Zo net terug van een kort maar krachtig gesprek - eigenlijk zonder redement.
Op gesprek geweest bij een redelijk gerenommeerd W&S bureau. In hun vacature omschrijving kwamen de profiel eisen sterk overeen met mijn eigen profiel; op de website van de opdrachtgever zelf stonden veel zwaardere eisen (zoals jarenlange OK-ervaring). Maar goed, ik wilde wel eens hun reactie peilen na mijn 'afwijzing' op de gevraagde salarisstrookjes...
Ik kwam 5 minuten voor tijd binnen en werd direct in een klein hokje geplaatst (wel met koffie!) waarvan ze de deur snel dichttrokken. Mijn eerste gedachte was: die hebben iets te verbergen.... Na 10 minuten (!) kwam de secretaresse haastig naar binnen en gaf aan dat mijn gesprekspartner er zo aan zou komen en of ik even deze drie (3!) formulieren wilde invullen. En de deur ging weer snel dicht.
Op formulier 1 moest ik al mijn persoonsgegevens invullen; zelfs het BSN van mijn partner! Op formulier 2 en 3 moest ik allerlei vragen beantwoorden omtrent mijn achtergrond, vakgebieden, kennis, ambities, salarissen, bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden etcetcetc. - alles in multiple choice overigens.
Na nog eens 5 minuten kwam de W&S dame binnen en vroeg direct na het handen schudden of de formulieren naar waarheid waren ingevuld. Zonder mijn antwoord af te wachten, reageerde ze zelf weer dat ik niet alles had ingevuld. Alles
moest ingevuld worden want dit was noodzakelijk voor invoer in hun systeem en een hoge kans op een goede match. Toen ik aangaf dat ik het een rare manier van werken vond, omdat kandidaten daarmee direct in een hokje worden geduwd, gaf ze aan me niet te snappen.... Of ik de formulieren dan thuis nog even wilde invullen en wilde opsturen....
Toen dat achter de rug was, vroeg ze of ik alle vereiste papieren bij me had. Ik liet haar weten dat ik de kopieën van mijn diploma's en paspoort had opgestuurd via email, samen met mijn referentie details en salarisindicatie. Ook hier wist ze niet goed hoe ze moest reageren... Na wat stamelen gaf ze aan dat de loonstrookjes van essentieel belang waren. Toen ik aangaf dat ik die info te privé vond en dat ze voldoende had aan mijn indicatie (die overigens heel marktconform is), begon ze kwaad te worden. Het W&S bureau was een gerenommeerd bureau en kon zich niet veroorloven om met liegende sollicitanten in zee te gaan. Toen ik haar vroeg waarop ze baseerde dat ik zou liegen, liet ze weten dat 1 op de 3 sollicitanten liegt. Aan de hand van het loonstrookje wil men controleren of men inderdaad liegt of niet... Zonder loonstrookje mocht een sollicitant niet bemiddeld worden.
Ik was het gesprek eigenlijk al beu en ben toen opgestaan en heb gezegd: "Dan heeft het verder weinig zin om verder te praten. Ik heb weinig vertrouwen in een W&S bureau dat bij voorbaat al een sollicitant als leugenaar beschouwd." Dit overrompelde haar en ze vroeg of ik toch niet even wilde blijven om door mijn CV te lopen en de vacature te bekijken. Dit heb ik dan maar gedaan en de rest van het gesprek was vrij prettig. Ze kon voor de functie weinig voor me doen (ik was inderdaad te licht voor de functie), maar ze zou kijken wat ze zou doen.
Ik verwacht er weinig meer van, overigens.

Oh, en de formulieren heb ik niet eens meegenomen... (per ongeluk hoor, zij had ze al gegrepen toen we afscheid namen).
Check mijn
website en mijn band:
The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)