Nou, wees er maar trots op. Nederland heeft ook een 'hogesnelheidslijn'... men rijdt 160 met standaardrijtuigen, getrokken door een rode loc i.p.v. een gele. Vanaf woensdag geldt het introductietarief niet meer en mag iedereen dus de volle mep gaan betalen (toeval?).
Iets van ¤ 7,- per enkele rit bovenop de prijs voor een normaal kaartje Amsterdam - Rotterdam. Mensen die een maandkaart hadden gekocht (zoals ik) mogen 'm dan nog een weekje langer gebruiken (
bron), een schrale troost.
De dagjesmens mag doodleuk een godsvermogen uitgeven om met een stammetje ICRm mee te mogen, wat met een ongelofelijke rotherrie door een stel tunnels en verdiepte bakken heentrekt à 160 km/h. In België rijdt men 200 km/h over hogesnelheidslijnen, en daar doet men tenminste gewoon normaal.
Ik heb ¤ 64,50 betaald voor een maandkaart, (¤ 64,- + ¤ 0,50 lokettoeslag voor iets wat nog niet eens in de automaat verkrijgbaar was!) wat neerkomt op de prijs van 32 toeslagen voor een enkele rit, ofwel 16 dagretourtjes.
Fyra heeft donderdag, vrijdag, maandag en dinsdag niet gereden, wat al 8 ritten minder zijn. Daarnaast viel de trein nog eens 3x uit in een week tijd, en heb ik al op de eerste dag (!) een vertraging gehad van 35 minuten, wat een hoop tijdverspilling is dus dat beschouw ik ook als verloren.
Mijn baas verwacht dat ik 8 uur per dag werk, als ik behoorlijk te laat kom op mijn werk omdat Fyra niet of heel erg vertraagd reed (+5 vertrekken in Rotterdam, +14 in Amsterdam), moet ik die tijd (natuurlijk) ook inhalen. Daardoor heb ik ook al een keer of 4 de trein terug gemist, waardoor er van de 32 toeslagen die ik betaald heb er uiteindelijk 16 overbleven.
Dit is dus uiteindelijk
duurder dan het kopen van 16 losse toeslagen, wat me ¤ 32,- gekost zou hebben. Ik heb dus ¤ 32,50 weggegooid aan een trein die hartstikke onbetrouwbaar blijkt te zijn.
Hoewel ik an sich niet zo'n last heb van geluid (ik kan tenslotte ook uitstekend tegen doedelzakspelende VIRMs) is het voortdurende monotone gebrom in die ICRm-rijtuigen behoorlijk storend. Het gebrek aan GSM- en 3G-ontvangst in de tunnels is storend, evenals de tunnels zelf.
In de tunnels zie je absoluut niks, de rest van de tijd zit je de helft van de tijd tegen geluidsschermen aan te kijken. De railcatering die langskomt is veel te duur (meer dan ¤ 2,- betalen voor een bak koffie? Afzetters.) en de aansluitingen op verschillende andere treinen zijn slecht te noemen. Het personeel is dan weer wel erg vriendelijk, maar dat mag wel ook... voor die centen.
Ik ga niet meer met Fyra reizen: het is zijn geld absoluut niet waard.