quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:44 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.
"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"
Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
Dat wel. Maar ik vind het niet echt een goed teken als je vriend het zich niet aantrekt dat zijn gedrag jou ongemakkelijk doet voelen (en terecht)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!
Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch![]()
Of je zegt gewoon ineens uit het niet: "ojaaa dat klopt! Ja dat vind ik ook idd... tjeeeee!"quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!
Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch![]()
Welja, laat haar nog onderdaniger wordenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef littledrummergirl het volgende:
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
Dit dus...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:02 schreef Elcadarn het volgende:
Lekkere vriend.....
En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
dan is die vriend al lang vertrokken..quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.
Amenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ja nee echt PERFECT deze relatie.
Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.
Succes.
Kom over een jaar maar terugquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend.
Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..![]()
Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen![]()
Zodra je begint te twijfelen aan je eigen gezonde normen en waarden, dan heeft ie je al veel teveel onder de duim.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend.
Walgelijk onbeschoft natuurlijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:36 schreef Angel567 het volgende:
De afgelopen keer waren we bij zijn nichtje en was ik de enige Nederlander in de groep.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Nou ja, ik zou ook niet verwachten dat een hele familie maar overschakelt op een andere taal die niet hun moedertaal is als jij komt. Wel zou het leuk zijn als je zou zien dat ze een beetje moeite voor je deden. De waarheid ligt ergens in het midden denk ik
Zit het verder goed tussen jullie en zie je een toekomst samen dan kun je misschien wel wat Papiamento leren. Ik spreek zelf Armeens wat ik geleerd heb omdat ik een Armeense partner heb en het ontzettend gewaardeerd werd in zijn kringen dat ik wat moeite richting hen deed.
Als je dat mist dan heb je zeker een punt hoor en zou ik dat ook goed duidelijk maken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:
[..]
Dat is ook zo hor.. dat verwacht ik ook niet. Het gaat mij eigenlijk vooral om het gevoel dat niemand je betrekt bij het gesprek door even uit te leggen waar het het over gaat of dat hij wanneer hij iets zegt of vraagt aan hun dat hij dat in het Nederlands doet i.p.v. papiaments. Gewoon het gevoel dat je er een beetje bijhoort en dat je af en toe ook iets kan zeggen/vertellen/meelachen enz.
Mwoh daar kun je je op verkijken hoor. Zeker de wat minder opgeleide Antillianen spreken misschien iets wat op hun eiland geldt als Nederlands maar voor een buitenstaander net zo goed Koeterwaals kan zijn.quote:Wanneer je een partner hebt met familie die verder niet goed Nederlands spreken(zoals misschien in jouw geval) is het wat mij betreft nog begrijpelijker, maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..![]()
Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen![]()
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:
maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
Als ik jou was zou ik een boekje kopen, zo eentje van Hoe bluf ik mijzelf in het Papiamentu, en verras zijn moeder met kleine zinnetjes. Je zal hun niet verstaan, maar ze zullen wel met je MEE lachen en je TOE lachen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:32 schreef Angel567 het volgende:
Dit weekend ga ik uit eten met hem en wat familie dus ik ben benieuwd.. wordt vervolgd
het woord 'aap' is in jouw mond gewoon racistisch. En de reden waarom je posts ge-edit worden en terecht.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Smolderbeard het volgende:
Eeuwig zonde dat valide argumenten weer genadeloos weggemodereerd worden in naam der gezapigheid.
Het was niemands bedoeling om je voor aap te zetten.
TS, ik wens je het beste met je relatie.
Pardon??? Volgens mij WONEN ze hier in Nederland, en als je als buitenlander in Nederland gaat wonen, hoor je gewoon (op een gegeven moment) Nederlands te praten. Het is gewoon ronduit asociaal dat ze dat niet doen als er 1 iemand bij zit die hun taal niet spreekt/verstaat, maar hun haar taal wel spreekt, en dat ook nog eens de taal is waar ze ALLEMAAL wonen, dan vind ik het echt lomp dat ze dat gewoon vertikken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.
Als je dat al niet eens kan opbrengen, maak het dan maar uit ja.
Waar gaat het hier over ras in mijn vraag?? Volgens mij gaat het over andere taal en niet over een ander rasquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:41 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?
Kijk, ik weet niet of je het beseft maar hier op fok.nl zijn er een boel racisten, die alleen verschillen in hoe openlijk racist ze zijn.
Dus als je dit soort race-baiting vragen stelt hier krijg je dit soort racistische antwoorden.
Daar had ik het inderdaad overquote:2. Ik heb ook een Friese vriendin gehad en haar familie ging ECHT NIET voor een Amsterdammer in eens Nederlands praten. En meer Hollanders vertellen me dit soort verhalen. Dus dat van de "nobele Fries die overschakelt op Nederlands" is echt een fantasietje.
Het hangt er helemaal vanaf. Als je met een groepje van 4 zit op een groot feest, waaronder je vriend en ze praten geen Nederlands dan is dat wel vervelend ja.
Wie had het hier over 50+ mensen?? Ik was met nog 4 andere familieleden van hem van onder de 30.. En waar zeg ik dat het me onzeker maakt wanneer ik iets niet kan verstaan? Het is gewoon niet leuk dat je dan maar een beetje voor je uit loopt te staren en het gevoel hebt dat je er voor jan lul zit.. that's allquote:3. En Nederlanders die ten behoeve van de enige Engelsman allemaal op Engels overschakelen .... ja ja , dat duurt 3 minuten, dan ontstaan er 1-2 tjes die voor het gemak toch echt wel op Nederlands onderling praten. Plus willen Nederlanders graag opscheppen met hoe goed ze Engels spreken, en vaak is nog het allerbelabberst ook!
Als je met 8-12 mensen aan een tafel zit te eten, dan is het anders maar om op een groot feest te verlangen dat iedereen in elke kamer NL gaat praten, is belachelijk.
4. Aanpassen??? Eeeh sorry, jij bent nu op een Antilliaans feest, dus pas jij je maar aan, aan de meerderheid die er daar is.
Tot slot, het is gewoon lekkerder om je eigen taal te praten, dat voelt gewoon beter. Realizeer je wel dat je vriend misschien wel weken achter elkaar Nederlands praat, dan is een avondje Papiaments erg opluchtend.
Verder, als je dit echt een probleem vindt, maak het dan uit.
En ja JIJ bent egoistisch als je wilt dat 50+ mensen vanwege jouw onzekerheid maar Nederlands moeten gaan praten.
Aruba?? Waarom niet Curacao? Komt mijn vriend bovendien ook vandaanquote:Als je hem echt leuk vindt, leer dan Papiaments, zo moeilijk is het niet. Bovendien kan je dan een baantje zoeken op Aruba, nooit slecht.
Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.
Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.
Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.
Volgens mij hebben we een neger in the housequote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.
Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.
Ja, dat is ook. Normale Antillianen die tot de brugklas onder een steen hebben geleefd, dan zeker.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
Die lui hebben daar sowieso een handje van, die slachtofferrol bevalt ze prima.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 08:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????
Sorry hoor, dit is gewoon een makkelijk excuus zoeken voor onbeschoft gedrag.
En de stugge friezen, en de nukkige groningers en de hagenezen en en .... Iedereen heeft toch wel een eigen dialect/taal. En in een groep met gelijk gestemden wordt toch doorgaans de weg van de minste weerstand gekozen. Omdat het hier een antilliaan betreft hapt iedereen weer als een dolle.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:08 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we een neger in the houseJij snapt nog niet helemaal dat als je vanaf een van die eilanden deze kant op komt, de wereld hier een andere taal spreekt of niet? Als je je zo onderdrukt voelt blijf je lekker in je eigen land.
Overigens zou ik ze wijzen op www.hetbegintmettaal.nl en eens kijken of je er foldertjes van kunt bestellen die je daarna op zo'n feest op een prominente plek neerlegt. Daarna zeg je in paipamento tegen je vriend dat hij lekker 3 hoog de boom in kan met zijn arrogante kutgedrag.
Nietus. Het verschilt per eiland of het "Papiamento" "Papiamentu" of "Papiaments" genoemd wordt.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:44 schreef Reintji het volgende:
[..]
En de stugge friezen, en de nukkige groningers en de hagenezen en en .... Iedereen heeft toch wel een eigen dialect/taal. En in een groep met gelijk gestemden wordt toch doorgaans de weg van de minste weerstand gekozen. Omdat het hier een antilliaan betreft hapt iedereen weer als een dolle.
Het is overigens 'papiamentu'
Och arme kleine onderdrukte medelander, wat moet het toch zwaar voor je zijn hier op Fok! Zit niet zo dom te trollen, je kletst uit je nek. Ik woon zelf in Friesland, maar spreek geen Fries. Wanneer mensen om mij heen het vertikken om Nederlands te praten dan laat ik ook heel duidelijk merken hier niet van gediend te zijn. Het is gewoonweg onbeschoft gedrag, ongeacht om welke taal/dialect het gaat. Dit meisje heeft volkomen gelijk dat ze het niet accepteert. Dat neemt niet weg dat ze best zijn taal kan gaan leren, maar zolang ze dat nog niet beheerst heeft hij zich maar aan te passen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:41 schreef BogardeRules het volgende:
Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?
Kijk, ik weet niet of je het beseft maar hier op fok.nl zijn er een boel racisten, die alleen verschillen in hoe openlijk racist ze zijn.
Dus als je dit soort race-baiting vragen stelt hier krijg je dit soort racistische antwoorden.
Heeft niks met het verschil tussen Antilianen en Surinamers te maken. Eerder met fatsoenlijke en onfatsoenlijke mensen...quote:Op donderdag 22 oktober 2009 11:06 schreef Ripley het volgende:
Antilianen zijn dan zeker heel anders dan surinamers, want mijn surinaamse zwager spreekt met zijn vrienden en familie gewoon altijd Nederlands eigenlijk
Nou ik was vooral benieuwd wat reacties van anderen zijn bij mijn verhaal en in het algemeen of het normaal is dat men in bijzijn van anderen gewoon hun moedertaal/dialect blijft praten.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 10:46 schreef ThunderBitch het volgende:
Volgens mij wil TS alleen een punt maken, of zit ik verkeerd?
Ja hor, ik kan het goed met zijn familie vinden. Op grote feesten praatte zijn familie tot nu toe ook gewoon Nederlands met mij en mijn vriend, alleen de afgelopen keer toen we met maar een paar waren werd en bleef het hele gesprek in Papiamento. Toen viel het me vooral van mijn vriend tegen dat hij constant in het papiamento (terug)praatte en ook niets aan mij uitlegde. Het voelt gewoon stom wanneer men grapjes maakt (ook over hem en mij) en hij hard lacht en dingen terug zegt en mensen stuk gaan van de lach, terwijl jij daarnaast zit en van de een naar de ander kijkt met een groot vraagteken boven je hoofdquote:Op donderdag 22 oktober 2009 11:22 schreef Cat_Tank het volgende:
Mweh, aan de ene kant vind ik: het is hun thuissituatie. Ik begrijp best dat zij daar graag in hun eigen taaltje willen brabbelen.
Aan de andere kant: wel zorgwekkend dat je vriend reageert van 'je past je maar aan' terwijl dat moeilijk wordt als je 0,0 Papiaments kan en je compromis niet extreem was. Begrijpt hij dan echt helemaal niet dat je je buitengesloten voelt als jij niet af en toe aangesproken wordt of er iets uitgelegd wordt?
TS, hoe is je verdere verhouding met zijn familie? Kun je het goed met ze vinden?
Klonk het gesprek ongeveer zo?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 11:58 schreef Angel567 het volgende:
[..]
Het voelt gewoon stom wanneer men grapjes maakt (ook over hem en mij) en hij hard lacht en dingen terug zegt en mensen stuk gaan van de lach, terwijl jij daarnaast zit en van de een naar de ander kijkt met een groot vraagteken boven je hoofd
Hier ben ik het mee eens. Ik zou ook aangeven dat je zijn familie geweldig vindt, maar dat je in zo'n geval je erbij bent voor joker, en dat hij dan net zo goed alleen kan gaan als jij niet betrokken wordt bij gesprekken. Ik ga ook niet altijd mee naar de ouders van mijn vriend en andersom. Als hij graag met zijn familie wil praten en het lekker Antilliaans wil houden, moet ie dat doen, maar niet verwachten dat jij dan meegaat en gewillig je mengt met de meubels in een hoekje.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 15:02 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik zou toch maar eens een goed gesprek met je vriend gaan houden want dit slaat nergens op. Mijn vriend is Spaans en als we daar bij zijn familie zijn dan vertaald hij altijd alles voor me. Want zijn familie spreekt alleen Spaans of Catalaans. Het slaat werkelijk nergens op dat hij het niet even voor je vertaald.
Stel je voor dat je samen moeite doet in een relatie.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Alleen omdat jij je niet de moeite hebt genomen om Fries te leren moeten anderen die in Friesland wonen ineens een vreemde taal gaan spreken? Over arrogantie gesproken. DIt soort gedrag was normaal in de Sovjet-Unie.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 11:12 schreef MrDice het volgende:
[..]
Och arme kleine onderdrukte medelander, wat moet het toch zwaar voor je zijn hier op Fok! Zit niet zo dom te trollen, je kletst uit je nek. Ik woon zelf in Friesland, maar spreek geen Fries. Wanneer mensen om mij heen het vertikken om Nederlands te praten dan laat ik ook heel duidelijk merken hier niet van gediend te zijn. Het is gewoonweg onbeschoft gedrag, ongeacht om welke taal/dialect het gaat. Dit meisje heeft volkomen gelijk dat ze het niet accepteert. Dat neemt niet weg dat ze best zijn taal kan gaan leren, maar zolang ze dat nog niet beheerst heeft hij zich maar aan te passen.
Hahahaaahaquote:Op donderdag 22 oktober 2009 15:50 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
maar niet verwachten dat jij dan meegaat en gewillig je mengt met de meubels in een hoekje.
Een vreemde taal?!?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 18:12 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Alleen omdat jij je niet de moeite hebt genomen om Fries te leren moeten anderen die in Friesland wonen ineens een vreemde taal gaan spreken? Over arrogantie gesproken. DIt soort gedrag was normaal in de Sovjet-Unie.
Dit dus! Een vreemde taalquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:45 schreef MrDice het volgende:
[..]
Een vreemde taal?!?![]()
Ik leef in Nederland en daar spreken we dus ook gewoon Nederlands. Dat Friese gebrabbel doen ze maar thuis, maar niet in mijn bijzijn.![]()
Dan loop jij achter. Nederlands is niet de enige taal in Nederland. Er zijn diverse erkende streektalen. Fries is er een van.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:45 schreef MrDice het volgende:
[..]
Een vreemde taal?!?![]()
Ik leef in Nederland en daar spreken we dus ook gewoon Nederlands. Dat Friese gebrabbel doen ze maar thuis, maar niet in mijn bijzijn.![]()
En ze hoeven in mijn bijzijn niet Nederlands te praten hoor, maar dan blijf ik daar dus ook niet bij staan. Als ze willen dat ik reageer, help, of wat dan ook, dan spreken ze me normaal in het Nederlands aan.
Ja, dat heet een creolentaal en is gewoon een volwaardige taal, een echte!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:14 schreef Misz_Understood het volgende:
En eigenlijk is het papiaments helemaal niet zo moeilijk het is eigenlijk ook geen echte taal maar een mengelmoes van verschillende talen waar ze engels nederlands frans en spaans omdat het vroeger allemaal slaven waren uit verschillende landen.
Maar als je iets wilt weten wat het betekend meid vraag me maar misschien kan ik je helpen
waar haal jij vandaan dat antilianen pas in de brugklas nederlands krijgen??? je krijgt meteen op de basisschool al les met nederlandse boeken. wat er gebeurd is dat wat niet in het nederlands gezegd hoeft te worden op school in het papiaments verteld wordt en buiten schooltijd praat niemand nederlands.....quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
Prima dat het erkend is, dat maakt het nog niet tot de nationale taal. Net zoals het nog altijd fatsoenlijk is om Nederlands te praten als je de intentie hebt anderen in het gesprek te betrekken waarvan je niet weet of ze één van die streektalen beheersen. Heb je die intentie niet? Prima, dan hoef ik er dus ook niet bij te zijn. Net zoals je me normaal met Nederlands aanspreekt wanneer je me iets wenst te vragen. Wat je verder in je vrije tijd doet, zal mij mijn reet roesten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:11 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dan loop jij achter. Nederlands is niet de enige taal in Nederland. Er zijn diverse erkende streektalen. Fries is er een van.
Jij kiest ervoor om te wonen in een regio met een streektaal. Dan is het binnen die regio volstrekt normaal dat mensen die taal spreken. En abnormaal dat jij kennelijk weigert de desbetreffende streektaal te leren verstaan. Het onfatsoen zit aan jouw kant door zo denigrerend te doen over de streektaal van de streek waar je woont.quote:Op zondag 25 oktober 2009 19:54 schreef MrDice het volgende:
[..]
Prima dat het erkend is, dat maakt het nog niet tot de nationale taal. Net zoals het nog altijd fatsoenlijk is om Nederlands te praten als je de intentie hebt anderen in het gesprek te betrekken waarvan je niet weet of ze één van die streektalen beheersen. Heb je die intentie niet? Prima, dan hoef ik er dus ook niet bij te zijn. Net zoals je me normaal met Nederlands aanspreekt wanneer je me iets wenst te vragen. Wat je verder in je vrije tijd doet, zal mij mijn reet roesten.
Dat heeft niets met dit onderwerp te maken verder natuurlijk. Als jij je vriendin uit Noord-Holland meesleept en die geeft er blijk van dat ze niets van plat Maastrichts verstaat, dan ga je toch ook moeite doen om haar wél bij het gesprek te betrekken?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:11 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan loop jij achter. Nederlands is niet de enige taal in Nederland. Er zijn diverse erkende streektalen. Fries is er een van.
Het is een groot verschil of het gaat om een bezoeker of iemand die er woont. Respect hebben voor een streektaal is een kwestie van beschaving.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat heeft niets met dit onderwerp te maken verder natuurlijk. Als jij je vriendin uit Noord-Holland meesleept en die geeft er blijk van dat ze niets van plat Maastrichts verstaat, dan ga je toch ook moeite doen om haar wél bij het gesprek te betrekken?
In nederland wonen = nederlands spreken!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:36 schreef Angel567 het volgende:
Wat vinden jullie? Is het normaal/beleefd om over te schakelen naar een taal die iedereen kan verstaan of vinden jullie dat iemand tussen zijn familie zijn eigen taal moet kunnen blijven spreken, ondanks dat er dan mensen buitengesloten worden van het gesprek?
Je aanpassen aan je gasten zodat ze zich welkom voelen ook.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Respect hebben voor een streektaal is een kwestie van beschaving.
Ik schreef nadrukkelijk dat het ging om mensen die er wonen. Voor bezoekers maakte ik al een uitzondering.quote:Op maandag 26 oktober 2009 12:14 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je aanpassen aan je gasten zodat ze zich welkom voelen ook.
Wat een onzin zeg.quote:Op zondag 25 oktober 2009 23:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het is een groot verschil of het gaat om een bezoeker of iemand die er woont. Respect hebben voor een streektaal is een kwestie van beschaving.
Je toont nog altijd je gebrek aan respect voor de diverse erkende talen in Nederland. Anderen op hun fouten wijzen doe je graag, op je fouten gewezen worden, dan ben je niet thuis.quote:
Ja, je onderbouwt het ook zo goedquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |