Nederlandse expat wil overzichtelijke keten
„Slenteren tussen vertrouwde spullen”
AMSTERDAM - Veel Nederlandse winkelketens doen het goed over de grens. Zo opende Hema gisteren een winkel op het Parijse treinstation Gare du Nord. De Fransen zijn enthousiast over de formule, bleek uit het succes van acht andere vestigingen op Franse bodem. Ook winkels als C&A, Zeeman en Blokker hebben vestigingen in het buitenland. Voor sommige Nederlanders is een bezoekje aan oer-Hollandse ketens in het buitenland als een weerzien met een oude vriend.
Daardoor kwam de Hema zelfs terecht in de titel van een boek: ’Ik mis alleen de Hema’, van Manon Sikkel. Het boek krijgt deze maand een vervolg: ’Ik mis nog steeds de Hema’. „Hema roept weemoed op naar de fijne kanten van Nederland, namelijk het praktische, goedkope en overzichtelijke”, zegt Sikkel.
Grap blijkt waarheid
De titel was eerst voor de grap, maar tijdens interviews met twintig Nederlandse expats in Canada, Italië, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Bulgarije ontdekte Sikkel dat de Hema echt werd gemist. „Vooral door vrouwen. Mannen zijn praktischer en stappen gewoon over naar iets vergelijkbaars als Habitat. De vrouw gaat minder voor de spullen en meer voor de winkelervaring, slenteren tussen die vertrouwde spullen."
Onmisbare merken
Dat komt overeen met het onderzoek ’Top 100 onmisbare merken van 2011’ onder duizend consumenten van Eurib (European Institute for Brand Management). Daaruit blijkt dat driekwart van de merken die Nederlanders als ’onmisbaar’ ervaren, van Nederlandse komaf is. Koplopers zijn Hema, Kruidvat en [url=www.Bol.com.]Bol.com.[/url] En het zijn vooral de vrouwen die winkels niet kunnen missen. In hun top 10 staan dan ook zeven retailmerken waaronder Hema, Blokker, Kruidvat,
Bol.com en Albert Heijn. „Vrouwen zijn loyaler en sterker gehecht aan hun favoriete merken dan mannen. Hun onmisbaarheidscores zijn gemiddeld hoger dan die van mannen”, meldt Eurib.
Gehecht aan rookworst
Maar iemand die gehecht is aan de rookworstgeur in de Hema, zal deze niet in Frankrijk treffen. De keten die ook winkels in België, Luxemburg en Duitsland heeft, ontwikkelde een formule die afwijkt van de Nederlandse. „De Nederlandse formule is voor buitenlanders onbekend, dus hebben we een indeling gemaakt waarmee men snel de weg kan vinden”, zegt Ronald van Zetten, ceo van Hema. Zo hebben de Franse filialen een indeling in domeinen als Eten, Beauty en Kantoor. Waar we in Nederland bijna blind de make-up weten te vinden, gaan Fransen naar het domein Beauty waar ze, behalve make-up, alles vinden wat met uiterlijke verzorging te maken heeft, zoals wattenschijfjes.
Feest der herkenning
Ook werd tweederde van het assortiment geschrapt. Versproducten zoals de rookworst en veel kleding voor volwassenen sneuvelden. Kinderkleding niet. „Dit wordt snel geaccepteerd”, aldus Van Zetten. Volgens hem blijft het Nederlandse karakter behouden omdat de ’herkenbare optimistische boodschap die Hema uitdraagt, gewoon meegaat naar het buitenland’. Daarbij zijn oer-Hollandse producten als stroopwafels en Jip en Janneke moeiteloos geïntegreerd. Daarmee is Hema een welkom stukje Nederland in het buitenland. Van Zetten: „We krijgen regelmatig verzoekjes van expats uit heel Europa om een winkel te openen in hun huidige woonplaats.”
Onaangepast goedkoop
Zeeman, met vestigingen in Duitsland, Frankrijk, België en Luxemburg, past zich juist niet aan. „Dat klinkt misschien hard, maar het is kostenverhogend omdat je bijvoorbeeld folders per land moet aanpassen”, zegt Jacques van der Bom, manager marketing en communicatie van Zeeman Europa. „Het kerngevoel blijft tenslotte ’goedkoop’. Wel GOED met hoofdletters”, voegt hij toe. Zeeman wil niet per se een ’Hollands gevoel’ uitdragen. „Nederlanders vinden het grappig om in de straten van Marseille of Berlijn een Zeeman tegen te komen. Maar Duitsers op Texel heb ik ook wel horen zeggen: ’Hé, hier hebben ze ook Zeeman’.”
Onhollands
Het zou heel goed kunnen dat een buitenlandse toerist in Nederland dat ook over C&A zegt. De keten met filialen in negentien Europese landen past zich, net als Hema, wel aan op de lokale markt. „C&A is Hollands trots, maar draagt dit label niet uit in het buitenland, zoals het Zweedse Ikea wel doet”, zegt Paulien Straeter, woordvoerder van C&A. „Voor Duitsers zijn wij Duits. In Nederland voeren we oer-Hollandse campagnes met Jan Smit op de Afsluitdijk, terwijl in België Piet Piraat de kinderkleding presenteert. Alleen in Nederland zijn wij Nederlands.”
Gezellig maar ordelijk
Toch roept C&A een ’vertrouwd gevoel’ op bij Kim Cornips, die in Parijs woont. „Een beetje Nederland in Parijs. Ik voel me daar Nederlander, hetgeen ik niet echt heb in Nederland zelf.” Dit gevoel roept ook Hema bij haar op. Claire Schrauwers, die lange tijd in Suriname verbleef, had een Hema in de chaotische straten van Paramaribo ook wel fijn gevonden. „Ik had behoefte aan een overzichtelijke winkel met mooie spullen.” Om die reden bezoekt Madieke van Lith, die al zeven jaar in Brussel woont, regelmatig de Hema op Avenue Louise. „Het is zo fijn geordend, maar toch op een gezellige manier.”
„Ik snak naar een Albert Heijn"
Haar Waalse hockeyvriendinnen zien Hema als ’een gewone winkel’ waar je een goedkoop sportshirtje kan kopen. „Ze hebben er geen emotionele band mee, terwijl het bij mij echt iets van thuis oproept. Verder snak ik naar een Albert Heijn. Je hebt hier gewoon geen fatsoenlijke supermarkt met gezonde kant-en-klaarmaaltijden.”