quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:13 schreef Ssytse het volgende:
Nou.. dat is een beetje lastig..
1 Corinthiërs 11:5 doet dat wel vermoeden, maar in 14:34 lezen we dat ze moeten zwijgen tijdens de samenkomsten..
[..]
Dat zou betekenen dat elke keer als een vrouw wil bidden of wil spreken over God, ze eerst haar hoofd zou moeten bedekken, maar in de statenvertaling staat bij 1 Cor 11:15
[..]
Dus dat haar haar, haar sluier / hoofdbedekking al zou zijn (volgens mijn interpretatie)
nergensquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:24 schreef Ben84 het volgende:
Enkele puntjes die ik altijd al raar heb gevonden bij de christelijke kerk en die mij nog meer doen geloven in Jehovah:
- Waar ergens staat er in de bijbel dat men via beelden, paternosters, enz... tot God moet bidden?, iets wat de Christenen dus wel doen...
Nergensquote:- Waar ergens staat er in de bijbel dat er een paus hoort te zijn?
Nergensquote:- Waar ergens staat er in de bijbel dat een kerk moet vol staan met gouden bekers, kaarsen en dergelijke?
Er staat in de Bijbel dat we geheiligd zijn, en daarom heilig moeten leven..quote:- Waar ergens in de bijbel staat er dat er voor alles een heilige moet zijn?, en waar staat er dat een gewone sterveling heilig kan worden?, de enige heilige waar ik weet van heb is God zelf...
Als je Romeinen 13:1,2 en Romeinen 13:8-10 bedoelt, correctquote:- Er staat duidelijk in de bijbel dat Gelovigen zich niet mengen met politiek en oorlog...
quote:- De drie éénheid, nog zoiets, er staat toch duidelijk in de bijbel dat er maar één god is en dat zijn enig geboren zoon Jezus is, hoe kan Jezus dan God zijn?
Mja, ik ben dan ook geen RK-gelovige... simpelweg Vergadering van Gelovigenquote:En zo zullen er wel nog vele puntjes zijn..., Ik zou eigenlijk eens graag een discusie omtrend deze puntjes horen tussen een Jehovah's getuigen en een rooms katholiek, gegarandeerd vuurwerk :p
waarom alleen als er een gedoopte man bij aanwezig is?quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:36 schreef Ben84 het volgende:
[..]
Idd, en nu haal ik de nieuwe wereldvertaling aan, de vertaling die de Jehovah's getuigen handteren:
"Maar indien een vrouw lang haar heeft het haar tot heerlijkheid strekt. Want het haar is haar gegeven in plaats van een hoofdbeddeking"
Dus volgens de Jehovah's getuigen moet een vrouw in het dagelijkse leven geen hoofdbedekking dragen, MAAR indien bv een gedoopte vrouw bv het gebed doet terwijl er een gedoopte man bij is moet die vrouw wel een hoofdbeddeking dragen bij de Jehovah's getuigen.
Die discussie gaat niet werken, omdat jullie dan een verschillend uitgangspunt hebben. Door de vragen die je stelt, maak je duidelijk dat alleen de bijbel autoriteit heeft. Dat is in de Katholieke Kerk anders. Daar heeft de bijbel zeker gezag, maar de bijbel legt zichzelf niet uit. Daarvoor heeft men de Traditie en de paus. Jullie zullen dus verschillende uitgangspunten hebben, en daar zul je over kunnen praten.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:24 schreef Ben84 het volgende:
Enkele puntjes die ik altijd al raar heb gevonden bij de christelijke kerk en die mij nog meer doen geloven in Jehovah:
- Waar ergens staat er in de bijbel dat men via beelden, paternosters, enz... tot God moet bidden?, iets wat de Christenen dus wel doen...
- Waar ergens staat er in de bijbel dat er een paus hoort te zijn?
- Waar ergens staat er in de bijbel dat een kerk moet vol staan met gouden bekers, kaarsen en dergelijke?
- Waar ergens in de bijbel staat er dat er voor alles een heilige moet zijn?, en waar staat er dat een gewone sterveling heilig kan worden?, de enige heilige waar ik weet van heb is God zelf...
- Er staat duidelijk in de bijbel dat Gelovigen zich niet mengen met politiek en oorlog...
- De drie éénheid, nog zoiets, er staat toch duidelijk in de bijbel dat er maar één god is en dat zijn enig geboren zoon Jezus is, hoe kan Jezus dan God zijn?
En zo zullen er wel nog vele puntjes zijn..., Ik zou eigenlijk eens graag een discusie omtrend deze puntjes horen tussen een Jehovah's getuigen en een rooms katholiek, gegarandeerd vuurwerk :p
De zin zoals je die hierboven hebt geschreven is mij niet helemaal duidelijk. Het Grieks kent wel degelijk lidwoorden. Zie bijvoorbeeld deze pagina. Het Grieks kent dus lidwoorden en in Johannes 1 vers 1 ontbreekt er een lidwoord voor het woord God.quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:25 schreef Ssytse het volgende:
Dat is te lezen in Johannes 1:1
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
Er is alleen iets met het woordje "een" in de vertaling van de Jehova's Getuigen; het Grieks, in deze taal is dit boek geschreven, kent geen lidwoorden.. dat maakt het voor mij onmogelijk dat Johannes daar wilde stellen dat het Woord (Christus) een God is.
Je hebt gelijk dat het Grieks bepaalde lidwoorden kiest, onbepaalde niet (maar het kent wel een constructie om die aan te duiden en die wordt hier niet gebruikt), doch, in Joh 1:1 staat het woord God 2x:quote:Op maandag 30 november 2009 21:50 schreef Farizeeer het volgende:
De zin zoals je die hierboven hebt geschreven is mij niet helemaal duidelijk. Het Grieks kent wel degelijk lidwoorden. Zie bijvoorbeeld deze pagina. Het Grieks kent dus lidwoorden en in Johannes 1 vers 1 ontbreekt er een lidwoord voor het woord God.
Je hebt gelijk. Bedankt voor correctie/aanvulling.quote:Op maandag 30 november 2009 22:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het Grieks bepaalde lidwoorden kiest, onbepaalde niet (maar het kent wel een constructie om die aan te duiden en die wordt hier niet gebruikt), doch, in Joh 1:1 staat het woord God 2x:
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.
En bij de vetgemaakte staat er wel een lidwoord bij: en het woord was bij de God. Maar – ik ken niet genoeg Grieks om uit te maken of dit inderdaad een idiomatische vertaling is.
Jezus was natuurlijk een Jood, geen Christen. Hij groeide met de gebruiken uit de Joodse cultuur, en dat was de manier waarop hij leefde.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:44 schreef LoppenTop het volgende:
Ik zag een paar jaar geleden op tv in een kerk (ik weet niet welke evangelie) in syrie dat christenen daar een paar keer per dag bidden op de manier van moslims. Dus buigen, knielen, en met hun voorhoofd op de grond e.d. in een reeks van geordende bewegingen.
Daarom vroeg ik me af waar dat eigenlijk vandaan komt? Is er iets bekend (bronnen) dat Jezus ook op die manier heeft gebeden?
Beweer je dus dat die manier van bidden Joods is?quote:Op woensdag 9 december 2009 20:43 schreef jakkop het volgende:
[..]
Jezus was natuurlijk een Jood, geen Christen. Hij groeide met de gebruiken uit de Joodse cultuur, en dat was de manier waarop hij leefde.
Dus eigenlijk is de bijbel een boekenreeks, zoals meerdere fantasieverhalen , maar de volgende boeken moet ik dus hebben?quote:Op maandag 21 december 2009 14:47 schreef Ssytse het volgende:
begin in Genesis
Als je in het christelijke verhaal geinteresseerd bent, zou ik in het Nieuwe Testament beginnen. Pak 1 van de evangelien, daarna de Handelingen van de apostelen en daarna enkele brieven. Dat is bij elkaar net zoveel als het hele boek Genesis (grofweg). Natuurlijk moet je eigenlijk wel het Oude Testament kennen om het Nieuwe Testament goed te snappen, maar als je ergens moet beginnen, zou ik toch in het NT beginnen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 08:30 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is de bijbel een boekenreeks, zoals meerdere fantasieverhalen , maar de volgende boeken moet ik dus hebben?Genesis Exodus Leviticus Numeri Deuteronomium
Waarom eerst met het nieuwe beginnen en daarna pas het oude lezen. Het lijkt mij toch logisch dat je het verhaal chronologisch volgt dus ook van oud naar nieuw gaan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:18 schreef Farizeeer het volgende:
[..]
Als je in het christelijke verhaal geinteresseerd bent, zou ik in het Nieuwe Testament beginnen. Pak 1 van de evangelien, daarna de Handelingen van de apostelen en daarna enkele brieven. Dat is bij elkaar net zoveel als het hele boek Genesis (grofweg). Natuurlijk moet je eigenlijk wel het Oude Testament kennen om het Nieuwe Testament goed te snappen, maar als je ergens moet beginnen, zou ik toch in het NT beginnen.
Er zitten zeker verschillen tussen Oud en Nieuw.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:36 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Waarom eerst met het nieuwe beginnen en daarna pas het oude lezen. Het lijkt mij toch logisch dat je het verhaal chronologisch volgt dus ook van oud naar nieuw gaan.
En ik ben ook wel benieuwd naar de oude verhalen en of er misschien verschillen tussen oud en nieuw zit.
Ook als God niet bestaat zijn we allemaal familie, uitgaande van de evolutietheorie zijn we allemaal uit dat eencellig wezentje voortgekomen.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:42 schreef VanWilder het volgende:
een vraag aan de christenen/joden/protestanten/katholijken; gekeken naar de bijbel, is het ontstaan van de christendom/mensheid een beetje vaag.
Op een gegeven moment word abraham etc. etc. geboren alleen het "feit" is dat op een gegeven moment alleen maar mannen op de wereld komen. is dit niet het bewijs dat er geen god is? zo ja het een zieke is want iedereen is op een manier familie
Dit is naar aanleiding van Jesaja 14 waar gesproken word over de 'koning van Babylonië' en deze wordt later ook Lucifer (morgenster) genoemd. Naar aanleiding van vers 12-15 is het een gevallen engel die God zelf wilde verstoten.quote:Op maandag 28 december 2009 12:04 schreef LoppenTop het volgende:
Is er echt een verwijzing in de bijbel (of oude testament) dat de duivel een gevallen engel is? Zo ja is dit dan ook een echte letterlijke vertaling van de orginele taal van de bijbel?
Waarom heb ik het idee dat deze topic niet echt word gemonitoord door christelijke broeders
quote:12 O morgenster, zoon van de dageraad,
hoe diep ben je uit de hemel gevallen.
Overwinnaar van alle volken,
hoe smadelijk lig je daar geveld.
13 Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel,
boven Gods sterren plaats ik mijn troon.
Ik zetel op de toppen van de Safon,
de berg waar de goden bijeenkomen.
14 Ik stijg op tot boven de wolken,
ik evenaar de Allerhoogste.
15 Nee! Je daalt af in het dodenrijk,
in de allerdiepste put.
quote:Op maandag 28 december 2009 13:49 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit is naar aanleiding van Jesaja 14 waar gesproken word over de 'koning van Babylonië' en deze wordt later ook Lucifer (morgenster) genoemd. Naar aanleiding van vers 12-15 is het een gevallen engel die God zelf wilde verstoten.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |