abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 oktober 2009 @ 10:53:11 #76
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_73907190
Maar dan nog .... waarom wordt het eerst gewoon niet toegegeven door de fabrikant? en wordt er om heen gedraaid als er naar gevraagd wordt? Dat is zo irritant! dus die uitzending heeft wel zijn werk gedaan
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 21 oktober 2009 @ 10:54:19 #77
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_73907219
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:48 schreef Mylene het volgende:

[..]

Waarom is het in Denemarken dan verboden?
Ook een goed punt..
Zal toch in bepaalde hoeveelheden niet echt gezond zijn vermoedelijk.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_73907246
Hallo? Toegestaan? Dat zal best, maar ik ga echt geen gemalen fiets opeten. Ik ben me daar gek. Nee, hier uit huis is die rommel verdwenen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_73907286
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:55 schreef Karrs het volgende:
Hallo? Toegestaan? Dat zal best, maar ik ga echt geen gemalen fiets opeten. Ik ben me daar gek. Nee, hier uit huis is die rommel verdwenen.
Eet jij spinazie?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_73907292
Als ze gewoon op de verpakking zetten dat ze er zuiver ijzerpoeder doorheen roeren is er niks aan de hand. Ze wekken de indruk dat er natuurlijk voedingsijzer in zit wat door je lichaam wordt opgenomen.
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:51 schreef Ericr het volgende:
VWA is dus ook gewoon een marionet van de industrie lijkt het. Net zoiets als het nietszeggende Voedingscentrum dat diverse leerstoelen laat financieren door de industrie.
Vergeet het "Ik kies bewust"- logo niet om mensen niet bewust voor een Unilever-product te laten kiezen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73907328
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:57 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Eet jij spinazie?
volgens mij zit er wel verschil tussen die zooi die kellogg's erin stopt en natuurlijk ijzer
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73907367
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:57 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Eet jij spinazie?
Nee, dat vreet ik, als 't effe kan met emmers tegelijk.

Maar ik heb me in dit topique laten vertellen dat er verschil zit tussen voedings-ijzer en "metallic" ijzer.

En tenzij spinazie met rooimachine en al gemalen wordt, kan dat ijzer in spinazie dus geen kwaad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_73907391
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:59 schreef Mirjam het volgende:

[..]

volgens mij zit er wel verschil tussen die zooi die kellogg's erin stopt en natuurlijk ijzer
Ijzer = ijzer in dit geval.
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:05:57 #84
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:06:26 #85
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_73907513
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:01 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Inderdaad, het gaat om echt ijzer vijlsel hier.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:06:59 #86
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_73907531
Gelukkig vreet ik dat spul niet
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_73907539
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:01 schreef Dragorius het volgende:

[..]

je bedoelt dat er geen verschil tussen die 2 zit?
of dat het echt ijzer en dus troep is?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73907586
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:07 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ijzer is geen troep, maar dat ijzerpoeder is gewoon een concentraat van hetgeen ook in spinazie zit.
Mr. Prolapse 2009
pi_73907631
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:07 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Gewoon het ijzer waar zeg ook fietsen van gemaakt worden, geen ijzerverbindingen zoals in voedsel.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:34:36 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73908336
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:08 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ijzer is geen troep, maar dat ijzerpoeder is gewoon een concentraat van hetgeen ook in spinazie zit.
Nee, ijzerpoeder is een metaal, Fe
IJzer in de spinazie zijn verbindingen van ijzer met oxaalzuur
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:35:37 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73908374
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:59 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Het is erg zuiver
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73909651
Andersom heb ik het ook al gezien, dat er Kellogg's in een fiets zaten. In een mandje dan.
  † In Memoriam † woensdag 21 oktober 2009 @ 16:04:13 #93
21636 Feestkabouter
pi_73917439
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is erg zuiver
zuiver ijzer in poedervorm bestaat in feite niet (zo begreep ik tenminste), omdat het meteen met zuurstof reageert en ijzeroxide wordt.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 18:14:03 #94
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_73921580
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:04 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

zuiver ijzer in poedervorm bestaat in feite niet (zo begreep ik tenminste), omdat het meteen met zuurstof reageert en ijzeroxide wordt.
Klopt. Dit soort metaal poeders -die dus legeringen zouden moeten zijn- komen ook voor in sommige medicijnen. Waar in het tv programma zo verbaast over wordt gedaan zijn in Amerika zeer normale proeven die zelfs deel uit maken van het lesprogramma van studenten scheikunde.
Hoe dan ook, lijkt me prima dat het aan het licht is gekomen.
pi_74085677
quote:
Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan

16 oktober 2009 - nieuwsbericht

Het toevoegen van ijzer aan ontbijtgranen is tot een wettelijk vastgestelde limiet toegestaan. Het nuttigen van producten verrijkt met ijzer binnen deze limiet vormt geen risico voor de gezondheid. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft geen reden aan te nemen dat de producten van de firma Kellogg’s op de Nederlandse markt deze limiet overschrijden.

Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.

De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.

De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.

IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_74086374
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 18:29 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]
Dat het is toegestaan en dat er meestal niks mis mee is, is heel leuk en aardig. Maar wat ze "vergeten" erbij te zeggen, is dat je lichaam niks met metallisch ijzer kan beginnen als je er melk bij doet. Bijvoorbeeld wanneer je cornflakes met melk eet dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2009 18:53:31 ]
pi_74102493
quote:
Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.
Nee, het is niet gevaarlijk. Maar geschikt is het natuurlijk niet want je neemt het niet op.
quote:
De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.
En is die verkregen?
quote:
De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.
Op die van eiwitverbindingen met ijzer ja.
quote:
IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul.
Het lijkt meer op gemalen fietswrakken of ijzervijlsel dan op het ijzer in spinazie of volkoren brood. Ijzerpoeder is ijzerpoeder, dat het gezuiverd is lijkt me wel het minste. De flauwekul is het er poedervorm in stoppen zodat je op het etiket kunt zetten dat het erin zit.
pi_74109477
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 09:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt meer op gemalen fietswrakken of ijzervijlsel dan op het ijzer in spinazie of volkoren brood. Ijzerpoeder is ijzerpoeder, dat het gezuiverd is lijkt me wel het minste. De flauwekul is het er poedervorm in stoppen zodat je op het etiket kunt zetten dat het erin zit.
Dat is iets te kort door de bocht.

Door de werking van (maag)zuur kan ook een gemalen fietswrak worden omgezet in ijzer-ionen, dezelfde vorm dus waarin ijzer ook van nature voorkomt in spinazie en vlees. En door het ijzer op een bepaalde manier te fabriceren (door waterstofreductie en door het heel fijn te malen) kan er wel degelijk voor worden gezorgd dat 30% - 40% van het ijzer wordt opgenomen, wat vergelijkbaar is met de biologische beschikbaarheid van natuurlijke ijzer-ionen.

Maar helaas heeft melk een bufferende werking, dat betekent de zuuraanval van het maagzuur door de melk wordt opgevangen. Dus als je cornflakes met melk eet kan het toegevoegde ijzer niet door het lichaam worden opgenomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2009 13:46:05 ]
pi_74112431
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is iets te kort door de bocht.

Door de werking van (maag)zuur kan ook een gemalen fietswrak worden omgezet in ijzer-ionen, dezelfde vorm dus waarin ijzer ook van nature voorkomt in spinazie en vlees. En door het ijzer op een bepaalde manier te fabriceren (door waterstofreductie en door het heel fijn te malen) kan er wel degelijk voor worden gezorgd dat 30% - 40% van het ijzer wordt opgenomen, wat vergelijkbaar is met de biologische beschikbaarheid van natuurlijke ijzer-ionen.

Maar helaas heeft melk een bufferende werking, dat betekent de zuuraanval van het maagzuur door de melk wordt opgevangen. Dus als je cornflakes met melk eet kan het toegevoegde ijzer niet door het lichaam worden opgenomen.
Ik wil hun bocht helemaal niet maken, die deugt namelijk helemaal niet. De rechte lijn gaat van de noodzaak van ijzer voor het lichaam via een voedingsmiddel naar opname van ijzer door het lichaam.

Zij gaan van de bekendheid van de noodzaak van ijzer voor het lichaam via iets wat hoe dan ook niet verschilt van fijngemalen fietswrakken naar een etiket waarop staat dat er ijzer in zit naar het idee dat het gezond is als je het binnenkrijgt. Ze gaan feitelijk met een bocht om de gezondheidsbevorderende werking heen en via ijzervijlsel naar de gedachte dat het gezond is.

Daar doet de zuiverheid van het ijzervijlsel en dat het in een ander voedingsmiddel zou kunnen werken niets aan af.
pi_74113410
Er zitten twee kanten aan het verhaal.

Kellog's ligt inderdaad fout, want ze doen alsof er gezond ijzer aan hun product is toegevoegd, terwijl ze zelf op de verpakking aanraden de cornflakes met melk te nuttigen waardoor je dat ijzer onverteerd weer uitpoept. De verpakking is dus in zekere zin misleidend, en vreemd genoeg vindt de VWA dat geen enkel probleem en steunt Kellog's zelfs.

Maar de Keuringsdienst van Waarde is ook niet helemaal onschuldig. Zij hebben het over "gemalen fietswrakken", "ijzervijlsel" en daaruit voortvloeiend potentieel schade aan de tanden. Dat is flauwekul. Bangmakerij en overdrijving om aandacht te trekken. En dat is jammer, want verder vind ik het echt een geweldig TV-programma.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2009 15:31:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')