Wtf?quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
Typisch dat je op de DSB-site nog producten kunt aanvragen. Waarom is dat niet geblokkeerd? De site blijft 't verbazingwekkend goed doen....
Ja, maar die uitloop nam dus dagelijks af. En dat zegt de rechter ook. Op basis van die uitstroom (die dus afnam) werd de DSB niet onder curatele gezet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Die uitloop is dus toch grotendeels te danken aan Lakeman
Dat betwijfel ik, Lakeman is hooguit de druppel geweest. Er zou niet massaal op deze oproep gereageerd zijn als DSB zijn reputatie niet had verbruid.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Die uitloop is dus toch grotendeels te danken aan Lakeman
DSB is op basis van 1 nacht lekken failliet gegaan. Lees dat vonnis maar van de rechtbank.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, Lakeman is hooguit de druppel geweest. Er zou niet massaal op deze oproep gereageerd zijn als DSB zijn reputatie niet had verbruid.
Iedereen kan dus een bank laten vallen, blijkt. Zorg dat voldoende media het overnemen en ook de ING, SNS of de Rabobank kunnen door een run in de problemen komen. Zeer fragiel systeem dit...quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:26 schreef capricia het volgende:
DSB is dus op basis van 1 nacht onder curatele geplaatst...tering!
De wonderen van fractioneel bankieren.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Iedereen kan dus een bank laten vallen, blijkt. Zorg dat voldoende media het overnemen en ook de ING, SNS of de Rabobank kunnen door een run in de problemen komen. Zeer fragiel systeem dit...
Het was gewoon een laatste zetje wat nodig was.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Iedereen kan dus een bank laten vallen, blijkt. Zorg dat voldoende media het overnemen en ook de ING, SNS of de Rabobank kunnen door een run in de problemen komen. Zeer fragiel systeem dit...
Ik ben er nu wel van overtuigd dat een gezonde bank door toedoen van een beperkte groep mensen kan vallen. Zeker met hulp van het internet. Dat baart me eigenlijk best wel zorgen!quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, Lakeman is hooguit de druppel geweest. Er zou niet massaal op deze oproep gereageerd zijn als DSB zijn reputatie niet had verbruid.
Ach welnee. Zo erg is het helemaal niet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik ben er nu wel van overtuigd dat een gezonde bank door toedoen van een beperkte groep mensen kan vallen. Zeker met hulp van het internet. Dat baart me eigenlijk best wel zorgen!
Dat is geen gezonde bank, die bank heeft dan immers de valse belofte van direct opeisbaarheid van het tegoed aan zijn klanten gedaan. Een belofte die niet gedaan had mogen worden omdat de bank daar niet de middelen voor kan hebben indien zij de direct opeisbare tegoeden uitleent. Een bedrijf dat failliet gaat als nog niet eens 13 % van de klanten weg loopt is niet gezond.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:48 schreef Lemans24 het volgende:
Ik ben er nu wel van overtuigd dat een gezonde bank door toedoen van een beperkte groep mensen kan vallen.
Zeker! Maar met al 317 miljoen afgeboekt spaargeld van 1 t/m 3 oktober, is er afgelopen nacht toch niet buitensporig veel extra weggehaald?quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Het was gewoon een laatste zetje wat nodig was.
Ik zie nu eindelijk de bedragen die er iedere dag weg gehaald werden.
Bijzonder interessant om te zien, dat verloop.
Hoe groter de bank, hoe groter de groep mensen die daarvoor nodig is. En het vertrouwen in die bank moet dan al slecht zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik ben er nu wel van overtuigd dat een gezonde bank door toedoen van een beperkte groep mensen kan vallen. Zeker met hulp van het internet. Dat baart me eigenlijk best wel zorgen!
Gezellige tafelquote:Op maandag 12 oktober 2009 17:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
Maandag 12 oktober, 23.00 - 23.50 uur, Ned 1
Vandaag in Pauw & Witteman
De DSB-bank is vandaag door de Amsterdamse rechter onder curatele gesteld. Klanten kunnen op het moment niet meer bij hun spaargeld. Hoe heeft het zo ver kunnen komen en wat betekent deze ontwikkeling voor de klanten van de bank? Daarover praten Arnoud Boot, Antoinette Hertsenberg, Ewoud Irrgang, Willem Middelkoop en Pieter Lakeman
welke bank heeft dat wel dan?quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is geen gezonde bank, die bank heeft dan immers de valse belofte van direct opeisbaarheid van het tegoed aan zijn klanten gedaan. Een belofte die niet gedaan had mogen worden omdat de bank daar niet de middelen voor kan hebben indien zij de direct opeisbare tegoeden uitleent.
Geen idee, alle banken zijn denk ik ongezond. De een wat ongezonder dan de andere, een bank als Triodos bank zou ik niet echt ongezond noemen, maar écht gezond ook weer niet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:52 schreef Lemans24 het volgende:
Welke bank heeft dat wel dan?
Zelfs dat denk ik niet, dan zou er een voorziening voor moeten bestaan in de boekhouding van de overheid om de direct opeisbare tegoeden weer tot 100 % te dekken.quote:Waarschijnlijk alleen ABN-AMRO/Fortis op dit moment
Maar die groep is ook sneller groter als een bank meer klanten heeft.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:51 schreef Q. het volgende:
Hoe groter de bank, hoe groter de groep mensen die daarvoor nodig is. En het vertrouwen in die bank moet dan al slecht zijn.
Dat staat dus ook in dat vonnis. Daarom is het zo interessant.quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:51 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zeker! Maar met al 317 miljoen afgeboekt spaargeld van 1 t/m 3 oktober, is er afgelopen nacht toch niet buitensporig veel extra weggehaald?
Dat zijn toch duizenden mensen die toen hun geld hebben opgenomen. Da's best een groot aantalquote:Op maandag 12 oktober 2009 17:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat staat dus ook in dat vonnis. Daarom is het zo interessant.
Vanochtend rond half 10 was er weer 40 miljoen weggehaald...op basis van twitter en de Volkskrant...en dat was voor de rechter doorslaggevend. Dat het vertrouwen van de consument er dus niet meer was.
Op basis van 1 nacht!
En de grote vraag is dan: wie heeft er gelekt?quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:56 schreef capricia het volgende:
"Voor de beslissing van de rechtbank is niet van belang hoe de sterke uitstroom van liquiditeiten bij DSB is ontstaan, maar is het enkele feit dat deze in de afgelopen nacht heeft plaatsgevonden, terwijl gezien de publicitaire belangstelling niet te verwachten is dat deze nog tot staan zal komen, reeds grond voor het toepasselijk verklaren van de noodregeling. "
Een zinkend schip, zegt de rechter dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |