abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73948014
quote:
Economen van ING voorspellen einde van recessie in Nederland
De Nederlandse economie is in het derde kwartaal waarschijnlijk uit de recessie gekomen. Het Economisch Bureau van ING doet deze voorspelling vanochtend in zijn maandbericht.

De ING-onderzoekers voorzien dat de economie in het derde kwartaal een groei vertoont van 0,3% ten opzichte van het tweede kwartaal. Dit positieve groeicijfer zou na vijf kwartalen van krimp een officieel einde betekenen van de recessie.

Maar de werkloosheid heeft zijn dieptepunt nog niet bereikt. De arbeidsmarkt ijlt na op de economische ontwikkelingen. Dit jaar komt de werkloosheid naar verwachting op 5% en volgend jaar op bijna 8%. De oplopende werkloosheid tempert voorlopig de loonstijgingen.

Koopkracht daalt
De koopkracht zal in 2010 een daling laten zien. Weliswaar stijgen de lonen harder dan de prijzen, maar door hogere lasten gaan huishoudens er gemiddeld toch op achteruit. Bovendien is duidelijk dat de overheid de komende jaren de rekening voor de recessie moet gaan betalen. Dat betekent hogere lasten of bezuinigingen die het huishoudboekje van consumenten zullen treffen.

Consumptie lager
Het Economisch Bureau gaat ervan uit dat de consumptie komend jaar gemiddeld 0,3% lager zal liggen dan in 2009.

De economen van ING denken niet dat het herstel van de huizenmarkt al is ingezet. Weliswaar is het consumentenvertrouwen aan de beterende hand, maar het oplopen van de werkloosheid en de zwakke inkomensontwikkeling volgend jaar tikken harder aan. Wel neemt het tempo van de prijsdaling af. In december zullen de prijzen van bestaande koopwoningen 6,5% lager liggen dan in december 2008. Volgend jaar voorziet ING nog een prijsdaling van 3%.
Bron

Ik dacht eigenlijk dat we pas in de loop van 2010 voorzichtig uit de recessie zouden klimmen . Een jaar eerder is toch wel vrij fors, of wil ING gewoon 'iets' positiefs kunnen zeggen in de malaise?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 22 oktober 2009 @ 13:52:17 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_73948133
Hangt er maar vanaf wat je onder recessie en malaise verstaat. Een groei van 0,3% is wel een groei, maar erg veel is het niet. De werkgelegenheid trekt pas later weer aan, er zullen heus nog wel wat klappen vallen.
Het is een begin.
pi_73948382
We hebben een tijdelijke opleving gehad. De seinen staan weer op rood: zakkende aandelenbeurzen, dalend consumentenvertrouwen, DSB. Ik heb geen vertrouwen in een snel herstel.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_73953411
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:58 schreef teknomist het volgende:
zakkende aandelenbeurzen,
Je bedoelt dat miniscule dipje van de laatste twee dagen, na een maand of 6 waarin de AEX in ieder geval als een raket omhoog is gegaan?
quote:
DSB.
Heeft ook zoveel met recessie te maken. Als je verdienmodel onderuitgehaald wordt door de regelgeving, en je daarnaast je geldstromen niet goed regelt (kort lenen, lang uitlenen), dan krijg je problemen, ook buiten een recessie.
pi_73953481
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:11 schreef anboni het volgende:
Heeft ook zoveel met recessie te maken. Als je verdienmodel onderuitgehaald wordt door de regelgeving, en je daarnaast je geldstromen niet goed regelt (kort lenen, lang uitlenen), dan krijg je problemen, ook buiten een recessie.
Het heeft alles met vertrouwen in de bancaire sector te maken. En dus met deze recessie.

Daarnaast verzwakt overheidssteun kunstmatig de gevolgen van de recessie.
Ik geloof niet dat dat lang houdbaar is.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:30:23 #6
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_73956123
bankierspraat...
pi_73957464
De recessie is niet over, de depressie begint pas.
pi_73958079
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 17:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
bankierspraat...
Goed excuus voor de toegekende bonussen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_73973239
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:58 schreef teknomist het volgende:
We hebben een tijdelijke opleving gehad. De seinen staan weer op rood: zakkende aandelenbeurzen, dalend consumentenvertrouwen, DSB. Ik heb geen vertrouwen in een snel herstel.
Zucht we zakken 1 dag even meer dan 1% en je praat al over zakkende aandelenbeurzen? Ga je mond spoelen ongelofelijk......
pi_73976398
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 08:08 schreef Drassss het volgende:

[..]

Zucht we zakken 1 dag even meer dan 1% en je praat al over zakkende aandelenbeurzen? Ga je mond spoelen ongelofelijk......
Ach, we dalen 1,5 jaar en stijgen nu weer een half jaartje. Trend is nog gewoon down, we bevinden ons nu alleen nog in een van de grootste BMR's aller tijden.
pi_73976852
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 10:45 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ach, we dalen 1,5 jaar en stijgen nu weer een half jaartje. Trend is nog gewoon down, we bevinden ons nu alleen nog in een van de grootste BMR's aller tijden.
Dat ligt eraan hoe je de lijntjes trekt welliswaar. Momenteel bewegen we ons in een stijgend trendkanaal met hogere bodems en hogere toppen. Dit wil niet zeggen dat we af en toe een correctie krijgen, maar we begeven ons in iedergeval niet in een dalend trendkanaal.
pi_73977655
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 11:00 schreef Drassss het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe je de lijntjes trekt welliswaar. Momenteel bewegen we ons in een stijgend trendkanaal met hogere bodems en hogere toppen. Dit wil niet zeggen dat we af en toe een correctie krijgen, maar we begeven ons in iedergeval niet in een dalend trendkanaal.
Niet?

Je kijkt op te korte termijn, beurzen nog niet over dalende toppenlijn uitgebroken en dat mag zelfs voor KT gebeuren. Op lange termijn zijn we nog steeds op weg naar veel en veel lagere koersen.
pi_73978160
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:48 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Bron

Ik dacht eigenlijk dat we pas in de loop van 2010 voorzichtig uit de recessie zouden klimmen . Een jaar eerder is toch wel vrij fors, of wil ING gewoon 'iets' positiefs kunnen zeggen in de malaise?
Ik denk dat de 2e helft voor de economie beter wordt dan 2010, waarna we weer verder dalen .
pi_73979014
Opnieuw krimp Britse economie
In GB gaat de vlieger in ieder geval niet op.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:16:05 #15
136343 BasEnAad
pi_73979312
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 11:25 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Niet?

Je kijkt op te korte termijn, beurzen nog niet over dalende toppenlijn uitgebroken en dat mag zelfs voor KT gebeuren. Op lange termijn zijn we nog steeds op weg naar veel en veel lagere koersen.
[ afbeelding ]
Ik denk dat de tijd waarop die grafiek gebaseerd is te kort is om zulke conclusies te trekken. Zeker ook omdat er de vorige eeuw zo veel dingen gebeurd zijn die invloed hebben op de beurs.

Je moet er ook aan denken dat veel meer waarde op de beurs ook echt gedekt is bijvoorbeeld door dingen als onroerend goed, patenten en kennis. Bovendien is deze crisis ook anders behandeld, in Europa hebben ze de banken gered in plaats van om te laten vallen.
Zo snel zal de beurs niet meer dalen naar zo'n dieptepunt, denk ik.
pi_73979543
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 12:16 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik denk dat de tijd waarop die grafiek gebaseerd is te kort is om zulke conclusies te trekken. Zeker ook omdat er de vorige eeuw zo veel dingen gebeurd zijn die invloed hebben op de beurs.

Je moet er ook aan denken dat veel meer waarde op de beurs ook echt gedekt is bijvoorbeeld door dingen als onroerend goed, patenten en kennis. Bovendien is deze crisis ook anders behandeld, in Europa hebben ze de banken gered in plaats van om te laten vallen.
Zo snel zal de beurs niet meer dalen naar zo'n dieptepunt, denk ik.
Ja en in 2000 dacht iedereen dat we nooit meer een recessie zouden krijgen... History repeats itself

[ Bericht 0% gewijzigd door Vandergeld op 23-10-2009 13:05:14 ]
pi_73980509
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 12:23 schreef Vandergeld het volgende:

Ja en in 2000 dachten ze dat we nooit meer een recessie zouden krijgen... History repeats itself
Wie is ze?
pi_73985574
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wie is ze?
De meeste mensen waaronder veel analisten. Het is mensen eigen om de lijn (in dit geval toenemende economische welvaart) die nu bestaat door te trekken naar de toekomst, lineair denken dus en niet cyclisch. Men sprak niet voor niets voor 2000 en tussen 2003-2007 over een new age economy waarin erge recessies tot het verleden behoorden. Men ziet echter niet dat veel ontwikkelingen en monetair beleid dat gevoerd word niet duurzaam is en de eventuele klap zelfs erger maakte. Het lijkt dus dat mensen telkens met emotie nadenken en zo zien wat ze willen zien.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:14:34 #19
136343 BasEnAad
pi_73985639
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:12 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De meeste mensen waaronder veel analisten. Het is mensen eigen om de lijn (in dit geval toenemende economische welvaart) die nu bestaat door te trekken naar de toekomst, lineair denken dus en niet cyclisch. Men sprak niet voor niets voor 2000 en tussen 2003-2007 over een new age economy waarin erge recessies tot het verleden behoorden. Men ziet echter niet dat veel ontwikkelingen en monetair beleid dat gevoerd word niet duurzaam is en de eventuele klap zelfs erger maakte. Het lijkt dus dat mensen telkens met emotie nadenken inplaats van met gezond verstand.
Er is wel geleerd van crises uit het verleden. Dus we kunnen de schade steeds meer beperken. Maar dat ze dachten dat een recessie niet meer zou voorkomen heb ik nooit gehoord en gedacht.
pi_73985848
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:14 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Er is wel geleerd van crises uit het verleden. Dus we kunnen de schade steeds meer beperken. Maar dat ze dachten dat een recessie niet meer zou voorkomen heb ik nooit gehoord en gedacht.
Vooral in 2005-2007 hoorde je vrij regelmatig analisten op BB en CNBC vertellen dat ze ervan uitgingen dat door lessen uit het verleden te leren en het monetaire beleid erop aan te passen, ernstige recessie tot het verleden toe behoren. Dat je aanneemt dat we leren uit het verleden en dus niet de zelfde fouten maakt is onjuist. Als dit waar was was de huizenbubbel in de VS nooit opgeblazen geworden na 2000, dit is in het verleden al meerdere keren gebeurd en we hebben er schijnbaar nog steeds niet van geleerd. Dit komt omdat de menselijke drijfveren nu en in het verleden hetzelfde zijn. We kiezen daarom vaak voor de korte termijn en zijn wel wat dat brengt in de toekomst. History repeats omdat menselijke drijfveren vroeger nu en in de toekomst altijd hetzelfde zullen zijn.
pi_73985903
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:14 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dan hoor je te weinig http://en.wikipedia.org/wiki/New_Economy
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:04:51 #22
141482 Q.
JurassiQ
pi_73991825
Okee, dan kan dit forum dicht.
For great justice!
pi_73992820
Wat zijn de inflatie verwachtingen voor de komende 2-3 jaar ?
pi_74003109
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:49 schreef Bankfurt het volgende:
Wat zijn de inflatie verwachtingen voor de komende 2-3 jaar ?
Daarvan verschillen de meningen. Ik blijf erbij dat de komende jaren de consumentenprijsinflatie laag is zoniet sprake van deflatie, vooral in de EU.
pi_74005993
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 11:25 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Niet?

[ afbeelding ]
Mooi verhaal je hebt het eerst over 1.5 jaar en 0,5 jaar en opeens flikker je er een grafiek in die in 1920 zit... man man, oke dat je met alles en nog wat nog een crash wil zien en alle leuke theoriën op wiki en google vindt zal mij een worst wezen, maar om je verhaal opeens hiermee een draai te geven vind ik erg goedkoop
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:59:20 #26
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_74011045
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 18:16 schreef Vandergeld het volgende:
De recessie is niet over, de depressie begint pas.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_74024253
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 01:03 schreef Drassss het volgende:

[..]

Mooi verhaal je hebt het eerst over 1.5 jaar en 0,5 jaar en opeens flikker je er een grafiek in die in 1920 zit... man man, oke dat je met alles en nog wat nog een crash wil zien en alle leuke theoriën op wiki en google vindt zal mij een worst wezen, maar om je verhaal opeens hiermee een draai te geven vind ik erg goedkoop
Het ging erover of de recessie voorbij is of niet, ik geef alleen aan dat we na een half jaar stijging(na 1,5 jaar daling) je er niet vanuit kan gaan dat we ons in een bull periode bevinden. Daarnaast laat ik mijn lange termijn visie zien(dus niet alleen 1920), als argument waarom we nog lang niet uit de huidige depressie zijn. En die theorieën van Wiki was een reactie op BasenAad die zei dat hij nog nooit had gehoord van de theorie dat we nooit meer een recessie zouden zien. Dit was in 2000 echter wel de algemene tendens die heerste, dus ik gaf hem hier een voorbeeld van met de "new economy theorie". Wat is daar allemaal goedkoop aan?
pi_74027115
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:09 schreef Vandergeld het volgende:
Het ging erover of de recessie voorbij is of niet, ik geef alleen aan dat we na een half jaar stijging(na 1,5 jaar daling) je er niet vanuit kan gaan dat we ons in een bull periode bevinden.
Precies. In tegenstelling daartoe pak je een grafiek die ergens een pijl heeft staan en waarop gebaseerd is dat de DJIA naar 1000 moet. Dat de markt daar nogal anders over denkt en de ratio waarop dat gebeurt, laat je aan je voorbij gaan. Het is immers een GOLF VIER!
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:47:01 #29
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_74027133
Voorbij?

Het 'vertrouwen' is enigszins hersteld, door diverse kunstgrepen sinds langere tijd.

Bank leent geld van ECB voor een appel en een ei, daar kopen ze staatsobligaties voor tegen 3 of 4%. Die staatsobligaties worden gebruikt voor staatsteun aan diezelfde bank. En wie betaald de rente? Pervers.

Onze goederen deflateren in waarde. En energie, voedsel en grondstoffen inflateren. De inflatie is 0, maar onze bezittingen worden minder waard en het levensonderhoud wordt duurder. Niets aan de hand lieve mensen, niets aan de hand. Wilt u nog een lening?

M3 wordt niet meer gepresenteerd door FED omdat we dan wel eens zouden kunnen schrikken.

Uitverkoop van goud door centrale banken om goudprijs te drukken.

Kunstmatig ondersteunen van de beurs door plunge protection team.

Geldinjecties.

Het is wachten op een bankrun, of een opstand waarbij iedereen weigert langer leningen af te lossen omdat deze toch uit het niets gecreëerd worden.

Dan wordt het pas echt feest.

Het kan even duren, maar we gaan terug naar een goudstandaard oid.

[ Bericht 99% gewijzigd door iamcj op 24-10-2009 22:08:44 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_74029321
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:09 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Het ging erover of de recessie voorbij is of niet, ik geef alleen aan dat we na een half jaar stijging(na 1,5 jaar daling) je er niet vanuit kan gaan dat we ons in een bull periode bevinden. Daarnaast laat ik mijn lange termijn visie zien(dus niet alleen 1920), als argument waarom we nog lang niet uit de huidige depressie zijn. En die theorieën van Wiki was een reactie op BasenAad die zei dat hij nog nooit had gehoord van de theorie dat we nooit meer een recessie zouden zien. Dit was in 2000 echter wel de algemene tendens die heerste, dus ik gaf hem hier een voorbeeld van met de "new economy theorie". Wat is daar allemaal goedkoop aan?
Ja goed als je maar lang genoeg blijft roepen dat die Wave 5 zoals ze het noemen op Wiki zal komen heb je uiteraard ooit gelijk. Blijf het goedkoop vinden en het manier hebben van " Zie je wel ik zei het toch " De wereld zal ook vast wel een keer vergaan hehe.
pi_74038926
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 23:03 schreef Drassss het volgende:

[..]

Ja goed als je maar lang genoeg blijft roepen dat die Wave 5 zoals ze het noemen op Wiki zal komen heb je uiteraard ooit gelijk. Blijf het goedkoop vinden en het manier hebben van " Zie je wel ik zei het toch " De wereld zal ook vast wel een keer vergaan hehe.
Ach, als binnen 3 jaar 3/4 van de beurswaarden is afgegaan, vind ik mijn voorspelling al grotendeels uitgekomen, en dus niet goedkoop.
pi_74218959
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 11:48 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ach, als binnen 3 jaar 3/4 van de beurswaarden is afgegaan, vind ik mijn voorspelling al grotendeels uitgekomen, en dus niet goedkoop.
En ik geloof helemaal niet in dat lijntjes trekken ofwel technische analyse. Aandelenkoersen hebben geen geheugen, ze weten niet dat er in 1929/1930 een lelijke dip is geweest, en er een tijdje daarna zogenaamde waves waren en dat de 4e of 5e golf dan weer richtinggevend is voor een bodem in de huidige koersen.
pi_74230328
tvp
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:07:46 #35
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74241169
Waarom wijkt die US prices lijn (groene lijn) op het laatst zo af van het patroon, door de veranderde meetmethode (PPI naar CRB) of door iets anders?
pi_74242139
Als de waarde van de dollar of onze euro onderuitschiet dan stijgen de beurzen vanzelf weer en stijgen de omzetten etc. Maar of we daar daadwerkelijk beter van worden is nog maar de vraag.
pi_74243182
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 23:07 schreef Fenech het volgende:
Waarom wijkt die US prices lijn (groene lijn) op het laatst zo af van het patroon, door de veranderde meetmethode (PPI naar CRB) of door iets anders?
In vermoed dat de goudstandaard hier mee te maken heeft
De eerste peak omdat er in die tijd veel meer goud werd gevonden, en in de tweede peak werd de goudstandaard losgelaten

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 31-10-2009 11:27:51 ]
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:18:20 #38
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74246763
Dus in principe is dat te wijten aan inflatie?
pi_74247843
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 10:18 schreef Fenech het volgende:
Dus in principe is dat te wijten aan inflatie?
Dat staat er ook bij he
PPI
quote:
What is the PPI?
What does it measure?
The Producer Price Index (PPI) measures the rate of inflation experienced by manufacturers. The reading represents the monthly change in the average price of a fixed basket of goods purchased by manufacturers. Higher inflation generally leads to higher interest rates, which tends to strengthen the country's currency.

What’s in this “basket of goods”?
Consumer-related goods account for 75% of the pie. Consumer goods, mainly cars (aka whips), represent 40%. Consumer foods provide an additional 26%. Within consumer foods are prices for meat and fish, dairy products, and fruits and veggies. And the energy category, mainly gasoline and fuel oil, represents an additional 9% of the index. Within the capital equipment category, which accounts for the remaining 25% of the PPI, cars and trucks play a major role. You probably noticed that automobiles are counted twice. That’s because businesses purchase automobiles as well as consumers.
PPI Pie
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:41:29 #40
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74248176
Ja dat begreep ik, maar je ziet nog steeds dat de index teruggaat naar zijn oude niveau. Maar nu is deze wel erg extreem opgelopen vergeleken met de vorige toppen.

Maar bedankt voor de verheldering, heb je zoiets ook voor het CRB. Ik vind op het internet wel dat er verschil tussen is, maar ik begrijp niet zozeer wat het verschil is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')