abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:49:11 #51
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73793145
Ziet er goed uit Rienie!
Mooie zalm! En ook al van die rechte garnalen Toch eens naar op zoek. Dat is de rede waarom ik nooit nigiri maak eigenlijk. Terwijl ik het juist ook zo lekker vind zonder nori.

En rijst weggooien is minder erg dan ingredienten hoor! Mijn laatste rol is altijd een hele dikke: propvol restjes.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_73794054
Thanks voor de complimenten!

De garnalen waren niet recht van zichzelf hoor, heb eens bij de turkse winkel een zak ingevroren garnalen zonder kopje gekocht, die zijn gewoon krom. Als je ze laat ontdooien steek je er een sateprikker doorheen op zo'n manier dat je de kromming eruit buigt. Als je ze dan kookt dan zijn ze na het koken recht en dan hoef je alleen darmkanaaltje uit zijn rug te snijden en daarna verder doorsnijden en klap je ze zo open stond in een sushi boekje dat ik gekocht had.

heb het eens voor iemand anders al overgetikt, met mijn eigen aanwijzingen erbij aangezien die persoon nog nooit sushi had gemaakt.:
------
quote:
Zelf doe ik het op onderstaande manier naar een recept uit het boekje: Simpelweg lekker SUSHI.

Ingredienten voor 10 stuks:
10 grote, rauwe garnalen zonder kop *
1 el sake
1/2 tl zout
1 el rijstazijn
1/5 portie versgekookte sushirijst
wasabi pasta
japanse sojasaus. ingemaakte gember en wasabipasta voor erbij.

* Indien bevroren laat je je garnalen ontdooien.
* Pak sateprikkers en prik deze in de lengte door de sushi heen, vanaf de plek waar het kopje zat. Zorg ervoor dat de garnaal i.p.v krom nu rechtgetrokken wordt. Dit is belangrijk, zo blijven ze mooi recht tijdens het koken en zijn ze makkelijk te gebruiken op je sushi.
* Zet een pan met water op en gooi de sake en het zout erin en wacht totdat het kookt.
* Leg de garnalen in het water en laat ze er ongeveer 2 minuten in liggen sudderen totdat ze mooi roze zijn.
* Laat ze vervolgens uitlekken en afkoelen.

* Als de garnalen zijn afgekoeld kun je ze pellen. Laat omdat het mooi is het staartje aan de garnaal zitten. Volgens Japanners is eten goed voor je als het er mooi uitziet en lekker smaakt. Het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.
* Snij met een scherp mesje de rug wat in om het darmkanaal te verwijderen, dit is een zwart streepje dat tevoorschijn komt nadat je het opengesneden hebt, je herkent het zo.
* Als het darmkanaal verwijderd is maak je de inkeping dieper en klap je de garnaal open.
* Besprenkel de garnalen met rijstazijn en leg ze in de koelkast.

* Maak je hand een beetje vochtig en pak een hoeveelheid rijst ter grootte van een golfbal in je hand. Druk dit met je hand samen tot een ovaal bolletje. Druk het met de vingers van je andere hand samen tot een rechthoekje van ongeveer 5x2 cm.
* Pak een garnaal en indien gewenst doe je er met je vinger een beetje wasabi in.
* Leg de garnaal over het blokje rijst en druk de zijkanten licht aan in de korte uiteinden van het rijstblokje zodat het blijft vastzitten.
* Doe dit met de rest van de garnalen opnieuw.
* Dan serveren met wasabi, sojasaus en de gember
pi_73916383
Iemand hier weleens sushi met makreel gemaakt? Ik wil graag nigiri met makreel maken, maar volgens mij moet ik dan eerst nog wat met de makreel doen tegen eventuele parasieten.
Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel een goed duidelijk receptje?
pi_73958910
Zaterdag weer lekker sushi maken
Dit keer met japanse beefgroente-rolletjes als bijgerecht.

Ik hou altijd nori over, maar een paar dagen later is hij helemaal slap dat vind ik zo zonde.
Kan ik het misschien invriezen?
De laatste paar keer maakte we voor 2 dagen suhis om zo alle spulletjes op te krijgen, maar de volgende dag is de sushi toch echt minder lekker.

En heeft er nog iemand lekkere tips voor vulling naast tonijn, zalm, komkommer, surimi en avocado. Ik kan in mijn japanse kookboeken niet zoveel vinden. (alleen maar ingewikkelde dingen)
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  donderdag 22 oktober 2009 @ 21:00:52 #55
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73962619
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:38 schreef aceHigh het volgende:
Iemand hier weleens sushi met makreel gemaakt? Ik wil graag nigiri met makreel maken, maar volgens mij moet ik dan eerst nog wat met de makreel doen tegen eventuele parasieten.
Niet zo heel ingewikkeld.
quote:
Buy extremely fresh mackerel. Take the guts out and fillet the fish. Soak the slices in rice wine vinegar for one hour. Wipe the fish well with a paper towel and peel the skin. Slice the fish into smaller pieces diagonally.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 22:12:53 #56
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73965641
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 15:38 schreef aceHigh het volgende:
Owjee, hoe zat het ook alweer...
Zeevis is rauw geen probleem, die bevatten geen parasieten.
Met zoetwatervis(oa makreel dus) heb je wel dat risico. Of het moet goed diepgevroren zijn geweest. Dan gaan de eventuele parasieten dood. Vis die je in Nederland koopt is vaak ingevroren geweest.
Correct me if I'm wrong!

Nog wat info van het weblog van Mirugai over marineren:
http://sushi.web-log.nl/sushi/2005/10/index.html
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 22:18:58 #57
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73965935
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 19:06 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik hou altijd nori over, maar een paar dagen later is hij helemaal slap dat vind ik zo zonde.
Kan ik het misschien invriezen?
Ik plak het pakje altijd weer dicht met plakband. Even de lucht uit de verpakking drukken. Blijf goed krokant tot de volgende keer bij mij,

En voor sushi-vulling-tips:
Je moet even het topic een beetje door neuzen.(Als je dat al niet gedaan hebt) Er komen vaak lekkere dingen voorbij. Ik lees altijd even wat terug voordat ik het ga maken. Zo kom ik weer op nieuwe dingen.
Iets wat iig de laatste tijd vaak terugkomt is mango. Zalm met mango, mango met munt en dat soort variaties. Zalm met kruidenkaas al eens gemaakt?
Meer kan ik even niet bedenken op dit moment. Succes en vooral eet smakelijk! (Owja, altijd leuk: foto's maken!)
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_73968788
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:18 schreef mmascha het volgende:

[..]

Ik plak het pakje altijd weer dicht met plakband. Even de lucht uit de verpakking drukken. Blijf goed krokant tot de volgende keer bij mij,

En voor sushi-vulling-tips:
Je moet even het topic een beetje door neuzen.(Als je dat al niet gedaan hebt) Er komen vaak lekkere dingen voorbij. Ik lees altijd even wat terug voordat ik het ga maken. Zo kom ik weer op nieuwe dingen.
Iets wat iig de laatste tijd vaak terugkomt is mango. Zalm met mango, mango met munt en dat soort variaties. Zalm met kruidenkaas al eens gemaakt?
Meer kan ik even niet bedenken op dit moment. Succes en vooral eet smakelijk! (Owja, altijd leuk: foto's maken!)
Thnx voor de tips!
Als het er een beetje fatsoenlijk uitziet zal ik zeker foto's maken!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_73969573
makreel is zeevis
Ja doei.
pi_73973022
En ik maar met mijn hengeltje in de Waal wachten....
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:25:41 #61
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73973368
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 23:59 schreef motorbloempje het volgende:
makreel is zeevis
Oeps!
Daar gaat mijn verhaal!

Bedankt voor de correctie.
Maar heb je met zeevis dan ook kans op parasieten? Nu ben ik ook wel benieuwd naar het juiste antwoord.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_73973477
Hier, eerste hit google van van onze medefokker mirugai:

http://sushi.web-log.nl/sushi/2005/10/parasieten.html
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_73973544
Afgelopen week sushi gemaakt voor een stel vrienden en smaken gebruikt die mij tot nu toe goed zijn bevallen. Misschien niet allemaal echt Japans, maar daar ben ik inmiddels aardig vanaf gestapt. De basis wel maar verder doe ik het toch zoals wij het lekkerst vinden en dat lukt vrij aardig volgens de eters.

Had 5 basisgerechten gemaakt en verschillend aangevuld met omelet-advakodo-lente-uitjes-komkommer-crabsalade-raviottisaus-soya-wasabi-zachte roomkaas met bieslook. De saus en crabsalade in heel kleine hoeveelheden uiteraard maar een klein beetje ter versterking van sommige smaken.

1 Zalm een beetje vermengen van te voren met die zachte roomkaas, is echt verrukkelijk.
Daarbij nog wat komkommer en of advakado wat strookjes lenteui en andere hierboven genoemde zaken die je zelf goed vind combineren.

(Als voorgerechtje had ik dunne zalmplakjes genomen, daar roomkaas op gesmeerd (heel dun) opgerold en met een prikkertje opgediend. In stukjes gesneden van ongeveer 3 cm breed en 1,5 cm hoog. Scoor je enorm mee want ze stikken dan al van de honger en vinden dit receptje top, Dan is de toon al aardig gezet in positieve richting)

2 Makreel met komkommer. Heb een vers gerookte makreel gekocht en die zeer nauwkeurig schoongemaakt waarbij ik zeker wist dat er geen graatje meer in zat. Met een groot mes goed fijn gemaakt en op de rijst verspreid, wat frisse komkommer erbij, super

Ik ga zo verder in een volgende reactie ben bang dat misschien de tekst kwijt raak....

[ Bericht 2% gewijzigd door AllRight op 23-10-2009 09:00:05 ]
pi_73973654
O K gaan we weer verder

3 Gerookte forel. Heb een stel fileetjes gekocht en die mooi in lengtestukjes gesneden. Deze kan je aanmaken met bijna alles wat hier boven staat, zelfs met omelet erbij, lenteuitjes en noem maar op. Voordien was ik nooit zo'n "forelman" maar voor de sushi vind ik ze echt goed.

4 Crab imitatie (Surimi) en daar kan je ook van alles bijvoegen, ook wat zalmsnippers, lenteui, beetje sauzen etc. en een beetje goede kwaliteit crabsalade mmmm. Weet eigenlijk niet eens precies wat ik er allemaal bijstop maar ze smaken perfect in de verschillende samenstellingen

5 Een op smaak gebrachte dikke en stevige omelet mooi in langwerpige stukjes snijden en met dat als basis ook van alles toevoegen naar eigen smaak met bovenstaande ingrediënten

Wel kwast ik bij alle smaken met een fijn kwastje een mengeling van soyasaus met wasabi op de rijst als ik begin. Dus blad Nori, daarop de rijst verspreiden en dan wat soya/wasabi met de kwast aanbrengen (niet te veel een mooi verspreid) en dan beginnen met de ingredienten.

Dus 5 receptjes die bijna iedereen lekker vind. Niet teveel bij elkaar gooien maar zoeken naar je favoriete combinaties met dit materiaal als basis werkt gewoon heel goed.

Daarnaast maak ik nog wat Temaki met dezelfde materialen en voeg ik aan het einde nog een eetlepel eitjes van de Vliegende Vis toe, ben de naam ff kwijt maar het lijkt op Bokito maar dan anders De Temaki maak ik niet groot maar wel fijn anders zit je snel vol en dat is jammer. De sushi snij ik nooit zo dik want de eters vinden het leuk om van alles zoveel mogelijk te proberen.

Succes en smakelijk!

Zal er nog een plaatje bijdoen van een vorige keer, hoe ik het dan opdien. Allemaal heel simpel maar toch met een leuke uitstraling. Daar was de Temaki nog wel behoorlijk groot, nu nog maar een derde daarvan...

[ Bericht 5% gewijzigd door AllRight op 23-10-2009 09:22:14 ]
pi_73975486
Klinkt lekker AllRight.. Toch volgende keer maar eens wat andere vissoorten proberen als ik weer eens sushi maak dan de standaard zalm en tonijn die ik altijd gebruik..
De manier van opdienen ziet er erg leuk uit op de foto! Krijg meteen weer zin in sushi als ik dat zie :-D
pi_73976855
Tis ook echt lekker als je de smaken een beetje samenvoegd.
En voor de liefhebber van rauwe verse vis maak je er wat Nigiri bij en je hebt een mooi compleet menu met voor elkwat wils.

Ben er wel achter dat ook de rijst errug belangrijk is en goed klaargemaakt moet worden.
Daar heb ik me in eerste instantie het meest op gefocust en nu aardig onder controle.
pi_73979234
Klinkt allemaal heel erg lekker! Toch weer ideetjes opgedaan!

nog een vraagje: waar heb je die mooie gedecoreerde sushi oke's gekocht waarin je de sushi serveert?
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:39:19 #68
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73980078
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 08:35 schreef Pheno het volgende:
Hier, eerste hit google van van onze medefokker mirugai:

http://sushi.web-log.nl/sushi/2005/10/parasieten.html
Dat linkje staat ook in mijn bericht.
Toch de eerste en beste info ;-) Maar eens echt goed doorlezen zo.

Ziet er weer goed uit Allright!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_73981404
Rienie, die schalen heb ik gekregen en staan idd erg leuk mét sushi
pi_73981454
ohh leuk zeg! Ik ga eens zoeken
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:36:18 #71
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73988877
quote:
Daarnaast maak ik nog wat Temaki met dezelfde materialen en voeg ik aan het einde nog een eetlepel eitjes van de Vliegende Vis toe, ben de naam ff kwijt maar het lijkt op Bokito maar dan anders De Temaki maak ik niet groot maar wel fijn anders zit je snel vol en dat is jammer. De sushi snij ik nooit zo dik want de eters vinden het leuk om van alles zoveel mogelijk te proberen.

Tobiko.

Ik vind dat zwarte servies mooi
Die schalen blijven geweldig!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 15:02:22 #72
269011 Jussle
It's a hussle.
pi_74151060
Laatst sushi bij de wok gehad, wat lekker.
Kwam er trouwens achter dat als je het sap van blik-mandarijnen op de bodem van je bord deed, en daarop je sushi legde, dat er dan een lekkere smaak van de mandarijn bij kwam
x Jussle
pi_74151341
Sushi een dagje laten staan, sushi doordrenken met mandarijnsiroop, stelletje barbaren.

@Jussle: misschien moet je aan de sushi met mango, als je van fruitig houdt
  woensdag 28 oktober 2009 @ 18:57:13 #74
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_74159296
Iemand ervaring met het assortiment van de Asiana Superstore uit tilburg?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 28 oktober 2009 @ 19:06:24 #75
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_74159661
Ik ben er wel eens geweest. Mijn indruk kun je hier lezen: http://tokowijzer.wordpress.com/asiana-superstore-tilburg/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')