Je MOET absoluut niets!quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het christelijke geloof is uiteindelijk ook een vorm van syncretisme, maar dat bijna elke geloof of levensbeschouwing in wezen.
Als gelovige moet je altijd twijfelen of iets waar jij in gelooft niet ook wetenschappelijk verklaard kan worden. Zo ja, dan is het geen geloof meer maar wetenschap.
Dat laatste dat deel ik met je, maar dan nog blijft de vraag waarom er dan eigenlijk een bepaalde pad d.m.v. graden bewandeld moet worden. Moet je perse via A naar B naar C naar Z of kan je niet gewoon vanaf A naar Y om bij Z te komen?
BAM, door het lezen van dit stukje voel ik mijn kruinchakra kriebelen en mij heel erg aardenquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:13 schreef ToT het volgende:
[..]
Een leuk oefeningetje voor degenen die er interesse in hebben:
Ga rustig, ontspannen zitten met je voeten ferm op de grond. Ervaar (visualiseren mag in de eerste instantie wel, maar het is beter om het met je voorstellingsvermogen te ervaren) dat er een witte of gouden energie door je kruin naar binnen stroomt en via je hoofd, hals, rug en benen via je voeten naar beneden, diep de grond in stroomt.
Ervaar dit een tijdje.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:19 schreef Bastard het volgende:
[..]
BAM, door het lezen van dit stukje voel ik mijn kruinchakra kriebelen en mij heel erg aarden
Werd er haast duizelig van even!
* Bastard kriebelt op hoofd en gaat verder
Dat vind ik wel logischer klinken ja. Ik kreeg een beetje de indruk dat je die inwijdingen per definitie nodig had om verder te groeien, maar dat is dus niet zo?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:13 schreef ToT het volgende:
Je MOET absoluut niets!Zoals ik al zei kunnen veel mensen van zichzelf al met energie werken. Je kunt ,als je wilt, dan nog een Reiki-inwijding nemen om alles nog wat krachtiger te laten worden (of om het überhaupt op gang te laten komen).
[...]
Overigens is er geen Z; je hele leven is gewoon 1 groot ontwikkelingsproces en je bent nooit uitontwikkeld of klaar met leren.
[...]
Overigens heb je wel gelijk dat de huidige Reiki wel wat invloeden van andere stromingen in zich heeft. Zo werkte dr. Usui zelf nooit met chakra's. Dat is door 1 van zijn studenten geïntroduceerd.
Dat kan ik nog wel volgen. Is het een gave? Iedereen kan het in theorie, maar in de praktijk zijn er wel degelijk verschillen? En naarmate je meer oefent kan je het beter? Een beetje zoals schilderen. Iedereen kan het in theorie, maar alleen de natuurtalenten die veel oefenen zijn de ware meesters?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:48 schreef ToT het volgende:
Nee, er zijn zelfs mensen met Reiki 1 die veel krachtiger zijn dan sommige masters!![]()
Het is wel prettig om Reiki 2 te hebben, omdat je dan wat meer "tools" tot je beschikking hebt.
Reiki heeft wel wat invloeden van andere levensbeschouwingen, maar je kunt doen wat je wil. Sommige Reiki-beoefenaars zitten extreem aan zichzelf te werken om alles maar te relativeren en alle negatieve emoties uit te bannen. Als je namelijk nooit boos of verdrietig wordt enzo, krijg je geen blokkades in je Reikikanalen.
Ikzelf heb zoiets van: je bent ook gewoon maar een mens, en het hebben van emoties hoort er nu eenmaal bij. Ik denk dat dat deel een Boeddhistische invloed is.
Veel mensen die aan Reiki doen, geloven in reïncarnatie en karma en dat soort dingen, maar ook als je dat allemaal maar bullshit vindt en gewoon de energie wil hebben om jezelf en anderen te behandelen (de nadruk ligt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, in de eerste instantie op jezelf te ontwikkelen i.p,v, anderen te helpen), is dat ook gewoon prima. Er wordt niets van je verlangd.
Er is inderdaad geen Nirvana of een Z, tenzij je sterk de boeddistische kijk aanhangt. Dan zou je kunnen denken dat als je alle negatieve emoties uitbant en je karma veel behandelt met Reiki en alle ellende los kunt laten, dat je dan uiteindelijk een vleesgeworden Boeddha zou kunnen worden en uiteindelijk niet meer hoeft te reïncarneren, maar ik denk dat er maar verdomd weinig Reiki-beoefenaars zijn die er zo naar kijken.
Wat de chakra's betreft: 1 van de studenten van Usui werkte daar al mee en hij vond Reiki er perfect bij passen, dus heeft hij deze zaken gecombineerd en dat aan zijn studenten doorgegeven. Ook de naam Reiki schijnt er pas later aan gegeven te zijn. Usui zelf scheen het gewoon zijn methode genoemd te hebben of zoiets.
Kijk, dit vind ik tof!quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat kan ik nog wel volgen. Is het een gave? Iedereen kan het in theorie, maar in de praktijk zijn er wel degelijk verschillen? En naarmate je meer oefent kan je het beter? Een beetje zoals schilderen. Iedereen kan het in theorie, maar alleen de natuurtalenten die veel oefenen zijn de ware meesters?
Aha, vanwege de veel termen chakra's, mantra's en levensenergie dacht ik dat het ook gekoppeld was of verweven was met een bepaalde levensbeschouwing.
Ik ben maar een leek, maar die 'levensbeschouwing' waarmee Reiki is verbonden/verweven heet (volgens mij): Boedhisme.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
<snip>
Aha, vanwege de veel termen chakra's, mantra's en levensenergie dacht ik dat het ook gekoppeld was of verweven was met een bepaalde levensbeschouwing.
Klopt, het heeft veel Boeddhistische invloeden, maar hier in Nederland zijn er steeds meer en meer masters die je gewoon je eigen kijk er op na laten houden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:29 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ik ben maar een leek, maar die 'levensbeschouwing' waarmee Reiki is verbonden/verweven heet (volgens mij): Boedhisme.![]()
Niet dat je perse Boedhist moet zijn, voor de beoefening, maar het komt 'uit die hoek'.
Eind 19e eeuw herontdekt door de Japanner Dr. Mikao Usui, een monnik.
Bedankt voor je antwoorden! Ik ga er even vanuit dat een mantra een klank is die de potentie heeft tot een bepaalde transformatie? Hoe 'gebruik' je eigenlijk een mantra? Ik neem aan dat het symbool de afbeelding is van de mantra?quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:26 schreef ToT het volgende:
Mantra's kun je goed gebruiken met Reiki goed aan een bepaalde situatie te gaan werken, of aan te geven wat je graag wil met Reiki. De namen van de symbolen moet je overigens bij het gebruik wel 3x hardop of in gedachten zeggen. Dat kun je ook als een soort mantra zien. )
Aha, dat komt wel ongeveer overeen met de wijze waarop men in het Hindoeïsme de kracht van klanken zien. Alleen daar is het geen echt ezelsbruggetje. Door het uitspreken van een bepaalde klank moet het hogere gehoorzamen iets te doen. Eigenlijk is het ook niet echt dwingen, maar meer is het dat de kosmos als van nature dat/iets doet bij die klank. De klank vormt of transformeert ook daadwerkelijk iets.quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:32 schreef ToT het volgende:
Als je de Reiki II inwijding hebt ontvangen, kun je bepaalde symbolen tekenen en de naam ervan opzeggen.
Er wordt gezegd dat je daarmee "het hogere" vertelt wat je graag wil wat er gaat gebeuren, en dat de energie dan in die vorm gestuurd wordt. Hoe meer mensen het op exact dezelfde manier doen, hoe krachtiger het wordt.
Andere mensen zeggen dat het meer een soort ezelsbruggetje voor jezelf is.
Kweenie, qua gevoel zit ik daar een beetje tussenin.
Met een bepaalde energie en symbool van Tera Mai heb je een bepaald zinnetje die je voor het gebruik eerst op moet zeggen om die energie veilig te kunnen gebruiken; het violette vuur van Saint Germain.
Ohm wordt alleen bij inwijdingen gebruikt, niet bij andere symbolen. Er is wel een bepaald symbool die je wel met alle andere kunt combineren om die sterker te laten werken.
Brahman en atman heb ik om eerlijk te zijn nog niet van gehoord!
Een kleine nuance: "prutsers" onder reiki beoefenaars heb je ook, maar dat staat los van hoe je reiki gebruikt. Je kan er op een serieuze manier mee werken of niet. Ook een prutser metselaar kan er wel voor zorgen dat geen steen valt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 08:13 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ja o.k., maar net zoals je onder metselaars prutsers hebt, heb je die ook onder de mensen die Reiki doen. Als een metselaar een steen laat vallen (bijvoorbeeld op iemand z'n hoofd), is het vrij makkelijk te achterhalen. Als iemand met Reiki op afstand loopt te prutsen en er gebeuren ongelukken daardoor, is op geen enkele manier te achterhalen wie daar schuldig aan is.
Hier pak ik je eigen voorbeeld er even bij, namelijk dat je in die gevallen niet weet waar die ongelukken door ontstaan. Ongelukken gebeuren inderdaad het meeste in huis, dus de kans dat het niet aan reiki ligt is een stuk groter dan dat het wel aan reiki ligt. Ook onder mensen die met vuur bezig zijn of met een pan soep rondlopen heb je prutsersquote:Je geeft zelf het voorbeeld van dat als iemand in een auto zit in paniek kan raken/gedesorienteerd kan raken. Het feit dat iemand thuis is, wil nog niet zeggen dat men geen ongelukken kan krijgen. Er wordt zelf weleens gezegd:
"De meeste ongelukken gebeuren thuis!"
Iemand kan bijvoorbeeld op een keukentrapje, een ladder, het dak staan en daar vanaf donderen. Iemand kan bijvoorbeeld net een zware televisie aan het sjouwen zijn en die laten vallen. Met vuur bezig zijn (bijvoorbeeld barbecuen), net met een hete pan soep of olie rondlopen, enzovoort...
Je kunt er wel in meerdere of mindere mate serieus mee bezig zijn. En de intentie staat daar inderdaad los van.quote:Op maandag 16 augustus 2010 08:24 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er is geen gepruts in Reikibehandelingen, het gaat allemaal om de intentie om de andere te helpen.
Risicovol, nou ja... Er is een klein risico dat een auto-ongeluk zou kunnen ontstaan door het versturen van reiki. Het gaat er gewoon om dat we in elk geval daar voorzichtig mee moeten zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2010 08:57 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Het ging er juist om dat het (volgens ToT) risicovol is om het ongevraagd te doen en de discussie daarover onstond omdat ook in dit topic iemand ongevraagd Reiki op afstand stuurde.
Ik vind dat jij reiki nogal neerzet als iets dat toch maar vooral heel gevaarlijk kan zijn omdat het op een slechte manier gebruikt kan worden. Alsof een doorsnee reiki beoefenaar er op uit is om van achter zijn kaarsje en gehuld in een monnikskap toch maar vooral zoveel mogelijke mensen te benadelen. Een reiki beoefenaar doet dat niet om een ander te schaden. Als hij dat al wil, zijn daar heel andere manieren voor. Daar hoef je geen level II reiki voor te doen. En dan nog, als het echt gebruikt wordt om iemand te schaden, vergeet dan niet dat reiki een intelligente energie is en dat de kosmos dan echt wel ingrijpt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:48 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ja, en de meeste mensen is geleerd om op wat voor manier dan ook geen mensen te doden of pijn te doen per ongeluk of expres en toch gebeurt het.
Wat ik ermee wil zeggen is dat jij die goede intenties wel kan hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die heeft. Bovendien kun je nog zulke goede intenties hebben, als je het ongevraagd doet, kunnen er ongelukken gebeuren volgens sommige mensen die daarin geloven, zoals bijvoorbeeld ToT.
[..]
Nou, ik begrijp niet dat er door sommigen zo op gehamerd wordt van:
Ja maar, Reiki mag je alleen maar positief met de goede intenties en nooit ongevraagd sturen!
Terwijl gewoon blijkt dat sommige mensen het wel ongevraagd versturen en dat volgens sommigen dus ook ongelukken kan veroorzaken. Ook kan ik me gewoon niet voorstellen dat alle Reiki-mensen onder ons, allemaal zulke lieve aardige mensen zijn die altijd en eeuwig alles doen met de juiste intenties.
En nou wordt er eigenlijk gedaan, alsof ik het verzonnen heb van die ongelukken! Want nee, de Reiki-mensen hebben allemaal goede intenties en versturen het nooit ongevraagd
!
De oplossing voor wereldvrede is dat iedereen eens naar zichzelf gaat kijken in plaats van een ander te veroordelen. Maar dan wordt het ego geconfronteerd met zijn eigen zwakheden en dat wil het niet en projecteert het die op anderen. Daarom is er zoveel ellende op de wereld.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:55 schreef JoepiePoepie het volgende:
Dat geloof ik niet. Dan zou namelijk de oplossing voor wereldvrede, en love, peace & happiness, zijn dat iedereen ter wereld verplicht een cursus Reiki moet volgen.
Plus in het feit dat iedereen de laatste tijd veel individualistischer is gaan denken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
De oorzaak van alle ellende ligt in het wezen van de ellendige mens niet in de methode die hij/zij gebruikt.
Aha ok! Als ik verdere vragen heb dan meld ik me wel weer!quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:18 schreef ToT het volgende:
Vogeltjesdans, joepiepoepie vindt het leuk om mensen op de kast te krijgen door lekker recalcitrant te gaan doen!
@ De_Kardinaal: het is de combinatie van het (al dan niet in gedachte) tekenen van het symbool met het (al dan niet in gedachten) 3x opzeggen van de naam. Die combinatie zou dan idd een soort verzoek aan Het Hogere zijn om datgene te laten gebeuren waar dat symbool voor staat.
Eeehm, ik ben toch echt serieus hoorquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:18 schreef ToT het volgende:
Vogeltjesdans, joepiepoepie vindt het leuk om mensen op de kast te krijgen door lekker recalcitrant te gaan doen!
Moet ik werkelijk weer alles herhalen wat ik hier gepost heb voordat je begrijpt wat ik bedoel?quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik vind dat jij reiki nogal neerzet als iets dat toch maar vooral heel gevaarlijk kan zijn omdat het op een slechte manier gebruikt kan worden.
O ja, want de Reiki-mensen zijn allemaal van die goede mensen! Oh oh oh, wat ben ik toch een slecht mens zeg, ik doe niet aan Reikiquote:Alsof een doorsnee reiki beoefenaar er op uit is om van achter zijn kaarsje en gehuld in een monnikskap toch maar vooral zoveel mogelijke mensen te benadelen. Een reiki beoefenaar doet dat niet om een ander te schaden. Als hij dat al wil, zijn daar heel andere manieren voor. Daar hoef je geen level II reiki voor te doen.
Waarom grijpt de kosmos dan niet in bij alle andere slechte daden in deze wereld?quote:En dan nog, als het echt gebruikt wordt om iemand te schaden, vergeet dan niet dat reiki een intelligente energie is en dat de kosmos dan echt wel ingrijpt.
Nogmaals, ik heb het niet verzonnen van die ongelukken. Dat hebben sommige Reiki-masters die in dit topic posten gedaan.quote:Ik denk dat de incidenten zoals jij die schetst op een hand te tellen zijn (als ze er al zijn).
Ik zal mezelf maar weer voor de weet-ik-veel-hoeveelste keer herhalen:quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 00:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Een kleine nuance: "prutsers" onder reiki beoefenaars heb je ook, maar dat staat los van hoe je reiki gebruikt. Je kan er op een serieuze manier mee werken of niet. Ook een prutser metselaar kan er wel voor zorgen dat geen steen valt.
Juist! Als een metselaar loopt te prutsen met een steen is veel makkelijker te achterhalen wie er heeft lopen prutsen en waarmee. Bij een Reiki-master is dat niet het geval. Er is 100% garantie dat men er nooit achterkomt dat de Reiki-master (bewust danwel onbewust) heeft lopen prutsen.quote:Hier pak ik je eigen voorbeeld er even bij, namelijk dat je in die gevallen niet weet waar die ongelukken door ontstaan. Ongelukken gebeuren inderdaad het meeste in huis, dus de kans dat het niet aan reiki ligt is een stuk groter dan dat het wel aan reiki ligt. Ook onder mensen die met vuur bezig zijn of met een pan soep rondlopen heb je prutsers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |