abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82282706
Nou iemand die aangeeft dat hij een ambtenaar (of meerdere) heeft omgekocht. Iemand die voorstelt om gewoon zonder rijbewijs te gaan rijden. Daarmee overtreed je gewoon de wet. Of vervalsen van officiele documenten.

Kijk dit zijn dingen waar ik mij aan erger. Je word met het hoogste respect en gastvrijheid behandeld maar vervolgens lap je gewoon de regels aan je laars en toen je ook geen enkele respect voor de bevolking en cultuur. Je zit daar maar een beetje als profiteur.
  donderdag 3 juni 2010 @ 15:50:14 #202
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_82286351
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 09:30 schreef dieselnoi het volgende:
Er worden hier weer foute adviezen gegeven. Spijtig dat buitenlanders altijd weer misbruik van de situatie maken. Zuid-oost Azie heeft echt een prachtige natuur en cultuur. Maar ik heb hier ook echt veel shit gezien wat gewoon niet door de beugel kan.

Dat is echt jammer. Ik heb vaak het idee dat toeristen/buitenlanders hier onverdiend gegigantisch veel respect krijgen en daar ook echt misbruik van maken.
Wat betreft misbruik maken en oplichting, daar kan de plaatselijke bevolking ook wat van hoor.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_82287835
Sowieso qua wetgeving en de afhandeling daarvan is totaal niet te vergelijken met Nederland

Daar heerst het: REGELS ZIJN REGELS cultuurtje niet zo..

[ Bericht 17% gewijzigd door Flammie op 03-06-2010 17:07:52 ]
pi_82288749
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 14:24 schreef dieselnoi het volgende:
Nou iemand die aangeeft dat hij een ambtenaar (of meerdere) heeft omgekocht. Iemand die voorstelt om gewoon zonder rijbewijs te gaan rijden. Daarmee overtreed je gewoon de wet. Of vervalsen van officiele documenten.

Kijk dit zijn dingen waar ik mij aan erger. Je word met het hoogste respect en gastvrijheid behandeld maar vervolgens lap je gewoon de regels aan je laars en toen je ook geen enkele respect voor de bevolking en cultuur.
Ik vind het nogal blijk geven van een naieve houding. Ik weet niet of je zelf ervaring hebt anders dan als toerist zijnde, maar het omkopen heet tea money en is gewoon verwacht, als je bijvoorbeeld (als local zijnde) een paspoort aanvraagt schuif je de ambtenaar ook een paar dollar toe om het in plaats van binnen drie weken, binnen drie dagen te krijgen.
quote:
Je zit daar maar een beetje als profiteur.
En waarom is dat dan wel niet?
pi_82314646
Nou dat vind ik niet. Ik heb het een paar keer gehad over corruptie met thaise mensen en ze werden echt gewoon boos op mij. Dus daar klopt niets van. Misschien dat de locale politieagent wel warm word van een paar baht maar de hogere opgeleiden kunnen het echt niet waarderen.

En als het al door de locale bevolking gedaan wordt dan hoef je zelf daar toch niet aan mee te doen. Corruptie is slecht en hoort gewoon aangepakt te worden. Op welk niveau of waar het dan ook afspeeld. Zo simpel is het.

De dingen die ik opnoemde vind ik wel extreme gevallen hoor. Dat zou je echt niet in nederland doen. Waarom in thailand dan wel? Alleen omdat de pakkans klein is? Vind ik een slechte ethiek.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 08:58:37 #206
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_82316164
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 03:15 schreef dieselnoi het volgende:
Nou dat vind ik niet. Ik heb het een paar keer gehad over corruptie met thaise mensen en ze werden echt gewoon boos op mij. Dus daar klopt niets van. Misschien dat de locale politieagent wel warm word van een paar baht maar de hogere opgeleiden kunnen het echt niet waarderen.

En als het al door de locale bevolking gedaan wordt dan hoef je zelf daar toch niet aan mee te doen. Corruptie is slecht en hoort gewoon aangepakt te worden. Op welk niveau of waar het dan ook afspeeld. Zo simpel is het.

De dingen die ik opnoemde vind ik wel extreme gevallen hoor. Dat zou je echt niet in nederland doen. Waarom in thailand dan wel? Alleen omdat de pakkans klein is? Vind ik een slechte ethiek.
Tuurlijk worden mensen boos op je. Niemand vind het leuk als je negatief over hun land praat. En Thai kunnen erg trots zijn.

Als je in een ander land woont...dan kan je niet om de lokale normen en waarden heen. Wat voor jou mischien corruptie is, is voor een Thail een makkelijkerder manier om bijv. een rijbewijs te krijgen,

Ik kan hier helemaal volgens de wetten gaan leven, mij blauw betalen aan belasting en uiteindelijk zien dat mijn restaurant op de fles gaat en ik het land uit moet. Of ik kan het mijzelf makkelijker maken tot dat Laos (in mijn geval) eindelijk de wetten eens een keer gaat gelijk trekken t.b.v buitenlanders.

Tuurlijk is corruptie slecht...maar in dit soort landen is het een dagelijks onderdeel van het leven.

M.aw. Je krijgt weinig gedaan als je halstarrig door de wetten laat leiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door breaky op 04-06-2010 09:26:54 ]
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_82329948
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 03:15 schreef dieselnoi het volgende:
Zo simpel is het.
Nee zo simpel is het niet, ik spreek in dit geval (ook) voor Laos, waar het qua corruptie nog een graadje erger is. Zoals Breaky al zei, hier is het ten eerste heel oneerlijk (Trouwen met een buitenlander kost handevol geld voor niets, water/elektriciteit is duurder, als je pech hebt betaal je ook nog eens meer huur.).

Breekpunt voor mij is dat als de regels niet eerlijk zijn ik ik me er er uit ethisch oogpunt ook niet aan hoef te houden. Daar komt ook het verschil van de pakkans kijken, als die hoog is hou je je alleen daarom al aan de regels, terwijl als die laag is dat juist geen belemmering vormt.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 18:19:22 #208
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_82338098
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 14:54 schreef pickup52 het volgende:

[..]

Nee zo simpel is het niet, ik spreek in dit geval (ook) voor Laos, waar het qua corruptie nog een graadje erger is. Zoals Breaky al zei, hier is het ten eerste heel oneerlijk (Trouwen met een buitenlander kost handevol geld voor niets, water/elektriciteit is duurder, als je pech hebt betaal je ook nog eens meer huur.).

Breekpunt voor mij is dat als de regels niet eerlijk zijn ik ik me er er uit ethisch oogpunt ook niet aan hoef te houden. Daar komt ook het verschil van de pakkans kijken, als die hoog is hou je je alleen daarom al aan de regels, terwijl als die laag is dat juist geen belemmering vormt.
Het etissch aspect is niet zo belangrijk voor mij. Ik wil gewoon een normaal leven hier kunnen opbouwen. Dat gaat niet als ik overal hard tegen in ga.

Er zijn natuurlijk heleboel dingen die niet goed zitten in dit land. Behalve corruptie is er bijv ook nog kinder arbeid, heel veel armoe en ongelijkheid, geen controle op flora en fauna etc etc.

Ik doe gewoon wat ik zelf kan....ik heb kinder arbeid aan de kaak gesteld bij de bouw van het hotel waar ik werk, we weren prostitutie zoveel als het kan en proberen alles zoveel mogelijk via de wet te doen.

Soms kun je er echter gewoon niet om heen of er heel weinig aan doen. Ik heb met minder jarige prostitutie te maken gehad, illegale handel in boeddha beelden, corrupte ambtenaren etc etc en helaas vaak stond ik machteloos.

Als ik een rijbewijs koop dan is dat omdat ik niet anders kan. Als ik ilegale software of dvd's koop dan is dat omdat ik niet anders kan. Als ik wat sjoemel met wat belasting dan is dat omdat ik zoals gezegd anders mijn restaurant kan opdoeken en dan mijn personeel zonder werk zit.

Het is hier geen zwart-wit...het is gewoon een groot grijs gebied!
Modus Vivendi!
pi_82399585
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 06:10 schreef breaky het volgende:

[..]

Goede voorbereiding is het halve werk! Sinds dit je eerste keer zou zijn dat je gaat verhuizen naar het buitenland:

- Hou je huis nog even aan als het mogelijk is. Zorg dat je terug kunt naar Nederland mocht het fout gaan.

- Zorg dat je geld op je bank hebt.

- Neem alleen het hoognodige mee vanuit je thuisland.

- Informeer bij je gemeente, werk etc. over je zorgverzekering, eventule uitschrijving. pensioen etc.

- Neem de tijd...neem geen overhaaste beslissingen.

- Zorg dat je in je nieuwe thuisland al een soort basis hebt. Een slaap plaats is uiteraard erg handig.

- Informeer van te voren of je evt. medicijnen of benodigdheden ook in Laos verkrijgbaar zijn. (Voorbeeldje
voor mij zelf: Ik heb gehoorapparaten maar de batterijen daarvoor kan ik dus niet in Laos kopen)

- Zorg dat je globaal op de hoogte bent van de normen en waarden in je nieuwe thuisland.

Etc etc....
Hartelijk dank voor deze reactie maar ook aan de anderen met reacties!!

Veel dingen die hier staan zijn al duidelijk en/ of deels bekeken en geregeld. Er komt wel wat bij kijken natuulijk maar we gaan de komende tijd nog eens goed nadenken. Bedankt nogmaals!
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_82484603
Is er iemand hier die mij kan helpen met wat Thaise tekens?

Ik ben op zoek naar de tekens van de betekenis: Balans, Verlichting (in spirituele vorm), Gezin

Ik weet niet hoe namen worden weergegeven, zijn dat meerdere tekens? Gewoon als alfabet?
pi_82492469
Er is een Thais alfabet dat bestaat uit 44 medeklinkers en 32 klinkers (wel met klinkercombinaties) en nog veel meer andere tekentjes die elk een doel hebben. Het is niet zoals Chinees ofzo dat een teken een woord moet voorstellen. Thais lees je gewoon van links naar rechts en spreek je uit zoals het geschreven staat (phonetisch schrift).

Ik geef even een beginnerscursus:

bijvoorbeeld heel simpel:

ก = een soort van gggg als de g in gas of goal.. een ggggg geluid
า = aa

dus กา = gaa

De klinkers staan alleen niet altijd naast de medeklinker maar vaker ook erboven, eronder of links... Het ligt aan de klinker zelf waar deze staat. .

ี = bijvoorbeeld ie... dus กี = gie

ู = bijvoorbeeld oe dus กู = goe

เ = bijvoorbeeld ee dus เก = gee

JA MAAR STEL NOU DAT JE EEG WIL ZEGGEN HOE DOE JE DAT DAN?

Daarvoor gebruiken Thais อ (als het geen placeholder is word dit uitgesproken als aw als in law of raw)

dus เอก = eeg

Verder dan dit ga ik niet want er is nog zoveel meer natuurlijk.. dit is 1% ofzo

Over balans:

ความสมดุล

Over gezin:

ครอบครัว

Over Verlichting de spirituele variant:

ความตรัสรู้

Laat deze voor de zekerheid toch nog even controleren maar dit is zoals ik ze vaak gehoord heb in Thailand Het zijn nogal abstracte termen dus beter even double-checken lijkt me

Mvg
pi_84247169
Lees ik net dat een van de meest 'bekende' regulars van het enige andere forum dat ik lees net een bargirl vermoord heeft, haar daarna in stukjes gehakt hebbende ergens in de jungle gedumpt heeft .

Toch vreemd als je zo lang vrolijk op het internet praat met mensen... Echt bizar..

http://www.phuketgazette.(...)010/article8967.html
  dinsdag 20 juli 2010 @ 07:35:49 #213
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_84262227
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:11 schreef pickup52 het volgende:
Lees ik net dat een van de meest 'bekende' regulars van het enige andere forum dat ik lees net een bargirl vermoord heeft, haar daarna in stukjes gehakt hebbende ergens in de jungle gedumpt heeft .

Toch vreemd als je zo lang vrolijk op het internet praat met mensen... Echt bizar..

http://www.phuketgazette.(...)010/article8967.html
Welk forum is dat dan?

Alcohol en mischien iets te close met die bargirl?
Modus Vivendi!
pi_84445338
Niet zo fraai. Zijn leven is nu ook zo goed als over dus.

Ik zit er steeds meer over na te denken om te vertrekken naar Laos en daar wat te beginnen. Maar het e.e.a. moet ik nog eens goed overdenken :)
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_84448805
Ik ben druk bezig met mijn boek "Thai voor beginners" en het kan over een paar weken in principe door mensen nagelezen worden. Daarna ga ik het stylen en worden de CD's gemaakt (komt ook audio materiaal bij). Ik heb voor ongeveer 225 pagina's A4 geschreven en ik hoop dat ik snel klaar ben :) Cover is ook al ontworpen maar dat is niet zo heel lastig...

cheerz
pi_84719922
Kom zelf nu zo'n 12 jaar in Thailand, langere periodes gewoond.

Reis tussen nederland en thailand in en moet nog even wachten op retirement visa.

Hebben huis in mai casa(mai rim ) op 3 rai grond. En eentje in Mae sot. Kom ook zeer regelmatig in Myanmar.
Verder is onze wens een stuk land in omgeving krabi maar de prijzen daar zijn echt belachelijk hoog en aangezien ik geen kruiwagen met geld heb moet dat nog even op zich laten wachten.

Heb in 2004 de tsunami meegemaakt in krabi en in 2008 de cycloon nargis in myawaddee delta.
Die laatste heeft wat roet in het eten gegooid anders zat ik er nu nog.

Hoor vaak ook hier weer dat werken voor buitenlanders verboden is in bepaalde beroepen maar dat is afhankelijk in welk gebied je zit. Ik heb in het zuiden in de visserij gewerkt en nu zitten we in de markthandel en reizen heel Noord-thailand en omringende landen af zonder enig probleem. En zoals de meesten weten wordt je daar regelmatig gecontroleerd bij road blocks.
Zolang je je eigen niet bezighoudt met criminele activiteiten laat de politie je met rust.
We zijn dus net als veel thaien reizende nomaden; 1000 kg kleding inkopen in sekou(Cambodja) en
op weg naar huis markten aandoen. of we rijden naar Sukothai en laden daar 2000 kg Durian in om weer te verkopen. Om ons daar tussen te wringen was trouwens vrij problematisch.
Beneden de lijn Bangkok richting zuiden krabi hoef ik dit niet te doen want dan zit ik zo in het vliegtuig richting nederland. Richting Pattani en verder lukt het ook wel alhoewel je daar op sommige plekken als farang toch een beetje veel op moet passen. Betong tegen Maleisie is dan weer wel te doen.

Op dit moment werk ik in nederland om het huis te verdienen in mae casa. En dat gaat verrekte snel. Huis wordt ondertussen opgeknapt en met winst verkocht. En zo kan je dus ook geld maken.

Farang en huizen/grond bezit is een moeilijk verhaal. Maar er zijn een paar mazen in de wet.

Dus er zijn best wel manieren om te werken in thailand als je de wegen maar weet.

Verder las ik iets over rijbewijs; als je die als buitenlander niet weet te halen in thailand kan je dus echt niet auto rijden.

ps. het moge duidelijk zijn dat ik met thaise getrouwd ben anders werd het een ander verhaal qua werk en huis/grond en de hele mikmak.

[ Bericht 1% gewijzigd door myawaddee op 31-07-2010 23:43:06 ]
pi_84720397
Om thais te leren heb ik ooit "Rosetta stone thais" gekocht. Was niet echt goedkoop maar werkte wel.
Heb hem nog ergens liggen dus wie geinteresseert is...
Veel beter is het om ter plekke de taal te leren.
Of als je in Nederland woont een thaise leraar/lerares te vinden.

En op internet kan je toch veel vertaalsites vinden voor als het nodig moest zijn.

Balans kan ook zo;

ดุลยภาพ

[ Bericht 22% gewijzigd door myawaddee op 31-07-2010 23:33:41 ]
pi_84721582
Zo en nu m'n laatste voor vandaag;

Voor een ieder die graag van lezen houdt een absolute must;

"Private Dancer" van Steaphen Leather. Lange tijd verboden in Thailand en alleen onder de toonbank verkrijgbaar. Is dacht ik groot gedeelte in pdf op internet beschikbaar. Thailand wordt ook wel LOS(Land Of Smile) genoemd maar weet waar je aan begint. Ik kan je .tig mooie levensverhalen maar ook .tig horrorstories vertellen.
pi_84991529
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 22:47 schreef myawaddee het volgende:ps. het moge duidelijk zijn dat ik met thaise getrouwd ben anders werd het een ander verhaal qua werk en huis/grond en de hele mikmak.
Ha ha, ja....

Voor alle lieve lezers: vergeet zaken doen in Thailand als je geen Thaise 'familie' hebt...
  zondag 15 augustus 2010 @ 08:40:13 #220
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_85300589
Heeft een van de Thaissprekenden enig idee welke slang bedoeld wordt met Moo Luam, of iets wat daarop lijkt?

edit: never mind.... mijn Thai in paniek blijkt niet geweldig: het is waarschijnlijk een Ngu Lai :@ En die bijt niet makkelijk

nog een edit: of was het ngu Leuam? Een soort python die ontzettend agressief is? Oh dear..... :D

[ Bericht 37% gewijzigd door Gaoxing op 15-08-2010 15:56:43 ]
  zondag 15 augustus 2010 @ 13:57:38 #221
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85307120
Ben, al sinds een week of 2, eindelijk woonachtig in Phuket, ik heb het al flink naar mn zin hier :p
Mai pben rai~!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 06:48:11 #222
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_85380743
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:57 schreef KNAK het volgende:
Ben, al sinds een week of 2, eindelijk woonachtig in Phuket, ik heb het al flink naar mn zin hier :p
Ik ben net terug uit Phuket voor een paar daagjes relaxen. Veels te kort en wil dus graag eens een keer terug komen om te kunnen duiken.

Nu weer terug in het regen achtige Laos waar het iets te rustig is qua toeristen voor de tijd van het jaar }:|
Modus Vivendi!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:06:50 #223
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85395091
phuket is wel leuk, duiken kan je overal doen, moet je de gebieden met mooiste koraal riffen aandoen,.. ga ik ook nog eens doen. Woon nu nabij Phuket Town, prima vertoeven hier. Niet in het midden van al dat toeristme maar toch centraal. Onlangs motortje gekocht, deze week het rijbewijs halen en al gestart met Thaise taal. Ben al flink op dreef. Enige wat ik nog moet regelen is een part time baantje ergens tot ik mijn eigen studie af heb. Beetje netwerken hier en daar, moet toch wel redelijk snel lukken denk ik.

Toch wel een heel verschil na 10 jaar India/Bangladesh, ga hier denk ik nog wel laaaaaaaaang blijven :D
Mai pben rai~!
pi_85423367
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 08:40 schreef Gaoxing het volgende:
Heeft een van de Thaissprekenden enig idee welke slang bedoeld wordt met Moo Luam, of iets wat daarop lijkt?

edit: never mind.... mijn Thai in paniek blijkt niet geweldig: het is waarschijnlijk een Ngu Lai :@ En die bijt niet makkelijk

nog een edit: of was het ngu Leuam? Een soort python die ontzettend agressief is? Oh dear..... :D
Sorry voor het late antwoord maar hier komt ie;

allereerst zie ik Nguu staan en moo maar ik neem aan dat je beide wil uitspreken met een "oe" klank. Het verwarrende aan het transliteratiesysteem is dat er 1001 manieren zijn om het te schrijven en ik dus bij deze ga gokken wat je waarschijnlijk bedoelt :D Het beste is het Thaise schrift. 1 uur per dag en na een maand kun je lezen/schrijven :D

Alleereerst wat trivia

งู = Nguu = Slang
หมู = Muu = varken/pig
หนู = Nuu = muis/rat

de UU in deze woorden is alsof je een nederlandse " oe " zegt. Tonen kan ik helaas niet echt aangeven in dit schrift maar Slang is middeltoon, Muu is risingtoon en Nuu ook.

Wanneer we het hebben over ไล่งู (lai Nguu) hebben we het over een soort van anti-slang middel lijkt me. Zou dat kunnen? Lai kan verschillende dingen betekenen en en dat hangt af van de toon waarin je het uitspreekt :D

Lai - Low tone- = schouder
Lai - Vallende toon = verwijderen / expel
Lai - hoge toon = insmeren
Lai - Rijzende toon = vloeien

Ik neem aan dat het om verwijderen / expel gaat en dat het om een soort van anti-slang gaat :D

งูเหลือม = Nguu Lueam en dat is een python/boa constrictor ofzo. Ben ik zelf ook niet zeker van maar dat komt omdat ik zelf niet echt een reptielen expert ben :P Heb je geen opnames ofzo? :D Of wellicht de Thaise woorden dan kan ik die even doorlezen want dat zal vast meer sense maken :D

Cheers en ik hoop dat je er wat aan hebt :D
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:19:48 #225
24329 KNAK
ff w88,......
pi_85426957
........Thai script :')

Heb gisteren mijn eerste les gehad in het lezen en schrijven. allereerst de consonants, 44 stuks o.i.d. :') wat een kl*tezooi is dat om dat allemaal te onthouden, al lukt het redelijk. Over een jaar of wat kan ik concurreren met Flammie :p
Mai pben rai~!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')