012 00:31:24 ]
    gardenqueen,
    pi_154118422
    Inmiddels is dit topic alweer een aantal jaar oud, en zijn de mogelijkheden om je tuin of balkon af te zetten, weer wat uitgebreider. Vandaar maar 'ns een kick van dit topic :) Let wel, deze post is geschreven vanuit mijn mening, en is zeker niet bedoeld om mensen met loslopende katten tegen de borst te stuiten. De mensen die hun tuin al afgezet hebben, zullen er ook weinig aan hebben denk ik, maar mensen die twijfelen over wel/niet afzetten, of niet weten dat die mogelijkheid er überhaupt is, zullen hier hopelijk wel wat aan hebben.

    Allereerst, hier een aantal redenen om je tuin (of balkon) af te zetten:

    -Geen kans op aanrijdingen.
    -Geen kans op per ongeluk ergens opgesloten worden.
    -Geen kans op vergiftigingen of aanvaringen met dierenbeulen.
    -Geen kans op gevechten met andere katten, en daarmee is het risico op abcessen en zelfs dodelijke ziektes die overgedragen worden door o.a. gevechten, ook weg.
    -Geen overlast voor je buurt, denk aan poepen in de tuin, sproeien (wat ook gecastreerde dieren kunnen doen), geluid van gevechten onderling, ongewenst bezoek inclusief haar in huis, of een leeggeviste vijver.
    -Geen kans op vermissing of zelfs diefstal.
    -Geen last van buurtkatten in jouw eigen tuin.
    -Als je je kat thuis houdt, weet je ook zeker dat hij/zij alleen te eten krijgt wat jij hem geeft, en niet ergens anders nog gevoerd wordt of stiekem mee loopt te snacken. Dit is vooral handig bij katten op een speciaal dieet, of katten die af moeten vallen.
    -Met medicatie kan het enorm belangrijk zijn dat je kat altijd op dezelfde tijden zijn medicatie krijgt, dan is het wel zo fijn als je weet dat hij niet de hort op kan zijn.
    -Als je een oudere/zieke/onzekere kat hebt, dan kan deze ook lekker naar buiten zonder geterroriseerd te worden door buurtkatten.
    -In het geval van een balkon, geen risico op naar beneden vallen of lekker bij de buren gaan zitten. Ook al heb je de meest brave kat met geweldige balans, een ongeluk zit in een klein hoekje, en als je kat afgeleidt wordt door een vlindertje wat voorbij fladdert of via de vensterbank aan de buitenkant even bij de buren wil gaan kijken, dan is de kans op vallen alweer een stuk groter.

    "Maar dat is toch zielig, een kat hoort zijn vrijheid te hebben!"

    Nou, jeetje, dan is een kat in een flat houden zonder enige mogelijkheid op een frisse neus vast helemaal dierenmishandeling! :+ Nee hoor, ik snap deze gedachte echt wel, en er zijn ook wel exemplaren die zo'n enorme drang naar de buitenwereld hebben dat ze thuis houden problemen geeft. Maar in verreweg de meeste gevallen gaat dit, eventueel met wat aanpassingen, hartstikke goed :Y En voor de oudere/zieke/onzekere katten die ik hierboven noemde, is het vaak juist fijn dat ze die stress van buurtkatten niet hebben.

    "Een kat is een jager, dat is de natuur, waarom zou je hem dat afnemen?"
    Even los van of het nog wel zo natuurlijk is als de jager een goede verzorging krijgt, en de prooi niet, is een afzetting niet perse het einde van de jacht. En de ene kat is inderdaad een echte killer, maar de andere vindt vogeltjes hooguit best vermakelijk om naar te kijken. Voor die echte jagers kun je je tuin ook aanpassen, denk bijvoorbeeld aan een vlinderstruik, of koop 'ns wat krekels of sprinkhanen, dit vinden sommige katten ook erg leuk. Daarnaast houdt een afzetting prooien zoals muizen en motten niet tegen, en als je geen complete afzetting hebt (ren of overspanning met net/gaas), dan zijn vogels ook nog prima te vangen :Y)

    "Ik heb een enorme heg, hoe moet ik dat nu veilig maken?"
    Dat kun je doen met kattennet, of door de heg kort te snoeien en er gaas voor te plaatsen, met bovenaan een stuk schuin gaas of ander soort van afzetting. De heg zal daarna gewoon door het gaas heen groeien. De openingen in het gaas kun je wat aanpassen op het soort heg, zodat het doorgroeien geen probleem is. Als je een gravertje hebt, dan kun je het gaas ook een stukje ingraven.

    "Ik heb geen deur waar ik een luikje in kan zetten en/of mijn afgezette stuk tuin (of ren) is niet op het huis aangesloten"
    Luikjes kunnen ook in muren geplaatst worden, en er zijn zelfs speciale luikjes voor glas. Je kan zelfs een loopbrug maken (op de grond of zelfs in de lucht), overkapt met gaas, vanwaar je katten zelf van en naar hun tuin kunnen lopen. In zo'n geval kun je dus ook denken aan een raam op de bovenverdieping wat aanpassen, zodat het raam altijd openstaat en een dichte constructie er omheen gebouwd kan worden waar je een luikje in kan zetten (zodat je niet met letterlijk een open raam zit te kijken). Wil je geen luikje omdat je bijvoorbeeld een huurhuis hebt, kijk dan 'ns online voor een oude deur en zet daar het luikje in. Als je dan gaat verhuizen, kun je de originele deur altijd weer terug hangen. En als je echt geen luikje kan of wil maken, dan kun je altijd nog zelf voor portier spelen :)

    "Ik probeer mijn kat thuis te houden, maar hij wil alleen maar weg!"
    Als je een saaie tuin hebt en een avontuurlijke kat, dan is de kans alweer wat groter dat poeslief het allemaal niet zo'n geweldig plan vindt. Maar er zijn zoveel manieren om je tuin op te leuken voor de kat! Denk aan uitkijkposten, krabplankjes, hele boomstammen, schuilplekjes, planten om onder te kruipen, hangmandjes (die radiatormandjes kunnen ook prima in de tuin), ... En je kan ook aan dingen denken zoals brokjes her en der verstoppen en een (vogel)drinkbak voor de kat neerzetten, zulke schalen vinden katten vaak fijn. Daarnaast maken sommige mensen een sluis bij hun poort, zodat ze zelf veilig naar binnen en naar buiten kunnen. Naar mijn ervaring is dit gewoonlijk echter niet nodig, als je je kat maar voldoende vermaak en overzicht biedt.

    "Ik heb mijn tuin afgezet, maar er zitten regelmatig andere katten op de schutting te vervelen!"
    Je kan je afzetting verder aanpassen of veranderen, of 'prikka strips' op de schutting plaatsen. Dit zijn strips vol met punten die gemaakt zijn om ongemak, maar geen schade te veroorzaken.

    "Ik heb een boom in de tuin die gebruikt wordt als klimmeubel en/of ontsnapmogelijkheid."
    Ook voor bomen zijn afzettingen te bedenken, van wat latjes en gaas een uitstekende, ronde schijf maken die je op de gewenste hoogte hangt, tot een soort omgekeerde bloempot van plastic op hoogte.

    De opties (en mijn mening of wat ik her en der lees over de voor-/nadelen):

    -Kattennet. Net wordt het meeste gebruikt om balkons af te zetten, maar daarnaast ook voor een stukje afzetting van tuinen zoals onhandige hoekjes, en om tuinen compleet te overspannen. Zie OP.
    Voordelen: Beschikbaar in verschillende soorten, van bijna onzichtbaar (maar niet bijtvast) tot enorme lengtes en bijtvast (tenzij je de kat van Oognip bent :+ ). Handig om snel grote stukken te overlappen. Geeft de zekerheid, bij complete overspanning, dat er echt niks in of uit kan, ook geen vogels.
    Nadelen: Als je een bijtertje hebt, kom je al snel bij een (wat) duurder, bijtvast net uit. Ook hier zijn overigens verschillende soorten van te krijgen. Bij complete overspanning, zit je natuurlijk wel tegen een lap net aan te kijken, al was ik daar zo aan gewend en vind ik het persoonlijk niet storend. En je moet je parasol misschien wat inkorten :P

    -Gaas. Gaas kan gebruikt worden om je balkon mee af te zetten of zelfs je tuin mee te overspannen, maar het meeste gebruikt is toch het stuk schuine gaas.
    Voordelen: Het schuine gaas houdt de meeste katten wel binnen/buiten. Het is een vrij goedkope oplossing, die snel aangebracht kan worden, op de manier die jij het mooist vindt. Van simpele boekenplank dragers of latjes tot een speciaal systeem (ProtectaPuss, zie eerste afbeelding). Je kan bij een lage schutting ook vrij makkelijk extra hoogte creëren met gaas.
    Nadelen: Niet iedere kat laat zich even makkelijk tegenhouden, en ook eigenwijze buurtkatten komen er wel overheen - om vervolgens met een beetje pech je tuin niet meer uit te kunnen. Je moet dus mogelijk de baan gaas breder maken en/of op een andere hoek bevestigen. Een gaasafzetting, helemaal van verzinkt gaas icm betonnen schuttingen, ziet er niet altijd even gezellig uit. Gaas met plastic er omheen is vaak niet verzinkt, en zal dus na verloop van tijd kunnen gaan roesten op plekken waar het plastic weg is. Je kan niks te dicht bij de afzetting zetten, anders kan je kat alsnog doorspringen op de afzetting.




    -Rolsysteem. Van het echte Oscillot systeem tot een huis- tuin- en keukenvariant met buizen op een gespannen draad.
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: Ziet er netjes uit, helemaal als je het echte systeem gebruikt.
    Nadelen: Bij een eigen variant van PVC buizen, kan het zijn dat je nog extra buizen in de buitenste buizen moet gebruiken, omdat 1 buis op draad soms makkelijk vastgezet kan worden door het gewicht. Zwakke plekken op de tussenstukken. Niet ideaal voor lagere schuttingen. Het echte systeem is duur (eerste afbeelding).



    -Plexiglas. Een baan plexiglas over de gehele schutting, katten kunnen daar niet overheen klimmen.
    Geen ervaring mee.

    Voordelen: Niet te zien voor de buurt, omdat het aan de binnenkant zit. Op de afbeelding hieronder zit het nogal bobbelig, ik kon zo snel even geen plaatje vinden van een strakke bevestiging, maar het idee lijkt me duidelijk.
    Nadelen: Je kan niks te dicht bij de schutting zetten i.v.m. doorspringen op de schutting. Niet ideaal op lagere schuttingen.


    -Stroom/schrikdraad. Een systeem wat ook vrij veel gebruikt wordt, met meerdere draden. Zie OP.
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: Werkt meestal prima. Niet zo opvallend als gaas.
    Nadelen: Geen ervaring mee, maar in dit topic is al te zien dat het soms niet helemaal waterdicht is. Een oplossing als extra draden kan dan nodig zijn.

    -Ren. Een kooi van metaal, of bijvoorbeeld hout met gaas. Zie OP.
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: Er kan echt niks in of uit, tenzij jij dat wil. Een ren kan op maat gemaakt worden, kant en klaar gekocht worden, en (vrij) makkelijk verplaatst worden. Makkelijk om zitplankjes en dergelijke aan te maken.
    Nadelen: Vaak een (erg) kleine ruimte, letterlijk een kooi in de tuin.

    -Tuigje met rails. Door een rails te spannen in je tuin, en daar je kat-in-tuigje aan vast te klikken, kan je kat beperkt in de tuin rondlopen.
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: Je kan precies bepalen waar je kat wel/niet mag komen.
    Nadelen: Niet geschikt om alleen buiten te laten ivm in de knoop raken. Je zal zelf de kat altijd aan- en af- moeten lijnen.

    -Tuigje. Je kat uitlaten. Zie OP.
    Voordelen: Er zijn verschillende tuigjes te vinden, dus er zit vaak wel wat tussen wat de kat prettig vindt zitten en wat fijn voor jullie werkt. Op zich prima aan te leren. Je kan de kat trainen om met situaties zoals honden om te gaan (let wel, niet iedere kat wenst zijn energie te verbruiken aan training :+ )
    Nadelen: Niet iedere kat vindt tuigjes fijn. Sommige katten raken buiten in paniek als ze b.v. een hond of vreemde zien. Je kat kan ook erg gefrustreerd worden van het wandelen, als de kat de buitenwereld als deel van het territorium of van het leefgebied gaat zien, zal hij niet begrijpen waarom hij het ene moment wel, en het volgende moment daar niet heen mag. Dit kan zich uiten in probleemgedrag zoals eindeloos miauwen, aandacht trekken, en ontsnappogingen.

    -Petsafe. Onzichtbare omheining, wat werkt d.m.v. een halsband en een ondergrondse omheining.
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: De ondergrondse omheining is niet zichtbaar.
    Nadelen: Dit systeem wordt vaak als zeer kat-onvriendelijk beschouwd, een grote halsband die in de weg zit en een correctie die de kat erg gestrest en angstig kan maken. Schijnt niet altijd even goed te werken of juist willekeurig wel te werken terwijl het niet hoort.

    -Metalen afschermers. Deze heb ik nog maar heel weinig gezien, dus kan er weinig over zeggen. Ik geloof dat het onderdelen zijn die op een boerderij gebruikt zijn o.i.d.? Deze worden bovenop de schutting geplaatst. (de foto's van het bevestigde systeem staan op een afgeschermde FB groep dus die kan ik niet zomaar laten zien).
    Geen ervaring mee.
    Voordelen: Simpel, goedkoop.
    Nadelen: Ik geloof dat het niet alle katten binnen houdt.


    Mijn situatie:
    Ik heb 2 katten, en toen ik van een flat naar een huis verhuisde, wist ik meteen dat ik de tuin afgezet wilde hebben. Ik ben toen voor een simpele oplossing gegaan; een rol gaas, geïmpregneerde latjes schuin doormidden gezaagd (zodat je er meteen 2 hebt op de juiste hoek) en wat hoekprofieltjes, schroeven en een tacker. Dit werkte daar prima, ik heb 1x een andere kat in de tuin gehad toen mijn katten binnen zaten, dus dat was niet zo'n ramp. Vervolgens nogmaals verhuisd, en terecht gekomen in een buurt met veel loslopende katten, inclusief enkele ongecastreerde katers. De omheining had ik meegenomen, maar dit bleek op dit adres niet zo handig en mooi te zijn (dat laatste i.v.m. betonnen schuttingen). Er is enkele keren een buurtkat in de tuin geweest, inclusief een hardnekkige zwerver(?) die een paar keer de boel onder kwam sproeien en mijn katten aanviel, en vervolgens (als eerste kat) wel over dat gaas wist te klimmen. Ik heb toen een extra brede baan bevestigd, wat wel werkte maar waar het niet mooier van werd.

    Een van mijn katten vind het ook uitermate vermakelijk om vogels mee naar binnen te slepen (van deels uit elkaar getrokken tot nog springlevend, is weer 'ns wat anders dan wakker worden van de wekker :') ), en ik ben absoluut dol op het beestje, maar het risico op een rondfladderend, bloedend vogeltje in huis zie ik niet zo zitten. Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor een complete afzetting met een stuk gaas recht omhoog en de bovenkant overspannen met net, geen zorgen meer over mijn eigen katten én buurtkatten, en geen vogels mee naar binnen (muizen vliegen tenminste niet :P ). Daarnaast biedt de complete afzetting ook mogelijkheden om wat meer de hoogte in te gaan, het hoge plankje naast de poort is een grote hit, en er komt nog meer van zulk vermaak. Omdat mijn oudste kat artrose heeft en zich niet zo goed kan verdedigen of snel weg kan rennen/springen, en allebei mijn katten op een speciaal voer staan, ben ik extra blij dat ik dat stukje controle wel heb. En mijn katten? Die genieten van hun eigen territorium, waar ze 24/7 in kunnen, en geen last hebben van indringers O+
    pi_171598598
    * Drxx rotschop geeft!

    Ik vroeg me af of iemand veilige, betaalbare opties weet om een balkon af te laten schermen, en hoeveel zoiets kan kosten (omg. Amsterdam)? Zelf doen is helaas geen optie voor mij :N
    pi_171598713
    quote:
    5s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 16:20 schreef Drxx het volgende:
    * Drxx rotschop geeft!

    Ik vroeg me af of iemand veilige, betaalbare opties weet om een balkon af te laten schermen, en hoeveel zoiets kan kosten (omg. Amsterdam)? Zelf doen is helaas geen optie voor mij :N
    De buurvrouw heeft alles afgezet met een net voor haar kat(ten) en wellicht de klus zetten op werkspot of marktplaats ? Hoeveel dat is bepaal je zelf, klussers sturen dan een offerte. Kan ik helaas geen indicatie van geven.
    Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
    pi_171641630
    Gebruik makend van de rotschop: Ik heb zelfs sinds 1 week een petsafe voor katten die nooit echt buiten zijn geweest. Mijn beide katten zijn nog voorzichtig maar merk dat het niet echt werkt. Hij piept netjes als ze in de buurt komen maar het geeft geen schokje omdat de metalen delen niet op de huid komen..

    Nu kan ik natuurlijk wat haar wegknippen bij de 2 dames zodat dit wel het geval is of de halsbandjes nog iets strakker doen (zitten al redelijk strak). De kleine heeft een schokje gehad (trok het halsbandje zelf iets strakker toen ze zat op een plek waar het niet mocht. Ze schrok maar was ook weer snel weer gewoon de oude (3 seconde) en liep weer verder. We hebben zelf ook de schok getest (en je voelt het wel maar doet geen pijn). De dames vinden het in ieder geval prachtig om lekker buiten te zijn en rond te baggeren.

    Zijn er meer mensen met petsafe en hoe hebben jullie dit geregeld?
    Lampjes fabrikant eerste klasse!
    pi_171643585
    Wij hebben petsafe al 8 jaar in gebruik en tot gisteren toe is er geen kat over heen gegaan, onze twee vorige katten niet en degene die we nu bijna 5 jaar hebben en Diallo die we nu 8 maanden hebben en natuurlijk is de jongste via het tafeltje van de buren over de schutting gegaan, gelukkig waren die andere buren thuis die ons waarschuwde.
    Ik ga de halsband dus maar een standje hoger zetten.

    Ook kan ik niet zien dat ze last van de halsband hebben, het enige is dat de nek kaal kan worden dus het is niet geschikt voor de hele dag om.
    pi_171650783
    Ik ga binnenkort verhuizen. Ze hebben nu een klein tuintje met betonnen schutting, ze hebben nog nooit aanstalten gemaakt er overheen te gaan. Maar dalijk heb ik houten schuttingen. Ik kom er maar niet wat nou de beste oplossing is.

    Dat gaas zo schuin leek mij het beste maar nu lees ik weer dat buurtkatten er wel inkunnen en misschien niet meer uit dat lijkt me een drama :{
    pi_171650870
    Dat schrikdraad is ook niet waterdicht natuurlijk en dan kunnen er alsnog andere katten in
    pi_171657335
    quote:
    0s.gif Op maandag 12 juni 2017 20:39 schreef -Magica- het volgende:
    Ik ga binnenkort verhuizen. Ze hebben nu een klein tuintje met betonnen schutting, ze hebben nog nooit aanstalten gemaakt er overheen te gaan. Maar dalijk heb ik houten schuttingen. Ik kom er maar niet wat nou de beste oplossing is.

    Dat gaas zo schuin leek mij het beste maar nu lees ik weer dat buurtkatten er wel inkunnen en misschien niet meer uit dat lijkt me een drama :{
    Ik heb ook gaas op de schuttingen en er is nooit een vreemde kat in mijn tuin geweest ;)
    pi_171657453
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:14 schreef vronie het volgende:

    [..]

    Ik heb ook gaas op de schuttingen en er is nooit een vreemde kat in mijn tuin geweest ;)
    Goed om te horen. Heb je ook zo schuin omhoog als op de foto's hierboven? Denk toch dat ik dat ga proberen en dan zie ik wel. Moet misschien niet zo panisch doen :X
    Vind het alleen wel best lelijk maar je moet er iets voor over hebben :Y)
    pi_171657572


    [ Bericht 61% gewijzigd door vronie op 13-06-2017 00:40:02 ]
    pi_171657634
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:26 schreef -Magica- het volgende:

    [..]

    Goed om te horen. Heb je ook zo schuin omhoog als op de foto's hierboven? Denk toch dat ik dat ga proberen en dan zie ik wel. Moet misschien niet zo panisch doen :X
    Vind het alleen wel best lelijk maar je moet er iets voor over hebben :Y)
    [quote]1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:26 schreef -Magica- het volgende:

    Ik heb het gaas iets rechter op de schutting geplaatst,je bent niet panisch hoor.
    Ik moet er ook niet aan denken dat mijn katten buiten zwerven.

    [ Bericht 16% gewijzigd door vronie op 13-06-2017 01:29:11 ]
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')