Mag ik je even uit je droom helpen... De suikers in diksap, fruit etc zijn exact dezelfde als in suiker/glucosestroop/glucosehoudende fructosestroop. Het maakt NIETS uit of je glucose fructose en sucrose uit fruitsap binnenkrijgt of uit limonade. Het enige verschil is dat er wellicht een beetje vezel en vitaminen meer in zitten.
Dat verhaal over geraffineerde suikers zou nog kunnen gelden als je fruit als geheel eet, met intacte cellen. Maar diksap is vrijwel niets gezonder dan siroop. En in sap zit net zoveel vrij suiker als cola (oké iets minder dan).
Het probleem is dat suiker ook een vulmiddel is, dus koekjes zouden een stuk kleiner zijn zonder suiker. Is de suiker eruit zit er meestal meer vet in of niet-natuurlijke bulkzoetmiddelen zoals maltodextirne, maltitol, etc. En ook alle meel/bloem zit vol met zetmeel, dit zetmeel breek je zelf behoorlijk snel af tot glucose... Aardappelen zijn bijvoorbeeld heel snel opgenomen en hebben een hogere glycaemische index dan witbrood. Oftewel, je bloedsuiker stijgt er sneller van.
Aspartaam is tot op heden in hodnerden onderzoeken niet als kankerverwekkend naar voren gekomen. Een bezoek aan een tankstation is kankerverwekkender (benzeen). Over saccharine zijn de meningen evrdeeld, het is in sommige landen verboden. Maar wederom gaat het over discutabel bewijs en over doseringen die gelijk staan aan het je leven lang consumeren van 100 blikjes cola per dag....Toch begrijp ik dat je geen zoetstoffen wilt.
Bij concentratieproblemen denk ik niet dat suikers een echte rol spelen. Voorkomen van stress lijkt me dan een beter plan....
Als je last hebt van je maag/darmen kun je beter proberen veel vezels te eten en voor weinig stress te zorgen. Lichaamsbeweging helpt vaak ook. De dokter is het beste adres voor serieus advies als de klachten aanhouden.
Gezond eten is een prima plan, maar een beetje suiker oid is ecth niks mee aan de hand. De oplossing is simpel: geen koekjes maar cherrytomaatjes. Geen ranja, maar thee. Suiker is niet op een normale manier te vervangen.
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 11:44 schreef charlottu het volgende:Sinds deze week probeer ik af te kicken van geraffineerde suikers. Ik ben namelijk de laatste tijd last van mijn maag/darmen en kan me ook slecht concentreren. En (geraffineerde!) suiker blijkt erg slecht voor je te zijn. Dus het kan geen kwaad om dat te minderen. Dat vervang ik door natuurlijke suikers als in fruit, of honing.
Nu ben ik dus op zoek naar suikervrije producten, maar ik verbaas me erover dat ik zo weinig kan vinden (en dat suiker bijna overal in zit!

). Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar suikervrije ranja, want de hele dag thee drinken, heb ik ook wel een keer gezien. Maar alle producten die zeggen "suikervrij" te zijn, bevatten ongelooflijk veel zoetstoffen. En als er iets schadelijker is dan suiker, dan zijn het wel kankerverwekkende zoetstoffen als aspartaam en sacharine. Het kan zijn dat jullie daar anders over denken, maar ik wil die troep niet.
Mijn vraag: waar vind ik suikervrije producten die zowel vrij zijn van geraffineerde suikers als van zoetstoffen. Ik hoef niet perse suikervervangers. Ik zoek in feite ranja die helemaal niet zoet is. En koekjes, bestaan die ook? Hopelijk hebben jullie tips voor mij.
Charlottu