abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 november 2009 @ 11:14:42 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74628567
quote:
Op donderdag 12 november 2009 10:47 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Vind ik niet. Ik vind Mandarijn nog steeds stukken makkelijker dan Thai. De tonen in het Mandarijn klinken voor mij zuiverder, zijn veel makkelijker te volgen. Die in het Thai heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen.
Dat heb ik vaker gehoord, dat Thai (veel) moeilijker is dan Mandarijn. Kun jij je nu een beetje redden met Thai?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 november 2009 @ 12:26:31 #27
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74630748
quote:

[..]

Vind ik niet. Ik vind Mandarijn nog steeds stukken makkelijker dan Thai. De tonen in het Mandarijn klinken voor mij zuiverder, zijn veel makkelijker te volgen. Die in het Thai heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen.

Hebben we iemand uit Cambodja hier? Nee he? Ik wilde rond de kerst een tijdje daarheen, zou eigenlijk net gaan boeken, maar weet op het moment toch niet helemaal zeker of dat wijs is. Wat een volslagen belachelijke situatie..... Voor degenen die het nieuws deze kant op niet volgen: Thaise ex-president en veroordeeld misdadiger Thaksin is onlangs door de Cambodjaanse regering aangesteld als economisch adviseur en wordt met alle egards in Phnom Phen onhaald. Cambodja wenst zich niet aan het geldende uitleveringsverdrag tussen de twee landen te houden.
Dan moet ik me toch maar meer eens met het Mandarijn gaan bezighouden...de woorden die ik in China heb meegekregen vond ik vaak moeilijk uit te spreken. Ook beweerden mijn vrienden daar dat Chinees de moeilijkste taal ter wereld is (Vond ik dus niet maar alla)

Dus die eikel zit nu in Cambodja?...hij heeft wel lef natuurlijk...en de Cambodjaanse regering is gewoon stom bezig als ze zich met hem inlaten...of ze doen het express om Thailand te stangen. Zit me af te vragen wat die roodshirtjes hier nou van denken...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_74642830
tvp. ik wil foto's zien van TS, van andere mag natuurlijk ook!
pi_74647497
quote:

[..]

Hebben we iemand uit Cambodja hier? Nee he? Ik wilde rond de kerst een tijdje daarheen, zou eigenlijk net gaan boeken, maar weet op het moment toch niet helemaal zeker of dat wijs is. Wat een volslagen belachelijke situatie..... Voor degenen die het nieuws deze kant op niet volgen: Thaise ex-president en veroordeeld misdadiger Thaksin is onlangs door de Cambodjaanse regering aangesteld als economisch adviseur en wordt met alle egards in Phnom Phen onhaald. Cambodja wenst zich niet aan het geldende uitleveringsverdrag tussen de twee landen te houden.
De tonen zijn toch vrijwel hetzelfde behalve dat chinees geen falling tone heeft?

Chinees heeft 4 tonen

mid, low, high en rising

Thai heeft 5 tonen

mid, low, falling, high , rising

Thais heeft dus 1 extra toon voor de rest is er niet heel veel verschil toch? Nah ja ik spreek alleen thais en weet eigenlijk vrij weinig van chinees begin er ooit nog wel eens aan
Vind de tonen in het thais juist harstikke helder maar dat is gewoon iets persoonlijks denk ik
Spreek je goed chinees gaoxing?:) Ik ben ook interested om daar eens aan te beginnen over paar jaar wanneer mijn vietnamees echt zuiver is

[ Bericht 9% gewijzigd door Flammie op 12-11-2009 22:13:05 ]
pi_74647545
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:28 schreef breaky het volgende:

[..]

Thai kunnen zich inderdaad prima redden in Laos omdat de meeste Lao wel Thai kunnen spreken. Andersom gaat het minder op. Bedenk dat de situatie hier vergelijkbaar is met Duitsland-Nederland en je zult weten wat ik bedoel.
Let op.. het gaat voornamelijk om thais in het noordoosten (isaan).. hun dialect lijkt idd iets meer op de taal in Laos Verder is het idd helemaal juist wat je zegt (vergelijking duitsland - nederland.).. Thais spreken nauwelijks laos... behalve dit isaan dialect ofzo dat wat overeenkomsten bevat

Ik denk dat de vergelijking Limburgs-Duits iets meer lijkt op Laos - Isaan omdat isaan ook een dialect is
Neem aan dat je met thaise mensen op de thais uit het noordoosten doelt toch? Of ik moet me vergissen want ben niet echt een Laos expert maar ik weet van zeggen dat het isaan dialect wel iets wegheeft van de taal van Laos en dat ze vooral bij de grensgebieden elkaar goed kunnen verstaan

[ Bericht 12% gewijzigd door Flammie op 12-11-2009 21:35:57 ]
pi_74648130
Ey Breaky.. als ik eens in Laos ben geef ik je een telefoontje.. kom ik naar je restaurant >BD
pi_74650262
quote:
Op donderdag 12 november 2009 18:42 schreef MINDSICK het volgende:
tvp. ik wil foto's zien van TS, van andere mag natuurlijk ook!
Voeg me toe op mijn msn want ik ben een echte toughguy
  vrijdag 13 november 2009 @ 06:41:42 #33
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74655926
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:12 schreef Flammie het volgende:

[..]

Let op.. het gaat voornamelijk om thais in het noordoosten (isaan).. hun dialect lijkt idd iets meer op de taal in Laos Verder is het idd helemaal juist wat je zegt (vergelijking duitsland - nederland.).. Thais spreken nauwelijks laos... behalve dit isaan dialect ofzo dat wat overeenkomsten bevat

Ik denk dat de vergelijking Limburgs-Duits iets meer lijkt op Laos - Isaan omdat isaan ook een dialect is
Neem aan dat je met thaise mensen op de thais uit het noordoosten doelt toch? Of ik moet me vergissen want ben niet echt een Laos expert maar ik weet van zeggen dat het isaan dialect wel iets wegheeft van de taal van Laos en dat ze vooral bij de grensgebieden elkaar goed kunnen verstaan
Tja...Isan... dat is een ander verhaal. Isan was vroeger meer Laos dan Thai. Het gebied is uiteindelijk ingelijfd door Thailand. Isan lijkt als spreektaal meer op Lao dan op standaard Thai zoals dat in Bangkok. Uiteraard is Isan wel door de jaren heen meer Thai geworden.

Met Thai bedoel ik de taal die dus in Bangkok gesproken word.
Modus Vivendi!
pi_74659584
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 06:41 schreef breaky het volgende:

[..]

Tja...Isan... dat is een ander verhaal. Isan was vroeger meer Laos dan Thai. Het gebied is uiteindelijk ingelijfd door Thailand. Isan lijkt als spreektaal meer op Lao dan op standaard Thai zoals dat in Bangkok. Uiteraard is Isan wel door de jaren heen meer Thai geworden.

Met Thai bedoel ik de taal die dus in Bangkok gesproken word.
Tof Dan ga ik beginnen met de taal van Laos ipv het Chinees
Ik heb wel een aantal bankbiljetten van Laos en die letters lijken ook idd best veel op Thaise letters.
ลาว staat er bijvoorbeeld en daar kan volgens mij geen twijfel over ontstaan.. dat is gewoon Laaw (Laos) toch?

Maar eens een boekje kopen binnenkort en wat doorlezen
  zaterdag 14 november 2009 @ 03:08:57 #35
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74687412
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:54 schreef Flammie het volgende:

[..]

Tof Dan ga ik beginnen met de taal van Laos ipv het Chinees
Ik heb wel een aantal bankbiljetten van Laos en die letters lijken ook idd best veel op Thaise letters.
ลาว staat er bijvoorbeeld en daar kan volgens mij geen twijfel over ontstaan.. dat is gewoon Laaw (Laos) toch?

Maar eens een boekje kopen binnenkort en wat doorlezen
Ja...Lao leest ongeveer hetzelfde als Thai.

Je komt maar een keer buurten. Moet nog eens een keer richting Chiang Mai trouwens.
Modus Vivendi!
pi_74687811
Ik denk dat Lao en Isaan voor 90% overeen komen en Lao en Thai voor 70%. Verder kun je als je Lao kunt lezen en schrijven absoluut niet ook meteen thai lezen en andersom. Veel letters zijn helemaal anders.

Verder woon ik inmiddels zo'n 2 maanden in VIentaine, Laos en het bevalt goed. Zometeen op weg naar Bangkok voor een paar dagen en dan weer terug.

Als het niet zo'n vervelende busreis van 11 uur was was ik ook al wel eens langsgekoemen in Luang prabang, maar dat wordt de volgende trip waarschijnlijk. Hoe is jouw internet trouwens Breaky, ik kan me niet voorstellen dat eht beter is dan hier. IK gebruik de nieuwe WIMAX techniek, een soort vna draadloos netwerk waarbij je een antenne op je dak hebt, en ik betaal ongeveer 40 dollar in de maand voor een effectieve downloadsnelheid van maximaal 15kb/s (dat haal ik dan ook best vaaak meot ik wel zeggen).
  zaterdag 14 november 2009 @ 08:01:19 #37
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74688011
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 05:20 schreef pickup52 het volgende:
Ik denk dat Lao en Isaan voor 90% overeen komen en Lao en Thai voor 70%. Verder kun je als je Lao kunt lezen en schrijven absoluut niet ook meteen thai lezen en andersom. Veel letters zijn helemaal anders.

Verder woon ik inmiddels zo'n 2 maanden in VIentaine, Laos en het bevalt goed. Zometeen op weg naar Bangkok voor een paar dagen en dan weer terug.

Als het niet zo'n vervelende busreis van 11 uur was was ik ook al wel eens langsgekoemen in Luang prabang, maar dat wordt de volgende trip waarschijnlijk. Hoe is jouw internet trouwens Breaky, ik kan me niet voorstellen dat eht beter is dan hier. IK gebruik de nieuwe WIMAX techniek, een soort vna draadloos netwerk waarbij je een antenne op je dak hebt, en ik betaal ongeveer 40 dollar in de maand voor een effectieve downloadsnelheid van maximaal 15kb/s (dat haal ik dan ook best vaaak meot ik wel zeggen).
De Wimax techniek is hier niet beschikbaar....ik doe het met Lao Telecom ADSL. Het goedkoopste is 128 kilobit/s voor 200,000 kip per maand...ongeveer 10-11 kb/s effectief

Op mijn werk heb ik 512 kilobit/s voor zo'n 1,200,000 kip per maand waavan ik max 55 kb/s trek.

Snel is het allemaal niet en duur ook. Als je in Vientiane zit kun je ook nog internet via Thailand nemen. Zou redelijk snel moeten zijn voor een goede prijs. Alleen krijg je dan wel met een Thaise "vuurmuur" te maken.

Helaas is de internetverbinding hier een beetje shaky de laatste tijd....soms heel traag, dan weer snel, en dan even geen internet.

Grote voordeel vind ik nog wel altijd nog dat alles open staat...niks is geblokkeerd.

Soms gebruik ik 3G of Tigo Edge als het echt niet anders kan. (als de electriciteit er weer
eens uitlicht bijvoorbeeld)

Ja die 9-11 uur die je met de bus rijdt is inderdaad te lang om vaak te doen. En het reizen met vliegtuig net iets te duur om ook vaak te doen. Zelf denk ik er dan ook sterk over om richting Vientiane te gaan verhuizen.
Modus Vivendi!
pi_74689093
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 08:01 schreef breaky het volgende:
Zelf denk ik er dan ook sterk over om richting Vientiane te gaan verhuizen.
Meen je dat nou? Ik vond Luang Prabang veel leuker dan het ietwat saaie Vientiane...

Valt nog steeds af en toe de stroom uit in LP trouwens?
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:41:14 #39
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74690298
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:31 schreef Ruud het volgende:

[..]

Meen je dat nou? Ik vond Luang Prabang veel leuker dan het ietwat saaie Vientiane...

Valt nog steeds af en toe de stroom uit in LP trouwens?
Ja daar hebben we hier nog steeds last van....helaas. Denk ook niet dat het ooit snel opgelost zal zijn.

Luang Prabang is natuurlijk heel mooi en sfeervol. Maar het is ook klein en erg afgelegen. De meeste expats houden het hier na een paar jaar wel voor gezien. Degenen die blijven gaan regelmatig naar het buitenland of reizen rond in Laos zelf (voor werk)

Vientiane, mag op het eerste gezicht wat saai aan doen...het heeft wel meer te bieden. Plus dat ik dan ook makkelijker weg zou kunnen (meer internationale vluchten, vlak bij Thailand), beter en goedkoper eten, goedkoper kunnen wonen en ga zo maar door.
Modus Vivendi!
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:57:09 #40
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_74690648
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:26 schreef breaky het volgende:

Dus die eikel zit nu in Cambodja?...hij heeft wel lef natuurlijk...en de Cambodjaanse regering is gewoon stom bezig als ze zich met hem inlaten...of ze doen het express om Thailand te stangen. Zit me af te vragen wat die roodshirtjes hier nou van denken...
Het is om te stangen, Hun Sen schijnt daar wel van te houden. Echt volslagen belachelijk, Thaksin is inderdaad een onwaarschijnlijke eikel..... Ik blijf maar hopen dat die oude man hier het nog volhoudt tot wij verhuizen, maar Thaksin's nabijheid voelt niet als een goed teken.

edit: oh, en de roodshirtjes zijn gisteren nog gezellig bij 'm op bezoek geweest. De parlementszaal was vrijwel leeg gisteren, omdat zo'n 50 oppositieleden in Cambodja zaten.

Oh, ik zie net dat hij alweer weg is, met 'onbekende bestemming'.

Overigens stellen we de Cambodjaplannen toch maar een paar maanden uit en zit ik te denken over Laos. Waar moeten we heen, behalve LP en Vientiane?

[ Bericht 13% gewijzigd door Gaoxing op 14-11-2009 12:08:44 ]
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:03:56 #41
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_74690809
quote:
Op donderdag 12 november 2009 11:14 schreef SeLang het volgende:
Kun jij je nu een beetje redden met Thai?
Slecht

Ik red me, en goed genoeg om een beetje vriendelijk te kunnen zijn, maar het is echt bar slecht. Onze eerste twee jaar hier zijn nogal vervelend geweest, met een constant ernstig ziek kind, en daarna heb ik de motivatie niet meer kunnen opbrengen Het feit dat we nu nog maar een maand of 8 te gaan hebben helpt niet.....
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:09:14 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74690952
Wat betreft Z.O. Azie, ik las net dat ze in de Filippijnen retirement visa geven vanaf 35 jaar
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74691143
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:03 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Slecht

Ik red me, en goed genoeg om een beetje vriendelijk te kunnen zijn, maar het is echt bar slecht. Onze eerste twee jaar hier zijn nogal vervelend geweest, met een constant ernstig ziek kind, en daarna heb ik de motivatie niet meer kunnen opbrengen Het feit dat we nu nog maar een maand of 8 te gaan hebben helpt niet.....
Ooh. Dat is inderdaad niet zo fijn Gaoxing.. -met die zieke kinderen dus

[ Bericht 6% gewijzigd door Flammie op 15-11-2009 18:37:13 ]
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:53:08 #44
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74692307
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:57 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Het is om te stangen, Hun Sen schijnt daar wel van te houden. Echt volslagen belachelijk, Thaksin is inderdaad een onwaarschijnlijke eikel..... Ik blijf maar hopen dat die oude man hier het nog volhoudt tot wij verhuizen, maar Thaksin's nabijheid voelt niet als een goed teken.

edit: oh, en de roodshirtjes zijn gisteren nog gezellig bij 'm op bezoek geweest. De parlementszaal was vrijwel leeg gisteren, omdat zo'n 50 oppositieleden in Cambodja zaten.

Oh, ik zie net dat hij alweer weg is, met 'onbekende bestemming'.

Overigens stellen we de Cambodjaplannen toch maar een paar maanden uit en zit ik te denken over Laos. Waar moeten we heen, behalve LP en Vientiane?
De grond werd 'm waarschijnlijk te heet onder zijn corrupte voetjes.

Ik vond het zuiden van Laos erg leuk. En daar heb je ook Wat Phu, een oude khmer tempel zodat je toch een heel klein beetje het Angkor Wat gevoel op kunt doen.
Modus Vivendi!
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:58:55 #45
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74692487
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:09 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft Z.O. Azie, ik las net dat ze in de Filippijnen retirement visa geven vanaf 35 jaar
Als ik wat meer geld op de bankrekening had dan had ik er nu als dus heen gekund.

Damn er zijn zat mooie plekken op de Filippijnen te vinden. Jammer dat ik het eten daar niet zo geweldig vind...
Modus Vivendi!
pi_75133450
En hoe is het leven elders in zuid-oostazie? Hier in Vientiane op het moment door de South East Asia games redelijk vervelend.

Hier een lijstje van regels/ergernissen mbt de SEA games:
-Ten eerste moeten nu alle kroegen dicht zijn op de officiele sluitingstijd van 12 uur, hiervoor kon je als je wilde elke dag wel tot 3 uur ergens uit maar nu moeten echt ALLE tenten om 12 uur stipt sluiten. (Behalve dan de tent van de zoon van de baas van Beerlao, maar dat terzijde)
- (Lao??) Vrouwen moeten de traditionele sin (soort lange rok) dragen, op straffe van boetes.
- (Lao??) Vrouwen moeten hun haar zwart hebben, mag niet geverfd zijn in een andere kleur (rood is vrij populair)
- Er zijn honderden extra politieagenten gerekruteerd, ik ben al 3 keer van de weg geplukt de afgelopen week en 1 keer smeergeld moeten betalen.
- Verschillende village chiefs hebben al tegen (westerse) vrienden van me verteld dat ze tijdens de SEA games niet bij hun vriendin kunnen wonen, omdat de politie ALLE (!!) huizen afgaat op zoek naar verboden zaken. (samenwonen met een Lao vrouw waarmee je niet getrouwd bent is overigens normaal ook half illegaal, maar de pakkans is vrij klein als je jezelf een beetje low profile houdt.)
Deze laatste twee zijn puur en alleen om het nieuwe gigantische politieregiment te bekostigen, en ergens wel begrijpelijk, maar toch.

Voor de rest gaat alles zijn gangetje, ben wel benieuwd naar wat verhalen van anderen, kunnen we dit topic ook weer wat nieuw leven inposten.
  maandag 30 november 2009 @ 06:31:44 #47
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_75133520
Wat is dat allemaal voor onzin? Hier in HK is het één groot feest. Uiteraard.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zondag 6 december 2009 @ 04:33:59 #48
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_75331208
Oy Flammie, ik geloof dat je hulp nodig is hier.

Voor er iemand met een verkeerde tattoo rondloopt
  zondag 6 december 2009 @ 05:24:12 #49
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_75331372
quote:
Op maandag 30 november 2009 05:41 schreef pickup52 het volgende:
En hoe is het leven elders in zuid-oostazie? Hier in Vientiane op het moment door de South East Asia games redelijk vervelend.

Hier een lijstje van regels/ergernissen mbt de SEA games:
-Ten eerste moeten nu alle kroegen dicht zijn op de officiele sluitingstijd van 12 uur, hiervoor kon je als je wilde elke dag wel tot 3 uur ergens uit maar nu moeten echt ALLE tenten om 12 uur stipt sluiten. (Behalve dan de tent van de zoon van de baas van Beerlao, maar dat terzijde)
- (Lao??) Vrouwen moeten de traditionele sin (soort lange rok) dragen, op straffe van boetes.
- (Lao??) Vrouwen moeten hun haar zwart hebben, mag niet geverfd zijn in een andere kleur (rood is vrij populair)
- Er zijn honderden extra politieagenten gerekruteerd, ik ben al 3 keer van de weg geplukt de afgelopen week en 1 keer smeergeld moeten betalen.
- Verschillende village chiefs hebben al tegen (westerse) vrienden van me verteld dat ze tijdens de SEA games niet bij hun vriendin kunnen wonen, omdat de politie ALLE (!!) huizen afgaat op zoek naar verboden zaken. (samenwonen met een Lao vrouw waarmee je niet getrouwd bent is overigens normaal ook half illegaal, maar de pakkans is vrij klein als je jezelf een beetje low profile houdt.)
Deze laatste twee zijn puur en alleen om het nieuwe gigantische politieregiment te bekostigen, en ergens wel begrijpelijk, maar toch.

Voor de rest gaat alles zijn gangetje, ben wel benieuwd naar wat verhalen van anderen, kunnen we dit topic ook weer wat nieuw leven inposten.
Ik heb ook gehoord dat het nu moeilijk is om via de friendship bridge naar Thailand te gaan.
Modus Vivendi!
pi_75337074
quote:
Op zondag 6 december 2009 04:33 schreef Gaoxing het volgende:
Oy Flammie, ik geloof dat je hulp nodig is hier.

Voor er iemand met een verkeerde tattoo rondloopt
opgelost
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')