35 + 50 (25% x 200) = 85.... hmz....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:50 schreef Five_Horizons het volgende:
HSH Nordbank, waar ze 25% in hebben, heeft een balanstotaal van 200 mld.
Ik had al geëdit inderdaad (ik zag de derde pagina over het hoofdquote:
11:55quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:54 schreef Q.E.D. het volgende:
Kut nou moet ik ook nog m'n wekker zetten.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou samenvoegen met NIBC wel logisch vinden eigenlijk. Alhoewel er dan wel additioneel geld in moet.
ach, in de huidige tijd zijn mensen dat na drie weken weer vergeten. Is er weer een andere hype. Als ze drie knaken meer rente betalen of 6 duppies minder rente vragen is iedereen weer blij.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 01:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Absoluut, zeker.
Wat zou 'ie er eigenlijk mee willen doen, buiten winst maken. Imago is natuurlijk een groot punt.
Dan moeten ze de andere banken ook maar laten omvallen, die deden dit ook gaven ze gisteren toe. En wij bankierden er prima, wat ons betreft was er helemaal niks an de hand.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 06:02 schreef Ofyles2 het volgende:
De rechters moeten voet bij stuk houden en DSB laten omkiepen.
Dit als waarschuwingsschot naar andere banken met grof mismanagement.
Daar is een rechter gelukkig niet voor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 06:02 schreef Ofyles2 het volgende:
De rechters moeten voet bij stuk houden en DSB laten omkiepen.
Dit als waarschuwingsschot naar andere banken met grof mismanagement.
Ik zie haar dit zinnetje idd al 100x achter elkaar herhalen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:00 schreef morpheus_at_work het volgende:
''We hebben aanleiding gevonden om een nieuwe zitting te houden'', aldus de woordvoerster. Verder kon zij niks zeggen.
Ah mooi. Kan ie nog even naar Twente - AZ met de helikopter.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Scheringa probeert uitstel te krijgen tot zondag.
Altijd leuk, voetbalwedstrijden rondom dit soort zaken. Levert altijd weer creatieve zangkoren opquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:02 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ah mooi. Kan ie nog even naar Twente - AZ met de helikopter.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:12 schreef capricia het volgende:
Zeg Adolecens, heb jij soms stiekum een webcam in die zaal geinstalleerd?
www.twitter.com/DannyMekicquote:
Ja, zij heeft er geen boterham minder om gegeten...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:19 schreef mcintosh het volgende:
Ik kan trouwens geen medelijden hebben met die DSB medewerkers... die hebben gewoon meegewerkt aan poten uitdraaien..
En dan die woordvoerster, "we kunnen in ieder geval trots op onszelf zijn, ook al zou de boel failliet gaan" (of woorden gelijke strekking). Flikker op met je trots, je moet je kapot schamen met je volgevreten smoelwerk!
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, zij heeft er geen boterham minder om gegeten...
Blijft een speculatie dat het JC Flowers is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:21 schreef Five_Horizons het volgende:
BNR meldt dat het gaat om JC Flowers, trouwens....
Tja, maar als zijn contact binnen JCF nou net niet 'in the loop' zit (of ze intern hebben afgesproken geen mededelingen te doen), dan is die informatie dus net zo speculatief als de info die F_H aanhaalt...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:54 schreef morpheus_at_work het volgende:
JC Flowers is niet de mogelijke overnamepartij van DSB. Aldus oud-bankier Kalff bij BNR zojuist. Heeft zelf contact met hen gehad
Ik geloof dat ik deze soap leuk begin te vinden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:28 schreef Adolecens het volgende:
Uitstel tot maandagochtend 9:00 uur voor Dirk
Doet ie toch leuk, die ouwe snaaier.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:28 schreef Adolecens het volgende:
Uitstel tot maandagochtend 9:00 uur voor Dirk
Old Boys network he. Vele hoge managers van de verschillende banken hebben bij elkaar gewerkt. Ons kent ons en Scheringa is de vreemde eend in de bijt. Die gaan hem niet helpen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik geloof helemaal niets meer van de verhalen van de lijken in de kast bij DSB. Als dát zo was, dan zou dit nooit zo gerekt zijn.
Mwah, de rechter beoordeelt niet of er lijken in de kast zitten. Die kijkt slechts naar de mogelijkheid van een overname. En als er een partij serieus geïnteresseerd is EN de cash kan ophoesten, dan snap ik wel dat er gerekt wordt. De maatschappij is uiteindelijk meer gebaat bij een overname dan een faillissement.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik geloof helemaal niets meer van de verhalen van de lijken in de kast bij DSB. Als dát zo was, dan zou dit nooit zo gerekt zijn.
Er zijn maar weinig bestuurders die zover gaan als hun bedrijf in surseance zit. Meestal gooien ze gelijk het bijltje erbij neer. Wat dat betreft is het prijzenswaardig wat Dirk Scheringa nu allemaal doet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:34 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Doet ie toch leuk, die ouwe snaaier.
Als er zulke erge lijken in de kast zitten, waardoor een overname gedoemd is te mislukken, zal een rechter nooit toestemming geven voor de overname en het faillissement uitspreken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:35 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Mwah, de rechter beoordeelt niet of er lijken in de kast zitten. Die kijkt slechts naar de mogelijkheid van een overname. En als er een partij serieus geïnteresseerd is EN de cash kan ophoesten, dan snap ik wel dat er gerekt wordt. De maatschappij is uiteindelijk meer gebaat bij een overname dan een faillissement.
Hij heeft er dan ook nogal wat geld inzitten, natuurlijkquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:37 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Er zijn maar weinig bestuurders die zover gaan als hun bedrijf in surseance zit. Meestal gooien ze gelijk het bijltje erbij neer. Wat dat betreft is het prijzenswaardig wat Dirk Scheringa nu allemaal doet.
Geloof mij er zitten veel lijken in de kast, heb vanmorgen persbericht gelezen intern van ons bedrijf , waarom ze nee hebben gezegd als collectief. Bos wilde nergens garant voor staan, door dnb/bos berekend risico was +/- 4-5 miljard euro.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Klopt, en dat zal ook zijn grootste, zo niet enige, drijfveer zijn. Maar toch zie je het niet veel bij surseances. Misschien ook niet omdat er maar weinig bedrijven de kans hebben om überhaupt uit een surseance te kunnen komen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hij heeft er dan ook nogal wat geld inzitten, natuurlijk
Als hij failliet gaat wordt hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor bestuurlijke dwalingen, dan gaat hij persoonlijk failliet met zijn 150 bv's voffen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:27 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Klopt, en dat zal ook zijn grootste, zo niet enige, drijfveer zijn. Maar toch zie je het niet veel bij surseances. Misschien ook niet omdat er maar weinig bedrijven de kans hebben om überhaupt uit een surseance te kunnen komen.
Maar dat is toch ook zo'n beetje ook de strop als ze het garantiestelsel moeten financieren? Dan ben je toch beter af met een overname dan een faillissement?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:26 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Geloof mij er zitten veel lijken in de kast, heb vanmorgen persbericht gelezen intern van ons bedrijf , waarom ze nee hebben gezegd als collectief. Bos wilde nergens garant voor staan, door dnb/bos berekend risico was +/- 4-5 miljard euro.
De rechter zal zich niet buigen over een overname, lijkt me. Hij zal enkel kijken of DSB faiiliet moet worden verklaard of niet, en hij heeft zijn oordeel nu enkel uitgesteld omdat er wellicht een mogelijkheid is dat DSB wordt overgenomen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als er zulke erge lijken in de kast zitten, waardoor een overname gedoemd is te mislukken, zal een rechter nooit toestemming geven voor de overname en het faillissement uitspreken.
Dat bedrag klopt niet en dat is niet alleen hier weggehoond als bedrag, gisteren in P&W ook.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:26 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Geloof mij er zitten veel lijken in de kast, heb vanmorgen persbericht gelezen intern van ons bedrijf , waarom ze nee hebben gezegd als collectief. Bos wilde nergens garant voor staan, door dnb/bos berekend risico was +/- 4-5 miljard euro.
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat hier sprake is van wanbeleid. Dit soort berichten hoort men veel de laatste tijd, maar het aantal bestuurders dat daadwerkelijk persoonlijk aansprakelijk wordt is erg klein. Voor wanbeleid moet je het echt érg bont maken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:29 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Als hij failliet gaat wordt hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor bestuurlijke dwalingen, dan gaat hij persoonlijk failliet met zijn 150 bv's voffen.
die 80% provisie is het probleem ook niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat bedrag klopt niet en dat is niet alleen hier weggehoond als bedrag, gisteren in P&W ook.
Ik ben benieuwd wat die zogenaamde lijken dan zijn dat DNB & Bos dat niet aan de bewindvoerders/rechter hebben laten weten. Daarom geloof ik er ook niets van.
wanbeleid is nog wat anders dan dwalingen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat hier sprake is van wanbeleid. Dit soort berichten hoort men veel de laatste tijd, maar het aantal bestuurders dat daadwerkelijk persoonlijk aansprakelijk wordt is erg klein. Voor wanbeleid moet je het echt érg bont maken.
En dan moet het eerst nog aangetoond worden middels een langdurig onderzoek, wat kruist met de faillissementsafwikkeling. Daarna moet de rechter zich er nog over buigen. En dan ben je zomaar 10 jaar verder. Zie in dat kader ook KPNQwest en Landis, waar ze nog steeds bezig zijn met hun faillissement uit 2002.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat hier sprake is van wanbeleid. Dit soort berichten hoort men veel de laatste tijd, maar het aantal bestuurders dat daadwerkelijk persoonlijk aansprakelijk wordt is erg klein. Voor wanbeleid moet je het echt érg bont maken.
Dat klopt, maar de bestuurdersaansprakelijkheid is gekoppeld aan wanbeleid, niet aan dwalingen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:33 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
wanbeleid is nog wat anders dan dwalingen.
Da's bij andere banken niet heel veel meer, hoor.(EW = geschat 80% van de VVW, hypotheken zijn voor starters 125% van de executiewaarde. Bij executie komt dus maar 64% terug, exclusief kosten! Zit aardig dicht bij die 50%) Dat is meegerekend door de bewindvoerders, dus dat is echt geen lijk in de kast. Dat kan een overnemende partij zo ook wel weten. (hell, dat weet de gemiddelde AEX/WGR bezoeker)quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:33 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
die 80% provisie is het probleem ook niet.
Er is becijfers dat 70 % van de portefuille een onderpand heeft welke niet de waarde heeft waarvoor er een lening tegen overstaat. In de meeste hypothecaire leningen zit een stuk consumptief krediet meepakt (leen van frisia). Bij gedwongen verkoop (executie) halen ze maar 50% van uitstaande schuld terug.
Dat zou impliceren dat ze een enorm deel van de onderpanden waarderen op basis van executieverkoop?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:33 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
die 80% provisie is het probleem ook niet.
Er is becijfers dat 70 % van de portefuille een onderpand heeft welke niet de waarde heeft waarvoor er een lening tegen overstaat. In de meeste hypothecaire leningen zit een stuk consumptief krediet meepakt (leen van frisia). Bij gedwongen verkoop (executie) halen ze maar 50% van uitstaande schuld terug.
En dat, inderdaad. Zoals DJ vanmiddag of gisteravond al zei: de wens is de vader van de gedachte. Als we kijken naar liquidatiewaarde, is die toko failliet....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:37 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat zou impliceren dat ze een enorm deel van de onderpanden waarderen op basis van executieverkoop?
ze weten naar mijn idee exact welke leningen ze rot gemaakt hebben door mensen bovenop hun te dure hypotheek (6-7-8x) het jaar inkomen + Leen van frisia ze in huis hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:37 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat zou impliceren dat ze een enorm deel van de onderpanden waarderen op basis van executieverkoop?
En driekwart van de rest van het bedrijfslevenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Als we kijken naar liquidatiewaarde, is die toko failliet....
Die zogenaamd te dure (wat zegt 6-7-8x het inkomen over de lastenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
ze weten naar mijn idee exact welke leningen ze rot gemaakt hebben door mensen bovenop hun te dure hypotheek (6-7-8x) het jaar inkomen + Leen van frisia ze in huis hebben.
Ze zijn daar wel mee gestopt einde van 2008, maar wil niet zeggen dat je van zo'n portefeuille af bent.
Dat geloof ik graag.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:41 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
En driekwart van de rest van het bedrijfsleven
Snap ik, maar de vraag is of je dat als lijk moet zien. Het lijk is nog niet dood, zogezegd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
ze weten naar mijn idee exact welke leningen ze rot gemaakt hebben door mensen bovenop hun te dure hypotheek (6-7-8x) het jaar inkomen + Leen van frisia ze in huis hebben.
Ze zijn daar wel mee gestopt einde van 2008, maar wil niet zeggen dat je van zo'n portefeuille af bent.
Zal bij de meeste banken niets anders zijn, alleen een bank moet normaliter een solvabiliteit hebben van minimaal 108% , dsb had voor 3 weken terug een solvabiliteit van 78% , nu hebben ze 12% solvabiliteit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Da's bij andere banken niet heel veel meer, hoor.(EW = geschat 80% van de VVW, hypotheken zijn voor starters 125% van de executiewaarde. Bij executie komt dus maar 64% terug, exclusief kosten! Zit aardig dicht bij die 50%) Dat is meegerekend door de bewindvoerders, dus dat is echt geen lijk in de kast. Dat kan een overnemende partij zo ook wel weten. (hell, dat weet de gemiddelde AEX/WGR bezoeker)
Weinig mensen kunnen 8x hun inkomen betalen qua lasten. Er hoeft maar iets te gebeuren in de prive situatie en ze lopen achterstand op in hun betalingen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die zogenaamd te dure (wat zegt 6-7-8x het inkomen over de lasten) hypotheken zijn het punt niet. Wel op het moment dat ze te duur wórden, aangezien ze dán niet volledig worden terugbetaald. (lees: de hypotheken van 300.000 euro bij onderpanden van 200.000)
Je hebt gelijk dat het pas een lijk is als het daadwerkelijk gebeurd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:42 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Snap ik, maar de vraag is of je dat als lijk moet zien. Het lijk is nog niet dood, zogezegd.Dat is het pas als er daadwerkelijk executie moet plaatsvinden. Tot die tijd is het toch geen lijk, maar slechts een al dan niet beperkt risico?
Mensen die "geloof mij" roepen geloof ik bij voorbaat niet.quote:
Onzin. Als de totale waarde van de hypotheken 5,3 miljard is, denk je dan echt dat daarvan 4-5 miljard niet kan worden terugbetaald?quote:...er zitten veel lijken in de kast, heb vanmorgen persbericht gelezen intern van ons bedrijf , waarom ze nee hebben gezegd als collectief. Bos wilde nergens garant voor staan, door dnb/bos berekend risico was +/- 4-5 miljard euro.
8x het inkomen kan prima hetzelfde aan lasten opleveren als 5x het inkomen, dat wordt vaak vergeten in de rare normeringdiscussie.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:45 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Weinig mensen kunnen 8x hun inkomen betalen qua lasten. Er hoeft maar iets te gebeuren in de prive situatie en ze lopen achterstand op in hun betalingen.
Maar dat is niet specifiek dsb. Rabobank hanteert nu zelfs 4,5 x als maximum
Het wordt als risico bestempeld. Na de kredietcrisis waar iedereen zijn risicos heeft moeten afwaarderen op zijn/haar balans. Zit er niet is niet heel veel ruimte om risico te lopen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mensen die "geloof mij" roepen geloof ik bij voorbaat niet.![]()
[..]
Onzin. Als de totale waarde van de hypotheken 5,3 miljard is, denk je dan echt dat daarvan 4-5 miljard niet kan worden terugbetaald?
En dat is informatie die gewoon uit het jaarverslag te halen is.
Mooi algemeen verhaaltje, maar het blijft onzin om te stellen dat van de 5,3 miljard aan uitstaande hypotheken (en dan hebben we het nog niet eens over de consumptieve kredieten) er minimaal 80% niet zal worden terugbetaald.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:53 schreef morpheus_at_work het volgende:
Het wordt als risico bestempeld. Na de kredietcrisis waar iedereen zijn risicos heeft moeten afwaarderen op zijn/haar balans. Zit er niet is niet heel veel ruimte om risico te lopen.
Heb je wel eens een due dilligence meegemaakt? Het kan (heel) snel gaan, en het gaat meestal ook heel snel.quote:Het gaat om potentieel risico. Om het echte risico te kijken heb je minimaal een maand nodig om goed de cijfers en de informatie te bestuderen.
Hoezo zouden de bewindvoerders dat niet kunnen? Die risico's zijn allang onderzocht door DSB zelf en de bewindvoerders hebben gewoon toegang tot die informatie. Er wordt vooral veel geroepen dat het fout is (en waarschijnlijk door dezelfde bron als waar jouw 5-miljard-lijk vandaan komt)..quote:Geen enkele bank kan in 1-2 dagen zeggen het is goed of niet goed. Ook de DNB/Bewindvoerders niet. Het is vooraf al gezegd dat het fout is, maar hoeveel fout
2x , en 2x is de koper op zijn bek gegaan, door dat hij toch niet goed wist wat hij huis haalde toen hij zijn prijs bepaalde voor overname.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:02 schreef DonJames het volgende:
Heb je wel eens een due dilligence meegemaakt? Het kan (heel) snel gaan, en het gaat meestal ook heel snel.
[..]
Hou ook rekening met het feit dat Dirk niet echt in de positie zit om de hoofdprijs te vragenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:08 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
2x , en 2x is de koper op zijn bek gegaan, door dat hij toch niet goed wist wat hij huis haalde toen hij zijn prijs bepaalde voor overname.
Hehe , normaliter zit je bij zo'n overname onderzoek in een iets riantere positiequote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hou ook rekening met het feit dat Dirk niet echt in de positie zit om de hoofdprijs te vragen
Als hij zijn bank van een faillisement kan redden dan red hij daarmee wel zijn goede naam.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hou ook rekening met het feit dat Dirk niet echt in de positie zit om de hoofdprijs te vragen
Wat denk je van Lakeman en Wellink.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:55 schreef TheFrankey het volgende:
ik geloof er wel in dat dit bos hoofdpijn gaat opleveren
Als je de commentaren bij de Telegraaf (en trouwens ook hier) leest, dan heeft het publiek al duidelijk voor ogen dat Bos en Wellink de grote zondebokken zijn..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:46 schreef HarryP het volgende:
Als hij zijn bank van een faillisement kan redden dan red hij daarmee wel zijn goede naam.
En gaat de media de zondebok zoeken bij DNB en Wouter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |