Ik zit niet eens op de VU, maar ik zou er bijna naar toe gaan om dit te zien. Weer van die mensen die het geloof aan een ander moeten opdringen.quote:AMSTERDAM (ANP) - Behoudende christenen voeren zaterdag actie bij
de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, omdat zij vinden dat de
universiteit te ver is afgedwaald van de christelijke leer. Dat
maakte een woordvoerder van de christelijke werkgroep woensdag
bekend.
De christenen, die zich presenteren op de website creatie.info,
doen dat door een poster met 95 stellingen tegen de evolutieleer op
de deur van de VU te hangen. Zij vinden dat de universiteit terug
moet naar haar christelijke wortels, door meer kanttekeningen te
plaatsen bij Darwins evolutietheorie.
De actievoerders geloven in het scheppingsverhaal uit de Bijbel.
Zaterdag hangen zij ook in Dordrecht bij de Augustijnerkerk een
actieposter op, omdat zij vinden dat de kerk in het algemeen het
woord van de Bijbel te veel heeft losgelaten.
Maar dat is dan in principe ook de basis van de VUquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:26 schreef karr-1 het volgende:
Weer van die mensen die het geloof aan een ander moeten opdringen.
Waar baseren ze het vrije in de naam dan op?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar dat is dan in principe ook de basis van de VU.
Vrij is vrij van kerk- staatsbemoeienis. De universiteit is opgericht door ARP-voorman Kuyper. Dat was een orthodox gereformeerde. Ze hebben de VU opgericht om vrij van overheid of Paus of wat dan ook het onderwijsprogramma in te kunnen richten (maar natuurlijk geheel trouw aan de Bijbel).quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef Adelante het volgende:
Wat snappen ze niet aan VRIJE universiteitHet is toch niet de Katholieke universiteit
Wat nou opdringen? We hebben vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, vrijheid van samenscholing, vrijheid van prottest. Allemaal mooi. Maar omdat het christenen zijn mag het ineens niet?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:26 schreef karr-1 het volgende:
Ik zit niet eens op de VU, maar ik zou er bijna naar toe gaan om dit te zien. Weer van die mensen die het geloof aan een ander moeten opdringen.
Ze zijn niet door de overheid opgericht maar door de kerkquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Waar baseren ze het vrije in de naam dan op?
Grootste bullshitquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar dat is dan in principe ook de basis van de VU.
Goddammitquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef zovty het volgende:
[..]
Weet je wat eens moet doen voor de gein, je piemelotje naar achter vouwen, een strak rokje aantrekken, strak topje aandoen, je mooi opmaken voor een gezellige feestavond, en dan op zaterdag avond net na sluitingstijd een sjowarma tent binnen stappen en vragen of de schoonmakers zin hebben om de avond leuk af te sluiten. Dan zul je ervaren wat opdringen is.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef zovty het volgende:
[..]
Wat nou opdringen? We hebben vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, vrijheid van samenscholing, vrijheid van prottest. Allemaal mooi. Maar omdat het christenen zijn mag het ineens niet?
Weet je wat eens moet doen voor de gein, je piemelotje naar achter vouwen, een strak rokje aantrekken, strak topje aandoen, je mooi opmaken voor een gezellige feestavond, en dan op zaterdag avond net na sluitingstijd een sjowarma tent binnen stappen en vragen of de schoonmakers zin hebben om de avond leuk af te sluiten. Dan zul je ervaren wat opdringen is.
Dat heeft ook echt iets met de evolutietheorie te makenquote:Stelling 74: "De vraag naar de zin van het leven kan vanuit de evolutieleer niet worden beantwoord."
Vrij van alles maar wel trouw aan de bijbel dus....quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vrij is vrij van kerk- staatsbemoeienis. De universiteit is opgericht door ARP-voorman Kuyper. Dat was een orthodox gereformeerde. Ze hebben de VU opgericht om vrij van overheid of Paus of wat dan ook het onderwijsprogramma in te kunnen richten (maar natuurlijk geheel trouw aan de Bijbel).
In die zin is de VU wel dé Protestants-Christelijke universiteit van Nederland (m.u.v. de theologische universiteiten zoals in Kampen). En nog steeds gaan veel Christenen speciaal daarom naar de VU, zelfs al wonen ze in Rijssen of Nunspeet en zitten ze elke dag uren in de trein.
Omdat het over wetenschap gaat is het idioot. De werkelijkheid is geen democratie.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef zovty het volgende:
[..]
Wat nou opdringen? We hebben vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, vrijheid van samenscholing, vrijheid van prottest. Allemaal mooi. Maar omdat het christenen zijn mag het ineens niet?
Dat verandert de zaak wel een beetje vind ik.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vrij is vrij van kerk- staatsbemoeienis. De universiteit is opgericht door ARP-voorman Kuyper. Dat was een orthodox gereformeerde. Ze hebben de VU opgericht om vrij van overheid of Paus of wat dan ook het onderwijsprogramma in te kunnen richten (maar natuurlijk geheel trouw aan de Bijbel).
In die zin is de VU wel dé Protestants-Christelijke universiteit van Nederland (m.u.v. de theologische universiteiten zoals in Kampen). En nog steeds gaan veel Christenen speciaal daarom naar de VU, zelfs al wonen ze in Rijssen of Nunspeet en zitten ze elke dag uren in de trein.
Diep.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De werkelijkheid is geen democratie.
Het meest laakbare is dat die poster gewoon aperte leugens bevat. De poster staat ook online, en bij de eerste stelling is het al raak. Alhoewel ze er wel een soort van schuivende definitie van macro-evolutie op na zullen houden waaraan de wetenschap nooit kan voldoen om gelijk te krijgen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik zit niet eens op de VU, maar ik zou er bijna naar toe gaan om dit te zien. Weer van die mensen die het geloof aan een ander moeten opdringen.
http://www.creatie.info/images/promotie/A2.pdfquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:34 schreef nicoo het volgende:
linkje naar de site met die stellingen?
http://www.creatie.info/images/promotie/A2.pdfquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:34 schreef nicoo het volgende:
linkje naar de site met die stellingen?
Als ik de poster bekijk staat het vol met leugens, vage definities en dingen die op allerlei manieren uit te leggen zijn.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het meest laakbare is dat die poster gewoon aperte leugens bevat. De poster staat ook online, en bij de eerste stelling is het al raak. Alhoewel ze er wel een soort van schuivende definitie van macro-evolutie op na zullen houden waaraan de wetenschap nooit kan voldoen om gelijk te krijgen.
Ik kom niet verder dan 10 zonder in lachen uit te barstenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:42 schreef TGVkopper het volgende:
95 stellingen... alsof íemand die ook echt allemaal gaat lezen
De grap is dat ze zelf zeggen dat er mogelijk nog wat foutjes in de stellingen zitten, en dat ze je daarom uitnodigen om ze aan te passen. Dat vraagt natuurlijk om elke stelling wetenschappelijk te onkrachten en er een pro-evolutiestelling van te makenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:37 schreef karr-1 het volgende:
Als ik de poster bekijk staat het vol met leugens, vage definities en dingen die op allerlei manieren uit te leggen zijn.
Het is makkelijk scoren met het werk van een anderquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:44 schreef speknek het volgende:
[..]
De grap is dat ze zelf zeggen dat er mogelijk nog wat foutjes in de stellingen zitten, en dat ze je daarom uitnodigen om ze aan te passen. Dat vraagt natuurlijk om elke stelling wetenschappelijk te onkrachten en er een pro-evolutiestelling van te maken.
Als ik oneindig veel tijd had.
Apart trouwens dat het vooral een Duits initiatief lijkt te zijn dat gewoon in het Nederlands is vertaald.
Mooi ook in die stellingen: De vruchtvliegquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:44 schreef speknek het volgende:
Apart trouwens dat het vooral een Duits initiatief lijkt te zijn dat gewoon in het Nederlands is vertaald.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:44 schreef speknek het volgende:
[..]
De grap is dat ze zelf zeggen dat er mogelijk nog wat foutjes in de stellingen zitten, en dat ze je daarom uitnodigen om ze aan te passen. Dat vraagt natuurlijk om elke stelling wetenschappelijk te onkrachten en er een pro-evolutiestelling van te maken.
Als ik oneindig veel tijd had.
Ik ervaar eigenlijk plaatsvervangende schaamte als mensen met zulke ‘stellingen’ aankomen.quote:Ondanks een niet aflatende stroom van beweringen van veel kosmologentheologen is het ontstaan van sterrenGod nog steeds onopgelost.
Godver.quote:86. Van de denkbeeldige gemeenschappelijke voorouder van aap en mens ontbreekt nog altijd elk spoor.
Ik gun een ieder zijn of haar eigen geloof, maar val mij er niet mee lastig. Als ik het wil weten vraag ik er zelf wel om.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:45 schreef isogram het volgende:
Keer op keer weer verbijsterend hoe gelovigen hun bezopen religies aan anderen opdringen. Eigenlijk zou er eens een wettelijk verbod op dit soort zaken moeten komen. Geloofsvrijheid is prima, maar als we spam via e-mail verbieden, waarom dan dit soort irritante acties niet?
Op de uni waarschijnlijk wel, maar bij die Creationisten club nietquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik dacht dat er op een uni rationeel gedacht werd, misvatting dus.
Dan zijn zij het het niet waard om op een uni te zitten.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op de uni waarschijnlijk wel, maar bij die Creationisten club niet
Je zou ze gewoon eens een spiegel voor moeten houden, hoe irritant dat soort opdringerig gedrag eigenlijk is... Clubje atheisten verzamelen, en dan een maand lang elke zondag atheistische folders uitdelen voor de ingang van de kerk,quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:45 schreef isogram het volgende:
Keer op keer weer verbijsterend hoe gelovigen hun bezopen religies aan anderen opdringen. Eigenlijk zou er eens een wettelijk verbod op dit soort zaken moeten komen. Geloofsvrijheid is prima, maar als we spam via e-mail verbieden, waarom dan dit soort irritante acties niet?
Zeker als je ziet dat er best wat dr.'s zich onder de lijst hebben geschaard. Vraag je je af waar je nog moeite voor doet om te promoverenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:48 schreef Iblis het volgende:
Ik ervaar eigenlijk plaatsvervangende schaamte als mensen met zulke 'stellingen' aankomen.
En woorden als kortperiodiek en ‘fijnafstelling’ verraden ook enige Duitse inspiratie. Maar het jammerlijke is wel dat uit zulke fouten tegen de gangbare wetenschappelijke terminologie direct blijkt dat de makers totaal geen sjoege hebben van wat ze nou opschrijven. In hun zelotische drift verzamelen ze driftig argumenten die hun gelijk zouden moeten bewijzen (of het ongelijk van de ander moeten bewijzen, wat voor het gemak natuurlijk als hun gelijk wordt aangeduid), maar er inhoudelijk iets van snappen gaat te ver.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Mooi ook in die stellingen: De vruchtvlieg![]()
.
Of er zou een pollitieke atheisten club moeten komen, 1 zondag in de maand niet naar de kerk mogen, en verplicht naar de MAC gaan.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:56 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je zou ze gewoon eens een spiegel voor moeten houden, hoe irritant dat soort opdringerig gedrag eigenlijk is... Clubje atheisten verzamelen, en dan een maand lang elke zondag atheistische folders uitdelen voor de ingang van de kerk,
Ik doe mee....quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:56 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je zou ze gewoon eens een spiegel voor moeten houden, hoe irritant dat soort opdringerig gedrag eigenlijk is... Clubje atheisten verzamelen, en dan een maand lang elke zondag atheistische folders uitdelen voor de ingang van de kerk,
Hoe kom je er opquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:32 schreef zovty het volgende:
[..]
Om hetzelfde te doen als deze christenfundi's bij de VU doen, moet je nog een stap verder gaan, namelijk de kerk beplakken met allerlei atheïstsche statements.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:56 schreef Hephaistos. het volgende:
Je zou ze gewoon eens een spiegel voor moeten houden, hoe irritant dat soort opdringerig gedrag eigenlijk is... Clubje atheisten verzamelen, en dan een maand lang elke zondag atheistische folders uitdelen voor de ingang van de kerk...
Maar dan lezen wij ongelovigen het nietquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:10 schreef JaapAapSmulPaap het volgende:
JezusDat opdringerige gedoe altijd
![]()
![]()
En dan die faalposter, laat ze die maar op hun eigen gebouwen plakken.
Ik geloof pas in God als ik hem ziequote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:11 schreef Sachertorte het volgende:
Ik ging hier in als rasechte atheist en rationalist, maar ik ben om hoor. De evolutietheorie zegt inderdaad niets over het leven, God moet nu wel bestaan.
Nu wel dan? Iedereen haakt af voor of bij nummer 10quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar dan lezen wij ongelovigen het niet
Klopt, maar zelfs dat zullen ze wel weer weten om te buigenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:12 schreef JaapAapSmulPaap het volgende:
[..]
Nu wel dan? Iedereen haakt af voor of bij nummer 10
Dat is ook maar een theorie.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik geloof pas in God als ik hem zie
Ze mogen roepen wat ze willen, maar waarom anderen er mee lastig vallen. Ik roep toch ook niet op straat dat ik niet in god geloof.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:15 schreef Sjaakz het volgende:
Waarom reageren mensen altijd zo overdreven op protestacties vanuit dergelijke groepen. Laat die mensen ook lekker hun zegje doen.
Hey, nog een oud-jdw'er?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:42 schreef Thomas B. het volgende:
In de Augustijenenkerk heb ik nog mn schooldiploma ontvangenWat een onzin trouwens die stellingen zeg... heb er nu tien gelezen en ik lach me rot.
Wat moeten ze dan? Hun vriendjes en vriendinnetjes thuis uitnodigen en stampvoetend rondjes om de tafel lopen? Zo werken protestacties en demonstraties toch gewoon? je probeert toch je boodschap over te brengen?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ze mogen roepen wat ze willen, maar waarom anderen er mee lastig vallen. Ik roep toch ook niet op straat dat ik niet in god geloof.
Puik argument ditquote:71 - Homologe organen
^
De op gelijke wijze opgebouwde lichaamsdelen van veel organismen worden homologe (gelijksoortige) organen genoemd. Een voorbeeld: De borstvinnen van vissen, de voorpoten van de gewervelde landdieren en de vleugels van vogels en vleermuizen. Bovendien zijn alle ons bekende organismen uit dezelfde basisbouwstenen (proteïnen) opgebouwd. Ook de informatiedrager (DNA) is bij alle organismen hetzelfde. Deze overeenkomsten kunnen wijzen op een gemeenschappelijke afstamming maar ook op een gemeenschappelijke Ontwerper/Schepper
Het gaat om de manier waarop ze dat doen: het aanbrengen van pamfletten op het VU-gebouw. Dat is hinderlijk en storend.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:15 schreef Sjaakz het volgende:
Waarom reageren mensen altijd zo overdreven op protestacties vanuit dergelijke groepen. Laat die mensen ook lekker hun zegje doen.
Dat ben ik als argument niet eerder tegengekomen, maar goed... Hoeveel mensen die hier klagen zouden er daadwerkelijk op de VU zitten denk je?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:29 schreef isogram het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop ze dat doen: het aanbrengen van pamfletten op het VU-gebouw. Dat is hinderlijk en storend.
Ik denk weinig tot geen. Hij bedoelt dat hij de manier van actie een storend idee vindt. Andersom, wanneer iemand een kerkdeur gaat beplakken met pro-Darwin posters vind ik net zo debiel, alleen komt dit een stuk minder vaak voor.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:32 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dat ben ik als argument niet eerder tegengekomen, maar goed... Hoeveel mensen die hier klagen zouden er daadwerkelijk op de VU zitten denk je?
Je dacht toch niet dat dat een serieuze reply was? Ik ben nu helemaal van het rationele pad af, door de puike rationele argumenten van deze creationisten.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:18 schreef InternetNinja het volgende:
[..]
Maar geen wetenschappelijke.
Ik denk dat er wel enige reden voor is, namelijk de toon die aangeslagen wordt en de argumenten die aangedragen worden. Een stelling als ‘Geweten en ethiek kunnen zich onmogelijk ontwikkeld hebben’, ‘Het bestaan van het fenomeen liefde is moeilijk te verenigen’, zijn in feite gewoon grove schofferingen van heel grote groepen mensen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:15 schreef Sjaakz het volgende:
Als je leest hoe veel haatdragende teksten er in de Bijbel de Koran staat, valt het fenomeen liefde ook maar moeilijk te verenigen met religie. En als mensen zich door de eeuwen heen zo hebben ontwikkeld, waarom heeft die 'God' een paar duizend jaar niet meteen een goede versie van de mens gelanceerd?quote:94. Geweten en ethiek kunnen zich onmogelijk ontwikkeld hebben in een miljoenen jaren durende genadeloze overlevingsstrijd.
95. Het bestaan van het fenomeen liefde is moeilijk te verenigen met de denkbeelden van de evolutietheorie.
Een mooie heldere en vooral logische verklaring waarom dergelijke acties weerzin op zouden kunnen wekken, en tegelijkertijd een soort rechtvaardiging hiervoor. Wat ik echter vooral bemerk is dat de kritiek zich niet zozeer richt op de manier waarop, of de exacte bewoordingen die men gebruikt, maar vooral de religieuze achtergrond van de demonstranten.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel enige reden voor is, namelijk de toon die aangeslagen wordt en de argumenten die aangedragen worden. Een stelling als ‘Geweten en ethiek kunnen zich onmogelijk ontwikkeld hebben’, ‘Het bestaan van het fenomeen liefde is moeilijk te verenigen’, zijn in feite gewoon grove schofferingen van hele grote groepen mensen.
Het is dan wel in een klein lettertype op en groot vel in een hoekje geschreven, maar het zijn natuurlijk uitspraken van het niveau ‘alle gelovigen zijn achterlijk’. Het is net iets anders geformuleerd, maar de insinuatie is duidelijk.
In feite maken ze handig gebruik van het principe ‘één gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden’, door maar stelling na stelling te poneren, zonder onderbouwing, eensdeels onwaar, anderdeels irrelevant, en dat als waarheid te zien.
Als geheel is het vooral anti: anti-wetenschap, anti-evolutionisme, anti-atheïsme en als zelf-verheffing van creationisten. Ze wentelen zich in hun eigen gelijk, dat uiteindelijk op niet meer dan een paar A4’tjes tekst die in de bronstijd zijn ontstaan, stoelt, en die letterlijk worden geïnterpreteerd, en hebben de vermetelheid iedereen daarmee om de oren te slaan als waarheid.
Werkelijk, zulk gedrag is toch bizar? Het is alsof iemand die amper woord Frans spreekt Le Monde in gebrekkig Frans een brief stuurt waarin vermeende grammaticale en spelfouten worden aangewezen.
En dat degene, als hij zelf aangevallen wordt op het feit dat zijn Heilige Boek niet klopt er als de kippen bij is om zich ‘beledigd’ te voelen. Als er mensen zijn die zich beledigd zouden mogen voelen, ja, tot op het bot gegriefd en belasterd zouden mogen voelen, zijn het wetenschappers, onder wie ook veel Christenen, die naar eer en geweten, sine ira et studio, hun arbeid hebben verricht, maar die in feite als een collectief stel gewetenloze onethische leugenaars worden neergezet.
Deels is het om te lachen, maar anderzijds is het diep triest. Ik ben normaliter geen heel grote fan van Christopher Higgins’ aanpak, maar soms voel ik ook de neiging om zulke mensen volstrekt belachelijk te maken. Er niet met argumenten tegenin gaan, maar ze aan de schandpaal te nagelen en te ridiculiseren.
Er is amper een theorie die zo vaak bevestigd is als de evolutietheorie, die zo hecht doortimmerd is, waar zoveel onderzoek in zit, waar zoveel begrip uit is voorgekomen dat heeft geleid tot voedselverbetering, medicijnontwikkeling en algehele vooruitgang, dat een lastercampagne op deze manier in feite een soort ideologische verheerlijking is waar de honden geen brood van lusten.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:37 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je dacht toch niet dat dat een serieuze reply was? Ik ben nu helemaal van het rationele pad af, door de puike rationele argumenten van deze creationisten.
De reden daarvoor is dat, denk ik, de manier een beetje als misbruik van het wetenschappelijk systeem wordt ervaren. Normaliter doen wetenschappers pogingen om in lange stukken met veel experimenten en mitsen en maren neer te zetten wat ze denken dat het zou kunnen zijn – en vervolgens zien ze dat elke mits of maar uit de context gerukt wordt en gebruikt wordt om b.v. zo’n lijst te fabriceren: ‘Men weet het niet! Men is er nog niet uit! De verklaringen zijn gezocht!’, enz. Zonder zélf in dit discours mee te willen doen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:47 schreef Sjaakz het volgende:
Een mooie heldere en vooral logische verklaring waarom dergelijke acties weerzin op zouden kunnen wekken, en tegelijkertijd een soort rechtvaardiging hiervoor. Wat ik echter vooral bemerk is dat de kritiek zich niet zozeer richt op de manier waarop, of de exacte bewoordingen die men gebruikt, maar vooral de religieuze achtergrond van de demonstranten.
Met het aanvallen van de boodschap heb ik geen problemen. Of dit nu met behulp van goede argumenten, of zelfs kinderlijk stupide gebeurt, maar in dit soort gevallen duikt men vrijwel direct naar de nek van de overtuigd Christelijke demonstrant. Die houding, daar verbaas ik me vooral over.
Goede posting. Ook:quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
De reden daarvoor is dat, denk ik, de manier een beetje als misbruik van het wetenschappelijk systeem wordt ervaren. Normaliter doen wetenschappers pogingen om in lange stukken met veel experimenten en mitsen en maren neer te zetten wat ze denken dat het zou kunnen zijn – en vervolgens zien ze dat elke mits of maar uit de context gerukt wordt en gebruikt wordt om b.v. zo’n lijst te fabriceren: ‘Men weet het niet! Men is er nog niet uit! De verklaringen zijn gezocht!’, enz. Zonder zélf in dit discours mee te willen doen.
Van de wetenschapper wordt geëist tot in detail voor al het mogelijk een verklaring te kunnen hebben, die tegelijkertijd ook nog door iedereen begrepen moet kunnen worden (anders loop je de kans ‘te vage’ verklaringen te maken). Zelf houden ze het echter bij hun Bijbel, waar verder geen bewijs voor nodig is.
En dan is het nogal wiedes dat men naar de nek duikt van die lui. Het zijn simpelweg real-life-trolls. Ze proberen de hele samenleving bij elkaar te trollen. En de hele reden daarvoor is hun religieuze achtergrond. Hun absolutistische, fundamentalistische Bijbelinterpretatie die geen twijfel duldt.
Je overtuigt een troll niet met argumenten. Een actie als deze is als een wervelstorm van domheid die door het leefgebied van de wetenschap raast.
Als een soort die in groepen leeft en zeer kwetsbare jongen heeft, geeft het een evolutionair voordeel als deze jongen niet aan hun lot over gelaten worden, maar worden verzorgd tot zij een bijdrage kunnen leveren aan de groep. Ook levert samenwerking meer op dan alleen iets ondernemen. Hierdoor hadden mensen die konden samenwerken en hun nageslacht verzorgde een selectievoordeel.quote:95. Het bestaan van het fenomeen liefde is moeilijk te verenigen met de denkbeelden van de evolutietheorie.
quote:Het is niet de eerste actie van de christelijke initiatiefnemers.
Vorig jaar kwamen zij in het nieuws met hun brochure 'Evolutie of
schepping - Wat geloof jij?', die zij in een oplage van ruim 6
miljoen bij Nederlanders door de bus gooiden.
Nee dat was van een andere club volgens mij Schreeuw om Leven http://www.depers.nl/binn(...)oetus-op-de-mat.htmlquote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:48 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat waren toch ook die gasten van de plastic foetussen?
quote:eer dan twintig behoudende Nederlandse en Belgische organisaties uit protestants-christelijke kring werken aan de campagne mee. Daaronder zijn Schreeuw om Leven, Stichting Ark van Noach en Stichting de Oude Wereld. In het Comité van Aanbeveling zitten onder anderen baptistenvoorganger Orlando Bottenbley uit Drachten, de christelijke gereformeerde ethicus Willem Velema en Johan Huibers, die met een nagebouwde Ark van Noach door Nederland vaart.
Uit een onderzoek van het maandblad Quest bleek vorige week dat meer dan 40 procent van de Nederlanders gelooft dat de mens niet van de aap afstamt.
Christenen voeren actie tegen evolutieleer
Ja van godsdienstwaanzinnige Bert Dorenbos. Maar wat zijn relatie met creatie.info is weet ik niet.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:48 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat waren toch ook die gasten van de plastic foetussen?
Dat dus. Kansloze tokkie'squote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef Adelante het volgende:
Wat snappen ze niet aan VRIJE universiteitHet is toch niet de Katholieke universiteit
Heb je verder de topic nog doorgelezen? De VU is juist gesticht op orthodox-gereformeerde grondslag.quote:
Ik geloof dat Schreeuw om leven van Dorenbos is en dat is weer een van de partijen in creatie.info als ik het goed begrijp.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja van godsdienstwaanzinnige Bert Dorenbos. Maar wat zijn relatie met creatie.info is weet ik niet.
ja, 60 jaar geleden. Tegenwoordig zijn ze vrij van kerk en staat.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je verder de topic nog doorgelezen? De VU is juist gesticht op orthodox-gereformeerde grondslag.
Creationisme is verder een stroming die het in het Katholicisme helemaal niet zo goed doet.
Misschien is het verstandig voor jou, net zoals het voor creationisten verstandig is niet over wetenschap te praten omdat ze er doorgaans niet zoveel van weten, hierna niet teveel over de VU en haar ontstaansgeschiedenis en culturele achtergrond op te merken.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:11 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
ja, 60 jaar geleden. Tegenwoordig zijn ze vrij van kerk en staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_Universiteit_%28Amsterdam%29quote:De VU is opgericht op 20 oktober 1880 door een groep orthodox-protestante christenen onder leiding van Abraham Kuyper (tevens oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij), omdat zij de al bestaande theologie-opleidingen aan andere universiteiten te vrijzinnig vonden. Het woord vrij in de naam doelt op het vrij zijn van bemoeienissen van kerk en staat, daar zij alleen gebonden was aan het Woord van God.[1] De VU heeft tot de jaren 70 een sterke binding gehad met de Gereformeerde Kerken in Nederland (terug te zien aan de lijst met alumni en oud-hoogleraren). Zo bestond er in de Gereformeerde Kerken een apart deputaatschap dat de verstandhouding tussen de Kerk en de VU regelde.
Wetenschappers, ja, daar kan ik inkomen... Bij mensen die ik doorgaans het felst van leer hoor trekken tegen religieuzen van welke achtergrond dan ook, vind ik echter van zo'n motivatie als jij hier omschrijft niets terug. Ook lijkt het me sterk, gezien de gebruikte argumentatie, dat ze hen hetzelfde kwalijk nemen als jij hierboven doet. Maar goed, wellicht vindt dit verzet hier - dus in de wetenschappelijke wereld - inderdaad zijn oorsprong, en gaat het in zulke gevallen om een klok-klepel verhaal...quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
De reden daarvoor is dat, denk ik, de manier een beetje als misbruik van het wetenschappelijk systeem wordt ervaren. Normaliter doen wetenschappers pogingen om in lange stukken met veel experimenten en mitsen en maren neer te zetten wat ze denken dat het zou kunnen zijn – en vervolgens zien ze dat elke mits of maar uit de context gerukt wordt en gebruikt wordt om b.v. zo’n lijst te fabriceren: ‘Men weet het niet! Men is er nog niet uit! De verklaringen zijn gezocht!’, enz. Zonder zélf in dit discours mee te willen doen.
Van de wetenschapper wordt geëist tot in detail voor al het mogelijk een verklaring te kunnen hebben, die tegelijkertijd ook nog door iedereen begrepen moet kunnen worden (anders loop je de kans ‘te vage’ verklaringen te maken). Zelf houden ze het echter bij hun Bijbel, waar verder geen bewijs voor nodig is.
En dan is het nogal wiedes dat men naar de nek duikt van die lui. Het zijn simpelweg real-life-trolls. Ze proberen de hele samenleving bij elkaar te trollen. En de hele reden daarvoor is hun religieuze achtergrond. Hun absolutistische, fundamentalistische Bijbelinterpretatie die geen twijfel duldt.
Je overtuigt een troll niet met argumenten. Een actie als deze is als een wervelstorm van domheid die door het leefgebied van de wetenschap raast.
Dank jequote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien is het verstandig voor jou, net zoals het voor creationisten verstandig is niet over wetenschap te praten omdat ze er doorgaans niet zoveel van weten, hierna niet teveel over de VU en haar ontstaansgeschiedenis en culturele achtergrond op te merken.
Mensen die alles schijnen te weten over de ontstaansgeschiedenis van de VU zijn anders ook geen aanwinst, aangezien de VU tegenwoordig al weer enkele decennia net zo'n grijze muis is als alle andere universiteiten vanwege de overheidsfinancieringen in de jaren 70. Leuk dat de geschiedenis anders is, maar dat zie je nu niet meer terug (of het moet zijn dat je er nog steeds theologie zou kunnen studeren).quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien is het verstandig voor jou, net zoals het voor creationisten verstandig is niet over wetenschap te praten omdat ze er doorgaans niet zoveel van weten, hierna niet teveel over de VU en haar ontstaansgeschiedenis en culturele achtergrond op te merken.
Et voila http://www.vu.nl/nl/oplei(...)/theologie/index.aspquote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Mensen die alles schijnen te weten over de ontstaansgeschiedenis van de VU zijn anders ook geen aanwinst, aangezien de VU tegenwoordig al weer enkele decennia net zo'n grijze muis is als alle andere universiteiten vanwege de overheidsfinancieringen in de jaren 70. Leuk dat de geschiedenis anders is, maar dat zie je nu niet meer terug (of het moet zijn dat je er nog steeds theologie zou kunnen studeren).
tijdtafelsquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Mooi ook in die stellingen: De vruchtvlieg![]()
.
Maar dat is juist hetgeen waar die creationisten-club zich op beroept, die appelleren aan de Christelijke achtergrond van de VU (en die is nog zeker niet uitgewist) en vinden op basis van die achtergrond het creationisme meer aandacht zou moeten krijgen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:43 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Mensen die alles schijnen te weten over de ontstaansgeschiedenis van de VU zijn anders ook geen aanwinst, aangezien de VU tegenwoordig al weer enkele decennia net zo'n grijze muis is als alle andere universiteiten vanwege de overheidsfinancieringen in de jaren 70. Leuk dat de geschiedenis anders is, maar dat zie je nu niet meer terug (of het moet zijn dat je er nog steeds theologie zou kunnen studeren).
dat gaf ik dus al aan ja.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Et voila http://www.vu.nl/nl/oplei(...)/theologie/index.asp
Dat soort mensen gaat desnoods over figuurlijke lijken om het gelijk te krijgen. Er zullen ook zat christenen zijn die geen creationist zijn, maar die worden voor het gemak vergeten of genegeerd.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat is juist hetgeen waar die creationisten-club zich op beroept, die appelleren aan de Christelijke achtergrond van de VU (en die is nog zeker niet uitgewist) en vinden op basis van die achtergrond het creationisme meer aandacht zou moeten krijgen.
Met dat ze dat doen beledigen ze natuurlijk wel alle Christenen die geen creationist zijn, alsof die geen echte Christenen zijn, maar dat nemen ze blijkbaar voor lief.
quote:VU: actie creationisten voegt niets toe
AMSTERDAM - De VU voelt zich niet aangesproken door de actie van creationisten, die op Hervormingsdag '95 stellingen tegen de evolutie' op de universiteitsdeur willen plakken.
Dat liet het College van Bestuur van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam woensdag aan het Nederlands Dagblad weten. De werkgroep Creatie.info heeft de VU uitgekozen, omdat de van oorsprong gereformeerde universiteit volgens creationist Lex van Bochove ,,het fundament heeft losgelaten en de evolutietheorie in de kerken heeft gebracht''. Volgens het college van bestuur van de VU is de actie van de creationisten geen inhoudelijke bijdrage, maar een publieke schreeuw om aandacht. En dat bovendien ,,in een inmiddels wat afgezaagde gedaante van een aap van Luther''.
De stellingen zouden wetenschappelijke bewijzen bieden dat de aarde geschapen is en niet van toevalligheden aan elkaar hangt. Maar volgens het universiteitsbestuur voegt de tekst niets nieuws toe aan wat in dit Darwinjaar al uitvoerig over deze kwestie is geponeerd. ,,Als universiteit met een christelijke achtergrond voelt de Vrije Universiteit zich door deze actie niet aangesproken, aangezien ook onder gezaghebbende christenwetenschappers de evolutieleer en het geloof in de Bijbel als Woord van God elkaar niet hoeven uit te sluiten.''
Het universiteitsbestuur stelt dat de VU vanaf de oprichting actief, helder en fundamenteel deelneemt aan het debat over geloof en wetenschap. ,,Juist vanuit die traditie speelde de VU in de jaren vijftig een voortrekkersrol in de heroverweging van de relatie tussen de Bijbelse scheppingsleer en het natuurwetenschappelijk onderzoek in de protestants-christelijke wereld''. aldus het college van bestuur. ,,Hoewel de evolutieleer ook aan de VU uitgangspunt van het biologisch onderzoek is, is er nog steeds veel openheid voor christelijke filosofie- en theologiebeoefening.''
Puur symbolisme; de opstellers zijn duidelijk van de ware leer afgedwaald.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:39 schreef Iblis het volgende:
Die 95 stellingen is trouwens een verwijzing naar Luther, die 95 stellingen op de kerkdeur van Wittenberg spijkerde. Dat onderstreept het Protestants Christelijk karakter natuurlijk ook, aangezien die stellingen een van de grondleggingen van de reformatie zijn.
Omdat de religie, en niet de rede of argumenten, de primaire oorzaak is van de mening van de demonstranten.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:47 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Een mooie heldere en vooral logische verklaring waarom dergelijke acties weerzin op zouden kunnen wekken, en tegelijkertijd een soort rechtvaardiging hiervoor. Wat ik echter vooral bemerk is dat de kritiek zich niet zozeer richt op de manier waarop, of de exacte bewoordingen die men gebruikt, maar vooral de religieuze achtergrond van de demonstranten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |