quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:44 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.
"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"
Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
Dat wel. Maar ik vind het niet echt een goed teken als je vriend het zich niet aantrekt dat zijn gedrag jou ongemakkelijk doet voelen (en terecht)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!
Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch![]()
Of je zegt gewoon ineens uit het niet: "ojaaa dat klopt! Ja dat vind ik ook idd... tjeeeee!"quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!
Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch![]()
Welja, laat haar nog onderdaniger wordenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef littledrummergirl het volgende:
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
Dit dus...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:02 schreef Elcadarn het volgende:
Lekkere vriend.....
En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
dan is die vriend al lang vertrokken..quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.
Amenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ja nee echt PERFECT deze relatie.
Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.
Succes.
Kom over een jaar maar terugquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend.
Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..![]()
Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen![]()
Zodra je begint te twijfelen aan je eigen gezonde normen en waarden, dan heeft ie je al veel teveel onder de duim.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend.
Walgelijk onbeschoft natuurlijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 15:36 schreef Angel567 het volgende:
De afgelopen keer waren we bij zijn nichtje en was ik de enige Nederlander in de groep.
quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Nou ja, ik zou ook niet verwachten dat een hele familie maar overschakelt op een andere taal die niet hun moedertaal is als jij komt. Wel zou het leuk zijn als je zou zien dat ze een beetje moeite voor je deden. De waarheid ligt ergens in het midden denk ik
Zit het verder goed tussen jullie en zie je een toekomst samen dan kun je misschien wel wat Papiamento leren. Ik spreek zelf Armeens wat ik geleerd heb omdat ik een Armeense partner heb en het ontzettend gewaardeerd werd in zijn kringen dat ik wat moeite richting hen deed.
Als je dat mist dan heb je zeker een punt hoor en zou ik dat ook goed duidelijk maken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:
[..]
Dat is ook zo hor.. dat verwacht ik ook niet. Het gaat mij eigenlijk vooral om het gevoel dat niemand je betrekt bij het gesprek door even uit te leggen waar het het over gaat of dat hij wanneer hij iets zegt of vraagt aan hun dat hij dat in het Nederlands doet i.p.v. papiaments. Gewoon het gevoel dat je er een beetje bijhoort en dat je af en toe ook iets kan zeggen/vertellen/meelachen enz.
Mwoh daar kun je je op verkijken hoor. Zeker de wat minder opgeleide Antillianen spreken misschien iets wat op hun eiland geldt als Nederlands maar voor een buitenstaander net zo goed Koeterwaals kan zijn.quote:Wanneer je een partner hebt met familie die verder niet goed Nederlands spreken(zoals misschien in jouw geval) is het wat mij betreft nog begrijpelijker, maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..![]()
Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen![]()
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:
maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
Als ik jou was zou ik een boekje kopen, zo eentje van Hoe bluf ik mijzelf in het Papiamentu, en verras zijn moeder met kleine zinnetjes. Je zal hun niet verstaan, maar ze zullen wel met je MEE lachen en je TOE lachen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:32 schreef Angel567 het volgende:
Dit weekend ga ik uit eten met hem en wat familie dus ik ben benieuwd.. wordt vervolgd
het woord 'aap' is in jouw mond gewoon racistisch. En de reden waarom je posts ge-edit worden en terecht.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Smolderbeard het volgende:
Eeuwig zonde dat valide argumenten weer genadeloos weggemodereerd worden in naam der gezapigheid.
Het was niemands bedoeling om je voor aap te zetten.
TS, ik wens je het beste met je relatie.
Pardon??? Volgens mij WONEN ze hier in Nederland, en als je als buitenlander in Nederland gaat wonen, hoor je gewoon (op een gegeven moment) Nederlands te praten. Het is gewoon ronduit asociaal dat ze dat niet doen als er 1 iemand bij zit die hun taal niet spreekt/verstaat, maar hun haar taal wel spreekt, en dat ook nog eens de taal is waar ze ALLEMAAL wonen, dan vind ik het echt lomp dat ze dat gewoon vertikken.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.
Als je dat al niet eens kan opbrengen, maak het dan maar uit ja.
Waar gaat het hier over ras in mijn vraag?? Volgens mij gaat het over andere taal en niet over een ander rasquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:41 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?
Kijk, ik weet niet of je het beseft maar hier op fok.nl zijn er een boel racisten, die alleen verschillen in hoe openlijk racist ze zijn.
Dus als je dit soort race-baiting vragen stelt hier krijg je dit soort racistische antwoorden.
Daar had ik het inderdaad overquote:2. Ik heb ook een Friese vriendin gehad en haar familie ging ECHT NIET voor een Amsterdammer in eens Nederlands praten. En meer Hollanders vertellen me dit soort verhalen. Dus dat van de "nobele Fries die overschakelt op Nederlands" is echt een fantasietje.
Het hangt er helemaal vanaf. Als je met een groepje van 4 zit op een groot feest, waaronder je vriend en ze praten geen Nederlands dan is dat wel vervelend ja.
Wie had het hier over 50+ mensen?? Ik was met nog 4 andere familieleden van hem van onder de 30.. En waar zeg ik dat het me onzeker maakt wanneer ik iets niet kan verstaan? Het is gewoon niet leuk dat je dan maar een beetje voor je uit loopt te staren en het gevoel hebt dat je er voor jan lul zit.. that's allquote:3. En Nederlanders die ten behoeve van de enige Engelsman allemaal op Engels overschakelen .... ja ja , dat duurt 3 minuten, dan ontstaan er 1-2 tjes die voor het gemak toch echt wel op Nederlands onderling praten. Plus willen Nederlanders graag opscheppen met hoe goed ze Engels spreken, en vaak is nog het allerbelabberst ook!
Als je met 8-12 mensen aan een tafel zit te eten, dan is het anders maar om op een groot feest te verlangen dat iedereen in elke kamer NL gaat praten, is belachelijk.
4. Aanpassen??? Eeeh sorry, jij bent nu op een Antilliaans feest, dus pas jij je maar aan, aan de meerderheid die er daar is.
Tot slot, het is gewoon lekkerder om je eigen taal te praten, dat voelt gewoon beter. Realizeer je wel dat je vriend misschien wel weken achter elkaar Nederlands praat, dan is een avondje Papiaments erg opluchtend.
Verder, als je dit echt een probleem vindt, maak het dan uit.
En ja JIJ bent egoistisch als je wilt dat 50+ mensen vanwege jouw onzekerheid maar Nederlands moeten gaan praten.
Aruba?? Waarom niet Curacao? Komt mijn vriend bovendien ook vandaanquote:Als je hem echt leuk vindt, leer dan Papiaments, zo moeilijk is het niet. Bovendien kan je dan een baantje zoeken op Aruba, nooit slecht.
Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.
Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.
Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.
Volgens mij hebben we een neger in the housequote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.
Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.
Ja, dat is ook. Normale Antillianen die tot de brugklas onder een steen hebben geleefd, dan zeker.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:
Die lui hebben daar sowieso een handje van, die slachtofferrol bevalt ze prima.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 08:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????
Sorry hoor, dit is gewoon een makkelijk excuus zoeken voor onbeschoft gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |