Mijn aanvraag kwijtschelding was afgewezen een tijd terug wegens teveel eigen vermogen. Dus ik:

huh, vermogen? waar dan? Het is niet bepaald dat we geld hebben zeg maar. We komen precies rond, maar dat is het dan ook.
Even nagekeken: blijkt dat ik precies inop het peilmoment het vakantiegeld op mijn rekening had staan, TARA zijn volledige collegegeld erop had staan (was er 2 dagen later er al weer af) en het salaris was net gestort. Dus ja, er stond iets teveel op (300 teveel geloof ik) Als ik mijn afschriften bekijk heeft er aan het einde van de maand, het hele jaar, nooit meer dan 300,- opgestaan, alleen midden in die maand stond er dus wél even wat meer op.
Volgens die brief hadden we 37,- aan vaste uitgaven per maand

Dus ik bezwaar aangetekend, even wat bewijsstukken meegestuurd dat we normaal geen geld hebben, wel iéts meer vaste lasten dan 37

en verlegging peilmaand aangevraagd.
Kreeg ik vorige week precies dezelfde brief waar boven stond: afwijzing bezwaar. Met een telefoonnummer.
Dus ik net even gebeld, man aan de lijn.
ik: ja hoi *insert uitleg*
man: Mja, dat van die uitgaven klopt wel, we rekenen maar heel weinig mee
ik: jamaar 37,-

Waar baseren jullie dat dan op, dat zou ik wel willen
man: we rekenen maar heel weinig mee, dat klopt wel.
ik: o
ik: maar dan zitten we nog met die peilmaand
man: dat geld stond toen op je rekening, dus je hebt vermogen, wat je daar verder mee doet is jouw zaak, maar je kan dus wel betalen.
ik: ehm, nee, we hebben dus geen vermogen, dat was studiegeld, daar sparen we een heel jaar voor omdat dat aardig scheelt in de administratiekosten, goedkoper dan in termijnen betalen.
man: Er stond geld op je rekening, dus je hebt geld, dus je kan het betalen.
ik: ja, stónd, héél even. Er stond ongeveer 3 dagen teveel op!
man: er stond dus teveel op
ik *zucht* kan je verlegging peilmaand aanvragen?
man: nee, we hebben toen gepeild en toen had je genoeg, dus je kan prima betalen
ik *schreeuw in stilte* wat kan ik dan nu doen?
man: betalen! we hebben het precies volgens de letter van de wet uitgevoerd, het is nu eenmaal zo
(dit gaat nog een tijdje zo door, hij herhaalt zichzelf nogal over letters en wet ed)
ik: maar de omstandigheden kloppen niet met jullie peiling, kijken jullie nooit naar omstandigheden?
man (nog steeds letterlijke citaten hè?) nee, wij kijken niet naar omstandigheden, wij kijken naar cijfertjes en regeltjes! We kunnen er niet aan beginnen om naar persoonlijke situaties te kijken, ik word er niet voor betaald om naar mensen te kijken, ik kijk alleen naar cijfertjes
ik: zwakjes, u kijkt alleen naar cijfertjes?
Man: ja, precies en naar de regels van de wet en die kloppen allemaal. We gaan écht niet kijken naar mensen en omstandigheden, daar wordt ik niet voor betaald.
Toen heb ik het gesprek maar afgerond en heb ik opgehangen.
Het probleem 1: hij heeft gelijk volgens de wet

Het probleem 2: ik ben woest op hem
Het probleem 3: nu moet ik betalen en wij zitten onder bijstandsniveau, dus zou ik er nog wat aan kunnen doen? Bezwaar aantekenen kan dus helaas niet meer.