quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:22 schreef Biancavia het volgende:
Wij hebben het een keer bij een vriendin op zolder gedaan.
Toen de gordijnen begonnen te wapperen terwijl de ramen dicht waren en er een spiegel spontaan van de muur af viel zijn we er maar mee gestopt.
Van die vriendin hebben we sindsdien nooit meer iets vernomen...
Dus je ging zitten en dat was het ook direct? Geen geest of niks gezien?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:22 schreef iFries het volgende:
Gedaan? Check!
Wat gebeurde er? Helemaal niks
En waarom niet doen?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:24 schreef Suzu het volgende:
Niet doen. Ik heb het zelf gedaan en er met andere mensen die het ook hebben gedaan gesproken en de conclusie is: doe het niet.
Ik zou het zelf ook nooit meer doen.
Vraag zeker nooit wanneer iemand dood gaat...
Ben net wakker, dus kan er nog niet veel over kwijt.
Vertel dan eens wat er zo traumatisch was dat je het niet meer wilt doen?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:24 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Waarmee zijn jullie in godsnaam bezig? Stoppen ermee dit is geen flauwekul. Ik weet waarover ik praat en hiermee moet je geen grappen mee maken.
Nouja, we hadden mooi een bord aangeschaft enzo, met z'n 4en, in een caravan.. alles een beetje op sfeer gebracht met kaarsjes enzo, gordijnen dicht .. geest proberen op te roepen .. maar die had waarschijnlijk weekend ofzoquote:Op dinsdag 29 september 2009 12:24 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]Dat lijkt me dus echt spannend om mee te maken! Ik ben dan ook wel benieuwd of er iets vreemds blijft in zo'n kamer als je er later weer eens komt.
![]()
Maar je hebt verder geen vreemde dingen meer meegemaakt?
[..]
Dus je ging zitten en dat was het ook direct? Geen geest of niks gezien?
Er rust een vloek op het oproepen van geesten. Als jullie de poorten openen naar andere dimensie raakt de omgeving in disbalans en vibreert je tussen de dimensie en dan neem je ongeloofelijke dingen waar. Maar je kracht wordt negatief beinvloed waardoor je allerlei ongelukken kan krijgen. Verders stuur ik je wel een pm want ik heb nietzo veel zin om hierop in te gaan met publiek erbjij.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:26 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Vertel dan eens wat er zo traumatisch was dat je het niet meer wilt doen?
Ik raad het af voor iedereen ook die er niet in geloven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:30 schreef Michielos het volgende:
Als je goedgelovig/naïef of heel beïnvloedbaar bent, raad ik sowieso niet aan om het te doen. Windvlaagjes e.d. worden in zo een setting automatisch aangezien voor geesten, terwijl als het normaal gebeurde , zonder een Ouija sessie erbij, er niet naar wordt omgekeken.
Voor mezelf gesproken: Ik heb een paar Ouija borden, ook al paar keer gedaan (inclusief het testje), meestal gebeurde er niks. een keer bewoog het planchette. Als ik niet geweten had wat een ideomotor response was, zou ik misschien overtuigd geweest zijn.
Nogmaals, ben je heel goedgelovig en beïnvloedbaar, dan raad ik het sowieso af.
want?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:32 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Ik raad het af voor iedereen ook die er niet in geloven.
En waarom rust daar dan direct een vloek op? Waarom kan het geen gezonde interesse zijn?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:30 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Er rust een vloek op het oproepen van geesten. Als jullie de poorten openen naar andere dimensie raakt de omgeving in disbalans en vibreert je tussen de dimensie en dan neem je ongeloofelijke dingen waar. Maar je kracht wordt negatief beinvloed waardoor je allerlei ongelukken kan krijgen. Verders stuur ik je wel een pm want ik heb nietzo veel zin om hierop in te gaan met publiek erbjij.
Goedgelovig en beinvloedbaar?quote:[b]
Absoluut wel !quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:24 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Waarmee zijn jullie in godsnaam bezig? Stoppen ermee dit is geen flauwekul. Ik weet waarover ik praat en hiermee moet je geen grappen mee maken.
Nee hoor ...quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:36 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Goedgelovig en beinvloedbaar?
Ik vind dat in zulke dingen gelijk staan aan "open" staan.
En waarom dan? Welke gevolgen merk je nu dan nog van het glaasje draaien in het verleden?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
Heb het in het verleden wel gedaan. Maar ik zou aanraden het niet te doen.
Ja, meestal via via verhaaltjes, die door de tand des tijds en visserslatijn nogal zijn aangedikt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:35 schreef DJKoster het volgende:
Iedereen "kent" wel iemand die er een slechte ervaring mee heeft gehad..
Of iemand die iemand kent die iemand....quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:35 schreef DJKoster het volgende:
Iedereen "kent" wel iemand die er een slechte ervaring mee heeft gehad..
Maar volgens jou is de kans dus gewoon klein dat je echt in contact komt te staan met een "geest" ?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:30 schreef Michielos het volgende:
Als je goedgelovig/naïef of heel beïnvloedbaar bent, raad ik sowieso niet aan om het te doen. Windvlaagjes e.d. worden in zo een setting automatisch aangezien voor geesten, terwijl als het normaal gebeurde , zonder een Ouija sessie erbij, er niet naar wordt omgekeken.
Voor mezelf gesproken: Ik heb een paar Ouija borden, ook al paar keer gedaan (inclusief het testje), meestal gebeurde er niks. een keer bewoog het planchette. Als ik niet geweten had wat een ideomotor response was, zou ik misschien overtuigd geweest zijn.
