abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:16:08 #1
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_73517961
Fok!kers,

Ik woon reeds een jaar in een huurhuis van de woonstichting maar wil eigenlijk het huis wel kopen, aangezien het me zo goed bevalt. De WOZ waarde is 213.000 euries, en dat kan ik me mijn huidige inkomsten prima opbrengen. Reeds een aantal maanden geleden bij een onafhankelijk hypotheekadviseur geweest, en de financien zien er dus goed uit.

Echter, hoe ga ik dit spelen / voor elkaar krijgen?
Wil de woonstichting het huis wel verkopen? (heb reeds een keer gebeld, maar heel onduidelijk antwoord gekregen, ze zouden het uitzoeken, maar nooit meer iets van vernomen)

Situatie is als volgt: 2 jonge starters (ik 24, vrienin 24). gedeelde, overlegbare huishouding, altijd huurlast keurig (leze, ruim) op tijd voldaan, geen problemen voorgekomen in afgelopen jaar. Huistype: nieuwbouwwoning, opgeleverd in augustus 2008. Wij zijn eerste bewoner.

Vraag dus: Hoe pak ik dt aan?
Iemand ervaring mee? alle tips zijn welkom !

Groet,
Amun-Ra.
Ex nihilo nihil fit
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:18:42 #2
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_73518030
Ik dnek dat ze in deze tijden liever een huurhuis houden ipv het te verkopen. Ik dacht sowieso dat een WBV alleen oudere huizen verkocht.
Stand for something or fall for anything
pi_73518059
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:18 schreef Dj_unkie het volgende:
Ik dnek dat ze in deze tijden liever een huurhuis houden ipv het te verkopen. Ik dacht sowieso dat een WBV alleen oudere huizen verkocht.
Waarom denk je dat?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:20:08 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73518070
Ik denk dat je ze niet kunt dwingen om te verkopen als ze niet willen. Zoals Dj ook al zegt, in deze tijden hebben ze liever huurhuizen dan verkochte huizen.

En zeker als de huizen net nieuw zijn, denk ik niet dat ze zomaar verkopen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_73518082
Aangezien het nieuwbouw is geef ik je weinig kans. Woningstichtingen willen nog wel eens oudere huizen verkopen in bepaalde wijken maar random nieuwbouw?
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Gewoon weer bellen en je niet zo makkelijk af laten schepen. Vraag wie er verantwoordelijk is voor verkoop van huurhuizen en ga daar het gesprek mee aan.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:24:49 #6
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_73518228
staat mij ook wel iets van bij dat ze dat eigenlijk alleen met "oudere" huizen doen, waarschijnlijk als ze daar middels de huurkosten in de loop der tijd allang d'r winst op gemaakt hebben. maar wij plannen om hier sowieso nog wel 10-15-20 (weet ik hoelang) jaar in de wonen ofzo. tegen huidige huurprijs á +/- 500 euro. als ik het dan nu koop, hebben ze d'r winst er zo al uit, of niet?
Ex nihilo nihil fit
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:26:05 #7
152789 karr-1
pi_73518278
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:24 schreef Amun-Ra het volgende:
staat mij ook wel iets van bij dat ze dat eigenlijk alleen met "oudere" huizen doen, waarschijnlijk als ze daar middels de huurkosten in de loop der tijd allang d'r winst op gemaakt hebben. maar wij plannen om hier sowieso nog wel 10-15-20 (weet ik hoelang) jaar in de wonen ofzo. tegen huidige huurprijs á +/- 500 euro. als ik het dan nu koop, hebben ze d'r winst er zo al uit, of niet?
vergeet niet dat ze de huur kunnen verhogen in de jaren, die zal niet altijd hetzelfde blijven. En als ze nu verkopen hebben ze een snelle winst, maar de huizen worden over de jaren meer waard en kunnen ze beter dan verkopen.
pi_73518493
TVP. Voor ons zou het in de toekomst misschien ook wel interessant kunnen zijn om ons huurhuisje van de woningbouw te kopen. Het is een jaren '50 huisje waar wij in wonen trouwens.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_73518663
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:32 schreef Biancavia het volgende:
TVP. Voor ons zou het in de toekomst misschien ook wel interessant kunnen zijn om ons huurhuisje van de woningbouw te kopen. Het is een jaren '50 huisje waar wij in wonen trouwens.
Als jullie er al een aantal jaren wonen, altijd doen.
pi_73518802
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:36 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Als jullie er al een aantal jaren wonen, altijd doen.
Nee, we wonen hier net een paar maanden.
Maar ik wist niet dat je zelf ook een voorstel aan de woningbouw kon doen, ik ging ervan uit dat ze alles wat ze hebben willen houden als huurhuis.
pi_73518874
Verwacht er niet te veel van. Aan nieuwe huizen verdiend de woningstichting vaak zo goed dat ze deze niet zullen willen verkopen. Nog een keer de woningstichting bellen lijkt me het best.

Je kunt toch ook een ander nieuwbouwhuis kopen?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:46:18 #12
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_73518978
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

vergeet niet dat ze de huur kunnen verhogen in de jaren, die zal niet altijd hetzelfde blijven. En als ze nu verkopen hebben ze een snelle winst, maar de huizen worden over de jaren meer waard en kunnen ze beter dan verkopen.
Precies. Maar dat is natuurlijk voor mij dan voordeliger, om nu te kopen bedoel ik.

Maar denk je dat ik het voor elkaar ga krijgen? En wat betreft de WOZ waarde, zou ik z'n bedrag moeten bieden, of minder, of meer? Welke strategie hanteren?
Ex nihilo nihil fit
pi_73518988
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:40 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Nee, we wonen hier net een paar maanden.
Maar ik wist niet dat je zelf ook een voorstel aan de woningbouw kon doen, ik ging ervan uit dat ze alles wat ze hebben willen houden als huurhuis.
Als een huis in enkele decennia de huur heeft opgebracht voor de woningbouw, dan willen ze het wel 's van de hand doen. Als je dan de mazzel hebt dat jij er al die tijd woonde, dan kan je het voor 'relatief weing' kopen.
Soort van verkoop in bewoonde staat.
pi_73519070
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:46 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Als een huis in enkele decennia de huur heeft opgebracht voor de woningbouw, dan willen ze het wel 's van de hand doen. Als je dan de mazzel hebt dat jij er al die tijd woonde, dan kan je het voor 'relatief weing' kopen.
Soort van verkoop in bewoonde staat.
Maar als je er net een jaar of zo woont dan kun je het wel vergeten?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:50:46 #15
265768 NBT
Bigger is better.
pi_73519107
welke woningbouwvereniging?
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 13:51:40 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73519135
Een huis van die leeftijd gaan ze nooit verkopen. Zeker niet nu de huizenprijzen relatief laag zijn......

Reken maar na. Als je nu koopt, wat levert het de WBV op? Alleen de verkoopprijs. Wellicht is de aankoopprijs zelfs hoger geweest.....

Stel je koopt het voor ¤ 230.000.

Andere stel; ze verhuren het voor ¤ 550,00 per maand gedurende 30 jaar. Dan hebben ze ¤ 198.000 en nog steeds het huis (dat dan ook meer waard is.......).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_73519258
Woningstichtingen verkopen meestal de huizen als het groot onderhoud er aan komt
Of als ze inderdaad de winst opgestreken hebben.
pi_73519353
Je kan het vragen, maar dit soort dingen doen ze meestal alleen met hele blokken/straten tegelijk, en dan ook nog vaak icm een grote renovatie van de overblijvende woningen als onderdeel van een wijk-vernieuwingsplan. Zo losse huizen verkopen lijkt me sterk. Mijn schoonouders huren een hoekwoning, en die was volgens een ontwerp buurtbepalend, dus zij mochten het niet kopen 15 jaar geleden, maar de buren wel.. Ze kregen dan wel weer een loeier van een opbouw, nét toen de kids gingen studeren.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_73519589
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:49 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Maar als je er net een jaar of zo woont dan kun je het wel vergeten?
Nee, dat niet, maar dan betaal je verhoudingsgewijs meer.
pi_73519760
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:56 schreef lezzer het volgende:
Woningstichtingen verkopen meestal de huizen als het groot onderhoud er aan komt
Of als ze inderdaad de winst opgestreken hebben.
Ik kon mijn appartement pas kopen andat er groot onderhoud had plaats gevonden.

Ik heb wel kunnen aangeven bij het groot onderhoud wat ik wel en niet verbvouwd wou hebben, de kleur keukentegeltjes, lades, keuekn blad, enz, badkamer indeling, inc tegeltjes kleuren combinatie en plaatsings patroon. En zo nog wel wat meer dingen.

Dat groot onderhoud was wel 7 weken in de rotzooi zitten maar heb nu een appartement van de WBV gekocht waarbij ik veel keuze had en ook de huurders die er nog steeds zitten hebben groot onderhoud gehad en dezelfde keuzemogelijkheden gehad.
pi_73519783
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik kon mijn appartement pas kopen andat er groot onderhoud had plaats gevonden.
Zul je er wel voor betaald hebben dan
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 14:19:50 #22
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_73519879
bovendien moet het bestemmingplan van de gemeente er ook ruimte voor hebben denk ik
pi_73520018
een huurhuis wordt tegenwoordig tussen de 10-20 jaar verkocht , na 10 jaar hebben de meeste huizen hun huur wel opgebracht.
pi_73520056
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:19 schreef Dj_unkie het volgende:
bovendien moet het bestemmingplan van de gemeente er ook ruimte voor hebben denk ik
Hoezo? Een woningeigenaar mag z'n huis toch verkopen?
Of bedoel je ihk van sociale woningbouw?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 14:28:53 #25
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_73520116
Bij de opzet van een wijk wordt altijd het percentage huur en koop vastgelegd. Dus van huur naar koop, geeft verschuiving.
pi_73520303
Een gemeente geeft geld/grond aan de woonstichting om aan huurontwikkeling te doen hieraan zitten bepaalde verplichtingen.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 14:47:16 #27
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_73520723
Er is op de website van www.veh.nl een uitgave te koop over het kopen van je huurwoning.
Daar staat een hoop in.

Verder verkopen de woningbouwverenigingen vaak de woningen pas aan bewoners die minimaal 5 jaar in de woning wonen en daarnaast eisen ze ook dat je er nog zeker 5 jaar blijft wonen.

Het is sneller om gewoon op de normale koopmarkt een woning te vinden.
pi_73524048
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:47 schreef HarryP het volgende:
Er is op de website van www.veh.nl een uitgave te koop over het kopen van je huurwoning.
Daar staat een hoop in.

Verder verkopen de woningbouwverenigingen vaak de woningen pas aan bewoners die minimaal 5 jaar in de woning wonen en daarnaast eisen ze ook dat je er nog zeker 5 jaar blijft wonen.

Het is sneller om gewoon op de normale koopmarkt een woning te vinden.
Wat een vreemde dingen schrijf je hier, dit is in ieder geval niet hoe ik het ken.

In tilburg heeft de WBV gewoon verschillende huizen in deverkoop en hoef je helemaal niet als huurder er eerst in gezeten te hebben. http://www.wonenbreburg-verkoop.nl/
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:05:09 #29
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_73524967
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 16:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een vreemde dingen schrijf je hier, dit is in ieder geval niet hoe ik het ken.

In tilburg heeft de WBV gewoon verschillende huizen in deverkoop en hoef je helemaal niet als huurder er eerst in gezeten te hebben. http://www.wonenbreburg-verkoop.nl/
Mijn broer heeft zijn huurwoning toch echt onder die voorwaarden kunnen kopen.
De woningbouwvereniging (in Made) verkocht ook geen woningen die niet op dat moment vrij waren van een huurder. Maar de verschild natuurlijk per woningbouwvereniging.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:46:21 #30
229631 testje318
Test gelukt! ;)
pi_73529351
Ik werk bij een woningcorporatie en ik kan je vertellen dat de kans dat ze het verkopen op dit moment groter is dan ooit. Wat overigens niet wil zeggen dat ze het willen verkopen omdat het huis zo nieuw is.

Woningcorporaties worden sinds 2008 belast met vennootschapsbelasting en de vogelaarheffing. Dit kost ze extra geld, waardoor de liquiditeitspositie van de corporaties flink daalt. Ze hebben nog steeds een flink eigen vermogen, maar dit zit in de stenen. Als ze geld nodig hebben, dan moeten ze OF lenen OF een huis verkopen.

Aan de andere kant, vaak bouwen woningcorporaties nieuwe huizen waarop ze verlies lijden (de zogenaamde onrendabele top). Dit berekenen ze door de huuropbrengsten van de komende 50 jaar terug te rekenen (incl renteverlies) en dit te vergelijken met de afschrijving van de bouwkosten (in 50 jaar naar restwaarde van 0). Vaak komt dit negatief uit, wat dus betekent dat de corporatie verlies lijdt op het gebouw. Waar in de berekening geen rekening mee gehouden wordt is dat de restwaarde van de woning na 50 jaar vaak vele malen hoger is dan de bouwkosten, ze maken er dus een vette winst op (als ze de woning pas na 50 jaar verkopen).

Vaak bieden woningcorporaties wel 10% korting aan huurders (soms ook aan niet huurders) als ze een woning willen verkopen. Normaal gesproken wijzen ze een aantal woningen aan die bestemd zijn voor de verkoop. Mocht een huurder het willen kopen of gaat de huurder verhuizen, dan komt het huis in de verkoop. Waarschijnlijk zit jouw huurhuis hier niet tussen. Als ik zo denk hoe het bij mijn werkgever gaat, dan zijn dat ook vooral oudere huizen.

Mijn advies: gewoon bellen dat je interesse hebt en vragen of er echt niets te regelen is. Of misschien vragen of het over 5 jaar wel kan. Als je de WOZ waarde wil betalen dan zit je dus al boven de vaak gebruikte regeling van woningcorporaties. Misschien kan je zelfs alvast een prijs afspreken voor over 5 jaar, of het huis kopen met een terugkoopregeling (dat houdt in dat je bij verkoop het huis verplicht aan de woningcorporatie moet verkopen, maar wel gewoon tegen de marktwaarde (hier zijn ook nog tussenvormen in, met bijv alleen het huis kopen, zodat de grond van de corporatie blijft zie www.slimmerkopen.nl).

[ Bericht 0% gewijzigd door testje318 op 09-10-2009 19:49:07 (foute link :$) ]
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 21:14:38 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_73532313
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 14:34 schreef morpheus_at_work het volgende:
Een gemeente geeft geld/grond aan de woonstichting om aan huurontwikkeling te doen hieraan zitten bepaalde verplichtingen.
dit is heel kort ,het antwoord op je vraag
kijk eens wat er in de statuten van de vereniging staat?
daar zal vast ook iets met het woord "huurontwikkeling" staan
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 21:32:45 #32
152789 karr-1
pi_73532795
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:46 schreef Amun-Ra het volgende:

[..]

Precies. Maar dat is natuurlijk voor mij dan voordeliger, om nu te kopen bedoel ik.

Maar denk je dat ik het voor elkaar ga krijgen? En wat betreft de WOZ waarde, zou ik z'n bedrag moeten bieden, of minder, of meer? Welke strategie hanteren?
Nee ik denk niet dat je het voor elkaar gaat krijgen, simpelweg omdat het huis te jong is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')