Religie is een filosofie. Misschien zou je kunnen zeggen dat filosoferen geloven is.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:02 schreef sneakypete het volgende:
Een beginneling (zonder mijzelf als ervaren te willen betitelen)?
Filosofie = wijsbegeerte. Een 'filosoof' streeft dus naar wijsheid. Centrale vraag is dus: wat is wijsheid?
De eerste filosofen filosofeerden (dachten na) over de natuur. Hoe komen al die bomen, dieren en rivieren hier? Inmiddels is men daar wel achter. Sterker nog: de biologie, de fysica, scheikunde en tal van andere studies zijn tegenwoordig het terrein van de wetenschap welke volgens vaste methodiek werkt (nl het toetsen van hypotheses aan de werkelijkheid).
Maar er resteren nog steeds vragen, nl de 'levensvragen'. Vragen als: waarom ben ik hier? Hoe moet ik leven? Wat is goed en kwaad, is er wel zo'n onderscheid? Zulke vragen stellen ook de filosofen van nu zich. Ze gaan dus meestal niet meer zozeer over het 'zijn', dus over de fysiek waarneembare werkelijkheid. Ze gaan over het 'zullen'. Vragen over politiek, ethiek, mens en maatschappij.
Filosofen hebben wat dat betreft iets gemeen met de religie: ook de religie houdt zich met nu juist deze vraagstukken bezig. Het verschil is echter dat het de filosoof vrij staat te twijfelen, door te vragen en denken, kortom nooit klaar te zijn met zijn werk. De religie gebiedt ons daarentegen vast te houden aan één leer en deze verder uit te diepen.
Welkom
Dergelijke conclusies hebben hier dan ook weinig mee te maken.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:10 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Het draagt weliswaar de naam filosofie & levensbeschouwing maar wat hier gepost word is alles behalve wijsbegeerte eerder elkaar lastig vallen met pseudo intelligente vraagstukken.
Open een van wijsheid getuigend topic zou ik zeggen...quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:10 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Het draagt weliswaar de naam filosofie & levensbeschouwing maar wat hier gepost word is alles behalve wijsbegeerte eerder elkaar lastig vallen met pseudo intelligente vraagstukken.
Inderdaad. De bijbel is 1 van de vele interpretaties, gelijk aan het gemiddelde wiskundeboek, roman, film, toneelstuk, muziekstuk, zelfs een voetbalwedstrijd heeft zo zijn geloof. Ieder heeft dan ook zijn/haar smaak, en van elk verhaal kun je wat leren. Uiteindelijk is het zaak je ogen open te houden en je niet af te laten leiden van je doel. Dan begeer je de wijsheid en wordt je bewust.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:12 schreef sneakypete het volgende:
Maar het filosoferen houdt ook op waar de religiositeit begint. Dat is nl het moment waarop men niet, als een Socrates, er van uit gaat dat men eigenlijk weinig weet en dus eindeloos moet doorgaan met bezinnen en doorvragen. Dat is ook de reden dat ik religie op zich een nuttig instrument acht voor velen, maar niet kan zien als brenger van eeuwige waarheden (iets wat de filosoof overigens ook niet helemaal kan natuurlijk).
Maar we zouden een grote stap voorwaards maken, denk ik, als we ons religieuze erfgoed filosofisch aanschouwen. Dwz, dat we dus niet het christendom (bijv.) verwerpen omdat we de schepping niet kunnen bewijzen, maar dat we de bijbel lezen als een soort 'dichtbundel' vol levenswijsheid, en daar vervolgens over door gaan denken. Welke lessen gelden nog steeds, welke niet? Ik denk dat velen nog steeds gelden, ondanks dat ik de bijbel niet zie als het letterlijke woord van een 'God'.
Neen. Centrale vraag is de vraag naar de identiteit der dingen.quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:02 schreef sneakypete het volgende:
[...] Centrale vraag is dus: wat is wijsheid? [...]
Waarom?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:26 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Neen. Centrale vraag is de vraag naar de identiteit der dingen.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:22 schreef jan_billeman het volgende:
weten.
Off topic: wie lang genoeg Filosofie studeert ziet dat het identiteitsbeginsel A = A allerlei problemen met zich meebrengt. Want de twee A's zijn helemaal niet identiek.
Is het dan niet zo dat wijsheid ook afhankelijk is van de context?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:22 schreef jan_billeman het volgende:
Een heel belangrijk verschil dat nog niet genoemd is, is het volgende.
Men kan spreken over de 'filosofie van de PVV'. Daarmee worden idealen bedoeld en de daarbij behorende gronden.
Wanneer iemand zichzelf Filosoof noemt of de Filosofie bedrijft, is sprake van een geheel andere betekenis. De etymologische betekenis is reeds genoemd, nl. 'liefde voor wijsheid'. Goed, Filosofen zijn in vele dingen geïnteresseerd en je mag dat wijsheid noemen -- hoewel een dergelijke positie van de dag moeilijk serieus te nemen is. Natuurlijk is de benaming niet geheel misplaatst, maar het voert te ver dit hier uit te werken.
De bezigheid van de Filosofie is in principio de vraag naar de identiteit der dingen. "Wat maakt dingen hetzelfde?" Voorbeeld: hoe kan het dat als ik een X zie, nog een X, nog een X, ik dan ineens een boom zie? M.a.w. wat maakt de X'en tot een boom? Ome Plato's antwoord: de idea -- de aanblikken.
Deze vraag naar de identiteit der dingen is cruciaal in de bezigheid van de Filosofie. Tenzij je natuurlijk een gewone filosofie hebt net als o.a. de PVV, dat moet je zelf weten.
Off topic: wie lang genoeg Filosofie studeert ziet dat het identiteitsbeginsel A = A allerlei problemen met zich meebrengt. Want de twee A's zijn helemaal niet identiek.
Jep, dat is zoquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:42 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Is het dan niet zo dat wijsheid ook afhankelijk is van de context?
Gymnasiasten, zijn moeilijke mensen, want die hebben leren nadenken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 12:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben blij dat er nog gymnasiasten bestaan.
Schaken is dan een erg goed voorbeeld. Als je dit spel beheerst, en er goed over na gaat denken. Kom je op ideeën uit dit te maken hebben met je eigen leven. Dit vooral omdat schaken geen geluk met zich meebrengt, anders dan de kleur waarmee je begint. Om deze reden zal een getrainede schaker naar alle waarschijnlijkheid ook goed kunnen filosoferen.quote:
De waarom-vraag is onbeantwoordbaar.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:35 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Waarom?
Bovendien is de 'identiteit' van een mens meer dan zijn fysieke eigenschappen natuurlijk. We kunnen niets anders dan er ook een beeld over vormen, een mening over hebben, hoe subjectief die ook moge zijn.
Dat jij dat ontkent is leuk voor je, maar het leidt tot een erg armzalige kijk op de wereld om je heen. Eén die zakelijk, kil en lelijk is.
vertel...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 00:37 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maak 'm nou, dat 'probleem'is allang opgelost.
Het grote verschil zit natuurlijk in de taal, waarmee je als Filosoof onlosmakelijk te maken hebt. Om iets te zeggen heb ik woorden nodig. Bij schaken kan ik me rustig onttrekken van het spel als ik iets anders ga zitten doen. Ook heb ik weet van de spelregels van het schaken. Dit is bij taal niet het geval, omdat de woorden zich begeven rondom mij: de woorden in de taal zijn bepalend voor mijn woordgebruik. Ik kan mij dus niet onttrekken hiervan, zoals bij schaken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:38 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Schaken is dan een erg goed voorbeeld. Als je dit spel beheerst, en er goed over na gaat denken. Kom je op ideeën uit dit te maken hebben met je eigen leven. Dit vooral omdat schaken geen geluk met zich meebrengt, anders dan de kleur waarmee je begint. Om deze reden zal een getrainede schaker naar alle waarschijnlijkheid ook goed kunnen filosoferen.
Om deze reden denk ik dan ook dat boeken lezen over filosofie, of studeren hierover, ondergeschikt is aan het nadenken en praten hierover. Dan leer je namelijk het beste. Uiteindelijk is de bewustwording in dit verhaal dan ook erg belangrijk, en is dit niet de taak van een studie of iets dergelijks. De techniek zul je helemaal zelf moeten leren, het mooie is dan ook dat hier genoeg mogelijkheden voor zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |