abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73827911
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:09 schreef Iblis het volgende:
Je snapt de notatie ℝ2 niet volgens mij. Dit geeft gewoon aan dat het domein (en het bereik ook hier) twee dimensies heeft. Een waarde uit het domein heeft dus twee componenten. Zoals je je ℝ kunt voorstellen als een lijn, kun je je ℝ2 als een vlak voorstellen. Een waarde uit ℝ is een punt op een lijn, een waarde uit ℝ2 is een punt in een vlak.

In het geval van a) geldt f(x,y) = (x, 1), b.v. f(3,4) = (3,1) – dus je kwadrateert die waarden niet (zoals jij wilt). Het geeft alleen aan ‘dat de functie twee parameters heeft’ – maar dat is in informatica-termen praten. En f(5,6) = (5,1)$. Kortom, alle punten uit het ene vlak worden door die functie afgebeeld op een lijn in het andere vlak.

Voor de functie van b) geldt dat f(10,8) = (10 - 3, 8 + 5) = (7,13). Nu heb je hopelijk door hoe die notatie werkt.
Ik snap het helaas nog niet helemaal, ten eerste;
Bij a staat ℝ2 --> ℝ2, dus dan zou dit toch in feite betekenen dat het van een vlak naar een vlak gaat i.p.v. een lijn naar een vlak? (Ook snap ik het lijn/vlak gebeuren niet echt). En wat wordt er dan wél bedoeld met die f(a) = a2 functie? Maar in het geval van a is het dus surjectief, en zeker weten niet injectief, aangezien de y in het beeld altidj 1 is.

En bij b) is het dus zo dat het surjectief én injectief is, aangezien dus ieder punt in het beeld wordt "gedekt" door één punt in het domein, toch? Die -3 en +5 doen er in feite niks aan lijkt mij. (Maar ik snap nog steeds die a² niet). Ik haal sommen door elkaar

Edit: Ik snap het lijn/vlak gedoe nu wel, ℝ2 betekent gewoon dat het 2 parameters zijn met de eigenschap ℝ zeg maar, dit kon inprincipe ook ℝ3 wezen waardor het (x,y,z) zijn, een 3d-vlak.

[ Bericht 4% gewijzigd door Diabox op 18-10-2009 23:25:23 ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:24:57 #252
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73828231
1
2
3
4
5
6
7
8
public class R² {
    float x;
    float y;
}

public R² f(R² o) {
    return (o.x, 1);
}

ℝ² geeft in feite het type aan van de waarden in het domein (en ook in het bereik). En dat type kun je je voorstellen als paartje met een x en een y. f levert net zo’n paartje op, behalve dat het altijd het tweede element op 1 zet.

Die f(a) = a2 functie is een andere vraag, die moet je hier nog even niet in betrekken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:27:56 #253
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73828345
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:03 schreef Diabox het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe moet ik nu aantonen dat deze verzameling reflexief, symmetrisch en transitief is?
a1Ra2
a1 = -2
a2 = -1² = 1
-2 != 1?
a1 R a2 wil dus zeggen dat f(a1) = f(a2), m.a.w. (a1)2 = (a2)2. Voor welke paartjes geldt dit allemaal?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73828368
Oké, dus a) is alleen surjectief, iedere b uit B heeft namelijk minstens één element uit a. En niet injectief, want het beeld y is altijd 1, dus zijn er meerdere elementen uit a die zorgen voor hetzelfde beeld b.

b) is surjectief én injectief (die -3 en +5 doen er eigenlijk niet toe toch?), dus het is bijectief, dus er bestaat een inverse functie en die is:
f(x,y) = (x-3,y+5)
Dus de x bij het beeld was eerst 3 hoger en de y in het beeld 5 lager, dus de inverse functie is
f-1(x,y) = (x+3,y-5) , toch?
Ik doe het nu in woorden, maar volgens mij kan dit heel netjes met een vergelijking opgelost worden, weet alleen nu even niet hoe
pi_73828428
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

a1 R a2 wil dus zeggen dat f(a1) = f(a2), m.a.w. (a1)2 = (a2)2. Voor welke paartjes geldt dit allemaal?
Voor de paren {-2,2}, {-1,1} en {0}, maar dit zijn niet alle punten uit de verzameling, maar als er minstens één deelverzameling is die voldoet aan a1Ra2 dan kan je zeggen hij is reflexief? Of wacht, ik hoef dit zeker dus alleen aan te tonen voor de deelverzamelingen en niet de verzameling op zichzelf, en vervolgens zijn deze verschillende deelverzamelingen de verschillende equivalentieklassen?
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:37:41 #256
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73828692
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:28 schreef Diabox het volgende:
Oké, dus a) is alleen surjectief, iedere b uit B heeft namelijk minstens één element uit a. En niet injectief, want het beeld y is altijd 1, dus zijn er meerdere elementen uit a die zorgen voor hetzelfde beeld b.
Injectief is-ie inderdaad niet want f(x,y) = f(x,z) of concreter f(3,2) = f(3,5) = (3,1).

Maar nu surjectief: Dan moet élke waarde uit het bereik voorkomen. Maar ℝ2 bevat álle paartjes van getallen, dus ook b.v. (10,10). Of (π,π). Wanneer treden die op als beeld?
quote:
b) is surjectief én injectief (die -3 en +5 doen er eigenlijk niet toe toch?), dus het is bijectief, dus er bestaat een inverse functie en die is:
f(x,y) = (x-3,y+5)
Dus de x bij het beeld was eerst 3 hoger en de y in het beeld 5 lager, dus de inverse functie is
f-1(x,y) = (x+3,y-5) , toch?
Ik doe het nu in woorden, maar volgens mij kan dit heel netjes met een vergelijking opgelost worden, weet alleen nu even niet hoe
Ja, het is injectief. In feite wordt het hele vlak ‘3 omlaag en 5 naar links geschoven’. Dus alle punten blijven even ver van elkaar liggen, ze veranderen onderling niet. Natuurlijk kun je het wel formeel doen:

f(x,y) = (x - 3, y - 5), m.a.w. f(x1, y1) = f(x2, y2) betekent (x1 - 3, y1 - 5) = (x2 - 3, y2 - 5), dus x1 - 3 = x2 - 3 en y1 - 5 y2 - 5. En dat kan alleen als x1 = x2 en y1 = y2.

En surjectief volgt inderdaad uit het feit dat je zo een inverse kunt uitrekenen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:38:46 #257
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73828733
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Diabox het volgende:

[..]

Voor de paren {-2,2}, {-1,1} en {0}, maar dit zijn niet alle punten uit de verzameling, maar als er minstens één deelverzameling is die voldoet aan a1Ra2 dan kan je zeggen hij is reflexief? Of wacht, ik hoef dit zeker dus alleen aan te tonen voor de deelverzamelingen en niet de verzameling op zichzelf, en vervolgens zijn deze verschillende deelverzamelingen de verschillende equivalentieklassen?
Je kunt getallen ook met zichzelf paren. Er staat nergens dat a1a2 moet gelden. Dus (-2, -2) is ook een paartje.
pi_73828830
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Injectief is-ie inderdaad niet want f(x,y) = f(x,z) of concreter f(3,2) = f(3,5) = (3,1).

Maar nu surjectief: Dan moet élke waarde uit het bereik voorkomen. Maar ℝ2 bevat álle paartjes van getallen, dus ook b.v. (10,10). Of (π,π). Wanneer treden die op als beeld?
(10,10) --> (10,1)
(π,π) --> (π, 1)

Ze treden toch allemaal op als beeld? Alleen omvat het beeld van y alle getallen R van het domein.
pi_73828901
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt getallen ook met zichzelf paren. Er staat nergens dat a1a2 moet gelden. Dus (-2, -2) is ook een paartje.
Dus;
{-2,-2}, {-2,2}, {-1,-1}, {-1,1}, {0}?
En nu hoef ik dus maar van 1 van deze paren aan te tonen dat zij zowel reflexief, symmetrisch als transitief is?Oftewel, dat dit een equivalentierelatie definieert? En de equivalentieklassen zijn dus alle paren die ik daarnet noemde?
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:43:45 #260
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73828921
Nee, voor welke (x,y) geldt f(x, y) = (10, 10), dát wil ik van je weten, of voor welke (x, y) geldt f(x, y) = (π, π)?
pi_73828973
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:43 schreef Iblis het volgende:
Nee, voor welke (x,y) geldt f(x, y) = (10, 10), dát wil ik van je weten, of voor welke (x, y) geldt f(x, y) = (π, π)?
Voor geeneen van alle, dus hij is ook niet surjectief?
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:49:58 #262
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73829153
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:43 schreef Diabox het volgende:

[..]

Dus;
{-2,-2}, {-2,2}, {-1,-1}, {-1,1}, {0}?
En nu hoef ik dus maar van 1 van deze paren aan te tonen dat zij zowel reflexief, symmetrisch als transitief is?Oftewel, dat dit een equivalentierelatie definieert? En de equivalentieklassen zijn dus alle paren die ik daarnet noemde?
Nee, nee, nee, nee. Er is een relatie, die op A is gedefinieerd. D.w.z. die geldt tussen elementen van A. Net zoals b.v. ≤ op de getallen is gedefinieerd, en tussen twee getallen geldt, geldt R tussen twee elementen van A. Dus neem b.v. (-2, -1), nu is de vraag, geldt -2 R -1? Nou, kijk naar de definitie van R en die zegt er moet gelden f(-2) = f(-1), dus nee, R geldt niet voor die twee.

Maar neem nu -2 en 2, geldt -2 R 2? Ja, want f(-2) = f(2) = 4. Of neem 5 en 5, er geldt f(5) = f(5) = 25, dus 5 R 5.

Als R een equivalentie relatie is geldt dus voor élke aA dat a R a (ga na), en voor a, bA geldt a R bb R a en als laatste geldt voor a, b, cA: als a R b en b R c dan ook a R c. En dat moet je nagaan.

Ik snap niet waarom je opeens naar maar één paartje gaat – we hebben toch onlangs tal van die voorbeelden behandeld? Kun je niet nagaan hoe je die toen gedaan hebt?

Je kunt nu b.v. ook weer zo’n graaf tekenen met 8 punten voor de getallen -2 t/m 5, en ze verbinden als R geldt, als je dat helpt.
  zondag 18 oktober 2009 @ 23:51:02 #263
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73829192
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 23:44 schreef Diabox het volgende:

[..]

Voor geeneen van alle, dus hij is ook niet surjectief?
Inderdaad, het domein van de functie moet samenvallen met de ℝ2 wil deze surjectief zijn, maar dat is niet zo, alleen één ‘lijn’ in de ℝ2 treedt op als beeld, namelijk die waarvoor y = 1.
pi_73829381
Het is me nu 'n stuk duidelijker ja, maar moet ik nu voor ieder paar bewijzen dat aRa geldt, en aRb <-> bRa geldt en ook geldt dat waneer aRb en bRc dan ook aRc?

En ja ik weet dat we onlangs genoeg van die voorbeelden hebben behandeld, maar alles blijft heel slecht hangen bij mij , en ik heb ook 6 hoofdstukken geleerd in de afgelopen 3-4 dagen en ik ben echt super slecht in wiskunde, dus alles gaat bij mij nogal traag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 19 oktober 2009 @ 00:06:24 #265
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73829669
Je hoeft het natuurlijk niet per se voor alle paartjes expliciet te doen, want je kunt in principe wel aan de definitie zien voor welke het geldt (en dus wat de equivalentieklassen zijn), maar uiteindelijk moet je redenatie wel álle paartjes afdekken.

Echter, 6 hoofdstukken in 3–4 dagen, zit je keihard te blokken voor je tentamens? In dat geval: begin de volgende keer op tijd, zeker als je geen ster bent in Wiskunde. In zulke korte tijd worden heel veel dingen die prima te doen zijn als je er genoeg tijd voor neemt veel lastiger. Onder de tijdsdruk moet je door en door, terwijl je anders gewoon wat anders kunt doen, het even kunt laten bezinken – wat ook heel belangrijk is – en er later weer fris mee verder kunt. Het is echt veel en veel slimmer om het uit te spreiden.

Als je het zo snel doet, dan ga je op een gegeven moment alleen het trucje leren, en dan denk je het ongeveer te kunnen, nadat je het vier keer gezien hebt, maar het blijkt dan toch niet zo te zijn. En dat breekt je vroeg of laat op.

Ik zie de afgelopen dagen tig onderwerpen langskomen: Doe je een overstap HBO-WO?
pi_73829791
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 00:06 schreef Iblis het volgende:
Je hoeft het natuurlijk niet per se voor alle paartjes expliciet te doen, want je kunt in principe wel aan de definitie zien voor welke het geldt (en dus wat de equivalentieklassen zijn), maar uiteindelijk moet je redenatie wel álle paartjes afdekken.

Echter, 6 hoofdstukken in 3–4 dagen, zit je keihard te blokken voor je tentamens? In dat geval: begin de volgende keer op tijd, zeker als je geen ster bent in Wiskunde. In zulke korte tijd worden heel veel dingen die prima te doen zijn als je er genoeg tijd voor neemt veel lastiger. Onder de tijdsdruk moet je door en door, terwijl je anders gewoon wat anders kunt doen, het even kunt laten bezinken – wat ook heel belangrijk is – en er later weer fris mee verder kunt. Het is echt veel en veel slimmer om het uit te spreiden.

Als je het zo snel doet, dan ga je op een gegeven moment alleen het trucje leren, en dan denk je het ongeveer te kunnen, nadat je het vier keer gezien hebt, maar het blijkt dan toch niet zo te zijn. En dat breekt je vroeg of laat op.

Ik zie de afgelopen dagen tig onderwerpen langskomen: Doe je een overstap HBO-WO?
Nope, ben gewoon gelijk van het VWO naar het WO gegaan, alleen het zit zo, ik heb in de 5e en 6e zo goed als niks aan wiskunde gedaan, met wat geluk en wat practica cijfers en dat soort dingen kwam ik toch uit met 'n 5,4 voordat ik mijn examens inging. Dat terwijl ik zo goed als niks kon met wiskunde. Met het examen haalde ik dan ook 'n 3,nogwat waarbij ik die 3 punten wist te pakken met kansberekening (enige dat ik voor de volle 100% snap) en slim punten zien te pakken door sommige dingen gewoon over te schrijven en 'n beetje te gaan vereenvoudigen. Dus in principe verdiende ik 'n 1, voor het herexamen ben ik dus keihard wezen blokken, examen-gericht, dus sommige basis dingen die niet in de examens voorkwamen, maar die ik wel zeker hoor te kennen kon ik toen niet, verder skipte ik sommige onderwerpen zodat ik meer tijd had om andere onderwerpen te leren (zo heb ik niks meegekregen van sommen en rijen). Vandaar dat mijn wiskunde kennis nogal slecht is, de reden dat ik deze keer te laat ben begonnen is simpel, ik dacht dat ik als eerst van 2 andere vakken een tentamen zou hebben alvorens ik wiskunde zou krijgen, bleek dus dat ik maandag al wiskunde zou hebben.
pi_73829803
Ik sluit me geheel aan bij hetgeen Iblis zegt. In dit verband is het ook symptomatisch dat hier vaak op zondagavond topdrukte heerst ...
  maandag 19 oktober 2009 @ 00:15:23 #268
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73829887
Oké, dan is er op zich niet veel verloren als dit je eerste poging is, maar begin op tijd voor deel 2, en ook voor je herexamen mocht het nodig zijn. Wiskunde op de universiteit is echt wel een ander pakkie-an dan op het VWO. En nu is informatica nog redelijk te behappen, het is allemaal echt hoger tempo dan VWO.

Daar verslikt menig student in, dus het is allemaal geen drama, maar als je doorgaat zoals op het VWO, dan kun je het eigenlijk wel vergeten. En áls je het al haalt: je komt jezelf tegen doordat je het niet goed in de vingers hebt. Je doet jezelf echt een plezier door er gewoon met regelmaat aan te werken.

En b.v. nu naar bed te gaan. Beter uitgerust dan helemaal sloom en moe. En precies werken.
pi_73829963
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 00:15 schreef Iblis het volgende:
Oké, dan is er op zich niet veel verloren als dit je eerste poging is, maar begin op tijd voor deel 2, en ook voor je herexamen mocht het nodig zijn. Wiskunde op de universiteit is echt wel een ander pakkie-an dan op het VWO. En nu is informatica nog redelijk te behappen, het is allemaal echt hoger tempo dan VWO.

Daar verslikt menig student in, dus het is allemaal geen drama, maar als je doorgaat zoals op het VWO, dan kun je het eigenlijk wel vergeten. En áls je het al haalt: je komt jezelf tegen doordat je het niet goed in de vingers hebt. Je doet jezelf echt een plezier door er gewoon met regelmaat aan te werken.

En b.v. nu naar bed te gaan. Beter uitgerust dan helemaal sloom en moe. En precies werken.
Mja, ik dacht weer hetzelfde te kunnen doen op de univeristeit, zoals ik het dee op het VWO, helaas ligt het tempo inderdaad (heel veel) hoger en wil ik het inderdaad liever gewoon allemaal kunnen.

En nu naar bed gaan heeft voor mij geen zin , werd vandaag pas om 12 uur wakker en ik heb nogal een inslaap probleem, normaal duurt het 1 uur voordat ik slaap, maar op de zondag meestal 2 uur, dus dan ga ik meestal ook 'n stuk later op bed, zodat het wel meevalt. Verder hoef ik pas rond kwart voor 1 's middags in de bus te zitten, dus kan morgen lekker uitslapen Al zet ik wel 'n wekkertje om 10 uur om nog even te kunnen leren!
pi_73835316
Ik kom niet uit deze! HELP!

Je hebt twee rijen getallen, an en bn, limiet van ab gaat naar nul, maar limiet van an en bn gaan beide niet naar nul. Zoek een a en b...??

Ik heb gister heel lang zitten kloten met sin, cos, 1/n,... maar ben er niet uitgekomen... Iemand een idee?
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:42:48 #271
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73835981
bijvoorbeeld:

an= 1 als n even is en 1/n als n oneven is
bn= 1/n als n even is en 1 als n oneven is

beiden hebben geen limiet, maar het product wel.
Je moet trouwens sowieso minstens één rij nemen die geen limiet heeft. want als an en bn wel een limiet hebben kan je makkelijk aantonen dat dit niet kan.
  maandag 19 oktober 2009 @ 10:46:55 #272
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73836079
of vlotter maar een beetje stom:
an= 0,1,0,1,0,1,0,...
bn= 1,0,1,0,1,0,1,...
pi_73838598
weet je toevallig ook een rij xn die divergeert, maar waar |xn| convergeert?
pi_73840409
(-1)^i
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')