Nederlandse superfans veroveren wereld met eerbetoon aan King of Pop
’HOUD MICHAEL JACKSON LEVEND’
’We verdienen er geen cent aan, alles gaat naar het goede doel’
door ERIK MORSINK
VELDHOVEN, woensdag
Michael Jackson zou trots op ze zijn geweest. Superfans Jan Loomans en Thijs Smits houden de herinneringen aan de overleden King of Pop springlevend. Ze verdienen er geen cent aan, het is puur belangeloos „om iets terug te doen voor Michael, na alles wat hij deze wereld heeft gegeven”. Het organisatietalent van het tweetal blijft ondertussen niet onopgemerkt. Er staan bijeenkomsten in Londen en Los Angeles op stapel. De twee rasechte Brabantse Jacksonfans gaan de wereld veroveren.
Wat het betekent om fan van de overleden superster te zijn, dat vat Thijs misschien nog wel het beste samen: „Michaels muziek voel ik, andere muziek hoor ik.” Childhood is het meest dierbare nummer voor Thijs. „Toen ik met Evelyn ben getrouwd, werd het gespeeld. En straks als ik doodga ook.” Net als miljoenen andere fans en aanbidders van Michael Jackson hebben ook Jan en Thijs menig traantje weggepinkt bij het verscheiden van de King of Pop.
„Maar daarna waren er overal ter wereld tributes”, vertelt Jan. „Bijeenkomsten ter nagedachtenis aan Michael. Ik dacht: ’Dat wil ik ook gaan doen’. Ik draai Michaels muziek elke dag. Je bent er eigenlijk altijd wel mee bezig.”
Thijs: „Michael heeft zo veel voor mij betekend. Hij is gewoon een deel van m’n leven. Mijn talenten liggen in het organiseren en ik wilde iets terugdoen.” En zo geschiedde. Op 31 juli organiseerden de twee superfans een prachtige en indrukwekkende herdenking op de Grote Markt in Breda.
En op Michaels verjaardag, 29 augustus, kwamen Jacksonfans opnieuw samen bij de McDonald’s in Best, waar een heus standbeeld van de superster staat. En ook daar werd hij uitgebreid herdacht. „We verdienen er overigens geen cent aan”, benadrukt Thijs. „We vragen wel entree, maar daar betalen we de kosten van en de rest gaat naar een goed doel. Zo hebben we bijvoorbeeld het Ronald McDonald-fonds gesteund. We doen het in de stijl van Michael, want hij was zelf een enorme weldoener.”
De beelden uit Breda en Best gingen via YouTube de hele wereld over. Thijs: „Michael heeft ons indertijd gevraagd om een feest naast de O2 te organiseren, vanwege de This is it-concertreeks. Nu hij er niet meer is, wordt het een tribute in club The Matter.”
Telefoontje
En ook vanuit Los Angeles kwam er een telefoontje. „Maar daar kunnen we nog niks over zeggen. Voorlopig richten we ons op de première van de film This is it, op 28 oktober aanstaande in de prachtige MustSee-bioscoop in Breda. De opbrengst gaat naar Kika. Ook dat wordt weer een prachtige bijeenkomst met optredens en een afterparty met een dj. We organiseren dit”, zo klinkt het bescheiden, „overigens met een compleet team.”
Voor meer informatie over de This Is It-party in Breda, kijk op
www.jacksonevent.com
Lekker positief artikel. Het stond gisteren in de Telegraaf[ Bericht 2% gewijzigd door piepie op 08-10-2009 21:14:57 ]