quote:
Op zaterdag 6 maart 2010  22:31 schreef Niara het volgende:Hmz, zouden jullie die uitersten eens willen uitleggen?
Ik heb 3 weken in Nederland op de unief gezeten, de rest in België. De uitersten kan ik niet echt bedenken..

Okee, even heeeeel zwart-wit de tegenstellingen tussen beide systemen:
B: veel college-uren, veel vakken, veel stof, veel uit-je-hoofd-leren, meer theorie-gericht, hiërarchischer dus meer afstand tov de docenten, docenten zijn vaak zelfs een tikje tyranniek, Belgische studenten zijn braver, veel mondelinge examens (ook bij vakken waarin je dat minder zou verwachten), je bouwt een enorme kennisbasis op die je grotendeels nooit nodig zult hebben, maar je komt wel goedbeslagen ten ijs (met enig gebrek aan praktijkinzicht), stressbestendigheid is belangrijk, veel 'huiswerk', een kut-puntensysteem 
(alhoewel dat aan de beterende hand is) en helaas ook veel subjectiviteit in het geven van cijfers en het laten zakken/slagen, alle examens tegelijk in midden en einde van het jaar 
(ook dat is dacht ik wel enigszins verbeterd, maar ga 't toch even na voor jouw specifieke opleiding),...
NL: weinig college-uren, relatief weinig vakken, minder pure kennis-stof, meer praktijkgericht en op het verkrijgen van inzicht en methode georiënteerd, je-en en jij-en met docenten (voornaamgebruik) en je loopt zo even binnen op hun kantoor, Nederlandse studenten hebben een grote bek, probleemoplossend onderwijs: je leert meer methodes dan pure kennis, om zo elke onbekende situatie te lijf te kunnen (maar aan concrete kennis ontbreekt het nog wel eens), ontspannen studeren is het motto, 
relatief weinig thuisstudie (vergeleken met België), normale becijfering - en je kunt examens meerdere keren overdoen, zonder dat dat je andere vakken beïnvloedt, meer objectiviteit en meer structuur in het cijfersysteem en de regels voor zakken/slagen, examenperiodes verdeeld over modules (met meer voorbereidingstijd),... 
Ik ben vast nog wel een en ander vergeten hoor, maar om kort te gaan: 
met het Belgische systeem moet je harder en serieuzer aan het werk en veel stof tot je nemen. Je verkrijgt een enorme kennisbasis, maar het mankeert je aan het einde van de studie wel behoorlijk aan praktijkinzicht en methode. Het systeem is stukken schoolser. De stabiele basis is een grote troef om het bedrijfsleven binnen te komen.
Met het Nederlandse systeem heb je een meer relaxte studie-tijd, waarnaast je ook nog wel een baantje kunt aannemen. Je doet veel meer praktijkgericht inzicht op, en je kunt je na afloop redelijk redden in het bedrijfsleven, omdat je gemiddeld ook mondiger bent dan een Belgische student. Het ontbreekt je echter vaak chronisch aan basiskennis en dat is dan weer een zwak punt.
Een mix van beide systemen zou dus in feite de ideale afgestudeerde opleveren.