abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73687688
Eerdere topics hebben het niet lang uitgehouden, dus ik geef een nieuw topic graag een kans

Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs.

Goede leraren
Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.

Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.

Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus!

bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven

• Ben jij een Pabo-student?

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?

• Wat zijn je ervaringen?

• Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?

• En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!

Onder het motto "TS begint" het volgende:

Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt?

Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben.

Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan!

Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons:

Tegemoetkoming Leraren.

Misschien kom je er wel voor in aanmerking!

Linkjes:

http://pabo.startpagina.nl/
    http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp
    Spellingstoets en antwoorden
    CAO Primair Onderwijs 2006-2008
    Paboforum

[ Bericht 40% gewijzigd door GlowMouse op 14-10-2009 22:49:34 ]
  • pi_73687946
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 17:49 schreef Zonnestraaltje het volgende:

Wil een modje de linkjes uit het vorige topic werkend maken voor me? Alvast bedankt!
    Doe het zelf?
    pi_73688291
    Ik doe weer mee deze reeks!!

Misschien een idee om in de topictitel #2 te zetten? Dit om in de toekomst ons heuglijk jubileum van reeks 100 te kunnen vieren natuurlijk!

Nou, ik heb er inmiddels een aantal weken opzitten als stagiaire eerstejaars verkort in groep 3. Bijna alles bevalt me eigenlijk wel! Orde houden is in mijn klas niet altijd even makkelijk, maar verder gaat het lesgeven me best goed af volgens mij!

Heb binnenkort de taal- en rekentoets. Taaltoets ga ik vast redden, de rekentoets moet ik echt nog even goed voor oefenen. Komt goed!
    pi_73690431
    Wat is stage toch geweldig!
    Met Sinterklaas een hele week stage! Zal wel druk worden, maar wel super!
    Hoop wel dat 'mijn' groep 8 creatief is met surprises!
    Smile Bigger!
    The world needs it!
    pi_73690479
    deze week geen stage gehad, we hadden een kinderboekenweek extravaganza...
    Be brave. Be kind.
    pi_73692951
    terug vind pabo
    pi_73693462
    ben bezig met mijn pop - pap

BAH
    Be brave. Be kind.
    pi_73697088
    Reken er op dat de kinderen in december ook een stuk drukker zijn
    Noot noot.
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 oktober 2009 @ 22:44:33 #9
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_73698384
    Kinderen in december moet je stuk maken, je komt nergens aan toe
    [b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
    [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
      donderdag 15 oktober 2009 @ 11:36:40 #10
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_73708076
    Herfstvakantie!

Nou.... laten we het maar een lesvrije week noemen. Puuuuuuuuu nog genoeg te doen, alleen zo'n stagemap al...
      vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:54:54 #11
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_73766341
    Hey! Een nieuw topique! Niiiiiiice!

Ik zit nu in het derde jaar en ik word gestoord van al die begrippen die ik allemaal aan moet kunnen tonen in mijn domeinportfolio! Daarnaast is er ook nog eens het gewone portfolio met die competenties enzo...

Mijn stage is vreselijk leuk. Heb eindelijk het gevoel dat ik op de juiste plek zit bij de kleuters! Maar ik begin de hele papierwinkel wel spuugzat te worden hoor. Ik vraag me af hoe ik alles af moet krijgen voor februari (dan begint de minor). Argh!!

Oh ja...en dan de rekentoets nog uit jaar 2...die komt er ook weer aan...
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_73814974
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 17:59 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Doe het zelf?
    Kwam je speciaal daarvoor even posten? Grote jongen, hoor.
    quote:
    Op donderdag 15 oktober 2009 11:36 schreef BartUlft het volgende:
    Herfstvakantie!

Nou.... laten we het maar een lesvrije week noemen. Puuuuuuuuu nog genoeg te doen
    Zeeerrr herkenbaar! Derde week na de vakantie toetsen, eerste week na de vakantie presentatie, blokfluitexamen , stagelessen voorbereiden. Ik kom die herfstvakantie wel door! Gelukkig staan er ook leuke dingen in de planning.

Fijne vakantie allemaal!
    pi_73837921
    yeahh nieuwe

ik moet volgende week een verhaal vertellen op stage + kringgesprek + een klein opdrachtje eventueel nav het verhaal.

pfff nog zoveel te doen.
    moet wel ff wennen aan het hele: dit zijn alle opdrachten en zie maar wanneer je ze doet, als ze maar dit jaar af zijn. dan ga ik het dus uitstellen.
    Jij was ook ooit nieuw.
    pi_73837940
    Oh, die week daarna ga ik een geschiedenislesje geven.
    aan groep 4. iemand een ideetje?

ik dacht zelf aan iets van toen ze zelf nog "jong" waren of iets, kan iemand me op weg helpen ?
    Jij was ook ooit nieuw.
    pi_74012554
    Vaganza, ik heb dat ook inderdaad. Hele berg opdrachten meegekregen en ze moeten aan het eind van het eerste half jaar (eind januari) af zijn... Dus doe nu meteen zoveel mogelijk, mochten ze dan in eerste instantie niet goed of volledig genoeg zijn oid, dan heb ik nog wat ademruimte... En natuurlijk wat tijd om de tentamens, die meteen daarna zijn, voor te bereiden.

Ik moet zelf ook geschiedenis geven aan groep 4, twee lessen. Zat zelf te denken aan een les over kastelen (in mijn stageklas liggen boeken die leerlingen tijdens de inloop in mogen kijken, en daar is ook een boek van over kastelen die de kinderen erg leuk vinden ) en over iets toen papa en mama klein waren, tegenover tegenwoordig.

