Natuurlijk besef je dat 'schaars' in Westers opzicht wat anders is dan 'op straat slapen'. Zo niet dan bied ik je ter aarding een retourje Mumbai aan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:22 schreef LXIV het volgende:
Er is geen krapte! Krapte is gewoon een relatief begrip. Per inwoner zijn er nu in Nederland meer huizen dan ooit tevoren! Ik zie overal huizen leeg en/of te koop staan en nergens mensen op straat slapen!
Wat ik probeerde aan te geven was dat er feitelijk nog genoeg ruimte naar boven (en naar beneden) is om de huizenmarkt te vullen of te legen. Maar dat schaarste hét argument is voor stijgende prijzen is dus niet valide.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Natuurlijk besef je dat 'schaars' in Westers opzicht wat anders is dan 'op straat slapen'. Zo niet dan bied ik je ter aarding een retourje Mumbai aan.
Oh zeker. Van de week mogen aanhoren dat er een krapte aan huizen op de Beethovenstraat in Amsterdam is. Vinden jij en ik 1,5 mln voor een tussenwoning idioot, er zijn genoeg mensen die daar hun ziel (en werkzame leven) aan verkopen. En die daar waarschijnlijk ook een groter deel van hun grotere inkomen aan willen verpanden dan jij en ik.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik probeerde aan te geven was dat er feitelijk nog genoeg ruimte naar boven (en naar beneden) is om de huizenmarkt te vullen of te legen. Maar dat schaarste hét argument is voor stijgende prijzen is dus niet valide.
Het gaat er maar net om hoeveel van zijn inkomen men wil besteden aan wonen. Dat bepaalt de krapte.
Maar de schaarste blijft en daarom stijgen de prijzen tot aan de hemelquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 16:06 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Huizenprijzen in Nederland hebben niets met vraag en aanbod te maken, dat er nog steeds mensen zijn die dit fabeltje geloven echt lachwekkend.
In Afrika is de vraag naar voedsel hoger dan in Nederland maar de prijzen zijn er toch echt niet hoger![]()
Sterker nog wil je soms beweren dat de schaarste nu groter is dan in de jaren tachtig in Nederland?![]()
Nee huizenprijzen in Nederland worden voornamelijk bepaald door salaris, krediet, psychologie en overheidsbemoeienis (HRA). En laat er nu net sprake zijn van oplopende werkloosheid, matiging van de lonen, rem op en strengere voorwaarden aan kredietverschaffing, een volledig omgeslagen sentiment met de realisering dat prijzen ook kunnen dalen, een overheid die 35 miljard moet gaan bezuinigen en de komende jaren een stijgende lange rente.
Precies. En dat zal heus geen -50% nominaal worden, want dan worden huizen wel weer erg betaalbaar, en dat laat de krapte simpelweg niet toe. Maar -30% kun je zeker wel op rekenen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 21:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar de schaarste blijft en daarom stijgen de prijzen tot aan de hemel![]()
De markt heeft het niveau bereikt dat een koopwoning onbetaalbaar is geworden voor het overgrote deel van de bevolking![]()
Daarom is de enige mogelijke uitweg de weg naar beneden![]()
![]()
Nou, kom erin DAM, zou ik zeggen!quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is dat nu leuk om elkaar steeds de bal toe te spelen?
Nee, ga gerust verder met je eigen theorie aan geestvewanten te verkopenquote:
De betaalbaarheid van woningen is niet alleen afhankelijk van de prijs. Als de rente in ene enorm gaat stijgen, worden ze nog niet betaalbaarder. Ondanks een eventuele daling van 50%quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:51 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Precies. En dat zal heus geen -50% nominaal worden, want dan worden huizen wel weer erg betaalbaar, en dat laat de krapte simpelweg niet toe. Maar -30% kun je zeker wel op rekenen.
Het verschil is dan wel dat ik met iets hogere maandlasten 100% afbetaal in 30 jaar i.p.v. 50%.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:43 schreef RvLaak het volgende:
[..]
De betaalbaarheid van woningen is niet alleen afhankelijk van de prijs. Als de rente in ene enorm gaat stijgen, worden ze nog niet betaalbaarder. Ondanks een eventuele daling van 50%
Ja, maar dan wordt het een ander verhaal. Als de hypotheekrente verdubbelt, houdt de Nederlandse huizenmarkt zoals we die nu kennen simpelweg op te bestaan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:43 schreef RvLaak het volgende:
[..]
De betaalbaarheid van woningen is niet alleen afhankelijk van de prijs. Als de rente in ene enorm gaat stijgen, worden ze nog niet betaalbaarder. Ondanks een eventuele daling van 50%
Ja meteenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt het een ander verhaal. Als de hypotheekrente verdubbelt, houdt de Nederlandse huizenmarkt zoals we die nu kennen simpelweg op te bestaan.
quote:Garantie bij koop huis is akkoord
door Anita de Haas. dinsdag 06 oktober 2009 | 19:27 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 oktober 2009 | 20:27
DEN BOSCH - Brabanders die een nieuw huis willen kopen, maar bang zijn hun huidige woning niet op tijd te kunnen verkopen, kunnen vanaf woensdag een beroep doen op de provincie.
Zie ook:
Provincie steunt koop nieuw huis
Gedeputeerde Staten hebben dinsdag ingestemd met de regeling Verkoopgarantie, die 2 weken geleden door gedeputeerde Rüpp al werd gepresenteerd, maar officieel nog het fiat van GS moest hebben.
De regeling houdt in dat de provincie de bestaande woning voor 90 procent van de eerder getaxeerde waarde overneemt als de koper van een nieuwbouwwoning na 2 jaar zijn huis nog niet heeft kunnen verkopen. Als het huis wel verkocht is, maar voor minder dan de taxatiewaarde, dan draagt de provincie de helft van het verlies. De regeling geldt alleen voor nieuwe woningen tot 450.000 euro die nog gebouwd moeten gaan worden. De provincie trekt voor deze regeling, die tot doel heeft de nieuwbouw en doorstroming te stimuleren, 125 miljoen euro uit. Naast deze regeling kent de provincie sinds 1 oktober nog 3 regelingen. Alle voorwaarden zijn te vinden op de speciale website van de provincie
Dat zal de overheid nooit toestaan.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:56 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt het een ander verhaal. Als de hypotheekrente verdubbelt, houdt de Nederlandse huizenmarkt zoals we die nu kennen simpelweg op te bestaan.
Je weet volgens mij niet helemaal wat een 'markt' eigenlijk is. Het bestaan van huizen houdt nog niet in dat er een huizenmarkt is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja meteen![]()
Begin jaren 80 zijn alle huizen opeens verdwenen en later weer terug getoverd in de markt.
Hebben ze dat de vorige keer ook gedaan dan? (jaren 80)quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zal de overheid nooit toestaan.
De huizenmarkt is dusdanig belangrijk voor Nederland en de tevredenheid van haar burgers, dan de overheid er alles aan zal doen om eventueel leed te verzachten.
Hoe oneerlijk je dat ook mag vinden.
Pfffquote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zal de overheid nooit toestaan.
De huizenmarkt is dusdanig belangrijk voor Nederland en de tevredenheid van haar burgers, dan de overheid er alles aan zal doen om eventueel leed te verzachten.
Hoe oneerlijk je dat ook mag vinden.
Nu doen ze het toch al?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:49 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Hebben ze dat de vorige keer ook gedaan dan? (jaren 80)
Is toch wat anders dan de rentestanden beïnvloeden lijkt mij.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Nu doen ze het toch al?
Lees het verhaal hierboven over de provincie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |