abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 november 2009 @ 19:39:59 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74550732
Medio 2008 zat ik 100% liquide en heb overwogen om al mijn vermogen om te zetten in goud. De hoge transactiekosten weerhielden mij hiervan. Achteraf was het een prima beleggings geweest, als ik op tijd gedraaid was naar aandelen.
Wel heb ik nog wat gouden sieraden gekocht, maar dan betaal je ook 5x de goudprijs, dus dan moet goud nog heel veel stijgen wil het wat opbrengen.

Maar verder ben ik niet zo'n goudfan. Het blijft natuurlijk dood metaal wat daar ligt. In dat opzicht puur speculatief. Het enige voordeel is dat het altijd zijn waarde blijft behouden. En je kunt het in een kluis leggen zonder dat je er vermogensbelasting over betaalt.

Een verder nadeel van goud is dat het automatisch een hedge is tegen de dollar, dus als je in euro's zit valt de volatiliteit erg tegen. En de dollar zie ik voorlopig niet stijgen.

Maar goud kan nog gemakkelijk naar de 1500 euro. Maar de kans dat ING, TT of AEG nog 40% stijgen is veel groter. Mocht goud ooit de 1750 halen, dan wil ik er wel op shorten.
The End Times are wild
pi_74551848
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:44 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Ik vind reizen en een beetje het financiele nieuws bijhouden best leuk, maar ik zou toch niet zonder werk kunnen! Ook al weet ik dat ik op m'n salarisstrook keihard driedubbel gevuistneukt word door babyboomers, linksen en importkrapuul, het is toch wel leuk om iets nuttigs te doen.

Ik werk als verpleegkundige in het bejaardenhuis btw.
Mja, maar het werk, is dus meer de omgang met de mensen en de voldoening die je uit je werk haalt? Of dat het je bezig houdt elke dag? Ik ben op dit moment 22, maar als ik er voor kon tekenen om nu nooit meer te werken ga ik me echt niet vervelen hoor.

Ik sta zelf op het punt van mijn carrière om spoedig 60/70 uur per week van mijn leven in te leveren om te gaan werken voor een schreeuwerige baas + stressige deadlines bij een bank. Ik vind het alleen totaal niet erg, je levert inderdaad je sociale leven in en veel vrijheid. Maar het werk trekt me wel (en nee ik ga het niet tot mn 60e doen.. 30/35 max.)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74551880
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:39 schreef LXIV het volgende:
Medio 2008 zat ik 100% liquide en heb overwogen om al mijn vermogen om te zetten in goud. De hoge transactiekosten weerhielden mij hiervan. Achteraf was het een prima beleggings geweest, als ik op tijd gedraaid was naar aandelen.
Wel heb ik nog wat gouden sieraden gekocht, maar dan betaal je ook 5x de goudprijs, dus dan moet goud nog heel veel stijgen wil het wat opbrengen.
Wat zijn de transactie kosten dan om je vermogen in goud om te zetten? Hoe had je dat in gedachten?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  maandag 9 november 2009 @ 20:21:32 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74552343
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat zijn de transactie kosten dan om je vermogen in goud om te zetten? Hoe had je dat in gedachten?
Ik wilde dus fysiek goud, dat kon je via de ABN-AMRO doen bij HBU (had het geld al op mijn betaalrekening bij ABN gezet). Hoeveel de transactiekosten nu precies waren weet ik niet meer, maar wel heel fors. (enkele procenten)
The End Times are wild
pi_74552518
quote:

Maar verder ben ik niet zo'n goudfan. Het blijft natuurlijk dood metaal wat daar ligt. In dat opzicht puur speculatief. Het enige voordeel is dat het altijd zijn waarde blijft behouden. En je kunt het in een kluis leggen zonder dat je er vermogensbelasting over betaalt.

Een verder nadeel van goud is dat het automatisch een hedge is tegen de dollar, dus als je in euro's zit valt de volatiliteit erg tegen. En de dollar zie ik voorlopig niet stijgen.

Maar goud kan nog gemakkelijk naar de 1500 euro. Maar de kans dat ING, TT of AEG nog 40% stijgen is veel groter. Mocht goud ooit de 1750 halen, dan wil ik er wel op shorten.
waarom denk je dat het altijd zijn waarde behoudt? Kun je het eten dan?
Ik begrijp serieus die hele goud hype niet. Goud is toch net zo fictief als geld? Waarvoor heb je goud nodig in het dagelijkse leven?
  maandag 9 november 2009 @ 20:27:57 #256
141482 Q.
JurassiQ
pi_74552633
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik begrijp serieus die hele goud hype niet. Goud is toch net zo fictief als geld? Waarvoor heb je goud nodig in het dagelijkse leven?
Het feit dat het al vele duizenden jaren een veelgebruikt ruilmiddel is is voor mij meer dan genoeg reden om het te vertrouwen.
For great justice!
  maandag 9 november 2009 @ 20:28:23 #257
141482 Q.
JurassiQ
pi_74552650
En daarbij, brood is na een paar dagen ook niet zo interessant meer als ruilmiddel.
For great justice!
  maandag 9 november 2009 @ 20:34:32 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74552918
quote:

[..]

Nee, goud is niet zo fictief als geld. Goud is de basis van geld, van oorsprong betekend geld ook niets anders dan 'goud'. En hoewel gevallen van hyperinflatie van geld bekend zijn, waarop het vertrouwen in een munt naar het nulpunt daalde, is dat met goud nooit gebeurd. Als je iets als basiswaarde zou moeten kiezen waarnaar je al het andere naar waarde indeelt zou het goud zijn.

Geld is uiteindelijk papier met drukinkt + het vertrouwen hierin. Goud is een uniek, zeldzaam, fysiek metaal.

Verder kun je er natuurlijk weinig mee, behalve als sieraad of enkele technische en industriele toepassingen heeft het weinig nut. Maar alle volkeren van alle tijden erkenden de waarde van goud. Het is universeel.

Als er over 10.000 jaar nog mensen zijn dan zal goud zeker nog waarde hebben. In tegenstelling tot de dollar of de euro, die dan allang niet meer bestaan. Net zoals 99% van de bedrijven uit de AEX dan niet meer zullen bestaan.

Er zijn maar 2 dingen met werkelijke waarde: goud (andere fysieke stoffen natuurlijk ook) en grond.
The End Times are wild
  maandag 9 november 2009 @ 20:42:31 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74553213
Ik heb slechts 1x in m'n leven een positie in goud gehad (met goudopties). Dat was in 1993 en ik kocht bijna precies op een multi-year bodem. Sallant detail: ik kocht op basis van een Elliot wave telling. Vervolgens had ik de mazzel dat George Soros vlak daarna aankondigde dat hij long zat in goud. De goudprijs explodeerde en ik verkocht veel te vroeg, maar wel met een winst van zo'n 800 gulden, wat toen nog veel geld was. Puur mazzel allemaal.

Eind jaren 90 zat ik als gevolg van de aandelenbubble (die ik onbegrijpelijk vond) een beetje in het aluminium hoedjes "gold=money" kamp, maar zette dat niet om in daden (behalve dan grotendeels uit de aandelenmarkt blijven). Ook toen waren er al verhalen over enorme ongedekte shortposities in goud en neerwaardse manupulatie door duistere krachten, en een explosieve stijging van de goudprijs die elk moment kon beginnen... net als nu. Er is echt weinig veranderd .

Volgend op het herstel van de 2000-2003 aandelencrash heb ik vanaf begin 2003 geparticipeerd in de herstelrally maar heb al m'n aandelen ingecashed in 2004 (want niet goedkoop meer), en toen ben ik weer serieus naar goud gaan kijken. Ik heb er toen serieus over gedacht om gealloceerd goud te kopen (goudstaven op naam) bij Perth Mint omdat ik het geldprinten/ economie stimuleren toen niet vertrouwde (what else is new ). Maar rond diezelfde tijd kwam ik onder sterke invloed van Warren Buffett en ging me beter realiseren dat goud een pure speculatie is en dat je er moeilijk kunt bepalen wat de 'fair value' is omdat goud geen inkomen genereerd.

Sindsdien heb ik eigenlijk geen echte interesse meer in goud. Achteraf was het een aardige speculatie geweest vanaf 2004 ( rond $400 ofzo), al is het niet spectaculair als je het omrekent naar euros en 5 jaar renteverlies meerekent.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74553313
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, goud is niet zo fictief als geld. Goud is de basis van geld, van oorsprong betekend geld ook niets anders dan 'goud'. En hoewel gevallen van hyperinflatie van geld bekend zijn, waarop het vertrouwen in een munt naar het nulpunt daalde, is dat met goud nooit gebeurd. Als je iets als basiswaarde zou moeten kiezen waarnaar je al het andere naar waarde indeelt zou het goud zijn.
ol zou gaan voor een zak kunstmest, of eigenlijk een onsje liefde, maar da's niet zo waardevast
quote:
Geld is uiteindelijk papier met drukinkt + het vertrouwen hierin. Goud is een uniek, zeldzaam, fysiek metaal.
nou ja, het is bepaald niet zeldzaam, en ook niet zo nuttig. Dus waarom is het zo waardevol, anders dan het imago. Ik zie eigenlijk niet in dat het zoveel verschilt van geld.[/quote]
  maandag 9 november 2009 @ 20:45:32 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74553349
Ach, eigenlijk stijgt goud helemaal niet maar daalt de dollar slechts.
The End Times are wild
  maandag 9 november 2009 @ 20:46:44 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74553386
quote:
Het enige voordeel is dat het altijd zijn waarde blijft behouden.
Goud is net zo goed ongedekt als dollars. Er is niemand die een prijs/ waarde garantie afgeeft.
Dollars zijn in elk geval nog gedekt door een overheid met een geweldsmonopolie, met de mogelijkheid om belasting te heffen en evt goud in privébezit te confisceren als ze dat nuttig lijkt. Je weet dat dat laatste in 1933 al eens is gebeurd...
Mijn reisverslagen
  maandag 9 november 2009 @ 20:47:05 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74553398
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ol zou gaan voor een zak kunstmest, of eigenlijk een onsje liefde, maar da's niet zo waardevast
[..]

nou ja, het is bepaald niet zeldzaam, en ook niet zo nuttig. Dus waarom is het zo waardevol, anders dan het imago. Ik zie eigenlijk niet in dat het zoveel verschilt van geld.
[/quote]

Geld kan onbeperkt bijgemaakt worden. Goud niet. Dat is een essentieel verschil. Bovendien is geld tegenwoordig vertrouwen, dat komt te voet en gaat te paard.

Kunstmest is natuurlijk net zo waardevast. Alleen is daar iets meer opslagruimte voor benodigd en is het niet zo gemakkelijk mee te nemen.
The End Times are wild
pi_74553586
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Geld kan onbeperkt bijgemaakt worden. Goud niet. Dat is een essentieel verschil. Bovendien is geld tegenwoordig vertrouwen, dat komt te voet en gaat te paard.

Kunstmest is natuurlijk net zo waardevast. Alleen is daar iets meer opslagruimte voor benodigd en is het niet zo gemakkelijk mee te nemen.
[/quote]

National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  maandag 9 november 2009 @ 21:00:00 #265
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74553961
En stel nu dat de dollar de volgende maand gigantisch zou vallen, met 75% ofzo. Waarin zou jij dan willen zitten? In goud toch. En het liefste in fysiek goud. Dat hoeft niet meer geleverd te worden. Of wanneer de mexicaanse griep 50% van de wereldbevolking uitroeit voor 2010? Wat zou je dan willen hebben? Ik goud, in kleine coupures.
The End Times are wild
pi_74554196
quote:

[..]

Goud is toch altijd al vanaf het begin der tijden, tot nu als sieraad gezien? Het is dus altijd al een 'hebben, hebben!, luxe' product geweest. Je kunt in die zin toch wel zeggen dat het daardoor iig. zijn waarde gedeeltelijk behoudt?

Ik vind het eigenlijk veel interessanter waarom mensen goud zo interessant vinden als luxe middel
  maandag 9 november 2009 @ 21:12:12 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74554445
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:00 schreef LXIV het volgende:
En stel nu dat de dollar de volgende maand gigantisch zou vallen, met 75% ofzo. Waarin zou jij dan willen zitten? In goud toch. En het liefste in fysiek goud. Dat hoeft niet meer geleverd te worden. Of wanneer de mexicaanse griep 50% van de wereldbevolking uitroeit voor 2010? Wat zou je dan willen hebben? Ik goud, in kleine coupures.
De FED/ Treasury zal de dollar niet laten crashen, ondanks alle doom verhalen die je leest. De problemen die dat veroorzaakt zijn onacceptabel, want ze zullen dan nergens meer kunnen lenen. De dollar kan eenvoudig worden ondersteund door de rente te verhogen zodat de carrytrades en goudspecualties omdraaien. Ze kunnen op die manier de goudprijs eenvoudig laten crashen, mocht dat een nationaal belang zijn. De goudmarkt is klein en relatief illiquide. Je wilt echt niet in goud zitten als iedereen tegelijkertijd die carrytrades en commodities speculaties moet omdraaien! Ow, en de FED heeft zelf ook nog 8000 ton ofzo om de markt te beinvloeden als ze dat zouden willen.
Mijn reisverslagen
  maandag 9 november 2009 @ 21:15:17 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74554551
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:06 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik vind het eigenlijk veel interessanter waarom mensen goud zo interessant vinden als luxe middel
Het meeste goud gaat naar India en wordt gebruikt als bruidsschat. En die bruidsschat dient weer als een soort van verzekering mocht de man er vandoor gaan of komen te overlijden. Een cultureel iets. Waar ik in Indonesie was bestond de bruidsschat uit buffels. Dat was daar duur en een statussymbool.
Mijn reisverslagen
pi_74554700
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:42 schreef SeLang het volgende:
Ik heb slechts 1x in m'n leven een positie in goud gehad (met goudopties). Dat was in 1993 en ik kocht bijna precies op een multi-year bodem. Sallant detail: ik kocht op basis van een Elliot wave telling. Vervolgens had ik de mazzel dat George Soros vlak daarna aankondigde dat hij long zat in goud. De goudprijs explodeerde en ik verkocht veel te vroeg, maar wel met een winst van zo'n 800 gulden, wat toen nog veel geld was. Puur mazzel allemaal.

Eind jaren 90 zat ik als gevolg van de aandelenbubble (die ik onbegrijpelijk vond) een beetje in het aluminium hoedjes "gold=money" kamp, maar zette dat niet om in daden (behalve dan grotendeels uit de aandelenmarkt blijven). Ook toen waren er al verhalen over enorme ongedekte shortposities in goud en neerwaardse manupulatie door duistere krachten, en een explosieve stijging van de goudprijs die elk moment kon beginnen... net als nu. Er is echt weinig veranderd
Mooi toch? Ik vind het wel wat hebben, die hysterie.

Het is ook gewoon lekker om fysiek goud in je handen te hebben. Pure magie, ook al slaat het eigenlijk helemaal nergens op. Ik denk niet dat die magie snel zal verdwijnen. In elk geval niet zolang het nog zoveel waard is.
  maandag 9 november 2009 @ 21:21:04 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74554801
Goud moet je dan ook enkel willen hebben als je even niets anders wil hebben. Om inflatoire redenen, wanneer er een crisis is of om fiscale redenen. Goud zelf doet natuurlijk niks.
The End Times are wild
  maandag 9 november 2009 @ 21:24:05 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74554892
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:18 schreef bouillabaisse het volgende:
Het is ook gewoon lekker om fysiek goud in je handen te hebben. Pure magie, ook al slaat het eigenlijk helemaal nergens op. Ik denk niet dat die magie snel zal verdwijnen. In elk geval niet zolang het nog zoveel waard is.
Dat klopt. Vorige week op het vliegveld in Dubai verkochten ze van die blokjes van 1kg. Ik kwam bijna in de verleiding om er ééntje te kopen, gewoon voor de heb. Maar ja, het blijft dood geld en dat vind ik dan weer zonde...

Btw: als je ooit in Londen bent, daar heb je het (gratis) Bank of England Museum in de Threadneedle Street, achter de BOE. Naast dat het gewoon een tof museum is, je kunt daar een goudstaaf van 400 troy ounce (12,4kg) in je hand houden. Daar word je pas hebberig van!
Mijn reisverslagen
pi_74554993
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:21 schreef LXIV het volgende:
Goud moet je dan ook enkel willen hebben als je even niets anders wil hebben. Om inflatoire redenen, wanneer er een crisis is of om fiscale redenen. Goud zelf doet natuurlijk niks.
Hier in Londen is een (financieel) museum waar je een massief goudstuk in je handen mag hebben. Dat is de hoofdattractie van het museum en mensen worden dan ook helemaal blij om zo iets in handen te hebben. Goud werkt niet goed tegen de tere hersens van de mensheid
pi_74555055
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt. Vorige week op het vliegveld in Dubai verkochten ze van die blokjes van 1kg. Ik kwam bijna in de verleiding om er ééntje te kopen, gewoon voor de heb. Maar ja, het blijft dood geld en dat vind ik dan weer zonde...

Btw: als je ooit in Londen bent, daar heb je het (gratis) Bank of England Museum in de Threadneedle Street, achter de BOE. Naast dat het gewoon een tof museum is, je kunt daar een goudstaaf van 400 troy ounce (12,4kg) in je hand houden. Daar word je pas hebberig van!
Haha fuck zooi dat zei ik dus net ook . Overigens werk & studeer ik er op 1/2 minuutjes lopen afstand

Ik kan dus elke dag even langs my precious
pi_74555235
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou het zelf ook niet kopen, o.a. omdat ik het ook gewoon niet kan betalen (in elk geval niet een hele kilo, en zo'n plakje van 100g of 1 munt is ook drie keer niks), en ook omdat je er uiteindelijk gewoon niks aan hebt.

Maar mijn vader had vroeger wel een beetje goud in een kluis. En dat mocht ik dan als klein kereltje weleens vasthouden. Nou ik kan je vertellen, dat was echt magisch! Een onbeschrijfelijk gevoel!
quote:
Dat is er inderdaad één om te onthouden.
  maandag 9 november 2009 @ 21:36:18 #275
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74555365
Ik ben pas naar de efteling geweest met het gezin. Daar kon je voor 40 cent ( ) Ezeltje-Strek-Je een gouden munt laten uitpoepen. Mijn 3-jarige dochter mocht hem vangen. Nu denkt ze dat ze enorm rijk is en dat ze alles kan kopen van dat geld. Op weg naar huis wilde ze in de friettent al met haar gouden munt voor ons betalen. Maar de frietboerin zei "van zoveel heb ik niet terug"
The End Times are wild
pi_74555540
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:36 schreef LXIV het volgende:
Ik ben pas naar de efteling geweest met het gezin. Daar kon je voor 40 cent ( ) Ezeltje-Strek-Je een gouden munt laten uitpoepen. Mijn 3-jarige dochter mocht hem vangen. Nu denkt ze dat ze enorm rijk is en dat ze alles kan kopen van dat geld. Op weg naar huis wilde ze in de friettent al met haar gouden munt voor ons betalen. Maar de frietboerin zei "van zoveel heb ik niet terug"
hahaha zo voelde ik me toen dus ook. Alsof ik een geheime schat in handen had, terwijl het alles bij elkaar misschien maar om een half kilootje ofzo ging. Het feit dat ik het aan niemand door mocht vertellen droeg waarschijnlijk ook bij aan die geheimzinnige spanning.

Echt bizar, dat die hebberigheid, die wens om een schat te bezitten en/of om alles te kunnen kopen, al bij hele kleine kinderen aanwezig lijkt te zijn.
pi_74555601
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:

Geld kan onbeperkt bijgemaakt worden. Goud niet. Dat is een essentieel verschil.
Andere verschillen zijn dat het een volkomen eigendom is (geen claim op een eigendom, zoals bij aandelen) en dat het geen tegenpartij heeft (zoals geld, obligaties e.d.); jouw bezit is niet andermans schuld.

De verkoopwaarde van goud fluctueert, maar als autonome waarde is het constant; een kilo goud is en blijft een kilo goud. In tijden van grote onzekerheid, waarin van al het andere de waarde niet meer vaststaat, is het daarmee een van de meest zekere en liquide beleggingen die je kunt hebben. Dat geldt voor landen, die het in een kluis van hun centrale bank hebben liggen, maar net zozeer voor kleine luiden die een vermogentje te beschermen hebben.
pi_74558435
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:50 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
pi_74559549
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:50 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
En van die 59 miljard moet 1/4 worden afgeschreven vroeg of laat, wie weet in toekomst zelfs nog meer. ING
pi_74561433
Twee contraire nieuwtjes:

1) We moeten allemaal in Zimbabwe beleggen! "They say that Africa is the leveraged way to play China. If so, Zimbabwe is the leveraged way to play Africa. For brave investors, it is the ultimate rebound story". De hyperinflatie is er ten einde, want hun munt is opgeblazen. Ze doen nu alles in dollars. (maar hoe beleg je in Zimbabwe?)

2) De internationale dollarreserves nemen nog helemaal niet af! Dat het aandeel dollars in de reserves daalt, komt alleen doordat ze minder waard geworden zijn. Zero Hedge has the news..
pi_74576779
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:05 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Volgens Hans de Geus moeten ze eigenlijk 25% afboeken, maar omdat er GEEN handel is, staat het vrolijk voor de volle bak in de boeken. Maar een simpel rekensommetje leert:

0,25x 59 miljard = 14,75 miljard afschrijvingen.

Hop, weg eigen vermogen van ING.
  dinsdag 10 november 2009 @ 19:50:44 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74582843
Daarnaast kan die CRE crisis nog wel even doorlopen, het is tenslotte nog maar net bezig...
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 november 2009 @ 19:53:12 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74582917
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 01:04 schreef dvr het volgende:
Twee contraire nieuwtjes:
2) De internationale dollarreserves nemen nog helemaal niet af! Dat het aandeel dollars in de reserves daalt, komt alleen doordat ze minder waard geworden zijn. Zero Hedge has the news..
Ik zie dat voorlopig ook alleen maar verder toenemen (in US$ termen). Zolang China etc een handelsoverschot met de USA hebben zullen ze dollars blijven opnemen. Alleen zal het wat minder hard gaan dan vroeger nu de Amerikanen minder geld hebben te besteden.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:06:52 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74583357
De effecten van de crisis in de reele economie worden nu pas zichtbaar. Maar dat wil niet zeggen dat de beurzen andermaal zouden moeten crashen.

Verder zijn de effecten ook nog wel beperkt, want half Nederland werkt voor de overheid en die blijven gewoon verdienen en meestal nog meer ook. Als ik in de winkelstraat loop dan merk ik helemaal niks van een crisis. Het is nog steeds moeilijk om een vrij tafeltje te vinden op een terrasje in Den Bosch. 75% van hetgeen mensen uitgeven zijn toch vaste lasten waarop niet te bezuinigen valt, maar zelfs de omzet van pure luxe-producten is niet dramatisch ingezakt.

De werkeloosheid loopt nog wat op, de huizenmarkt blijft nog wel even liggen, commercieel vastgoed blijft leegstaan, maar verder zie ik niet zo gigantisch veel fout gaan.
The End Times are wild
pi_74584108
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Als ik in de winkelstraat loop dan merk ik helemaal niks van een crisis.
In het stadje waar ik woon merk ik het wel. Er loopt geen hond in het centrum, de winkels zien er verlopen uit en veel panden staan leeg. Dit was nog niet zo heel lang geleden wel anders.

De terugloop is ook niet zo gek: de commerciële huren zijn hier de laatste 10 jaar ontploft en een pandje kopen in het centrum is al helemaal onbetaalbaar. De gemeenteraad heeft de verhuurders al gevraagd om de huren te verlagen, ook voor hun eigenbelang, maar dat heeft tot nu toe niet mogen baten.

Ach, ik houd toch niet van winkelen.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:35:02 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74584264
Waar woon je?
The End Times are wild
pi_74584380
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:35 schreef LXIV het volgende:
Waar woon je?
Ergens in Zuid-Holland Zuid, vlak onder Rotterdam.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:45:22 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74584581
Hier staan wel een aantal winkelpanden leeg. Die gaan denk ik nooit meer als winkel gebruikt worden. We hadden hier twee! fotografen. Wie heeft er nog iets bij een fotograaf te zoeken? Ontwikkelen doe je via het web en de mensen kopen cameraatjes bij het kruitvat. En hobbyfotografen halen hun spul vaak met 40% korting via een webwinkel.
Zo hebben we ook 2 hengelsportwinkels hier. (En geen viszaak, dat is apart!). Dat kan ook niet in een vrij klein dorp.

Maar dat winkels leegkomen heeft denk ik meer te maken met de opkomst van marktplaats en webwinkels. Die echte detailhandel, kopen van de fabrikant en met 100% winst verkopen heeft zijn hoogtijdagen al gehad denk ik.
The End Times are wild
pi_74584703
Ja, dat zal er ongetwijfeld ook wel mee te maken hebben.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:59:28 #291
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74585047
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:45 schreef LXIV het volgende:
Maar dat winkels leegkomen heeft denk ik meer te maken met de opkomst van marktplaats en webwinkels. Die echte detailhandel, kopen van de fabrikant en met 100% winst verkopen heeft zijn hoogtijdagen al gehad denk ik.
Mjah ja en nee...
Op basis van computer-app is het altijd een trade-off.
tweakers.net geeft een mooie balans tussen prijs en locatie.
Mocht een deal zodanig slecht uitvallen dan is een uitwijk web-boer wel te overwegen. Maar bij een aantal zaken in EHV sta ik goed geregistreerd (en nooit zeik) en frequent bezoeker. Qua garantie heb ik omgekeerd weer een betere deal. De speelruimte die ik hierin neem is nooit meer dan 5 %, en omgekeerd ga ik bij de grotere bedragen wel weer afdingen (en die ene fysieke shop geeft me hierin ook enige speelruimte).

Denk dat bovenstaand verhaal een beetje voor alles van toepasbaar is.
pi_74586329

http://www.colbertnation.(...)ord---the-green-mile

"The dollar is so weak, the Federal Reserve has started selling ad space"
pi_74586999
@pberends

Wanneer verwacht je eigenlijk het einde van de bearmarketreally? Aangezien je bij de aankondiging er ook slechts een paar daagjes naast zat.
pi_74587908
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 21:54 schreef piepeloi55 het volgende:
@pberends

Wanneer verwacht je eigenlijk het einde van de bearmarketreally? Aangezien je bij de aankondiging er ook slechts een paar daagjes naast zat.
Ik ben nog even neutraal tot einde van het jaar ofzo. Mogelijk zit er nog meer in (S&P naar 1225 ofzo). Lange termijn blijft uiterst bearish.
pi_74587965
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 22:15 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik ben nog even neutraal tot einde van het jaar ofzo. Mogelijk zit er nog meer in (S&P naar 1225 ofzo). Lange termijn blijft uiterst bearish.
Ik deel dezelfde mening. Ben ook van plan langlopende puts te kopen bij zulke standen. Neem je zelf ook nog posities in momenteel of tegen die tijd of beide?
pi_74588038
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 22:17 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik deel dezelfde mening. Ben ook van plan langlopende puts te kopen bij zulke standen. Neem je zelf ook nog posities in momenteel of tegen die tijd of beide?
Ik zit nu 80% cash, stap soms nog wel in een ondergewaarde grondstof of speculatief een valuta-positie. Mocht de markt nog verder naar boven overdrijven dan koop ik verschillende short-trackers voor de langere termijn, en mogelijk nog wat langlopende putopties (december 2010).
pi_74589559
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 16:17 schreef pberends het volgende:

[..]

Volgens Hans de Geus moeten ze eigenlijk 25% afboeken, maar omdat er GEEN handel is, staat het vrolijk voor de volle bak in de boeken. Maar een simpel rekensommetje leert:

0,25x 59 miljard = 14,75 miljard afschrijvingen.

Hop, weg eigen vermogen van ING.
correctie Dirk Brounen.
Daar heb ik nog les van gehad in de verschillende taxatie methoden, derivaten en hypotheekvormen betreffende vastgoed.

Een hele goede leraar
Overigens werd dit al voor de crisis voorspeld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_74589696
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 04:44 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nemen als een gek toe.
Ambac waarschuwt voor faillisement
http://www.marketwatch.co(...)ankruptcy-2009-11-10
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_74589837
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 20:38 schreef bouillabaisse het volgende:
Die username van jou , bouillon lijkt op bullion, synoniem voor dure edelmetalen, en een baisse is het tegenovergestelde van een hausse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')