dit is echt goedquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:27 schreef Julis het volgende:
Selamün Aleyküm,
ben cok iy turkce koneseyorem. Ben Insallah kazenerim o topic gelerse. :p
Oh ik zie çikita muz!
bestonden er maar mensen die echt zo slecht zijn, dan maakte ik nog kansquote:
Schriftelijk ben ik ook bagger hoor, maar wanneer ik het spreek bak ik er gewoon helemaal niks van. Wanneer ik een normaal gesprek met iemand aanga dan merk je er niet zoveel van, maar wanneer ik een dieper gesprek voer of discussieer dan loop ik echt heel vaak vastquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:28 schreef Min-e het volgende:
[..]
Hoe komt dat? ( Ik red me wel aardig, maar meer op gevoel.)
Ik vind die "What everrrrrrrr!" oprecht jammer.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:16 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
What everrrrrrrr! Mijn Turks is echt bagger.
Ja dit is begrijpelijk, op niveau spreken, met een hele kleine woordenschat is niet makkelijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:31 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Schriftelijk ben ik ook bagger hoor, maar wanneer ik het spreek bak ik er gewoon helemaal niks van. Wanneer ik een normaal gesprek met iemand aanga dan merk je er niet zoveel van, maar wanneer ik een dieper gesprek voer of discussieer dan loop ik echt heel vaak vast
In Nederland maakt het niet zoveel uit, dan ga je gewoon in het Nederlands door als het in het Turks niet lukt. In Turkije is het welquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:33 schreef Min-e het volgende:
[..]
Ja dit is begrijpelijk, op niveau spreken, met een hele kleine woordenschat is niet makkelijk.
NederTurks.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:34 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
In Nederland maakt het niet zoveel uit, dan ga je gewoon in het Nederlands door als het in het Turks niet lukt. In Turkije is het wel
Ik sluit me hier bij aan.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:32 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik vind die "What everrrrrrrr!" oprecht jammer.
Het Turks van mensen (jongeren, vooral) is tegenwoordig echt om te huilen.
Mwah. Het ligt ook een beetje aan het feit dat de taal niet in je omgeving is. Waar ik vooral moeite mee heb is, is het vertalen van officiële brieven.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:33 schreef Min-e het volgende:
[..]
Ja dit is begrijpelijk, op niveau spreken, met een hele kleine woordenschat is niet makkelijk.
Dat gebruik ik niet omdat ik het niet normaal kan spreken, maar eerst begon het met dom doen en nu is het lastig om af te leren. Gesupurmektquote:
Vertaal jij veel voor je ouders?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:36 schreef zarGon het volgende:
[..]
Mwah. Het ligt ook een beetje aan het feit dat de taal niet in je omgeving is. Waar ik vooral moeite mee heb is, is het vertalen van officiële brieven.
Dat klopt. Maar kun je het ons kwalijk nemen? Mijn ouders, en dan vooral mijn vader, heeft altijd Nederlands met mij gepraat. Ik probeer er wel wat aan te doen, hoor. Turkse boeken lezen, Turkse liedjes luisteren, vaker in het Turks communiceren met Turkse vrienden enzovoorts. Ik moet zeggen dat mijn Turks vergeleken met een paar jaar terug is verbeterd. Nog steeds is het alles behalve vloeiend, maar ik kom er wel.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:32 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik vind die "What everrrrrrrr!" oprecht jammer.
Het Turks van mensen (jongeren, vooral) is tegenwoordig echt om te huilen.
Ik heb um uitgeschakeld bij jou.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:36 schreef Min-e het volgende:
[..]
Waarom zie ik geen plaatje bij jou??
Hoe sprak ze het? Veel en veel beter dan men verwacht van Turken in het buitenland?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:35 schreef Min-e het volgende:
[..]
Ik sluit me hier bij aan.
Ik kreeg pas echt respect voor Nebahat Albayrak toen ik haar in een gesprek zag met Turkse hürriyet journalisten. Zelfs de Turken stonden verbaasd.
Mijn zusje van 4 spreekt NederTurksquote:
Of wat nog erger is: Ouders die scheef Nederlands spreken en thuis een mix van scheef Nederlands en Turks praten. Daardoor spreken kinderen later niet alleen scheef Turks, maar ook scheef Nederlands.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe sprak ze het? Veel en veel beter dan men verwacht van Turken in het buitenland?
Sowieso, ouders de tweede generatie zijn hier ook schuldig aan. Turkse kinderen die een scheve Turks hebben, nemen dat gewoon over van de ouders. En met dat typische accent...
Dat is erg attent van je.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb um uitgeschakeld bij jou.
NederTurks = Tarzancaquote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:44 schreef Julis het volgende:
[..]
Mijn zusje van 4 spreekt NederTurks. Ik zeg 100x tegen mijn vader: Je praat of Turks of Nederlands met mijn zusje. Gebruik alsjeblieft niet allebei in één zin. Maar hij doet dat nog steeds
. Ik word er gek van. Mijn Turks is niet perfect, dus praat ik meestal alleen Nederlands met haar. Turks kan ze dan van mijn ouders leren, denk ik dan.
Ouders van de tweede generatie kunnen er ook niet altijd veel aan doen. M'n moeder was jong toen ze naar Nederland kwam, toch heb ik m'n scheve Turks niet van haar overgenomen, maar ik interesseerde me vroeger gewoon niet in de Turkse taal. Ik wilde het niet leren, ik heb daar nu veel spijt van. Van m'n vader kan ik helemaal geen scheef Turks overnemen, want hij beheerst het Nederlands niet.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe sprak ze het? Veel en veel beter dan men verwacht van Turken in het buitenland?
Sowieso, ouders de tweede generatie zijn hier ook schuldig aan. Turkse kinderen die een scheve Turks hebben, nemen dat gewoon over van de ouders. En met dat typische accent...
hahaquote:
Goed van je, zeg!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:38 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar kun je het ons kwalijk nemen? Mijn ouders, en dan vooral mijn vader, heeft altijd Nederlands met mij gepraat. Ik probeer er wel wat aan te doen, hoor. Turkse boeken lezen, Turkse liedjes luisteren, vaker in het Turks communiceren met Turkse vrienden enzovoorts. Ik moet zeggen dat mijn Turks vergeleken met een paar jaar terug is verbeterd. Nog steeds is het alles behalve vloeiend, maar ik kom er wel.![]()
Wijze woorden!quote:Dil = Kimlik. - Oktay Sinanoglu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |