quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:24 schreef Tamashii het volgende:[..]
zooi-producten? Cruesli is toch supergoed? zit allemaal gezonde dingen in? Evergreen beweert hetzelfde en ik heb een tussendoortje nodig. Aquarius komt omdat ik geen drinken bij me had en het is gezonder dan cola! wat ik eerst wilde halen. Vleessalade niet goed?!?!?! Er zit heel veel gezond in en en en en. :| WTF,
dat bedoelde ik geisteren tamashii: veel van de dingen die je eet (en die veel nederlanders eten en als gezond zien) zijn niet zo gezond: er zit veel suiker in en weinig vezels bijvoorbeeld.
wel echt heel goed dat je zo je best doet meteen! hieronder een voorbeeldlijstje met gezonde keuzes het voordeel van deze dingen is dat je er geen vreetkick van krijgt omdat ze allemaal goed vullen en niet teveel met je bloedsuiker rommelen
gezonde keuzes:
muesli ipv cruesli (met rozijnen nmag best, asl je maar geen pond rozijnen nals tussendoortje gaat eten)
volkoren ipv wit of bruin brood (dat hele donkere supermarktbrood is ook niet zo gezond,. das met een soort caramelkleurstof en verder vrij wit. echt volkoren is het beste)
mager vleesbeleg zoals kipfilet, rauwe ham, rookvlees ipv bewerkte worstsoorten en vleessalades
30+kaas of slankie ipv cvolvette kaas of brie
ook goed op brood: jam met minder suiker, pindakaas (wel kcal rijk maar heel gezond), vette vis zoals tonijn, smaakmakers zoals sambal op je kaas bijvoorbeeld om t spannender te maken, sla en rauwkost op brood om t leuker en gezonder te maken. sla tussne je brood en je beleg voorkomt ook dat je brood klef wordt!
tussendoortjes:
ongezouten nootjes (wel vet, dus neit teveel, maar heel gezond en goed vullend)
vette vis (tonijn, makreel, haring) (zelfde als nootjes: wel vet, maar gezond vet! alleen neit té veel van eten. van gezonde calorieen kun je ook dik worden)
fruit (niet teveel, zit veel suiker in, en dus kun je er, net als van vruchtensap, oo makkelijk tevéél van eten)
rauwkost en sla
rauwe groentes met dip
gegrilde groentes met dressing
zuivel (yoghurt, kwark (halfvol) met bijvoorbeeld wat fruit of wat muesli)
dingen als evergreens en crueslirepen bevatten wel veel granen, maar ook heel veel suiker. een mueslireep van hero is bijvoorbeeld evenveel kcal als een halve marsreep, en evenveel suiker bijna! veel van de dingen die "gezond" lijken in de winkel worden erg gepusht door de levensmiddelen industrie. doorgaans kun je er vanuitgaan dat iets dat minder "bewerkt" is vaak ook wat gezonder is...
ik zou jezelf aanleren om goed verpakkingen te leren lezern. hoeveel gram suiker zit er eigenlijk ergens in, en hoeveel in de andere soort? (bij ontbijtgranen loont dat echt de moeite). weten wat je eet is heel erg belangrijk, als je dan namelijk gezond eet kun je echt best wel heel veel eten op een dag en toch afvallen of op gewicht blijven, en je gezond voelen!
als je de gezondere keuzes in gedachten houdt, en de aanbevolen hoeveelheden van het voedingscentrum, dan hoef je helemala geen calorieën te tellen, dan eet je met gezond verstand ook goed en genoeg. en dan geeft een keer patat of iets lekkers helemaal niks!