abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 07:53:04 #26
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73541045
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 07:40 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

En er zitten al zoveel fascistische linkse uitvreters in Brussel die menen te weten wat
goed is voor ons.
Ja, en met de PVV krijgen we er dus nog 5 bij...
batman!
pi_73541050
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 07:53 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Ja, en met de PVV krijgen we er dus nog 5 bij...
Ja, het zijn echt linkse rakkers, die pvv'ers.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_73541446
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 02:22 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar dat advies is nergens op gebaseerd. Ik ben razend benieuwd naar hun argumentatie voor die 75 procent. Het enige wat ik kan bedenken dat ze van de Kiesraad niet echt onpartijdig zijn en dolgraag de PvdD in Europa zien.
Ik vermoed dat de kiesraad die drempel heeft voorgesteld, omdat die in Nederland al in kleinere gemeentes wordt toegepast.
quote:
Hoe je het ook wendt of keert, ze hadden die zetel via normale verkiezingen NOOIT binnengesleept, dus het zou puur kiezersbedrog en fraude zijn om die dan toe te kennen aan een partij die de kiezers NIET in het Europees parlement wilden hebben.
Je kunt evengoed stellen dat de zetel nu gaat naar een partij waarvan de kiezers niet wilden dat die een extra zetel kreeg.

De PvdD zit dichter bij de eerste zetel dan de PVV bij de vijfde, zowel bij het systeem van grootste overschotten als bij het systeem van grootste gemiddelden. De PvdD geen zetel toekennen, omdat de kiezers het niet gewild hebben is gewoon belachelijk.

Voor het overige heb je gelijk: De PvdD had de zetel via normale verkiezingen niet gehaald, zelfs niet met 26 zetels. Het zou dus ook niet in de geest van de bestaande kieswet zijn om de extra zetel aan de PvdD toe te kennen.
quote:
Die lui van de Kiesraad moeten zich eens goed afvragen of ze daar echt wel op de juiste plaats zitten.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:37:41 #29
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73542188
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 09:18 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de kiesraad die drempel heeft voorgesteld, omdat die in Nederland al in kleinere gemeentes wordt toegepast.
Maar dan moet de kiesraad de kieswet eens goed lezen. P7 stelt duidelijk dat bij 19 zetels of meer het gewone systeem in werking treedt.

Er is geen enkel logisch argument te bedenken om hier bij 25/26 zetels opeens het systeem voor minder dan 19 te gaan toepassen. Behalve partijpolitieke dan.
quote:
Je kunt evengoed stellen dat de zetel nu gaat naar een partij waarvan de kiezers niet wilden dat die een extra zetel kreeg.
Natuurlijk niet. We stemmen volgens de kieswet en als we onze stem uitbrengen rekenen we erop dat de kieswet gehandhaafd blijft. Dan gaan we niet opeens de regels later aanpassen.
quote:
De PvdD zit dichter bij de eerste zetel dan de PVV bij de vijfde, zowel bij het systeem van grootste overschotten als bij het systeem van grootste gemiddelden.
De PvdD komt niet eens in aanmerking voor het systeem van de grootste gemiddelden. Dat gaat immers om het grootste gemiddelde "per toegewezen zetel". De PvdD heeft geen zetel toegewezen gekregen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zelva op 10-10-2009 10:42:52 ]
pi_73542215
Daar hebben ze niet veel aan als ze tegen Europa zijn.
Copyright © 2009-2011 Super_Fucker
pi_73542312
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:39 schreef Super_Fucker het volgende:
Daar hebben ze niet veel aan als ze tegen Europa zijn.
Van binnenuit kapot maken
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:47:50 #32
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73542318
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 02:22 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar dat advies is nergens op gebaseerd. Ik ben razend benieuwd naar hun argumentatie voor die 75 procent. Het enige wat ik kan bedenken dat ze van de Kiesraad niet echt onpartijdig zijn en dolgraag de PvdD in Europa zien.

In dat geval zou de Kiesraad helderziend zijn geweest, omdat het advies dateert van 11 maart van dit jaar, 3 maanden voor de verkiezingen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:50:02 #33
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73542352
Het was vantevoren bekend dat het erom zou spannen of de PvdD wel of geen zetel zou halen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:53:59 #34
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73542411
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:37 schreef Zelva het volgende:

De PvdD komt niet eens in aanmerking voor het systeem van de grootste gemiddelden. Dat gaat immers om het grootste gemiddelde "per toegewezen zetel". De PvdD heeft geen zetel toegewezen gekregen.
Als het gemeenteraads- (of Statenverkiezingen waren geweest (waar vaak meer zetels zijn te verdelen dan bij verkiezingen voor het Europees Parlement), had de PvdD wel een restzetel behaald als de uitslag was bepaald op basis van 26 zetels. Daar is namelijk geen kiesdrempel.

Het stelsel van grootste gemiddelden kent een restzetel toe aan de lijst die het hoogste gemiddelde aantal stemmen per zetel heeft, als deze een restzetel krijgt toegewezen. Dus niet (aantal stemmen / reeds toegekende zetels), maar (aantal stemmen / (reeds toegekende zetels + 1))

In het geval van de PvdD deel je in dat geval dus door 1, niet door 0.

Dit geldt overigens niet voor gemeenteraden met minder dan 19 zetels, daar worden restzetels volgens het systeem van grootste overschotten verdeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door freako op 10-10-2009 11:00:11 ]
  Moderator zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:56:47 #35
8781 crew  Frutsel
pi_73544598
PVV krijgt vijfde zetel in Europarlement

zelfde topic gister naar POL gedaan,vanuit NWS.
svp daar verder, niet in NWS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')