Dat heb ik vaker gehoord, dat Thai (veel) moeilijker is dan Mandarijn. Kun jij je nu een beetje redden met Thai?quote:Op donderdag 12 november 2009 10:47 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Vind ik niet. Ik vind Mandarijn nog steeds stukken makkelijker dan Thai. De tonen in het Mandarijn klinken voor mij zuiverder, zijn veel makkelijker te volgen. Die in het Thai heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen.
Dan moet ik me toch maar meer eens met het Mandarijn gaan bezighouden...de woorden die ik in China heb meegekregen vond ik vaak moeilijk uit te spreken. Ook beweerden mijn vrienden daar dat Chinees de moeilijkste taal ter wereld is (Vond ik dus niet maar alla)quote:Op donderdag 12 november 2009 10:47 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Vind ik niet. Ik vind Mandarijn nog steeds stukken makkelijker dan Thai. De tonen in het Mandarijn klinken voor mij zuiverder, zijn veel makkelijker te volgen. Die in het Thai heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen.
Hebben we iemand uit Cambodja hier? Nee he? Ik wilde rond de kerst een tijdje daarheen, zou eigenlijk net gaan boeken, maar weet op het moment toch niet helemaal zeker of dat wijs is. Wat een volslagen belachelijke situatie..... Voor degenen die het nieuws deze kant op niet volgen: Thaise ex-president en veroordeeld misdadiger Thaksin is onlangs door de Cambodjaanse regering aangesteld als economisch adviseur en wordt met alle egards in Phnom Phen onhaald. Cambodja wenst zich niet aan het geldende uitleveringsverdrag tussen de twee landen te houden.
De tonen zijn toch vrijwel hetzelfde behalve dat chinees geen falling tone heeft?quote:Op donderdag 12 november 2009 10:47 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Hebben we iemand uit Cambodja hier? Nee he? Ik wilde rond de kerst een tijdje daarheen, zou eigenlijk net gaan boeken, maar weet op het moment toch niet helemaal zeker of dat wijs is. Wat een volslagen belachelijke situatie..... Voor degenen die het nieuws deze kant op niet volgen: Thaise ex-president en veroordeeld misdadiger Thaksin is onlangs door de Cambodjaanse regering aangesteld als economisch adviseur en wordt met alle egards in Phnom Phen onhaald. Cambodja wenst zich niet aan het geldende uitleveringsverdrag tussen de twee landen te houden.
Let op.. het gaat voornamelijk om thais in het noordoosten (isaan).. hun dialect lijkt idd iets meer op de taal in Laosquote:Op woensdag 11 november 2009 21:28 schreef breaky het volgende:
[..]
Thai kunnen zich inderdaad prima redden in Laos omdat de meeste Lao wel Thai kunnen spreken. Andersom gaat het minder op. Bedenk dat de situatie hier vergelijkbaar is met Duitsland-Nederland en je zult weten wat ik bedoel.
Voeg me toe op mijn msn want ik ben een echte toughguyquote:Op donderdag 12 november 2009 18:42 schreef MINDSICK het volgende:
tvp. ik wil foto's zien van TS, van andere mag natuurlijk ook!
Tja...Isan... dat is een ander verhaal. Isan was vroeger meer Laos dan Thai. Het gebied is uiteindelijk ingelijfd door Thailand. Isan lijkt als spreektaal meer op Lao dan op standaard Thai zoals dat in Bangkok. Uiteraard is Isan wel door de jaren heen meer Thai geworden.quote:Op donderdag 12 november 2009 21:12 schreef Flammie het volgende:
[..]
Let op.. het gaat voornamelijk om thais in het noordoosten (isaan).. hun dialect lijkt idd iets meer op de taal in LaosVerder is het idd helemaal juist wat je zegt (vergelijking duitsland - nederland.).. Thais spreken nauwelijks laos... behalve dit isaan dialect ofzo dat wat overeenkomsten bevat
Ik denk dat de vergelijking Limburgs-Duits iets meer lijkt op Laos - Isaan omdat isaan ook een dialect is
Neem aan dat je met thaise mensen op de thais uit het noordoosten doelt toch? Of ik moet me vergissen want ben niet echt een Laos expert maar ik weet van zeggen dat het isaan dialect wel iets wegheeft van de taal van Laos en dat ze vooral bij de grensgebieden elkaar goed kunnen verstaan
Tofquote:Op vrijdag 13 november 2009 06:41 schreef breaky het volgende:
[..]
Tja...Isan... dat is een ander verhaal. Isan was vroeger meer Laos dan Thai. Het gebied is uiteindelijk ingelijfd door Thailand. Isan lijkt als spreektaal meer op Lao dan op standaard Thai zoals dat in Bangkok. Uiteraard is Isan wel door de jaren heen meer Thai geworden.
Met Thai bedoel ik de taal die dus in Bangkok gesproken word.
Ja...Lao leest ongeveer hetzelfde als Thai.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:54 schreef Flammie het volgende:
[..]
TofDan ga ik beginnen met de taal van Laos ipv het Chinees
![]()
Ik heb wel een aantal bankbiljetten van Laos en die letters lijken ook idd best veel op Thaise letters.
ลาว staat er bijvoorbeeld en daar kan volgens mij geen twijfel over ontstaan.. dat is gewoon Laaw (Laos) toch?
Maar eens een boekje kopen binnenkort en wat doorlezen
De Wimax techniek is hier niet beschikbaar....ik doe het met Lao Telecom ADSL. Het goedkoopste is 128 kilobit/s voor 200,000 kip per maand...ongeveer 10-11 kb/s effectiefquote:Op zaterdag 14 november 2009 05:20 schreef pickup52 het volgende:
Ik denk dat Lao en Isaan voor 90% overeen komen en Lao en Thai voor 70%. Verder kun je als je Lao kunt lezen en schrijven absoluut niet ook meteen thai lezen en andersom. Veel letters zijn helemaal anders.
Verder woon ik inmiddels zo'n 2 maanden in VIentaine, Laos en het bevalt goed. Zometeen op weg naar Bangkok voor een paar dagen en dan weer terug.
Als het niet zo'n vervelende busreis van 11 uur was was ik ook al wel eens langsgekoemen in Luang prabang, maar dat wordt de volgende trip waarschijnlijk. Hoe is jouw internet trouwens Breaky, ik kan me niet voorstellen dat eht beter is dan hier. IK gebruik de nieuwe WIMAX techniek, een soort vna draadloos netwerk waarbij je een antenne op je dak hebt, en ik betaal ongeveer 40 dollar in de maand voor een effectieve downloadsnelheid van maximaal 15kb/s (dat haal ik dan ook best vaaak meot ik wel zeggen).
Meen je dat nou? Ik vond Luang Prabang veel leuker dan het ietwat saaie Vientiane...quote:Op zaterdag 14 november 2009 08:01 schreef breaky het volgende:
Zelf denk ik er dan ook sterk over om richting Vientiane te gaan verhuizen.
Ja daar hebben we hier nog steeds last van....helaas. Denk ook niet dat het ooit snel opgelost zal zijn.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:31 schreef Ruud het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Ik vond Luang Prabang veel leuker dan het ietwat saaie Vientiane...
Valt nog steeds af en toe de stroom uit in LP trouwens?
Het is om te stangen, Hun Sen schijnt daar wel van te houden. Echt volslagen belachelijk, Thaksin is inderdaad een onwaarschijnlijke eikel..... Ik blijf maar hopen dat die oude man hier het nog volhoudt tot wij verhuizen, maar Thaksin's nabijheid voelt niet als een goed teken.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:26 schreef breaky het volgende:
Dus die eikel zit nu in Cambodja?...hij heeft wel lef natuurlijk...en de Cambodjaanse regering is gewoon stom bezig als ze zich met hem inlaten...of ze doen het express om Thailand te stangen. Zit me af te vragen wat die roodshirtjes hier nou van denken...
quote:Op donderdag 12 november 2009 11:14 schreef SeLang het volgende:
Kun jij je nu een beetje redden met Thai?
Ooh. Dat is inderdaad niet zo fijn Gaoxing.. -met die zieke kinderen dusquote:Op zaterdag 14 november 2009 12:03 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Slecht
![]()
Ik red me, en goed genoeg om een beetje vriendelijk te kunnen zijn, maar het is echt bar slecht. Onze eerste twee jaar hier zijn nogal vervelend geweest, met een constant ernstig ziek kind, en daarna heb ik de motivatie niet meer kunnen opbrengenHet feit dat we nu nog maar een maand of 8 te gaan hebben helpt niet.....
De grond werd 'm waarschijnlijk te heet onder zijn corrupte voetjes.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:57 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het is om te stangen, Hun Sen schijnt daar wel van te houden. Echt volslagen belachelijk, Thaksin is inderdaad een onwaarschijnlijke eikel..... Ik blijf maar hopen dat die oude man hier het nog volhoudt tot wij verhuizen, maar Thaksin's nabijheid voelt niet als een goed teken.
edit: oh, en de roodshirtjes zijn gisteren nog gezellig bij 'm op bezoek geweest. De parlementszaal was vrijwel leeg gisteren, omdat zo'n 50 oppositieleden in Cambodja zaten.
Oh, ik zie net dat hij alweer weg is, met 'onbekende bestemming'.
Overigens stellen we de Cambodjaplannen toch maar een paar maanden uit en zit ik te denken over Laos. Waar moeten we heen, behalve LP en Vientiane?
Als ik wat meer geld op de bankrekening had dan had ik er nu als dus heen gekund.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:09 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft Z.O. Azie, ik las net dat ze in de Filippijnen retirement visa geven vanaf 35 jaar
Ik heb ook gehoord dat het nu moeilijk is om via de friendship bridge naar Thailand te gaan.quote:Op maandag 30 november 2009 05:41 schreef pickup52 het volgende:
En hoe is het leven elders in zuid-oostazie? Hier in Vientiane op het moment door de South East Asia games redelijk vervelend.
Hier een lijstje van regels/ergernissen mbt de SEA games:
-Ten eerste moeten nu alle kroegen dicht zijn op de officiele sluitingstijd van 12 uur, hiervoor kon je als je wilde elke dag wel tot 3 uur ergens uit maar nu moeten echt ALLE tenten om 12 uur stipt sluiten. (Behalve dan de tent van de zoon van de baas van Beerlao, maar dat terzijde)
- (Lao??) Vrouwen moeten de traditionele sin (soort lange rok) dragen, op straffe van boetes.
- (Lao??) Vrouwen moeten hun haar zwart hebben, mag niet geverfd zijn in een andere kleur (rood is vrij populair)
- Er zijn honderden extra politieagenten gerekruteerd, ik ben al 3 keer van de weg geplukt de afgelopen week en 1 keer smeergeld moeten betalen.
- Verschillende village chiefs hebben al tegen (westerse) vrienden van me verteld dat ze tijdens de SEA games niet bij hun vriendin kunnen wonen, omdat de politie ALLE (!!) huizen afgaat op zoek naar verboden zaken. (samenwonen met een Lao vrouw waarmee je niet getrouwd bent is overigens normaal ook half illegaal, maar de pakkans is vrij klein als je jezelf een beetje low profile houdt.)
Deze laatste twee zijn puur en alleen om het nieuwe gigantische politieregiment te bekostigen, en ergens wel begrijpelijk, maar toch.
Voor de rest gaat alles zijn gangetje, ben wel benieuwd naar wat verhalen van anderen, kunnen we dit topic ook weer wat nieuw leven inposten.
opgelostquote:Op zondag 6 december 2009 04:33 schreef Gaoxing het volgende:
Oy Flammie, ik geloof dat je hulp nodig is hier.
Voor er iemand met een verkeerde tattoo rondloopt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |