abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 november 2009 @ 16:39:19 #76
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74281399
Ah, de plannen breiden zich uit...

Omdat de huidige bakverhouding niet bepaald lang is (er zit een 1:5,86 differentieel op ) gaat er waarschijnlijk een versnellingsbak op van een turbodiesel. Het makkelijke is dat het gewoon bolt-on is, hoef niks te veranderen, zelfs de snelheidsmeterkabel kan er gewoon op.
Hiermee daalt het toerental bij 120 km/h van 4500 (ja echt waar) naar 3500 toeren, wat een stuk aangenamer is. Ik ben toch van plan om lange stukken te gaan rijden, ook naar het buitenland (ritje Noordkaap via Rusland).
Dan is het toch mooi als je toerental wat lager komt te liggen, want als je eenmaal op snelheid bent dan ligt je verbruik gewoon lager. Schakelmomenten zullen wel anders komen te liggen, en trekkracht onderin wordt wat lager, maar ik ben toch niet van plan om met een treingewicht van 5500 kg recht een berg op te rijden.
Het mooie van een andere versnellingsbak met andere bakverhoudingen en hetzelfde differentieel is dat de snelheidsmeteraandrijving gewoon hetzelfde blijft, EN er blijft een hoop trekkracht in lage versnellingen over. De bak van de turbodiesel is gewoon langer, dus hogere top, maar toch veel kracht onderin. Omdat je hoger in toeren rijdt met een benzinemotor moet je toch later overschakelen (dus rijd je relatief gezien een versnelling lager) en is de verspreiding van het vermogen niet echt een probleem.

Het idee (wat voorlopig nog toekomstmuziek is) is om er na een tijdje (als in: aantal jaren) een andere motor in te bouwen, ook op LPG, maar liever een V6-je om beter met het verkeer mee te komen. De 100pk die er nu in zit valt toch wel tegen, en een viercilinder met turbo is gewoon een saaie bende .
Als ik daarmee bezig ben doe ik voordat de pijpen van de cilinderbanken naar elkaar toe komen sowieso Y-stukken met vlinderkleppen, en bouw ik de sidebars om tot sidepipes . Nog wel even kijken hoe dat zit met dempers en alles.
Punt is echter dat een PRV V6 (type Z) zoals in de Renault Alpine, Renault Safrane, Renault 25 en 30 (+turbo's) zat waarschijnlijk zonder ook maar iets aan te passen aan de versnellingsbak gehangen kan worden. De vraag is nu echter of een PRV V6 in de motorruimte past, omdat die een aparte blokhoek van 90 graden heeft. Hij is dus erg breed. Die kans is eerlijk gezegd erg klein.
Een andere optie is om te kiezen voor een latere V6, zoals de ES-motor van PSA. Ook bekend als de L-motor. Die zal waarschijnlijk niet direct op de versnellingsbak passen dus moet er een ander koppelingshuis gemaakt worden. Dit blok is echter maar 60 graden en daarmee smaller. Zal dus waarschijnlijk beter passen, al is dat nog steeds maar de vraag. Als er iemand met een Xantia of Laguna V6 zijn motor op kan meten op het breedste punt zou dat briljant zijn .

Maar goed, dat is toekomstmuziek. Eerst maar even de huidige boel geregeld krijgen, en ik krijg misschien een bende RVS aangeleverd om er een bullbar, sidebars en dakbalk van te maken.

[ Bericht 13% gewijzigd door oshiro op 01-11-2009 16:47:10 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 1 november 2009 @ 17:44:27 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74283441
Ik kan wel eens kijken wat ik voor je kan doen wat betreft het opmeten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_74285003
Hey dat klinkt ineenkeer wel heel erg intressant
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 1 november 2009 @ 21:03:12 #79
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74291367
quote:
Op zondag 1 november 2009 18:39 schreef Turquaz52 het volgende:
Hey dat klinkt ineenkeer wel heel erg intressant
Ja inderdaad
Als de ruimte er was zou er rechtstreeks op de versnellingsbak de motor van een Renault Alpine A610 Biturbo geschroefd kunnen worden. Standaard 280 pk...
Sterker nog, het wereldrecord op het rechte stuk van Le Mans staat op naam van zo'n blok. 407 km/h en toen blies het blok zich op. De PRV V6-jes hebben een ongelofelijk sterk bottom-end, in testopstellingen pakten ze met een standaard krukas, drijfstangen en lagering 800 pk tot ze eraan gingen.
Die versnellingsbak is ook een mooi verhaal, de Renault UN 5 bakken zijn veel gezocht om in kitcars en offroad-buggies te bouwen. Die Renault heeft namelijk een aparte config: de motor ligt in de cabine (je zit er praktisch bovenop) en er ligt een transaxle versnellingsbak naar voren waar de aandrijfas dus dwars doorheen steekt. Hier een plaatje van een lichtere versie met een langere verhouding die in de (jawel) Lotus Esprit zit:

Let op: deze versnellingsbak is dus nog minder sterk dan een die in een bestelbus zit

Maar door deze config draaien de assen voor een kitcar normaal dus de verkeerde kant uit.
Wat ze dus doen is het pignon en differentieel aanpassen dat de verhouding langer wordt en de assen de goede kant uit draaien. Wat je dan krijgt is dit:



Die versnellingsbak kan standaard al 700 pk Het enige aandachtspunt is dus of de koppeling het trekt, maar daar valt wel weer wat op te verzinnen.

Let wel: ik ben dus niet van zulke dingen van plan, het moet nog een beetje goedkoop blijven
Een V6 over een paar jaar lijkt me echter wel leuk, en ook die ombouwen naar lpg. Eventueel met turbo (LPG en turbo werken als een vriend) en dan valt er toch best wat vermogen uit te halen.

Ik ben niet van plan om de bakverhoudingen aan te passen (behalve dan de aanschaf van een turbo-bak). Met zo'n bak draai ik bij max. vermogen (geschat 5750 toeren) 190 a 195 km/h. Genoeg om geen bekeuringen te krijgen als ik geflitst word omdat toch niemand gelooft dat zo'n Master bijna 200 loopt
Maar ik wil er gewoon lekker mee kunnen doorrijden op de snelweg met wat minder herrie, en eventueel dus V6-herrie .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 1 november 2009 @ 21:09:28 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74291775
Misschien ban ik gek, maar ik snap in jouw verhaal even niet wat er aangepast wordt aan de versnellingsbak in de kitcars.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 1 november 2009 @ 21:28:46 #81
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74293260
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:09 schreef 2cv het volgende:
Misschien ban ik gek, maar ik snap in jouw verhaal even niet wat er aangepast wordt aan de versnellingsbak in de kitcars.
Het is eigenlijk vrij simpel
Je moet er van uit gaan dat de krukas altijd dezelfde kant op draait.
Bij mijn auto zit de motor in de cabine, en de versnellingsbak ligt voor de motor, hij loopt tot aan de voorbumper.
In dit geval draaien de wielen dus vooruit (da's wel zo mooi) en rijdt de auto in de richting van de versnellingsbak. Eerst komt de versnellingsbak langs, dan de motor.

Bij een kitcar wordt de motor vaak achterin ingebouwd, met een zware transaxle versnellingsbak weer achter de motor.
Als je mijn motor+bak dus zou omdraaien, zouden de wielen dus ook achteruit draaien, omdat de auto in de richting van de versnellingsbak wil rijden. Effectief heb je dan dus 5 versnellingen achteruit en 1 vooruit
Daarom wordt het differentieel bij kitcars dus omgedraaid (kroonwiel aan de andere kant van het pignon) zodat de assen weer de juiste kant op draaien.
Een andere minder mooie oplossing is de versnellingsbak op z'n kop monteren. Dit is echter wat gevaarlijk in verband met smering, en de aftappluggen zitten dan ook bovenaan.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 1 november 2009 @ 21:38:22 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74293958
Oh ! Op zo'n fiets ! Dat kon ik op de plaatjes niet zien

Overigens gebeurt het soms bij versnellingsbakrevisies bij 2cv's of GS(A)'s: differentieel er verkeerd om in en de auto rijdt in de verkeerde richting weg
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 1 november 2009 @ 22:18:43 #83
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74296884
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:38 schreef 2cv het volgende:
Oh ! Op zo'n fiets ! Dat kon ik op de plaatjes niet zien

Overigens gebeurt het soms bij versnellingsbakrevisies bij 2cv's of GS(A)'s: differentieel er verkeerd om in en de auto rijdt in de verkeerde richting weg
Precies, dat ja
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_74307791
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:38 schreef 2cv het volgende:
Oh ! Op zo'n fiets ! Dat kon ik op de plaatjes niet zien

Overigens gebeurt het soms bij versnellingsbakrevisies bij 2cv's of GS(A)'s: differentieel er verkeerd om in en de auto rijdt in de verkeerde richting weg
hehehehe
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 3 november 2009 @ 23:30:27 #85
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74370283
Damn it, dacht ik dat ik origineel bezig was

http://www.amt.nl/web/Vid(...)eller-ter-wereld.htm
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 4 november 2009 @ 01:49:17 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74372863
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:18 schreef oshiro het volgende:

[..]

Precies, dat ja
Het leukste is als je het ding dan van een brug af wilt rijden ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 4 november 2009 @ 14:20:20 #88
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74384861
Vannacht droomde ik dat ik in een Renault Master met waardeloze remmen reed. 1 slachtoffer, maar die kroop zonder noemenswaardige verwondingen onder het ding vandaan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 4 november 2009 @ 16:41:10 #89
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74389994
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:20 schreef 2cv het volgende:
Vannacht droomde ik dat ik in een Renault Master met waardeloze remmen reed. 1 slachtoffer, maar die kroop zonder noemenswaardige verwondingen onder het ding vandaan.
Whehe, nou dat gaat al goed
Mijn Master heeft ook waardeloze remmen nu, maar dat is meer omdat de remblokken voor er onderuit liggen
Gewoon regulier versleten.
Er zitten wel dikke klauwen op dat ding trouwens, 4-zuiger...
Deze week gaan trouwens de fusees onder de oude Master vandaan en dan doe ik de klauwen helemaal reviseren. Inclusief pimp-ass kleurtje voor als er nog eens andere wieltjes onder gaan
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 4 november 2009 @ 17:08:15 #90
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74390950
Dik busje gaat dat worden Ik TVP em even.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74419376
Ook een eerste bijdrage van mij ... in vector dus ik kan elk vak iedere kleur maken die je wilt ... gaat dus puur om de layout;

Calm down, please!
  donderdag 5 november 2009 @ 15:37:02 #92
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_74422004
Jullie beschikken over veel te geavanceerde software
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_74422594
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:37 schreef Dagoduck het volgende:
Jullie beschikken over veel te geavanceerde software
't Is m'n werk
Calm down, please!
pi_74423127
Tekenen met vector is vele malen beter / fijner dan met de gebruikelijke pixels. Heb jarenlang met Flash gewerkt (amateuristisch / hobby) ... ook erg handig want je kon echt op 1000% inzoomen = heel gedetailleerd werken.
  zondag 8 november 2009 @ 02:12:07 #95
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_74498872
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:27 schreef Googolplexian het volgende:
Ook een eerste bijdrage van mij ... in vector dus ik kan elk vak iedere kleur maken die je wilt ... gaat dus puur om de layout;

[ afbeelding ]
Oeh! Ja! Tof

TS was even afwezig omdat z'n Gentoo-installatie hem fuckt (en hij was ook nog bij z'n vriendinnetje ).

Maar vector is tof inderdaad (daarom had ik hem in vector gemaakt). En dan heb ik het nog wel gedaan met een gratis progsel ook (Inkscape op linux).

Nu ga ik weer verder met het op orde krijgen van Gentoo...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_74513603
quote:
Op zondag 8 november 2009 02:12 schreef oshiro het volgende:

Tof
Hier dan een ander patroon (één met een renault logo om te laten zien hoe een logo in dat vlak zou staan ... met de kleuren in dat voorbeeld bedoel ik trouwens de kleuren zoals ze op de F1-Espace staan ... een mooie metallic geel en anthraciet)




edit ... als voorbeeld van die kleuren die ik bedoelde met het eerste voorbeeld:



[ Bericht 12% gewijzigd door Googolplexian op 08-11-2009 18:24:49 ]
Calm down, please!
  maandag 9 november 2009 @ 13:19:14 #97
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_74538313
Top project!
Mischien zoiets:
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_74538345
Geweldig
  maandag 9 november 2009 @ 13:24:43 #99
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_74538495
quote:
Op maandag 9 november 2009 13:19 schreef Mr_Moon het volgende:
Top project!
Mischien zoiets:
[ afbeelding ]
deadbull
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 10 november 2009 @ 12:26:15 #100
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_74569260
en ook deze mag niet ontbreken:

The secret of creativity is knowing how to hide your sources
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')