Wat betreft jouw eigen idee, toen de kinderen nog 'jong' waren, tja ik zou zeggen... de kinderen zijn nu nog jong! De meesten zullen 7 of 8 jaar zijn. Stapje verder is toen papa en mama nog klein waren. Dan kun je ook meteen uitleggen dat geschiedenis gaat over 'vroeger' en 'heel vroeger' enz.

Iemand hier trouwens nog ideeën voor een Natuur & Techniek-les voor groep 4? Mag ook iets met practicum zijn.
    Zo lastig dat ik het aan groep 4 moet geven, die hebben nog geen N&T, dus heb ook geen methode om ideeën in op te doen.. Verder hebben ze ook nog geen geschiedenis, aardrijkskunde. Pff.
      zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:19:33 #16
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_74012808
    quote:
    Op zaterdag 24 oktober 2009 13:08 schreef Zonnestraaltje het volgende:
    Iemand hier trouwens nog ideeën voor een Natuur & Techniek-les voor groep 4? Mag ook iets met practicum zijn.
    Zo lastig dat ik het aan groep 4 moet geven, die hebben nog geen N&T, dus heb ook geen methode om ideeën in op te doen.. Verder hebben ze ook nog geen geschiedenis, aardrijkskunde. Pff.
    een les over wat blijft drijven en wat niet.

zet een bak water op tafel en iets van 10 voorwerpen, bijv. een balletje, ballon, knikker, dobbelsteen, bidon enz.
    laat ze van tevoren raden wat bljift drijven en wat niet, daarna zelf laten uittesten door de voorwerpen in het water te leggen. oftewel, lesje 'onderzoekend leren'
    pi_74014005
    quote:
    Op zaterdag 24 oktober 2009 13:19 schreef BartUlft het volgende:

[..]

een les over wat blijft drijven en wat niet.

zet een bak water op tafel en iets van 10 voorwerpen, bijv. een balletje, ballon, knikker, dobbelsteen, bidon enz.
    laat ze van tevoren raden wat bljift drijven en wat niet, daarna zelf laten uittesten door de voorwerpen in het water te leggen. oftewel, lesje 'onderzoekend leren'
    Die is leuk en goed uitvoerbaar
    pi_74044024
    Leukk! Dankjulliewel, dat ga ik doen!

Weet alleen niet wat ze aan materialen op stage hebben (doorzichtige bak bijv.), en wat de beginsituatie van de leerlingen is.
    Straks maar een mail sturen naar m'n stagebegeleidster, hopelijk stuurt ze dan morgen wat terug... Ben morgen vrij, dus heb dan wel tijd om er nog het één en ander aan te doen.
      woensdag 28 oktober 2009 @ 14:11:41 #19
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_74149203
    hoe is het gegaan zonnestraaltje?

ik ben steeds verder in de minderheid Jongens op pabo nog steeds in minderheid

bij ons de klas valt het nog wel mee. ik doe 'm in deeltijd, kleine klas, totaal 12 leerlingen waarvan 4 mannen (incl. mijzelf ) Begin van 't schooljaar waren het 5 mannen maar 1 is er helaas al mee gestopt (viel niet te combineren met 4 dagen werken per week )
      woensdag 28 oktober 2009 @ 14:12:39 #20
    193759 BartUlft
    Working on a dream
    pi_74149239

[ Bericht 100% gewijzigd door BartUlft op 28-10-2009 14:12:57 ]
      Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 28 oktober 2009 @ 18:58:10 #21
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_74159331
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 14:11 schreef BartUlft het volgende:

bij ons de klas valt het nog wel mee. ik doe 'm in deeltijd, kleine klas, totaal 12 leerlingen waarvan 4 mannen (incl. mijzelf ) Begin van 't schooljaar waren het 5 mannen maar 1 is er helaas al mee gestopt (viel niet te combineren met 4 dagen werken per week )
    Ligt dan ook puur aan de PABO, verschrikkelijk kinderachtige studie waar echt door het vrouwelijke kutjes gehalte het niveau erbarmelijk laag ligt.

Logisch dat mannen dan veel eerder afhaken en richting economische studies of sport gaan,
    pi_74217135
    Via onderstaand link kun je een onderzoek naar de pabo’s in Nederland downloaden dat gedaan is in opdracht van de AOB.
    http://www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=7677
      Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:59:28 #23
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_74218945
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 11:08 schreef Rianne84 het volgende:
    Via onderstaand link kun je een onderzoek naar de pabo’s in Nederland downloaden dat gedaan is in opdracht van de AOB.
    http://www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=7677
    erg interessant stuk!
    pi_74270557
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 14:11 schreef BartUlft het volgende:

Ging heel goed, de leerlingen waren erg enthousiast en het uitleggen ging ook goed... M'n stagebegeleidster was ook erg tevreden, ze zei dat niet veel het zo doen tijdens hun eerste lessen.

Bij ons is dit jaar 20% op de PABO man, ten opzichte van iets van 11% vorig jaar.

Wat me ook opvalt hier (1e jaar): steeds meer klasgenoten beginnen af te haken en te stoppen met de opleiding nu. Is dat bij jullie ook?

Had van de week ook al eens een reactie ingevoerd, maar toen viel internet weg en was m'n bericht ook weg .
    pi_74270742
    Bij ons zijn er inmiddels 3 afgehaakt...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')