abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73512523
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:00 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat mij eigenlijk vooral opvalt is het verschil in toon van dit bericht en de persconferentie van gisteren. Gisteren werd (heel voorzichtig) het hosanna ingezet door de NVM en vandaag is het weer "The end is nigh!!!"... Blijkbaar geloven ze zelf niet in wat ze gisteren verkondigde.
Het is simpelweg irrelevant voor NVM, als de markt maar in beweging komt.

Hoge prijzen, lage prijzen, nobody cares, als er er maar transacties gedraaid worden. En communicatie is nou niet echt het sterke punt van de NVM (wat dan wel vragen jij,ik en veel van hun leden zich af)?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:06:12 #277
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73512561
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:00 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat mij eigenlijk vooral opvalt is het verschil in toon van dit bericht en de persconferentie van gisteren. Gisteren werd (heel voorzichtig) het hosanna ingezet door de NVM en vandaag is het weer "The end is nigh!!!"... Blijkbaar geloven ze zelf niet in wat ze gisteren verkondigde.
Ze moeten zorgvuldig balanceren. Op de eerste plaats moeten potentiele kopers weer bereid worden daadwerkelijk te gaan kopen (de bodem is bereikt, de weg omhoog is gevonden). Op de tweede plaats moet voorkomen worden dat de politiek de HRA beperkt en dat banken de kredietverstrekking terugdraaien.

Die twee belangen zijn tegenstrijdig en daarom krijg je ook tegenstrijdige berichten. Het liefst zou de NVM natuurlijk voor iedere doelgroep een heel eigen bericht willen opstellen, maar dat gaat niet.
The End Times are wild
pi_73513471
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is simpelweg irrelevant voor NVM, als de markt maar in beweging komt.

Hoge prijzen, lage prijzen, nobody cares, als er er maar transacties gedraaid worden. En communicatie is nou niet echt het sterke punt van de NVM (wat dan wel vragen jij,ik en veel van hun leden zich af)?
Ik las laatst ergens dat makelaars de te verkopen objecten voor soms wel EUR 10.000 laten oppimpen (ouwe meubeltjes eruit, nieuwe erin - ze hebben containers met hippe meubels voorradig), nieuw verfje etc. Dus dat doen je wel goed. Je zou ook zeggen dat makelaarsmeer belang hebben bij hoge verkoopvolumes dan hoge courtages, dus wat kan het de NVM eigenlijk schelen wat een huis mag / moet kosten, als ze maar volume draaien. Zou je zeggen. Maar kennelijk heeft de NVM toch belang bij hoge verkoopprijzen (lijkt het)
pi_73513540
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:47 schreef zoost het volgende:

[..]

Ik las laatst ergens dat makelaars de te verkopen objecten voor soms wel EUR 10.000 laten oppimpen (ouwe meubeltjes eruit, nieuwe erin - ze hebben containers met hippe meubels voorradig), nieuw verfje etc. Dus dat doen je wel goed. Je zou ook zeggen dat makelaarsmeer belang hebben bij hoge verkoopvolumes dan hoge courtages, dus wat kan het de NVM eigenlijk schelen wat een huis mag / moet kosten, als ze maar volume draaien. Zou je zeggen. Maar kennelijk heeft de NVM toch belang bij hoge verkoopprijzen (lijkt het)
Waaruit trek je die laatste conclusie dan?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:52:45 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73513616
De NVM heeft belang bij omzet, dus bij banken die krediet verstrekken en kopers die durven te kopen.
The End Times are wild
pi_73514008
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waaruit trek je die laatste conclusie dan?
Omdat de NVM in al haar uitingen probeert te communiceren dat de markt "uitgebodemd" is, dat de stabiliteit terug is etc. Dus gaan mensen niet in prijs zakken, dus zijn er geen kopers die de prijzen in het hoge segment nog kunnen / willen betalen, dus bevriest de markt.

Als de NVM nu zou communiceren dat de huidige prijzen te hoog zijn, en dat je als verkoper maar 20% (voorbeeld) moet zakken, maar dat je huis dan beter verkoopbaar is, en dat je zelf ook een hele goede onderhandelingspositie hebt als koper, dan zou je de markt veel meer stimuleren dan wat ze nu doen. Zeker als je weet dat de banken ook geen tophypotheken meer willen verstrekken in het duurdere segment.

Daarom.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 11:10:41 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73514076
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:07 schreef zoost het volgende:

[..]

Omdat de NVM in al haar uitingen probeert te communiceren dat de markt "uitgebodemd" is, dat de stabiliteit terug is etc. Dus gaan mensen niet in prijs zakken, dus zijn er geen kopers die de prijzen in het hoge segment nog kunnen / willen betalen, dus bevriest de markt.

Als de NVM nu zou communiceren dat de huidige prijzen te hoog zijn, en dat je als verkoper maar 20% (voorbeeld) moet zakken, maar dat je huis dan beter verkoopbaar is, en dat je zelf ook een hele goede onderhandelingspositie hebt als koper, dan zou je de markt veel meer stimuleren dan wat ze nu doen. Zeker als je weet dat de banken ook geen tophypotheken meer willen verstrekken in het duurdere segment.

Daarom.
Volgens mij zijn de makelaars naar de klant (verkoper) toe heel realistisch!
The End Times are wild
pi_73514513
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de makelaars naar de klant (verkoper) toe heel realistisch!
Dat weet ik niet, ik ga af op wat de NVM verkondigt.
pi_73514627
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:07 schreef zoost het volgende:

[..]

Daarom.
Grappig. Heb je zelf wel eens een huis te koop gehad?

1. Wat kenmerkt een succesvolle makelaar? Een succesvolle makelaar weet dat hij slechts heel beperkt invloed heeft op een koper. Hij heeft echter te meer invloed op de verkoper. De kans op courtage neemt aanmerkelijk toe navenant hij zijn klant managed. De kritische succesfactor is niet zozeer of hij een koper vindt (die is er of die is er niet), maar in hoeverre hij de verkoper omlaag krijgt. Zodra de opdracht binnen is zal elke makelaar langszaam zijn verkoper omlaag proberen te praten. Omzet is ontelbare malen belangrijker dan prijs.

2. Banken verstrekken met plezier tophypotheken in het duurdere segment, bijzonder graag zelfs. Hypotheken met een goed onderpand en dito verdienende klanten, die bovendien vaak een substantieel deel eigen geld achter de hand hebben (maar dat natuurlijk niet gebruiken voor de aanschaf van een pand, maar voor dingen waar banken weer hele leuke provisies op vangen). Juist in het tussensegment zit hun risico. De wanabees en gelukszoekers die een huis proberen te kopen wat eigenlijk boven hun stand zit. Die kom je in het topsegment niet tegen.
pi_73515083
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Grappig. Heb je zelf wel eens een huis te koop gehad?
Al enkele malen, nog net verkocht op het hoogtepunt ( voor werk in het buitenland), nu huur ik, en wacht af.
quote:
1. Wat kenmerkt een succesvolle makelaar? Een succesvolle makelaar weet dat hij slechts heel beperkt invloed heeft op een koper. Hij heeft echter te meer invloed op de verkoper. De kans op courtage neemt aanmerkelijk toe navenant hij zijn klant managed. De kritische succesfactor is niet zozeer of hij een koper vindt (die is er of die is er niet), maar in hoeverre hij de verkoper omlaag krijgt. Zodra de opdracht binnen is zal elke makelaar langszaam zijn verkoper omlaag proberen te praten. Omzet is ontelbare malen belangrijker dan prijs.
Correct, dus het is in het belang van de NVM om te communiceren dat de prijzen moeten dalen.
quote:
2. Banken verstrekken met plezier tophypotheken in het duurdere segment, bijzonder graag zelfs. Hypotheken met een goed onderpand en dito verdienende klanten, die bovendien vaak een substantieel deel eigen geld achter de hand hebben (maar dat natuurlijk niet gebruiken voor de aanschaf van een pand, maar voor dingen waar banken weer hele leuke provisies op vangen). Juist in het tussensegment zit hun risico. De wanabees en gelukszoekers die een huis proberen te kopen wat eigenlijk boven hun stand zit. Die kom je in het topsegment niet tegen.
Dat blijkt niet uit de verkoopcijfers, ik hoor dat in het segment boven de 500k in sommige gemeentes niets meer wordt verkocht. Dit beeld wordt bevestigd door de NVM data.
pi_73515223
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:42 schreef zoost het volgende:

Dat blijkt niet uit de verkoopcijfers, ik hoor dat in het segment boven de 500k in sommige gemeentes niets meer wordt verkocht. Dit beeld wordt bevestigd door de NVM data.
niet zozeer omdat geen hypotheek wordt verstrekt hoor, en volgens mij beweerde je dat
pi_73518670
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

niet zozeer omdat geen hypotheek wordt verstrekt hoor, en volgens mij beweerde je dat
Nee? Waarom dan wel?
pi_73519129
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:37 schreef zoost het volgende:

[..]

Nee? Waarom dan wel?
eerst eigen huis verkopen, speculeren dat prijzen verder dalen, kat uit de boom kijken ivm economie..... allemaal dingen die voorafgaan aan uberhaupt offerte vragen voor een hypotheek.

Maar dat wist je al, jij wacht toch ook af?
pi_73521164
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 13:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

eerst eigen huis verkopen, speculeren dat prijzen verder dalen, kat uit de boom kijken ivm economie..... allemaal dingen die voorafgaan aan uberhaupt offerte vragen voor een hypotheek.

Maar dat wist je al, jij wacht toch ook af?
Ik begon mijn verhaal met te stellen dat het lijkt alsof de NVM een zeker belang heeft met het stabiliseren van de huizenmarkt. Terwijl ik denk dat er meer te verdienen valt voor de NVM Makelaars als de NVM "meewerkt" aan een prijsdaling. Ik gaf aan dat door het bevriezen van de huizenmarkt (het meest extreem zichtbaar in het duurdere segment), de NVM makelaars minder inkomsten hebben. Dat lijkt mij niet in hun belang.

Ik denk niet dat dat mensen die in een hoger segment zoeken meer het gedrag vertonen zoals jij dat aangeeft dan mensen die in een lager segment zoeken. Ik denk niet dat alleen starters dit verschil maken. Dus dan is de vraag; wat verklaard dan dit verschil. Ik denk dat dit komt doordat de banken zich meer houden aan de richtlijnen (4,5 maal jaarinkomen) en zeer voorzichtig zijn geworden. Zie ook hier
pi_73521273
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 09:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

PS: en het meest grappige is dat veel NVM makelaars superblij zijn met de malaise in makelaarsland. Om de zoveel jaar is een shake-out nodig, de gerenomeerde kantoren overleven dat met gemak, de gelukszoekers en ex mediamarkt verkopers nemen afscheid van het beroep. Zodat als de markt weer aanttrekt minder kantoren de koek verdelen.
Ik heb juist de indruk -maar meer dan dat is het ook niet- dat georganiseerde makelaars erg hun best gedaan hebben om de prijzen hoog te houden, en dat het vooral vrije makelaars zijn die op dit moment nog wat verkopen door soepeler met de prijzen om te gaan (dit omdat ik op 'verkocht'-bordjes opvallend vaak namen van nieuwe makelaars zie).
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:07:42 #291
236264 crew  capricia
pi_73521358
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:01 schreef zoost het volgende:

[..]

Ik begon mijn verhaal met te stellen dat het lijkt alsof de NVM een zeker belang heeft met het stabiliseren van de huizenmarkt. Terwijl ik denk dat er meer te verdienen valt voor de NVM Makelaars als de NVM "meewerkt" aan een prijsdaling. Ik gaf aan dat door het bevriezen van de huizenmarkt (het meest extreem zichtbaar in het duurdere segment), de NVM makelaars minder inkomsten hebben. Dat lijkt mij niet in hun belang.
[..]
Ik denk dat het merendeel van NL en onze overheid er belang bij heeft dat de huizenmarkt stabiliseert.
En niet alleen de NVM.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73521510
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik denk dat het merendeel van NL en onze overheid er belang bij heeft dat de huizenmarkt stabiliseert.
En niet alleen de NVM.
Dat heet een zeepbeleconomie en daar heeft niemand belang bij.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:15:15 #293
236264 crew  capricia
pi_73521571
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:13 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dat heet een zeepbeleconomie en daar heeft niemand belang bij.
Jij noemt een stabiele huizenmarkt een zeepbeleconomie
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73521644
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]

En niet alleen de NVM.
Ik stel nu juist dat de NVM er m.i. geen belang bij zou moeten hebben. Maar goed.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:22:04 #295
236264 crew  capricia
pi_73521782
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:17 schreef zoost het volgende:

[..]

Ik stel nu juist dat de NVM er m.i. geen belang bij zou moeten hebben. Maar goed.
Tja...een vereniging van makelaars...tuurlijk hebben zij belangen...tis helaas niet anders.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat er bijna niemand belangenloos in deze kwestie staat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73521808
Een overwaardering van onroerendgoed is een van de hoofdkenmerken van een zeepbeleconomie.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:23:36 #297
236264 crew  capricia
pi_73521830
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:22 schreef antonwachter het volgende:
Een overwaardering van onroerendgoed is een van de hoofdkenmerken van een zeepbeleconomie.
Ja, zover waren we hier in deze reeks ook al.
Stabiliteit an sich niet. En dat is wat ik schrijf.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73521948
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:22 schreef antonwachter het volgende:
Wat een ongelofelijk loze opmerking.

Bubbles in de economie zoals we die kennen vinden altijd plaats om dan te zeggen dat de onroerend goed bubble een van de hoofdkenmerken daarvan is, dat is het omdraaien van de dingen.
pi_73523135
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bubbles in de economie zoals we die kennen vinden altijd plaats om dan te zeggen dat de onroerend goed bubble een van de hoofdkenmerken daarvan is, dat is het omdraaien van de dingen.
Bubbles in een economie is een wezenlijk ander dingen dan een bubble in een zeepbel-economie.
pi_73523266
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

nee ik denk dat hij gelijk heeft

de overconsumptie van de afgelopen jaren in de states kwam door de oopgeblazen vastgoedsector
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')