Ik weet dat het wenselijk is om snel te slikken als je ivm een weddenschap oid een lepel sambal moet verorberen, maar het gaar hier om iets dat wel lekker isquote:
Als jij/u je niet bezwaard voelt zou dit geweldig zijnquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Volgens mij heb ik een mexicaans kookboekje waar wat recepten met de Madame Jeanette staan. Als je het leuk vind kan ik eens snuffelen en een en ander overtypen?
Ik moet wel ff kijken of ze echt gebruikt worden eerst hoor, maar dacht het wel. Kom ik morgen ff op terug goed?quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:04 schreef sexymofo het volgende:
[..]
Als jij/u je niet bezwaard voelt zou dit geweldig zijnIk wil wat proberen, maar niet iets dat enkel gemaakt wordt om de peper te proberen, iets eetbaars maken is toch wel een pré
Ik heb geen idee, maar zag ze op de bestellijst staan en werd benieuwdquote:Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik gebruik liever spaanse pepers die je makkelijker kunt doseren.
Snap echt de lol niet van madame jeanette als je er maar een stukje van kunt gebruiken of 'm alleen maar even mee mag laten sudderen. Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
4 a 5 cm ongv..quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef prupke het volgende:
Hoe groot moeten die dingen eigenlijk worden?
Ik heb er hier 1 in een pot staan
Ah, ja, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen ook.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:10 schreef Sunnythesun het volgende:
maar ik zou ze toch graag een keer in zo'n recept gebruiken om te kijken of het idd verschil maakt of niet.
Hehe zou ik zeker doen.. mocht ik ze ooit ergens tegen komen dusquote:Op zondag 25 oktober 2009 22:42 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ah, ja, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen ook.
Ik maak ook wel eens dingen gewoon om het proberen. Niet omdat ik er nou zo'n trek of vertrouwen in heb.
En dat levert soms best nog verrassende resulaten op ook.
So go for it!!!![]()
Beetje errug ver weg voor een pepurtjuhquote:Op zondag 25 oktober 2009 22:50 schreef RobinOok het volgende:
Dagje R'dam doen, hier word je ermee doodgegooid.
Ik kijk wel uitquote:Op zondag 25 oktober 2009 22:35 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
4 a 5 cm ongv..
Wel in 1 keer in je mond en goed kauwen.. Min 25 keer.
Ja, echt 100% anders. Als je 'm geheel mee laat sudderen krijg je veel van de smaak en relatief weinig van de scherpte, dus dat is een insteek. Ik haal zelf meestal de pitjes eruit en snij 'm fijn voor een smaak/scherpte balans die ik prettig vind. Met pitjes (eigenlijk met zaadlijsten) is me te scherp.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
Het heeft wel een hele lekkere, kenmerkende smaak.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik gebruik liever spaanse pepers die je makkelijker kunt doseren.
Snap echt de lol niet van madame jeanette als je er maar een stukje van kunt gebruiken of 'm alleen maar even mee mag laten sudderen. Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
12??? ik denk dat ik 't eerst even met 3 of 4 probeerquote:Op maandag 26 oktober 2009 10:51 schreef Limey het volgende:
Normaal gebruik ik Scotch bonnet pepers, die ongeveer even scherp zijn:
[snip]
O, wat cool! Lijkt me geweldig om eens een gerecht met die pepers te maken!!quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Volgens mij heb ik een mexicaans kookboekje waar wat recepten met de Madame Jeanette staan. Als je het leuk vind kan ik eens snuffelen en een en ander overtypen?
Of maak een foto van de pagina en upload 't plaatje ergens, dat scheelt véél werkquote:Op zondag 25 oktober 2009 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:
De enige manier om de Mme Jeannette toe te passen.quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:43 schreef Joe-Momma het volgende:
Ik kook meestal gewoon een hele (dichte) peper mee. gewoon voor de smaak en pas wel op dat ie niet open barst. Wanneer het gerecht klaar is kun je de peper verwijderen en een paar stukjes op je bord leggen.
In sommige restaurants gooien ze er verschillende soorten pepers door, waaronder de Naga Jolokiaquote:Op maandag 26 oktober 2009 11:07 schreef Flurry het volgende:
[..]
12??? ik denk dat ik 't eerst even met 3 of 4 probeerKlink wel erg lekker en ik heb vrijwel alles in huis... binnenkort eens maken
Hoe leer je zoiets eten?quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:20 schreef Limey het volgende:
[..]
In sommige restaurants gooien ze er verschillende soorten pepers door, waaronder de Naga Jolokia.
Dit is dus nog een milde variant
quote:
Dat dus.quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:32 schreef Axia het volgende:
[..]
Meeste mensen zijn er mee opgegroeid.
Ik zou toch zweren dat er ook recepten met mj in stonden.. niet dusquote:Op zondag 25 oktober 2009 22:10 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ik moet wel ff kijken of ze echt gebruikt worden eerst hoor, maar dacht het wel. Kom ik morgen ff op terug goed?
Inderdaad. Is mij eens overkomen dat de hele Madam Jeanette dus naar binnen ging. Uren last van gehad.quote:Op zondag 25 oktober 2009 21:44 schreef Khadgar het volgende:
Mijn moeder laat altijd een Madam Jeanet meesudderen met de kip van de Roti. Erg smakelijk maar je moet wel goed zoeken dat je hem eruit vist vóór je gaat eten
Ik hoorde laatst een tip voor als je peper makkelijk wilt terugvinden. De peper in een thee-ei (heten die dingen zo?) stoppen en dan laten dobberen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 14:55 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Inderdaad. Is mij eens overkomen dat de hele Madam Jeanette dus naar binnen ging. Uren last van gehad.
Waar zitten zulke restaurants in nederland die dat doen?quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:20 schreef Limey het volgende:
[..]
In sommige restaurants gooien ze er verschillende soorten pepers door, waaronder de Naga Jolokia.
Dit is dus nog een milde variant
Fors thee-ei nodig, voor een madame jeanettequote:Op maandag 26 oktober 2009 14:57 schreef Axia het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst een tip voor als je peper makkelijk wilt terugvinden. De peper in een thee-ei (heten die dingen zo?) stoppen en dan laten dobberen.
Geen idee hoe die persoon het doetquote:Op maandag 26 oktober 2009 16:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Fors thee-ei nodig, voor een madame jeanette
of neem een adjuma, da's zo'n beetje hetzelfde, alleen kleinerquote:Op maandag 26 oktober 2009 16:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Fors thee-ei nodig, voor een madame jeanette
Haha super trouwens dit recept... ik had zaterdag een curry gemaakt met kippenbouten en het vel en bot nog bewaard en heb ook nog een halve pot pindakaas staan waar ik niks mee doe, dus.... de bouillon staat vast op. Morgen even invriezen en dan in het weekend verderquote:Op maandag 26 oktober 2009 14:40 schreef saaw het volgende:
Surinamse pindasoep!
Maak een bouillon [1 liter] van kip [250 gram] met wat zwarte peperkorrels en ui. Laat 6 eetlepels pindakaas oplossen deze bouillon en breng het geheel al roerend aan de kook. Als het eenkeer kookt en de pindakaas is opgelost doe je er drie madame jeanette bij en laat je het nog een half uurtje door koken.
Wel voor het eten ze er weer uit halen en tijdens het koken goed in de gaten houden dat ze niet openbarsten!
Twee weken lang elke dag 1 rode peper opeten. Na die 2 weken doet het je niks meer. Zo snel raak je eraan gewend.quote:
Ik vraag me af waarom je dat zou willenquote:Op maandag 26 oktober 2009 20:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Twee weken lang elke dag 1 rode peper opeten. Na die 2 weken doet het je niks meer. Zo snel raak je eraan gewend.
Geen idee waar. Ik woon nog steeds een groot deel van het jaar in Engeland. Daar is het wel te krijgen, maar daar heb jij niets aanquote:Op maandag 26 oktober 2009 16:06 schreef loonytik het volgende:
[..]
Waar zitten zulke restaurants in nederland die dat doen?Ik ken ze in ieder geval helaas niet
ik durf nietquote:Op maandag 26 oktober 2009 20:36 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Twee weken lang elke dag 1 rode peper opeten. Na die 2 weken doet het je niks meer. Zo snel raak je eraan gewend.
quote:Op maandag 26 oktober 2009 20:13 schreef Flurry het volgende:
[..]
Haha super trouwens dit recept... ik had zaterdag een curry gemaakt met kippenbouten en het vel en bot nog bewaard en heb ook nog een halve pot pindakaas staan waar ik niks mee doe, dus.... de bouillon staat vast op. Morgen even invriezen en dan in het weekend verder
Had iets te weinig pindakaas over (bleven vlokjes in de bouillon, geen egale massa), dus aangevuld met een half zakje pindasambal. Helemaal goed nu. Zacht zoetig, kruidig en prettig warm in de keelquote:Op maandag 26 oktober 2009 23:04 schreef saaw het volgende:
[..]Groot succes vind ik het altijd
![]()
Zet wel een raam open tijdens het koken trouwens want anders sta je met traanoogjes.
Omdat je dan een nog groter bereik hebt van dingen die je kunt/wilt eten/bestellen en je niet zoveel lekkers hoeft te missen. Zelfde reden waarom zeikerds die geen olijven en geen franse kaas en geen koriander en geen zus en geen zo en geen dit en geen dat lusten of verdragen zich over hun miemels heen zouden moeten zetten. Als je het bij voorbaat al opgeeft wordt het nooit wat.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom je dat zou willen
Deze ga ik ook eens proberen... ik heb er al eerder sambal van gemaakt, maar dat recept bevatte voornamelijk 500g madame jeanette pepers en daar begon ik na 2 weken toch redelijk maagpijn van te krijgenquote:Op maandag 2 november 2009 09:30 schreef 14medusa het volgende:
ik maak er altijd sambal van waardoor je ieder gerecht makkelijk en goed gedoseerd op msaak kan brengen.
voor een lekkere sambal doe ik het zo
<snip>
Vandaag gemaakt met de helft van de aanbevolen madame jeanette pepers. De boel staat nog in de marinade voor morgen, maar heb uiteraard al geproefd. De conclusie: ontzettend lekker, precies zoals in het restaurant, maar tering.... zelfs met de helft al ontzettend scherpquote:Op maandag 26 oktober 2009 10:51 schreef Limey het volgende:
Normaal gebruik ik Scotch bonnet pepers, die ongeveer even scherp zijn:
Phall (Brits-Indisch gerecht)
<snip>
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |