Klopt.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:11 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn maar we zijn allemaal individuen met een eigen verantwoordelijkheid.
Racisme heeft inderdaad een een oorzaak. Een verschrikkelijke domheid bij de racist om mee te beginnen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:30 schreef Geqxon het volgende:
Racisme heeft z'n oorzaken. Je zult mij nooit "kanker koreaan" horen roepen.
En? Ik ben erg nieuwsgierig hoe de psychologische perceptie is.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 05:53 schreef Basekid_NZ het volgende:
*leest met interesse mee
Net een heel semester over racisme gehad in Psychologie
Niet nodig.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 12:16 schreef Jeff89 het volgende:
Valt het iemand anders op dat AryaMehr erg stil is sinds de onversneden waarheid langzaam boven water komt in deze thread?
Ik kan je i.i,g. vertellen over ontwikkeling bij kinderen en racisme. Dan vertelt de ander je over psychologie en racisme. deal?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:04 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
En? Ik ben erg nieuwsgierig hoe de psychologische perceptie is.
[..]
Niet nodig.
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:07 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik kan je i.i,g. vertellen over ontwikkeling bij kinderen en racisme. Dan vertelt de ander je over psychologie en racisme. deal?
Straks, nu even druk. Je ziet het wel verschijnenquote:
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:20 schreef AbsurdHero het volgende:
Wat is er eigenlijk zo erg aan racisme ?
Niets, helemaal niets. Het is slechts een complot van de linkse kerk.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:20 schreef AbsurdHero het volgende:
en de illuminatiquote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:27 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Niets, helemaal niets. Het is slechts een complot van de linkse kerk.
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:20 schreef AbsurdHero het volgende:
Het is een kwestie van ratio en zelfprojectie dat racisme niet oké is.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:20 schreef AbsurdHero het volgende:= Ik weet het niet, maar ik hoor het sowieso niet goed te vinden ?
Ik wil niet bijten, maar uhm...om de leegheid van je post te illustreren:quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:22 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Het is een kwestie van ratio en zelfprojectie dat racisme niet oké is.
Het is irrationeel om bij voorbaat een groep uit te sluiten. Daar is niemand bij gebaat. Het is niet rationeel om je eigen situatie te verslechteren.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:25 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Ik wil niet bijten, maar uhm...om de leegheid van je post te illustreren:
Het is een kwestie van ratio en zelfprojectie dat racisme wel oké is.
Racisme staat niet inherent aan 'bij voorbaat uitsluiten'. Wanneer je mensen kwalificeert op bepaalde eigenschappen en daaraan consequensies verbindt kun je een groep consequent uitsluiten op basis van deze eigenschappen, ja. Maar in zekere zin sluit je deze groep niet op voorbaat uit, maar sluit je deze op basis van deze eigenschappen (dus niet de MOGELIJKE eigenschappen, als MOGELIJKE handelingen die ze mogelijk zouden kunnen ondernemen) uit; op hetgeen wat ze NU zijn, hetgeen waar jij racistisch tegenover staat.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 15:08 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Het is irrationeel om bij voorbaat een groep uit te sluiten. Daar is niemand bij gebaat. Het is niet rationeel om je eigen situatie te verslechteren.
Verder is de zelfprojectie een deel van het humane; je behandelt mensen op de manier waarop jezelf behandelt wilt worden. Zelf wil je niet uitgesloten worden op basis van iets waar je niets aan kan doen. Een ander perspectief innemen maakt je meer mens.
Om tot racisme te kunnen komen, moet het bestaan van rassen eerst worden aangetoond. Dit is nog altijd niet het geval.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 15:49 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Racisme staat niet inherent aan 'bij voorbaat uitsluiten'. Wanneer je mensen kwalificeert op bepaalde eigenschappen en daaraan consequensies verbindt kun je een groep consequent uitsluiten op basis van deze eigenschappen, ja. Maar in zekere zin sluit je deze groep niet op voorbaat uit, maar sluit je deze op basis van deze eigenschappen (dus niet de MOGELIJKE eigenschappen, als MOGELIJKE handelingen die ze mogelijk zouden kunnen ondernemen) uit; op hetgeen wat ze NU zijn, hetgeen waar jij racistisch tegenover staat.
Religie mag dan gekozen kunnen worden, in feite is het te beïnvloeden door vele factoren. Geografie, opvoeding, scholing zijn zaken die religie sterk beïnvloeden. En dan nog "beleven" verschillende religieuzen of mensen met gelijke idealen religie of ideologie individueel zeer verschillend. Waarmee het generaliseren zo goed als onmogelijk is.quote:Nu is dit heel lastig te rechtvaardigen wanneer het b.v. huidskleur (iets waar je niets aan kan doen) betreft, maar wanneer men een bep. religie of ideologie aanhangt valt deze stelling zeker te rechtvaardigen, zeker wanneer je er vanuit gaat dat elk mens een autonoom individu is; dat ze uit eigen keuze voor b.v. een religie kiezen. Men is zelfverantwoordelijk.
Of die wens om mensen niet uit te sluiten gevoelsmatig is, is nog maar de vraag. Polarisatie en uitsluiting van bepaalde groepen kunnen op bepaalde manieren misschien tot betere uitkomsten voor andere groepen leiden. Maar juist ook een bedreiging zijn. Of allebei. Meestal zijn dit soort zaken niet zo ver te simplificeren.quote:Het gevolg van het 'uitsluiten' hoeft overigens niet te betekenen dat je jezelf benadeeld.
Het is rationeel om af te wegen -te bedenken wat de voor en -nadelen zijn van het uitsluiten - maar een waardige conclusie kan men niet maken wanneer men bij voorbaat niet overweegt om een groep uit te sluiten; immers bepaald dan de humanistische (egoïstische) inslag - d.m.v. gevoel - wat je moet doen. Ook moet je een bepaald streven hebben; een doel die jij gerealiseerd wilt zien. Jij hecht waarde aan gelijkheid, maar wat als er een groep een religie aanhangt die tegenstrijdig is aan waar jij waarde aan hecht ?
Shit, daar hebben we het ook heel veel over gehadquote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:07 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik kan je i.i,g. vertellen over ontwikkeling bij kinderen en racisme. Dan vertelt de ander je over psychologie en racisme. deal?
Dus jij vindt het prima dat marokkanen nederlanders discrimineren?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:05 schreef Zith het volgende:
Inderdaad, dat discriminatie fout is is gewoon (s)linkse praat.
Ja, want wij zijn met meer en kunnen ze makkelijk terugpaken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:32 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dus jij vindt het prima dat marokkanen nederlanders discrimineren?
Dit is wel kras. Hoe definieer je "ras" dan?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 16:17 schreef djenneke het volgende:
[..]
Om tot racisme te kunnen komen, moet het bestaan van rassen eerst worden aangetoond. Dit is nog altijd niet het geval.
Even googlen:quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Dit is wel kras. Hoe definieer je "ras" dan?
Hoe zou jij de verschillende mensentypes, die toch onmiskenbaar bestaan, dan noemen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:39 schreef djenneke het volgende:
[..]
Even googlen:
De systematische indeling in de biologie kent geen indeling naar ras. Dat is een term die afkomstig is uit de plantenveredeling en de dierfokkerij, waar bewust geselecteerd wordt op slechts één of enkele kenmerken en die kunstmatig van elkaar gescheiden worden gehouden.'
Etnische groepen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:57 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Hoe zou jij de verschillende mensentypes, die toch onmiskenbaar bestaan, dan noemen?
Dus je noemt het anders, maar bedoelt hetzelfde. Dit soort gegoochel met woorden heeft natuurlijk geen enkele zin.quote:
Kijk, ik kan het me voorstellen als je het gegoochel met woorden noemt als je het over de evolutie van buitenlander naar allochtoon naar nieuwe nederlander (quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:37 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Dus je noemt het anders, maar bedoelt hetzelfde. Dit soort gegoochel met woorden heeft natuurlijk geen enkele zin.
Vandale geeft jou gewoon gelijk dat ras een goede term is, maar doe niet zo dramatisch dat er wat ambiguïteit in de Nederlandse taal is.quote:1ras het; o -sen 1 groep van individuen, ve andere groep onderscheiden door een aantal erfelijke en lichamelijke overeenkomsten 2 soort levend wezen: het menselijke ~ 3 (in sam) in hart en nieren; echt: ~acteur
Ik had even over het hoofd gezien dat djenneke de oorspronkelijke opmerking maakte dat rassen niet bestaan, maar dat jij het was die vervolgens met etnische groepen aankwam. Vandaar het "miepen" dusquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:42 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Kijk, ik kan het me voorstellen als je het gegoochel met woorden noemt als je het over de evolutie van buitenlander naar allochtoon naar nieuwe nederlander () hebt. Echter, jij vroeg om een andere benaming voor ras, en ik gaf je er één. Nou niet gaan miepen dat er toevallig twee termen zijn.
Dat plaatst het al in een heel ander licht.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:50 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Ik had even over het hoofd gezien dat djenneke de oorspronkelijke opmerking maakte dat rassen niet bestaan, maar dat jij het was die vervolgens met etnische groepen aankwam. Vandaar het "miepen" dus
Jammer genoeg is Van Dale geen bioloog of Antropoloog, waar slechts een verzameling van taalkundige omschrijvingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:54 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Dat plaatst het al in een heel ander licht.
Maargoed, volgens de Van Dale kun je wel degelijk over rassen spreken in deze context.
Jawel, want met ras wordt over het algemeen een geheel aan genetische verschillen bedoelt die in het geheel niet bestaan. Genetische en andere verschillen tussen de verschillende met name geografisch bepaalde groepen zijn onderling veel groter dan tussen verschillende groepen. Iets wat bij dierenrassen of plantenrassen niet het geval is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:37 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Dus je noemt het anders, maar bedoelt hetzelfde. Dit soort gegoochel met woorden heeft natuurlijk geen enkele zin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |