abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73523399
quote:
PVV krijgt vijfde zetel in Europarlement

AMSTERDAM - Het kabinet wijst de extra zetel die vrijkomt in het Europees Parlement toe aan de Partij voor de Vrijheid (PVV).
De zesentwintigste zetel komt vrij, zodra het Verdrag van Lissabon in werking treedt.

Eerder liet staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat de restzetel zal worden toegewezen aan een partij die al in het Europees Parlement zit.

Het kabinet houdt vast aan deze rekenmethode. Als deze richtlijn niet was gevolgd zou de zetel naar de Partij voor de Dieren gaan. Deze partij blijft nu definitief buiten het Europarlement.
Beetje rare gang van zaken...dat geschuif met zetels...Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?

Lees ook DIT artikel:
quote:
PVV maakt meeste kans op extra zetel
Uitgegeven: 5 juni 2009 19:12
Laatst gewijzigd: 5 juni 2009 19:28

DEN HAAG - De PVV lijkt de meeste aanspraak te kunnen maken op de 26e zetel in het Europees Parlement die Nederland krijgt toegewezen zodra het verdrag van Lissabon door alle Europese lidstaten is geratificeerd.

Dat blijkt uit de donderdag uitgebrachte stemmen voor het Europees Parlement. Ons land mag in eerste instantie 25 parlementariërs afvaardigen naar Europa. Op basis daarvan haalde de PVV donderdag vier zetels en werd het de tweede partij na het CDA met vijf zetels.

Nog niet alle lidstaten van de Europese Unie, waaronder Ierland, hebben het Verdrag van Lissabon al geratificeerd. Pas daarna kan de 26e zetel in Nederland verdeeld worden.

Die extra zetel kan volgens het laatste voorstel van staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) alleen naar een partij gaan die ook een zetel weet te bemachtigen als er 25 plekken te vergeven zijn.

Partij voor de Dieren

De Partij voor de Dieren haalde donderdag bijna een zetel binnen, maar zou dus volgens het voorstel van Bijleveld niet mogen meedingen naar de 26e zetel.

De Tweede Kamer moet zich nog uitspreken over Bijlevelds plan. Als ze ermee instemt, maakt de PVV de meeste kans op de extra zetel.

Boos

De Partij voor de Dieren maakte zich vrijdag boos over de gang van zaken. Volgens de partij zou het veel eerlijker zijn om de 26e zetel toe te wijzen aan diegene die op basis van een verdeling van 26 zetels de kiesdeler haalt.

Gezien de uitgebrachte stemmen van donderdag zou de Partij voor de Dieren dan wel aanspraak kunnen maken op de extra zetel
.

Naar wie gaat die zetel nu uiteindelijk? De PVV maakt de grootste kans en gaat dan van 4 naar 5 zetels in wordt even groot als het CDA in het EP.

[ Bericht 13% gewijzigd door capricia op 09-10-2009 16:43:08 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:16:47 #2
272893 honinkjeinderaat
Haalt overal de angel uit
pi_73523467
Echt veel verschil zit er niet tussen die satelietpartij van de SP en de PVV (m.u.v. de kijk op islamitische kwesties).
pi_73523479
Ik vraag me af of ze nu dat filmpje mogen laten zien...

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 09-10-2009 16:22:11 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73523549
De PVV ( ) heeft een zetel gestolen van alle dierenliefhebbers. PVV .
pi_73523651
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus eerst was die restzetel voor de partij vd dieren en nu voor de PVV. De PvdD heeft inmiddels kennelijk al plaats genomen in het Europese Parlement. Zij moeten nu dus vertrekken daar, en de PVV neemt die plek in.
Beetje rare gang van zaken...dat geschuif met zetels...Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?

BTW: Voor de PVV aanhang: Gefeliciteerd. Het is toch weer een drempel die genomen is door die partij.
Waarschijnlijk wordt aangehaakt bij de rekenmethode voor restzetels zoals die voor de TK geldt. Ook daar moet je eerst een zetel hebben voordat je in aanmerking komt voor een restzetel. Fungeert dan als kiesdrempel, zeg maar.
PvdD zit nu toch niet in het EP?
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:23:21 #6
272893 honinkjeinderaat
pi_73523680
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:19 schreef Meh7 het volgende:
De PVV ( ) heeft een zetel gestolen van alle dierenliefhebbers. PVV .
De PVV is zeer tegen het halal slachten van dieren. En terecht natuurlijk.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:24:02 #7
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_73523703
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus eerst was die restzetel voor de partij vd dieren en nu voor de PVV.
Nee, de PvdD had die restzetel niet. Het was nog onduidelijk hoe de restzetels verdeeld moesten worden, dus die zetel was nog van niemand.

De nu gebruikte methode waardoor de PVV de restzetel krijgt is dezelfde manier waarop andere verkiezingen in Nederland worden gehouden (dus alleen kans maken op een restzetel als je de kiesdrempel hebt gehaald). Op zich terecht, alleen erg knullig dat het parlement die niet voor de verkiezingen heeft kunnen regelen.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:24:54 #8
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73523739
Hopelijk sturen ze ter compensatie Dion Graus naar Brussel.
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
pi_73523746
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:23 schreef honinkjeinderaat het volgende:

[..]

De PVV is zeer tegen het halal slachten van dieren. En terecht natuurlijk.
Zijn ze ook tegen kosjer slachten?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:26:49 #10
272893 honinkjeinderaat
pi_73523804
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:25 schreef Meh7 het volgende:

Zijn ze ook tegen kosjer slachten?
Ik denk dat ze dat gedogen aangezien het overgrote deel van de vleesvervangers die in Nederland verkocht worden uit Israel afkomstig is
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:27:09 #11
236264 crew  capricia
pi_73523812
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:22 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wordt aangehaakt bij de rekenmethode voor restzetels zoals die voor de TK geldt. Ook daar moet je eerst een zetel hebben voordat je in aanmerking komt voor een restzetel. Fungeert dan als kiesdrempel, zeg maar.
PvdD zit nu toch niet in het EP?
Dat begreep ik dus ook al niet...komt door deze zin:
"Eerder liet staatssecretaris Ank Bijleveld al weten dat de restzetel zal worden toegewezen aan een partij die al in het Europees Parlement zit. ....."
Dus ik las: De PvdD zit kennelijk al in het EP en moet nu plaatsmaken voor de PVV.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73523848
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:26 schreef honinkjeinderaat het volgende:

[..]

Ik denk dat ze dat gedogen
Lekker hypocriet weer. En de diertjes dan?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:28:23 #13
236264 crew  capricia
pi_73523859
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:24 schreef Montov het volgende:

[..]

Nee, de PvdD had die restzetel niet. Het was nog onduidelijk hoe de restzetels verdeeld moesten worden, dus die zetel was nog van niemand.

De nu gebruikte methode waardoor de PVV de restzetel krijgt is dezelfde manier waarop andere verkiezingen in Nederland worden gehouden (dus alleen kans maken op een restzetel als je de kiesdrempel hebt gehaald). Op zich terecht, alleen erg knullig dat het parlement die niet voor de verkiezingen heeft kunnen regelen.
Ah..dank!
Waarom zou die zetel eerst naar de PvdD gaan?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73523880
Volgens deze link heeft de PvdD nu geen zetel.
Het gaat ook om de 26e zetel die vrijkomt zodra het verdrag in werking treedt. Nu heeft NL 25 zetels.
pi_73523889
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:28 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Alsof het om de diertjes gaat.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:29:57 #16
272893 honinkjeinderaat
pi_73523916
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:28 schreef Meh7 het volgende:

Het lijkt me dat dat een aangelegenheid is voor andere landen in de wereld. In nederland wordt niet kosjer geslacht voor zover ik en de PVV weten. En als men iets aan het dierenleed in het buitenland wil doen dat lijkt het me beter de dierenrechten in bijvoorbeeld marokko eens onder de loep te nemen. Wat je daar op de markt ziet is ook niet al te fris.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:31:12 #17
236264 crew  capricia
pi_73523971
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:28 schreef Wombcat het volgende:
Volgens deze link heeft de PvdD nu geen zetel.
Het gaat ook om de 26e zetel die vrijkomt zodra het verdrag in werking treedt. Nu heeft NL 25 zetels.
Weet jij waarom die zetel dan eerst nog naar de PvdD zou gaan?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:31:25 #18
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73523979
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah..dank!
Omdat zij (zeg) 0,9 zetel hadden, dus het ‘dichtst bij een nieuwe zetel waren’, terwijl de PVV op x,7 uitkwam (getallen zijn een benadering). De PVV ‘zat er dus al in’ in de zin dat zij al genoeg zetels hadden om er überhaupt in te komen.

De PvdD claimde echter meer recht te hebben omdat zij van alle partijen ‘het grootste restje’ over hadden. Dat is wel zo, maar voor Nederland geldt altijd dat je minstens één zetel moet hebben om met een restje nog een extra zetel binnen te kunnen halen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73523996
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:29 schreef honinkjeinderaat het volgende:

[..]

In nederland wordt niet kosjer geslacht voor zover ik en de PVV weten.
Nee ? Wat is het verschil tussen hallal en kosjer slachten dan ?
pi_73524009
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah..dank!
Dat staat er niet. Er staat dat de zetel naar de PVV gaat, omdat zoals Bijleveld eerder al liet weten dat de zetel werd toegekend aan een partij die al in het parlement zat. En dat de richtlijn niet gevolgd wordt.

Vreemd dat ze het trouwens een restzetel noemen, want dat lijkt het me niet te zijn. Het is een extra zetel. Dan zou je gewoon opnieuw moeten bekijken hoeveel stemmen je nodig hebt voor een zetel. Misschien is dat de richtlijn waarnaar verwezen wordt en die niet gevolgd wordt?
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 16:32:40 #21
236264 crew  capricia
pi_73524028
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Omdat zij (zeg) 0,9 zetel hadden, dus het ‘dichtst bij een nieuwe zetel waren’, terwijl de PVV op x,7 uitkwam (getallen zijn een benadering). De PVV ‘zat er dus al in’ in de zin dat zij al genoeg zetels hadden om er überhaupt in te komen.

De PvdD claimde echter meer recht te hebben omdat zij van alle partijen ‘het grootste restje’ over hadden. Dat is wel zo, maar voor Nederland geldt altijd dat je minstens één zetel moet hebben om met een restje nog een extra zetel binnen te kunnen halen.

Dank voor je uitleg. Nu snap ik het..
Is dat een specifiek Nederlandse regel of een Europese?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73524076
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee dat is het niet:
quote:
De Partij voor de Dieren maakte zich vrijdag boos over de gang van zaken. Volgens de partij zou het veel eerlijker zijn om de 26e zetel toe te wijzen aan diegene die op basis van een verdeling van 26 zetels de kiesdeler haalt.
bron

Het is me niet helemaal duidelijk of het nu echt over een restzetel gaat of over een nieuwe zetel die NL krijgt agv het verdrag. In het laatste geval zou ik de PvdD gelijk geven, in het eerste de staatssecretaris.
pi_73524087
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:31 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee ? Wat is het verschil tussen hallal en kosjer slachten dan ?
Volgens mij niks.

Het kosjer slachten
uiterst scherp mes
Het instrument waarmee geslacht wordt is een zeer scherp en lang slachtmes. Het dient uiterst scherp te zijn, zodat het te slachten dier onmiddellijk en zonder lijden sterft.

slachter aangesteld door het rabbinaat
De persoon die de slachting verricht, is voor deze functie goedgekeurd door het rabbinaat. Ze worden herhaaldelijk herkeurd om te kijken of hij zijn taak nog goed verricht.

opensnijden hals
Nadat de hals is opgesneden, stroomt het bloed er uit. Het vlees moet bloed vrij zijn. Bloed is namelijk een teken van leven en mag daarom niet genuttigd worden.

Halal slachten idem:
scherp mes
moet moslim zijn
zo weinig mogelijk pijn
hals doorsnijden
pi_73524137
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:29 schreef honinkjeinderaat het volgende:

[..]

Het lijkt me dat dat een aangelegenheid is voor andere landen in de wereld. In nederland wordt niet kosjer geslacht voor zover ik en de PVV weten.
De PVV kan er toch wel voor zorgen dat er geen kosjer vlees meer in Nederland verkocht mag worden? Het gaat tenslotte om de diertjes.
pi_73524150
Maar als je googelt naar halal slachten kom je verminkte dieren tegen en allemaal OPEN JE OGEN !! websites.

Terwijl je als je googelt naar koosjer slachten je allemaal vriendelijke vergoelijkende beschrijvingen tegenkomt

En het houdt precies hetzelfde in. Zegt wel weer genoeg volgens mij.

[/offtopic]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')