Gaat lekker daar zou het hier anders zijnquote:Londen wil banken dwingen tot krediet aan MKB
De Britse regering wil de Royal Bank of Scotland (RBS) en Lloyds Banking Group dwingen krediet te verstrekken aan kleine en middelgrote bedrijven. Zij moeten in totaal 27 miljard pond (29 miljard euro) daarvoor vrijmaken, zo meldt het Britse dagblad The Times zaterdag.
De twee banken zijn grotendeels in handen van de Britse overheid, die er vorig jaar grote belangen in nam om te voorkomen dat ze omvielen.
Vraag
Volgens het Britse ministerie van Financiën zijn zij hun toezeggingen om mkb-bedrijven leningen te verstrekken, tot nu toe niet nagekomen. Aan de vraag naar krediet ligt het volgens het ministerie niet, want er zijn voldoende kredietwaardige bedrijven die een lening willen afsluiten. Het heeft aanwijzingen dat banken hun geld vasthouden en hoge rente rekenen voor nieuwe kredieten.
Hoe de regering de banken wil dwingen toch kredieten te verstrekken, is niet duidelijk. Volgens The Times is er binnen twee weken een bijeenkomst van de financiële toezichthouder met vertegenwoordigers van alle banken en functionarissen van het ministerie van Financiën. Dan wordt dat mogelijk duidelijk.
quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:11 schreef xenobinol het volgende:
Bedrijven die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van krediet![]()
Mening echte ondernemer moet daar dus echt helemaal niets van hebben.
Genoeg ondernemers die dat inderdaad gewoon uit eigen zak voorschieten, jij vind dat raar?quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Ja, menig ondernemer betaalt zijn complete werkkapitaal graag uit eigen zak, die paar miljoen heeft hij toch maar onder zijn matras liggen.
ik wel, zeg maar ongeveer nul ondernemers.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Genoeg ondernemers die dat inderdaad gewoon uit eigen zak voorschieten, jij vind dat raar?
Ja. Natuurlijk zijn er veel ondernemers die dat uiteindelijk doen. Maar er is maar een klein gedeelte van die groep die dat bij de start van het bedrijf ook kon doen. Bijna iedereen die iets begint zal moeten lenen, hoewel dat natuurlijk ook weer af hangt van de business waar je in zit. Zonder krediet valt het ondernemerschap gewoon sterk terug.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Genoeg ondernemers die dat inderdaad gewoon uit eigen zak voorschieten, jij vind dat raar?
Dat vind ik dan weer wel. Bij deze margesexplosie hoort dat banken ook wat risico nemen, anders lijkt het zo op een kartel. Ze kunnen toch op z'n minst net doen alsof ze hun klanten niet leegplukken?quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:18 schreef Drive-r het volgende:
Niet dat ik deze gedwongen verstrekking trouwens gezond vind, om OT te blijven.
Een oud werkgever van mij nam nooit leningen, deed alles in eigen beheer, had geen enkel diploma maar is toch enorm rijk geworden met deze aanpak. Die had geen enkele moeite met het zelf financieren van miljoenenprojecten, gewoon uit eigen privé vermogen. Een ander oud werkgever deed ook geen zaken met een bank, puur uit wantrouwen tegenover deze bedrijven, omdat ze hem ooit eens flink genaaid hebben. Ik liep wel eens met hem door het magazijn en dan zei hij altijd vol trots dat alles wat hier lag betaald was. Uiteraard had dat bedrijf misschien veel harder kunnen groeien met een lening, maar dan moet je dat ook wel willen. Ik vind het getuigen van karakterquote:Op zondag 11 oktober 2009 19:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik wel, zeg maar ongeveer nul ondernemers.
kan, maar het meerendeel schudt het niet uit hun linkermouw.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een oud werkgever van mij nam nooit leningen, deed alles in eigen beheer, had geen enkel diploma maar is toch enorm rijk geworden met deze aanpak. Die had geen enkele moeite met het zelf financieren van miljoenenprojecten, gewoon uit eigen privé vermogen. Een ander oud werkgever deed ook geen zaken met een bank, puur uit wantrouwen tegenover deze bedrijven, omdat ze hem ooit eens flink genaaid hebben. Ik liep wel eens met hem door het magazijn en dan zei hij altijd vol trots dat alles wat hier lag betaald was. Uiteraard had dat bedrijf misschien veel harder kunnen groeien met een lening, maar dan moet je dat ook wel willen. Ik vind het getuigen van karakter
Dat klinkt natuurlijk top. Nu kom ik vaak bij dit soort bedrijven binnen als investeerder en dan hoor ik altijd ditzelfde mooie verhaal. Ze vertellen het graag aan hun werknemers, trots op hun prestatie. Dat is natuurlijk volledig terecht, maar bijna altijd niet correct. Uiteindelijk hebben ze dan toch een simpele verpanding van hun werkkapitaal gedaan of iets dergelijks. Dat is ook helemaal niet schokkend, deze leningen zijn goed gedekt en vaak enorm laag vergeleken bij cash flow, etc... Maar goed, ze hebben ze wel nodig...quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een oud werkgever van mij nam nooit leningen, deed alles in eigen beheer, had geen enkel diploma maar is toch enorm rijk geworden met deze aanpak. Die had geen enkele moeite met het zelf financieren van miljoenenprojecten, gewoon uit eigen privé vermogen. Een ander oud werkgever deed ook geen zaken met een bank, puur uit wantrouwen tegenover deze bedrijven, omdat ze hem ooit eens flink genaaid hebben. Ik liep wel eens met hem door het magazijn en dan zei hij altijd vol trots dat alles wat hier lag betaald was. Uiteraard had dat bedrijf misschien veel harder kunnen groeien met een lening, maar dan moet je dat ook wel willen. Ik vind het getuigen van karakter
Oke, soms zal je wel moeten, maar bedrijven die alsmaar aan het krediet infuus moeten om vooruit te komen vind ik zelf erg ongezond. Dat de banken gedwongen worden om geld uit te lenen vind ik dan in sommige gevallen wel te rechtvaardigen, tenslotte zijn ze gered met belastinggeld. Daar mogen best tegenprestaties voor verlangt worden.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ja. Natuurlijk zijn er veel ondernemers die dat uiteindelijk doen. Maar er is maar een klein gedeelte van die groep die dat bij de start van het bedrijf ook kon doen. Bijna iedereen die iets begint zal moeten lenen, hoewel dat natuurlijk ook weer af hangt van de business waar je in zit. Zonder krediet valt het ondernemerschap gewoon sterk terug.
Niet dat ik deze gedwongen verstrekking trouwens gezond vind, om OT te blijven.
Natuurlijk, een bedrijf moet niet om kunnen vallen door de schuldenlast, da's gewoon geen goed ondernemen. Je moet alleen niet direct elke lening gelijk stellen. Je hebt leningen en LENINGEN. Bijna elke ondernemer met groot werkkapitaal zal dat op de een of andere manier financieren, da's gewoon nodig in meeste gevallen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Oke, soms zal je wel moeten, maar bedrijven die alsmaar aan het krediet infuus moeten om vooruit te komen vind ik zelf erg ongezond. Dat de banken gedwongen worden om geld uit te lenen vind ik dan in sommige gevallen wel te rechtvaardigen, tenslotte zijn ze gered met belastinggeld. Daar mogen best tegenprestaties voor verlangt worden.
je voelt 'm al aankomen, nietwaar? Marktwerking? In de bancaire sector ?quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:30 schreef Drive-r het volgende:Het ongezonde van het gedwongen lenen is dat de marktwerking hierdoor verdwijnt en het is die marktwerking die er ook voor moet zorgen dat geld verantwoord wordt uitgeleend (ik weet dat ik mijzelf hier open stel voor veel commentaar, maar het is het principe dat ik even wil aanstippen). Een bank leent tenslotte enkel als het bedrijf gezond is en het geld dus terug kan komen. Door te dwingen verlies je die check.
Ik gaf hem al aan, dus je commentaar lijkt me overbodig.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je voelt 'm al aankomen, nietwaar? Marktwerking? In de bancaire sector ?
Op welke planeet? Ik zie marges die verdrievoudigd zijn in een jaar tijd. Bij om het even welke bank, bij om het even welk risico.
De gouden jaren '90 zijn weer terug (althans in Nederland, in de UK heb ik geen inzicht)
/edit/ nog even los van het feit dat het kennelijk een maatschappelijke verantwoordelijkheid van de publieke sector is om de bancaire sector te redden, maar dat omgekeerd onverantwoord is
nog net zo valide hoor, hoe vaak je 'm ook aangeeft.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:37 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik gaf hem al aan, dus je commentaar lijkt me overbodig.
Waarmee exact? Dat de winsten van banken explosief gestegen zijn? Dat is evident. Het heeft echter niks te maken met dit type financieringen in het MKB.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nog net zo valide hoor, hoe vaak je 'm ook aangeeft.
Maar ben je het er mee eens, of niet, da's de vraag?
Ze zijn niet onrendabel. Maar als je je klanten nog wat meer afknijpt valt er nog meer winst uit te peuren. Zie het even niet uit een investment bank perspectief, maar vanuit een Rabo, ING, SNS, etc. perspectief. Zelfs als je meer geld dan de lening zelf hebt uitstaan bij een bank, in casu Rabo, kijken ze je nog schaapachtig aan als je vraagt waarom ze hun marge hebben verdrievoudigd, terwijl hun risico, en ook hun additionale risico nul komma niks is. Op de achtergrond hoor je hun antwoord: omdat we het kunnen meneer. Omdat elke bank dat doet op dit moment doet, omdat de oude afspraken weer gelden, zonder inmmening van die irrritante prijsvechters en outsiders.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Waarmee exact? Dat de winsten van banken explosief gestegen zijn? Dat is evident. Het heeft echter niks te maken met dit type financieringen in het MKB.
Ik begrijp verder je punt niet helemaal. Omdat de banken geholpen zijn, moeten ze ons nu helpen door onrendabele leningen te verstrekken aan instellingen die niet kredietwaardig genoeg zijn om dit in een normale markt te kunnen. Allemaal zodat we weer een nieuwe bubbel van waardeloze leningen hebben voor de toekomst.
Nee, lijkt me top.
Wie heeft het hier over een investment banking perspectief? En het marge verhaal, heb je daar ook maar enigzins data voor? Volgens mij werden leningen juist steeds goedkoper tot 2007, dat kan ik beamen als grootgebruiker van dit soort krediet. Nu zijn de marges inderdaad een stuk hoger, maar dat is enigzins te verwachten gegeven het gestegen risicoprofiel in deze downturn en het gebrek aan kapitaal.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ze zijn niet onrendabel. Maar als je je klanten nog wat meer afknijpt valt er nog meer winst uit te peuren. Zie het even niet uit een investment bank perspectief, maar vanuit een Rabo, ING, SNS, etc. perspectief. Zelfs als je meer geld dan de lening zelf hebt uitstaan bij een bank, in casu Rabo, kijken ze je nog schaapachtig aan als je vraagt waarom ze hun marge hebben verdrievoudigd, terwijl hun risico, en ook hun additionale risico nul komma niks is. Op de achtergrond hoor je hun antwoord: omdat we het kunnen meneer. Omdat elke bank dat doet op dit moment doet, omdat de oude afspraken weer gelden, zonder inmmening van die irrritante prijsvechters en outsiders.
Overigens werden eind jaren 70 begin jaren 80 op aangeven van de politiek wel leningen verstrekt aan bijvoorbeeld RSV, helaas was de tegenprestatie de soepele regelgeving welke mede debet is aan de huidige situatie. Nu is de tegenprestatie al gegeven in de vorm van totaal onzakelijke leningen en garanties vanuit de overheid. Mag er dan ook iets voor teruggevraagd worden, of is het alleen eenwegsverkeer? Nogmaals, vanuit algemeen bank perspectief, niet vanuit investment bank perspectief?
Beide opties zijn inderdaad prima in mijn ogen, die zijn tenminste consistent. Wat er nu gebeurt is een beetje dingen oplappen met noodgrepen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:05 schreef xenobinol het volgende:
Het zou rechtvaardig geweest zijn en waarschijnlijk ook veel beter als de slechte banken geen overheidsgeld hadden gekregen maar gewoon failliet verklaard zouden zijn. Het probleem is dat het niet aan het publiek te verkopen is dat een bank gered word met belastinggeld en vervolgens niet doet wat het moet doen. De overheid kan dan beter alle banken nationaliseren en het bankieren tot overheidstaak verheffen. Zou wat mij betreft beter zijn.
Eens, de consistentie ligt onder vuur. Maar hadden de banken dan ook niet zelf consistent moeten zijn? Ik neem aan dat ze zelf aangeklopt hebben voor een injectie? Of zouden de overheden vooraan hebben gestaan met de doping?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:08 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Beide opties zijn inderdaad prima in mijn ogen, die zijn tenminste consistent. Wat er nu gebeurt is een beetje dingen oplappen met noodgrepen.
Mijn god.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:11 schreef xenobinol het volgende:
Is dat zo vreemd?quote:
Ja, omdat je bij het MKB niet alleen moet denken aan een toko die wat dozen verschuift, maar er ook genoeg projectorganisaties zijn. Als jij een project van 20M doet, met 1M marge, dan zal je hoogstwaarschijnlijk toch echt wat krediet nodig hebben van de bank slechts en alleen om de timingverschillen tussen uitgaven en inkomsten te financieren. En nee, daar zit dan over het algemeen geen DGA boven die wel even ergens anders 19M vandaan tovert.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:13 schreef xenobinol het volgende:
Is dat zo vreemd?
Gebrek aan kapitaal?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:07 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over een investment banking perspectief? En het marge verhaal, heb je daar ook maar enigzins data voor? Volgens mij werden leningen juist steeds goedkoper tot 2007, dat kan ik beamen als grootgebruiker van dit soort krediet. Nu zijn de marges inderdaad een stuk hoger, maar dat is enigzins te verwachten gegeven het gestegen risicoprofiel in deze downturn en het gebrek aan kapitaal.
helaas heeft dat niet altijd met economisch onzekere tijden te maken, maar vooral met het onbreken van marktwerking. Waar jij zo'n voorstander van was. Jammer dat Bos geen kloten heeft.quote:Jouw verhaal doet het wellicht goed bij de borrel, maar is zie het simpelweg niet zo als klant van dit soort banken. Ondernemers die hierover klagen, begrijpen wellicht niet dat het niet altijd maar goedkoper kan worden en dat in een economisch onzekere tijd krediet duurder is.
Je bent als ondernemer volgens mij niet heel goed bezig met een marge van 5% ?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, omdat je bij het MKB niet alleen moet denken aan een toko die wat dozen verschuift, maar er ook genoeg projectorganisaties zijn. Als jij een project van 20M doet, met 1M marge, dan zal je hoogstwaarschijnlijk toch echt wat krediet nodig hebben van de bank slechts en alleen om de timingverschillen tussen uitgaven en inkomsten te financieren. En nee, daar zit dan over het algemeen geen DGA boven die wel even ergens anders 19M vandaan tovert.
Dat ligt eraan hoe je marge bepaalt.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:18 schreef xenobinol het volgende:
Je bent als ondernemer volgens mij niet heel goed bezig met een marge van 5% ?
Je bedoelt in welke tijdsspanne dit het rendement is?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe je marge bepaalt.
Nee, als jij zowel je directe als indirecte kosten toerekent aan dat project, dan is die 5% zo gek nog niet, want dat is gewoon netto verdienen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:20 schreef xenobinol het volgende:
Je bedoelt in welke tijdsspanne dit het rendement is?
Jij wordt niet gehinderd door enig bedrijfskundig inzicht, zo te lezen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:11 schreef xenobinol het volgende:
Jij hebt echt werkelijk 0.0 begrip van hoe een bank werkt, of niet?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Gebrek aan kapitaal?
De bank wil mijn centen nog geeneens. De reden: ze kunnen zich kennelijk goedkoper funden dan de 1 jaarsrente deposotie die van ruim 5% naar 1,5% is gegaan. Wat doet de 1 jaar debetrente? Nee joh, die is met wat creatief rekenen wel een procent gedaald. Wat dat met de marge doet, hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Let wel: met nul risico, want ik heb meer geld uitstaan, dan ik leen, bij exact hetzelfde bankfiliaal.
[..]
Ligt volledig aan de industrie natuurlijk. Er zijn genoeg takken van sport waarin 5% een goede prestatie is.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je bent als ondernemer volgens mij niet heel goed bezig met een marge van 5% ?
nee, totaal niet, leg het mij eens uitquote:Op zondag 11 oktober 2009 21:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Jij hebt echt werkelijk 0.0 begrip van hoe een bank werkt, of niet?
Lees er eens over. En luister eens naar andere mensen (je hoeft ze niet te geloven, maar luisteren helpt al). Het verhaal over spaarrente en de kosten van je krediet slaat echt als een tang op een varken...quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, totaal niet, leg het mij eens uit
Dan kan jij me dat toch simpel uitleggen, nietwaar?quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Lees er eens over. En luister eens naar andere mensen (je hoeft ze niet te geloven, maar luisteren helpt al). Het verhaal over spaarrente en de kosten van je krediet slaat echt als een tang op een varken...
Waarom het jezelf zo moeilijk maken? Meestal lopen de lasten voor de baten uit, een lening is een zeer nuttig instrument om zodoende meer investeringen mogelijk te maken. Meer nuttig is denk ik de vraag of veel krediet nog wel tot goede investeringen leidt. De kredietcrisis laat imo toch wel zien wat er gebeurd als er zeer makkelijk geld geleend kan worden, de kans is groot dat er investeringen gedaan worden in zaken die een grotere kans hebben op het genereren van te weinig cash-flow om daarmee de lening af te betalen, malinvestments. Vanuit die gedachte keur ik dit idee van de Britse overheid ook enorm af. Kredieten zijn niet het levensbloed van een economie dat zijn technologische ontwikkeling (in brede zin, een nieuw financieel product of tandpasta vallen daar ook onder) en investeringen daarin.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:11 schreef xenobinol het volgende:
Xenobinol, dit is dus soort van jouw ideaal?quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Oke, soms zal je wel moeten, maar bedrijven die alsmaar aan het krediet infuus moeten om vooruit te komen vind ik zelf erg ongezond. Dat de banken gedwongen worden om geld uit te lenen vind ik dan in sommige gevallen wel te rechtvaardigen, tenslotte zijn ze gered met belastinggeld. Daar mogen best tegenprestaties voor verlangt worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |