In onderstaand stukje staan geen uitgaven. Zouden op zich ook wel makkelijk te vinden zijn. Volgens mij is het nu nog niet dramatisch groot, maar je hoeft geen Einstein te zijn om in te zien dat het probleem in de toekomst groter gaat worden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:37 schreef kitao het volgende:
Hoe groot was het aow gat in 2008 , dwz hoe groot was het verschil in inkomsten en uitgaven ?
Waarom zou iemand die wel voldoende middelen heeft om voor zijn eigen oude dag te zorgen hieraan meebetalen ?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Nee, dat bedoelde ik niet. Bedoelde alleen te zeggen dat vaak de fout wordt gemaakt de verbinding te maken tussen `AOW premies betalen´ en ´Hoogte AOW´. (Trouwens nu ook in het kabinetsoverleg).
Terwijl het principe van een volksverzekering (wat de AOW is) is, is dat iedereen (ongeacht hij of zij hier premie voor betaald) hiervoor verzekerd is.
Omdat het geen AOW_recht is, maar een AOW_plicht!quote:
Tja, nu rommel je aan het principe van een volksverzekering. Hieraan betaal je mee, met de kans dat je daar nooit gebruik van zult maken. AWBZ bijvoorbeeld. Maar dat is een andere discussie dan de discussie hoe je AOW betaalbaar wilt houden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:41 schreef kitao het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die wel voldoende middelen heeft om voor zijn eigen oude dag te zorgen hieraan meebetalen ?
Waarom zou iemand die nooit ziek is wel zorgkosten betalen?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:41 schreef kitao het volgende:
Waarom zou iemand die wel voldoende middelen heeft om voor zijn eigen oude dag te zorgen hieraan meebetalen ?
Miljoenennota : AOW 30 miljard euro aan uitgaven , begroot.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:40 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
In onderstaand stukje staan geen uitgaven. Zouden op zich ook wel makkelijk te vinden zijn. Volgens mij is het nu nog niet dramatisch groot, maar je hoeft geen Einstein te zijn om in te zien dat het probleem in de toekomst groter gaat worden.
De opbrengsten uit AOW-premie neemt al jaren af, van 18,2 miljard euro in 2003, naar 17,5 in 2008 terwijl de uitgaven aan AOW juist stijgen. De verwachting is dat de premie-inkomsten zullen blijven dalen door de afnemende groep die de premies moet betalen. De uitgaven aan AOW zullen tot 2040 daarentegen stijgen naar 43 miljard euro op basis van gelijkblijvend prijspeil en AOW met 65 jaar. Nu al wordt de AOW betaald uit de belastingopbrengsten die alle belastingbetalers, ook 65-plussers betalen, dit zal naar verwachting alleen maar toenemen. Verdere fiscalisering van de AOW dus, daar was geen Bos-belasting voor nodig.
Juist vanwege de tegenstelling dalende inkomsten uit AOW-premie en stijgende AOW kosten en daardoor een steeds grotere hap uit de overheidsmiddelen is het plan van de verhoging AOW-leeftijd geboren. Wanneer de AOW-leeftijd in stappen verhoogd wordt naar 67 jaar zal dat tegen die tijd (2040) 4,2 miljard euro aan kosten schelen.
[omdat we geen mensen op straat willen zien sterven.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:45 schreef SicSicSics het volgende:
Waarom zou iemand die nooit ziek is wel zorgkosten betalen?
Wie is zo arbeidsongeschikt dat hij niet kan bellen , computeren of postzegels plakken ?quote:Waarom zou iemand die nooit arbeidsongeschikt is wel premie moeten betalen?
Geen idee , ik heb die dingen daar niet neergezet.quote:Waarom zou iemand die nooit over straat loopt wel moeten betalen voor lantaarnpalen?
Je woont in een huis met een riool. Je beslist zelf om daar te gaan wonen of niet.quote:Waarom moet iemand die achter in zijn tuin schijt wel rioolrecht betalen?
Pffft, nou vooruit!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:41 schreef kitao het volgende:
Waarom kunnen zij het in die 15-67=52 jaar niet betalen ?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Pffft, nou vooruit!
Omdat iedereen die dat niet kan betalen, in een collectief stelsel met alleen maar arme stumperds, het nog steeds niet kan betalen!![]()
DSBquote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:08 schreef kitao het volgende:
Waarom kunnen zij het in die 15-67=52 jaar niet betalen ?
Dat is 1 reden!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:13 schreef kitao het volgende:
Ik ben je even kwijt. Die bank die omvalt ?
Zit dat bij de belasting inbegrepen, dan?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:09 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Iedereen die in Nederland loonbelasting en/of inkomstenbelasting (IB) betaalt en nog geen 65 jaar of ouder is, betaalt AOW-premie.
25 is aanvullend pensioen geloof ik...
Hangt er vanaf, als je meer belasting moet betalen dan de heffingskorting dan betaal je belasting en premies volksverzekering.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zit dat bij de belasting inbegrepen, dan?
Voorbeeldje: mijn zoon van 17. Fulltime scholier, gaat 'wit' oppassen en krijgt dit bruto uitbetaald. Hij gaat straks een aangifteformulier invullen en krijgt dan mogelijk een naheffing. Zit hier dan die premie al in, of moet zijn werkgeefster dit apart betalen?
Overigens hoorde ik dat je op die leeftijd en voor dat bedrag, nauwelijks belasting hoeft te betalen. Gaat over pakweg 200 euro per maand.
Toch is er ook wel wat te zeggen voor Kitao's opmerking.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:18 schreef SicSicSics het volgende:
Maar er zijn legio redenen te verzinnen waarom het sociaal is om een AOW op te bouwen met z'n allen.
Geen flauw idee! Ben geen belasting adviseur!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Zit dat bij de belasting inbegrepen, dan?
Voorbeeldje: mijn zoon van 17. Fulltime scholier, gaat 'wit' oppassen en krijgt dit bruto uitbetaald. Hij gaat straks een aangifteformulier invullen en krijgt dan mogelijk een naheffing. Zit hier dan die premie al in, of moet zijn werkgeefster dit apart betalen?
Overigens hoorde ik dat je op die leeftijd en voor dat bedrag, nauwelijks belasting hoeft te betalen. Gaat over pakweg 200 euro per maand.
1) Nee, je krijgt geen geld terug maar je kunt eventueel gemoedsbezwaarde worden, dan hoef je geen premie meer te betalen, maar bouw je vanaf dan ook geen AOW-rechten meer op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:17 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik wil afstand doen van mijn recht op AOW.
Krijg ik nu mijn geld terug ?
Ik emigreer op mijn oude dag naar Nieuw-Zeeland.
Wordt mijn aow toegestuurd ?
1) Kan dat wel joh!?!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:15 schreef Montagui het volgende:
1) Nee, je krijgt geen geld terug maar je kunt eventueel gemoedsbezwaarde worden, dan hoef je geen premie meer te betalen, maar bouw je vanaf dan ook geen AOW-rechten meer op.
2) Ja, als je dat graag wil kan dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |