Datquote:Op zondag 18 oktober 2009 12:56 schreef Desunoto het volgende:
Er is geen zin. Het leven is nutteloos.
En datquote:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 13:07 schreef Triggershot het volgende:
Potentieel onelinertopic, we kijken het even aan.
Wat de zin van het leven ook moge zijn, is afhankelijk van je ideologie of geloof zou ik zeggen. Maar hoe dan ook de zin van het leven zal niet de hele dag hierover na denken zijn
Allemaal fijn en wel, maar wat denkt TS dan hierover?
quote:Op zondag 18 oktober 2009 12:56 schreef Desunoto het volgende:
Er is geen zin. Het leven is nutteloos.
Jezusquote:Op zondag 18 oktober 2009 15:52 schreef SpecialK het volgende:
De zin van het leven is een invulling die je er zelf aan geeft. Mensen die zich afvragen wat de zin van het leven is zijn meestal zelfmoord patienten of mensen die te lui zijn om zichzelf op intellectueel niveau te ontwikkelen.
Ja dat is infeite hetgeen ik schreef.quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:31 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Jezus
De zin van het leven is om het leven zin te geven
Omdat ze zichzelf buitengewoon belangrijk vinden.quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:54 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind de vraag "waarom denken veel mensen dat het leven een bepaalde zin heeft" veel interessanter.
Misschien omdat doordat het hebben van de illusie dat het leven zin heeft een selectievoordeel geeft?quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:54 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind de vraag "waarom denken veel mensen dat het leven een bepaalde zin heeft" veel interessanter.
Al het leven, maar het gaat over het menselijk leven, neem ik toch aan. Trouwens; zelfs al het leven heeft wel meer gemeen dan alleen repliceren.quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:44 schreef _Led_ het volgende:
Het enige dat al het leven gemeen heeft is dat het zich repliceert.
We kunnen dus stellen dat de zin van het leven is om te repliceren - God wil een vriendje dus start een replicatieproces van zichzelf op.
Waaruit leid je dat af?quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:44 schreef _Led_ het volgende:
We kunnen dus stellen dat de zin van het leven is om te repliceren - God wil een vriendje dus start een replicatieproces van zichzelf op.
Dat is wel weer een beperkte blik op zingeving. Het gaat niet per se om hogere machten. Iets heeft ook zin door de biologische samenstelling van iets op aarde.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:21 schreef vaarsuvius het volgende:
Stap 1. Accepteren dat je er nu eenmaal bent en dat je nooit zult weten waarom. Er is geen 'zin' die van buitenaf komt
Stap 2. Jezelf gelukkig prijzen dat je in een van de beste landen ter wereld woont (al zou je het niet zeggen als je een krant openslaat of een avondje naar de pulp op tv kijkt)
Stap 3. Bezigheden vinden dat je leuk vind om te doen. Het helpt een boel als dit ook iets is dat van waarde is voor je medemens, daar wordt bijna iedereen zelf ook gelukkiger van.
Stap 4. Dit gaan doen. Tot het tijd wordt om afscheid te nemen.
Wie zegt dat dat repliceren een doel of zin ofzo is? We weten alleen dat het nou eenmaal gebeurt.quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:44 schreef _Led_ het volgende:
We kunnen dus stellen dat de zin van het leven is om te repliceren
Dus als je je niet intellectueel ontwikkelt zie je de zin van het leven niet? En degenen die dat wel doen zien die zin wel? Want volgens mij hebben juist de intelligentere mensen vaker problemen mbt. de zin van het leven.quote:Op zondag 18 oktober 2009 15:52 schreef SpecialK het volgende:
De zin van het leven is een invulling die je er zelf aan geeft. Mensen die zich afvragen wat de zin van het leven is zijn meestal zelfmoord patienten of mensen die te lui zijn om zichzelf op intellectueel niveau te ontwikkelen.
Als er geen zin is, is er dus ook geen waarom, alleen een waardoor.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:39 schreef Litso het volgende:
En aan degenen die geloven dat het leven geen zin heeft, of die zeggen dat de enige zin de dood is: waarom dan überhaupt nog leven?
Oh, ik bedoelde meer 'waarom dan ng doorgaan met leven?' Als er dan toch geen enkel nut is...quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:44 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Als er geen zin is, is er dus ook geen waarom, alleen een waardoor.
Oorzaken dus. Geen redenen of bedoelingen.
De mensen zonder 'wil' om te overleven zijn al láng uitgestorven, en daardoor zijn wij nu allemaal (op een paar suïcidaaltjes na) behept met een bepaalde overlevingsdrang. Da's alles.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:46 schreef Litso het volgende:
[..]
Oh, ik bedoelde meer 'waarom dan ng doorgaan met leven?' Als er dan toch geen enkel nut is...
Ok, darwinisme op die manier kan ik idd inkomen, al denk ik niet dat ze allemaal uitestorven zijn, er zullen zich ook zat hebben 'aangepast', door het niet te laten merken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:48 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
De mensen zonder 'wil' om te overleven zijn al láng uitgestorven, en daardoor zijn wij nu allemaal (op een paar suïcidaaltjes na) behept met een bepaalde overlevingsdrang. Da's alles.
Daar zit geen doel achter, alleen een oorzakelijk mechanisme.
Er zit niks achter.quote:Maar dan nog, als je op rationele wijze kan zeggen dat er geen nut is, wat is dan de reden dat je toch kiest om te blijven leven? Wat zit aarachter?
zit je toevallig in de puberteit? ik heb toen ook wel vaak over zelfmoord gedacht. want dan zit je zo in de knoei met dingen, en je ziet inderdaad de zin niet en dergelijke. ik had bijvoorbeeld allemaal vragen over of ik op jongens/ meisjes viel en dat maakte me ook heel ongelukkig en ik dacht dat ik er nooit uit zou komen, maar uiteindelijk lukt het dan toch wel alleen voel je dat dan niet zo. ik wilde dus altijd maar kiezen tussen het een of het ander, en nu ben ik erachter dat ik niet kan kiezen en dat dat ook helemaal niet hoeft. marja, als dit niet het soort fase is waar je in zit: sorry van dit zeikverhaalquote:Op maandag 19 oktober 2009 16:21 schreef Litso het volgende:
Laa ik het dan anders stellen: ik zie de nut van het leven niet in. Ik vraag me dan ook regelmatig af waarom ik nog doorga met leven, het is tenslotte nutteloos. Ik ben bij tijd en wijle wel depressief, maar niet suïcidaal. Ik denk wel na over zelfmoord, maar ik heb het nooit daadwerkelijk overwogen. Meestal denk ik er maar niet over uit zelfbehoud. Maar dat is in zekere zin ontwijken van het probleem, vanwaar dat ik toch dat zelfbehoud toepas en geen neiging heb zelfmoord te plegen, als ik eigenlijk ook geen nut zie? Ik denk dat dat toch op een niveau gaat dat dieper zit dan ratio, een biologische overlevingsdrang. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat dus een doel is, maar ik vind het zo'n rare tegenstelling.
en wat heeft dat veranderd dan?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:34 schreef Haushofer het volgende:
Wat ikzelf wel eens eng vind is dat ik het idee heb dat ik mensen die zelfmoord plegen nu veel beter begrijp dan een aantal jaar geleden. Toen vond ik het ondenkbaar, omdat ik leven ergens als het hoogste goed zag. Nu ben ik ervan overtuigd dat dat lang niet altijd zo is. Ik kan me dan ook prima voorstellen dat mensen er een eind aan maken, en vind het ook een veel minder extreme stap dan voorheen.
Het heeft me een soort van relativeringsvermogen gegeven, denk ikquote:Op maandag 19 oktober 2009 16:35 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
en wat heeft dat veranderd dan?
nou ik bedoelde eigenlijk meer: welke gebeurtenis heeft je dat relativeringsvermogen gegeven dan?quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het heeft me een soort van relativeringsvermogen gegeven, denk ik
Ik denk omdat ik zelf ook nogal periodes kan hebben van dipjes, en vooral in de puberteit nogal met dit soort dingen bezig was. De dood heeft me als puber erg gefascineerd; ik kan me nog herinneren dat m'n moeder niet altijd even blij was met de boeken die ik uit de bieb haaldequote:Op maandag 19 oktober 2009 16:39 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
nou ik bedoelde eigenlijk meer: welke gebeurtenis heeft je dat relativeringsvermogen gegeven dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |