Ik weet in welke buurt ik wil wonen! Rondom het Josephatpark, als dat betaalbaar is.
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:31 schreef PalmRoyale het volgende:Mijn vriendin en ik spelen al heel lang met de gedachte on naar BE te gaan. Het UZA heeft zeer veel interesse in haar en een jachtwerf even buiten Antwerpen ziet mij wel zitten. De vraag is wat er bij komt kijken om naar BE te verhuizen en daar te werken? Is er zoiets als een inburgeringscursus, Hebben we een vergunning of iets dergelijks nodig om daar te werken? Of kunnen we gewoon vertrekken, aan het werk gaan en iets huren of kopen?
Ik kan het je alleen maar aanraden. Het is zeer simpel. Je gaat naar de gemeente waar je wil wonen met identificatie en een ondertekend huurcontract of koopcontract. Als je al werk hebt, neem je ook je arbeidscontract mee en een paar pasfoto's. Binnen 2 weken komt de wijkagent controleren of je daadwerkelijk op dat adres woont. Je gaat nog 1 of 2 keer terug naar het gemeentehuis en dan haal je je Belgische identiteitskaart op, geldig voor 5 jaar. Je mag er veel mee doen, stemmen hoeft niet (politiek hier is onbegrijpelijk en voor Belgen geldt een stemplicht).
Simpeler kan een emigratie niet verlopen, echt. De woningmarkt is een verademing vergeleken met Nederland

en Vlamingen zijn sociaal en beleefd. Ze zullen je al snel uitnodigen voor sociale dingen als je laat merken dat je er voor open staat. Ze zijn allergisch voor Hollandse arrogantie, vertel gerust wat je niet bevalt aan Nederland (ze zijn gewend aan neerbuigende Nederlanders die in hun ogen opscheppen, kwestie van cultuurverschil).
Ik zou het doen, gezien de formaliteiten hoef je het niet te laten, je leert veel over jezelf en gek genoeg ook over Nederland en Nederlanders. En als het niet bevalt, ben je zo weer terug.