Ik ben het met je eens. Ik snap dat je een woord niet los van zijn betekenis kan zien, maar hier lijkt geen lijn in te zitten.quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:33 schreef FinalD87 het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel krom dat 'aaneenschrijven' aaneengeschreven is en 'los schrijven' los geschreven. 'Aaneen schrijven' had ook wel gekund, toch? Je schrijft iets los of aaneen
Tja dat is eigenlijk dezelfde tegenstrijdigheid als rode( )kool en witte( )kool... De logica is soms ver te zoeken helaas.quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:33 schreef FinalD87 het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel krom dat 'aaneenschrijven' aaneengeschreven is en 'los schrijven' los geschreven. 'Aaneen schrijven' had ook wel gekund, toch? Je schrijft iets los of aaneen
Plaatje doet het niet?quote:Op maandag 29 november 2010 16:25 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ]
Steekt u wel eens gas aan? Dan is dit de aansteker voor u!
Yep, nu wel!quote:
dan zit je gewoon heel dicht tegen het gevaar aan, niets mis mee toch?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:58 schreef Sugarbear het volgende:
Wat klopt hier niet?
Hij besefte wel degelijk dat er gevaar dreigde, maar hij kreeg nu het gevoel, dat hij er tegenop gewassen zou zijn.
De uitdrukking is: 'tegen iets opgewassen zijn', dus 'op-' hoort vast te zitten aan '-gewassen', ongeacht de woordvolgorde.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:08 schreef Sugarbear het volgende:
Dus dan is het "tegen op" ipv "tegenop"?
O ja, klopt, maar het was een Ctrl+C Ctrl+V uit de post van Misan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:34 schreef Textnicolor het volgende:
Volgens mij heb je daar een overtollige komma te pakken, Frollo.
Belegen is in dit geval gewoon een bijvoeglijk naamwoordquote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:53 schreef Pandora73 het volgende:
Morgen in Kassa: de Belegen kaastest. Ik heb liever een verse eigenlijk.
Inderdaad, maar een bijvoeglijk naamwoord dat terugslaat op test, niet op kaas. Zoals ze het bedoelen moet het belegenkaastest zijn. Vergelijk met lange afstandloper en langeafstandloper. In het eerste geval is de loper lang, in het tweede geval is de afstand lang.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 00:00 schreef Misan het volgende:
[..]
Belegen is in dit geval gewoon een bijvoeglijk naamwoord
Goede vraag... Zo leerde ik vroeger dat je mét mensen lacht en óm dingen (hoewel je ook om mensen kan lachen maar dat is minder beleefdquote:Op maandag 21 februari 2011 18:36 schreef Wig4 het volgende:
Ik moet glimlachen met deze discussie...
Samenvatting : wat leert men eigenlijk op school?
(na schooltijd is het vaak te laat, vijgen na pasen, het verdronken kalf is niet te redden...)
Aangepast!quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:58 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het plaatje doet het hier niet.
Kennelijk voelen ze zelf ook nattigheid. Dus nu kun je morgen zien dat de belegen kaas iets getest heeft.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:53 schreef Pandora73 het volgende:
Morgen in Kassa: de Belegen kaastest. Ik heb liever een verse eigenlijk.
Eerste plaatje doet het bij mij niet?quote:
http://twitpic.com/426w7w/fullquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:43 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Eerste plaatje doet het bij mij niet?
Nu doet ie het wel, gek. Maar inderdaad, dat wordt wel krap denk ik...quote:Op zaterdag 26 februari 2011 15:07 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
http://twitpic.com/426w7w/full
quote:Op woensdag 16 maart 2011 08:53 schreef Bootje84 het volgende:
Kom je uit een grote stad of woon je op het platte land..?
Heel ibood staat iedere dag weer vol met fouten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:38 schreef 08gnoT. het volgende:
De iBOOD-FAQ kan er ook wat van:
[ afbeelding ]
Ik kan dat niet vinden op die site. Waar moet ik zoeken?quote:Op zondag 3 april 2011 19:57 schreef Moeskopje het volgende:
Word lid van
http://www.spatiegebruik.nl/
Dan krijg je deze vragen in beeld:
Een groep lidmaatschap toevoegen?
Wil je lid worden van Spatiegebruik?
Jammer, ik kan het niet checken.quote:Op zondag 3 april 2011 20:08 schreef Moeskopje het volgende:
Klik links op de link SOS Facebook. Daar kun je lid worden. Het lukt me nu niet meer omdat ik lid geworden ben. Of ik moet me eerst weer uitschrijven.
Kan ook Twitter zijn, ik herinner het me niet meer.
Ik heb een mededeling bij hun Meldpunt achtergelaten: Hand in eigen boezem.......quote:
Ik krijg de optie 'lid worden' al niet, want ik heb geen Facebook.quote:Op zondag 3 april 2011 21:46 schreef Moeskopje het volgende:
Klik aan SOS Facebook
Klik aan : Lid worden
Dan krijg je de tekst in beeld.
Was ik niet van plan.quote:Op zondag 3 april 2011 21:50 schreef Moeskopje het volgende:
Dat is het dus. Word eerst lid van Facebook!
Klopt! Niet spannend wellicht, maar als er een link tussen die twee is, vind ik het toch beschamend voor SOS.quote:Een groep lidmaatschap toevoegen?
Wil je lid worden van Spatiegebruik?
Facebook © 2011 Nederlands
Over Facebook Adverteren Ontwikkelaars Vacatures Privacy Gebruiksvoorwaarden Help
Da's dan wel een fout van Facebook, die meldingen zijn volgens mij gewoon standaard daar. Kan de Stichting dus zelf niks aan doen.quote:
Waarom is dat een drogreden? Het lijkt me een geldige reden.quote:Op maandag 4 april 2011 19:25 schreef Moeskopje het volgende:
"Sorry, zij kunnen er niets aan doen."
Onderneem iets!
Een graveerbedrijf met verloskundigen?quote:Op woensdag 6 april 2011 17:40 schreef Moeskopje het volgende:
[ afbeelding ]
De Engelse ziekte wordt op grote schaal verspreid.
Dat lijkt mij correct. Ik zou alleen niet weten welke spellingregel hier opgaat.quote:Op zaterdag 16 april 2011 19:32 schreef Noppert het volgende:
Even een vraagje tussendoor:
Wanneer ik spin in het web wil samenvoegen tot spin-in-het-webaspect, wat is dan de juiste spelwijze? Wel of geen koppeltekens? 1 woord?
(Dit dus los van de vraag waarom ik het überhaupt zou willen samenvoegen)
BvD
De toespraak van WA zal ongetwijfeld in het Duits geweest zijn (het was tijdens het staatsbezoek). Ik acht de kans dan ook niet geheel verwaarloosbaar dat dit ook een fout van Spits kan zijn.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:40 schreef Moeskopje het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)gt_geitenwollen.html
Goed nieuws voor alle geitenwollen sokken dragers
Hoort niet hier, maar een citaat uit hetzelfde stukje: ''op niet te mis verstane wijze'
.... volgens de Prins. Zelfs prinsen maken fouten.
Wollig verhaal.
Zo interpreteer ik het ook.quote:Op zondag 17 april 2011 14:05 schreef Noppert het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik heb http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelteken_in_samenkoppelingen en
http://woordenlijst.org/leidraad/6/7/ braaf geraadpleegd:
Het is spin in het web en niet spin-in-het-web, dus dan zou het
spininhetwebaspect moeten worden.
Mocht iemand nog een andere mening zijn toegedaan, hoor ik dat graag.
Maar het mág wel.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 13:05 schreef Dastan het volgende:
Snap dat koppelteken niet zo. Schrijf gewoon wildespinazierassen.
Och. Het koppelteken mág gebruikt worden om de leesbaarheid te bevorderen. Een beetje schrijver kan dat best inschatten.quote:
Handen te kort betekent dat je handen niet lang genoeg zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 21:55 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
http://www.onzetaal.nl/advies/tekort.php
Het is wel "handen te kort?", dus is dit wel fout?
Inderdaadquote:
TL;DR: Het is gewoon goed dus.quote:Als het heel lang niet regent... wordt het water dan te kort? Net zoals het te lang wordt als het juist wel veel regent? Vandaag stond er bij de journaaluitzending van NOS groot 'water te kort' in beeld. En prompt kregen we via ons meldpunt allemaal mailtjes van mensen die meldden dat er tijdens het NOS Journaal ("toch een instituut") twee onjuiste spaties in beeld stonden. Maar zijn die twee spaties wel onjuist?
Als er "Water te weinig" had gestaan, had er waarschijnlijk niemand geklaagd. Misschien wel over het gebrek aan water, maar niet over het teveel aan spaties. Nou mag je 'te kort' gebruiken als synoniem voor 'te weinig'. En dus is "Water te kort" net zo goed als "Water te weinig". Het verwarrende is dat als je water te weinig hebt, je een watertekort hebt. Als zelfstandig naamwoord schrijven we 'watertekort' helemaal aaneen. Als de NOS "Watertekort" als onderschrift had gebruikt, had er waarschijnlijk ook niemand geklaagd.
Dus omdat 'te kort' synoniem is voor 'te weinig' mag het? Maar 'te kort' is toch niet synoniem voor 'te weinig'? Of ben ik nu gek?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:02 schreef FinalD87 het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
De Stichting Onjuist Spatiegebruik had dit ook gezien en legt uit hoe het zit:
[..]
TL;DR: Het is gewoon goed dus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |