Vanwaar de hele vergelijking met een CapaCity?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:05 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik ken wel een theorie voor deze CapaCity: een Chinese dochteronderneming van Scania zou het ontwerp van Mercedes-Benz gejat kunnen hebben.
Aangedreven op aardgas.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:07 schreef marcel.nl het volgende:
en een gepimpte citaro...
[ afbeelding ]
Je hebt gelijk qua lengte en assen, maar de neus met die punt tot op logo is nageaapt van de capacityquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vanwaar de hele vergelijking met een CapaCity?Dit is gewoon een gelede 18meterbus als alle anderen. Een CapaCity heeft op z'n minst een tandemas achter en een FATSOENLIJKE aanhanger. Daar kan hier geen sprake van zijn.
Mja. "Het is een Porsche 911, maar de plaatsing van de tankdop is toch ECHT gejat van een Opel Corsa"quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:19 schreef marcel.nl het volgende:
Je hebt gelijk qua lengte en assen, maar de neus met die punt tot op logo is nageaapt van de capacity
Zo iets ja.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mja. "Het is een Porsche 911, maar de plaatsing van de tankdop is toch ECHT gejat van een Opel Corsa"
Ik denk niet dat de Nederlandse infrastructuur daar klaar voor is, qua viaducten e.d..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Er moeten in Nederland ook dubbeldeksbussen komen vind ik
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:33 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Zo iets ja.
Deze kwam ik net tegen, die had ik ook nog nooit gezien: MAN Lion's City GXL van 20 meter
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nog een pic van de gxl:quote:First MAN Lion’s City GXL destined for Switzerland
Shortly after the UITP congress in Helsinki the NEOMAN Bus Group is able to announce the first customer for the new articulated bus MAN Lion’s City GXL. An overall batch of 33 low-floor city buses for the transport authority of St. Gallen (VBSG) includes three buses of the new, roughly 20.5-metre, model which are to be delivered in spring 2008. Beside the three GXL there are ten two-axle MAN Lion’s City buses (12 m) and 20 MAN Lion’s City GL with a length of 18.75 m in the delivery. All of the articulated buses will be equipped with the horizontal MAN D20 Common Rail engine in accordance with the EEV standard with MAN PUREdiesel technology, the 12m vehicle with the vertical MAN D08 Common Rail engine and super-wide tyres (280 hp in the two-axle vehicle, 360 hp in the articulated buses). In April this year the four-axle articulated bus prototype of the Lion’s City GXL underwent a practical test of several days in St. Gallen, which was completed very successfully.
Ernö Bartha, the member of the Management Team of the NEOMAN Bus Group responsiblefor engineering commented: “I’m delighted that we have been able to sell three vehicles of the new model to the customer in one fell swoop. We have been the market leader for extra length vehicles for some years, a fact which we are underlining yet again with the GXL. With a capacity of up to 200 passengers and a CO2 value of down to less than ten grammes for a passenger kilometre this vehicle sets new standards. I think that this vehicle clearly heralds the way to the future of local public transport.“
Dr Ralf Eigenmann, the manager of VBSG, gave the following reason for purchasing from MAN: “When the tenders were examined the offer of MAN Nutzfahrzeuge (Schweiz) AG proved to be the most cost-effective. The crucial areas of the examination were matters relating to passengers, the economy, engineering, the driver’s cockpit, handling and after-sales service.“
All of the Swiss vehicles have an air conditioner, double glazing and the new NEOMAN driver’s cockpit. In addition the articulated buses are fitted with the translucent concertina section first presented in the prototypes of the GXL and can thus be considered to be of a particular high quality. The articulated buses will be serving a busy route from St. Gallen to Abtwil and on to Gallusmarkt.
St. Gallen is the first customer in Europe to opt for the new MAN Lion’s City GXL and further cities have already shown great interest. The lengthened forebody is taken over from the already mentioned Lion’s City GL with a length of 18.75 m, the two-axle afterbody comes, in turn, from the 14.7-metre Lion’s City LL model with electro-hydraulically actively steered trailing axle. The permissible gross weight of the new articulated train is thus a proud 32.5 t. A high-capacity concept of this kind is of particular interest in view of the current discussion about the carbon dioxide emissions of the different means of transport. With a calculated average consumption of the MAN D20 Common-Rail diesel engine (here only with 350 or 360 hp) of approximately 60 litres of diesel for 100 kilometres the resultant per capita consumption of under 0.3 litres for 100 kilometres or less than ten grammes of CO2 emission for a passenger kilometre (with full utilisation and a diesel consumption of 60 l/100 km) is unbeatable.
The combination of the two vehicle modules results in 20.45 metres of high-tech bus on four axles with a capacity of 200 people, about 50 of whom are seated. The drive and body are essentially identical to the existing low-floor buses. The vehicle fulfils all of the legal requirements and EU directives regarding the clearance circle and can largely be used on routes similar to those of a normal articulated train. Complicated and technically demanding additional steering or similar systems are not required to achieve this. However, unlike the double articulated trains to be found in particular in Central and Southern America, these trains can be fully manoeuvred even when reversing – an invaluable advantage for the driver.
Göppel inderdaad, heb er tig foto's van.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:37 schreef qu63 het volgende:
Over gelede bussen gesproken, op Busworld stonden ook bus-aanhangers.. Oftewel, aanhangers waar mensen in vervoerd worden! Geen zin om nu de foto's te zoeken.. Ze stonden in ieder geval in de hal voor Temsa
Ja, die jaquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:08 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Göppel inderdaad, heb er tig foto's van.Was een leuke beurs! Heb je niet gezien?
De echte blikvanger bij VDL buiten was die Jonkheere die er stond.. Ik ben daar in geweest en trof onder andere een kingsize bed, rondzit met minimaal 42" tv, playstation en nog meer verborgen dingen, nog een apart zitgedeelte en een glazen deur die de chauffeur van de passagiers scheidt..quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:44 schreef Alexxxxx het volgende:
Man man man, langer met de fotso bezig geweest dan ik op de berus was... maar goed...
Foto's Busworld Kortrijk 2009 staan online
Hmz, dan waren dat de mensen die voor ons wegwaren denk ik.. Ik geloof dat wij pas tegen 2en reden..quote:
Dat was ik inderdaadquote:Op zondag 18 oktober 2009 01:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hmz, dan waren dat de mensen die voor ons wegwaren denk ik.. Ik geloof dat wij pas tegen 2en reden..
Had jij een zwart petje op trouwens? Misschien heb ik je dan toch nog gezien bij de Ventura-stand rond 6/half 7 toen we op weg waren naar buiten
Ah, dan zwaai ik bij deze nog even!quote:
Geen bal tegen je hoofd gekregen? Of werd er toen nog niet gevoetbald?quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:14 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ah, dan zwaai ik bij deze nog even!![]()
Zag je vluchtig op je rug
Ik heb niets naar mn hoofd gekregenquote:Op zondag 18 oktober 2009 01:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Geen bal tegen je hoofd gekregen? Of werd er toen nog niet gevoetbald?
Dan weet ik dat voor als ik komende week misschien nog een keer gaquote:
Hangt er van af wie je tegenover je hebt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan weet ik dat voor als ik komende week misschien nog een keer gaIs jouw naam zeggen voldoende?
Ach, en als ik het daar niet krijg ga ik wel bij Mercedes-Benz of Volvo langsquote:Op zondag 18 oktober 2009 01:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af wie je tegenover je hebt.
Klaag je nu dat ik te weinig foto's heb gemaakt?quote:
De enige dubbelgeledes die ik heb gezien waren een model bij Hess en een tekening bij Göppelquote:
Daar heb jij weer gelijk in.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:22 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Klaag je nu dat ik te weinig foto's heb gemaakt?Alles wat er fotografeerbaar stond, heb ik op de foto...
Geweldig, iedereen valt over die Daihatsuquote:Op woensdag 21 oktober 2009 19:55 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Daar heb jij weer gelijk in.
[ afbeelding ]
Vooral deze was een verrijking van mijn kennis
Ik denk dat er een stuk of 15 van deze in een dubbelgelede passen.
Ik was niet in Kortrijk, maar was er geen grote stand van Mercedes met capacity enzo ?
Staat ook een Frysker tussenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:55 schreef Gnittoo het volgende:
[ afbeelding ]
Online veiling van groot en divers assortiment autobussen en touringcars te Valkenswaard, i.o.v. AM Buses, Scania Bus & Coach Benelux en VDL CBC, o.a.: ca. 50 autobussen en touringcars w.o.: ‘DAF-Scania-BOVA-Setra-VanHool’.
http://bva-auctions.com/auction/index/1472
Zijn die den Oudsten Volvo trolley bussen niet net zo oud ongeveer ?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:22 schreef petertje2 het volgende:
Wat ik me afvraag: zou dit inmiddels de oudste bus zijn die nog regulier in het OV in Nederland wordt ingezet of weet iemand nog oudere beestjes die op dit moment dagelijks aktief zijn?
Die witte amba was eerst van bba connex, toen connexxion en nu dus met witte bumper en witte bovenrand gespoten als geheel witte amba te koopquote:
Is dat niet heel toevallig 1 van die 2 witte Amba's, die een poos in Frieslân hebben rondgereden?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:34 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Die witte amba was eerst van bba connex, toen connexxion en nu dus met witte bumper en witte bovenrand gespoten als geheel witte amba te koop
[ afbeelding ]
Dat is nog steeds de 3717 die bij VDL CBC te koop stond/staat.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Staat ook een Frysker tussen
Net iets ouder. 19 jaar al.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:30 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Zijn die den Oudsten Volvo trolley bussen niet net zo oud ongeveer ?
Dat is die van de foto dus.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:22 schreef petertje2 het volgende:
[ afbeelding ]
Een volledig identiek, maar nog iets ouder broertje van bovenstaande gelede oldtimer (op foto van Mario Blaak) is de ex-533 van het GVU,
Op 155, volgens foto.quote:die daar al een aantal jaren geleden werd gepensioneerd. Hij is via-via opgekocht door “Diamond Executive Travel Services” (hoe durf je met zulke bussen zo'n naam te kiezen!) uit Veghel. Hij is van 9 juni 1989 en is inmiddels dus ruim 20 jaar oud.
Het bijzondere is dat hij nog dagelijks aktief is in het reguliere OV en in strijd met alle concessievoorwaarden de rit voor Arriva Brabant op lijn 156 Den Bosch - Eindhoven (vertrek 7.03) rijdt.
Die ik al heb kunnen vinden (via voertuig-zoeker.nl) zijn toevallig allemaal dit voorjaar naar Holland Bus in Sprang-Capelle afgevoerd. Wat wel opviel is dat het allemaal bussen met midden motor betrof (Volvo B10M en DAF MB230).quote:Wat ik me afvraag: zou dit inmiddels de oudste bus zijn die nog regulier in het OV in Nederland wordt ingezet of weet iemand nog oudere beestjes die op dit moment dagelijks aktief zijn?
quote:Op donderdag 22 oktober 2009 18:54 schreef Ofyles2 het volgende:
[.Den Oudsten B88 trolleys.]
Net iets ouder.
Jonger dus.quote:19 jaar al.
Dat kan per concessie verschillen. Sommige regio's hanteren 15 jaar als maximumleeftijd, anderen zelfs 12.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 02:32 schreef busfoto.nl het volgende:
De 533 is van oktober 1990 en dus iets minder oud dan geschreven is.
Ik weet niet wat de maximum leeftijdseis is voor spitsbussen in het concessiegebied, dat zou ik moeten opzoeken.
Geinig..quote:Op woensdag 14 oktober 2009 08:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Vanochtend rond 6:30 is de GVU 4916 gestrand op de Uithof met een serieuze motorbrand. Ik heb wat plaatjes genomen![]()
Overigens wel knullig.quote:
Die staan toch gewoon in de brochures? Of zijn die niet online te vinden? Als je het 2 weken eerder had gevraagd had ik ze nog voor je in kunnen scannen, nu heb ik ze niet meer..quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 14:33 schreef Karrs het volgende:
Nou, ik moet 't even nuanceren - ik zoek niet de officiële bouwetekeningen, maar gewoon een afbeelding als zoiets:
[ afbeelding ]
Maar dan van een Citaro-G.
Die moet je aanvragen, ik heb ze idd online niet kunnen vinden.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 15:12 schreef qu63 het volgende:
[..]
Die staan toch gewoon in de brochures? Of zijn die niet online te vinden?
quote:Als je het 2 weken eerder had gevraagd had ik ze nog voor je in kunnen scannen, nu heb ik ze niet meer..
Ik zag er eentje van Piet Dekker rond 19.30uur rijden van de A7 naar Scheemda (waarschijnlijk richting Winschoten). Klik op deze link voor locatie.quote:Op zondag 25 oktober 2009 01:25 schreef NoBody122 het volgende:
Er stond vanavond, tot een uur of 22:00, een 25 jaar ouwe "Waterliner" MB200 van Pieter Dekker op het busstation in Leeuwarden. Deze:
[img=http://www.dekkerrondvaarten.nl/index.php/fotos?func=viewcategory&catid=7]Dekker Rondvaarten[/img]
Rond 22:00 zou hij weer terug rijden naar Winschoten. De chauffeur runt zijn bedrijf, samen met nog iemand, voor de hobby en ze hebben 5 van die ouwe DAF's staan momenteel (zie ook de link onder de foto voor een paar van de anderen)![]()
ochquote:Op zondag 25 oktober 2009 15:02 schreef Peterselieman het volgende:
Leeuwarden heeft weer een Citaro minder. De 2839 is namelijk opgedoken in Emmen
Hopelijk maken de Emmenaren niet de fout de 2839 op streeklijnen in te zetten.quote:Op zondag 25 oktober 2009 15:02 schreef Peterselieman het volgende:
Nee, de bus waar het om gaat rijdt op 156. Zijn identieke broertje (op de foto) reed op 155, maar is uit de APK gelopen en toen is er een nieuw wrak aangeschaft (de aanschafprijs is waarschijnlijk lager dan de kosten van een APK-keuring).quote:
Grappigquote:
Ik was er al bang voor. Heb zowel de 2839 als de 2841 alweer een tijdje niet gezien, had nog de hoop dat ze bij de garage zouden staan en wellicht geldt dat voor de 2841 ook nog wel, maar hoogstwaarschijnlijk zijn ze dan allebei naar een andere locatie verhuisdquote:Op zondag 25 oktober 2009 15:02 schreef Peterselieman het volgende:
En is dus kennelijk niet de ex-GVU 533 (laatst op naan: 2 jaar, 5 maanden, 18 dagen geleden)quote:Op zondag 25 oktober 2009 20:11 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Nee, de bus waar het om gaat rijdt op 156.
nee hoor, pas over 7 maanden.quote:Zijn identieke broertje (op de foto) reed op 155, maar is uit de APK gelopen
die ex gvu 516 dus blijkbaar, maar ik denk 't niet: (laatst op naam : 3 jaar, 4 maanden, 24 dagen geleden)quote:en toen is er een nieuw wrak aangeschaft
Dat maakt weinig zin want dan zou elke handelaar zo'n bus met verlies moeten verkopen.quote:(de aanschafprijs is waarschijnlijk lager dan de kosten van een APK-keuring).
En het krijgt weer een staartje; vanmiddag stond ineens Citaro 2838 op onze stalling in de Maxx-rij.. Niet veel later zag ik hem vertrekken van het busstation op een buitenlijn, later stond hij weer bij de Maxx-bussen in de rij op de stalling.. Hadden ze beter die meteen naar Emmen kunnen verschepenquote:Op maandag 26 oktober 2009 00:51 schreef NoBody122 het volgende:
*knip*
[..]
Ik was er al bang voor. Heb zowel de 2839 als de 2841 alweer een tijdje niet gezien, had nog de hoop dat ze bij de garage zouden staan en wellicht geldt dat voor de 2841 ook nog wel, maar hoogstwaarschijnlijk zijn ze dan allebei naar een andere locatie verhuisd
Neuh, 8x/uur 18-meter, daarboven op versterking. Mooi plannetje, zelf bedachtquote:Op maandag 12 oktober 2009 01:37 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik denk dat een paar dubbelgeledes straks in Leeuwarden wel van pas komt, als ze in Leeuwarden klaar zijn met die nieuwe campus aan de Rengerslaan
Waar komen de geledes dan vandaan?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 21:38 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Neuh, 8x/uur 18-meter, daarboven op versterking. Mooi plannetje, zelf bedacht
alleen voor het discovervoer.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:38 schreef Peterselieman het volgende:
Er staat toch ook nog wel eens wat aan de overzijde van de weg op het Arrivaterrein?
Voor je het weet wordt je bus nagemaakt aan de hand van die tekeningenquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 14:33 schreef Karrs het volgende:
Nou, ik moet 't even nuanceren - ik zoek niet de officiële bouwetekeningen, maar gewoon een afbeelding als zoiets:
[ afbeelding ]
Maar dan van een Citaro-G.
Nee, ik heb 'm nodig om aan te tonen dat een tram niet bepaald de afmetingen van een trein heeft - raad eens in welke discussie?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:40 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Voor je het weet wordt je bus nagemaakt aan de hand van die tekeningen![]()
[ afbeelding ]
En van deze lijkt het net of er later een stukkie aangeplakt is of gephotosjopt
[ afbeelding ]
Die laatste bus is geen photoshop.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:40 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Voor je het weet wordt je bus nagemaakt aan de hand van die tekeningen![]()
[ afbeelding ]
En van deze lijkt het net of er later een stukkie aangeplakt is of gephotosjopt
[ afbeelding ]
Gister was het nog de 1851 die op lijn 3 reedquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef NoBody122 het volgende:
De heer Maxx Leeuwarden heeft nu ook Ambassador 1813 geconvisceerd. Fijne bus
Vandaag ookquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Gister was het nog de 1851 die op lijn 3 reed
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 22:48 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Merk en type: Dennis
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Datum: 27 november 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Fototrip met een Lada deeltje 1; busnummer 5881; Lijn 33 naar Grootegast
Ja, kloptquote:Op woensdag 4 november 2009 20:13 schreef RealZeus het volgende:
[..]Je hebt daar ook al een tijdje gestaan. Voordat 33 een complete slag gemaakt heeft ben je ook wel een uurtje verder.
Wie weet.quote:Op zondag 8 november 2009 00:30 schreef Luco het volgende:
Alleen jammer dat die Citea vanaf December niet meer in Groningen rond zal rijden
Deze is ook al gespot in Stadskanaal op de streekdienst 77 (Emmen-Stadskanaal vv).quote:Op zondag 8 november 2009 04:04 schreef NoBody122 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: OViB (Evert Masselink)
De 2839 in zijn nieuwe habitat (Emmen dus, zoals Peterselieman al meldde).
Enkele van die bussen rijden bij touringcarbedrijf Meering te Duivendrecht, voornamelijk scholierenvervoer.quote:Op zondag 8 november 2009 22:08 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
Merk en type: Den Oudsten
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Datum: 6 november 2009
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Gezien. Hopelijk hebben die gelede Citaro's een ZF 6-bak.quote:Op zondag 8 november 2009 21:56 schreef marcel.nl het volgende:
Op de site van Qbuzz staan de eerste gelede citaros voor Groningen al.... .
Jup, collega heeft die meegenomen op zijn stadsdienst vanmiddag, al snap ik niet waarom; op de stadsdienst zijn kinderwagens, rolstoelen, etc. meer regel dan uitzondering. Vragen om moeilijkheden dusquote:Op zondag 8 november 2009 20:21 schreef Zug-Chef het volgende:
Net CXX 2800 op lijn 3 Leeuwarden NS - Camminghaburen
Linkje?quote:Op zondag 8 november 2009 21:56 schreef marcel.nl het volgende:
Op de site van Qbuzz staan de eerste gelede citaros voor Groningen al.... .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |