quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:09 schreef fs180 het volgende:Note:
Wanneer je na dit gelezen te hebben besluit een post te maken met betrekking tot de lengte van het verhaal ben jij het type mens waar ik over klaag.- klacht -
Vandaag wel typische vmbo marokkanen fristi zien drinken en cricket zien spelen
@TS!
Ik snap je klacht en vooral je eerste opmerking vind ik superchill! Ik ben blij dat er nog wel mensen zijn die lange verhalen gebruiken om hun klacht te verduidelijken!!

Ik heb ook een klacht en weet zeker dat jij hem wel helemaal zult lezen!!
Nogmaals dank!
Mijn klacht:
Daar zat ik dan. Op mijn kamer… kapot aan het huilen. Maar wie kan het zich iets schelen? Mijn zus was getrouwd en woonde nu in lille (frankrijk). Die had geen tijd voor me, had haar eigen gezinnetje. Verder had ik nog twee kleine broertjes. Mijn moeder deed alleen wat mijn vader wou. Mijn vader wou heb beste voor zijn kinderen. Dus dacht hij dat als hij voor mij de man zou kiezen, ik dan ook niet zou gaan scheiden zoals de meiden van tegenwoordig.. dat was hoe hij ons noemde. Hij vond dat scheiden tegenwoordig la mode is… in de mode. Maar pfff pot op… ik had nooit nix te zeggen. Mocht niet werken, mocht niet ff door de stad gaan met mijn vriendinnen. Alleen met mijn moeder, omdat volgens hem vriendinnen elkaar op het verkeerde spoor plaatsen… pfff ewa safie. Ik had geen agressieve pa, alleen zijn wil was wet. Hij huwelijkt me uit aan 1 of ander Riad…Hij zond mijn moeder om het me te zeggen. Tfoe wat haatte ik het. Ik wou nog verder studeren, iets van me leven maken. Maar ook dat was niet weggelegd voor mij. Wat had ik verkeerd gedaan jarebie om dit te moeten doorstaan? Om dit te moeten meemaken? Ik had tog nooit een vriendje gehad? Ik deed tog wat mijn ouders van me verwachtten? Wrm word ik dan gestraft? Ow ja… heb mezelf nog niet voorgesteld… nou mijn naam is Rafika, ben 19 jaar oud. En woon in Belgie, Antwerpen, borgerhout. Ook wel borgerokko genoemd. Inderdaad zat bomvol marokkanen. Maar was alleen maar leuker. Ik ben een berber… berber van het zuiden welverstaan, ook wel tachelhiet genoemd. Ik was van Kelaa, maar we hadden een huis in Agadir.
Moeder: Rafikaaa!!!! Adoed!!! (rafika kom hier!!!)
Rafika: pfff… wrm kan je het niet voor me opnemen, lieve moeder? Zei stilletjes tegen mezelf “ja hajie diegn(ja ik kom eraan)!” riep ik
Ik veegde mijn tranen weg. En liep de trappen af naar beneden. Ik had mijn zogezegde aanstaande man nog niet ontmoet. Heb wel een verlovingsfeestje gegeven; maar dat alleen. Kunnen jullie het geloven? Ja Ik was er helemaal alleen. Hij kon niet komen ofzo. Dit begon al goed. Zijn moeder keek me venijnig aan, alsook zijn zus Khadiga… gatver… die zou me zekers villen laters. Zijn vader daarentegen verwelkomde me in de familie… ja … hij verwelkomde me echt in de familie.. hij was heel vriendelijk, en zei dat ik de gelukkigste vrouw van heel de wereld zou worden.. yeah right, met deze twee zeker? Ik lachte toen maar naar hem. En keek verder levensloos voor me uit. Voor mij was dit het einde… safie ik was verdoemd; had het recht niet om gelukkig te worden. Was met ongeluk geboren klaar. Ik liep naar de keuken en ging naar mijn moeder, die druk in het weer was met het avondeten
Moeder: ogan ortriet adie t3ownt mie? (en ga je me niet helpen ofwat?)
Rafika: pfff jawel jawel…mijn moeder volgde Nederlandse lessen, dus kon ze aardig nederlands spreken, alleen wou ze het niet, wrm dan die lessen? Dacht ik
Moeder: Riad komt morgen bij je vader, om de bruiloft te regelen.
Rafika: kan me niet schelen..
Moeder: meid, je weet, je gaat je best moeten doen. Of je word helemaal niet gelukkig
Rafika: en dan? Veranderd nix aan de zaak, ben nooit gelukkig geweest
Dat kwetste mijn moeder, zagik zo aan haar gezicht…Ik was boos op haar, boos dat ze het niet voor me opnam.. en tegen dit alles was. Integendeel ze hielp maar mee, mijn leven te versucken. Ik Hielp mee met het avondeten en liep naar boven, sinds de dag van mijn uithuwelijking kom ik niet meer aan tafel eten…Mijn vader vroeg niet verder, ooit zal ik hem bedanken, zei hij… yeah right. Pfff… Wat moet ik doen… ik kroop mijn bedje in met de intentie te slapen…maar mijn gedachten lieten het niet toe. Morgen komt hij. Voor de eerste keer zullen we elkaar zien… hoe ziet hij eruit???
De volgende morgen… normaal zou het schooldag voor me zijn, maarjah, dat hoefde niet meer voor me. Want moest gelijk stoppen met school en dat door mijn vader. Ik weet niet of Riad hier achter zit. Maar dat zien we dan wel zeker? Ik stond recht en liep naar de badkamer waar ik ging twoda(wassing) om vervolgens te bidden. Ik liep naar beneden en groette iedereen met salam… verder liep ik naar de keuken en nam iets te eten. Daarna nam ik een emmer, zeep, borstel en dweil en liep de trappen weer op om de bovenverdieping op te vegen. Dat deed ik telkens… iedere ochtend routine werk. Sinds ik niet meer naar school ga. Verveel ik me rot, dus maar kuisen. Ik keek zelf niet meer naar het uurwerk, mijn moeder beveelde me me op te maken. Tazzz, voor wie dat? Voor die snol of wat? Hij bewees zichzelf al op het zogezegde verlovingsfeestje. Niet komen opdagen, ze3ma alsof het me iets deed. Rot op man. Ik deed een simpele linnen broek aan met een witte rokje een zwart truitje en wit en zwarte hoofddoek. Ik hoorde de bel. En allerlei kabaal. Ow neee de witches zijn ook meegekomen; doe me dit niet aan. Ik bleef boven, tot mijn moeder me riep.
Moeder: Rafikaaaa adoed atselemt ( rafika kom groeten)
Ah joch wat gaat mij die mensen aan? Pfffff laat me tog met rust man? Ik liep die trappen af.. en kwam terecht in de gang… ik keek naar de voordeur… en schudde de gedachte van me weg, loop door gek… ik keek nog snel naar die voordeur en besloot tog maar binnen te gaan en te groeten.
Rafika: Salam 3aleikoom..
Alle hoofden werden naar me toe gedraaid… Zelf zag ik er zeker niet lelijk uit. Ik was getint had lichtbruine ogen en volle dikke lippen. Op school noemden ze me Beyonce. Nou dat deed me wel deugd… zij was tenslotte een echte beauty… nouja vroeg me af of ze het zeiden uit medelijden of gewoon omdat het zo was. Weer keken die twee me verrachtelijk aan. Fok jullie… dacht ik. Ik liep naar zijn moeder en groette met een glimlach,terwijl zij me heel vies aankeek en teruggroette met vier kusjes… noujah wat je kusjes noemt, het was alsof ik besmet was van shie gevaarlijke virus. Gatver… Khadiga kuste me maar drie maal en de vierde was een bruintje voor me. Mijn gezicht zat rood van de schaamte… tfoe, belachelijk. AZe deed ook geen poging om me te redden de drol. Tfoe. Daarna liep ik naar de vader en tenslotte naar hem… Hij had zwarte krullen, was getint en had verdomme groene ogen… mijn god wat een beauty…ik stak mijn hand uit en groette hem. Die beantwoorde hij ook, maar dan heeeeel neutraal. Mijn god. Hij raakte gewoon mijn hand aan en keek verder voor zich uit. Wat voor familie word ik mee opgescheept?? Awielie? Dat kan mijn vader tog niet menen??, allemaal hadden ze een soort van hoge dunk. Wielie
Het huwelijksfeest zou gehouden worden over twee weken. Ik staarde voor me uit en nipte wat af en toe van mijn glas thee. De moeder en zus keken me maar vies aan, eerst deed het me wat, maar uiteindelijk kon het me nix meer schelen. Snollen… ewa safie. Riad gaf me geen 1 blik. Ik wel, ik vond het mooi hoe hij praatte, hij had zo’n mannelijke stem. Zijn vader deed wel meest het woord. Hij knikte maar of gaf zijn mening wanneer het echt wel nodig was…voor het eerst in dagen keek ik naar de klok…12 uur ??? dat kan tog niet?? Awielie de klok stond stil. Hoop maar dat niemand het opgemerkt heeft, alsof het teveel was om batterijen te kopen.
Vader van riad: ewa mijn zoon, neem je aantstaande maar mee naar het centrum, en ga dingen kopen voor haar
Riad: ik moet nog bij nawfel zijn…
Vader van riad: Nawfel kan wachten…
Riad: ok… zei hij met opgespande kaken…
Rafika: euhm… 3ami… (iedereen keek me aan, alsof ze het niet geloofden dat ik echt kon praten) het hoeft niet…
Vader van riad: jewel… denia henia mijn dochter… hij heeft tijd zat…
Ik keek weer naar beneden mijn vaders ogen ontwijkend, die boekdelen spraken. Pff had beter mijn mond gehouden… dacht ik. Uiteindelijk stond Riad recht… en keek me voor het eerst aan…
Riad: euhm ga je zo mee of wat ga je doen? Vroeg hij vriendelijk voor de ouders
Rafika: euhm… ik ga eerst nog mijn jas en tasje halen
We liepen alletwee de gang in…
Riad: haast je, heb niet heel mijn dag de tijd. Zei hij dit keer veel brutaler…
Fok jou… dacht ik. Ik nam mijn wit jasje en deed mijn witte schoentjes aan. Ik nam mijn zwarte tas en liep de trappen af, naar buiten. Pfff waar was hij ook weer… een mooie bmw wagen tuutte naar me…ik liep ernaar toe en stapte naast hem in. Ik voelde me helemaal niet op mijn gemak… het feit dat hij hier met tegenzin zat, maakte het een stuk minder. Ik zweeg was echt niet van plan te praten. Plots ging zijn telefoon af… hij nam zonder kijken wie het was op.
Riad: halooo
…:
Riad: ja hoor… zei hij snel heel liefjes
…
Riad: ow kan nu echt niet meid…
…
Wat meid????? Wat is dit allemaal?
Riad: okay spreek je straxjes … doeiii
Hij excuseerde zich niet… deed helemaal nix. Legde zijn telefoon terug en reed gewoon verder. Ik voelde me echt niet goed hierbij.. wat moest ik met zo iemand?? Hold on… misschien was het een collega…of misschien … pfff ik weet niet wat ik moest denken. Aan de weg te zien reed hij de autosnelweg op… ik besloot nix te vragen. Volgde alleen de borden… en daaraan was te zien dat meneer naar Gent ging??? Kifach?? Ik zweeg, hield mijn mond nog altijd. Okay dit zou een kapot saaie dag worden. Het was nog maar 14 uur… na een half uurtje kwamen we aan. Hij parkeerde de wagen in het centrum en vroeg me af te stappen. Dat deed ik dan ook. Net als een koppel van de bergen, stapte ik een meter achter hem. Hij liep naar een sportzaak… ik volgde dus en ging ook binnen. Een knappe man van rond 23-24 jaar stond achter de toonbank. Hij leek wel op die ene acteur.. van diesel.. of vien diesel of hoe heet hij ook alweer… moheem die kale kast daar..
Nawfel: Ahlannnn gooja…
Riad: wasuppp alles goed man?? Eyy sorry dat ik later ben man
Nawfel: la denia henia… dat weet je tog
Riad: hoe gaat het met de lady… je zoontje..
Nawfel: hamdoulilah alles tiptop in orde man… wie is die ene daar..
Riad: pfff zwijg man..
Nawfel: ok sorry…
Ik zag dat ze waarschijnlijk iets wilden bespreken dus liep ik de grote winkel s af, ging gewoon naar de andere kant van de zaak. Uiteindelijk na een halfuurtje gewacht te hebben riep hij me
Riad: Rafika… jalah
Ik liep meteen richting de deur en glimlachte vriendelijk naar Nawfel… hij glimlachte terug en deed verder met zijn werk. Ik liep weer achter Riad aan... ik had er meer dan genoeg van.. wat ben ik? Zijn hondje?
Rafika: RIAD!!!
Hij draaide zich verbaasd om en keek me met een opgetrokken wenkbrauw aan. Het was duidelijk dat ook hij uitgehuwelijkt werd. Maar daar kan ik tog nix aan doen? Ik zit in dezelfde situatie als hem. Mijn leven word ook bepaald. Ben net als een marionet…
Daar zat ik dan. Op mijn kamer… kapot aan het huilen. Maar wie kan het zich iets schelen? Mijn zus was getrouwd en woonde nu in lille (frankrijk). Die had geen tijd voor me, had haar eigen gezinnetje. Verder had ik nog twee kleine broertjes. Mijn moeder deed alleen wat mijn vader wou. Mijn vader wou heb beste voor zijn kinderen. Dus dacht hij dat als hij voor mij de man zou kiezen, ik dan ook niet zou gaan scheiden zoals de meiden van tegenwoordig.. dat was hoe hij ons noemde. Hij vond dat scheiden tegenwoordig la mode is… in de mode. Maar pfff pot op… ik had nooit nix te zeggen. Mocht niet werken, mocht niet ff door de stad gaan met mijn vriendinnen. Alleen met mijn moeder, omdat volgens hem vriendinnen elkaar op het verkeerde spoor plaatsen… pfff ewa safie. Ik had geen agressieve pa, alleen zijn wil was wet. Hij huwelijkt me uit aan 1 of ander Riad…Hij zond mijn moeder om het me te zeggen. Tfoe wat haatte ik het. Ik wou nog verder studeren, iets van me leven maken. Maar ook dat was niet weggelegd voor mij. Wat had ik verkeerd gedaan jarebie om dit te moeten doorstaan? Om dit te moeten meemaken? Ik had tog nooit een vriendje gehad? Ik deed tog wat mijn ouders van me verwachtten? Wrm word ik dan gestraft? Ow ja… heb mezelf nog niet voorgesteld… nou mijn naam is Rafika, ben 19 jaar oud. En woon in Belgie, Antwerpen, borgerhout. Ook wel borgerokko genoemd. Inderdaad zat bomvol marokkanen. Maar was alleen maar leuker. Ik ben een berber… berber van het zuiden welverstaan, ook wel tachelhiet genoemd. Ik was van Kelaa, maar we hadden een huis in Agadir.
Moeder: Rafikaaa!!!! Adoed!!! (rafika kom hier!!!)
Rafika: pfff… wrm kan je het niet voor me opnemen, lieve moeder? Zei stilletjes tegen mezelf “ja hajie diegn(ja ik kom eraan)!” riep ik
Ik veegde mijn tranen weg. En liep de trappen af naar beneden. Ik had mijn zogezegde aanstaande man nog niet ontmoet. Heb wel een verlovingsfeestje gegeven; maar dat alleen. Kunnen jullie het geloven? Ja Ik was er helemaal alleen. Hij kon niet komen ofzo. Dit begon al goed. Zijn moeder keek me venijnig aan, alsook zijn zus Khadiga… gatver… die zou me zekers villen laters. Zijn vader daarentegen verwelkomde me in de familie… ja … hij verwelkomde me echt in de familie.. hij was heel vriendelijk, en zei dat ik de gelukkigste vrouw van heel de wereld zou worden.. yeah right, met deze twee zeker? Ik lachte toen maar naar hem. En keek verder levensloos voor me uit. Voor mij was dit het einde… safie ik was verdoemd; had het recht niet om gelukkig te worden. Was met ongeluk geboren klaar. Ik liep naar de keuken en ging naar mijn moeder, die druk in het weer was met het avondeten
Moeder: ogan ortriet adie t3ownt mie? (en ga je me niet helpen ofwat?)
Rafika: pfff jawel jawel…mijn moeder volgde Nederlandse lessen, dus kon ze aardig nederlands spreken, alleen wou ze het niet, wrm dan die lessen? Dacht ik
Moeder: Riad komt morgen bij je vader, om de bruiloft te regelen.
Rafika: kan me niet schelen..
Moeder: meid, je weet, je gaat je best moeten doen. Of je word helemaal niet gelukkig
Rafika: en dan? Veranderd nix aan de zaak, ben nooit gelukkig geweest
Dat kwetste mijn moeder, zagik zo aan haar gezicht…Ik was boos op haar, boos dat ze het niet voor me opnam.. en tegen dit alles was. Integendeel ze hielp maar mee, mijn leven te versucken. Ik Hielp mee met het avondeten en liep naar boven, sinds de dag van mijn uithuwelijking kom ik niet meer aan tafel eten…Mijn vader vroeg niet verder, ooit zal ik hem bedanken, zei hij… yeah right. Pfff… Wat moet ik doen… ik kroop mijn bedje in met de intentie te slapen…maar mijn gedachten lieten het niet toe. Morgen komt hij. Voor de eerste keer zullen we elkaar zien… hoe ziet hij eruit???
De volgende morgen… normaal zou het schooldag voor me zijn, maarjah, dat hoefde niet meer voor me. Want moest gelijk stoppen met school en dat door mijn vader. Ik weet niet of Riad hier achter zit. Maar dat zien we dan wel zeker? Ik stond recht en liep naar de badkamer waar ik ging twoda(wassing) om vervolgens te bidden. Ik liep naar beneden en groette iedereen met salam… verder liep ik naar de keuken en nam iets te eten. Daarna nam ik een emmer, zeep, borstel en dweil en liep de trappen weer op om de bovenverdieping op te vegen. Dat deed ik telkens… iedere ochtend routine werk. Sinds ik niet meer naar school ga. Verveel ik me rot, dus maar kuisen. Ik keek zelf niet meer naar het uurwerk, mijn moeder beveelde me me op te maken. Tazzz, voor wie dat? Voor die snol of wat? Hij bewees zichzelf al op het zogezegde verlovingsfeestje. Niet komen opdagen, ze3ma alsof het me iets deed. Rot op man. Ik deed een simpele linnen broek aan met een witte rokje een zwart truitje en wit en zwarte hoofddoek. Ik hoorde de bel. En allerlei kabaal. Ow neee de witches zijn ook meegekomen; doe me dit niet aan. Ik bleef boven, tot mijn moeder me riep.
Moeder: Rafikaaaa adoed atselemt ( rafika kom groeten)
Ah joch wat gaat mij die mensen aan? Pfffff laat me tog met rust man? Ik liep die trappen af.. en kwam terecht in de gang… ik keek naar de voordeur… en schudde de gedachte van me weg, loop door gek… ik keek nog snel naar die voordeur en besloot tog maar binnen te gaan en te groeten.
Rafika: Salam 3aleikoom..
Alle hoofden werden naar me toe gedraaid… Zelf zag ik er zeker niet lelijk uit. Ik was getint had lichtbruine ogen en volle dikke lippen. Op school noemden ze me Beyonce. Nou dat deed me wel deugd… zij was tenslotte een echte beauty… nouja vroeg me af of ze het zeiden uit medelijden of gewoon omdat het zo was. Weer keken die twee me verrachtelijk aan. Fok jullie… dacht ik. Ik liep naar zijn moeder en groette met een glimlach,terwijl zij me heel vies aankeek en teruggroette met vier kusjes… noujah wat je kusjes noemt, het was alsof ik besmet was van shie gevaarlijke virus. Gatver… Khadiga kuste me maar drie maal en de vierde was een bruintje voor me. Mijn gezicht zat rood van de schaamte… tfoe, belachelijk. AZe deed ook geen poging om me te redden de drol. Tfoe. Daarna liep ik naar de vader en tenslotte naar hem… Hij had zwarte krullen, was getint en had verdomme groene ogen… mijn god wat een beauty…ik stak mijn hand uit en groette hem. Die beantwoorde hij ook, maar dan heeeeel neutraal. Mijn god. Hij raakte gewoon mijn hand aan en keek verder voor zich uit. Wat voor familie word ik mee opgescheept?? Awielie? Dat kan mijn vader tog niet menen??, allemaal hadden ze een soort van hoge dunk. Wielie
Het huwelijksfeest zou gehouden worden over twee weken. Ik staarde voor me uit en nipte wat af en toe van mijn glas thee. De moeder en zus keken me maar vies aan, eerst deed het me wat, maar uiteindelijk kon het me nix meer schelen. Snollen… ewa safie. Riad gaf me geen 1 blik. Ik wel, ik vond het mooi hoe hij praatte, hij had zo’n mannelijke stem. Zijn vader deed wel meest het woord. Hij knikte maar of gaf zijn mening wanneer het echt wel nodig was…voor het eerst in dagen keek ik naar de klok…12 uur ??? dat kan tog niet?? Awielie de klok stond stil. Hoop maar dat niemand het opgemerkt heeft, alsof het teveel was om batterijen te kopen.
Vader van riad: ewa mijn zoon, neem je aantstaande maar mee naar het centrum, en ga dingen kopen voor haar
Riad: ik moet nog bij nawfel zijn…
Vader van riad: Nawfel kan wachten…
Riad: ok… zei hij met opgespande kaken…
Rafika: euhm… 3ami… (iedereen keek me aan, alsof ze het niet geloofden dat ik echt kon praten) het hoeft niet…
Vader van riad: jewel… denia henia mijn dochter… hij heeft tijd zat…
Ik keek weer naar beneden mijn vaders ogen ontwijkend, die boekdelen spraken. Pff had beter mijn mond gehouden… dacht ik. Uiteindelijk stond Riad recht… en keek me voor het eerst aan…
Riad: euhm ga je zo mee of wat ga je doen? Vroeg hij vriendelijk voor de ouders
Rafika: euhm… ik ga eerst nog mijn jas en tasje halen
We liepen alletwee de gang in…
Riad: haast je, heb niet heel mijn dag de tijd. Zei hij dit keer veel brutaler…
Fok jou… dacht ik. Ik nam mijn wit jasje en deed mijn witte schoentjes aan. Ik nam mijn zwarte tas en liep de trappen af, naar buiten. Pfff waar was hij ook weer… een mooie bmw wagen tuutte naar me…ik liep ernaar toe en stapte naast hem in. Ik voelde me helemaal niet op mijn gemak… het feit dat hij hier met tegenzin zat, maakte het een stuk minder. Ik zweeg was echt niet van plan te praten. Plots ging zijn telefoon af… hij nam zonder kijken wie het was op.
Riad: halooo
…:
Riad: ja hoor… zei hij snel heel liefjes
…
Riad: ow kan nu echt niet meid…
…
Wat meid????? Wat is dit allemaal?
Riad: okay spreek je straxjes … doeiii
Hij excuseerde zich niet… deed helemaal nix. Legde zijn telefoon terug en reed gewoon verder. Ik voelde me echt niet goed hierbij.. wat moest ik met zo iemand?? Hold on… misschien was het een collega…of misschien … pfff ik weet niet wat ik moest denken. Aan de weg te zien reed hij de autosnelweg op… ik besloot nix te vragen. Volgde alleen de borden… en daaraan was te zien dat meneer naar Gent ging??? Kifach?? Ik zweeg, hield mijn mond nog altijd. Okay dit zou een kapot saaie dag worden. Het was nog maar 14 uur… na een half uurtje kwamen we aan. Hij parkeerde de wagen in het centrum en vroeg me af te stappen. Dat deed ik dan ook. Net als een koppel van de bergen, stapte ik een meter achter hem. Hij liep naar een sportzaak… ik volgde dus en ging ook binnen. Een knappe man van rond 23-24 jaar stond achter de toonbank. Hij leek wel op die ene acteur.. van diesel.. of vien diesel of hoe heet hij ook alweer… moheem die kale kast daar..
Nawfel: Ahlannnn gooja…
Riad: wasuppp alles goed man?? Eyy sorry dat ik later ben man
Nawfel: la denia henia… dat weet je tog
Riad: hoe gaat het met de lady… je zoontje..
Nawfel: hamdoulilah alles tiptop in orde man… wie is die ene daar..
Riad: pfff zwijg man..
Nawfel: ok sorry…
Ik zag dat ze waarschijnlijk iets wilden bespreken dus liep ik de grote winkel s af, ging gewoon naar de andere kant van de zaak. Uiteindelijk na een halfuurtje gewacht te hebben riep hij me
Riad: Rafika… jalah
Ik liep meteen richting de deur en glimlachte vriendelijk naar Nawfel… hij glimlachte terug en deed verder met zijn werk. Ik liep weer achter Riad aan... ik had er meer dan genoeg van.. wat ben ik? Zijn hondje?
Rafika: RIAD!!!
Hij draaide zich verbaasd om en keek me met een opgetrokken wenkbrauw aan. Het was duidelijk dat ook hij uitgehuwelijkt werd. Maar daar kan ik tog nix aan doen? Ik zit in dezelfde situatie als hem. Mijn leven word ook bepaald. Ben net als een marionet…
Riad: wat mat jij van me? Nog steeds met die opgetrokken wenkbrauw
Rafika: kun je aub trager lopen, ik haal je niet meer
Riad: pfff zaag niet wijf…
Rafika: ???
Zijn telefoon ging af en meneertje beantwoorde die, draaide zich om en liep weg. Ik zou hem nu weer moeten volgen ofzo? Get lost. Ik draaide me de andere kant op en liep terug naar de auto. Ik besefte te laat dat ik niet binnen zou kunnen gaan. Had de sleutels niet shit… Ik bleef wachten en zoals het weer zich aanpaste aan mijn humeur begonnen er donkere wolken op te stapelen en begaven zich de eerste druppels. Ik maakte geen aanstalten om zehma te lopen naar een kant ofzo. Bleef er gewoon staan. Het kon me niet schelen. Hoopte op dat moment uit het diepste van mijn hart dat ik een ziekte zal oplopen en gewoon zal sterven in mijn bed door te hoge koorts. Ik weet niet, maar het kwam extra hart aan. Hoe hij me behandelde en hoe hij tegen me sprak. De regen nam toe en het werd een stortbui.. daar zat ik dan… kletsnat. Toen het wat minderde en de zon plaats maakte tussen de wolken kwam een bmw x5 aangereden. Een knappe meid van rond de 20 jaar stapte uit… ze keek me vreemd aan… ja is maar normaal, hoe ik daar stond :s te erg voor woorden. Net een verdwaalde hond. Ze kwam naar me toe
Leila: gaat het meisje??
Ik wist niet wat ik moest zeggen..
Rafika: o ja …. Ja… het gaat
Leila: zeker weten? Je bent kletsnat?
Rafika: ja ik weet… ma3lish…
Riad: DAAR BEN JE!!!
Leila draaide haar om en keek naar riad, die ze blijkbaar kende
Leila: ahlan riad… alles goed
Riad: ja hoor hamdoulilah…
Leila: moheem ik ga ervandoor… beslama ze keek vriendelijk mijn kant op en glimlachte naar me
Ik glimlachte terug en volgde haar met mijn ogen. Ze liep de sportzaak binnen en nawel rende naar haar toe en omhelsde haar… hij kuste haar hartstochtelijk, duidelijk blij haar te zien. Riad begon tegen me te flippen,
Riad: waar was je? Kijk hoe je eruit ziet man??? Het regende wel!! Shit man…
Rafika: breng me thuis zei ik rustig
Riad: ja jij hebt gemakkelijk praten. Je droogt eerst helemaal, dan pas breng ik je thuis.. zodat mijn ouders tegen me gaan flippen zeker?? Zij is gek..
Hij stapte zijn auto in maar ik bleef staan en keek voor me uit. Wrm word ik met hem opgescheept? Wrm kan ik mijn eigen man niet kiezen? Ja hij is zeker een mooie jongen.. maar zijn innerlijke maakt het verrot voor hem. Pfff hij het raampje langs mijn kant naar beneden
Riad: stap je vandaag nog in?
Ik zei helemaal nix en stapte gewoon in.
Riad: pffff mijn banken man… met al jouw nattigheid
Rafika: ah hou tog je smoel…je lijkt wel een wijfje… tfoeee!!! Hou gewoon je lelijk bek en breng me thuis!!
Hij keek me verbaasd aan, verbaasd van mijn uitbarsting, had het waarschijnlijk niet van me verwacht. Hij zweeg en reed maar rondjes in gent.. hij wou me waarschijnlijk boos maken… maar dat word ik niet snel. Was erger gewoon. Ik zweeg en viel uiteindelijk in een diepe slaap…
Riad:
Daar zat ik dan… tfoe… moest trouwen!! Ik kon zooooveel meiden krijgen… iedereen was gek op mij. En dan komt mijn vader met een van zijn stomme idieen, namelijk dat ik moet trouwen. Tfoe tfoe tfoe. Of hij onterft me.. noujah, we hadden kapot veel winkels… bepaalde Marokkaanse winkels, met Marokkaanse meubels enzo… andere gewoon kleren.. andere groenten en specerijen. Noujah kortom we waren wel rijk. Mijn vader komt met ene moslima… noujah ken dat wel… hoofddoekje thuis.. mooi blijven zitten maar vanzodra ze de hoek omgaan, gaat alles eraf en blijft een kort rokje over met topje…tfoe…zat in de living.. moest haar zien. Noujah heb wel wat zoekwerk laten doen… ergste van al, ze ging niet meer naar school :s wielie… kon beter eentje van de bergen nemen!! Ging geen verschil zien. ewa zoals ik zei, daar zat ik dan… kijkend voor me uit… haar ouders leken me vriendelijk. Had respect voor hun. Zoals ik die had voor mijn ouders. Maar ik wil niet trouwen klaar. Had genoeg chiekies. Wou me tijd niet spenderen met alleen 1 meisje die op de koop toe dan ook nog eens ongeschoold is? Aub he.. ben tog meer waard? Haar moeder riep haar naar beneden te komen… hmm ze had nog een mooie stem.. kende bepaalde meiden, en ik zweer je als je ze zou horen aan de telefoon, je zou denken dat je praat met ene ahmed ffzo.. terwijl het is een zoebida… jaja te veel mannelijke hormonen. Na een paar minuten kwam ze de woonkamer binnengestapt… salam 3aleikoom.. ik keek onmiddellijk op. En laten we eerlijk zijn.. ze was een mooie meid. Ze leek op iemand… maar weet niet wie. In ieder geval heb er allesinds mooiere gehad. Pfff.. moet dit hier echt? Fake hoofddoekdraagster. Durf wedden dat ze scheinheilig was tot m met.. zoals de meeste. Tfoei. Ze kwam salam zeggen, en naar mijn gedacht haapte ze een beetje te veel. Ik gaf r geen aandacht… ewa safie. Plots kwam mijn vader met nog een leuk ideetje… nou… dat ik met haar naar buiten moeten. Zou dingen voor haar moeten kopen.. tfoeiii!! Ik had nog een afspraak bij Nawfel man… pffff hellno dat ik iets ga kopen voor haar… dat ze het zelf betaald.. ana malie? Ik zag aan mijn ma haar gezicht dat het haar niet aanstond. Noujah zij wou me voor me nicht in marokko. Mijn vader wou me dan weer voor dit soortje hier. Ewa ja we zien wel. Ik sprak lief tegen haar bij mijn ouders maar in de gang snakte ik haar af, namelijk dat ze snel moest zijn. Ewa safie denken julie nou echt dat ik mijn afspraken ga laten gaan voor haar? Echt niet.. kreeg in de auto een telefoontje. Was van hajat… een van die meiden die gingen jagen op jongens in plaats van omgekeerd. Ik drukte mijn telefoon niet in ffzo… ze zal er maar mee moeten leren leven; Durf wedden dat zij helemaal gek op me is. Noujah.. het spijt me, maar ik niet. Nawfel deed weer dom. Van wie is het blablaba… skoot mannnn… zei ik. Hij vond haar een mooie meid en vriendelijk. Jah nawfel ook. Hij had niet te klagen.. had een pracht van een vrouw en zoontje, die be3da onafhankelijk was. Ze had haar eigen zaak. Kon op haar eigen benen staan. Tazz had ik maar zo iemand. Wat krijg ik hier? Een analfabeet… aub…tazzz.. ik wou mezelf niet belachelijk maken.. dus liet ik haar meters achter me lopen… zehma kende haar niet. Eerlijk ik dacht dat ze geen stem had ofzo.. want hoorde haar nauwelijks.. plots riep ze me… RIAD… waylie??? Het praat? Ik keek haar verbaasd aan… wat moet je meid?? Ze vroeg me trager te lopen.. hahaha sukkel.. mijn telefoon ging af.. ow dat was die italiaanse chick.. wajaw, dat was pas een schoonheid… ik liep diep in gesprek.. ewa ze moest maar achter me aan lopen. Hopelijk krabt ze terug, en wil ze niet meer met me trouwen. Dan ben ik behda van haar af. En kan ik ongestoord mijn leventje verder gaan. Ik draaide me op een gegeven moment om en zag dat ze er niet meer stond… het begon te regenen… wielie?? Waar is ze… ik werd paniekerig.. wajaw.. wat als ze verdwaalt, wat moet ik tegen haar ouders zeggen? Ik bleef eerst onder een afdakje… mij kleren moeten niet worden hoor Daarna liep ik terug naar de auto.. en daar stond ze… kletsnat te praten met … leila?? Wielie hechma… ik liep naar dr toe en begon meteen te schreeuwen. Ze keek gewoon levensloos voor haar uit. Breng me naar huis zei ze? Gek?? In deze hala ffwat? Ik reed rondjes, tot ze allesinds wat gedroogd was. Na een tijdje keek ik haar vanaf mijn ooghoeken aan en zag dat ze in slaap was gevallen. Mijn ogen gingen over haar hele lichaam… ze had zo’n vredige uitdrukking…ze leek me lief… neejj man… begin niet met chie verliefdheid. Ik verliefd?? Hahaha yeah right. We kwamen aan bij haar thuis… ow fuck had haar nix gekocht… pfff mijn vader vilt me. Ik duwde haar…
Riad: ey… rafika… wakker worden
Rafika: pff waar zijn we?
Riad: in de hemel… thuis wat denk je
Ze keek me vies aan en stapte meteen uit. Ik riep haar te wachten. Maar ze stak haar sleutel in de deur en liep naar binnen. Ik kon nog op tijd de deur tegenhouden, of die viel toe. Ik liep de living binnen en groette iedereen salam. Rafika was nergens te zien. Mijn vader keek me tevreden aan. Yeah right…
Rafika:
Ik begon haat te voelen voor hem; Gewoon HAAT… hij had een mooi gezichtje, maar o zo’n rot karakter? Ik ging zo snel mogelijk bij hem vandaan. Moest nix van hem weten; ik had het enorm koud…. Mijn hoofd gloeide… hamdoulilah, ik krijg die ziekte… mijn gebeden worden verhoord. Ik liep naar binnen en onmiddellijk naar boven. Het kon me niet schelen wat die ouders van me dachten. Fok jullie allen. Ik liep mijn kamer binnen en ging meteen onder de dekens. Pffff had het zooo koud, beefde als een gek. Na een tijdje viel ik weer in slaap…
Riad:
We namen uiteindelijk afscheid… Rafika kwam niet meer beneden.. mijn ouders keken er raar van op en vroegen om haar. Mijn vader keek me wantrouwig aan, dus draaide ik snel mijn gezicht de andere kant op. Kon niet liegen. Zeker niet tegen hem. Mijn moeder bleef maar in de auto praten over hoe onbeschoft ze Rafika vond. Ze kwam geen afscheid nemen. We waren beter af met hanan (mijn nicht dus) nou als ik moest kiezen tussen die twee dan tog beter Rafika.
Riad: ze voelde zich al niet goed in de auto a ma… nam ik het op voor haar.
Moeder: dan nog, ze hoort me te groeten. Word haar schoonmoeder en zo wil ik niet behandeld worden.
Vader: Allah y 7deek a fatma…het meisje is ziek… safie.. baraka… ik ben trots om haar als schoondochter te mogen hebben. M7eshba(hoofddoekdragend), swab(respect), nene mijn zoon, je hebt goed gekozen
Yeah right gekozen… moest verdomme ja. Als ik mocht kiezen dan koos ik zo’n lekker ding van egypte met lichtgroene ogen… lekker getint style haren… ow my god… gewoon een prachtstuk om mee te pronken. Wat viel er te pronken mat Rafika? Tazz ze kon waarschijnlijk niet tellen. Ongeschoolde puber… dacht ik. Maar aan een kant… wat als ze het verteld aan haar ouders, wat er gebeurd was? Dan vermoord mijn vader me… wielie.. het is zijn beste vriend zijn dochter. Pfff. Thuis aangekomen liep ik meteen mijn kamer in en ging ik op mijn bed liggen… dacht aan de hele dag… raar maar waar.. het beeld van rafika al slapend flitste voor mijn ogen…ze was een mooie meid… maar ik wou niet met haar trouwen. En ik vertrouwde haar niet… pffff wat rottig..
Rafika:
Ik ijlde tot n met. Ik zweette tot n met.. had nare dromen. Kortom had kapot slecht geslapen. Mijn hoofd bonsde… mijn wens kwam uit… nu ga ik sterven.; dacht ik. Ik schreeuwde blijkbaar want mijn moeder kwam mijn kamer in gelopen…
Moeder: Rafika… bismillah 3leek… jarebie ze heeft je sihr aangedaan…
Rafika: mama… safie makayn lbas…
Moeder: adas garg ie deucteur? (moet ik de docter roepen?)
Rafika: la… oho.. hoeft niet..
Mijn moeder bracht weer al van haar kruidteeën boven. Met een gesloten neus dronk ik het in 1teug leeg. Ik voelde me echt ziek als een hond. Allemaal door die klootzak. Wat haatte ik hem.
De volgende morgen voelde ik me een beetje beter. Het was nog niet helemaal dat… mijn ogen waren opgezwollen. Ziekelijk gewoon. De moeder van Riad belde mijn moeder op om te zeggen dat ze het onbeleeft vond dat ik geen afscheid nam. Ach rotwijf, stik in je eigen geur mens. Dacht ik bitter. Jij en je dochter. Ach ik zou een hele level moeten doorstaan. Maar ik zou gaan scheiden van hem. Dat was zeker. Dat stond vast. Mijn moeder vroeg later in de keuken of er iets was gisteren. Ik zei nix. Want daar zou het uiteindelijk tog maar bij blijven. Zij zou het weten, mijn vader niet. En klaar. Ik hoorde nix meer van Riad. Helemaal nix. Ik mocht niet buiten van mijn pa, tenzij ik met Riad ging. En die sukkel zou ik niet eens willen zien laat staan met hem weg gaan. Het was nog twee dagen voor het huwelijk. Zijn familie zorgde voor alles. Van de koeken tot alles…Ik zag er enorm tegenop. Maar tegen wie kon ik praten? Mijn moeder? Pfff die luisterde alleen maar. Maar deed verder nix. Had geen vriendinnen. Pfff… plots belde iemand aan de deur. Aan zijn stem te horen wist ik dat het Riad was. Ik probeerde snel weg te glippen naar boven. Maar mijn pa had me gezien en riep me de woonkamer binnen. K liep met tegenzin binnen. Had wel geen hoofddoek op. Maar stik.. het word mijn man. Hij ziet me nog bloot… ow my god… hij zal me gewoon bloot zien :s: s nee…. Hij keek me iets te lang aan naar mijn gedacht. Ik had style lichtbruine haren…
Rafika: n3am a baba?
Vader: ewa adeud adastsowlt ie Riad ( ewa kom praten met riad)
Rafika: heb nog van alles te doen. Heb geen tijd…
Vader: wat moet je doen dan?
Rafika: dingen.
Ik draaide me om en liep mijn kamer op. Mijn vader zweeg… gatver.. hij zei gewoon nix meer? Dit kan tog niet? Mijn vader die zweeg… dit moet ik ergens neerpennen en uiteindelijk ophangen in een kader. Ik liep mijn kamer binnen en deed wat muziek aan. Vervolgens ging ik opmijn bed liggen. Hij was een mooie jongen… weer zag hij er daarnet mooi uit. Maar ik haatte hem. Hij had andere meiden, voelde zich enorm hoog. En dat was een enorme minpunt voor mij. Maar ja. Ik leer er gewoon mee leven, net zoals ik leerde leven met alle andere dingen die ik niet mocht doen en graag wou. Plots klopte iemand op mijn deur…
Rafika: binnen…
riad:
Derest van de weken verliepen rustig… noujah… raar maar waar. Rafika had blijkbaar nix verteld aan haar ouders. Dat had ik dus niet verwacht van haar. Ik hing wat hier en der uit. Probeerde gewoon mijn huwelijk te vergeten die stilletjes aan naderde. Ik ontweek Rafika. Heb nooit bij haar geweest, ze mocht dan nix verteld hebben, ik wou niet met haar trouwen. Klaar. Maar ik kon niet anders…twee dagen voor het huwelijk vroeg mijn vader of ik al langs was geweest bij Rafika.
Riad: euhm… la… ila chgool bezaf(nee.. er is teveel werk)
Vader: ga naar haar a za3toot ( aap)
Pffff man… ik deed mijn jasje aan en stapte mijn auto in. Mijn vader riep me nog dat hij gaat bellen of ik echt wel ben geweest. Tfoei… daar gaat mijn afspraak met Kitana.. tfoeiiii hatelijk man… aangekomen bij Rafika ging ik binnen. Haar vader verwelkomde me en wees me naar de woonkamer. Ik bleef zitten.. en keek wat voor me uit.. tot de vader van rafika haar plots riep :s?? Ik keek naar de deur… en zag een totaal andere meid… mijn god… wat een mooie haren had ze… ik had het niet eens door van mezelf, dat k haar zo aanstaarde. Tot ze zei dat ze geen tijd heeft om met mij te praten. ??? hoezo? Ze wilde me tog? Ze heeft tog ja geantwoord? Dan moet ze tog springen van blijdschap als ze me ziet? Ik begreep er nix meer van. Ze gaf me zelf geen blik waardig?? Dat deed ze zelf niet. Ze draaide zich verder om en liep naar boven… ik voelde me voor het eerst in mijn leven afgewezen, voor het eerst in mijn leven voelde ik me voor schut tegenover een meid dan nog.. Wajaw.. wat een shock…dit had ik dus echt niet verwacht.
Vader: ga maar mijn zoon… ga maar naar haar toe…
Ik knikte en gehoorzaamde. Ik liep de trappen, voor het eerst in mijn leven voelde ik me zenuwachtig…om naar een meisje toe te gaan…ik klopte op de eerste deur… maar hoorde nix. Deed ff open en zag dat ik verkeerd was, was waarschijnlijk haar broertje zijn kamer. Ik ging naar de volgende deur… en hoorde toen haar stem…
Rafika: binnen…
Wajaw… wat moet ik doen? Dacht ik gestresst…ik opende de klink voorzichtig… let’s face her..
Rafika:
Daar stond hij dan… de zielepoot… ik stond meteen recht van mijn bed en mijn haar viel weer sluiks over mijn voorhoofd en ogen…ik richtte me op en keek hem boos aan…
Rafika: wat moet je?
Riad: rustig rustig… wil gewoon ff met je praten
Rafika: jah wat heb je te zeggen dan? Snel… heb niet mijn hele dag tijd, probeerde ik hem terug te pakken
Riad: jah, wat ga je doen dan?
Rafika: wat gaat jou dat aan?
Riad: ik word je man…
Rafika: alleen op papier…
Hij keek me vreemd aan. Wat ??? wat is zijn probleem? Waar is die arrogantie van hem? Ze3ma i’m the bom??
Rafika: moheem, komt er nog iets van?
Riad: euhm… sorry van de vorige keer…
Rafika: oh my god… excuseer je jou?? Riad die zich excuseerd??
Riad: hij keek beschaamd weg
Rafika: moheem… kort en bondig het boeit me niet dat het je spijt okay. Het interesseert me niet eens wat je denkt. Okay?
Riad: wrm zo vijandig? Wrm trouw je met mij?
Okay… dit was een directe vraag… wat moest ik nu doen, eerlijk antwoorden? Of gewoon iets verzinnen? Nou we waren tog dicht bij het huwelijk… ik besloot zelf ook de vraag te stellen… misschien ontglip ik van de mijne
Rafika: wrm trouw jij met mij??
Riad: zeg je eerlijk omdat ik moet… zei hij serieus
Ik had diep in mijn binnenste gehoopt op een ander antwoord. Misschien iets als, omdat ik je wil. Of omdat ik verliefd op je ben. Maar kreeg een antwoord die me pijn deed in het hart.
Riad: nu jij?
Rafika: het zelfde als jou…
Hij keek me dit keer met grote ogen aan… wat? Wist hij het dus tog niet? Ow shit… nu ga ik problemen hebben…
Riad: hoezo? Dus je moet ook ofzo?
Rafika: ja… maar aub… doe er niets tegen. Of ik krijg problemen.
Hij keek me voor het eerst sinds ik hem ken, zielig aan. Een vorm van medelijden.
Riad: ik ga dan maar…
Rafika: aub… zeg nix..
Zei ik nog… hij wachtte ff en liep verder de deur uit… jarebie… laat hem zwijgen!!
Riad:
Wat??? Ze moest ook trouwen??? Ik weet niet maar dat antwoord stelde me teleur…?? Kifach?? Wat kon het me schelen? Zei een ander stemmetje weer. Tog… tog wou ik dat zij voor me gekozen had. En dat zij op mij verliefd was ofzo??? Wielie wat gebeurt er met me? Waar was die hardheid tegenover meiden? Rafika was niet zoals die andere meiden, besefte ik. Ze moest me niet. Ze haatte me… dat las ik van haar gezicht, haar ogen. Het was overduidelijk. Ze koesterde een wrok van haat voor me. Alleen al bij de manier hoe ze sprak. Natuurlijk zal ik nix zeggen. Want ik moest ook trouwen, en mijn vader vilt me als dit huwelijk niet meer door gaat. En ik moest niet denken te scheiden met haar, of hij slacht me gewoon. Haar vader en mijn vader, zijn hele goede vrienden. Bijna net als broers. Ik liep de trappen af en bleef nog ff in de woonkamer. Vervolgens nam ik afscheid en ging ik naar gent… ik moest dringend praten met mijn mattie Nawfel… hij had verstand van zo’n zaken.
Daar aangekomen ging ik meteen zijn winkel binnen. Er stond een andere jongen die me vertelde dat hij naar huis is. Ik stapte mijn auto in en reed weg. Nawfel woonde in een pracht van een villa. Samen met zijn vrouw een zoontje. Wollah durfde alles erop te zetten, dat niemand zo gelukkig was als die twee waren. Ik belde aan de deur en hoorde geschreeuw.. moest wel van Souhayb zijn. Leila deed de deur open met Souhayb in haar armen…
Leila: owww riad salam, kom verder
Ik liep volgde haar de hang door op naar de living, waar Nawfel langguit op de zetel tv keek.
Nawfel: ahlan gooja.. alles goed man?
Riad: ja goed lhamdoulilah.. met jou?
Nawfel: rustig rustig
Riad: man ik moet ff met je praten..
Hij ging rechtop zitten… en keek me aan…
Nawfel: ik luister… of wacht ff eerst ff iets drinken… SCHATJEEE!!
Leila: JAAA
Nawfel: haffak lieverd breng ff wat thee en gebak
Leila: hier neem jij dan Souhayb ff over van me… dan maak ik iets klaar…
Nawfel: okkk… kom hier mijn lieverdjeee… souhayb schreeuwde om zijn mammie…
Leila: kom er zo aan…
Nawfel: zie je.. hij word een moederskindje..; hahaha
Riad: hahaaha ma3lishhh
Nawfel: zo moet het… zorg maar voor je mamie maar vertel…
Riad:jah man… je weet wel die ene meid…
Nawfel: ow jah… van vorige weken daar…
Riad: juist.. wel je weet ik moet met haar trouwen, maar ik heb vandaag achter gekomen, dat ook zij gedwongen word
Nawfe: kijk man, ik heb je al altijd gezegd; baraka tnawie… en ga je vrouw zoeken, wat doet meneer, hij gaat wat meiden playen; alle soorten, alle nationaliteiten zodat zijn pa niet anders kan dan uithuwelijken zodat hij niet met een zoon komt van een of ander italiaanse. Man jij krijgt je verdiende loon, heb ik je al gezegd. Maar dat meisje meskiena… wollah heb medelijden met haar. Er staat er nix anders op dan dat jullie gaan trouwen, en dat je gewoon goed voor haar zorgt.. klaar. Wees een man. Wollah aan jou leeftijd was ik al getrouwd. Ik huwde op my 22ste met Leila. Kijk nu ben 24… wollah ben de gelukkiste man ter wereld lhamdoulilah. Heb mij zoontje heb een lieve vrouw. Heb winkels…hamdoulilah.
Ik luisterde naar zijn raad… en ging meer en meer beseffen, dat dit niet meer verder kon. Al die meiden… al die onzin. Het kon gewoon niet meer. Ik was al altijd vorm van “jaloers” op nawfel. Wou graag in zijn plaats zijn. Nou dit was mijn kans… Rafika was zeker geen lelijke meid. Ze was een mooie meid… alleen ongeschoold… maar okay… daar konden we tog iets aan doen? Gewoon bijlessen ofzo… ik begon langsom aan het goede er in te zien. Terugkrabbelen kon ik tog niet meer. Dus laten we proberen het goede van te maken. Ik bleef nog ff chillen en ging er toen uiteindelijk van door. Ik weet niet maar ik voelde me veel kalmer…. Rustiger…ach… ook al wou ik er iets van maken. Dat wou Rafika niet. Nou, nu tog niet. Want ze verrachte me…. Damn… hoe moet ik dit goedmaken. Ik besloot gewoon nix meer van me te laten weten tot over twee dagen, de dag van de hennafeest… dat word onze eerste nacht samen..
Rafika:
Daar zat ik dan op mijn bed… 7 uur s’morgens, had al gedouched me klaar gemaakt. Moest citroen over mij voeten doen alsook mijn handen… weet ik veel waarom. Ik deed gewoon wat er van me gevraagd was, net als een robot. Ik voelde me leeg. Mijn leven werd al altijd bepaald. Dus ben ik het gewoon. Om 14 uur kwam Khadija. Ze groette mijn moeder nors, en kwam naar me toe.
Khadija: jalah jij, moet je brengen naar de schoonheidsspecialist.
Rafika: okay, ik ga me eerst aankleden… moet ook eerst nog bidden
Khadija: ze bekeek me van top tot teen aan… bidden… jij? Zei ze spottend… jah ga maar. Ik wacht, maar haast je. Of er kan nix gedaan worden met die hoofd van je, je hebt van alles nodig om het te fixen
Ik besloot te zwijgen, en nam alles aan. Ze maakte me inderdaad uit. Maar Allah was er. Hij geschied. Ik liep naar boven en deed de woedoe, vervolgens ging ik bidden en me aankleden. Ik deed een zwarte broek aan, met roze jas tot mijn knieën. Nam mijn roze puntlaarzen en deed die aan. ik zocht mijn roze onderhoofddoek en mijn zwarte sjaal en deed die om. Toen ik de Trappen afliep stond ze daar te wachten aan de deur.. het was alsof ik met de politie mee moest ofzo. Waylie??? Dan had ik geen swab(respect) in plaats van dat ze met MIJN moeder ging praten? Nee… ze bleef hier maar staan als een vreemdeling. Vanzodra ze me zag bekeek ze me van top tot teen…
Khadija: wat heb jij daar aan…
Rafika: om hoelaat moeten we er zijn negeerde ik haar?
Khadija: zo snel mogelijk… gatver… al mijn tijd moet ik verspillen..
Ik volgde haar naar buiten en stapte de auto in. Bij de schoonheidsspecialist maakte ze me constant zwart. En met dat het een goeie vriendin van haar was, lachte die ene meid mij ook uit. Ze epileerden mijn wenkbrauw, terwijl ik protesteerde en zij van niet. Het is haram… zei ik… ‘jaja is al goed, geef maar toe je vind het leuk, om haram te doen’ zei khadija… ik keek haar aan… mijn haat groeide met de dag, voor heel die familie. Khadija zelf had geblondeerde haren.. in laagjes gesneden. Ze was getrouwd (raar maar waar). En was heel modern gekleed. Ik liet hun doen. En zweeg verder. Uiteindelijk was ze klaar. Ik keek in de spiegel, en verschoot van mezelf… waylieeee… ik leek die sterren op mtv wel..
Khadija: jalah geen getreuzel, we moeten gaan.
Rafika: ok… piepte ik
Ik wou mijn sjaal om doen… maar Khadija schreeuwde heel de salon bij elkaar, dat ik alles weer in de war breng, blablabla… ach rot tog op… mijn geloof komt voor hoor… ik liet haar schreeuwen en deed mijn hoofddoek om
Rafika: laten we gaan, het is tijd…
Khadija: je moet het zelf maar weten, nu zie je er weer lelijk uit..
Ik zweeg en deed alsof ik een kindje mee had. We liepen weer naar haar auto en reden naar hius.. onderweg gaf ze me een hele preek.. en vertelde ze me, dat ik me niet moest tonen zehma later… want dat Riad normaal met iemand anders zou trouwen. Ach het boeide me echt niet… dus zat ik met mijn hoofd ergens anders. Wat interesseerde het me, met wie hij zou trouwen? Ik moest hem niet… eerst vond ik hem een mooie jongen… en werd een beetje verliefd…. Maar dat eindigde al snel en is omgedraaid in haat en verachting. We gingen binnen bij me thuis. Ik liep naar mijn moeder die begon te huilen van vreugde
Moeder: mijn dochter word een Jvrouw… je ziet er beeldig uit.. bs7a
Rafika: lay3teek s7a… ik doe dit voor jullie…luid genoeg zodat Khadija het hoort…