abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73916306
Ik ben Nederlands en mijn vriend is Antilliaans en praat wanneer we bij zijn (antilliaanse)familie en of/ kennissen zijn Papiamento. De afgelopen keer was ik de enige Nederlander in de groep. Het gevolg was dat er constant papiamento geproken werd en ik me uiteindelijk erg buitengesloten voelde omdat ik niet kon deelnemen aan het gesprek en ook niet mee kon lachen met grappen, situaties enz. (Daar zit je dan voor je uit te staren in gedachten verzonken omdat je niets kan verstaan en begrijpen en dus ook niet mee kan praten of lachen). Ik heb er later met hem over gesproken en hij vind dat ik moet accepteren dat hij zijn eigen taal spreekt tussen familie en kennissen die ook Papiaments praten. Hij zegt dat ik niet kan verwachten dat iedereen zich aanpast en Nederlands gaat praten (of dat hij in het Nederlands terug gaat praten) zodat ik het kan volgen.
Ik ben echter gewend dat wanneer er iemand in een groep is die geen Nederlands kan verstaan, maar bijv. wel Engels, iedereen overschakeld naar Engels. Gewoon om de andere persoon niet buiten te sluiten en omdat het beleefd is. Nu is Engels voor de meeste Nederlanders niet eens een 'tweede' taal zoals het Nederlands dit wel is voor Antillianen. Zij spreken gewoon vloeiend en dagelijks Nederlands.

Wat vinden jullie? Is het normaal/beleefd om over te schakelen naar een taal die iedereen kan verstaan of vinden jullie dat iemand tussen zijn familie zijn eigen taal moet kunnen blijven spreken, ondanks dat er dan mensen buitengesloten worden van het gesprek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Angel567 op 23-10-2009 14:34:36 ]
pi_73916417
Ik spreek van nature Fries, maar zodra er een 'Nederlander' bij komt staan schakel ik over in Nederlands. Lijkt me een fatsoensnorm.
If you open your mind too much your brain will fall out
pi_73916446
Neem je dan niet mee naar die feestjes, het is nogal onbeschoft om iemand er naast te laten zitten die niks van het gesprek begrijpt.

Lijkt me de beste oplossing, dan hoeft zijn familie zich niet aan te passen en hoef jij je niet meer opgelaten te voelen
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:42:13 #4
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73916519
Inderdaad, gewoon zeggen dat je dan niet mee hoeft daarnaartoe omdat je er toch niks van verstaat.
Dan mag ie zelf kiezen.
zzz
pi_73916554
Aan de ene kant vind ik het wel storend, door wat je zegt: buitengesloten. Ten tweede vind ik het ook behoorlijk asociaal.

Het fatsoen niet kunnen opbrengen om gewoon normaal ABN te spreken.

Ik kan er erg slecht tegen in ieder geval omdat er vaak in de eigen taal dingen naar je worden geroepen die je niet kunt verstaan. Zo had ik laatst een vrouwtje die ineens tegen mij begon te krijsen.. (echt vanuit het niets midden op straat..) maar ik verstond er niks van.
Bleek uiteindelijk dat ze een of andere mis aan het opkrijsen was omdat ze dacht dat de duivel in mij zat.. (wtf moment )..

Of dat er achter mij in de tram twee fluisterende vrouwen (net te hard.) in het arabisch tegen elkaar spreken..
Ik hoef het allemaal niet te weten.. maar het is gewoon storend, en het klinkt raar .
pi_73916625
Mijn vriendin is Amerikaans en mijn familie vindt het niet gemakkelijk on Engels te praten, met als gevolg dat zij dit ook wel zo voelt. Mijn familie doet wel af en toe zijn best om haar op het gemak te stellen. Het is dus een beetje toegeven aan beide kanten. Ik vind jouw vriend erg egoistisch en zou dan inderdaad voortaan niet meer meegaan naar die feestjes.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:44:35 #7
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_73916631
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.

"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"

Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_73916634
Ach, dat zie je overal. Bij mijn friese vrinden versta ik er ook geen hol van. Verschilt dus van persoon tot persoon. Bij mijn antilliaanse vrienden gaat het beter, versta inmiddels een aardig woordje papiaments. Doe eens een cursus, vind je vast leuk.
pi_73916856
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:44 schreef Garisson72 het volgende:
Ik heb ook wat Antilliaanse vrienden die onderling wel eens Papiaments praten. Ik ga ze dan gewoon in de maling nemen met die vage losse Nederlandse woorden die ze er tussendoor gooien, zoals 'koelkast' enzo.

"HAAA JAA Koelkast! Dat woord hoorde ik! Jullie hebben het over koelkasten hè!!!"

Dat kun je ook doen op zo'n gezellig Antilliaans familiefestijn, TS. Misschien vatten ze die hint wel.
HAHAHAHAHA vind ik echt een goeie!

Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch
pi_73916956
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:

[..]

Maar ik zat er sowieso aan te denken om een cursus te doen. Altijd leuk je talenkennis te verbreden toch
Dat wel. Maar ik vind het niet echt een goed teken als je vriend het zich niet aantrekt dat zijn gedrag jou ongemakkelijk doet voelen (en terecht)
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_73916985
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:50 schreef Angel567 het volgende:

[..]

Of je zegt gewoon ineens uit het niet: "ojaaa dat klopt! Ja dat vind ik ook idd... tjeeeee!"

Ik vind het nogal asociaal als ze zich helemaal niet aan jou aanpassen terwijl ze wel met gemak Nederlands kunnen spreken.
iyaaayaaaokelahkalaubegitu
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:59:59 #12
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_73917266
Waarom moet jij je aan hun aanpassen. Jij spreekt de taal niet maar zij spreken wel de taal die jij ook kan spreken en verstaan (nederlands). Dan lijkt het mij logisch, sociaal en beleefd dat zij over schakelen naar nederlands.

Wanneer ze dan geen nederland spreken weet je ook gelijk dat ze totaal geen respect voor je hebben!

Succes.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:01:40 #13
31101 _Led_
pi_73917335
Altijd fijn zo'n vriend die voor je opkomt, daar heb je wat aan
zzz
pi_73917346
Lekkere vriend.....

Zou er nog eens goed over nadenken, als hij je nu al te kennen geeft dat je je maar gaat aanpassen....

"Hij zegt dat ik niet kan verwachten dat iedereen zich aanpast en Nederlands gaat praten (of dat hij in het Nederlands terug gaat praten) zodat ik het kan volgen." Vooral het : dat hij in het Nederlands terug gaat praten, is te belachelijk voor woorden.

En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
pi_73917456
volgende keer lekker thuis blijven. wellicht dat hij de hint snapt. en anders een andere vriend zoeken.

heb nog wel meer suggesties maar dan ga ik weer generaliseren enzo
pi_73917491
Waarschijnlijk heeft ie het over z'n by-sides
pi_73917511
Lekker fatsoenlijk van je vriend. Voed hem eens op.
pi_73917570
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_73917677
Ik had ook een vriendin die dat spreekt en als er dan iemand bijkwam die het ook spreekt schakelde ze gelijk over op het Papiamento. En ik heb er echt een schijtfuckinghekel aan, echt onfatsoenlijk gewoon om hele gesprekken zo te voeren.
Als je niet anders kán, oke, nog steeds onzin want je woont toch in NL en vaak kunnen ze het heus wel!!
Maar weten dat je met iemand bent die het niet verstaat en toch stug door blijven praten in je taaltje vind ik gewoon ontiegelijk asociaal.
Vind het goed dat je er wat van gezegd hebt, maar je vriend slaat toch wel de plank mis met zijn reactie! Waarom kan hij niet zeggen: nou goed, volgende keer zal ik proberen om meer in het Nederlands te praten en proberen m'n familie ook subtiel mee te slepen in het Nederlands.
FUCKING ONZIN dat jíj je maar moet aanpassen Bah.
Als je hem zo leuk vindt dat je dit soort nonsens pikt, dan zou ik in ieder geval als ik jou was niet meer meegaan naar die familiegelegenheden, je zit daar toch voor jan lul.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:12:38 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73917773
Ja nee echt PERFECT deze relatie.

Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

Succes.
Intelligent, but fucked up.
pi_73917807
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:07 schreef littledrummergirl het volgende:
denk dat het voor jou en je nieuwe schoonfamilie wel fijn is als je wat lesjes neemt. Dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen met jou erbij en voel jij je ook op je gemak omdat je alles kan volgen
Welja, laat haar nog onderdaniger worden
Geloof me, die griet is niks anders dan een wandelende babyfabriek voor die gozer. Hij neukt dr een paar keer, maakt wat kids en smeert hem dan.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:16:02 #22
150131 MrDice
Decibel 4ever
pi_73917903
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:02 schreef Elcadarn het volgende:
Lekkere vriend.....

En anders zou ik hem eens vragen in welke hoek je je mand mag zettten...
Dit dus...

Duidelijk gevalletje van gebrek aan respect. Die gast is je aandacht niet waard, ga een echte vent scoren die wel voor jou durft op te komen.
And what makes you think you have a choice? What makes you think you will ever be any good at all in this world!
pi_73918088
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

dan is die vriend al lang vertrokken..

oh wacht nu doe ik het toch
pi_73918145
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ja nee echt PERFECT deze relatie.

Ik zie nu al dat het hem helemaal gaat worden. Zul je vast verontwaardigd over zijn TS, maar als hij en z'n familie NU AL zo'n schijt aan je hebben dan kun je van mij aannemen dat het pas écht leuk wordt wanneer de strontluiers komen.

Succes.
Amen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_73918604
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend .

Voor andere nieuwsgierigen onder ons: er zijn nog geen baby's op komst..

Altijd verfrissend wanneer mensen zo vrij zijn van vooroordelen
pi_73918669
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:32 schreef Angel567 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben het ook totaal niet eens met mijn vriend en om eens voor mezelf te onderzoeken of mijn denkbeelden nou echt zo ontzettend vreemd waren of dat er wel meer mensen zijn met dezelfde mening, heb ik dit topic geopend .

Kom over een jaar maar terug
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:40:01 #27
150131 MrDice
Decibel 4ever
pi_73918903
quote:
Zodra je begint te twijfelen aan je eigen gezonde normen en waarden, dan heeft ie je al veel teveel onder de duim.

Elk fatsoenlijk weldenkend mens zal je hier vertellen dat het asociaal is om je vriendin compleet links te laten liggen en in een voor haar vreemde taal te gaan brabbelen. Ook lekker van die familie dat ze dus compleet geen intentie hebben om jou erbij te betrekken. Dat je hier om bevestiging van dit beeld moet vragen zegt mij al veel teveel.

Echt meid, ren nu het nog kan
And what makes you think you have a choice? What makes you think you will ever be any good at all in this world!
pi_73919684
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:36 schreef Angel567 het volgende:
De afgelopen keer waren we bij zijn nichtje en was ik de enige Nederlander in de groep.
Walgelijk onbeschoft natuurlijk.
De volgende keer dat je in die situatie komt zou ik ze allemaal subtiel in de zeik nemen.
Verschijn verkleed als sinterklaas met mijter, cape, baard en staf en ga er dan met de handen op de knien met een stalen gezicht bij zitten.
pi_73919732
het is gewoon niet netjes om bezoek zo te behandelen en je was bezoek. ik vind het iets anders als mensen in de tram ofzo een andere taal spreken, dat vind ik wel acceptabel. maar je bent bezoek en je dient dan gewoon netjes behandeld te worden. dit was niet netjes. tis je goed recht je vriend daarop aan te spreken, als die dan schijt heeft aan je gevoelens ga je gewoon niet meer mee, klaar.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_73920512
Dit weekend ga ik uit eten met hem en wat familie dus ik ben benieuwd.. wordt vervolgd

[ Bericht 44% gewijzigd door Angel567 op 21-10-2009 22:27:16 ]
pi_73921675
Waarom ga je om met een Antilliaan? Dan kun je verwachten dat ze onbeschoft met je zullen omgaan.

En wanneer krijg je je eerste kind?
pi_73922170
Nou ja, ik zou ook niet verwachten dat een hele familie maar overschakelt op een andere taal die niet hun moedertaal is als jij komt. Wel zou het leuk zijn als je zou zien dat ze een beetje moeite voor je deden. De waarheid ligt ergens in het midden denk ik

Zit het verder goed tussen jullie en zie je een toekomst samen dan kun je misschien wel wat Papiamento leren. Ik spreek zelf Armeens wat ik geleerd heb omdat ik een Armeense partner heb en het ontzettend gewaardeerd werd in zijn kringen dat ik wat moeite richting hen deed.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_73922570
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Nou ja, ik zou ook niet verwachten dat een hele familie maar overschakelt op een andere taal die niet hun moedertaal is als jij komt. Wel zou het leuk zijn als je zou zien dat ze een beetje moeite voor je deden. De waarheid ligt ergens in het midden denk ik

Zit het verder goed tussen jullie en zie je een toekomst samen dan kun je misschien wel wat Papiamento leren. Ik spreek zelf Armeens wat ik geleerd heb omdat ik een Armeense partner heb en het ontzettend gewaardeerd werd in zijn kringen dat ik wat moeite richting hen deed.
Dat is ook zo hor.. dat verwacht ik ook niet. Het gaat mij eigenlijk vooral om het gevoel dat niemand je betrekt bij het gesprek door even uit te leggen waar het het over gaat of dat hij wanneer hij iets zegt of vraagt aan hun dat hij dat in het Nederlands doet i.p.v. papiaments. Gewoon het gevoel dat je er een beetje bijhoort en dat je af en toe ook iets kan zeggen/vertellen/meelachen enz.
Wanneer je een partner hebt met familie die verder niet goed Nederlands spreken(zoals misschien in jouw geval) is het wat mij betreft nog begrijpelijker, maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
pi_73922662
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:

[..]

Dat is ook zo hor.. dat verwacht ik ook niet. Het gaat mij eigenlijk vooral om het gevoel dat niemand je betrekt bij het gesprek door even uit te leggen waar het het over gaat of dat hij wanneer hij iets zegt of vraagt aan hun dat hij dat in het Nederlands doet i.p.v. papiaments. Gewoon het gevoel dat je er een beetje bijhoort en dat je af en toe ook iets kan zeggen/vertellen/meelachen enz.
Als je dat mist dan heb je zeker een punt hoor en zou ik dat ook goed duidelijk maken.
quote:
Wanneer je een partner hebt met familie die verder niet goed Nederlands spreken(zoals misschien in jouw geval) is het wat mij betreft nog begrijpelijker, maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
Mwoh daar kun je je op verkijken hoor. Zeker de wat minder opgeleide Antillianen spreken misschien iets wat op hun eiland geldt als Nederlands maar voor een buitenstaander net zo goed Koeterwaals kan zijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 21 oktober 2009 @ 18:56:59 #35
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_73922899
-edit- doe normaal

[ Bericht 85% gewijzigd door Re op 21-10-2009 19:03:53 ]
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 19:01:43 #36
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_73923087
-edit- doe normaal

[ Bericht 91% gewijzigd door Re op 21-10-2009 19:04:06 ]
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_73925735
Bijzonder asociaal. Overigens kunnen Antiliaanse mensen vaak ook zeer goed Engels, zo ook een klasgenootje van mij. Zij praat beter Engels dan Nederlands, maar ze doet toch haar best om zoveel mogelijk Nederlands te praten (wat ze overigens wel perfect kan verstaan).

Jouw vriend zou wat meer rekening met je moeten houden, hij SNAPT toch wel dat jij je op zo'n feest heel erg buitengesloten voelt? Hoe zou het voor hem zijn als iedereen spontaan Duits ging lullen? Probeer het hem op die manier uit te leggen en anders, tsja, niet meer meegaan naar die feesten.
pi_73927707
-edit- ga weg

[ Bericht 91% gewijzigd door Re op 21-10-2009 21:41:24 ]
pi_73932384
Eeuwig zonde dat valide argumenten weer genadeloos weggemodereerd worden in naam der gezapigheid.
Het was niemands bedoeling om je voor aap te zetten.
TS, ik wens je het beste met je relatie.
pi_73934296
quote:

Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?

Kijk, ik weet niet of je het beseft maar hier op fok.nl zijn er een boel racisten, die alleen verschillen in hoe openlijk racist ze zijn.
Dus als je dit soort race-baiting vragen stelt hier krijg je dit soort racistische antwoorden.

2. Ik heb ook een Friese vriendin gehad en haar familie ging ECHT NIET voor een Amsterdammer in eens Nederlands praten. En meer Hollanders vertellen me dit soort verhalen. Dus dat van de "nobele Fries die overschakelt op Nederlands" is echt een fantasietje.
Het hangt er helemaal vanaf. Als je met een groepje van 4 zit op een groot feest, waaronder je vriend en ze praten geen Nederlands dan is dat wel vervelend ja.

3. En Nederlanders die ten behoeve van de enige Engelsman allemaal op Engels overschakelen .... ja ja , dat duurt 3 minuten, dan ontstaan er 1-2 tjes die voor het gemak toch echt wel op Nederlands onderling praten. Plus willen Nederlanders graag opscheppen met hoe goed ze Engels spreken, en vaak is nog het allerbelabberst ook!
Als je met 8-12 mensen aan een tafel zit te eten, dan is het anders maar om op een groot feest te verlangen dat iedereen in elke kamer NL gaat praten, is belachelijk.

4. Aanpassen??? Eeeh sorry, jij bent nu op een Antilliaans feest, dus pas jij je maar aan, aan de meerderheid die er daar is.

Tot slot, het is gewoon lekkerder om je eigen taal te praten, dat voelt gewoon beter. Realizeer je wel dat je vriend misschien wel weken achter elkaar Nederlands praat, dan is een avondje Papiaments erg opluchtend.

Verder, als je dit echt een probleem vindt, maak het dan uit.
En ja JIJ bent egoistisch als je wilt dat 50+ mensen vanwege jouw onzekerheid maar Nederlands moeten gaan praten.

Als je hem echt leuk vindt, leer dan Papiaments, zo moeilijk is het niet. Bovendien kan je dan een baantje zoeken op Aruba, nooit slecht.

- Als de PVV de 25 procent bereikt, stop ik met werken, en ga ik lekker uitkering trekken van jullie belastinggeld. Dan importeer ik een importbruid en adopteren we 7 Afghaanse oorlogsweesjes, puur voor de kinderbijslag. Net zo makkelijk.
pi_73934822
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:48 schreef Angel567 het volgende:
maar Nederlands is gewoon een officiële taal op de Antillen en iedereen spreekt het ook.
eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.

Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.

Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.

Als je dat al niet eens kan opbrengen, maak het dan maar uit ja.

- Als de PVV de 25 procent bereikt, stop ik met werken, en ga ik lekker uitkering trekken van jullie belastinggeld. Dan importeer ik een importbruid en adopteren we 7 Afghaanse oorlogsweesjes, puur voor de kinderbijslag. Net zo makkelijk.
pi_73934971
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 17:32 schreef Angel567 het volgende:
Dit weekend ga ik uit eten met hem en wat familie dus ik ben benieuwd.. wordt vervolgd
Als ik jou was zou ik een boekje kopen, zo eentje van Hoe bluf ik mijzelf in het Papiamentu, en verras zijn moeder met kleine zinnetjes. Je zal hun niet verstaan, maar ze zullen wel met je MEE lachen en je TOE lachen.

pi_73935019
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 22:53 schreef Smolderbeard het volgende:
Eeuwig zonde dat valide argumenten weer genadeloos weggemodereerd worden in naam der gezapigheid.
Het was niemands bedoeling om je voor aap te zetten.
TS, ik wens je het beste met je relatie.
het woord 'aap' is in jouw mond gewoon racistisch. En de reden waarom je posts ge-edit worden en terecht.

pi_73935131
Als hij haar echt leuk vindt zou hij zich wat aantrekken van haar gevoel.
Toen ik met mijn Surinaamse ex was werd er als ik erbij was ook gewoon Nederlands gepraat.
Gewoon een fatsoensnorm.
Met een Spaanse studente tussen onze groep spraken we allemaal Engels en Spaans, je past je gewoon aan zodat iedereen mee kan met het gesprek.
Is wel zo dat ik met een Turkse vriendin soms bij haar thuis ben en als haar moeder er is praten ze wel Turks tegen elkaar omdat mam slecht Nederlands praat. Maar het simpele praat ze wel gewoon in het Nederlands.
Aanpassen dus...
Let me be the cherry on your chocolate carrot cheesecake
  donderdag 22 oktober 2009 @ 00:35:54 #45
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_73935941
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 23:54 schreef BogardeRules het volgende:

[..]

Alleen omdat zij nederlands KUNNEN, betekent ook niet dat zij het MOETEN spreken.
Stel, je had een Hongaarse vriend van wie de familie allemaal vloeiend Duits kunnen spreken. Verwacht je dan ook van DIE familie dat ze allemaal duits voor jou gaan lullen? Nee, en hoogstwaarschijnlijk omdat je een bepaald soort respect voor Hongaren hebt dat je blijkbaar niet hebt voor Antillianen, je vriend en zijn familie.

Pardon??? Volgens mij WONEN ze hier in Nederland, en als je als buitenlander in Nederland gaat wonen, hoor je gewoon (op een gegeven moment) Nederlands te praten. Het is gewoon ronduit asociaal dat ze dat niet doen als er 1 iemand bij zit die hun taal niet spreekt/verstaat, maar hun haar taal wel spreekt, en dat ook nog eens de taal is waar ze ALLEMAAL wonen, dan vind ik het echt lomp dat ze dat gewoon vertikken.

En ja, ik zou dus ook zeker verwachten van mijn Hongaarse vriend zn familie dat ze Duits tegen me praten als hun dat goed kunnen, als ik geen Hongaars kan praten.
En die vergelijking dat TS wel een bepaald soort respect zou hebben voor Hongaren en niet voor Antillianen, is echt een domme conclusie die nergens op gebaseerd is.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_73939756
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 23:41 schreef BogardeRules het volgende:

[..]

Vrij van vooroordelen? Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt?

Kijk, ik weet niet of je het beseft maar hier op fok.nl zijn er een boel racisten, die alleen verschillen in hoe openlijk racist ze zijn.
Dus als je dit soort race-baiting vragen stelt hier krijg je dit soort racistische antwoorden.
Waar gaat het hier over ras in mijn vraag?? Volgens mij gaat het over andere taal en niet over een ander ras
quote:
2. Ik heb ook een Friese vriendin gehad en haar familie ging ECHT NIET voor een Amsterdammer in eens Nederlands praten. En meer Hollanders vertellen me dit soort verhalen. Dus dat van de "nobele Fries die overschakelt op Nederlands" is echt een fantasietje.
Het hangt er helemaal vanaf. Als je met een groepje van 4 zit op een groot feest, waaronder je vriend en ze praten geen Nederlands dan is dat wel vervelend ja.
Daar had ik het inderdaad over
quote:
3. En Nederlanders die ten behoeve van de enige Engelsman allemaal op Engels overschakelen .... ja ja , dat duurt 3 minuten, dan ontstaan er 1-2 tjes die voor het gemak toch echt wel op Nederlands onderling praten. Plus willen Nederlanders graag opscheppen met hoe goed ze Engels spreken, en vaak is nog het allerbelabberst ook!
Als je met 8-12 mensen aan een tafel zit te eten, dan is het anders maar om op een groot feest te verlangen dat iedereen in elke kamer NL gaat praten, is belachelijk.

4. Aanpassen??? Eeeh sorry, jij bent nu op een Antilliaans feest, dus pas jij je maar aan, aan de meerderheid die er daar is.

Tot slot, het is gewoon lekkerder om je eigen taal te praten, dat voelt gewoon beter. Realizeer je wel dat je vriend misschien wel weken achter elkaar Nederlands praat, dan is een avondje Papiaments erg opluchtend.

Verder, als je dit echt een probleem vindt, maak het dan uit.
En ja JIJ bent egoistisch als je wilt dat 50+ mensen vanwege jouw onzekerheid maar Nederlands moeten gaan praten.
Wie had het hier over 50+ mensen?? Ik was met nog 4 andere familieleden van hem van onder de 30.. En waar zeg ik dat het me onzeker maakt wanneer ik iets niet kan verstaan? Het is gewoon niet leuk dat je dan maar een beetje voor je uit loopt te staren en het gevoel hebt dat je er voor jan lul zit.. that's all
quote:
Als je hem echt leuk vindt, leer dan Papiaments, zo moeilijk is het niet. Bovendien kan je dan een baantje zoeken op Aruba, nooit slecht.
Aruba?? Waarom niet Curacao? Komt mijn vriend bovendien ook vandaan

Toch grappig te lezen hoe sommige mensen nogal aangevallen kunnen reageren en allerlei dingen aannemen die nergens uit blijken..

[ Bericht 0% gewijzigd door Angel567 op 23-10-2009 14:31:05 ]
  donderdag 22 oktober 2009 @ 08:58:16 #47
31101 _Led_
pi_73939832
quote:

[..]

eeeh sorry, normale antilianen leren pas Nederlands in de brugklas. Er zijn uitzonderingen, sommige rijkere/wittere antillianen leren het eerder, maar ja.

Sommige Antillianen spreken ook liever geen Nederlands omdat toch de taal van voormalige onderdrukker is, en de tegenwoordige economische OVERLORDS op het eigen eiland. Als JIJ dan eens moeite doet om Papiaments te leren dan telt dat wel zwaar mee bij die familie natuurlijk.

Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????

Sorry hoor, dit is gewoon een makkelijk excuus zoeken voor onbeschoft gedrag.
zzz
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:08:39 #48
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_73939981
quote:

[..]

Volgens mij hebben we een neger in the house Jij snapt nog niet helemaal dat als je vanaf een van die eilanden deze kant op komt, de wereld hier een andere taal spreekt of niet? Als je je zo onderdrukt voelt blijf je lekker in je eigen land.
Overigens zou ik ze wijzen op www.hetbegintmettaal.nl en eens kijken of je er foldertjes van kunt bestellen die je daarna op zo'n feest op een prominente plek neerlegt. Daarna zeg je in paipamento tegen je vriend dat hij lekker 3 hoog de boom in kan met zijn arrogante kutgedrag.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:39:03 #49
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_73940601
quote:

Ja, dat is ook. Normale Antillianen die tot de brugklas onder een steen hebben geleefd, dan zeker.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_73940675
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 08:58 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Als dat zo gevoelig ligt voor ze, wat doen ze dan in Nederland, het hol van de onderdrukker, thuis van de nare OVERLORDS????

Sorry hoor, dit is gewoon een makkelijk excuus zoeken voor onbeschoft gedrag.
Die lui hebben daar sowieso een handje van, die slachtofferrol bevalt ze prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')