Persoonlijk heb ik er niets aan over gehouden. Maar voor sommigen was het een traumatische ervaring, waar ik niet teveel over wil vertellen omdat het verder niet van invloed was op mij.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:39 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
En waarom dan? Welke gevolgen merk je nu dan nog van het glaasje draaien in het verleden?
Immers, als er verder geen gevolgen zijn wat is dan de reden om het niet te doen?
maar dan is het toch maar net hoe je met dingen omgaat? Als jij er verder geen last van hebt dan zal het toch wel meevallen met schokkende dingen?quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik er niets aan over gehouden. Maar voor sommigen was het een traumatische ervaring, waar ik niet teveel over wil vertellen omdat het verder niet van invloed was op mij.
"Ja nee je moet het echt niet doen ik heb dingen meegemaakt joh.... maar ik ga er verder niks over vertellen !"quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik er niets aan over gehouden. Maar voor sommigen was het een traumatische ervaring, waar ik niet teveel over wil vertellen omdat het verder niet van invloed was op mij.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:46 schreef Burner82 het volgende:
Ik heb hier ook ooit eens een topic over ge-opend. Ik heb het gedaan, zelf gemaakt bord, etc... Ik deed het dan wel in mijn eentje...
Maar er is nooit iets gebeurd :S
(hier de link naar het oude topic)
Glaasje draaien in je eentje?
LOOOOOLquote:Op dinsdag 19 februari 2008 17:15 schreef Burner82 het volgende:
iets wat ik me nu bedenk. Zou je glaasje draaien niet via de computer kunnen doen?
white noise en evp's zijn mega populair en een complete hype.
Als je in paint het hele alfabet zet, en de cijfers 1 tot en met 9, en de muis gebruikt als "glaasje" zou dat niet kunnen?
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:25 schreef Xs2Shanna het volgende:
Nooit gedaan, niet van plan ook.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nou ik zou geloof ik niet alles doen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef _Led_ het volgende:
Meh, mensen laten zich gewoon bangmaken door urban legends, meer niet.
Ik ben bereid aan alles mee te doen - Ouijah / glaasje draaien om geesten op te roepen,
mensen mogen voodoopoppetjes van me maken en die lekprikken, roep het maar.
Heb je boze geesten in huis ? Dan smeek ik je om ze met een ritueel naat mijn huis te sturen !
Maar helaas, ik ben nog nooit lastig gevallen door geesten en ik leef ook nog steeds.
Hoe heette dat meisje, welke straat is dat, welke vrienden kunnen het glaasjedraai-verhaal bevestigen ?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
Je moet er nooit zomaar aan beginnen, het kan levensgevaarlijk zijn bij ondeskundig gebruik.
Hier in de straat werd ook "voor de lol" eens ge-experimenteerd met glaasje draaien. De domste vraag die je dan kunt stellen werd natuurlijk toch gesteld "wanneer ga ik dood?". De geest antwoorde dat het meisje nog 19 zou worden.
Affijn, de tijd gaat voorbij en iedereen is het voorval alweer vergeten. Op de 19e verjaardag van het meisje loopt ze na afloop met een paar gasten mee naar buiten om ze uit te zwaaien. Als de auto met vrienden wegrijdt stapt ze de straat op met de bedoeling ze na te zwaaien. Ogenblikkelijk komt ze recht onder een vrachtauto en overlijdt. Toen herinnerde iedereen zich opeens weer van het glaasje draaien een half jaar daarvoor.
Nou ja, ik heb zojuist mijn persoonlijke verhaal verteld;quote:Kortom: ben je levensmoe dan zou ik er beslist aan beginnen, maar verder moet je er zo ver mogelijk vanaf blijven.
Meh, je roept gewoon wat leuke dingen waar niemand maar bewijs voor heeft behalve stoere verhalen die via-via doorverteld worden.quote:Ook mensen die er in principe niet echt in geloofden en het enkel voor de lol deden hebben meegemaakt dat spiegels spontaan sprongen, meubelstukken door de kamer zweefden, harde knallen uit het niets, noem maar op.
That makes 2 of usquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef _Led_ het volgende:
Meh, mensen laten zich gewoon bangmaken door urban legends, meer niet.
Ik ben bereid aan alles mee te doen - Ouijah / glaasje draaien om geesten op te roepen,
mensen mogen voodoopoppetjes van me maken en die lekprikken, roep het maar.
Heb je boze geesten in huis ? Dan smeek ik je om ze met een ritueel naat mijn huis te sturen !
Maar helaas, ik ben nog nooit lastig gevallen door geesten en ik leef ook nog steeds.
Jij was erbij, een half jaar eerder...quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
Je moet er nooit zomaar aan beginnen, het kan levensgevaarlijk zijn bij ondeskundig gebruik.
Hier in de straat werd ook "voor de lol" eens ge-experimenteerd met glaasje draaien. De domste vraag die je dan kunt stellen werd natuurlijk toch gesteld "wanneer ga ik dood?". De geest antwoorde dat het meisje nog 19 zou worden.
Affijn, de tijd gaat voorbij en iedereen is het voorval alweer vergeten. Op de 19e verjaardag van het meisje loopt ze na afloop met een paar gasten mee naar buiten om ze uit te zwaaien. Als de auto met vrienden wegrijdt stapt ze de straat op met de bedoeling ze na te zwaaien. Ogenblikkelijk komt ze recht onder een vrachtauto en overlijdt. Toen herinnerde iedereen zich opeens weer van het glaasje draaien een half jaar daarvoor.
Kortom: ben je levensmoe dan zou ik er beslist aan beginnen, maar verder moet je er zo ver mogelijk vanaf blijven. Ook mensen die er in principe niet echt in geloofden en het enkel voor de lol deden hebben meegemaakt dat spiegels spontaan sprongen, meubelstukken door de kamer zweefden, harde knallen uit het niets, noem maar op.
en jij maakt hieruit op dat het glaasje-draaien haar vermoord/gedood heeft, en als ze dat niet had gedaan, dat ze dan niet overreden was door een vrachtwagen? apartquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
Kortom: ben je levensmoe dan zou ik er beslist aan beginnen, maar verder moet je er zo ver mogelijk vanaf blijven. Ook mensen die er in principe niet echt in geloofden en het enkel voor de lol deden hebben meegemaakt dat spiegels spontaan sprongen, meubelstukken door de kamer zweefden, harde knallen uit het niets, noem maar op.
Ik heb ooit wel eens een harde knal gehoord toen ik snachts eens wat zat te eten.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
Als je echt interesse hebt dan heb ik nog wel een locatie voor je waar echt dingen gebeuren. Geen geintje.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:07 schreef Burner82 het volgende:
[..]
That makes 2 of us
Al zo ik liever naar dat huis toe gaan
Yessirree, komt u maar met die locatie.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:11 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Als je echt interesse hebt dan heb ik nog wel een locatie voor je waar echt dingen gebeuren. Geen geintje.
Je weet natuurlijk nooit of er een oorzakelijk verband is tussen het overlijden en het vragen naar je overlijdingsdatum bij een geest. Misschien was het sowieso wel gebeurd, alleen had toen niemand het opvallend gevonden. Helaas kun je dat nooit met zekerheid vaststellen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik heb ooit wel eens een harde knal gehoord toen ik snachts eens wat zat te eten.
Ik woonde nog thuis en zat aan de eettafel, het was net of de tuindeuren met een enorme klap dichtvielen. Maar alles zat gewoon netjes dicht.![]()
Ik hoor altijd de verhalen van mensen die naar de dood vragen en vervolgens snel komen te overlijden. Waarom is dit? Waarom zou je wel mogen vragen of het lekker weer is maar niet waarom en wanneer iemand dood gaat? Waarom zou een geest boos worden omwille van deze vraag?
En wat zou een geest willen laten weten door met meubels te gaan zweven? Zijn aanwezigheid alleen? Of dat hij het er niet mee eens is?
Ik ben er zelf geweest en heb er een paar nachten geslapen. Niets aan de hand. (tenminste ik heb niks gehoord, maar dat kan ook komen omdat ik redelijk vast slaap.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:13 schreef Flammie het volgende:
Geef mij die locatie dan en ik beloof je dat ik daar heen ga
Hoe heette dat meisje,quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk nooit of er een oorzakelijk verband is tussen het overlijden en het vragen naar je overlijdingsdatum bij een geest. Misschien was het sowieso wel gebeurd, alleen had toen niemand het opvallend gevonden. Helaas kun je dat nooit met zekerheid vaststellen.
Waarom geesten graag kamermeubilair door de lucht laten dansen weet ik ook niet. Het is denk ik een soort van energie die vrij komt. Zo'n geest kan natuurlijk net zo gemakkelijk een laatje rustig open en dicht doen, maar dan denken de mensen: "Ja, dat doet zo'n geest wel, maar dat kan ik zelf ook wel" Met het laten zweven van meubels is dat toch net even wat anders.
Really ?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:16 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik ben er zelf geweest en heb er een paar nachten geslapen. Niets aan de hand. (tenminste ik heb niks gehoord, maar dat kan ook komen omdat ik redelijk vast slaap.)
Na enkele maanden hebben anderen dingen waargenomen. (2 mensen onafhankelijk van elkaar die dezelfde dingen verklaarden)
Dan ga je toch wel anders naar zo'n plek kijken.
Het meisje heette Monique. Het was in de Duitslandstraat in Bergen op Zoom. Wie van de vrienden dat glaasje-draai verhaal verteld heeft weet ik niet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:17 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Hoe heette dat meisje,
welke straat was het,
en welke vrienden van haar kunnen het glaasje-draai-verhaal en het ongeluk bevestigen ?
Ik wil even checken of het dit keer meer is dan een urban-legend namelijk.
Voor zover ik weet is de kans 99% dat je er dingen mee gaat maken.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:14 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Yessirree, komt u maar met die locatie.
Gegarandeerd dat ik daar spookdingen ga meemaken ????
(Dus niet de volgende dag van die verhalen van "Nou anders zijn er altijd geesten hoor, heus !")
Wat is haar achternaam ?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het meisje heette Monique. Het was in de Duitslandstraat in Bergen op Zoom. Wie van de vrienden dat glaasje-draai verhaal verteld heeft weet ik niet.
Weet ik niet en als ik het wist zou ik het niet posten.quote:
Inderdaad, wat een bullshit allemaal. Ik heb het vroeger ook wel eens gedaan maar het is eigenlijk niks meer dan goed luisteren naar welke geluiden je hoort en dat afschuiven op geesten.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Hoe heette dat meisje, welke straat is dat, welke vrienden kunnen het glaasjedraai-verhaal bevestigen ?
[..]
Nou ja, ik heb zojuist mijn persoonlijke verhaal verteld;
ik heb glaasje gedraaid en alles gaat alleen maar beter
Wil je dus een leuke vriendin, mooi huis en snelle auto ? Ga glaasje draaien ! Het werkt echt !
[..]
Meh, je roept gewoon wat leuke dingen waar niemand maar bewijs voor heeft behalve stoere verhalen die via-via doorverteld worden.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:10 schreef _Led_ het volgende:
BEDANKT VOOR DE UITGEBREIDE LIJST MET ARGUMENTEN, HIER KUNNEN WE WAT MEE
Zou ik ook niet doen als ik zo'n stoer verhaal had verzonnen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Weet ik niet en als ik het wist zou ik het niet posten.
Stoere verhalen posten kan iedereen.quote:Maar wat heeft dat er nu mee te maken?
Nou ja, 's nachts zien dingen er natuurlijk altijd anders uit. Het is overal veel stiller, dus kleine geluiden treden veel meer op de voorgrond. omdat je die geluiden overdag niet hoort door andere hardere geluiden kun je er natuurlijk een andere betekenis aan geven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:18 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Really ?
Ik zou er niet anders naar kijken, ik zou denken "Tjah, weer een zogenaamde spook-plek die enkel spookt als er geen skeptici zijn.".
Nou, het is een heel bekend verhaal. Weet zeker dat hier op het forum meer mensen zijn die ervan gehoord hebben, dus...quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:21 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Zou ik ook niet doen als ik zo'n stoer verhaal had verzonnen.
Niks te vinden over een ongeval in de Duitslandtstraat by the way.
Duitslandt wel goed spellen hé!quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:21 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Zou ik ook niet doen als ik zo'n stoer verhaal had verzonnen.
Niks te vinden over een ongeval in de Duitslandtstraat by the way.
EINDELIJK... Ik dacht dat de dag nooit zou komen! Geef me dat adres!!quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:11 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Als je echt interesse hebt dan heb ik nog wel een locatie voor je waar echt dingen gebeuren. Geen geintje.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
EINDELIJK... Ik dacht dat de dag nooit zou komen! Geef me dat adres!!
Bekende verhalen zijn er genoeg, er zijn hele websites aan urban legends gewijd.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, het is een heel bekend verhaal. Weet zeker dat hier op het forum meer mensen zijn die ervan gehoord hebben, dus...
Goed idee, ik ben benieuwd (nouja, niet naar dat verslag, daar gebeurd toch niks. Wel naar de reactiesquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:24 schreef Flammie het volgende:
Pm het adres nou maar gewoon anders![]()
Ik breng fotoverslag uit !
Misschien weten zij dan wel de achternaam van Monique. Over welke users gaat het?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, het is een heel bekend verhaal. Weet zeker dat hier op het forum meer mensen zijn die ervan gehoord hebben, dus...
Fok TRU meetquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:11 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nee , serieus. Geef me het adres. Ik beloof je dat ik er heen ga en uitgebreid fotoverslag maak van orbs, entiteiten, ouija sessies e.d.quote:
Held.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef Michielos het volgende:
Ik heb het ook gedaan, wil het ook weer doen. Organiseer maar wat, ik had hier laatst ook al een topic over maar dat raakte (voornamelijk door m'n luiheid) enigszins in het slop.
Ik wil je het adres wel geven, maar het is geen openbare plek waar je vrij in kunt. Maw, ik denk dat de kans klein is dat je er binnen komt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:26 schreef Michielos het volgende:
[..]
Nee , serieus. Geef me het adres. Ik beloof je dat ik er heen ga en uitgebreid fotoverslag maak van orbs, entiteiten, ouija sessies e.d.
Hoop alleen dat als er niks gebeurd (wat mijn voorspelling is), het niet weer wordt:
"Het paranormale mag niet bewezen worden"
"Het werkt alleen bij gelovigen (aka goedgelovige sukkelaars)"
"Normaal werkt het wel maar nu even niet"
"Bij persoon x begon echter het meubilair te zweven!"
Ik heb net het hele ongevallenbestand van de gemeente Bergen op Zoom gecheckt, en......quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het meisje heette Monique. Het was in de Duitslandstraat in Bergen op Zoom. Wie van de vrienden dat glaasje-draai verhaal verteld heeft weet ik niet.
yeyaah, bring it on.quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:44 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik wil je het adres wel geven, maar het is geen openbare plek waar je vrij in kunt. Maw, ik denk dat de kans klein is dat je er binnen komt.
Maar mocht er iets georganiseerd worden dan ga ik zeker mee.
Ja, maar aan je seks merk je niet of je dood "zou kunnen gaan"quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:44 schreef iFries het volgende:
Niet doen, je kunt je tijd beter aan seks spenderen
Hou het levendig dan?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:43 schreef Metalfrost het volgende:
Iets zegt me dat dit topic het vooral van zijn saaiheid moet hebben.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:45 schreef waaromookniet1 het volgende:
[..]
Ik heb net het hele ongevallenband van de gemeente Bergen op Zoom gecheckt, en......
sinds 1994 zijn er GEEN dodelijjke ongevallen geweest op deze straat. ook niet op het kruispunt met de Oostenrijkstraat / Zwitserlandstraat........
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:54 schreef RichardDawkins het volgende:
Gewoon doen, weer meer bewijs dat geloven in die onzin bullshit is.
Dit dusquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:54 schreef RichardDawkins het volgende:
Door het niet te doen, omdat het toch niet werkt...is de mensheid nooit beter geworden..quote:
Je doet mee dus?quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:54 schreef RichardDawkins het volgende:
Ben het toevallig van plan om binnenkort met wat vrienden te doen, moeten nog wel uitvinden hoe je dat dan volgens de regels enzo zou moeten doen. Avondje lachen om religie zeg maar.quote:
geef het adres maar gewoon, dat regel ik welquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:44 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik wil je het adres wel geven, maar het is geen openbare plek waar je vrij in kunt. Maw, ik denk dat de kans klein is dat je er binnen komt.
Maar mocht er iets georganiseerd worden dan ga ik zeker mee.
Geesten, ik zeg het je!! Je had nooit mogen draaien! Anders liep je vriend nog gewoon rond!!1quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:00 schreef Zenschaatser het volgende:
Ik heb het ook ooiteens geprobeert met een groep vrienden. Helaas gebeurde er helemaal niets. Ik verwachtte persoonlijk er niet zoveel van, maar de andere hadden wat meer hoop. jammer natuurlijk dat er niets gebeurde. Wel is een van die toenmalige vrienden een jaar later al overleden, maar dat had een medische reden en was niet onder vreemde verdachte omstandigheden ofzoiets.
Ik wil meedoen. Ik heb Ouija borden thuis, eventueel.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:03 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ben het toevallig van plan om binnenkort met wat vrienden te doen, moeten nog wel uitvinden hoe je dat dan volgens de regels enzo zou moeten doen. Avondje lachen om religie zeg maar.
Zuiden des lands, maar kunnen ook neutrale plek nemen. Heb paar van parker brothers (borden en planchette) en nog wat duurdere maar die neem ik niet mee. Beste is 6 mensen aan 1 bord. Zo krijg je de beste kans op een ideomotor responsequote:Op dinsdag 29 september 2009 14:13 schreef Burner82 het volgende:
ok
waar woon je?
En dan nog een paar praktische vragen voor de ervaren mensen: Hoeveel man/vrouw per bord...hoeveel broden max? Maak je een geest gek, als je met 3 borden tegelijk een vraag stelt?
Sorry, ik ben best luiquote:
Mooi, ik koop de wijn, deal?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:21 schreef _Led_ het volgende:
Ik wil op zich mijn huis wel ter beschikking stellen
Het is in ieder geval een jaren '30 huis,quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:24 schreef Michielos het volgende:
[..]
Mooi, ik koop de wijn, deal?
We hebben alleen echt een dik probleem als jouw huis een broedplaats is voor entiteiten![]()
Dat zou nice zijn!quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Het is in ieder geval een jaren '30 huis,
er zijn de afgelopen 3 jaar nog wel 3 bewoners overleden (zelfde huis, appartementen boven me).
Als het helpt kunnen we zelfs in die appartementen gaan zitten, ik heb de sleutel ervan en ze staan nu leeg.
Kan ik misschien contact maken met mijn oude bovenburen ?
Nou, als de geest zou zeggen dat ik nog 5 dagen te leven heb en 5 dagen later ga ik inderdaad dood zou ik dat zien als een positief resultaat. Weliswaar niet voor mij, maar ik hoop dat Michielos dan alvast een beetje aan het twijfelen is gebrachtquote:
Avondje lachen... ik geloof zelf ook niet. Wel tikgeluiden meegemaakt maar niets speciaals. Weet wel dat zonder een goed medium erbij het niet zal werken.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:03 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ben het toevallig van plan om binnenkort met wat vrienden te doen, moeten nog wel uitvinden hoe je dat dan volgens de regels enzo zou moeten doen. Avondje lachen om religie zeg maar.
Duvel en Westmalle triple is godlike..:Dquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:30 schreef Burner82 het volgende:
Michielos, ik woon ook in het zuiden des lands
Als we een huis hebben (ergens in het land) Wijn, van Michielos.
Ik koop dan wel het bier (als _LED_ dan ff verteld waarIk hou niet zo van wijn (Ja, ik ben wel homo, sue me
)
Dat natuurlijk minimaalquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:29 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nou, als de geest zou zeggen dat ik nog 5 dagen te leven heb en 5 dagen later ga ik inderdaad dood zou ik dat zien als een positief resultaat. Weliswaar niet voor mij, maar ik hoop dat Michielos dan alvast een beetje aan het twijfelen is gebracht
Verder hopen we natuurlijk op bezeten personen, vliegende meubelstukken en knipperende lampen.
Boeiend ditquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:21 schreef _Led_ het volgende:
Ik wil op zich mijn huis wel ter beschikking stellen
Weet jij nog een goed medium dan?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:31 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Avondje lachen... ik geloof zelf ook niet. Wel tikgeluiden meegemaakt maar niets speciaals. Weet wel dat zonder een goed medium erbij het niet zal werken.
Wat maakt een medium "goed"?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:31 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Avondje lachen... ik geloof zelf ook niet. Wel tikgeluiden meegemaakt maar niets speciaals. Weet wel dat zonder een goed medium erbij het niet zal werken.
O, dus al die verhalen v an pubers die glaasje draaiden zijn dus toch onzin?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:31 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Als ik mijn vriend zover krijg, dan wordt daar wel voor gezorgd (mits andere ook wat materiaal mee kunnen nemenquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:32 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Boeiend ditJullie zorgen toch wel voor een mooi verslag met eventueel beeldmateriaal he.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:33 schreef Michielos het volgende:
[..]
O, dus al die verhalen v an pubers die glaasje draaiden zijn dus toch onzin?
Oeh, ik hoop dat we het voor elkaar krijgen om zoiets op te lopen !quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:34 schreef Manke het volgende:
Doen, maar niet thuis.
Als je zwak bent kan je auralifters of stalkers oplopen, wat ik dus na evp ben opgelopen en nog steeds last van ondervind, zelfs met zware medicatie om de stemmen te onderdrukken.
Iemand boven zei dat die voorspellingen kreeg, volgens mij is dat altijd door demonen.
Deze gast beweert dat stemmen het stalken is door politie dmv hi-tech apparatuur:
http://www.eurostaete.eu/fred-grauf/
[leef nog btwhang nog steeds rond bij de paaz]
Ja daar moet je inderdaad op hopenquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:29 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nou, als de geest zou zeggen dat ik nog 5 dagen te leven heb en 5 dagen later ga ik inderdaad dood zou ik dat zien als een positief resultaat. Weliswaar niet voor mij, maar ik hoop dat Michielos dan alvast een beetje aan het twijfelen is gebracht
Verder hopen we natuurlijk op bezeten personen, vliegende meubelstukken en knipperende lampen.
Ok, coolquote:Op dinsdag 29 september 2009 14:35 schreef _Led_ het volgende:
Oh ik heb videocamera en geluidsapparatuur thuis hoor, no problemo.
Zolang ze het maar op film zetten:p Zelf ben ik er ook nieuwschierig naar, vanavond maar eens een voorstel in de vriendenkring gooien.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:37 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ja daar moet je inderdaad op hopen
Ik ben er compleet 100% zeker van dat zoiets nooit gebeurt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:37 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ja daar moet je inderdaad op hopen
Uhm, met alle respect denk ik dat het andersom zit; men was al schizo en raakt alleen maar meer in de war doordat men zich als labiel persoon dan ook nog eens met dit soort verhalen bezig gaat houden waardoor men enkel versterkt wordt in de wanen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:40 schreef Manke het volgende:
Je kan het oplopen zonder dat je het doorhebt, denk dat dat bij de meeste schizo patienten het geval is.
evp heeft bij mij alleen de communicatielijnen geopend, uit de opnames bleek dat ze al rond me hingen.
In welke stad woon je Led? Als datum + plaats bekend is zal ik even kijken of ik er ook bij kan zijn.quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:43 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Uhm, met alle respect denk ik dat het andersom zit; men was al schizo en raakt alleen maar meer in de war doordat men zich als labiel persoon dan ook nog eens met dit soort verhalen bezig gaat houden waardoor men enkel versterkt wordt in de wanen.
Maar da's slechts mijn mening.
Iemand die er wel in gelooft om mee te beginnen en eventueel ervaring maakt een medium betrouwbaardeer enz... blablabla ik dus niet ( maar doe wel mee als het gebeurtquote:
Klopt, en dat zijn gewoon feiten. Actueel voorbeeld:quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:54 schreef Flammie het volgende:
Jongens doe het niet.. Glaasje draaien is veels te gevaarlijk!
Als er boze entiteiten in je huis zitten dan is het voorbij! Begin er NIET aan!!
Het feit dat jij met EVP ging klooien en daar ook nog waarde aan hecht maakt je in mijn ogen al prime-suspect-labiel.quote:Op dinsdag 29 september 2009 15:13 schreef Manke het volgende:
LED
zal zeker ook voorkomen, alleen was ik niet schizo en labiel, kreeg de stemmen vlak na het geklooi met bandstemmen.
Dat er signalen in de hersenen worden afgegeven als wanneer er dingen gehoord worden verbaast me niet zo eerlijk gezegd. Epilepsie is ook een kwestie van random neuronen die afgaan.quote:In de link die ik plaatste wordt met mri aangetoond dat stemmenhoorders daadwerkelijk stemmen horen, onderin bij het artikel "ik zie stemmen".
ik ervaar het eerste, en geloof dat het echt van buiten komt, wat ik hoor ben ik niet, wat ik hoor komt zelfs overeen met veel opnamen, zowel qua personen als wat ze zeggen.quote:geloof je dat er echt wat is dat de hersenen waarnemen, of geloof je dat hersenen soms niet goed functioneren en er dus per abuis connecties optreden terwijl er niks waar te nemen is.
Ik geloof in het laatste.
Oh dat doe ik absoluut niet, ik wil andere mensen geen reden geven om later te zeggen "Ja het komt daardoor dat het nu niet werkte !"quote:Op dinsdag 29 september 2009 15:57 schreef Bastard het volgende:
Ben benieuwd naar de uitslag.
En _LED_ niet lam onder de tafel gaan zitten kloppen he "huh een klopgeest hier"
Is prima wmb.quote:Op dinsdag 29 september 2009 16:01 schreef Bastard het volgende:
Hee een dubbel topic, dat kan geen TOEVAL zijn.. zal ik hem laten mergen met die andere TS?
Het was geen dubbel topicquote:Op dinsdag 29 september 2009 16:01 schreef Bastard het volgende:
Hee een dubbel topic, dat kan geen TOEVAL zijn.. zal ik hem laten mergen met die andere TS?
Pottatoo pottatoequote:Op dinsdag 29 september 2009 19:38 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Het was geen dubbel topic(als je het topic had doorgelezen, had je dat geweten.....
)
Dit topic is om mensen bij elkaar te krijgen om het te doen, en iedereen mag roepen waarom het wel of niet te doen.
Het andere topic is de vraag: Zou je het het doen/heb je het gedaan?
Dat wilde ik graag apart houden. En aangezien ik het graag zou willen organiseren dat we ergens terecht kunnen etc.... wilde ik een merge voorkomen.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:38 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Dit topic is om mensen bij elkaar te krijgen om het te doen, en iedereen mag roepen waarom het wel of niet te doen.
Het andere topic is de vraag: Zou je het het doen/heb je het gedaan?
Hier kan ik niet veel tegen in brengen. Als de mod het heeft besloten, dat het allemaal toch hetzelfde is, dan moet het maar zo.quote:
Lees mijn TT eens, oh nee, kan niet.... Topics zijn gemerged... Wel opletten he...quote:
Ik geloof er geen drol van. Er waren zeker *toevallig* geen fototoestellen of telefoons aanwezig met een dergelijke functie? Of zijn er wel foto's genomen en was er bizar genoeg op de foto's nadien niets te zien?!quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:50 schreef June. het volgende:
Mijn neef heeft het een keer gedaan met een paar vrienden. Op een gegeven moment ontstond er op de grond zo'n dikke mist dat je je eigen voeten niet meer kon zien. Toen zijn ze maar met z'n alleen naar buiten gerend en hebben het nooit meer weer gedaan.
Dan geloof je het niet. Ze deden impulsief, dus nee geen camera's en telefoons (het is al een tijd geleden, toen had bijna niemand nog een telefoon met camera). En als er zoiets gebeurd was ik ook weggerend, daarna zijn ze weer teruggegaan en was het weg.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:54 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ik geloof er geen drol van. Er waren zeker *toevallig* geen fototoestellen of telefoons aanwezig met een dergelijke functie? Of zijn er wel foto's genomen en was er bizar genoeg op de foto's nadien niets te zien?!
Daar was mijn topic voor (A)quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:54 schreef S1nn3rz het volgende:
Maar ik heb eigenlijk nog geen antwoord op de vraag gehad waarom het NIET te doen.
Veel mensen raden het wel af, maar geven verder geen motivatie.
Ik zou graag willen weten welke negatieve effecten het kan hebben op mijn verdere leven, dus welke beperkingen ik heb na het glaasje draaien.
Niet helemaal, als je mijn posts doorleest zie je dat ik die vraag al een aantal maal heb gesteld.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:59 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Daar was mijn topic voor (A)
Dit gaat erover of je het zou doen of niet, en of je het gedaan hebt
Ik kan het motiveren maar je niet de garantie geven dat het je zal gebeuren. Dan krijg je daarna, "zie je dat gebeurde niet, het was slechts een spookverhaal"quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:54 schreef S1nn3rz het volgende:
Maar ik heb eigenlijk nog geen antwoord op de vraag gehad waarom het NIET te doen.
Ik zou graag willen weten welke negatieve effecten het kan hebben op mijn verdere leven, dus welke beperkingen ik heb na het glaasje draaien.
Nee ik hoef niet glaasje te draaien om bewijs te krijgenquote:Op dinsdag 29 september 2009 19:47 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Hier kan ik niet veel tegen in brengen. Als de mod het heeft besloten, dat het allemaal toch hetzelfde is, dan moet het maar zo.
PM me even als je mee wilt doen of een woning hebt om het te doen, borden, alcohol, kweet niet wat er al allemaal al besproken was(de PM's hoeven niet opnieuw).
Dan open ik t.z.t. wel weer een nieuw topic om alles af te spreken. (mits niet gemerged)
Ok, klinkt duidelijk.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:59 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik kan het motiveren maar je niet de garantie geven dat het je zal gebeuren. Dan krijg je daarna, "zie je dat gebeurde niet, het was slechts een spookverhaal"
Maar je hebt grote kans dat je last krijgt van 'lifters' entiteiten die eenmaal weten dat je contact kan maken, dat je dat leuk vind om te doen en die daarom bij je blijven rond hangen en af en toe geintjes met je uithalen... bijvoorbeeld.
De geestenwereld is niet om mee te spelen, deze kan je alleen met eerbied en respect benaderen en dan het liefst met de bescherming van je eigen gids aan je zijde.
Grappig, ik kom uit regio Bergen op Zoom, en ik ken het beruchte verhaal niet.. Ben nu dus wel benieuwd..quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:54 schreef S1nn3rz het volgende:
Ha ha, het was een vriendin overigens. Mmmm vind je het erg als ik toch een medische oorzaak aanhang?quote:Op dinsdag 29 september 2009 14:05 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Geesten, ik zeg het je!! Je had nooit mogen draaien! Anders liep je vriend nog gewoon rond!!1
Dat is precies waarom ik het verafschuw. Je staat tussen de ilusie en realiteit in. Vibreren noemen ze dat. Disharmonisatie en gewoon een advies, niet aan beginnen je voorkomt een hele hoop ellende ermee.quote:Op dinsdag 29 september 2009 15:19 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Het feit dat jij met EVP ging klooien en daar ook nog waarde aan hecht maakt je in mijn ogen al prime-suspect-labiel.
Alle schizo's die ik tot nu toe op Fok! heb gesproken (ja, er zitten er hier meer dan je denkt) hebben me trouwens geprobeerd te overtuigen dat het in hun geval allemaal echt is. Die andere schizo's zijn raar in hun hoofd, maar zij niet.
[..]
Dat er signalen in de hersenen worden afgegeven als wanneer er dingen gehoord worden verbaast me niet zo eerlijk gezegd. Epilepsie is ook een kwestie van random neuronen die afgaan.
Het punt is - geloof je dat er echt wat is dat de hersenen waarnemen, of geloof je dat hersenen soms niet goed functioneren en er dus per abuis connecties optreden terwijl er niks waar te nemen is.
Ik geloof in het laatste.
Was jij erbij?quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:50 schreef June. het volgende:
Mijn neef heeft het een keer gedaan met een paar vrienden. Op een gegeven moment ontstond er op de grond zo'n dikke mist dat je je eigen voeten niet meer kon zien. Toen zijn ze maar met z'n alleen naar buiten gerend en hebben het nooit meer weer gedaan.
Alleen om interesant te doen. Maak geen grappen erover want dit is te serieus.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
Was jij erbij?
Zo nee , dan hecht ik al iets minder waarde aa het verhaal (visserslatijn, klein windje wordt tot dikke mist gemaakt door subjectief vertellen e.d.)en is er sowieso niks over te zeggen.
Vrind, ik verwacht van jou nog een PM met alle ins en outs over dit onderwerpquote:Op dinsdag 29 september 2009 23:39 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Alleen om interesant te doen. Maak geen grappen erover want dit is te serieus.
Dat stuur ik je morgen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:40 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Vrind, ik verwacht van jou nog een PM met alle ins en outs over dit onderwerp
Yep, ben nu even druk met andere zaken bezig maar morgen ochtend stuur ik je pm. Anders mag je me naam heeeeeeeel hard roepen.quote:
Nee, je begeeft dan in terreinen waarop een zinnig mens geen antwoordt op kan geven. Risico voor je eigen.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:22 schreef ShevaJB het volgende:
Aan de ene kant wil ik het graag eens proberen, puur uit nieuwschierigheid. In eerste instantie denk ik dat je dingen gaat zien/beleven/voelen puur door de spanning van het moment. Bullshit dus. Aan de andere kant.... Stel dat het wel waar is en zo'n één of andere geest blijft je lastigvallen totdat je gek wordt. Ook al verbeeld je je dat (mindfuck). Is het 'nieuwschierig zijn' het dan waard geweest?
Risico's maken het leven interressantquote:Op woensdag 30 september 2009 09:26 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Nee, je begeeft dan in terreinen waarop een zinnig mens geen antwoordt op kan geven. Risico voor je eigen.
Jou keus en ervaring.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:33 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Risico's maken het leven interressant
Genoeg zinnige mensne hebben er antwoord op gegeven. Dat het niet is wat jij wil horen, is weer wat anders.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:26 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Nee, je begeeft dan in terreinen waarop een zinnig mens geen antwoordt op kan geven. Risico voor je eigen.
Wat ik wel of niet wil horen is niet van belang. Het gaat erom dat er altijd een nare nasleep is en dan willen mensen hulp terwijl ze wel weten wat de risico's zijn. Dat is iets waarop niemand een antwoord kan geven. Het enige wat me te binnenschiet is de spaning en sensatie.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:49 schreef Michielos het volgende:
[..]
Genoeg zinnige mensne hebben er antwoord op gegeven. Dat het niet is wat jij wil horen, is weer wat anders.
Anyway ik heb Ouija borden dus ik verwacht een PM.
Oh? Ik ken zat mensen die er na al die jaren nog steeds niks negatief van merkenquote:Op woensdag 30 september 2009 09:53 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er altijd een nare nasleep is en dan willen mensen hulp terwijl ze wel weten wat de risico's zijn.
Over dit onderwerp? En wat wil je daarmee gaan doen?quote:Op woensdag 30 september 2009 09:53 schreef Hydrogeny het volgende:
Kunnen we niet een inschrijftopic maken?
Ik weet dat je ons allen wilt waarschuwen omdat het gevaarlijk is. Maar datgene wat wij niet kunnen snappen is nou eenmaal reuze interressant. In het begin van dit topic gaf je aan een pm te willen sturen, zou je mij er ook één kunnen zenden?quote:
Er zijn ook zat mensen die dat wel hebben. Denk dat we het antwoord maar even in het midden laten en die groepen mensen maar zelf even de ervaringen vertellen.quote:Op woensdag 30 september 2009 09:54 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Oh? Ik ken zat mensen die er na al die jaren nog steeds niks negatief van merken
Ik wil wel maar niet nu. Komt wel want ben ook met andere zaken bezig. PM wordt wel verstuurd geen probleem. Vannacht heb ik meer tijd en kan zo'n pm wel sturen mee eens?quote:Op woensdag 30 september 2009 09:55 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Ik weet dat je ons allen wilt waarschuwen omdat het gevaarlijk is. Maar datgene wat wij niet kunnen snappen is nou eenmaal reuze interressant. In het begin van dit topic gaf je aan een pm te willen sturen, zou je mij er ook één kunnen zenden?
Agreedquote:Op woensdag 30 september 2009 09:59 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Ik wil wel maar niet nu. Komt wel want ben ook met andere zaken bezig. PM wordt wel verstuurd geen probleem. Vannacht heb ik meer tijd en kan zo'n pm wel sturen mee eens?
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 29 september 2009 23:04 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Dat is precies waarom ik het verafschuw. Je staat tussen de ilusie en realiteit in. Vibreren noemen ze dat. Disharmonisatie en gewoon een advies, niet aan beginnen je voorkomt een hele hoop ellende ermee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |