quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 10:49 schreef piepster het volgende:
Het nare aan dit verhaal vind ik dat ook bands moeten betalen als ze een filmpje van zichzelf op hun eigen site plaatsen. Voor Anouk en Frans Bauer niet zo'n probleem. Zij krijgen ontzettend veel inkomsten van BUMA.
Voor minder bekende bands een ramp. Zij betalen ¤650,- voor 30 filmpjes per jaar. Ook als die filmpjes er elk maar 1 dag op staan.
BUMA int dus die ¤650,- bij ze. Daarna blijft er ergens 20% aan de BUMA strijkstok hangen. Daarna wordt het geld naar rato van airplay verdeeld. Dat betekent in de praktijk dus dat de band Silence is Sexy Anouk sponsort.
Voor onbekendere bands valt een er belangrijke manier om zichzelf te promoten weg. Zij kunnen geen filmpjes van live-optredens meer op hun eigen site plaatsen, maar ook niet doorsturen naar de poppodia waar zij spelen.
Al met al een zeer slechte zaak dus. BUMA zou bedoeld zijn om de belangen van de muzikanten te behartigen. Op het moment behartigen zij alleen de belangen van de rijke, populaire muzikanten.
ja ik vind dat we op fok meer aandacht moeten geven aan dit soort onderwerpen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 11:37 schreef piepster het volgende:
Wordt hier eigenlijk over bericht op de FP? Lijken me relevante nieuwsberichten vor FOK!
Ik heb inderdaad ook de indruk dat Buma best weet dat als er een andere auteurswet komt, zij zelf nog het meest aan banden gelegd zullen worden. Nu hebben ze nog vrij spel.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:24 schreef Danny het volgende:
de gevestigde media zal nooit verdwijnen, maar ze zullen wel met hun tijd mee moeten. Andere verdienmodellen bedenken. Er kan nu wel opeens hard gehamerd worden op betaalde content (en daarmee het aan banden leggen van vrijheden - ja, mensen die een filmpje van hun kind online zetten krijgen fikse rekeningen omdat toevallig de tv op de achtergrond aanstond), maar denk je werkelijk dat dat te handhaven is op de lange termijn? Bekijk de technologische vooruitgang van de laatste 5, 10 en 25 jaar eens en bedenk je dan of over 25 jaar de gedrukte pers nog steeds bestaat. Of er nog gedrukte media bestaat.
Het huidige verdienmodel is gebaseerd op een auteurswet van 1912. Een tijd waarin er nog niet eens televisie was. Waarin slechts een enkele rijkeling een auto had. Waarin we nog maar net het gezamelijk schijten in een houten gat hadden afgeschaft. Dat is nog geen 100 jaar geleden en de techniek schrijdt sneller voort dan ooit tevoren. Het wordt tijd dat de nieuws en entertainmentindustrie wakker worden, hun ideeën 100 jaar de toekomst in brengen naar het heden en hetzelfde gaan doen. Tijden veranderen en dat is iets waar uiteindelijk elke industrie, behalve de uitvaart wellicht, zich druk om moet maken en oplossingen voor moet bedenken.
Draai liever zelf iets in elkaar, of laat dat doen, ipv naar die lui te verwijzenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:40 schreef remlof het volgende:
GeenStijl heeft er vandaag wel een item over:
Ik vind dat in deze zaak tegen de almachtige Buma-Stemra we best de handen ineen mogen slaanquote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:46 schreef iteejer het volgende:
[..]
Draai liever zelf iets in elkaar, of laat dat doen, ipv naar die lui te verwijzen
Ik ben voor!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:37 schreef iteejer het volgende:
[..]
ja ik vind dat we op fok meer aandacht moeten geven aan dit soort onderwerpen.
overal: fp, forum, weblog.
Daarom heb ik dat linkje ook laten staanquote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:49 schreef remlof het volgende:
Ik vind dat in deze zaak tegen de almachtige Buma-Stemra we best de handen ineen mogen slaan
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:50 schreef iteejer het volgende:
[..]
Daarom heb ik dat linkje ook laten staanMaar neemt niet weg dat ook wij op eigen bodem best meer mogen laten zien op dit punt.
wat betekent dat?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:40 schreef remlof het volgende:
GeenStijl heeft er vandaag wel een item over: http://www.geenstijl.nl/m(...)_wat_doen_we_nu.html
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef FANN het volgende:
[..]
wat betekent dat?
moet je voortaan gaan betalen om een toepje te luisteren of hier te posten
doe eens in jip en janneke taal voor mij uitleggen![]()
please![]()
Maar de rekening gaat toch naar de hoster, niet de embedder. Dus als hier Joetoeps worden geplaatst krijgt Google de rekening, niet jij.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:19 schreef Danny het volgende:
[..]
BUMA heeft een softwareprogramma dat embedded filmpjes en muziek opspoort op internet. zodra dat wordt gevonden stuurt buma een dikke rekening naar de persoon die bijvoorbeeld een youtube filmpje op zijn site heeft staan.
ow, oké dank je wel.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:19 schreef Danny het volgende:
[..]
BUMA heeft een softwareprogramma dat embedded filmpjes en muziek opspoort op internet. zodra dat wordt gevonden stuurt buma een dikke rekening naar de persoon die bijvoorbeeld een youtube filmpje op zijn site heeft staan.
Hier heb je helemaal gelijk, ze proberen nu om tot afspraken te komen met de grote platforms en daar de "rekening" neer te leggen waarbij de individuele bloggers, etc dan niet worden geraakt !quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:45 schreef iteejer het volgende:
[..]
Met hun jacht op embedded video's jagen ze mi op een soort afkoopovereenkomst met YouTube, omdat als deze actie van hun doorgaat met name Youtube een grote terugval kan meemaken.
Ze zullen dat dus best willen afkopen voor vele miljoenen. Ik vermoed dat men rekening hield met dit protest, en het als een extra duwtje aan YouTube in de richting van zo'n afkoopdeal zullen ervaren.
Maar wel heel erg jammer dat dit soort financiele overwegingen over de ruggen van alle internettende nederlanders worden uitgespeeld.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Danny het volgende:
Ik ben voor een dig.fok.nl. Een nieuwe subsite a la tweakers, maar dan wat vlotter, rebelser en minder gericht op de professional. Daar kunnen dit soort zaken prima en uitgebreid worden behandeld.
Het huidige voorstel is volgens mij nog steeds dat de embedder gaat betalen, waarbij Buma wel voor 1 januari 2010 tot afspraken hoopt te komen met de grote platforms, om zo hen de kosten te laten dragen en dus niet de embedders. Of dat lukt is natuurlijk nog de vraag ?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:21 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar de rekening gaat toch naar de hoster, niet de embedder. Dus als hier Joetoeps worden geplaatst krijgt Google de rekening, niet jij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |