grappig dat je niet reageerd op wat ik zeg, En geeneens je standpunt ondersteund. Anders had je wel geweten dat niet elk zwart afrikaans land treurig is. Een beetje makkelijk niet zomaar wat roepen, je komt heel dom over ..quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:01 schreef qonmann het volgende:
[..]
Nee dus..loop al die landen met een zwarte leider in Afrika maar na.
Allemaal hetzelfde treurige beeld
Ik hoef er niet te zijn om vergelijkingen te trekken met de situatie aldaar nu vergeleken met de jaren toen de Apartheid er nog heerste. De zwarte middenklasse kan m'n rug op, want ik zie dat het land en generale compleet naar de puinzooi geholpen wordt door de zwarten daar.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:03 schreef herenliefe het volgende:
[..]
ja, bron? Wist je dat in één jaar, de zwarte middenklasse met 30% is gestegen. (2007) En je bent er nog nooit geweest, maar je weet zo goed te vertellen hoe het daar eraan toe gaat, grappig...
Ga zelf eens kijken, doe eens een tijdje aan opbouwwerk in Afrika, kijk eens hoe je dat bevalt.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:02 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Wat heeft de huidskleur te maken met de status van een land?
Eerlijk waar, ik ga weg uit dit topic. Als ik hier nog langer lees, ga ik mijn vertrouwen in de mensheid verliezen.
de enigste reactie die je hebt is zwaaien, reageer eens een keer op iemands reacties. Die je lijkt over te slaan, kind je komt zo dom en ontwetend over.quote:
ze zijn wie: ALLE zwarte afrikanen? Grappig dat het je niets scheelt wat ik zeg over de middenklasse. Tsja die regering is een zielige wanhoop maar om steeds maar ''zwarten'' te zeggen heb je het duidelijk over ALLE zwart afrikanen? ... En ik vroeg al eerder of je er ooit bent geweest, nee dus en je weet het allemaal zo goed!quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik hoef er niet te zijn om vergelijkingen te trekken met de situatie aldaar nu vergeleken met de jaren toen de Apartheid er nog heerste. De zwarte middenklasse kan m'n rug op, want ik zie dat het land en generale compleet naar de puinzooi geholpen wordt door de zwarten daar.
Ik zeg niet dat ze minderwaardig zijn, ze verneuken alleen het land. Het is niet mijn land, het zal me aan me kont roesten, ik constateer gewoon iets.
Waar zeg ik dat? Het gaat toch over Zuid Afrika of niet?quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:07 schreef herenliefe het volgende:
[..]
ze zijn wie: ALLE zwarte afrikanen? Grappig dat het je niets scheelt wat ik zeg over de middenklasse. Tsja die regering is een zielige wanhoop maar om steeds maar ''zwarten'' te zeggen heb je het duidelijk over ALLE zwart afrikanen? ... En ik vroeg al eerder of je er ooit bent geweest, nee dus en je weet het allemaal zo goed!
Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:06 schreef herenliefe het volgende:
[..]
de enigste reactie die je hebt is zwaaien, reageer eens een keer op iemands reacties. Die je lijkt over te slaan, kind je komt zo dom en ontwetend over.
Ach Qonmann, zodra er een huidskleur in het spel is moet je alles standaard negeren en bagatelliseren. Je mag niet zeggen dat zwarte mensen een fout maken, dat is namelijk discriminatie. Aai over de bol, klopje op de schouder, zak geld in de handen drukken en je handen in onschuld wassen. Thats the way we like it.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:11 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.
Maar niets is eenvoudiger dan iemand als dom weg te zetten als zijn mening niet de jouwe is.
jij en qonman zijn er heel goed in om één of twee zwart-afrikaanse landen als voorbeeld te nemen voor heel afrika. Wat wereldvreemd terwijl afrika 54 landen heeftquote:Op zondag 11 oktober 2009 15:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Het gaat toch over Zuid Afrika of niet?
Ga je racisme kaart ergens anders spelen, heb er geen behoefte aan door politiek correcte mensen in dat hokje te worden gesmeten. Ik heb het puur over Zuid-Afrika en het contrast tussen Apartheid en nu.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:13 schreef herenliefe het volgende:
[..]
jij en qonman zijn er heel goed in om één of twee zwart-afrikaanse landen als voorbeeld te nemen voor heel afrika. Wat wereldvreemd terwijl afrika 54 landen heeftIk heb aardig wat rondgerezen en ik kan je vertellen dat niet elk zwart land daar een puinhoop is. Tanzania is een heel mooi voorbeeld, jaren geen oorlog, economisch goed, misschien niet allemaal van adel of rijk. Maar het is geen puinhoop zoals qonman beweert (die al mijn reacties op hem overslaat) Je hebt hele verhalen over de slechte zuid-afrikanen, terwijl de blanken daar ook niet helemaal aardig zijn. Je bent er nog nooit geweest, je leest het alleen en daar baseer jij je mening op. Dat de zwarte middenklassse groeit is zeker wel belangrijk om te benoemen, alleen ''toevallig'' niet voor jou. Want ja, zwart is en blijft slecht? ..
ja, boeken over de oorlog, armoe en geweld van Afrika? Jij komt uit het midden-oosten niet? Ik kan ook gewoon zeggen dat alle landen met islamitische(arabische) leiders een puinhoop is. Iran staat er slecht in het nieuwes, irak nog erger. Dat het rijke oliestaten zijn wil nog niet zeggen dat het merendeel meeprofiteerd. Ik baseer mijn mening niet alleen op boeken, films en het nieuws, maar wat ik zelf gezien heb. Ik ben in Kenia, tanziania, zuid afrika, en namibie geweest al was het maar voor kortere tijd. Met de bevolking daar valt goed te praten, de jongere lui gaan daar uit en winkelen en hun ouders hebben een winkeltje. Ze zijn mischien niet rijk maar wel gelukkig. Tjs de corruptie in veel landen is enorm, maar de arme zwarte bevolking heeft daar niets over te zeggen dus laat die er dan buiten. En war voor boeken heb je gelezen als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:11 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ik denk dat ik meer boeken over Afrika heb gelezen dan jij.
Maar niets is eenvoudiger dan iemand als dom weg te zetten als zijn mening niet de jouwe is.
racisme mmm vreemd ... Ik ben zelf blank als het je niet ontgaan is. Wat jullie doen is gewoon ontzettend generaliseren. Met jou valt nog te praten en met sommige dingen ben ik het met je eens, maar meneer qonman loopt gewoon een beetje dom heen en weer te praten. Iemand die zegt dat elk afrikaans land met een zwarte leider er een puinhoop van maakt, moet zich laten nakijken. En heel gauw over elk zwart-afrikaans land een bron zoeken en zijn standpunten ondersteunen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ga je racisme kaart ergens anders spelen, heb er geen behoefte aan door politiek correcte mensen in dat hokje te worden gesmeten. Ik heb het puur over Zuid-Afrika en het contrast tussen Apartheid en nu.
Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:22 schreef herenliefe het volgende:
[..]
racisme mmm vreemd ... Ik ben zelf blank als het je niet ontgaan is. Wat jullie doen is gewoon ontzettend generaliseren. Met jou valt nog te praten en met sommige dingen ben ik het met je eens, maar meneer qonman loopt gewoon een beetje dom heen en weer te praten. Iemand die zegt dat elk afrikaans land met een zwarte leider er een puinhoop van maakt, moet zich laten nakijken. En heel gauw over elk zwart-afrikaans land een bron zoeken en zijn standpunten ondersteunen.
Ik kom er later eventueel op op terug, voor Zuidelijk Afrika:quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:18 schreef herenliefe het volgende:
[..]
ja, boeken over de oorlog, armoe en geweld van Afrika? Jij komt uit het midden-oosten niet? Ik kan ook gewoon zeggen dat alle landen met islamitische(arabische) leiders een puinhoop is. Iran staat er slecht in het nieuwes, irak nog erger. Dat het rijke oliestaten zijn wil nog niet zeggen dat het merendeel meeprofiteerd. Ik baseer mijn mening niet alleen op boeken, films en het nieuws, maar wat ik zelf gezien heb. Ik ben in Kenia, tanziania, zuid afrika, en namibie geweest al was het maar voor kortere tijd. Met de bevolking daar valt goed te praten, de jongere lui gaan daar uit en winkelen en hun ouders hebben een winkeltje. Ze zijn mischien niet rijk maar wel gelukkig. Tjs de corruptie in veel landen is enorm, maar de arme zwarte bevolking heeft daar niets over te zeggen dus laat die er dan buiten. En war voor boeken heb je gelezen als ik vragen mag?
Ten eerste, na jaren onderdrukking kun je van ''niemand'' verwachten dat ie zomaar opkrabbelt. Je bent vergeten dat de appartheid tot eind jaren 90 doorging? Ja, ik ben het met je eens dat veel zwarte ''leiders/bestuurders'' ontzettend egoistisch bezig zijn. En niet doorhebben dat ze ook nog een bevolking voor te zorgen hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.
ja, veel primitieve stammen heb je ook nog in oostelijk Afrika.vooral de masaai, turkana, die zich niet aan de moderne samenleving willen aanpassen. Namibie gaat aardig wat beter, maar daar was de appartheid ook niet zo erg. er zijn echt genoeg zwart-afrikaanse landen waar het goed mee gaat, alleen is de media er goed in om het midden-oosten, afrika negatief te berichten. Ik weet niet precies welk zwart-afrikaans land, maar volgensmij was ergens in de buurt van nigeria de snelst groeiende economie van de wereld.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:26 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ik kom er later eventueel op op terug, voor Zuidelijk Afrika:
Ik heb bv. heel veel over de Zulu's gelezen, in elk geval alles wat Penguin heeft uitgegeven.
Ook over Namibie (Sud West Afrika) vrij veel (in het Duits) tot en met met aan het Blue Book toe, wat er mede tot bijdroeg dat dat land los van Duitsland kwam.
en welk gebied heeft jouw belangstelling vooral ?
Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn. In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.quote:Op zondag 11 oktober 2009 01:18 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is ook nog het leuke. Afrika zit boordevol met grondstoffen (Azie heeft dat niet), maar "ze" kunnen er geen voordeel mee uithalen.
Japan, Singapore, Taiwan, Zuid-Korea hebben zich al ontwikkeld tot een welvarend land. En nu komen China en India op.
Maar waar is Afrika?
Ik houd het op cultuur. Vooruitstrevendheid, daar gaat het om. Je ziet het ook met de immigranten in Nederland. De immigranten oorspronkelijk uit Aziatische landen doen het beter en zorgen voor veel minder problemen dan de immigranten uit oorspronkelijk Afrikaanse landen. Marokkanen, Antilianen, Surinamers zijn de groepen met de hoogste criminalieit en uit welk continent komen zij oorspronkelijk vandaan.....? 3x raden.
Iets met vooruitstrevendheid in de cultuur.
ik kon het niet beter zeggenquote:Op zondag 11 oktober 2009 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn. In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.
Dit culturele aspect is denk ik erg belangrijk, naast ook de mentaliteit in bijvoorbeeld Oost-Azië. In Thailand, Japan en China draait alles om presteren en hoge cijfers halen op school (tot zelfs zelfmoorden aan toe als er niet gepresteerd wordt). Dat zie je in Afrika en West-Azië een stuk minder terug.
In Azië hebben de landen ook de burgers nodig om de staat welvarend te maken. In Afrika hebben de dictators alleen de grondstoffen nodig en de ontwikkelingssamenwerking van Westerse landen. Hierdoor zijn zij veel minder geïnteresseerd in het economisch opbouwen van hun land (sterker nog, het kan zelfs een gevaar voor hun positie betekenen).
Azie heeft stabiele natiestaten?? Man, je weet niet waarover je praat.... Qua conflicten is het net zo'n grote zooi als in Afrika.quote:Op zondag 11 oktober 2009 16:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Belangrijk is dat Azië relatief stabiele natiestaten zijn.In Thailand wonen Thais die zich ook Thais voelen. In Indonesië is de situatie weliswaar complexer, maar ook daar staan de volkeren niet haat en neid naar elkaar uit. Een groot verschil met Afrika waarin soms honderden volkeren elkaar niet uit kunnen staan. In Azië zie je dit probleem ook in bijvoorbeeld Irak, en in Europa in landen als Moldavië en Georgië.
Er gaat 4,7 miljard euro belastinggeld aan ontwikkelingshulp, dat is bijna 300 euro per Nederlander..quote:Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
Verkapt "het is gewoon goed dat ik nooit iets geef" topic.
En dan zijn er nog een hoop Nederlanders die geen belasting betalen.quote:Op maandag 30 november 2009 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er gaat 4,7 miljard euro belastinggeld aan ontwikkelingshulp, dat is bijna 300 euro per Nederlander..
quote:Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
idd, of van belastinggeld/sociale lasten leven, Ambtenaren, pensionados, bijstandsmoeders.quote:Op maandag 30 november 2009 10:36 schreef HarryP het volgende:
[..]
En dan zijn er nog een hoop Nederlanders die geen belasting betalen.
Jij hebt liever dat ze de derde wereld arm houden door (uitsluitend om ons eigen geweten te sussen) miljarden stuk te slaan?quote:Op maandag 30 november 2009 09:11 schreef scanman1 het volgende:
Het heeft natuurlijk alles met huidskleur te maken, zoals alles in Zuid-Afrika met huidskleur te maken heeft. Dat is geen racisme, maar een historisch gegeven.quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dan moet je niet mij quoten, ik heb het puur en alleen over Zuid-Afrika en het contrast sinds het afschaffen van de Apartheid en de gevolgen daarvan. En ja, ik kan zeggen dat de zwarte bestuurders daar onder het mom "eindelijk wij aan de macht" het hele land naar de puinzooi geholpen hebben. En dat heeft niks met hun huidskleur te maken, maar het valt wel op.
Ik weet ook wel dat deze conflicten er zijn, ik heb zelf in Thailand gewoond. Je hebt helemaal gelijk dat het inderdaad niet opgaat voor deze conflictzones, maar dat geeft juist precies mijn punt aan. In de zuidelijkste 4 provincies van Thailand (Pattani) vindt een groot religieus en etnisch conflict plaats. Dit is dan ook meteen veruit de armste regio van Thailand. In 95% van Thailand spelen deze etnische conflicten niet, en daar gaat het dan ook veel beter. Afrika is bijna 1 groot Pattani te noemen.quote:Op maandag 30 november 2009 05:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Azie heeft stabiele natiestaten?? Man, je weet niet waarover je praat.... Qua conflicten is het net zo'n grote zooi als in Afrika.
Mensen die in Thailand wonen, voelen zich Thais?? Lang niet allemaal. In Zuid-Thailand is er een strijd tussen moslims vs. boeddhisten gaande. SInds 2004 weer erg opgelaaid. Moslims in Zuid-Thailand willen zich bij het islamitische Maleisie aansluiten.
In Indonesie is er strijd tussen moslims vs. christenen. 1999 en 2004 ernstige rellen tussen moslims en christenen.
In India is er strijd tussen moslims vs. hindoes.
In China wonen verschillende etnische groeperingen. Die lang niet altijd met elkaar overweg kunnen. Denk maar bijvoorbeeld aan het conflict tussen Han-Chinezen en Oeigoeren, dat afgelopen zomer oplaaide. Toch is China wel het land met de snelst groeiende economie. Waarbij China ook niet 100% democratisch is, net als de meeste Afrikaanse landen. Waarom lukt het China wel en Afrikaanse landen niet om hard economisch te groeien?
Azie is alles behalve stabiel. Waarbij het in de meeste Aziatische landen echt geen pretje is om te leven. Toch lukt het een aantal Aziatische landen wel om economisch te groeien. Waarom lukt dat Afrika niet?
't Is dat al bekend is dat je niet goed snik bent...quote:Op maandag 30 november 2009 18:43 schreef Halcon het volgende:
Afrika moet al dat geld wat in de bodemloze put is gegooid maar eens terug gaan betalen. Met een marktconforme interest.
Wat is hier niet goed snik aan dan?quote:Op maandag 30 november 2009 19:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
't Is dat al bekend is dat je niet goed snik bent....
quote:Op maandag 30 november 2009 19:58 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
't Feit alleen al dat je dat nog uitgelegd moet worden...
We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.quote:Op maandag 30 november 2009 19:58 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
't Feit alleen al dat je dat nog uitgelegd moet worden...
Daar ben ik ook wel voorstander van.quote:Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.
Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?quote:Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
We kunnen 't ook halen, of de grondstoffen niet langer betalen.
Komt daar die kolonisatiedooddoener weer? Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest. Nu jij weerquote:Op maandag 30 november 2009 20:00 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?
quote:Op maandag 30 november 2009 20:02 schreef Halcon het volgende:
Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest.
Omdat het onmogelijk terug te betalen zou zijn. Zulke eisen stellen is net zo lomp als wat Frankrijk bij Duitsland deed na WO I.quote:Op maandag 30 november 2009 19:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Reageer eens inhoudelijk in plaats van de gebruikelijke eenregelige en offtopic shit....
Dan moeten ze zich maar eens druk maken over hun apt en productie i.p.v. elkaar met speren te lijf te gaan.quote:Op maandag 30 november 2009 20:04 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Omdat het onmogelijk terug te betalen zou zijn. Zulke eisen stellen is net zo lomp als wat Frankrijk bij Duitsland deed na WO I.
Weer geen inhoudelijke reactie. Het is volgens mij nog echt te moeilijk voor je ook. Wat een drama zeg, die discussietechnieken van je.quote:
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.quote:Op maandag 30 november 2009 20:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Komt daar die kolonisatiedooddoener weer? Zonder kolonisatie was het daar een nog grotere puinzooi geweest. Nu jij weer
Laat me niet lachen, ik heb of voel geen schuldgevoel voor Afrika hoor.quote:Op maandag 30 november 2009 20:00 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Eerst maar 's terugbetalen dan wat we als kolonisatiemachten hebben geroofd? En de andere ongein compenseren die we daar hebben aangericht en nog steeds aanrichten? Of vergeten we dat effe voor het gemak?
quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Laat me niet lachen, ik heb of voel geen schuldgevoel voor Afrika hoor.
Precies, kolonisatie gaf ook kansen, goede instituties en goed bestuur. Al was het natuurlijk wel ter exploitatie voor eigen economisch gewin, maar toch. Het grootste probleem is dat het Westerse idee van nationalisme eigenlijk een dom idee is, maar dat de hele wereld erin is gaan geloven en het tot enorm veel conflicten heeft geleid in de hele wereld (ook in Europa tot aan WO 2). In Afrika is dit probleem alleen nooit goed opgelost, omdat de staten niet sterk genoeg zijn geweest om een goed natiegevoel te promoten. En dat heeft natuurlijk ook met kolonisatie te maken.quote:Op maandag 30 november 2009 20:08 schreef qonmann het volgende:
Zonder kolonisatie was daar nog steeds geen spoorlijn aangelegd etc.
Ja precies, en wat qonmann zegt.quote:Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Zou kunnen, kolonisatie hoeft zeker niet altijd slecht te zijn. Ik vind ook dat Afrika kolonisatie teveel als slachtoffer-argument gebruikt, in Azië in Latijns Amerika zijn ook veel landen gekoloniseerd die het nu een stuk beter doen.
Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze. Een land leert niet om zelfredzaam te zijn wanneer je er geld in blijft pompen als westen zijnde.quote:Op maandag 30 november 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
De kolonisatie heeft meer zoden aan de dijk gezet dan al die miljarden die de afgelopen jaren in het kader van "ontwikkelingshulp" in dat zwarte gat zijn gegooid.
Ontwikkelinghulp stoppenquote:Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Spijker op zn kop. Daar zijn ontwikkelingslanden veel meer bij gebaat dan de miljoenen die wij steken in het bouwen van scholen en waterputten. Natuurlijk hartstikke leuk om dergelijk faciliteiten te bouwen, ondanks dat het enkel en alleen gebeurt om onszelf een goed zelfbeeld te bezorgen, maar een land leert hierdoor niet op eigen benen te staan.quote:Op maandag 30 november 2009 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Importheffingen voor producten uit derde wereldlanden afschaffen.
Ik zeg toch niet dat kolonisatie per sé goed is. Genocide en verovering en exploitatie keur ik af. Maar het heeft echt niet alleen maar slechte dingen gebracht.quote:Op maandag 30 november 2009 20:28 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ach tja, de Spanjaarden hebben met hun zucht naar kolonisatie het grootste pre-colombiaans rijk wat ooit bestond in Amerika van de kaart geveegd (Inca-rijk), tevens genocide daar op een ongekende schaal toegepast.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het geeft ook de contradictie aan van het westen. De boeren daar wordt normaal geld verdienen onmogelijk gemaakt, en die 'schuld' wordt afgekocht door ontwikkelingshulpquote:Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef DennisMoore het volgende:
Of zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten blijft dumpen onder de marktprijs.
Is wel een van de favoriete bezigheden van "links".quote:Op maandag 30 november 2009 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp is dan ook een stupide werkwijze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |