abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 12:09:55 #151
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86056204
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:04 schreef MarMar het volgende:
Ik droom wel es dat ik bij House ben, alleen word ik altijd wakker voordat hij de oplossing gevonden heeft, ZO FLAUW!
Ik zou de pijnstiller adviezen van House in ieder geval niet overnemen! :P
  zaterdag 4 september 2010 @ 12:11:46 #152
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86056259
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:43 schreef Evie het volgende:

[..]

hmz @ sporadisch...
wieso?

Nu ben ik helemaal gestopt met de ami :P
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
pi_86056265
whehe, neh, beter van niet :X
pi_86056429
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:11 schreef manda-rijn het volgende:

[..]

wieso?

Nu ben ik helemaal gestopt met de ami :P
ooit geprobeerd, deed geen zak bij mij (was ook voordat ze met wat goede onderzoeken kwamen...)

Waarom het niet werkt als je het sporadisch neemt: het werkt sowieso pas na een week of drie, en je moet het bijhouden.
Het is dan ook geen reguliere pijnstiller, maar als het goed is verandert het iets op gebied van je neurotransmitters waardoor pijnsignalen minder doorgegeven worden. Het is in grotere doseringen eigenlijk een antidepressiva.
Het wordt voorgeschreven bij bijvoorbeeld fibromyalgie en zenuwpijn en soms hebben mensen er baat bij, vaak niet.
pi_86060444
Hier deed het niks en kreeg er nog een gratis depressie bij, bij de ami dus ;)

Aha de nieuwe house, blij dat ik dan toch echte artsen heb :P
pi_86072296
Hier is het allemaal voorgeschreven door pijnpoli in overleg met darm-lever-nierarts EN huisarts.
Ik mag oxinorm 8 keer bijslikken per dag. 5 mg
Zes keer Naproxen in kombi met paracetamol. 500mg-1000mg
Oxycontin 10-12 keer per dag. 10mg
Zo nodig een Tramadol, heb ik nu ook op en die werkt wel degelijk goed in kombi met de rest.

Ik heb EDS en een chronische alvleesklierontsteking, vandaag de ztra controle met de pijnstilling.

Ik heb op dit moment teveel nodig (helemaal mee eens hoor), maar dat komt omdat ik teveel doe, werken, studeren enz. Ik heb in overleg met artsen en man bewust hiervoor gekozen. Dit past bij mij.
pi_86072358
De AD zijn geopperd, maar daar moet ik me nog beter over laten informeren.
Iets met Neuro............. heb ik al eens gehad, dat ging niet oke.
pi_86072417
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:17 schreef MarMar het volgende:

[..]

ooit geprobeerd, deed geen zak bij mij (was ook voordat ze met wat goede onderzoeken kwamen...)

Waarom het niet werkt als je het sporadisch neemt: het werkt sowieso pas na een week of drie, en je moet het bijhouden.
Het is dan ook geen reguliere pijnstiller, maar als het goed is verandert het iets op gebied van je neurotransmitters waardoor pijnsignalen minder doorgegeven worden. Het is in grotere doseringen eigenlijk een antidepressiva.
Het wordt voorgeschreven bij bijvoorbeeld fibromyalgie en zenuwpijn en soms hebben mensen er baat bij, vaak niet.
thnx ;)
dus
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 22:00:56 #159
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86072450
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:58 schreef -sabine- het volgende:
De AD zijn geopperd, maar daar moet ik me nog beter over laten informeren.
Iets met Neuro............. heb ik al eens gehad, dat ging niet oke.
Neurontin?
pi_86072720
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Neurontin?
Ja die was het. Ff vragen wat daar ook weer mee was, kweet het niet meer.
Ik kom er op terug, deze week nog.

Fijn weekend allemaal, morgen krijg ik me puppy. *O* *O*
pi_86073185
Neurotin :( das shitzooi!

Puppy *O* leuk!

Hier ook idd mld-arts ivm AIH. Weet soms niet meer wie wat is, maar gelukkig heb ik mijn man als agenda, werkt perfect! ;)
  zaterdag 4 september 2010 @ 22:23:34 #162
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86073187
Overigens heb ik de ami wel een tijd continu gebruikt hoor. Het hielp even heel goed, tot mijn pols steeds instabieler werd en mijn rugpijn erger. Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen. Daarna nam ik mijn ami niet echt meer braaf in, omdat ik na maanden slikken nog steeds last had van vervelende bijwerkingen.

Verder ben ik wel heel therapietrouw wat medicatie betreft ;) (zou ook wat zijn als doktersassistent, beetje tegen je patiënten zeuren dat ze bijv. de kuur wel moeten afmaken en zelf de medicatie niet braaf willen innemen)
pi_86073437
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:23 schreef manda-rijn het volgende:
Overigens heb ik de ami wel een tijd continu gebruikt hoor. Het hielp even heel goed, tot mijn pols steeds instabieler werd en mijn rugpijn erger. Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen. Daarna nam ik mijn ami niet echt meer braaf in, omdat ik na maanden slikken nog steeds last had van vervelende bijwerkingen.

Verder ben ik wel heel therapietrouw wat medicatie betreft ;) (zou ook wat zijn als doktersassistent, beetje tegen je patiënten zeuren dat ze bijv. de kuur wel moeten afmaken en zelf de medicatie niet braaf willen innemen)
Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen? Is meestal niet recht evenredig.. integendeel...?
dus
  zondag 5 september 2010 @ 13:24:25 #164
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86086856
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:30 schreef Evie het volgende:

[..]

Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen? Is meestal niet recht evenredig.. integendeel...?
Ik kon maximaal 1x per dag 1 tablet en 1x per dag een halve tablet aan. En het hielp op het laatst gewoon niet. Bij hoger dosering zou ik gaan flauw vallen ivm lage bloeddruk als bijwerking. Bloeddruk was met deze dosering 90/55 en stond al regelmatig op het punt om tegen de vlakte te gaan als ik snel op ging staan, want dan werd mijn bloeddruk nog lager.
pi_86087250
*poets
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_86093672
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:56 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb ... een chronische alvleesklierontsteking ...
Zou je dan niet een keer stoppen met de naproxen?
I feel kinda Locrian today
pi_86095026
Starla je kent haar medische achtergrond niet, het heeft geen zin om te doen alsof jij house bent en de beste dokter van NL bent, want dat ben je niet! Ten eerste kijkt een goede arts naar het totaal plaatje, overlegt met andere artsen en ten tweede LUISTERT een goede arts naar wat zijn/haar UNIEKE patient te zeggen heeft en geeft de patient vertrouwen en kraakt hem niet tot op het bot af.
pi_86096018
Als er iemand is die ik afkraak is het de arts die slechte medicatievoorschriften geeft, niet de patient. Dat moge toch wel duidelijk zijn uit mijn vorige reacties. Daarnaast hoef je niet de gehele medische achtergrond te kennen om te weten dat naproxen bij iemand met een chronische pancreatitis niet goed is.
pi_86100146
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis en het is kiezen of delen..
Als de optie gezonder met meer pijn is, kiezen we hier wss allemaal voor minder gezond en minder pijn.. Kwaliteit van leven gaat namelijk zwaar achteruit met veel pijn, dan maar wat ongezonder en wellicht korter leven.
In dit soort gevallen blijft niet zoveel meer over dan kiezen uit twee kwaden.
pi_86100479
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:36 schreef MarMar het volgende:
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis
Ibuprofen bijvoorbeeld, en alle COX-2 remmers.
pi_86101208
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:44 schreef starla het volgende:
Als er iemand is die ik afkraak is het de arts die slechte medicatievoorschriften geeft, niet de patient. Dat moge toch wel duidelijk zijn uit mijn vorige reacties. Daarnaast hoef je niet de gehele medische achtergrond te kennen om te weten dat naproxen bij iemand met een chronische pancreatitis niet goed is.
Je kunt er niet over oordelen, soms kies een patient met de artsEN tussen twee kwaden.
Ik drink niet, rook niet en houd verder alle rekening met mijn alvleesklier en ben al keiblij dat het niet de alvleesklierkanker was die ze twee jaar geleden vermoeden.

Ik stel zelf niet echt prijs op jouw diagnoses tav mijn innames. Verder moet je natuurlijk zelf weten wat je er mee doet :D Misschien zijn er wel posters die er wat mee kunnen, en dan doel ik ook op de commentaren tav mij, dan is aan jou de keuze. Ik ben er klaar mee.

Succes met wat je doet, lijkt me iets medisch te zijn. ^O^
pi_86101339
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:36 schreef MarMar het volgende:
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis en het is kiezen of delen..
Als de optie gezonder met meer pijn is, kiezen we hier wss allemaal voor minder gezond en minder pijn.. Kwaliteit van leven gaat namelijk zwaar achteruit met veel pijn, dan maar wat ongezonder en wellicht korter leven.
In dit soort gevallen blijft niet zoveel meer over dan kiezen uit twee kwaden.
:D Dat dus zo'n beetje. Soms sta je boven de medische wetten. Ik leef nu en haal er nu uit wat er inzit, overigens in overleg met man en kinderen. Zeker na de verkeerde diagnose van twee jaar geleden. Dat heeft bij mij een knoppie omgezet. Foute diagnose is begrijpelijk vanuit de rare weefsels door de EDS.
pi_86101675
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:54 schreef -sabine- het volgende:

Succes met wat je doet, lijkt me iets medisch te zijn. ^O^
Starla is arts-assistent of nog medisch student, maar in veel medische topics aanwezig en alwetend. Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
pi_86101994
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:54 schreef -sabine- het volgende:
Ik stel zelf niet echt prijs op jouw diagnoses tav mijn innames.
Het zijn geen diagnoses, maar mij mening als arts ten aanzien van sommige medicatielijsten waarvan ik schrik, that's all. Als je er niets mee doet, ook prima. Ik heb niemand persoonlijk aangevallen in dit topic, alleen gezegd dat sommige recepten echt niet deugen, ondanks de vele pijn die velen van jullie voelen. 'In de beperking toont zich de meester', zeg ik maar. Veel is dus niet altijd beter, vaak zelfs slechter is mijn ervaring.

quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
:P
pi_86102134
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Starla is arts-assistent of nog medisch student, maar in veel medische topics aanwezig en alwetend. Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
Oke dan

Voor de duidelijk:Bij mij loeren artsen in NL in DU en Eng om er achter te komen hoe en wat nu verder.
Ik laat het denken en bepalen aan hen over, kan Starla ook beter doen dan. Tis geen hoofdpijntje waar ik mee te dealen heb :D

Danx voor de toelichting jij c_c.
Ik word niet snel kriegelig, maar wil wel melden waarom ik niet meer (ga) reageren op iemand, wel zo netjes.
pi_86102575
Gelijk heb je. Het is natuurlijk wel waar dat bij patiënten waarbij veel artsen over langere tijd een vinger in de pap hebben, je soms rare combinaties krijgt. Om de zoveel tijd de medicijnlijst herzien is ook geen slecht idee, zolang je artsen dat doen lijkt me niets aan het handje.

Ik hou het voorlopig lekker bij per- en postoperatieve pijn behandelen, veel makkelijker dan chronische pijn :P.
pi_86104845
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:42 schreef starla het volgende:

[..]

Ibuprofen bijvoorbeeld, en alle COX-2 remmers.
lol @ ibuprofen, watvoor doseringen had je in gedachte?

Je weet veel, maar hoe meer je leert, hoe meer je erachter zult komen dat de medische wereld geen magie is en niet alles kan oplossen.
Soms moet je kiezen voor de minder verantwoorde maar meest leefbare optie.
pi_86107146
Wat sabine en marmar zeggen! Ik heb oa AIH, dan zou ik helemaal geen medicatie mogen behalve voor de AIH. En pijn valt moeilijk mee te leven, wij hebben hier ook in overleg met artsen en familie besloten dat ik beter zo min mogelijk pijn kan hebben en nog kan genieten vd dingen die ik wel kan doen. En daar heb ik het bemoeizuchtige gebabbel van een arts in opleiding niet nodig. Want denk je nou echt dat dit zo maar voor geschreven word? Nee, daar hebben artsen over gebabbeld die jarenlange ervaring hebben en die weten dat de beperking vd patient het meest id boeken vd arts staan!
  zondag 5 september 2010 @ 22:27:40 #179
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86107688
Reflectie starla, reflectie!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86115959
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:46 schreef MarMar het volgende:
lol @ ibuprofen, watvoor doseringen had je in gedachte?
lol? ibuprofen geeft geen risico op pancreatitis en is daarnaast een krachtige pijnstiller. 600mg bruis 3 keer daags is een mooie dosering.

quote:
Op zondag 5 september 2010 22:27 schreef eleusis het volgende:
Reflectie starla, reflectie!
pi_86117683
quote:
Op maandag 6 september 2010 07:21 schreef starla het volgende:

[..]

lol? ibuprofen geeft geen risico op pancreatitis en is daarnaast een krachtige pijnstiller. 600mg bruis 3 keer daags is een mooie dosering.
[..]

Ik weet niet of je nu ibuprofen overschat of sommige pijn onderschat, ik denk het tweede.
Uit nieuwsgirigheid: Bij watvoor soorten pijn past dat volgens jou?
pi_86117978
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:50 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik weet niet of je nu ibuprofen overschat of sommige pijn onderschat, ik denk het tweede.
Pijn schijnt sowieso niet te schalen te zijn; iedereen beleeft pijn anders. Ongetwijfeld zal de werking van pijnstillers ook per persoon verschillen...

Desalniettemin lijkt me de traditionele pijnstillers vooral voor de lichte klachten. Ik zag dit topic en dacht he dat is op mij van toepassing, maar mooi niet (gelukkig maar).

Afgelopen vrijdag heb ik twee pennen door een bot in mijn vinger geboord gekregen, en vrijdag avond en zaterdag had ik daar best wel last van. De combinatie van 100mg paracetamol en 400 mg ibuprofen was echter genoeg om dat dusdanig te verminderen dat ik er in ieder geval bij kon slapen. Nu zit ik alleen nog maar aan de paracetamol, dus dat geeft misschien wel aan waarvoor ibuprofen goed geschikt voor is...

De rest sterkte; één dag misselijk, stil en chagerijnig van operatiepijn is waarschijnlijk in geen mogelijkheid te vergelijken met chronische pijn waarvan je weet dat het telkens weer terugkomt, maar dat vond ik al erg...
pi_86118288
quote:
Naproxen is net zo pijnstillend als ibuprofen. Sowieso kun je twijfelen over de toegevoegde waarde van een NSAID bij morfinepreparaten. Het is bij maximale doseringen in het geval van een pancreatitis in ieder geval beter dan naproxen. Daarnaast werkt het één beter voor de ander.

quote:
Bij alle pijnen werkt het goed. Naproxen misschien iets beter bij klachten van het bewegingsapparaat.
pi_86118577
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:16 schreef starla het volgende:

[..]

Naproxen is net zo pijnstillend als ibuprofen. Sowieso kun je twijfelen over de toegevoegde waarde van een NSAID bij morfinepreparaten. Het is bij maximale doseringen in het geval van een pancreatitis in ieder geval beter dan naproxen. Daarnaast werkt het één beter voor de ander.
[..]

Bij alle pijnen werkt het goed. Naproxen misschien iets beter bij klachten van het bewegingsapparaat.
Volgens mij valt ibuprofen gewoon onder stap 1 van pijnstiling, met aanvulling nog in stap 2.
Daar zijn de meesten in dit topic al een eind voorbij Starla.
Ik zit nu zo ongeveer in 3 en onderweg naar 4.
Ik neem aan dat je die stappen wel kent, maar ter info voor andere lezers hier:

STAP 1

De eerste stap bij pijnbestrijding bestaat uit NSAID's en paracetamol. Deze medicijnen werken goed bij lichte tot matige pijn.

STAP 2

Stap 2 is de combinatie van een NSAID/paracetamol met zwakke morfineachtige middelen, bijvoorbeeld codeïne en tramal. Ze werken net zo als morfine, maar dan lichter. Bijwerkingen zijn soms: sufheid en verstopping. Tegen de verstopping helpt een laxeermiddel.

STAP 3
Stap 3 bij pijnbestrijding is morfine. Morfine is een medicijn dat snel, maar kort werkt. Er zijn echter ook medicijnen waarbij de werkende stof langzamer vrijkomt. De pijnstilling duurt dan langer (8-12 uur).
De fentanylpleister is een andere, veelgebruikte sterke pijnstiller. Fentanyl is een morfineachtige stof. Deze stof komt uit de pleister via de huid in het lichaam. Er zijn pleisters in vier sterktes. De werking begint twaalf uur nadat de pleister is opgeplakt en duurt drie dagen. Hierna kunt u een nieuwe pleister opplakken. Voordeel van de pleisters is dat de meeste mensen minder last hebben van verstopping.

STAP 4
Stap 4 is invasieve pijnbestrijding. Invasief betekent dat de behandeling door de huid of slijmvliezen heen gebeurt. Voorbeelden zijn zenuwblokkades en pijnbestrijding via een katheter (een dun slangetje dat door de huid gaat). Een pompje geeft dan de goede hoeveelheid pijnstillers af. Hierdoor is langdurige pijnstilling mogelijk. Invasieve pijnbestrijding helpt beter bij pijn dan behandeling met medicijnen.
Invasieve pijnbestrijding gebeurt pas als pijnstillers niet goed werken, bij ondraaglijke pijn of als de bijwerkingen te zwaar zijn.
Voorbeelden van invasieve pijnbestrijding zijn plexus coeliacus blokkade en epidurale en spinale pijnbestrijding.

Je hebt gelijk dat bij de één het beter werkt dan bij de ander, maar voor mij is ibuprofen als pijnstiller vergeleken bij de pijn die ik heb een lachertje.

Voor de duidelijkheid, dit is niet om je aan te vallen, maar het is gewoon heel moeilijk om iemand die zulke pijn niet ervaart uit te leggen hoe het is. Net als dat je iemand die nooit verliefd is geweest niet kan uitleggen hoe dat dan voelt.
Als ik je nu zeg dat er heel veel momenten zijn dat ik in een oogwenk zou ruilen met bevallingspijn, overdrijf ik niet.
pi_86118995
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:29 schreef MarMar het volgende:
Volgens mij valt ibuprofen gewoon onder stap 1 van pijnstiling, met aanvulling nog in stap 2.
Daar zijn de meesten in dit topic al een eind voorbij Starla
Juist, daarom kun je je afvragen of een NSAID in combinatie met morfinepreparaten wel zinvol is. Iemand kreeg hier PCM + naproxen + 3 verschillende morfinepreparaten. Diegene had ook een pancreatitis.
Als je dan tóch een NSAID voorschrijft, dan had ik niet gekozen voor naproxen omdat die kan leiden tot een pancreatitis, maar ibuprofen aangezien ze even pijnstillend zijn, en ibuprofen minder gastrointestinale bijwerkingen geeft.

quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:56 schreef -sabine- het volgende:
Ik mag oxinorm 8 keer bijslikken per dag. 5 mg
Zes keer Naproxen in kombi met paracetamol. 500mg-1000mg
Oxycontin 10-12 keer per dag. 10mg
Zo nodig een Tramadol, heb ik nu ook op en die werkt wel degelijk goed in kombi met de rest.

Ik heb een chronische alvleesklierontsteking....
quote:
STAP 1
De eerste stap bij pijnbestrijding bestaat uit NSAID's en paracetamol. Deze medicijnen werken goed bij lichte tot matige pijn.
Ik heb altijd geleerd:
Stap 1: paracetamol
Stap 2: PCM + NSAID
Stap 3: PCM + tramadol
Stap 4: PCM + oxycontin e.d.
Stap 5: Invasief

Maar er zullen wel verschillende lichtingen zijn.

quote:
Voor de duidelijkheid, dit is niet om je aan te vallen, maar het is gewoon heel moeilijk om iemand die zulke pijn niet ervaart uit te leggen hoe het is.
Zo vat ik het ook alleszins niet op, ik ben blij dat we er zo over kunnen praten. Mijn doel was ook niet om de pijn van mensen hier te bagatelliseren, slechts om kritisch te kijken naar de medicatie. Dat vind ik mijn verplichting als arts. Als mensen dit verkeerd op hebben gevat dan mijn excuses daarvoor, maar van sommige medicatielijsten schrok ik echt en vraag ik me serieus af of dat niet beter kan. That's all.
pi_86119207
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:43 schreef starla het volgende:

knip

Zo vat ik het ook alleszins niet op, ik ben blij dat we er zo over kunnen praten. Mijn doel was ook niet om de pijn van mensen hier te bagatelliseren, slechts om kritisch te kijken naar de medicatie. Dat vind ik mijn verplichting als arts. Als mensen dit verkeerd op hebben gevat dan mijn excuses daarvoor, maar van sommige medicatielijsten schrok ik echt en vraag ik me serieus af of dat niet beter kan. That's all.
Ik denk dat het wel zo is dat hoe meer artsen zich ermee bemoeien, hoe meer er voorgeschreven wordt en dat dat soms beter kan.
Met wat ik inmiddels al een paar jaar dagelijks slik, moet ik nog zelf aandringen op af en toe even tjekken of mijn lichaam het nog goed verwerkt.. mijn huisarts bedenkt dat nooit uit zichzelf. (ben nu overigens om meerdere redenen waaronder die laksheid net overgestapt naar een nieuwe huisarts)
Zelfs maagbeschermers had hij in eerste instantie niet voorgeschreven bij de diclofenac, die kreeg ik later pas en niet eens naar aanleiding van de medicatie, maar naar aanleiding van een gastroscopie.

Je hebt dus wel een punt dat hier vaak slordig mee omgegaan wordt en ik ging er ook vanuit dat we er zo over konden praten ;)
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 12:38:49 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86122538
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:43 schreef starla het volgende:
[[..]

Ik heb altijd geleerd:
Stap 1: paracetamol
Stap 2: PCM + NSAID
Stap 3: PCM + tramadol
Stap 4: PCM + oxycontin e.d.
Stap 5: Invasief

Dat lijkt op de WHO pijnladder qua pijnbestrijding bij kanker. Hoe zit dat stappenschema dan qua neuropathie? Menig poster krijgt medicatie zoals AD of TENS en iets dergelijks zie ik niet terug in je schema.
pi_86122764
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat lijkt op de WHO pijnladder qua pijnbestrijding bij kanker. Hoe zit dat stappenschema dan qua neuropathie? Menig poster krijgt medicatie zoals AD of TENS en iets dergelijks zie ik niet terug in je schema.
Deze pijnladder is inderdaad niet van toepassing bij neuropathische pijnen. Eerste keus bij neuropathische pijn zijn de anti-epileptica gabapentine en pregabaline en TCA's. Daarna aangevuld met opioïden. Maar richtlijn verschilt uiteraard per oorzaak en soort neuropathische pijn. Bij continue pijn wordt meestal een TCA gebruikt, bij paroxismale pijnklachten kiest men meestal voor anti-epileptica.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 12:56:56 #189
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86123106
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Deze pijnladder is inderdaad niet van toepassing bij neuropathische pijnen. Eerste keus bij neuropathische pijn zijn de anti-epileptica gabapentine en pregabaline en TCA's. Daarna aangevuld met opioïden. Maar richtlijn verschilt uiteraard per oorzaak en soort neuropathische pijn. Bij continue pijn wordt meestal een TCA gebruikt, bij paroxismale pijnklachten kiest men meestal voor anti-epileptica.
Volgens mij is bij geen van die medicatie de exacte werking met betrekking tot het bestrijden van neuropathische pijn? Het zijn toch eigenlijk bijwerkingen die niet als zodanig bedoeld waren? Naar mijn weten zijn er geen medicatie ontwikkeld die specifiek zijn voor neuropathie? Zo ja, welke dan? Daar heeft menig poster hier meer baat bij dan louter mededelen dat de medicatie onjuist gedoseerd is.

Waarom zie ik hier Starla dan gewoon zonder anamnese de medicatie te beoordelen?
pi_86123334
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Volgens mij is bij geen van die medicatie de exacte werking met betrekking tot het bestrijden van neuropathische pijn? Het zijn toch eigenlijk bijwerkingen die niet als zodanig bedoeld waren? Naar mijn weten zijn er geen medicatie ontwikkeld die specifiek zijn voor neuropathie? Zo ja, welke dan? Daar heeft menig poster hier meer baat bij dan louter mededelen dat de medicatie onjuist gedoseerd is.
Nee, zowel tricyclische antidepressiva als anti-epiliptica zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de behandeling van, je raadt het nooit, depressies en epilepsie. Neuropathische pijn is notoir moeilijk te behandelen. Er zijn voor zover ik weet geen veelgebruikte middelen die alleen de indicatie neuropathische pijn hebben. Je hebt wel ruboxistaurine, maar dat is nog steeds in ontwikkeling.
quote:
Waarom zie ik hier Starla dan gewoon zonder anamnese de medicatie te beoordelen?
Omdat je, ongeacht indicatie, wel iets zinnigs over voorschrijfbeleid kunt zeggen. Zeker als voorschrijvers onvoldoende werkende geneesmiddelen (te) frequent doseren. Daarnaast gaan de meeste opmerkingen van Starla over nociceptieve (niet-neurogene) pijn, waarbij de oorzaak minder van belang is.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 13:20:32 #191
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86123967
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nee, zowel tricyclische antidepressiva als anti-epiliptica zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de behandeling van, je raadt het nooit, depressies en epilepsie. Neuropathische pijn is notoir moeilijk te behandelen. Er zijn voor zover ik weet geen veelgebruikte middelen die alleen de indicatie neuropathische pijn hebben. Je hebt wel ruboxistaurine, maar dat is nog steeds in ontwikkeling.
Dan blijft het dus beperkt tot klooien met de medicatie die bestaat. Ik zie ook weinig hier over het bestrijden van de oorzaak zelf trouwens.

quote:
Omdat je, ongeacht indicatie, wel iets zinnigs over voorschrijfbeleid kunt zeggen. Zeker als voorschrijvers onvoldoende werkende geneesmiddelen.te frequent doseren.
Dat kan ja, maar dan beperkt het zich tot algemene uitspraken. Men kan immers niet zeggen over de exact werkzaamheid en bijwerkingen die iemand heeft bij bepaalde medicatie. Ik neem aan dat je dergelijke medicatie niet zomaar even van de huisarts krijgt voorgeschreven zonder dat er specialist bij betrokken is geweest? Ik mis de rol van de huisarts/apotheker eigenlijk hierin. De huisarts dient op de hoogte te zijn van het medicijn gebruik en de apotheker net zo goed. Hebben die geen actieve rol hierin?
pi_86124195
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan blijft het dus beperkt tot klooien met de medicatie die bestaat. Ik zie ook weinig hier over het bestrijden van de oorzaak zelf trouwens.
[..]

Dat kan ja, maar dan beperkt het zich tot algemene uitspraken. Men kan immers niet zeggen over de exact werkzaamheid en bijwerkingen die iemand heeft bij bepaalde medicatie.
Dat lijkt me vanzelfsprekend.
quote:
Ik neem aan dat je dergelijke medicatie niet zomaar even van de huisarts krijgt voorgeschreven zonder dat er specialist bij betrokken is geweest? Ik mis de rol van de huisarts/apotheker eigenlijk hierin. De huisarts dient op de hoogte te zijn van het medicijn gebruik en de apotheker net zo goed. Hebben die geen actieve rol hierin?
De apotheker gaat over medicatiebewaking. Als er medicatie wordt voorgeschreven die bij een patiënt problemen kan veroorzaken, bijvoorbeeld als interactie bij bestaande middelen, moet de apotheker alarm slaan. Daarnaast wordt de apotheker in consult gevraagd bij specifieke farmacotherapeutische vragen. De huisarts heeft een coördinerende rol, maar in principe is de behandeld arts voor het specifieke probleem (in dit geval: de neuropathische pijn, dus vaak een neuroloog of anesthesioloog) verantwoordelijk voor het beleid.

De huisarts schrijft overigens best middelen voor bij neuropathische pijn. Denk bijvoorbeeld aan postherpetische pijn (na gordelroos). Dat wordt meestal door de huisarts afgehandeld.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 13:38:07 #193
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86124655
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend.
[..]

De apotheker gaat over medicatiebewaking. Als er medicatie wordt voorgeschreven die bij een patiënt problemen kan veroorzaken, bijvoorbeeld als interactie bij bestaande middelen, moet de apotheker alarm slaan. Daarnaast wordt de apotheker in consult gevraagd bij specifieke farmacotherapeutische vragen. De huisarts heeft een coördinerende rol, maar in principe is de behandeld arts voor het specifieke probleem (in dit geval: de neuropathische pijn, dus vaak een neuroloog of anesthesioloog) verantwoordelijk voor het beleid.

De huisarts schrijft overigens best middelen voor bij neuropathische pijn. Denk bijvoorbeeld aan postherpetische pijn (na gordelroos). Dat wordt meestal door de huisarts afgehandeld.
Dus als je genoeg medicatie krijgt via artsen, om een olifant 24/7 in coma te houden dan hoeft de apotheker dat niet na te vragen, omdat het conform de voorschriften is?

Als de huisarts een coördinerende rol heeft dan is het toch aan hem of haar om te coördineren hoe de zorg voor de patiënt het beste kan verlopen? Ik heb van sommige posters gelezen dat hij/zij niet één behandeld arts heeft voor zijn of haar probleem, maar meerderen artsen. Als die allemaal vrolijk een receptje uitschrijven dan stapelt de medicatie wel lekker op en dat verklaart misschien waarom sommige mensen hier wel een aparte combinatie aan medicatie heeft. Wie dient er eigenlijk voor te zorgen dat dit niet kan gebeuren? Je kan dat van een patiënt niet verwachten, die is immers geen arts. De patiënt is letterlijk en figuurlijk het lijdend voorwerp.
pi_86124935
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dus als je genoeg medicatie krijgt via artsen, om een olifant 24/7 in coma te houden dan hoeft de apotheker dat niet na te vragen, omdat het conform de voorschriften is?
Als het een gebruikelijke dosering is zal de apotheker dat meestal niet controleren. Is het inderdaad een veel hogere dosering dan gebruikelijk, of zijn het extra gevaarlijke geneesmiddelen, dan controleert de apotheker meestal het recept en neemt soms contact op met de voorschrijver.
quote:
Als de huisarts een coördinerende rol heeft dan is het toch aan hem of haar om te coördineren hoe de zorg voor de patiënt het beste kan verlopen? Ik heb van sommige posters gelezen dat hij/zij niet één behandeld arts heeft voor zijn of haar probleem, maar meerderen artsen. Als die allemaal vrolijk een receptje uitschrijven dan stapelt de medicatie wel lekker op en dat verklaart misschien waarom sommige mensen hier wel een aparte combinatie aan medicatie heeft. Wie dient er eigenlijk voor te zorgen dat dit niet kan gebeuren? Je kan dat van een patiënt niet verwachten, die is immers geen arts. De patiënt is letterlijk en figuurlijk het lijdend voorwerp.
Ja, je beschrijft hier een probleem in de zorg. In Nederland hebben we gelukkig een huisarts, dat hebben veel buitenlandse patiënten niet eens. Voor de huisarts is het lastig zorg te coördineren omdat hij lang niet (op tijd) alle informatie van betreffende specialist krijgt. Daarnaast is de huisarts een generalist, hij kan en hoeft niet alle aspecten van gespecialiseerde zorg te kennen. Dat maakt het ook lastig. Ik zou er als patiënt wel op aandringen per specialisme één behandelend arts te hebben, wat eigenlijk ook de bedoeling is. In principe is elke voorschrijver verantwoordelijk voor zijn eigen recept. Als jij een middel voorschrijft wat een interactie geeft met een bestaand middel, is het jouw verantwoordelijkheid. Gelukkig doet de apotheek ook aan (geautomatiseerde) medicatiebewaking, waardoor fouten van voorschrijvers worden gesignaleerd. Een landelijk medicatie-EPD kan al veel van dit soort problemen wegnemen.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 14:11:03 #195
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86125904
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:44 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Als het een gebruikelijke dosering is zal de apotheker dat meestal niet controleren. Is het inderdaad een veel hogere dosering dan gebruikelijk, of zijn het extra gevaarlijke geneesmiddelen, dan controleert de apotheker meestal het recept en neemt soms contact op met de voorschrijver.
[..]
Jouw mening als zijnde arts (in de dop of weet ik veel): Heb jij hier dan net als Starla ook je twijfels aan de voorgeschreven (doseringen) medicatie die sommige posters hier gebruiken? Dat jij als arts (?) vindt dat de apotheker gegronde redenen heeft om navraag te doen? Of dat de patiënt toch eens met een overzichtje van het huidige gebruik aan medicatie het beste even wat navraag kan doen bij de huisarts of specialist?

quote:
Ja, je beschrijft hier een probleem in de zorg. In Nederland hebben we gelukkig een huisarts, dat hebben veel buitenlandse patiënten niet eens. Voor de huisarts is het lastig zorg te coördineren omdat hij lang niet (op tijd) alle informatie van betreffende specialist krijgt. Daarnaast is de huisarts een generalist, hij kan en hoeft niet alle aspecten van gespecialiseerde zorg te kennen. Dat maakt het ook lastig. Ik zou er als patiënt wel op aandringen per specialisme één behandelend arts te hebben, wat eigenlijk ook de bedoeling is. In principe is elke voorschrijver verantwoordelijk voor zijn eigen recept. Als jij een middel voorschrijft wat een interactie geeft met een bestaand middel, is het jouw verantwoordelijkheid. Gelukkig doet de apotheek ook aan (geautomatiseerde) medicatiebewaking, waardoor fouten van voorschrijvers worden gesignaleerd. Een landelijk medicatie-EPD kan al veel van dit soort problemen wegnemen.
Bij multidisciplinaire ziekten of aandoeningen lijkt het mij lastig één specifieke behandeld arts aan te wijzen. Zeker wanneer het zeldzame ziekte of moeizaam te behandelen aandoeningen betreft. De ene specialist is niet altijd werkzaam in dezelfde praktijk/ziekenhuis als de ander.

• Specialist Y., werkzaam te X., schrijft Z. voor.
• Specialist A., werkzaam te B., schrijft C. voor.
• Specialist 1., werkzaam te 2., schrijft 3. voor.

Krijg je dan niet juist als gevolg dat de medicatie een gevolg is van artsen die allemaal op hun specialisme het beste probeert te bewerkstelligen voor de patiënt, maar waarvan het gevolg juist niet het beste is voor de patiënt? Hoe moet ik dan als patiënt weten of de combinatie Z3C werkzaam is, wat de a(nta)gonistische of synergetisch eigenschappen et cetera zijn? Je kan het probleem toch moeilijk op het bord van de patiënt schuiven?

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Kardinaal op 06-09-2010 14:19:11 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 14:42:22 #196
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86126944
Ik vind het wel een moeilijk punt, hoe vind je de best werkzame combinatie, zeker als je bij verschillende artsen onder behandeling bent?

Mijn vader is een keer op straat niet lekker geworden, naar het ziekenhuis gebracht, waar bleek dat hij zoveel medicijnen had gekregen van verschillende artsen, dat hij daar dus letterlijk ziek van werd. Toen is heel zijn lijstje met medicijnen eens goed onder de loep genomen omdat het effect dus compleet verkeerd was. Te veel specialisten, te weinig overleg over zijn medicatie.

Ik kan me voorstellen dat je als patiënt erg alert moet zijn in gevallen zoals dit. Ikzelf moet er altijd op letten dat ik geen penicilline krijg (allergisch). Ondanks dat ik altijd bij elke arts/ziekenhuis waar ik kom als eerste benadruk dat ik geen penicilline mag, is het een aantal keren voorgekomen dat een arts het toch wilde voorschrijven. Nu ben ik zelf inmiddels mondig genoeg om meteen aan de bel te trekken, maar niet iedereen is dat, of heeft zelf in de gaten dat er verkeerde medicatie wordt voorgeschreven.

Net als bij maagbeschermers, zoals iemand hierboven ook aanhaalde. Ik heb een maagverkleining gehad, dat betekent dat ik sommige medicijnen (bijvoorbeeld ibuprofen) alleen in combinatie met een maagbeschermer mag nemen. Ook iets waar ik echt zelf elke keer weer op moet letten.

Ik denk dat de meeste mensen hier in het topic al genoeg over hun lichaam weten om aan de bel te trekken als er iets mis gaat met de medicijnen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik zie daar een mooie taak voor artsen (en apothekers) ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86127742
Bij mij hebben de artsen regelmatig overleg, neurologie en pijnbestrijding, de mld-arts is nu niet meer betrokken omdat hij geen medicatie voorgeschreven heeft. Mijn huisarts word keurig op de hoogte gehouden (op aandringen van mij, werd nog wel eens vergeten brieven van het zh naar ha te sturen door zh) en de apotheek houd alles keurig bij en alles word maandelijks gevraagd aan mijn man (die haalt medicijnen op) of alles nog klopt enz.
Dus de controle is hier echt wel goed.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 15:59:46 #198
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86129465
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:42 schreef Rewimo het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen hier in het topic al genoeg over hun lichaam weten om aan de bel te trekken als er iets mis gaat met de medicijnen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik zie daar een mooie taak voor artsen (en apothekers) ;)
Dat geldt voor sommige patiënten, maar niet voor iedereen ben ik bang (zoals je vader dus overkomen is).
quote:
Op maandag 6 september 2010 15:05 schreef AnitraX het volgende:
Bij mij hebben de artsen regelmatig overleg, neurologie en pijnbestrijding, de mld-arts is nu niet meer betrokken omdat hij geen medicatie voorgeschreven heeft. Mijn huisarts word keurig op de hoogte gehouden (op aandringen van mij, werd nog wel eens vergeten brieven van het zh naar ha te sturen door zh) en de apotheek houd alles keurig bij en alles word maandelijks gevraagd aan mijn man (die haalt medicijnen op) of alles nog klopt enz.
Dus de controle is hier echt wel goed.
Dat geldt dus wel voor meer mensen. Ik kan mij voorstellen dat als je specialist na specialist hebt gehad/gezien je uiteindelijk wel bij een bepaalde combinatie medicatie komt die verre van aan te raden is, (maar het minst slecht is van alle mogelijke combinaties?) waarmee je nog enigszins kan functioneren. Gaat het uiteindelijk om wat het verstandigste is voor de patiënt zelf of gaat het erom wat de patiënt de beste kwaliteit van het leven biedt? Misschien dat mensen zich daarom storen aan Starla (met haar ongetwijfeld goed bedoeld doch cru geformuleerd advies) die even komt vertellen hoe het wel zou moeten?
pi_86130038
Het is inderdaad in veel gevallen een keus tussen twee kwaden en dan gaat imho kwaliteit van leven voor.
Moest er nu iemand zijn die zegt `tien jaar van je leven, maar dan de rest van je leven pijnvrij` kom maar op!
pi_86130087
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:16 schreef MarMar het volgende:
Het is inderdaad in veel gevallen een keus tussen twee kwaden en dan gaat imho kwaliteit van leven voor.
Moest er nu iemand zijn die zegt `tien jaar van je leven, maar dan de rest van je leven pijnvrij` kom maar op!
Hier sluit ik me bij aan....Al zal dat voor buitenstaanders wel erg onbegrijpelijk klinken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')