Mijn geloof/levensbeschouwing in één quote.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast, en het is nog verkeerd ook, alsof je tegen een moordverdachte zegt "Bewijs maar dat je die moord NIET gepleegd hebt".
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast.
quote:Humanisme stelt de waardigheid van de mens centraal. Als levensbeschouwing legt het humanisme de nadruk op vorming (Bildung), rede, redelijkheid en wereldburgerschap. Het humanisme combineert individuele ontwikkeling met een politiek-ethisch streven naar humaniteit, dat wil zeggen: menselijkheid. Een betekenisvol, zinvol leven wordt volgens het humanisme in deze combinatie gevonden. Sleutelwoorden van het humanisme zijn zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:20 schreef intraxz het volgende:
Nihilist, maar dat dekt maar een klein deel van mijn overtuigingen.
Goed verwoord. Idem hier. Als die sprookjes niet zo enorm in onze cultuur verwoven zaten, zou niemand ze serieus nemen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast, en het is nog verkeerd ook, alsof je tegen een moordverdachte zegt "Bewijs maar dat je die moord NIET gepleegd hebt".
Beetje rare vergelijking. Als je van een moordverdachte niet kan bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kan je nog niet stellen dat hij het NIET heeft gedaan. Je weet het simpelweg niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Vat het dan zo op: iedereen in een gemeenschap denkt dat hij het gedaan heeft, terwijl er geen bewijs voor is. Maar omdat iedereen hetzelfde denkt, geldt dat als "bewijs" (of excuus) om hem te veroordelen. Dit is vaak genoeg gebeurd. De enige reden waarom de huidige geloven zo populair zijn is omdat zoveel mensen er in geloven en omdat mensen ermee opgevoed worden en het als "normaal" ervaren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:13 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Beetje rare vergelijking. Als je van een moordverdachte niet kan bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kan je nog niet stellen dat hij het NIET heeft gedaan. Je weet het simpelweg niet.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Dit is wel herkenbaar, maar het is mogelijk om uit dat nihilisme iets waardevols te halen wat de grondstemming kan verzachten. Zo zou je het leven kunnen gaan zien als een universum van velerlei creatieve processen. Jij bent als levend wezen in staat om actief deel te nemen aan de vormgeving van die processen. Je kunt nieuwe van start doen gaan, bestaande kun je sturen. En zo je wilt kun je ze beschrijven, met woorden, of beelden, of muziek. Het nihilisme toont je een leeg canvas, maar je vergeet dat je een kwast in handen hebt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:47 schreef Ribbenburg het volgende:
Nihilist.
Deels zit het in mijn karakter, deels is het het gevolg van het lezen van teveel Nietzsche. Blij met mijn levensbeschouwing ben ik niet.
Exactly!quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dit is wel herkenbaar, maar het is mogelijk om uit dat nihilisme iets waardevols te halen wat de grondstemming kan verzachten. Zo zou je het leven kunnen gaan zien als een universum van velerlei creatieve processen. Jij bent als levend wezen in staat om actief deel te nemen aan de vormgeving van die processen. Je kunt nieuwe van start doen gaan, bestaande kun je sturen. En zo je wilt kun je ze beschrijven, met woorden, of beelden, of muziek. Het nihilisme toont je een leeg canvas, maar je vergeet dat je een kwast in handen hebt.
Dus een soort esthetische benadering van het leven? Ik vind het wel interessant want ik heb het idee dat ik helemaal vastzit in mijn speurtocht naar de bij mij passende levensbeschouwing en dat ontsnappen aan het nihilisme niet mogelijk is. Maar het moet toch wel mogelijk zijn denk ik. Net zoals jij ben ik een agnost, en ik zou graag willen geloven in een godheid maar dat gaat nu eenmaal niet. Zo'n esthetische benadering trekt me wel, omdat mijn interesse ook meer uitgaat naar kunst dan naar wetenschap.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dit is wel herkenbaar, maar het is mogelijk om uit dat nihilisme iets waardevols te halen wat de grondstemming kan verzachten. Zo zou je het leven kunnen gaan zien als een universum van velerlei creatieve processen. Jij bent als levend wezen in staat om actief deel te nemen aan de vormgeving van die processen. Je kunt nieuwe van start doen gaan, bestaande kun je sturen. En zo je wilt kun je ze beschrijven, met woorden, of beelden, of muziek. Het nihilisme toont je een leeg canvas, maar je vergeet dat je een kwast in handen hebt.
En daar is natuurlijk ook een duur woord voor: existentialisme (ons zijn gaat vooraf aan de waarde die we eraan toekennen).quote:Op zondag 4 oktober 2009 21:17 schreef Jongeheer123 het volgende:
[..]
Exactly!
Hier verwoord je eigenlijk de essentie van het leven.
Mensen willen betekenis geven aan hun leven ten behoeve van het verwerven van eigenwaarde.
Dat heet egoïsmequote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:54 schreef mediaconsument het volgende:
Mijn ideeën vertonen overeenkomsten met gnostiek. Voor de rest geloof ik in mijzelf.
Nee,quote:
Dat zeggen ze hier nou allemaal, maar je krijgt er nooit iets zinnigs voor terug.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 23:18 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Nee,
maar mocht het wel egoisme zijn, dan mag jij mij even jouw gedachtegang uitleggen, net zoals met je lingo...
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:32 schreef MrEko het volgende:
Agnost
Ik ben niet gelovig, maar ik zal ook nooit zeggen dat God niet bestaat. Ben ook helemaal neutraal ten opzichte van het paranormale. Puur op m'n gevoel afgaande zou er best wel meer kunnen zijn.
Wel aardig van je dat jij je speciaal hebt aangemeld om dit te posten.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 17:01 schreef SilkenTofu het volgende:
Christen
Omdat Mohammed zelf beweerde dat hij een openbaring van Allah had ervaren ?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 17:03 schreef nadiaschoonheid het volgende:
mijn geloof is islam en ik geloof in allah en mohamed is zijn profeet.
Maar doe je dat dan ook bij andere goden zoals bijvoorbeeld Thor of zeus?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:32 schreef MrEko het volgende:
Agnost
Ik ben niet gelovig, maar ik zal ook nooit zeggen dat God niet bestaat. Ben ook helemaal neutraal ten opzichte van het paranormale. Puur op m'n gevoel afgaande zou er best wel meer kunnen zijn.
nee via een engel genaamd jibriel die allah (swt) naar de profeet Mohammed stuurde.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:17 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Omdat Mohammed zelf beweerde dat hij een openbaring van Allah had ervaren ?
Inderdaad, dat lijkt me interessant. Er is net zoveel bewijs voor de god van de bijbel/koran/tenach als voor die goden of andere religies.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:23 schreef intraxz het volgende:
[..]
Maar doe je dat dan ook bij andere goden zoals bijvoorbeeld Thor of zeus?
Ik kom op het internet heel veel mensen tegen die agnost beweren te zijn, maar alleen bij de god van de bijbel. Vandaar dat ik het vraag.
Er zijn intussen alweer wat nieuwe updates geweestquote:Op donderdag 8 oktober 2009 22:15 schreef Burakius het volgende:
Islam
Soennisme-Hanafi
Ik volg de laatste "update" van Allah, de vervolmaking van het geloof op Aarde.
Jezus = Positief denken, vertrouwen hebben, durven liefhebben, doorzetten. Oftewel zelfkennis.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Gnosticus
Eerlijkheid geeft dus de doorslag binnen dit verhaal.quote:Eén van de belangrijkste thema's van de gnostiek is dat de mens van zichzelf vervreemd kan raken. Mensen kunnen vergeten wie ze zelf in werkelijkheid zijn. De onverloste mens is 'zichzelf kwijt'. Het gevolg daarvan is dat zo iemand het contact met zijn innerlijk weten, de gnosis, verliest. Wie zichzelf kwijt is, leeft als een slaaf van onpersoonlijke machten.
En je quote mij, omdat je eigen geloof Jezus is?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:28 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Jezus = Positief denken, vertrouwen hebben, durven liefhebben, doorzetten. Oftewel zelfkennis.
[..]
Nee, binnen de gnostiek bestaat Jezus ook toch? Als onderdeel van een goddelijk wezen, waar de mens ook onderdeel van is. Dat vond ik belangrijk om aan te duiden. Jezus is volgens mij dan ook niets meer dan positief denken, binnen de gnostiek is het een geest die je het contact met je innerlijk weten niet laat verliezen, oftewel die je zelfkennis geeft. De belangrijkste zelfkennis is volgens mij dan ook het positieve denken, en wat je hiermee kunt bereiken.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En je quote mij, omdat je eigen geloof Jezus is?
Gaf slechts een vergelijking zodat het "begrepen" werd op een simpele manierquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn intussen alweer wat nieuwe updates geweest
Ik heb dat altijd wat eigenaardig gevonden, dat God kennelijk als een soort van Bill Gates de schepping als Windows ziet.
Nou ja, dat is wel hoe de situatie is volgens moslims. Nou had God vast een goede reden om niet gelijk de eerste keer Zijn openbaring gewoon goed te doen, maar het is voor mij de zoveelste bevestiging hoe ontzettend antropomorf God door de monotheïstische religie's wordt neergezet.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gaf slechts een vergelijking zodat het "begrepen" werd op een simpele manierMet een vleugje humor erin. Soms moet je niet verder kijken dan je neus lang is XD
Dat heeft totaal niets te maken met antropomorf. En vergelijk alsjeblieft niet de Islam met het Christendom en Jodendom van tegenwoordig. De Christendom heeft pas een antropomorfe God, omdat ze zelf dingen hebben toegevoegd. Zoals dat de mens het evenbeeld is van God. Dat is pure blasfemie in de Islam.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wel hoe de situatie is volgens moslims. Nou had God vast een goede reden om niet gelijk de eerste keer Zijn openbaring gewoon goed te doen, maar het is voor mij de zoveelste bevestiging hoe ontzettend antropomorf God door de monotheïstische religie's wordt neergezet.
Dat heeft in mijn ogen heel veel met antropomorfie te maken. In de Koran is de mens toch ook in zekere zin een evenbeeld van God? Ook moslims geloven bijvoorbeeld dat Allah er ethische principes op nahoudt en dat er een absolute soort "goed" en "kwaad" bestaat. Dat is net zo goed antropomorf, en dit begrip gaat in mijn ogen een stuk verder dan "de gesneden afgodsbeelden" die in de Tenach worden besproken.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat heeft totaal niets te maken met antropomorf. En vergelijk alsjeblieft niet de Islam met het Christendom en Jodendom van tegenwoordig. De Christendom heeft pas een antropomorfe God, omdat ze zelf dingen hebben toegevoegd. Zoals dat de mens het evenbeeld is van God. Dat is pure blasfemie in de Islam.
En waar staat in de Kuran dat de mens in zekere zin een evenbeeld is van God. Doel jij op Esma-ul Husna....quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft in mijn ogen heel veel met antropomorfie te maken. In de Koran is de mens toch ook in zekere zin een evenbeeld van God? Ook moslims geloven bijvoorbeeld dat Allah er ethische principes op nahoudt en dat er een absolute soort "goed" en "kwaad" bestaat. Dat is net zo goed antropomorf, en dit begrip gaat in mijn ogen een stuk verder dan "de gesneden afgodsbeelden" die in de Tenach worden besproken.
Nou ben ik met je eens dat het Christendom een stap verder gaat met de vleeswording van God in de vorm van Christus, maar ik zie verder in de kern niet enorm grote verschillen. Zowel de Islam als het Christendom geloven dat God ethische principes heeft en dat God aanbidding verlangt. Veel antropomorfer dan dat krijg je het niet, denk ik.
Da's ook niet zo gek; als je al deze eigenschappen weghaalt hou je weinig God meer over, en ook weinig religieuze principes. Of je slaat een meer mystieke vorm van religie in.
Nou ja, ik hou de optie open dat een almachtige God, een oppermachtig wezen het Universum gemaakt zou kunnen hebben. Dan zeggen mensen: ja maar dan zouden het ook kaboutertjes geweest kunnen zijn.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:23 schreef intraxz het volgende:
[..]
Maar doe je dat dan ook bij andere goden zoals bijvoorbeeld Thor of zeus?
Ik kom op het internet heel veel mensen tegen die agnost beweren te zijn, maar alleen bij de god van de bijbel. Vandaar dat ik het vraag.
? Dat zeg ik toch nergens? Ik zeg alleen dat volgens mij in de Islam God net zo goed menselijke trekken vertoont zoals in het Christendom of Jodendom. Dat daar verschillen in zitten snap ik.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
En waar staat in de Kuran dat de mens in zekere zin een evenbeeld is van God. Doel jij op Esma-ul Husna....
Jazeker.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 17:16 schreef MrEko het volgende:
[..]
Nou ja, ik hou de optie open dat een almachtige God, een oppermachtig wezen het Universum gemaakt zou kunnen hebben. Dan zeggen mensen: ja maar dan zouden het ook kaboutertjes geweest kunnen zijn.
Maar da's gewoon flauw. Natuurlijk kun je theoretisch gezien dat ook niet uitsluiten. Maar praktisch gezien wel. Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand![]()
En als God bestaat, dan ga ik er van uit dat wij hem als mensen bij lange na niet volledig kunnen bevatten. Omdat hij zo oppermachtig is. Dus kun je er ook geen (flauwe) definities aan geven.
Thor en Zeus komen uit een pantheon, er is er niet één die verantwoordelijk is voor het bestaan van alles. Je zou wel het hele pantheon als één God kunnen zien. Zoals ook wel in het Hindoeïsme (bij Brahma) wordt gedaan.
Is het zo een beetje duidelijk?
Nee meerquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:18 schreef nadiaschoonheid het volgende:
er bestaat maar een god mensen....
En waarom is er dan volgens jou in de Islam zoiets. Dat moet je toch echt ergens op hebben gebaseerd.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
? Dat zeg ik toch nergens? Ik zeg alleen dat volgens mij in de Islam God net zo goed menselijke trekken vertoont zoals in het Christendom of Jodendom. Dat daar verschillen in zitten snap ik.
Ja, dat noem ik in m'n post toch?quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
En waarom is er dan volgens jou in de Islam zoiets. Dat moet je toch echt ergens op hebben gebaseerd.
Zie het zo: je kunt niet de eerste oorzaak der dingen (God, het Absolute) weten. Tenminste, da's mijn overtuiging. God kun je dus niet kennen en ook niet zeggen hij ziet er zo uit en hij doet dit en dat.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:27 schreef intraxz het volgende:
[..]
Jazeker.Maar ik vraag me wel af waarom je eigenschappen toekent aan een mogelijke god die je niet kent. "ik weet niet of er een god bestaat, maar áls er een bestaat is het geen kabouter en is hij heel oppermachtig" Dit is misschien een beetje kort door de bocht en een verdraaide quote, maar zo vat ik het op.
Eh nee? Heb ik iets over het hoofd gelezen?quote:Op zondag 11 oktober 2009 12:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat noem ik in m'n post toch?
Ja zeg maar het hele bericht.quote:Op zondag 11 oktober 2009 14:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eh nee? Heb ik iets over het hoofd gelezen?
Dat is niet bepaald de juiste beschrijving van de gnostiek. De gnostiek is een theïstische beschouwing, terwijl je beschrijft atheïstisch te zijn.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:33 schreef Xebrozius het volgende:
Gnostisch
Ik geloof in geen enkele religie, geen leven na de dood. Enkel in eigen gewin en egoisme. Dat al onze daden uit eigenbelang gedaan worden.
Als God nu uit de hemel zou komen en zich aan ons zou openbaren dan zie ik het alsnog als een maatschappelijke illusie.
Hij bedoelt denk ik gnostisch in de zin van zeker weten. Hij wéét zeker dat er geen God is.quote:Op zondag 11 oktober 2009 23:33 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald de juiste beschrijving van de gnostiek. De gnostiek is een theïstische beschouwing, terwijl je beschrijft atheïstisch te zijn.
Dit lijkt me meer een beschrijving van filosofisch materialisme.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:33 schreef Xebrozius het volgende:
Gnostisch
Ik geloof in geen enkele religie, geen leven na de dood. Enkel in eigen gewin en egoisme. Dat al onze daden uit eigenbelang gedaan worden.
Als God nu uit de hemel zou komen en zich aan ons zou openbaren dan zie ik het alsnog als een maatschappelijke illusie.
Wat een onzin! Neo-gnosticismequote:Op maandag 12 oktober 2009 21:09 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer een beschrijving van filosofisch materialisme.
Een kernachtige beschrijving van gnosis of gnostiek is:
- Het diepste “Ik” van een mens bestaat uit “Licht”.
- Ook God en/of de Verlosser/Roepende bestaan uit ditzelfde “Licht”.
- Een mens is (ten diepste met) God, en (met) de Verlosser (één). Ze zijn identiek: God is (in) jou, jij bent (in) God.
- Dit Licht waaruit wij mensen wezenlijk uit bestaan is “niet van deze wereld”, maar komt van elders vandaag.
- De mens heeft het gevoel in deze wereld “vreemd” te zijn, er niet thuis te horen, er in gevangen te zitten en verdoofd te worden.
- Op het moment dat een Roepstem van het Licht op een mens afkomt, herkent de mens weer zijn eigen oorsprong en zijn “thuis”.
- Door vervolgens op die roep af te gaan en zich dan alleen nog maar op die roep van dat Licht te concentreren (aan alle andere aandachtsvelden van de wereld voorbij), bouwt hij gaandeweg een bepaalde intuïtieve “kennis” op (= leert hij gaandeweg anders tegen het leven aan te kijken). Zo kan een mens zich beter plaatsen in het bestaande. Zich beter van het bestaande loskoppelen. En zich beter richten op de verlossing van “Zichzelf”.
De gnostiek
Nee hoor, dit is klassieke gnosis of gnostiek, zoals we dat bijvoorbeeld vinden bij de enige gnostische godsdienst uit de oudheid die nog bestaat, die van de Mandeeërs.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Wat een onzin! Neo-gnosticisme
Er is geen God dan Allah.quote:
quote:Op maandag 19 oktober 2009 02:28 schreef nadiaschoonheid het volgende:
[..]
Er is geen God dan Allah.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Er is geen God dan Allah, niemand is Hem in enig opzicht gelijk.
Hij verwekte niet noch werd Hij verwekt: Allah is er nu, was er altijd al en zal er altijd zijn.
Hieruit blijkt ook dat Hij geen kinderen kan verwekken, dit zijn menselijke eigenschappen.
Wanneer Allah wil dat er iets is zegt Hij 'WEES' en er is.
Geloof begint met de sjahadah (getuigenis).
“Ashadoe ella Ilaha Illa Allah, wa ashadoe enna Mohammeden ‘abdoehoe wa rasoeloeh”.
Naar mijn mening kun je alleen iets uitsluiten om pragmatische redenen. Dus: ik ben een atheïst, theïsme speelt geen rol in mijn leven. Je sluit het uit je leven omdat je geen reden ziet om het aan te nemen, maar je sluit het niet definitief uit de werkelijkheid. Maar wat je in de praktijk vaak ziet is een militante vorm van atheïsme. Die mensen zijn mijns inziens gewoon achterlijk en die hebben geen enkel benul van wat waarheid betekent.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:18 schreef RRGJL het volgende:
Ik heb altijd gezegd dat ik Atheïst ben maar neig meer naar Agnosticisme tegenwoordig.
Ik vind het niet erg slim om te zeggen dat je niet in God moet of kunt geloven alleen omdat er geen bewijs voor God is (en "God" neem ik in deze zin heel breed). Je kunt natuurlijk altijd wel zeggen dat je bewijslast ontwijkt wanneer je de vraag 'hoe bewijs je dat god bestaat?' omdraait, maar je kunt je ook afvragen of het slim is om iets uit te sluiten alleen omdat het bewijs er nog niet is (voor die brede interpretatie van God die ik zelf hanteer. Niet per se een opperwezen dus). Net zoals er geen bewijs was voor het feit dat de aarde rond is, totdat dat bewijs er wel was en men lachte om de mensen die het ooit niet geloofde.
Begrijp me niet verkeerd, in principe geloof ik er niet in en vind ik het 'onzin'. Ik wil het alleen niet uitsluiten.
Mooiste antwoord in dit topic, imhoquote:Op maandag 19 oktober 2009 09:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Naar mijn mening kun je alleen iets uitsluiten om pragmatische redenen. Dus: ik ben een atheïst, theïsme speelt geen rol in mijn leven. Je sluit het uit je leven omdat je geen reden ziet om het aan te nemen, maar je sluit het niet definitief uit de werkelijkheid. Maar wat je in de praktijk vaak ziet is een militante vorm van atheïsme. Die mensen zijn mijns inziens gewoon achterlijk en die hebben geen enkel benul van wat waarheid betekent.
Tsja, daarover kun je speculeren natuurlijk. Hoe de aarde is gevormd kun je fysisch vrij goed verklaren. Waar materie vandaan, waarom het universum er überhaupt is en nog meer van dat soort vragen zijn op dit moment niet te beantwoorden.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:39 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Wie heeft de aardbol geschapen in jullie ogen? Wij mensen hebben inderdaad een steentje bij gedragen aan de infrastuctuur ervan, maar waar komt de aarde zelf vandaan? Was het er INEENS, of is er iets of iemand geweest die het geschapen heeft?
Wie heeft de mensen, die de kennis hebben om alles wat nu macheert, de autos, computers, electriciteit, vliegtuigen etc, wie heeft deze mensen geschapen? Waren die er INEENS, of is er iets of iemand geweest die het geschapen heeft?
Geloof jij in het feit, dat er wel IEMAND geweest moet zijn die dit alles heeft doen komen. Of geloof jij dat alles er ineens ZOMAAR was? Hou je jezelf voor het domme en geloof jij dat de natuur de aardbol zomaar ineens in het heelal heeft doen zweven?
Zoals Pilatus al zei, "quid est veritas?"quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Naar mijn mening kun je alleen iets uitsluiten om pragmatische redenen. Dus: ik ben een atheïst, theïsme speelt geen rol in mijn leven. Je sluit het uit je leven omdat je geen reden ziet om het aan te nemen, maar je sluit het niet definitief uit de werkelijkheid. Maar wat je in de praktijk vaak ziet is een militante vorm van atheïsme. Die mensen zijn mijns inziens gewoon achterlijk en die hebben geen enkel benul van wat waarheid betekent.
quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, daarover kun je speculeren natuurlijk. Hoe de aarde is gevormd kun je fysisch vrij goed verklaren. Waar materie vandaan, waarom het universum er überhaupt is en nog meer van dat soort vragen zijn op dit moment niet te beantwoorden.
Dan kun je ruwweg twee dingen doen:Je erbij neerleggen, niet al teveel speculeren en kijken wat voor inzichten we de komende decennia hierover gaan krijgen. Je heil zoeken in metafysische of religieuze concepten zoals God.
God poneren brengt weer de vraag met zich mee waar God dan vandaan komt. Of je moet poneren dat God "er altijd al was", wat niet echt bevredigend is aangezien het universum niet oneindig lang bestaat en "altijd" refereert naar ons tijdsbegrip. Als laatste kun je dan de gevleugelde uitspraak doen dat God "buiten de ruimte en de tijd" staat, maar dan ben je niet meer aan het verklaren maar aan het borrelpraten, wat mij betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |