De reactor wordt pas gesloopt als Pallas gebouwd en in gebruik genomen is. Het verstrekken van de bouwvergunning zal overigens pas over 2 jaar plaatsvinden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:54 schreef Labjas het volgende:
[ afbeelding ]
Kabinet wil reactor Petten slopen
De kernreactor in Petten gaat tegen de vlakte. Volgens ingewijden zal het kabinet dat morgen besluiten. De reactor is oud en kampt met storingen. Zo lag het bedrijf vorig jaar maanden stil.
Dat is rampzalig voor kankerpatiënten die worden behandeld met isotopen uit de reactor. Petten neemt 30% van de wereldproductie daarvan voor zijn rekening.
De oude reactor wordt vervangen door een nieuwe. Waar die komt te staan is nog niet duidelijk. De operatie gaat 300 miljoen euro kosten.
bron
maar de economische levensduur is wel op, dus na 2 jaar is eht echt niet meer rendabelquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:31 schreef Adelante het volgende:
De technische levensduur van de reactor in Petten is nog minstens 40 jaar, dus die gaan ze echt niet direct afbreken als er een nieuwe staat.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:54 schreef kitao het volgende:
Waarom moet Nederland een kerncentrale openhouden voor zieken ?
Is er niet ergens in een afgelegen gebied een minder bevolkte plaats te vinden om een medicijncentrale operationeel te houden ?
Als het 30% van de mondiale produktie inneemt dan moet iedereen er maar aan mee betalen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:25 schreef eleusis het volgende:
Begin maar met inzamelen voor de miljarden die het extra gaat kosten.
Zet maar gewoon lekker hier dat ding.
Het is leuker voor ons als we van dat geld mooie wegen en uitkeringen kunnen betalenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:31 schreef kitao het volgende:
[..]
Als het 30% van de mondiale produktie inneemt dan moet iedereen er maar aan mee betalen.
Nee hoor , de kosten gaan dan juist omlaag indien het door alle landen betaald wordt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:33 schreef eleusis het volgende:
Het is leuker voor ons als we van dat geld mooie wegen en uitkeringen kunnen betalen
Nee de winst gaat omlaag omdat hij niet alleen van ons is.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:38 schreef kitao het volgende:
[..]
Nee hoor , de kosten gaan dan juist omlaag indien het door alle landen betaald wordt.
dat doen ze toch door die dingen te kopenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:31 schreef kitao het volgende:
[..]
Als het 30% van de mondiale produktie inneemt dan moet iedereen er maar aan mee betalen.
Ooh , dat bedoelde je , het bloedgeld dat verdiend wordt aan de ellende van zieke mensen ?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:40 schreef eleusis het volgende:
Nee de winst gaat omlaag omdat hij niet alleen van ons is.
Ze kopen kerncentrales ?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:41 schreef rubbereend het volgende:
dat doen ze toch door die dingen te kopen
die isotopenquote:
Ok , wij maken isotopen , anderen kopen ze , hoeveel winst levert dat dan op ?quote:
als je kiet draait is 't toch goed genoeg?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:06 schreef kitao het volgende:
[..]
Ok , wij maken isotopen , anderen kopen ze , hoeveel winst levert dat dan op ?
geen idee, lijkt me wel(iig ontmanteling en verwerking)quote:En wie wil er een kerncentrale in zijn achtertuin hebben en worden de kosten voor een evt. calamiteit ook doorberekend en het ontmantelen en de afvalverwerking ?
Zolang dat in nederland is vind ik 't prima. Je moet als land zoveel mogelijk proberen zulke dingen aan je te binden, is goed voor de wetenschap in het land zelf. Waarom onderzoek doen in amerika(oid) wanneer het ook in nederland kanquote:Ik denk dat als je alles meerekent en als dit alleen gedragen wordt door Nederland , dat dan de koopprijs voor isotopen enorm is.
Plus het feit dat indien de centrale niet draait de wereldproduktie nog maar op één been loopt.
Zou toch veel beter zijn om dit met alle landen neer te zetten in een veiliger , afgelegen gebied en er dan gelijk een reserve centrale bij te bouwen ?
Ah, daar hebben we de eerste nimby.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:54 schreef kitao het volgende:
Waarom moet Nederland een kerncentrale openhouden voor zieken ?
Is er niet ergens in een afgelegen gebied een minder bevolkte plaats te vinden om een medicijncentrale operationeel te houden ?
Het enige waar ik onder lijd , is aan deze post met zijn infantiele afkortingen , APPEL.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 02:33 schreef Zelva het volgende:
Ah, daar hebben we de eerste nimby.
Sterker nog, daar hebben we de eerste lijder aan het BANANA-syndroom.
Jawel , met een bescheiden winst om het draaiend te kunnen houden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:12 schreef zquing het volgende:
als je kiet draait is 't toch goed genoeg?
Ok , dat gaat over de kosten , maar hoe zit het met de lokatieplaatsing , moet dat persé in dichtbevolkt gebied ?quote:geen idee, lijkt me wel(iig ontmanteling en verwerking)
Is een beetje achterhaald natuurlijk , de EU met bijvoorbeeld een project zoals CERN maakt dat duidelijk.quote:Zolang dat in nederland is vind ik 't prima. Je moet als land zoveel mogelijk proberen zulke dingen aan je te binden, is goed voor de wetenschap in het land zelf. Waarom onderzoek doen in amerika(oid) wanneer het ook in nederland kan
In hoeverre ligt die balans anders dan ?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 08:39 schreef eleusis het volgende:
Deze centrale genereert echter minimaal energie; het is een onderzoeksreactor die ook medische isotopen genereert. Bovenstaande is dus niet van toepassing aangezien de balans totaal anders ligt.
En waar baseer jij dat op ?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:16 schreef EricT het volgende:
Waarom bouwen we niet nog twee kerncentrales extra, alles beter dan afhankelijk worden van andere landen in energie/isotopen voorziening.
Dat afval valt echt wel mee, over een paar decennia zal de wetenschap ver genoeg zijn om dat afval veilig te verwerken.
Nee, vertel eens , dat hoor ik graag.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:57 schreef Netsplitter het volgende:
Petten dichtbevolkt.
Wist jij trouwens dat er in Delft ook eentje staat??
Dat valt wel mee dat polariseren , ik beweerde juist dat de (ziekte)kosten lager kunnen blijven indien meerdere landen eraan meewerken , allemaal een steentje bijdragen ahw.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:58 schreef SicSicSics het volgende:
Jaaah! We gaan een kernreactor voor geneeskunde op de Noord-Pool bouwen! Dan hebben we er geen last van.
Hey, wat? Mijn ziektekosten alweer omhoog? Hoe durven ze! K*nkerverzekeraars!
Om even te polariseren!
Dat is 'in' he gezien de AOW discussie.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:54 schreef kitao het volgende:
[..]
En waar baseer jij dat op ?
De grote groei van de wetenschap en het optimisme daarover zijn een beetje misplaatst als ik de huidige resultaten bekijk.
Dat ligt niet geheel aan de wetenschap zelf natuurlijk , maar "eventjes" dit afval wegwerken zal wellicht enorme investeringen kosten.
Je vraagt nogal wat : versnel de radio-actieve halveringstijd van een atoom even of schiet het even naar de maan.
(Gaat ook niet , dan wordt het water daar besmet , nou ja.)
![]()
Wat jij doet , lijkt mij , is het probleem doorschuiven naar toekomstige generaties.
Jup.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:59 schreef kitao het volgende:
[..]
Nee, vertel eens , dat hoor ik graag.
Waarschijnlijk in de TU ?
ik neem aan dat er geld moet aangezien de faciliteiten daar ook gebruikt worden voor onderzoek. En daar moet over het algemeen geld bij. Indirect levert dat dan waarschijnlijk wel weer geld op.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:06 schreef kitao het volgende:
[..]
Ok , wij maken isotopen , anderen kopen ze , hoeveel winst levert dat dan op ?
Ze staan er nu al dus het gevaar neemt niet toe of af.quote:En wie wil er een kerncentrale in zijn achtertuin hebben en worden de kosten voor een evt. calamiteit ook doorberekend en het ontmantelen en de afvalverwerking ?
Met zijn alle iets neerzetten werkt eigenlijk zelden tot nooit, bovendien verlies je dan ook het onderzoekscentrum.quote:Ik denk dat als je alles meerekent en als dit alleen gedragen wordt door Nederland , dat dan de koopprijs voor isotopen enorm is.
Plus het feit dat indien de centrale niet draait de wereldproduktie nog maar op één been loopt.
Zou toch veel beter zijn om dit met alle landen neer te zetten in een veiliger , afgelegen gebied en er dan gelijk een reserve centrale bij te bouwen ?
je zou dit een keer moeten doorlezenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:42 schreef kitao het volgende:
Dat is toch diezelfde TU die iedere keer die autorace in Australië wint ?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de kosten die nu gemaakt worden aan kernenergie en -onderzoek , waar ik niet op tegen ben op dat laatste , nu ook net zo goed aan minder complexe energievormen kan worden besteed.
Dus in plaats van megaprojecten op te zetten hoe we bijvoorbeeld over 100 jaar van het afval afkomen , dit benodigde geld daarvoor aan schonere energievormen gaan uitgeven.
Een verschuiving van focus ahw.
En over welke minder complexe energievormen denk je dan?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:42 schreef kitao het volgende:
Dat is toch diezelfde TU die iedere keer die autorace in Australië wint ?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de kosten die nu gemaakt worden aan kernenergie en -onderzoek , waar ik niet op tegen ben op dat laatste , nu ook net zo goed aan minder complexe energievormen kan worden besteed.
Dus in plaats van megaprojecten op te zetten hoe we bijvoorbeeld over 100 jaar van het afval afkomen , dit benodigde geld daarvoor aan schonere energievormen gaan uitgeven.
Een verschuiving van focus ahw.
Laat ik voorop stellen dat dit voor mij ook een zoektocht is en dat ik niet even alle MW-getallen aan energieverbruik in Nederland uit mijn mouw kan schudden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 11:26 schreef Netsplitter het volgende:
En over welke minder complexe energievormen denk je dan?
Hou er wel rekening mee dat ze dan wel evenveel capaciteit moeten leveren als een kerncentrale.
http://www.rwe.nl/928quote:Persbericht Hoofddorp, 03-03-2009
Met 300 megawatt (MW) het grootste windpark tot nu toe in Nederland
Meest ver uit de kust gelegen windpark in Nederland
Vergevorderde plannen RWE in Europa voor offshore windenergie
Rijkswaterstaat heeft de vergunningaanvraag van RWE voor het offshore windpark Tromp Binnen geaccepteerd. Dit zogeheten ‘farshore’ windpark moet 75 kilometer uit de kust ter hoogte van Callantsoog verrijzen. Met een capaciteit van 300 MW is Tromp Binnen het grootste offshore windpark tot nu toe.
Heb je toevallig een bron?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:00 schreef vijfhonderd het volgende:
Raar dat mensen aandringen op kernenergie nu de benzine op het punt dreigt te raken van het economische omslagpunt.
De brandstof voor kernenergie gaat ook op, en zelfs nog eerder dan de benzine.
Kernenergie is geen alternatief uit praktische overwegingen.
Stuwmeer?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 12:57 schreef kitao het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met energie-opslag ?
Kunnen we daar nog iets meer van verwachten , behalve een accu , condensator en batterijtje ?
Het kost dus geld , alleen niet bekend hoeveel.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 11:11 schreef rubbereend het volgende:
ik neem aan dat er geld moet aangezien de faciliteiten daar ook gebruikt worden voor onderzoek. En daar moet over het algemeen geld bij. Indirect levert dat dan waarschijnlijk wel weer geld op.
Kan ik niet helemaal volgen. Bij verwijdering neem je ook het gevaar weg.quote:Ze staan er nu al dus het gevaar neemt niet toe of af.
Nog meer info over afbreken: http://www.nrg.eu/public/decom/index.html
Er zijn nu anders ook grote internationale samenwerkingsverbanden aangaande atoomonderzoek.quote:Met zijn alle iets neerzetten werkt eigenlijk zelden tot nooit, bovendien verlies je dan ook het onderzoekscentrum.
Neem aan dat je dat sarcastisch bedoeld aangezien ze dat in Egypte gedaan hebben....quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:32 schreef kitao het volgende:
[..]
Beetje ingrijpend vind je niet ?
Al die pyramides verplaatsen enzo.
Niet sarcastisch , ik probeer het leuk te houden , eerder beeldend geschetst.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:39 schreef Netsplitter het volgende:
Neem aan dat je dat sarcastisch bedoeld aangezien ze dat in Egypte gedaan hebben....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |