abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:22:23 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73433212
Er is geen krapte! Krapte is gewoon een relatief begrip. Per inwoner zijn er nu in Nederland meer huizen dan ooit tevoren! Ik zie overal huizen leeg en/of te koop staan en nergens mensen op straat slapen!

In een opgaande markt, zeker met een lage rente icm HRA, is wonen tijdenlang gewoon winstgevend geweest. Het kostte je niet niets, het leverde je gewoon geld op! In zo'n situatie is er natuurlijk heel veel vraag naar woningen, hoe groter en duurder hoe beter. Wonen levert geld op en duur wonen nog meer!

Die situatie verandert meteen in een baisse-markt. Dan kost wonen al snel juist extreem veel geld. (Hoewel de maandlasten in beide situaties natuurlijk gelijk blijven, het gaat om de kapitaal-aanwinst).

Dat de particulier deze markt gewoon rationeel benadert kun je uit verschillende berichten die de laatste tijd de media bereikt hebben opmaken: bijvoorbeeld dat het aantal scheidingen sterk is teruggelopen. Factor hierin was dat het huis waarschijnlijk niet voor de gewenste prijs verkocht kon worden. Scheelt toch gewoon per scheiding één wooneenheid! Of studenten die er nog een studie achteraan plakken en op hun studentenkamer of thuis blijven wonen, in plaats van de arbeids- en vervolgens de woningmarkt op te gaan.

Krapte is echt een heel rekbaar begrip. Laten we zeggen dat er in Nederland nu 60.000 woningen leegstaan. Dat kunnen er met gemak 120.000 worden zonder dat er een huis gebouwd wordt of er iemand doodgaat. Alleen al dat de drang om "nu te kopen, want volgend jaar zijn de prijzen weer gestegen" weggevallen is scheelt al heel veel.
The End Times are wild
pi_73433879
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:22 schreef LXIV het volgende:
Er is geen krapte! Krapte is gewoon een relatief begrip. Per inwoner zijn er nu in Nederland meer huizen dan ooit tevoren! Ik zie overal huizen leeg en/of te koop staan en nergens mensen op straat slapen!
Natuurlijk besef je dat 'schaars' in Westers opzicht wat anders is dan 'op straat slapen'. Zo niet dan bied ik je ter aarding een retourje Mumbai aan.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:48:39 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73434174
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Natuurlijk besef je dat 'schaars' in Westers opzicht wat anders is dan 'op straat slapen'. Zo niet dan bied ik je ter aarding een retourje Mumbai aan.
Wat ik probeerde aan te geven was dat er feitelijk nog genoeg ruimte naar boven (en naar beneden) is om de huizenmarkt te vullen of te legen. Maar dat schaarste hét argument is voor stijgende prijzen is dus niet valide.
Het gaat er maar net om hoeveel van zijn inkomen men wil besteden aan wonen. Dat bepaalt de krapte.
The End Times are wild
pi_73434468
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ik probeerde aan te geven was dat er feitelijk nog genoeg ruimte naar boven (en naar beneden) is om de huizenmarkt te vullen of te legen. Maar dat schaarste hét argument is voor stijgende prijzen is dus niet valide.
Het gaat er maar net om hoeveel van zijn inkomen men wil besteden aan wonen. Dat bepaalt de krapte.
Oh zeker. Van de week mogen aanhoren dat er een krapte aan huizen op de Beethovenstraat in Amsterdam is. Vinden jij en ik 1,5 mln voor een tussenwoning idioot, er zijn genoeg mensen die daar hun ziel (en werkzame leven) aan verkopen. En die daar waarschijnlijk ook een groter deel van hun grotere inkomen aan willen verpanden dan jij en ik.

Daarom zou ik ook nooit een dertien-in-een-dozijn woning kopen qua waardevastheid. Schaarste is inderdaad relatief, in Oost Schuppekutteveen is vast geen schaarste, in bijvoorbeeld Amsterdam wel. Ongeacht dat er genoeg huizen te koop staan.

Als jij in Oost Schuppekutteveen wilt wonen (of in West, mag ook), is dat geen probleem.
Overigens wordt die wijk binnen nu en tien jaar gesloopt. Waar helemaal niemand wakker van gaat liggen, en nada invloed op de markt gaat hebben. Tekenend?

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-10-2009 20:03:51 ]
pi_73437435
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 16:06 schreef Startertjes het volgende:

[..]

Huizenprijzen in Nederland hebben niets met vraag en aanbod te maken, dat er nog steeds mensen zijn die dit fabeltje geloven echt lachwekkend.
In Afrika is de vraag naar voedsel hoger dan in Nederland maar de prijzen zijn er toch echt niet hoger
Sterker nog wil je soms beweren dat de schaarste nu groter is dan in de jaren tachtig in Nederland?

Nee huizenprijzen in Nederland worden voornamelijk bepaald door salaris, krediet, psychologie en overheidsbemoeienis (HRA). En laat er nu net sprake zijn van oplopende werkloosheid, matiging van de lonen, rem op en strengere voorwaarden aan kredietverschaffing, een volledig omgeslagen sentiment met de realisering dat prijzen ook kunnen dalen, een overheid die 35 miljard moet gaan bezuinigen en de komende jaren een stijgende lange rente.
Maar de schaarste blijft en daarom stijgen de prijzen tot aan de hemel

De markt heeft het niveau bereikt dat een koopwoning onbetaalbaar is geworden voor het overgrote deel van de bevolking

Daarom is de enige mogelijke uitweg de weg naar beneden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_73441138
tvp
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 22:51:35 #82
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73441458
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar de schaarste blijft en daarom stijgen de prijzen tot aan de hemel

De markt heeft het niveau bereikt dat een koopwoning onbetaalbaar is geworden voor het overgrote deel van de bevolking

Daarom is de enige mogelijke uitweg de weg naar beneden
Precies. En dat zal heus geen -50% nominaal worden, want dan worden huizen wel weer erg betaalbaar, en dat laat de krapte simpelweg niet toe. Maar -30% kun je zeker wel op rekenen.
pi_73441961
Is dat nu leuk om elkaar steeds de bal toe te spelen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 23:03:21 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73441988
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 23:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is dat nu leuk om elkaar steeds de bal toe te spelen?
Nou, kom erin DAM, zou ik zeggen!
The End Times are wild
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 23:03:22 #85
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73441990
Jahoor.
pi_73442067
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 23:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, kom erin DAM, zou ik zeggen!
Nee, ga gerust verder met je eigen theorie aan geestvewanten te verkopen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 23:07:06 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73442140
Wat kom je dan doen? Commentaar leveren dat er te weinig Bulls aanwezig zijn in dit topic, maar zelf niks inhoudelijks als bull willen bijdragen?
The End Times are wild
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 23:08:23 #88
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73442198
DArM wil ook gewoon een beetje aandacht.
pi_73442219
Ik plaatste slechts een opmerking. Stout he?
pi_73442303
Hey DAM, Ben je er weer?
Je hebt twee weken de tijd gehad om DE post klaar te maken die mij zo positief maakt dat ik dit jaar nog een huis koop. Ik ben benieuwd...
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73449980
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 22:51 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Precies. En dat zal heus geen -50% nominaal worden, want dan worden huizen wel weer erg betaalbaar, en dat laat de krapte simpelweg niet toe. Maar -30% kun je zeker wel op rekenen.
De betaalbaarheid van woningen is niet alleen afhankelijk van de prijs. Als de rente in ene enorm gaat stijgen, worden ze nog niet betaalbaarder. Ondanks een eventuele daling van 50%
pi_73450266
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 10:43 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De betaalbaarheid van woningen is niet alleen afhankelijk van de prijs. Als de rente in ene enorm gaat stijgen, worden ze nog niet betaalbaarder. Ondanks een eventuele daling van 50%
Het verschil is dan wel dat ik met iets hogere maandlasten 100% afbetaal in 30 jaar i.p.v. 50%.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73450348
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 10:43 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ja, maar dan wordt het een ander verhaal. Als de hypotheekrente verdubbelt, houdt de Nederlandse huizenmarkt zoals we die nu kennen simpelweg op te bestaan.
pi_73451365
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Ja, maar dan wordt het een ander verhaal. Als de hypotheekrente verdubbelt, houdt de Nederlandse huizenmarkt zoals we die nu kennen simpelweg op te bestaan.
Ja meteen

Begin jaren 80 zijn alle huizen opeens verdwenen en later weer terug getoverd in de markt.

Hoe fraude gevoelig zal de onderstaande mijns inziens totaal overbodige regeling nu weer worden

Vooral het feit dat de provincie 50% van het verlies wat je bij verkoop onder de taxatieprijs zit gaat bijleggen. Als ik dus een goede taxateur vindt die flink hoog gaat zitten verkoop ik het zoals de markt nu is nooit binnen 2 jaar en krijg ik toch 90% van de taxatie waarde van de provincie. Maar wel alleen bij aankoop van een nieuwbouw huis.
quote:
Garantie bij koop huis is akkoord
door Anita de Haas. dinsdag 06 oktober 2009 | 19:27 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 oktober 2009 | 20:27

DEN BOSCH - Brabanders die een nieuw huis willen kopen, maar bang zijn hun huidige woning niet op tijd te kunnen verkopen, kunnen vanaf woensdag een beroep doen op de provincie.

Zie ook:
Provincie steunt koop nieuw huis
Gedeputeerde Staten hebben dinsdag ingestemd met de regeling Verkoopgarantie, die 2 weken geleden door gedeputeerde Rüpp al werd gepresenteerd, maar officieel nog het fiat van GS moest hebben.

De regeling houdt in dat de provincie de bestaande woning voor 90 procent van de eerder getaxeerde waarde overneemt als de koper van een nieuwbouwwoning na 2 jaar zijn huis nog niet heeft kunnen verkopen. Als het huis wel verkocht is, maar voor minder dan de taxatiewaarde, dan draagt de provincie de helft van het verlies. De regeling geldt alleen voor nieuwe woningen tot 450.000 euro die nog gebouwd moeten gaan worden. De provincie trekt voor deze regeling, die tot doel heeft de nieuwbouw en doorstroming te stimuleren, 125 miljoen euro uit. Naast deze regeling kent de provincie sinds 1 oktober nog 3 regelingen. Alle voorwaarden zijn te vinden op de speciale website van de provincie
  Moderator woensdag 7 oktober 2009 @ 11:35:07 #95
236264 crew  capricia
pi_73451445
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef haatbaard het volgende:

[..]

Dat zal de overheid nooit toestaan.
De huizenmarkt is dusdanig belangrijk voor Nederland en de tevredenheid van haar burgers, dan de overheid er alles aan zal doen om eventueel leed te verzachten.
Hoe oneerlijk je dat ook mag vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73451449
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja meteen

Begin jaren 80 zijn alle huizen opeens verdwenen en later weer terug getoverd in de markt.
Je weet volgens mij niet helemaal wat een 'markt' eigenlijk is. Het bestaan van huizen houdt nog niet in dat er een huizenmarkt is.

En begin jaren '80 was sowieso een heel ander verhaal. De rentestanden van toen kun je niet één op één met de huidige rentestanden vergelijken, omdat de markt destijds zich sowieso al op hogere rentestanden had ingesteld.
pi_73451953
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:35 schreef capricia het volgende:

[..]

De huizenmarkt is dusdanig belangrijk voor Nederland en de tevredenheid van haar burgers, dan de overheid er alles aan zal doen om eventueel leed te verzachten.
Hebben ze dat de vorige keer ook gedaan dan? (jaren 80)
pi_73452038
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Pfff
Denk jij nu werkelijk dat de Nederlandse overheid de komende jaren enige invloed zal kunnen uitoefenen op de lange rente?!!! Wat een joker
  Moderator woensdag 7 oktober 2009 @ 11:52:07 #99
236264 crew  capricia
pi_73452040
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:49 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hebben ze dat de vorige keer ook gedaan dan? (jaren 80)
Nu doen ze het toch al?
Lees het verhaal hierboven over de provincie.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73452289
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 11:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Nu doen ze het toch al?
Lees het verhaal hierboven over de provincie.
Is toch wat anders dan de rentestanden beïnvloeden lijkt mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')