abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73874145
Als TV gebruik ik momenteel een 32" Sony Bravia LCD HD Ready. Dit begint langszaam te beperkt te voelen en ik ben me aan het oriënteren op een Full HD TV van minimaal 40".

Plas'ma TV's zijn inmiddels een stuk interessanter geprijst dan een aantal jaren geleden, dus die wil ik meenemen in mijn afwegingsproces. Een aantal vragen:

• Is de beeldkwaliteit van Plasma nog steeds zoveel beter als LCD?
  • Is het risico om het "inbranden" van het scherm op een Plasma nog steeds zo groot?
  • Wat zijn andere voordelen van Plasma boven LCD?

Ik zal de TV vooral gebruiken om te gamen, DVD's en BluRays te kijken.
  • "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_73874230
    Beperkt te voelen

Meneer de consument wil alleen het beste van het beste en kiest na ruim anderhalf jaar voor een nieuwe tv.
    pi_73874278
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:47 schreef Heider00sje het volgende:
    Beperkt te voelen

Meneer de consument wil alleen het beste van het beste en kiest na ruim anderhalf jaar voor een nieuwe tv.

Dus? Herkenbaar probleem! Heb hetzelfde..

Dus ook:

TVP!
    Flaming and gaming..
    pi_73874339
    Full HD haalt gewoon het beste uit je console, dus upgraden is helemaal niet gek.
    Waarom VW rijden als het ook Ferarri kan zijn?
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:53:11 #5
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_73874416
    Plasma TV's zijn veeeeeeeel te donker om te gamen. Ik speel bij een maat van me wel eens Rainbow Six Vegas 2 en soms is het einde van de hal niet eens te zien! Op mijn LCD het veel beter te zien allemaal.

LCD all the way, zeker voor gaming. Mijn zwartwaarden liggen ook onwijs hoog ook trouwens, daar heb je geen plasma meer voor nodig. Dingens als reactietijd, contrastratio's en weet ik het allemaal zijn bij de huidige LCD's ook allemaal extreem goed.
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_73874468
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:47 schreef Heider00sje het volgende:
    Beperkt te voelen

3 jaar inmiddels.
    En in economische zware tijden moet de economie juist gestimuleerd worden, pauper.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      FOK!fotograaf dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:58:21 #7
    145146 Andyy
    pi_73874597
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:50 schreef mr_vavavoom het volgende:
    Full HD haalt gewoon het beste uit je console, dus upgraden is helemaal niet gek.
    Maar het probleem is dat niet zoveel games 1080P ondersteunen
    of ze moeten het upscalen
    pi_73874657
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:54 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

3 jaar inmiddels.
    En in economische zware tijden moet de economie juist gestimuleerd worden, pauper.
    Na 3 jaar een nieuwe tv vind ik echt niet kunnen
    pi_73874803
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:00 schreef Heider00sje het volgende:

[..]

Wie heeft jou iets gevraagd, pauper?
    Flaming and gaming..
    pi_73874806
    quote:

[..]

Wat zou daar mis mee zijn? De kwaliteit van die dingen heeft in een aantal jaar een behoorlijke stap gemaakt, dus als jij maximaal wil genieten van je films/games is het toch niet zo vreemd om een nieuwe tv te kopen?
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:05:56 #11
    230450 ShevaJB
    Rock beat tempo 155
    pi_73874839
    quote:

[..]

Boeiend
    [b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
    [/b]
    [b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
    Eindbaas ^O^
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:07:25 #12
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_73874881
    Blijft persoonlijk,... maar zelf zweer ik bij Panasonic Veira plasma! Geweldig contrast en een waanzinnig black-level! LCD heeft tegenwoordig ook een goede kijkhoek, maar ik blijf me verbazen hoe mooi mensen het beeld bij mij thuis vinden die zelf LCD hebben. Mijn plasma is wel voor 200 Euro gecalibreerd. Calibratie betekent heel veel in deze: http://www.isf-calibratie.nl/
    A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:08:24 #13
    14612 _GdR_
    3.1415926536
    pi_73874916
    koop een fullHD LED.

LED + bluray/gamen/andere HD content = fukking gruwelijk.

Plus dat LED vollop zuinig is met stroom verbruik. Plasma totaal niet. En die zwart waarden zijn inmiddels ook al aardig achterhaald.

dus: LED en als t boven je budget ligt dan LCD.
    Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:09:06 #14
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_73874947
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:44 schreef Strolie75 het volgende:

Plas'ma TV's zijn inmiddels een stuk interessanter geprijst dan een aantal jaren geleden, dus die wil ik meenemen in mijn afwegingsproces. Een aantal vragen:

• Is de beeldkwaliteit van Plasma nog steeds zoveel beter als LCD?
  • Volgens de algemene opinie in ieder geval wel, alhoewel LCD wel steeds beter begint te worden, nu mede door die LED-schermen.
    quote:
  • Is het risico om het "inbranden" van het scherm op een Plasma nog steeds zo groot?
  • Vrijwel nihiel, tenzij je echt gekke dingen wilt gaan doen...
    quote:
  • Wat zijn andere voordelen van Plasma boven LCD?
  • Vooral voor gamen is de veel snellere reactietijd natuurlijk belangrijk.
    Daarnaast schijnen kleuren natuurlijker te zijn, en het zwart is 'dieper'. Maar goed, dat moet je maar een beetje via reviews enzo orienteren.
    quote:
    Ik zal de TV vooral gebruiken om te gamen, DVD's en BluRays te kijken.
    Wat is je budget!?

HDready 42 inch Panasonic is ongeveer 550-600 euro (X10)
    Panasonic FullHD G10 is er vanaf ongeveer 930 ofzo. Je hebt ook een goedkopere FullHF panasonic plasma, maar die heeft niet het nieuwste type scherm met betere zwart waarden.

De Samsung B650 schijnt ook erg goed te zijn, en is vergeleken met de Panasonic wat voordeliger en schijnt betere kleuren en upscaling te hebben. Er is alleen een probleem bij sommige toestellen met een 'buzz', maar dat schijnt door een monteur-aan-huis opgelost te kunnen worden, dus die afweging moet je zelf maken.

Dat zijn ook de 3 toestellen waartussen ik twijfel btw.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:09:19 #15
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_73874955
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:07 schreef Chocobo het volgende:
    Blijft persoonlijk,... maar zelf zweer ik bij Panasonic Veira plasma! Geweldig contrast en een waanzinnig black-level! LCD heeft tegenwoordig ook een goede kijkhoek, maar ik blijf me verbazen hoe mooi mensen het beeld bij mij thuis vinden die zelf LCD hebben. Mijn plasma is wel voor 200 Euro gecalibreerd. Calibratie betekent heel veel in deze: http://www.isf-calibratie.nl/
    Okay, Strol koopt dus een Viera Topic kan op slot.
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:10:55 #16
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73874991
    Momenteel heb ik een plasma van Panasonic waar ik m'n Xbox 360 op aangesloten heb. Het betreft de P46G10. Dit is een plasma van 2009 en hij is echt perfect voor games. De reactietijd, het contrast, de kleuren, ik vind het op alle vlakken beter dan menig LCD TV waar ik op gegamed heb.

Met name oudere LCD's zijn gewoon echt bagger voor games, tegenwoordig verschillen ze qua performance weinig meer van plasma's op het gebied van gamen.
    Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
    Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:23:32 #17
    273899 CawkAsian
    Kokkel Aziaat
    pi_73875305
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:50 schreef mr_vavavoom het volgende:
    Waarom VW rijden als het ook Ferarri kan zijn?
    Welke spellen zijn er in full HD dan?
    KOKKIE DJAWA!
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:25:06 #18
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73875356
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:53 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Plasma TV's zijn veeeeeeeel te donker om te gamen.
    .

Ik heb weinig zin in een Plasma vs. LCD oorlog, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Het feit dat alle LCD TV's die je in de MediaMarkt ziet staan het contrast op 800% hebben staan wil niet zeggen dat de techniek van plasma 'te donker' is. Ik heb een beeldinstelling op m'n TV genaamd 'dynamisch' en als ik die aanzet is het net een MM LCD showmodel; veel te licht, onnatuurlijk en gewoon lelijk. Gelukkig heb ik ook een 'Game' mode welke perfect is. Bovendien is alles tot in het nauwste detail aan te passen.
    quote:
    Ik speel bij een maat van me wel eens Rainbow Six Vegas 2 en soms is het einde van de hal niet eens te zien!
    Ohja, dat is wel representatief voor de gehele plasma-techniek.

Anyhoo het blijft een persoonlijke voorkeur hè.
    Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
    pi_73875417
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:23 schreef CawkAsian het volgende:

[..]

Voor games is HD Ready nu wel goed genoeg, vandaar dat ik een maat groter wil qua scherm. Voor BluRays daarentegen is Full HD wel een must.
    pi_73875469
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:04 schreef ProFlamer het volgende:

[..]

Wie heeft jou iets gevraagd, pauper?
    Wie heeft jou iets gevraagd dan?
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:32:29 #21
    21889 Chocobo
    Epische gebruiker
    pi_73875537
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:25 schreef 2dope het volgende:

[..]

.

Ik heb weinig zin in een Plasma vs. LCD oorlog, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Het feit dat alle LCD TV's die je in de MediaMarkt ziet staan het contrast op 800% hebben staan wil niet zeggen dat de techniek van plasma 'te donker' is. Ik heb een beeldinstelling op m'n TV genaamd 'dynamisch' en als ik die aanzet is het net een MM LCD showmodel; veel te licht, onnatuurlijk en gewoon lelijk. Gelukkig heb ik ook een 'Game' mode welke perfect is. Bovendien is alles tot in het nauwste detail aan te passen.
    [..]

A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind.
    pi_73875576
    Luxeprobleem. Wees blij, in Afrika hebben kindertjes geen LCD-TV van 32".
    pi_73875613
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:08 schreef _GdR_ het volgende:
    koop een fullHD LED.

LED + bluray/gamen/andere HD content = fukking gruwelijk.

Plus dat LED vollop zuinig is met stroom verbruik. Plasma totaal niet. En die zwart waarden zijn inmiddels ook al aardig achterhaald.

dus: LED en als t boven je budget ligt dan LCD.
    Ik heb het niet zo op die nieuwe technieken, altijd kinderziektes.

Je ziet dat LCD's en Plasma tegenwoordig zo doorontwikkeld zijn dat er nauwelijks meer ruimte voor verbetering is. Dat is voor mij het moment om in te stappen.
    pi_73875651
    Deze lijkt me wel aardig. Heeft ook een aantal mooie awards gewonnen.

Panasonic TX-P42V10

http://www.hdtvtest.co.uk(...)0v10-20090602153.htm

Ik twijfel alleen of die THX mode het extra geld waard is boven de TX-P42G10
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:37:15 #25
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_73875668
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:23 schreef CawkAsian het volgende:

[..]

GT5 (Prologue) is en wordt FullHD.
    De rest is niet belangrijk.
    Forza 3 is geloof ik ook FullHD.
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:37:20 #26
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_73875669
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:33 schreef SharQueDo het volgende:
    In Afrika hoeven de koters ook niet hele middagen met mama in de C&A te staan om winterkleding te gaan passen.
    In Afrika kunnen de koters gewoon lekker de hele dag buiten spelen want ze hebben er nauwelijks school en weinig regen.
    In Afrika betaalt men veel minder belasting.
    etc etc etc...

...dus mogen wij dan fucking wat lullige LCD's en plasma's hebben, zodat we in HD naar een documentaire over het schitterende Afrika kunnen kijken!?!?
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:38:10 #27
    188728 Lyzio
    why do we fall
    pi_73875685
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:33 schreef SharQueDo het volgende:
    Dus moeten wij er ook maar geen kopen, want daar gaat hun honger van weg
    live as if you'll die today
    dream as if you'll live forever
    - james 'jimmy' dean
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:38:27 #28
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_73875693
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:25 schreef 2dope het volgende:

[..]

.

[..]

Ik heb het niet over showroom instellingen Gewoon iemand die een Panasonic Viera heeft ingesteld en ik die mijn Samsung LCD heb ingesteld. Op mijn TV is het allemaal, games, BRD, zelfs gewone TV, veel mooier. Persoonlijke ervaring dus van mij, en dat is precies waar TS om vraagt volgens mij.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:39:14 #29
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_73875724
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:37 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

GT5 (Prologue) is en wordt FullHD.
    De rest is niet belangrijk.
    Forza 3 is geloof ik ook FullHD.
    Forza 3 is geen FullHD.

Ach, het gaat toch meer om het design, dan om de resolutie, tbh.

GT5 kan best in FullHD zijn, maar als straks het design van de tracks fucking SAAI is, dan heb je er toch weinig aan.
    Neemt natuurlijk niet weg dat als EN het design fantastisch is, en de resolutie is zo hoog mogelijk, dat het er dan uiteraard belachelijk goed uitziet
    pi_73875778
    50" Plasma hier.
    Beter dan de LCD die ik had.
    pi_73875795
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:38 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Ik heb het niet over showroom instellingen Gewoon iemand die een Panasonic Viera heeft ingesteld en ik die mijn Samsung LCD heb ingesteld. Op mijn TV is het allemaal, games, BRD, zelfs gewone TV, veel mooier. Persoonlijke ervaring dus van mij, en dat is precies waar TS om vraagt volgens mij.
    Dat mag je zeker vinden, maar die Viera en jouw Samsung, zijn die vergelijkbaar? Of hij heeft een instapmodel en jij een topmodel, nogal een verschil namelijk. Daarnaast zou ik niet zo snel een Samsung kopen omdat ik de kleuren daarbij juist niet mooi vind en ik vind de meeste Viera modellen toch wel de betere modellen in hun prijsklasse. En ook ik spreek uit ervaring, hier in huis hangen er 2.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:41:57 #32
    188728 Lyzio
    why do we fall
    pi_73875820
    Ik heb gehoord dat plasma wel altijd een warmer beeld heeft. Ik heb zelf overigens geen idee wat nou beter zou zijn. Ik ben wél onder de indruk van dat hele LED-gebeuren.
    - james 'jimmy' dean
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:47:56 #33
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_73876002
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:41 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat mag je zeker vinden, maar die Viera en jouw Samsung, zijn die vergelijkbaar? Of hij heeft een instapmodel en jij een topmodel, nogal een verschil namelijk. Daarnaast zou ik niet zo snel een Samsung kopen omdat ik de kleuren daarbij juist niet mooi vind en ik vind de meeste Viera modellen toch wel de betere modellen in hun prijsklasse. En ook ik spreek uit ervaring, hier in huis hangen er 2.
    Ja, die zijn vergelijkbaar. Hij heeft de TH42PZ85, ik de A656. Beide waren op moment van kopen (zomer 2008) beste LCD en beste Plasma in die prijsklasses (rond de 1500).

Als ik een TV zou kopen zou ik trouwens voor een Philips LCD gaan.
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:48:38 #34
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73876026
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:38 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik stelde, dat het om persoonlijke ervaring gaat. Jij oppert echter dat Plasma, de techniek opzich dus, veeeeel te donker is voor games. Mijn ervaring is dat mijn plasma iedere willekeurige LCD wegblaast op dit gebied
      Moderator dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:49:11 #35
    16180 crew  CoolGuy
    Money makes the world go round
    pi_73876048
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 11:53 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Plasma TV's zijn veeeeeeeel te donker om te gamen. Ik speel bij een maat van me wel eens Rainbow Six Vegas 2 en soms is het einde van de hal niet eens te zien! Op mijn LCD het veel beter te zien allemaal.

LCD all the way, zeker voor gaming. Mijn zwartwaarden liggen ook onwijs hoog ook trouwens, daar heb je geen plasma meer voor nodig. Dingens als reactietijd, contrastratio's en weet ik het allemaal zijn bij de huidige LCD's ook allemaal extreem goed.
    Wat een klets. Hoezo veel te donker om te gamen. Op een plasma is zwart gewoon echt zwart. Verder kun je, net als op elke tv, het contrast gewoon aanpassen, dus waar jij het over hebt is gewoon op te lossen met een instelling of je hebt gewoon een hele brakke LCD tv.

Plasma heeft nog altijd veel betere zwartwaarden dan een LCD.

Ik game met mijn 360 gewoon op een 42" Panasonic TH42PZ85 en dat gaat prima. Als ik in een donker stuk ergens zit wil ik ook dat het donker is, niet dat het grijs is. Leuk dat ik beter kan zien met LCD, maar als dat niet aan de contrastinstelling ligt dan is dat dus het voordeel van wat eigenlijk een beperking van de tv is.
    Breitling - Instruments for Professionals
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:50:58 #36
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_73876101
    Ja, op mijn LCD is zwart inderdaad grijs. Mén, zelfs DivX ziet er nog goed uit op mijn TV via de 360. Plasma fanboys zijn de nieuwe PS3 fanboys

Succes met je keuze Strolie
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:52:56 #37
    188728 Lyzio
    why do we fall
    pi_73876163
    FLAME WAAAAAR!!
    - james 'jimmy' dean
      Moderator dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:57:29 #38
    16180 crew  CoolGuy
    Money makes the world go round
    pi_73876291
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 12:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Ja, op mijn LCD is zwart inderdaad grijs. Mén, zelfs DivX ziet er nog goed uit op mijn TV via de 360. Plasma fanboys zijn de nieuwe PS3 fanboys

Jij hebt het over een mening, en die presenteer je als een feit. Leuk dat jij dat vind dat 't er goed uit ziet, misschien vinden andere mensen dat wel helemaal niet.

Je haalt zelf het voorbeeld aan van die gang die op jouw tv beter zichtbaar is dan bij een vriend van je. Daarna zeg je dat de settings hetzelfde zijn. Nou, dan praat je gewoon over een van de voordelen van plasma t.o.v. LCD, de zwartwaarden.

Kun jij op jouw tv de donkerheid van die gang benaderen door je contrast helemaal naar beneden te schroeven? Zo ja? dan ligt het dus aan de instelling van je tv. Zo nee, dan heeft jouw tv dat bereik gewoon niet.
    Breitling - Instruments for Professionals
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:00:33 #39
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73876376
    quote:

Dude, chill. Ik deel je mening niet, dat maakt me nog geen fanboy. Jij bent overigens degene die stelselmatig zijn eigen mening als feit presenteert.

Prima toch dat jij LCD beter vindt. Ik vind van niet.

Dit soort discussies zijn ook gewoon inevitable Zelfs op tweakers ontkom je er niet aan. Het plasma camp meent altijd dat LCD geen zwartwaarden hebben, slecht contrast hebben, waardeloze responstijd etc. Terwijl het LCD camp altijd beweert dat Plasma inbrandt, dat je'm 200 uur moet inspelen, dat ie véél teveel verbruikt.. Terwijl dat allemaal oude argumenten zijn, beide technieken zijn gewoon aan elkaar gewaagt. Net als Xbox360 vs. PS3. Personal taste, gentlemen. Personal taste.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:15:44 #40
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_73876788
    Even voorop stellen dat LCD voor gaming altijd wel beter zijn dan Plasma. LCD komt nou eenmaal vanuit de PC industrie en niet TV industrie

Dat gezegd zijn de huidige plasma's opzich wel geschikt voor gaming, hoewel er wordt aangeraden om ongeveer de 1ste 100 uur geen games op Ppasma TV's te spelen. Het plasma zelf is dan namelijk nog aan het "settlen" zeg maar.

De meeste nieuwe plasmá hebben ook speciale settings voor gamen en mijn ervaring is dat dat idd wel prettig is.

Uiteraard zal je bij plasma's nagenoeg geen vertragingen hebben, zoals je dat wel bij oude of de goedkopere LCD's wel hebt.

Huidige technieken op plasma schermen, waarbij pixels nooit echt stil staan nemen het gevaar op inbranden in principe weg, hoewel je nooit uren lang een game moet gaan pauzeren, ook kunnen icoontjes wel wat "nabranden", maar dat gaat wel weer weg als je even tv kijkt of iets dergelijks. Hoewel wellicht na uuuuuren (6 uur of langer ofzo) zo'n icoontje kan gaan inbranden uiteraard, plasma blijft dat toch met zich mee brengen.

Eigenlijk zou ik eerder voor een LED scherm gaan als je echt puur een scherm koopt om op te gamen. Die hebben niet de nadelen van LCD Mindere kleuren, vertraging en ook niet de nadelen van plasma Hoog verbruik, kans op inbranden, maar zijn nog wel behoorlijk prijzig.
    Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
    "Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:19:03 #41
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_73876895
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:15 schreef Semisane het volgende:
    Even voorop stellen dat LCD voor gaming altijd wel beter zijn dan Plasma. LCD komt nou eenmaal vanuit de PC industrie en niet TV industrie
    Vreemd. Alle experts zeggen nu juist precies het tegenovergestelde: Voor gamen is een PLASMA beter dan LCD. (Voor films en sportuitzendingen etc ook)
    Alleen voor stilstaande beelden, dus bijvoorbeeld wanneer je je laptop aan een FullHD scherm wilt hangen, geeft men vaak de voorkeur aan LCD)
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:21:09 #42
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_73876956
    quote:

Tja en toch is het zo dat LCD "zwart" niet echt zwart is, maar zeer donker grijs, enkel plasma en LED kunnen werkelijk zwart tonen. Hoewel het idd een beetje azijnpissen is, vooral met games, die toch vaak voor en op LCD worden ontworpen en dat dus nagenoeg verwaarloosbaar is, maar als je naar films kijkt of iets dergelijks, dan zie je het verschil tussen "zwart" op een LCD en zwart op een plasma toch echt wel.

Dat heeft verder weinig met fanboy te maken, het is gewoon een feit.
    "Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
    pi_73877012
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:21 schreef Semisane het volgende:
    Dat heeft verder weinig met fanboy te maken, het is gewoon een feit.
    Dat kan ik bevestigen, zowel met gamen en films kijken. Daarom game ik eigenlijk nooit overdag, zie er bijna nooit wat van
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:31:05 #44
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_73877256
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:19 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Vreemd. Alle experts zeggen nu juist precies het tegenovergestelde: Voor gamen is een PLASMA beter dan LCD. (Voor films en sportuitzendingen etc ook)
    Alleen voor stilstaande beelden, dus bijvoorbeeld wanneer je je laptop aan een FullHD scherm wilt hangen, geeft men vaak de voorkeur aan LCD)
    Tja de term "experts" zegt me weinig laat staan de term "alle experts" , maar feit is dat games over het algemeen voor (en op) LCD's worden gemaakt, juist wat betreft de kleuren (het feit dat LCD geen echt "zwart" kan tonen).

Ik kan me voorstellen dat men aangeeft, daar plasma geen vertraging heeft. althans het is verwaarloosbaar ivm LCD dat je juist voor gaming plasma wilt hebben, het probleem van plasma is enkel dat als je daar vanaf dag 1 op gaat gamen, zonder je plasma "in te werken" de kans op het inbranden van de statische icoontjes, levensbalkjes etc, die bij praktisch elke game wel aanwezig zijn, vrij groot is.
    Inbrandrisico is gewoon aanwezig bij plasma, dat is inherent aan de techniek.

Dat overigens wat "de experts" zeiden, die ik er over heb gesproken.

Ik heb lang gezocht naar wat ik precies wilde als TV / game (PS3) scherm en heb uiteindelijk ook voor plasma gekozen, omdat ik dat gewoon weg voor een wat groter scherm kon kiezen en de kleuren bij films/tv nou eenmaal vele malen mooier zijn, maar voor mijn game-PC zou ik toch echt voor een LCD gaan.
    pi_73877278
    quote:
    maar feit is dat games over het algemeen voor (en op) LCD's worden gemaakt, juist wat betreft de kleuren (het feit dat LCD geen echt "zwart" kan tonen).
    Bron?
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:39:02 #46
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73877503
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:15 schreef Semisane het volgende:

.. en ook niet de nadelen van plasma Hoog verbruik, kans op inbranden, maar zijn nog wel behoorlijk prijzig.
    Verschil in verbruik is anno 2009 nihil, zie bijv. NeoPDP van Panasonic. Het fijne van LCD is dat verbruikt constant is omdat er gebruik gemaakt wordt van 1 lichtbron die voortdurend hetzelfde verbruik bezigt. Dit in tegenstelling tot plasma, waar de hoeveelheid lichtopbrengst van het beeld invloed heeft op het verbruik (volledig wit scherm = max verbruik bijvoorbeeld).

Inbranden gebeurt niet meer, image retention bestaat nog wel maar dat is heel wat anders; een langdurig statisch beeld of delen hiervan kunnen na langdurige weergave enigszins blijven hangen. Dit is meestal nauwelijks zichtbaar en bovendien binnen no-time verdwenen. Dit in tegenstelling tot de plasmaschermen van vroegâh, waar inderdaad bepaalde afbeeldingen zoals het RTL4 logo gewoon permanent ingebrand werden.

Ik heb 1x image retention gezien bij mijn televisie na 6 uur lang achter elkaar 1 game spelen Dit was na een half uurtje TV kijken weer volledig verdwenen en was alleen zichtbaar als ik met m'n harses tegen het scherm ging zitten.
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:41:08 #47
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_73877573
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:31 schreef Edwinuss het volgende:

[..]

Bron?
    Tja jezus dude! Goed idd ik geef aan feit dus ik zou met een bron moeten komen, maar dat ga ik nu even niet opzoeken.

Ik heb er wel eens iets over de hardware en tools gelezen die gebruikt werden in een aantal game-studio's en hoewel dat een paar jaar geleden is, kwam het daar wel op neer. Men gebruikte LCD's en men hield rekening mee met het feit dat LCD geen echt zwart kon tonen....tja.
    De kans is klein dat ik dat blad nog heb liggen overigens.

Ik rectificeer het woordje "feit" wel even voor jou dan. Het is mijn aanname gebaseerd op een 2 /3 jaar oud artikel. Scheelt me weer zoeken.
      Eindredactie Games dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:04:53 #48
    104357 crew  2dope
    Siempre Peligroso
    pi_73878393
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 13:31 schreef Semisane het volgende:

het probleem van plasma is enkel dat als je daar vanaf dag 1 op gaat gamen, zonder je plasma "in te werken" de kans op het inbranden van de statische icoontjes, levensbalkjes etc, die bij praktisch elke game wel aanwezig zijn, vrij groot is.

Ah, deze post had ik nog niet gezien. Nee, inbranden gebeurt niet meer. En nee, inspelen is ook niet meer nodig. Image retention komt dus nog wel heel zelden voor, maar is niet gevaarlijk noch permanent, zie ook mijn voorbeeld in de andere post.

Of de experts die jij gesproken hebt gelijk hebben, is puur afhankelijk van wanneer dit gesprek plaatsvond. Dit was namelijk inderdaad één van de grootste nadelen van plasma TV's. Ik heb voorbeelden gezien van zenderlogo's die gewoon nooit meer verdwenen, zelfs als de TV uitstond .

k heb er vanaf de periode van de G9 panelen (2008) voortdurend met de neus opgezeten, omdat ik zelf opzoek was naar een nieuwe tellie. De 42PX80 en een 46PZ85 meerdere malen mogen meemaken, deze hadden nog nauwelijks last van het verschijnsel inbranden/IR. Nu bij de 2009 modellen, en ik spreek namens talloze andere bezitters, is het probleem gewoon zo verwaarloosbaar dat de aanwezigheid van eventuele IR het benoemen niet eens waard is.
    pi_73888524
    ik hou dit topic ff in de gaten omdat ik ook een platte tv wil.
    xboxlive: dnova79
    Psn: dnova79
    als god komt, kreunt hy dan (6)
    AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
    pi_73889348
    Heb zelf een LED tv en ben er erg tevreden over!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')