quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:44 schreef OldJeller het volgende:
Wat stel je voor om te doen?
Nou excuse me hoor. Maar dat hier open bloot wordt geroepen dat Fok! geen democratie is en dat we het daar maar mee moeten doen zou ik ook kunnen scharen onder vrijheidsbeperking.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:53 schreef iteejer het volgende:
Er is heel veel mogelijk. Begint echter wel met bewust worden van wat er speelt en om ons heen gebeurt. Zodat ieder voor zich een mening kan vormen hierover.
Dan kan dat wellicht een grotere discussie worden, die aanleiding kan geven tot vragen aan BUMA, of zelfs aan de politiek.
We maken ons hier - terecht, want alles wat zonder heel goede reden je vrijheid beperkt verdient een kritische benadering - al enorm druk over het sluiten van een topic of een uitspraak van een crewlid. Maar dit soort zaken speelt ook, en beperken ons allemaal in de toekomst heel veel meer.
Anonymous?quote:
Omdat de Buma samenwerkt met vergelijkbare organisaties in het buitenland. Dus ook dan kunnen ze geld eisen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:55 schreef F04 het volgende:
Waarom niet de fok servers in Zweden plaatsen?
dat is wat anders dan geld aftroggelen van beheerders van websites die gebruik maken van een mogelijkheid die youtube biedt, namelijk het embedden van video's.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:54 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou excuse me hoor. Maar dat hier open bloot wordt geroepen dat Fok! geen democratie is en dat we het daar maar mee moeten doen zou ik ook kunnen scharen onder vrijheidsbeperking.
Dus een beetje dubbel om daar bij Buma dan over te gaan klagen.
BUMA is ook geen democratie hoorquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:54 schreef S1nn3rz het volgende:
Nou excuse me hoor. Maar dat hier open bloot wordt geroepen dat Fok! geen democratie is en dat we het daar maar mee moeten doen zou ik ook kunnen scharen onder vrijheidsbeperking.
Dus een beetje dubbel om daar bij Buma dan over te gaan klagen.
quote:CDA-Kamerleden Pieter Omtzigt en Nicolien van Vroonhoven zijn verbaasd over de plannen (pdf) van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra om muziekrechten op internet anders te innen. Ze hebben hierover vragen gesteld aan staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) en minister Ernst Hisch Ballin (Justitie).
Het tweetal vindt het namelijk absurd dat blijkens de nieuwe opzet van Buma/Stemra ook muziekfragmenten op bijvoorbeeld Hyves-pagina's kunnen worden gefactureerd.
"Elke Hyves-pagina heeft tegenwoordig wel (muziek)fragmenten", schetst Omtzigt. "Leuk om met je vrienden je favoriete muziek te delen of te laten zien waar je van houdt. Tot mijn verrassing zie ik dat Buma/Stemra geld hiervoor wil vragen. Het minimumtarief is 130 euro, zie ik in het foldertje. Als ze dit echt van plan zijn, dan komen veel ouders nog voor een vervelende verrassing te staan."
elk soort website willen ze het bij gaan doen. Type en inhoud maakt niet uit.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:16 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Als het op weblogs niet mag dan is de stap naar fora natuurlijk ook zo gemaakt. In mijn ogen geen goede ontwikkeling.
Tim Kuijk is van Brein, dat is weer een andere organisatie.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:18 schreef Loveless85 het volgende:
We leggen T.K. om, of ontvoeren hem
* Loveless85 heeft pas The Baader-Meinhof Complex gekeken
Oh ja, hier moeten we Jerney hebben toch?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:20 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Tim Kuijk is van Brein, dat is weer een andere organisatie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Veel mensen blijven gewoon graag aan hun verdienmodel vasthouden, in plaats van op zoek te gaan naar een goed alternatief dat met z'n tijd meegaat.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:20 schreef iteejer het volgende:
De politiek zit met internet in de maag, net zoals de gevestigde orde van de omroepen, het muziek- en filmwezen en de gedrukte media. Nieuwe technieken vragen om nieuwe modellen en denkwijzen, maar men probeert krampachtig het oude te handhaven en internet middels beprijzing buiten de deur te houden of waar dat niet kan er geld uit te slaan.
Maar internet is geen extern gebouw of bedrijf, internet zijn wij met zijn allen. Men dwingt dus de consument en ons allen andere keuzes te maken, omdat men het eigen produkt niet aanpast aan de nieuwe tijd en techniek.
Geen reden om hem niet toch om te leggenquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:20 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Tim Kuijk is van Brein, dat is weer een andere organisatie.
Veel (beginnende) artiesten maken gebruik van internet om zichzelf aan te prijzen. Bijvoorbeeld YouTube is daar een prima medium voor. Als de Buma (en waarschijnlijke iedere vergelijkbare organisatie in het buitenland) deze handelswijze door gaat zetten dan zal het niet lang duren voordat artiesten zelf ook in het verweer komen. Het scheelt enorm aan exposure als websites embedding onmogelijk gaan maken, waardoor de artiest minder snel 'bekend' wordt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:22 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Veel mensen blijven gewoon graag aan hun verdienmodel vasthouden, in plaats van op zoek te gaan naar een goed alternatief dat met z'n tijd meegaat.
Dat is ook weer een hele aparte discussie inderdaad. Extra reden om niet zomaar alles van die kant voor zoete koek te slikken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:26 schreef zarGon het volgende:
Betaalt Buma/Stemra de artiesten eigenlijk netjes uit? Ook echt alles?
Want http://www.geenstijl.nl/m(...)uma_zit_op_geld.html.
Zo is internet ook ooit begonnen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We vinden gewoon een internet V2.0 uit. En zorgen er voor dat niemand (zeker geen overheden en bedrijven) er met zijn vingertjes aan kan komen. Linux, Mozilla en straks WWFW.gratisdoorvrijwilligers.UVM
Veel artiesten laten de platenlabels het denkwerk doen en die willen gewoon op zoveel mogelijk gebieden geld binnenhalen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:44 schreef zarGon het volgende:
Dit alles is niet eens realistisch meer te noemen. Hoe kan je als artiest hier in godsnaam achterstaan?
quote:
quote:Vereniging Buma en Stichting Stemra
Buma/Stemra opereert als één bedrijf. Toch bestaat de organisatie uit aparte instanties, Vereniging Buma en Stichting Stemra, elk met eigen leden en aangeslotenen en een eigen bestuur.
Twee instanties
Buma/Stemra representeert twee instanties. Vereniging Buma en Stichting Stemra. Beide organisaties hebben een afzonderlijk bestuur. Om reden van efficiency vergaderen beide besturen gezamenlijk. De besturen bespreken de door de directie ontwikkelde strategie, het daarmee verbonden beleid en de jaarlijks door de directie opgestelde begroting. Daarnaast worden statuten en reglementen aan het bestuur voorgelegd met goedkeuringsrecht voor de leden van Buma en de aangeslotenen van Stemra. Bij het maken van keuzes in de besturing is het uitgangspunt altijd een zo efficiënt mogelijke exploitatie van hun werken. Dat betekent optimale opbrengsten en optimale uitkering van gelden.
Eén bedrijf
De uitvoering van de taken worden verricht door één bedrijf met enkele honderden medewerkers. Buma/Stemra kent vier hoofdafdelingen, namelijk Algemene Zaken, Front Office (afsluiten van contracten voor muziekgebruik en incasso van auteursrechtelijke vergoedingen), Back Office (monitoring van muziekgebruik en uitkering van auteursrechtelijke vergoedingen aan de leden) en Juridische Zaken. De directie stuurt die bedrijfsprocessen aan.
Leden van Buma
De Vereniging Buma behartigt de belangen op het gebied van openbaarmaking van muziekwerk. Muziekauteurs en -uitgevers kunnen exploitatie van hun muziekauteursrecht aan Buma overdragen. Zij sluiten hiervoor een exploitatiecontract af. Op dat moment zijn ze deelnemers van Buma. Ze kunnen ook lid worden van Buma, als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van Buma-inkomsten. Leden hebben stemrecht en bepalen dus het beleid. Minimaal één keer per jaar komen zij bijeen voor de ledenvergadering. Het bestuur legt dan verantwoording af over het gevoerde beleid, dat wordt uitgevoerd door de directie. In het bestuur nemen leden zitting die door andere leden zijn voorgedragen en gekozen. Het bestuur van Buma stelt jaarlijks ook de subsidiebedragen vast aan organisaties als Buma Cultuur en het Sociaal Fonds Buma.
Aangeslotenen van Stemra
De Stichting Stemra gaat over verveelvoudiging van auteursrechtelijk beschermd muziekwerk. Muziekauteurs en -uitgevers die exploitatie hun muziekauteursrecht overlaten aan Stemra sluiten hiervoor een exploitatiecontract af. Ze worden hiermee deelnemers van Stemra. Wie stemrecht wil verkrijgen moet net als bij Buma aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals op het gebied van Stemra-inkomsten.Maar bij Stemra worden zij aangeslotenen genoemd. Ook zij komen bijeen in een vergadering waarin het bestuur verantwoording aflegt voor het door de directie gevoerde beleid. De bestuursleden zijn deelnemers die door andere deelnemers worden voorgedragen en door aangeslotenen worden gekozen.
Transparant en democratisch
Buma/Stemra is een private organisatie met als doel het muziekauteursrecht in Nederland te exploiteren. De organisatie wordt gecontroleerd door de leden van Buma en aangeslotenen van Stemra, de besturen van Buma en Stemra en een Raad van Toezicht. Buma is door de overheid aangewezen als de enige instantie die muziekauteursrecht collectief en bedrijfsmatig mag beheren. Vanwege deze bijzondere bevoegdheid is er een College van Toezicht die voor overheidscontrole zorgt. Dat maakt de werkwijze van Buma/Stemra transparant en democratisch.
Artiesten moeten zelfs betalen als ze op hun eigen sites hun eigen opnames zetten. Ze kijken schijnbaar inderdaad alleen maar naar maximalisering van inkomsten.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:09 schreef Jian het volgende:
Ik bedoel maar, in hoeverre hebben ze, gevolg gevend aan hun werkelijke doelstellingen, onderzoek gedaan naar de positieve effecten voor artiesten van het promoten van hun muziekvideo's op vele websites/blogs/fora ?
Niet, want dat levert de organisatie Buma geen geld op !
Ze presteren het zelfs om facturen te sturen aangaande het gebruik van Officiële Chinese Rechtenvrije muziek. De muziek is dus, met instemming van de artiesten, vrij van rechten geproduceerd. China is één van de landen die niet is aangesloten. "Ja maar ....." Niks, Betalen !, Het argument: wij doen hier onderzoek naar, als uit onderzoek blijkt dat u niets verschuldigd bent zullen wij restitueren. Ze onderzoeken al jarenquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:43 schreef iteejer het volgende:
[..]
Artiesten moeten zelfs betalen als ze op hun eigen sites hun eigen opnames zetten. Ze kijken schijnbaar inderdaad alleen maar naar maximalisering van inkomsten.
Ben wel benieuwd naar hun formele taakstelling en statuten Al zullen daar anderen ook wel naar gekeken hebben.
Ik ben er volledig van overtuigd, weet zelfs zeker, dat zij dit ook zullen lezen. Ik hoop echt dat men hier een discussie aan wil gaan, al zie ik dat niet gebeuren. Ik ben niet tegen ze, ze zijn zeker nodig, maar ben het alleen maar zeer oneens met de manier waarop ze internet benaderen Alsof het kijken naar een wazig slechte kwaliteit filmpje de aankoop van een cd of dvd voorkomt. Ik denk zelf dat dit eerder omgekeerd zal zijn.
Kijkt de DSB naar Fok!?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:48 schreef Loveless85 het volgende:
Hoezo denk je eigenlijk dat BUMA dit zal lezen?
Ik denk eerlijk gezegd dat ze wel wat beters te doen hebben dan kijken wat er op welk forum over hun geroepen word. 90% is toch ongefundeerd gebash
Ik heb die verhalen ook gehoord ja, 'eerst betalen, we onderzoeken ondertussen of het terecht is' en die onderzoeken duren jaren en jarenquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:59 schreef Jian het volgende:
Ze presteren het zelfs om facturen te sturen aangaande het gebruik van Officiële Chinese Rechtenvrije muziek. De muziek is dus, met instemming van de artiesten, vrij van rechten geproduceerd. China is één van de landen die niet is aangesloten. "Ja maar ....." Niks, Betalen !, Het argument: wij doen hier onderzoek naar, als uit onderzoek blijkt dat u niets verschuldigd bent zullen wij restitueren. Ze onderzoeken al jaren![]()
Dit is een heus praktijkvoorbeeld uit mijn omgeving !
Men huivert voor wat niet/moeilijk te controleren is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 20:20 schreef iteejer het volgende:
De politiek zit met internet in de maag, net zoals de gevestigde orde van de omroepen, het muziek- en filmwezen en de gedrukte media. Nieuwe technieken vragen om nieuwe modellen en denkwijzen, maar men probeert krampachtig het oude te handhaven en internet middels beprijzing buiten de deur te houden of waar dat niet kan er geld uit te slaan.
Maar internet is geen extern gebouw of bedrijf, internet zijn wij met zijn allen. Men dwingt dus de consument en ons allen andere keuzes te maken, omdat men het eigen produkt niet aanpast aan de nieuwe tijd en techniek.
Aan ons allen omdat vooral zo te houden !quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:36 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Men huivert voor wat niet/moeilijk te controleren is.
Internet is vrij spel.
Anarchie!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:44 schreef Jian het volgende:
[..]
Aan ons allen omdat vooral zo te houden !
Dat dus!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:44 schreef Jian het volgende:
Aan ons allen omdat vooral zo te houden !
Men denkt vooral dat het toch geen nut heeft om in opstand te komen tegen dit soort dingen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:27 schreef Brainfish het volgende:
Mensen laten over zich heen lopen qua beslissingen van 'hoger af'. Zo simpel is het. Dat zal ook wel te maken hebben met de desinteresse voor politiek in de bevolking.
Mee eens.quote:Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel oprechte respect heb voor de muziekpiraten. Zij hebben een krachtig signaal afgegeven naar de industrie dat de voorwaarden en prijzen die zij stellen aan hun media niet meer van deze tijd zijn. Jammer genoeg zij de signalen nooit opgevangen, wat zeer spijtig is.
Mijns inziens is de enige oplossing een collectieve persoonlijkheidsswitch: wees kritisch naar de politiek en de wereld om je heen en ga eens wat sterker in je schoenen staan en weiger over je heen te laten lopen.
Zelfs op internet kan dat.
Sign of the times, I'm afraid. Nederlanders klagen zich een slag in de rondte tegen de buurman over allerlei maatregelen die ons worden opgelegd door overheidsinstanties, maar we nemen niet meer de moeite om collectief in opstand te komen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 10:10 schreef NanKing het volgende:
Men denkt vooral dat het toch geen nut heeft om in opstand te komen tegen dit soort dingen.
De tijden van de barricade op gaan om je gelijk te halen is voorbij, we zien er geen heil meer in. Of dat terecht is weet ik niet.
Als dezelfde energie, of zelfs maar een 10%, die gemoeid is met het zich druk maken over allerlei in wezen minor points op FOK! nou es naar dit soort heel wat serieuzere en verstrekkender issues gekanaliseerd zou kunnen worden...quote:Op zondag 4 oktober 2009 10:54 schreef Misstique het volgende:
Sign of the times, I'm afraid. Nederlanders klagen zich een slag in de rondte tegen de buurman over allerlei maatregelen die ons worden opgelegd door overheidsinstanties, maar we nemen niet meer de moeite om collectief in opstand te komen.
FOK! betaalt maandelijks heel serieuze bedragen voor ANP feeds bijvoorbeeld. Het is dus beslist niet zo dat wij beschuldigd kunnen worden van gratis willen profiteren.quote:Op zondag 4 oktober 2009 11:12 schreef Dagonet het volgende:
Dus je website gratis verrijken met door anderen geproduceerde content om zelf meer bezoekers en dus meer reclameinkomsten binnen te krijgen dat is wel okay?
De tijd van alles maar gratis op internet is voorbij, face it. Dat is maar goed ook trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |